Schollin teksti on täynnä asiaa ja voin helposti yhtyä siihen.
Omien kokemusten kautta olen huomannut, että mikäli vähänkään pidemmän juoksutauon jälkeen yhtäkkiä lähtee juoksemaan kylmiltään, niin kyllä muuten tuntuu jaloissa. Tämän takia itsekin olen siirtynyt siihen, että pohjakunnon hankin pyörällä ja samalla jalat tottuvat rasitukseen ja vahvistuvat juoksemista varten, joka kuitenkin on raskas laji jaloille. Kun olen aluksi malttanut pyöräillä, ei jaloissa tunnu läheskään niin paljoa ensimmäistenkään juoksukertojen jälkeen. Etenkään minulle ongelmallisissa pohkeissa ja polvissa.
Mitä tulee tuohon liian kovaa reenaamiseen, niin sekin on huomattu. Yleisenä ohjeena voi pitää sitä, että puhevauhti on sopivin vauhti peruskunnon kehittämiseen. Vaikea sitä tosin voi yksin lenkkeillessä olla toteuttaa, sillä monikaan tuskin juoksun aikana rupeaa pulisemaan itsekseen. Sykerajaa on vaikea sanoa, sillä ne ovat yksilöllisiä, mutta pelkän peruskunnon kehitykseen suositeltavaa on syke alueella n. 120-140, eli aerobisella tasolla. Pyöräillessä vielä on helppoa pitää syke tuolla tasolla, mutta varsinkaan hieman heikkokuntoisemmalla juostessa vaikea saada sykkeitä noin alas, ellei sitten aloita kunnon sipsutusta. Kun kunto kehittyy, niin luonnollisesti tuo puhevauhtiin pystymisen sykeraja on korkeammalla. Mielellään siis itsekin otan jonkun kaverin mukaan, niin jaksaa ensinnäkin paremmin lähteä ulos hikoilemaan ja siinä sivussa saa vielä sopivan vauhdin "mittarin".
Henkilökohtaisesti olen tällä hetkellä siirtynyt ehkä enemmän pyöräilyyn, sillä juoksemisesta olen saanut edellisiltä kesiltä tarpeekseni, joten en vielä viitsi väkisin lähteä riuhtomaan. Tänäänkin(lauantai siis) tuli sellainen reilu 40 km:n lenkki heitettyä pyörällä, 145:n keskisykkeellä. Ehkä hiukan liian kovalla vauhdilla, mutta minkäs sille teet kun on mukavaa itseänsä kiusata. Muutenkin tuntuu, että pyöräily on paljon mielenkiintoisempaa(tällä hetkellä) yksitoikkoiseen juoksemiseen verrattuna ja kyllä ne sykkeetkin saa aivan riittävän ylös ylämäkien aikana...
Mikäli nyt joku aloittelija juoksemisen suhteen tätä sattuu lukemaan, niin älä tee sitä virhettä, että kylmiltään lähdet tykittämään vauhdilla. Mutta mikäli näin tulee tehtyä, niin sykemittari edes matkaan ja niitä sykkeitä kannattaa oikeasti tarkkailla, koska liian kovalla harjoittelulla heti alussa ei mitään suuria tuloksia saavuteta! Ja mielellään siis ennen juoksua alle joko pyöräilyä tai reipasvauhtista sauvakävelyä tms., jotta elimistö on tottunut jo kunnolla urheiluun eikä tule ongelmia sitten lenkkipolun varressa, kun tuntuu, että nyt leikkaa pumppu kiinni.
Jopas meinaa tulla sekavaa tekstiä tähän aikaan, nukkumaan...