Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 802
  • 3 878

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Rafael kirjoitti:
En kyllä sulje pois tuota puutteellista nestetankkausta.
Näin on itellä käynyt myös usein (niinkuin laitoin tänne joskus aikaisemminkin.) Täytyy olla tavaraa mitä hikoilla, tietty tämä on yksilöllistä. Usein sitä vaan möhlöttää toimistolla ja kittaa kahvia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rafael kirjoitti:
Neuvoja tarvitaan. Onko jollakin kokemusta tilanteesta jolloin ei saa kropasta mitään irti?

Minulla tuollaisen olo aiheuttaa huono ja liian vähälle jäänyt uni, stressi tai muuten liian hektinen meininki. Työpäivän päälle on esimerkiksi aivan turha yrittää tehdä mitään rajumpaa suoritusta, jos ei ensin syö hyvin ja ota siihen päälle sellaista puolen tunnin lepoa/rentoutusta.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Tuli vetäistyä viikonloppuna Länsiväyläjuoksu. Matka jäi vähän alle puolimaratonin, eli reitin pituus oli 17,5 km. Hyvältä tuntui koko ajan ja loppuaika 1:53:10 on ihan kohtuullinen juoksijalle, joka on harrastanut ravaamista vasta puolisen vuotta. Onhan tuota ennenkin juostu, mutta nyt vasta on tullut mietittyä ravintoa, harjoitusohjelmia, sykkeitä sun muita.

Oikeastaan tämä viesti voisi kuulua myös laihdutusketjuun, koska juokseminen alkoi nimen ja omaan painonpudotusmielessä. Sekin on onnistunut kivasti. Vaaka näyttää nykyisin -11 kiloa.

Kahden viikon päässä siintää sitten Helsinki City Runin puolimaraton, joka olisi aikomus ravata alle kahden ja puolen tunnin.

Juoksu maistuu keväällä hankituilla Karhun M1:llä. Paras juoksukenkä ikinä! Tää suosittais.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Mikäs neuvoksi kun sattuu olemaan lättäjalat ja juostessa kipeytyy polvet? Junnarina näin ei tapahtunut, mutta nyt vanhemmalla iällä näin käy suunnilleen joka kerta, jos meinaa aloittaa juoksuharrastusta. Pitäisi varmaan käydä jossain jalkaexpertillä ja vaikkapa jonkinlaiset tukipohjalliset hommata. Juniorina oli semmoiset, mutta kun ei silloin mitään vaivaa ollut niin jätin ne pois kun jäivät pieneksi enkä uusia hommannut. Hiihto tai rullaluistelu ei kipeytä polvia eli se on nimenomaan tuo juoksu. Kengät on 80 euron perus-Niket.

Jalkaexpertti olisi varmaan oikea osoite. Niin ja ylipainoa ei missään nimessä ole.
 

scholl

Jäsen
Berrie kirjoitti:
Mikäs neuvoksi kun sattuu olemaan lättäjalat ja juostessa kipeytyy polvet?

Tarkoitatko ylipronaatiota eli astut kengät sisäänpäin linttaan? Siinä on ns. löysät nilkat ja vaatii kengän missä on ylipronaatiotuki eli ovat vahvistettuja sieltä sisältäpäin. Suurin osa ongelmista ratkeaa kyllä oikeanlaisilla jalkineilla, mutta toki pohjalliset voivat olla ehkä tarpeellisia, mutta täytyy sanoa, että melko ammattitaidoton myyjä on ollut, joka on myynyt kengät mallia perus, jos asiakkaalla ei ole normaaliaskellus.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
scholl kirjoitti:
Tarkoitatko ylipronaatiota eli astut kengät sisäänpäin linttaan?
Juuri tätä tarkoitan. Pitänee käydä ainakin kenkäostoksilla kunhan innostun taas harrastuksesta.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Berrie kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitan. Pitänee käydä ainakin kenkäostoksilla kunhan innostun taas harrastuksesta.

Samalla kehotan kiinnittämään huomiota askellukseen? Astutko juostessasi päkiällä vaiko jalkopohja edellä? Itselläni oli aikanaan ongelma, että juoksin pitkätkin lenkit mailerin askelluksella, eli päkiä edellä jalan maahan tullessa. Ei sopinut ollenkaan minun kokoiselle kaverille ja jalat kipeytyivät herkästi, ei tosin polvet.

Uusia kenkiä ei välttämättä tarvitse ostaa. Tutustu Footbalance-pohjallisiin. Taitaa nykyään olla saatavilla ihan perus-inttereistäkin, näin olen muistaakseni kuullut/lukenut?

Rafael kirjoitti:
Neuvoja tarvitaan. Onko jollakin kokemusta tilanteesta jolloin ei saa kropasta mitään irti? Nyt on pari viimeistä kovan sykkeen "suunnistusharjoitetta" mennyt suoranaisesti vituiksi. Yritin tänään tehdä aika maksimaalisen suunnistussuorituksen, niin keskisyke jäi 159:ään..

Rafaelille noista sykkeistä: Luultavasti jo saamasi neuvot osuvat lähemmäksi sinun tapaustasi, mutta tuosta tuli mieleen myös yleisemmin se, kuinka kuntopohja on talven aikana rakentunut? Tällainen voi olla myös syynä, jos tuntuu, ettei saa revittyä kropasta irti korkeita sykkeitä. Itselleni kävi eräänä talvena juuri näin, tosin päinvastaisesti. Treenasin koko talven aika kovalla intensiteetillä kuntosalilla ja pelasin salibandya. Vaikka en käynyt koko talven aikana juoksulenkeillä enkä juuri hiihtämässäkään, niin tunsin olevani hyvässä kunnossa. Loppukeväästä lähdin kavereideni kanssa pitkälle trekille jossa juntattiin menemään kohtuu intensiivisesti tasaisella sykkeellä useita päiviä maastossa. Jaksoin kyllä hyvin kavereiden mukana, mutta en millään pystynyt etenemään kuten he, tasaisesti ilman pysähdyksiä. Minä jouduin kulkemaan nopeammin, jotta pystyin pitämään tasaisesti taukoja. Oli itselleni outo kokemus ja en ole sen jälkeen jättänyt pitkäkestoisia lenkkejä (joko juoksu, pyöräily tai hiihto) pois ohjelmasta. Palloilijalla on palloilijan kunto, kestävyysurheilijalla kestävyysurheilijan.
 

Bay

Jäsen
Sykkeistä vielä. Muuten on ihan terve olo, mutta sykkeet on olleet jo parin viikon verran normaalia korkeammat. Normaalisti leposyke on alle 60, nyt pyörii 70-80 kieppeillä ja juostessa vaikka kuinka hiljaa koittaisi löntystää niin syke nousee yli 160:n ja sykemittari (Polar F11) huutaa tasaisesti. Pidin parin viikon tauonkin lenkkeilystä, mutta kun eilen koitin niin oli 4 km:n jälkeen pakko kääntyä kotiin ja kävellä takaisin kun syke nousi jo 170:een hiljaisella vauhdilla. Tänään soitin työterveyshuoltoon ja maanantaina sitten lääkärille selvittämään asiaa.

Mikään himojuoksija en ole, muutaman kerran viikossa juoksen tai hölkkään 8-10 km.
 

scholl

Jäsen
Bay kirjoitti:
Sykkeistä vielä. Muuten on ihan terve olo, mutta sykkeet on olleet jo parin viikon verran normaalia korkeammat. Normaalisti leposyke on alle 60, nyt pyörii 70-80 kieppeillä ja juostessa vaikka kuinka hiljaa koittaisi löntystää niin syke nousee yli 160:n ja sykemittari (Polar F11) huutaa tasaisesti. Pidin parin viikon tauonkin lenkkeilystä, mutta kun eilen koitin niin oli 4 km:n jälkeen pakko kääntyä kotiin ja kävellä takaisin kun syke nousi jo 170:een hiljaisella vauhdilla. Tänään soitin työterveyshuoltoon ja maanantaina sitten lääkärille selvittämään asiaa.

Sydänpussin tai sydänlihaksen tulehdus. Itse kärsin nyt siitä. Olin 2 vrk sairaalassa ja nyt määrättiin kuukausi lepoa. Leposyke yöllä 49, normaalisti tällee maatessa n. 60-65. Jos nousen istumaan 80 ja kävely sitten vauhdin mukaan mutta jos laahustamista yhtään reippaamman askeleen otan niin 160 heti.

En ollut sairastanut tai mitään, joten salakavalasti iski. Eikä sairaalaan lähtiessäkään ollut vielä näin tuo sykkeennousu.

No ei kun nukkumaan.

EDIT:

En siis osallistu HCR:ään ensi viikolla, enkä juokse alle 3.30 tukholmassa. Pikemminkin aloitan kesällä kuntoilun uudelleen aivan pohjalta. Tod.näköisesti en jaksa edes juosta.
 

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
scholl kirjoitti:
Sydänpussin tai sydänlihaksen tulehdus. Itse kärsin nyt siitä. Olin 2 vrk sairaalassa ja nyt määrättiin kuukausi lepoa. Leposyke yöllä 49, normaalisti tällee maatessa n. 60-65. Jos nousen istumaan 80 ja kävely sitten vauhdin mukaan mutta jos laahustamista yhtään reippaamman askeleen otan niin 160 heti.

Paska homma ja ikävä ja vakava seuraus jostakin pöpöstä. Ilmeisen yleistä paljon urheilua harrastavilla ja miksei myös muillakin. Varmasti kunto laskee ja tuntuu paskalta aloittaa harjoittelu uudestaan.
Tunnen kuitenkin pitkään juoksua harrastaneen kaverin, jolle iski vuosia takaperin sydänlihaksen tulehdus. Tilanne äityi siinä mielessä pahaksi, että taukoa kertyi miltei kaksi vuotta. Tämän jälkeen kaveri aloitti kevyen harjoittelun ja oli nopealla tahdilla elämänsä kunnossa. Itsekin hän asiaa ihmetteli, mutta oli tullut siihen tulokseen, että kropassa tapahtuu pitkässä totaalilevossa joitakin positiivisia muutoksia, jos muistaa pitää painon kurissa ja ravinnon hyvänä.
 

scholl

Jäsen
Niin itselläni ei mitä ilmeisemmin ole sydänlihakseen mennyt se tulehdus, vaan todennäköisesti viruksen aiheuttama sydänpussin tulehdus. Vähän lievempi siis, vaikka oireet samat ja olo aika pirun huono.

Urheilijoille tulee helpolla siksi, kun ei välttämättä huomaa pientä pöpöä, koska jos jonain päivänä on vähän huonompi suoritustaso niin sitä tulee tehtyä vain kevyempi lenkki. Johtuu siitä, että on muutenkin vaihteluita vireissä päivien välillä, joten ei osaa noteerata varsinkaan jos ei ole varsinaisesti kipeänä. Ja kun juoksemista harrastavalla huonossakin kunnossa / kipeänä lenkki kulkee paremmin kuin keskivertotyypillä tuolla poluilla.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Tuli käytyä kokeilemassa miten harjoittelematon pärjää puolimaratonilla. Tänä vuonna olin aiemmin käynyt kahdesti juoksulenkillä. Talvella hiihtelin varmaan alle 100 kilometriä eli kuntopohjaa ei ihmeemmin ole.

Lähdin matkaan kahden tunnin aikatavoitteella ja 2/3-osaa lenkistä pystyinkin siihen, mutta sitten tuli noutaja ja kunto/energia ja kaikki loppuivat. Hiivuin loppua kohden niin, että ajaksi tuli karvan alle 2.03. Positiivista oli se ettei polvet kipeytyneet ollenkaan ja juoksu tuntui ihan hyvältä nuo kaksi kolmasosaa.

Ei varmaan jää viimeiseksi yritykseksi kun pää on saatu auki, tosin viimeinen kerta näin vähällä "harjoittelulla" tuo kyllä oli.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juoksusta ja välineistä juohtui mieleeni:

Mulle päätyi promona käsiin pari Niken AirMaxeja, iPod ja Nike+ -releet tuohon Podiin.

Nyt reilu 40 kilsaa takana noilla vehkeillä ja täytyy sanoa että ihan asiallinen idea kyllä toi iPodin ja alkeellisen matkanmittauksen yhdistäminen, sekä Nike+-verkkopalvelu kavereiden haastamiseen.

Eli homman ideahan on juosta chippi kengässä ja iPodi tallettaa tiedot ja antaa paula radcliffen äänellä väliaikatiedot musiikinkuuntelun lomassa (ja onnittelee uudesta kilsaennätyksestä).

Jos iPod nano löytyy kotoa ja edes teoriassa kuvittelee pystyvänsä juoksemaan Niken tossuilla, niin kannattaa kokeilla. Tulee uutta sykettä juoksuun jos ei ole aiemmin käyttänyt ollenkaan jotain ihan normia sykemittaria kummempaa apuvälinettä.

Onko JA:ssa ketään muita tonne nike+ palveluun rekisteröityneitä?

-TT
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Pidin tuossa toista viikkoa taukoa lenkkeilystä kun maistui ihan paskalta. Äsken kävin hölkkäämässä 65 min eli tuollaiset n. 11 - 12 km. Kulki ihan käsittämättömän hyvin! Tauko taisi olla paikallaan.

Harrastan muutakin sätkimistä, futiksessa, salibandyssä ja futsalissa olen maalilla (harrastesarjoja), ajelen fillarilla toisinaan työmatkaa, rullaluistelen joskus ja salillakin ähellän, aivan liian harvoin tosin. Vaan hölkkä pesee kyllä tuon kaiken edellämainitun homostelun. Juoksulenkillä syke pysyy koko ajan mukavasti korkealla ja hiki lentää kunnolla ja ihan OIKEASTI tuntuu siltä että kropassa tapahtuukin jotain - kaikki nuo muut lajit ovatkin sitten muuten vaan mukavaa ajanvietettä.

Jokin aika sitten lähdin juoksulenkille eräänkin futaajan kanssa, no eihän siitä tullu mitään kun muutaman kilsan jälkeen alkoi jo kävely maittaa. Spurtteja vaan olis pitäny saada vedellä ja sitten taas huilata. Pyh.
 

scholl

Jäsen
Jobinpostia lenkkeilyrintamalta. Joudun ilmeisesti pitämään jopa 3kk tauon kuntoilusta. Aika kova nakki ns. Jännä nähdä miten alhainen kunto sitten on, kun ei saa rasittaa. Kesäkuussa saa sentään aloittaa duunit taas, mutta 3kk ilman kuntoilua ja liikkumista on aikamoinen juttu. Täytyy varmaan etsiä joku privaattilenkkipolku, missä kehtaa sitten liikkua.
 

hilapiste

Jäsen
Kävin viikonloppuna HCR2007-juoksussa. Koskaan aikaiemmin en ole ollut mukana missään juoksutapahtumassa ja hyvä kokemus oli. Sykemittari sekoili lähdössä ja näytti lähdössä 00 ja hetken päästä 244, tuli häiriöitä muista mittareista. Matkalla mittari näytti normaaliarvoja. Amatöörinä lähdin juoksemaan koko lenkkiä PK-vauhdilla ettei tule mitään tilttaamista matkalle. Se oli tietysti liian hidasta vauhtia ja 19km jälkeen, kun ei tuntunut oikein vielä missään, juoksinkin viimeiset 2km apinan raivolla niin lujaa kuin ikinä pääsin. Seuraavalle kerralle tarvii ainakin vauhdinjako miettiä täysin uusiksi.
Isossa porukassa juokseminen tuntui myös oudolta, kun joutui väistelemään ohittavia ja ohittelemaan hitaampia. Sama jatkui oikeastaan maaliin asti. Ei tuonne reitille kyllä enempää juoksijoita mahdu kun mitä nyt oli.
Hieno hetki oli myös kun n. 10-15km kohdalla joku äijä rupes huutamaan letkassa suoraa huutoa, että Suomi voitti Venäjän. Hirveä huuto levisi letkassa eteen ja taaksepäin. Sen jälkeen juoksu oli vielä kevyempää.
Ehkä sitä syksyllä vois maratoninkin juosta kunhan saa kelvollista treenia alle.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
teemu73 kirjoitti:
Turkuun kukaan lähdössä juoksemaan 30.6.?

http://www.paavonurmisports.com/PNmara/pnmara.htm

Tuo voisi olla paras mahdollinen tapa aloittaa kesäloma.

Juuri eilen ilmoittauduin kyseiseen tapahtumaan. Aikaisempaa kokemusta Turun maratonilta ei ole, muualta kylläkin. Toivottavasti pukkaa mukavaa säätä juoksupäiväksi. Reittikin vaikuttaa varsin mukavalta, joten kiinnostuneena odottelen kyseistä tapahtumaa, varsinkin kun Helsinki City Run sujui juoksukunnon puolesta lupauksia herättävästi.
 

scholl

Jäsen
hilapiste kirjoitti:
Amatöörinä lähdin juoksemaan koko lenkkiä PK-vauhdilla ettei tule mitään tilttaamista matkalle.

Eikös jokaisella pk-vauhti ole nimenomaan se kilpailuvauhtia hiljaisempi vauhti. Eli jos lähtee samaa vauhtia kisaan niin joko se pk-vauhti on sitten väärä tai jotain. Puolimarathon on sellainen, että siinä voi riskeeraa ja vetää riskillä kovempaakin, koska matka on niin lyhyt, ettei sippaaminenkaan haittaa periaatteessa, kun jäljelläoleva matka on silloin mitätön.

Turussa olen itse juossut vain puolimarathonin Paavo Nurmessa ja en ole kyllä ihan tyytyväinen siihen tapahtumaan. Lähtöpaikat eivät olleet jaettu tilastojen mukaan, vaan piti itse ottaa paikka sen mukaan miten haluu. Oli aika lämmin keli ja olin edellisenä päivänä saunonut joku 4-5 tuntia ja kiskonut joku 6-8 tuoppia terassilla ja ajoin sitten vasta aamulla Turkuun. Ei ollut tarpeeksi tankannut, kun kisan ajan juomisesta huolimatta jotenkin helteessä tuli ongelmia. Lähdin kieltämättä kyllä alussa kuntoa kovempaa vauhtia vetämään. Eka kilometri oli varmaan 4 minuuttia ja pitkään pysyin silloin 1.30 vauhdissa, mutta sitten sippasin kyllä siellä kuumuudessa. Tuli oikein horkka ja se loppu on aika vaativa. Ylämäkeä rannasta. N. 1.40 tuli ajaksi. Voihan se olla, että tapahtuma on kehittynyt, mutta aikoinaan oli vähän sellaista puuhastelua. Mukavinta oli se oleilu kisan jälkeen stadikalla, joka oli ihan kiva paikka.
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
hilapiste kirjoitti:
Hieno hetki oli myös kun n. 10-15km kohdalla joku äijä rupes huutamaan letkassa suoraa huutoa, että Suomi voitti Venäjän. Hirveä huuto levisi letkassa eteen ja taaksepäin. Sen jälkeen juoksu oli vielä kevyempää.
.
ei saamari, tarkoititkohan mua tolla äijällä? 15 km kohdalla olin kun Suomi voitti. Kuuntelin matsia ja aloin Koivun maalin jälkeen huutaa, hyppiä ja melskata. Samassa alkoi myös letka huutaa. Pikku-Huopalahdessa silloin mentiin. Oli kyllä messevä fiilis, sekä voitosta että aikaan saamastani efektistä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
mikkojii kirjoitti:
ei saamari, tarkoititkohan mua tolla äijällä? 15 km kohdalla olin kun Suomi voitti. Kuuntelin matsia ja aloin Koivun maalin jälkeen huutaa, hyppiä ja melskata. Samassa alkoi myös letka huutaa. Pikku-Huopalahdessa silloin mentiin. Oli kyllä messevä fiilis, sekä voitosta että aikaan saamastani efektistä.
Aika hauska hyvä yhteensattuma :)

Itselläni lähti lenkkikausi ihan mukavasti liikkeelle, mutta reippaan melkeimpä parisen viikkoa on tässä ollut flunssa päällä enemmän tai vähemmän, eikä lenkille siis ole ollut asiaa. Rasittavaa kun hyvä juoksuinnostus katkeaa näin pakon sanelemana. No, sitten kun tervehtyy niin entistä suuremmalla innolla vaan kiitämään pyöräteillä ja lenkkipoluilla.
 

hilapiste

Jäsen
mikkojii kirjoitti:
ei saamari, tarkoititkohan mua tolla äijällä? 15 km kohdalla olin kun Suomi voitti. Kuuntelin matsia ja aloin Koivun maalin jälkeen huutaa, hyppiä ja melskata. Samassa alkoi myös letka huutaa. Pikku-Huopalahdessa silloin mentiin. Oli kyllä messevä fiilis, sekä voitosta että aikaan saamastani efektistä.

Sinähän se varmaan olit, ainakin samoilla kohdin oltiin. Olit n. 100m meikäläistä edellä kun aloit huutamaan ja hienosti huuto ja meuhkaaminen lähti leviämään pitkin lahtea kiertävää letkaa :)
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Pitäisi ostaa uudet juoksukengät, juoksen eniten hiekalla välillä tosin myös purulla ja asfaltilla. Suositelkaapas minulle jotain tossuja, eli laadukkaat jalkineet olisi ostoslistalla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
proffa#8 kirjoitti:
Pitäisi ostaa uudet juoksukengät, juoksen eniten hiekalla välillä tosin myös purulla ja asfaltilla. Suositelkaapas minulle jotain tossuja, eli laadukkaat jalkineet olisi ostoslistalla.
Riippuu tietenkin jalasta, mutta itsellä on normaali askellus ja kengän tulee olla suhteellisen kiertojäykkä. Keväällä ostamani Adidaksen Supernova Cushion 6 on yksi parhaista kengistä, jolla olen juossut. Pääasiassa lenkit menee asvaltilla, mutta myös hiekalla tulee juostua. Purulla tavallinen lenkkikenkä on liian pehmeä. Mielummin juoksisi maastojuoksukengällä tai vaikka suunnistuskengällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös