Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 248
  • 3 865
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin eilen juoksemassa elämäni ensimmäisen puolikkaan. Tavoite oli 2 h, mutta 17 km kohdalla tuli täydellinen sulaminen ja lopulta aikaa mene 2.05 h. Silti, hyvä suoritus 2 v juoksuharrastuksen aloittamisesta, ikäähän on jo 43v. Ja painoa on enemmän kuin pitäisi.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Juoksin ensimmäisen kympin lenkin sitten koronan jälkeen eilen illalla. Oli kyllä mukava viileässä säässä kivituhkalatupohjalla juosta, jonkin aikaa. 4 km meni helpohkosti hieman alle 6 min/km vauhtia. Sen jälkeen oli väkisin vääntämistä, ja raskasta. Aikaa meni 59,16 keskisykkeen ollessa 141. Viime kesänä tuollainen lenkki meni parhaimmillaan 129 sykkeellä. Mutta kyllä tuo toiveita antaa kuntoutumisesta. Josko sitä sittenkin saisi loppukesästä puolimaratonin alle 2 tunnin juostua. Siinä on minulle riittävästi tavoitetta tälle kesälle.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Kohta pitäisi päästä itsekin juoksemaan. Meni pohje aiemmin keväällä, olin vasta kaksi lyhyttä lenkkiä ehtinyt heittämään. Katsotaan miten paikat kestää, pitää ottaa rauhassa alussa.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onpa ollut erilainen vuosi, juoksemisenkin suhteen, pariin edelliseen verraten. Pari viime vuotta tuli oltua koko ajan terveenä ja erilaisten rajoitusten takia aikaakin oli hieman enemmän kuntoiluun. Nyt kun rajoitukset poistettu, niin ensin korona teki melkein kuukauden tauon lenkkeilyyn, sitten tuli joku pirullinen vatsatauti ja nyt taas jotain nuhan tynkää.

Helpolla olen tietysti päässyt esimerkiksi @Iker :iin verrattuna (Tsemppiä sinne!), mutta kyllähän tämäkin jo vähän pientä ihmistä turhauttaa. Ensimmäinen tavoitteeni, jonka olen ikinä itselleni juoksemisessa asettanut, eli 1000km täyteen vuodessa, on kuitenkin edelleen tähtäimessä. Vähän olen tasaisen tahdin taulukossa tavoitetta jäljessä, mutta tarkoitus koko ajan ollutkin, että lenkkejä pidentäisi vuoden edetessä.

Saa nähdä miten käy.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Juoksin ensimmäisen kympin lenkin sitten koronan jälkeen eilen illalla. Oli kyllä mukava viileässä säässä kivituhkalatupohjalla juosta, jonkin aikaa. 4 km meni helpohkosti hieman alle 6 min/km vauhtia. Sen jälkeen oli väkisin vääntämistä, ja raskasta. Aikaa meni 59,16 keskisykkeen ollessa 141. Viime kesänä tuollainen lenkki meni parhaimmillaan 129 sykkeellä. Mutta kyllä tuo toiveita antaa kuntoutumisesta. Josko sitä sittenkin saisi loppukesästä puolimaratonin alle 2 tunnin juostua. Siinä on minulle riittävästi tavoitetta tälle kesälle.

Joo itsellä kans kun koronan perhana iski tossa n. 6 viikkoa sitten, ja nyt vaikka oon jo 3 viikkoa juossut suunnilleen niitä omia peruslenkkejä hieman hitaammin kun normisti, niin sykkeet tosi korkealla normaaliin verrattuna. Siis keskisyke tänäänkin hieman alle 150, kun toi sama oli korkeuseroista huolimatta esimerkiksi viime syksynä (ennen talviaikaa ja nilkkavammaa) huomattavasti matalampi.

Eli kyllä se korona vaan sykkeet nostaa vielä viikkojenkin jälkeen sairastumisesta ja uudelleen aloittamisesta.

Myös leposyke on ollut koronan jälkeen korkeampi pitkään. Toki siihen vaikuttaa myös viimeviikkojen kova työstressi, mutta silti.
 

Glove

Jäsen
Kyllä tuntuu taas pahalta kun aloitti pitkästä aikaa. No ei oikeastaan muuten, mutta pohkeet ei tykkää yhtään. Ei pysty pitkään hölkkäämän kun alkavat jumittaa. Jospa tuo helpottaisi kun saa lisää reeniä alle.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä tuntuu taas pahalta kun aloitti pitkästä aikaa. No ei oikeastaan muuten, mutta pohkeet ei tykkää yhtään. Ei pysty pitkään hölkkäämän kun alkavat jumittaa. Jospa tuo helpottaisi kun saa lisää reeniä alle.
Suosittelen mobilisaatio-kiilaa. Saa optimaalisen pohkeen venytyksen. Käyttänyt sitä nyt nilkkavamman jälkeen 4kk, ja helpotti myös pohjeongelmiin.

Sen voi tilata netistä n.50e hintaan, ja kannattaa L koko ottaa sit. Kattaa kyllä kaikki kengännumerot pienestä isoon. Kiilan kun kääntää kääntää sitten toisinpäin, niin hahlo keskellä, voi makuuasennossa rintarankaa availla, kunhan kattoo ohjeistuksia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mites muuten juoksulenkeillä kävijät, käyttekö suht normisti lenkeillä näilläkin helteillä päiväsaikaankin (nyt Stadissa n.30 lämpöä), vai aamu-/iltalenkki kun hitusen viileämpi. Vai passaatteko suoraan ja odottelette kun helteet ohi.

Itse olen kyllä aika normisti käynyt. En ehkä niin usein, mutta kuitenkin. Maksimissaan sellanen yht. 1,5h juoksu- ja ulkosalin yhdistelmä tai sitten pelkkä joku 45min juoksu. Lenkin jälkeen juon kylmää vettä aika nopeaan n.0,5L ja viileä suihku päälle, ettei pääse lämpöhalvaus yllättämään. Kerran oli sellasia oireita vähän, mutta luulen että nuo 2 asiaa lenkin jälkeen stoppas etenemisen siinä. Ei kyllä mikään maraton-ilma, mutta enpä nyt sellasta ole edes koskaan muutenkaan koittanu :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mites muuten juoksulenkeillä kävijät, käyttekö suht normisti lenkeillä näilläkin helteillä päiväsaikaankin (nyt Stadissa n.30 lämpöä), vai aamu-/iltalenkki kun hitusen viileämpi. Vai passaatteko suoraan ja odottelette kun helteet ohi.
En ole tätä seksivau-hellettä vielä uhmannut, torstaina edellinen lenkki. Juoksen aamuisin ennen duunia, joten ei ole läkähdys pahasti päässyt yllättämään. Just nyt vois tehdä vaikeeta.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mites muuten juoksulenkeillä kävijät, käyttekö suht normisti lenkeillä näilläkin helteillä päiväsaikaankin (nyt Stadissa n.30 lämpöä), vai aamu-/iltalenkki kun hitusen viileämpi. Vai passaatteko suoraan ja odottelette kun helteet ohi.

Itse olen kyllä aika normisti käynyt. En ehkä niin usein, mutta kuitenkin. Maksimissaan sellanen yht. 1,5h juoksu- ja ulkosalin yhdistelmä tai sitten pelkkä joku 45min juoksu. Lenkin jälkeen juon kylmää vettä aika nopeaan n.0,5L ja viileä suihku päälle, ettei pääse lämpöhalvaus yllättämään. Kerran oli sellasia oireita vähän, mutta luulen että nuo 2 asiaa lenkin jälkeen stoppas etenemisen siinä. Ei kyllä mikään maraton-ilma, mutta enpä nyt sellasta ole edes koskaan muutenkaan koittanu :)
Tänään kävin 40 minuutin lenkillä ja olihan tuo lämmin. Nyt vain ollut niin paljon muitakin esteitä, että oli "pakko" lähteä helteestä huolimatta. Pieni juomapullo mukana vaikka ei tuon pitempi matka ollutkaan.
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mites muuten juoksulenkeillä kävijät, käyttekö suht normisti lenkeillä näilläkin helteillä päiväsaikaankin (nyt Stadissa n.30 lämpöä), vai aamu-/iltalenkki kun hitusen viileämpi. Vai passaatteko suoraan ja odottelette kun helteet ohi.
Matalasykkeisempiä tepsutteluja on tullut tehtyä päivisin, joskin pituuksia olen vähän tiputellut ja tarvittaessa ottanut pienet kävelyt väliin. Ei ole ollut niissä ongelmia. Tänään oli kovasykkeisempi lenkki. Koitin olla viisas ja lähteä kahdeksalta. No liian myöhään se oli ja lopetellessa lämpötila oli jo 28 astetta. Puolivälissä katkesi ja jaloista loppui potku. Loppuun asti hampaat irvessä. Laitetaan lämmön piikkiin, eihän se huonosta kunnosta voi olla kiinni.

Täällä mökillä majaillessa on se hyvä puoli, että heti lenkin jälkeen pääsee mereen jäähdyttelemään kroppaa. Lenkkien puolesta voisin silti tiputtaa ainakin sen viisi astetta lämpötiloista, vaan eipä ne mun halujani seuraile.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä toi ilma verottaa. Tänään puol kasilta oli jo +23, joten menin varjoisaa reittiä. Silti samoilla sykkeillä vajaan minuutin hitaampia kilsoja kuin viikko sitten viileämmässä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Aivan absurdi vuosi kyllä lenkkeilyn suhteen. Edellinen lenkki oli noin kuukausi sitten, sitä ennen oli pieni loukkaantuminen jalassa mikä kuitenkin esti juoksemisen joksikin aikaa.

Sitten tuli sairastettua joku raju flunssa ja nyt vasta noin kuukautta myöhemmin uskaltanut juosta taas. Alku tuntui tuossa lämmössä aivan karmealta, mutta kyllä se siitä lähti kun varovaisesti otti.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Huhhuh. Elämäni pisin kävelylenkki takana, mittaa tuli 36,5 km. Aikaa kului 5h 48min. Vähän siinä hölkkäsinkin varsinkin alamäkiä, sillä vikalla kympillä se tuntui kävelyä kevyemmältä vaihtoehdolta. Nyt huutaa etureidet ja lonkat (koukistajat?) hoosiannaa, ja voin sanoa että kävely käy täydestä urheilusta. Kova laji. Hyvän mielen ja kokemuksen kuitenkin sain!
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Maalishuhtikuun tauon jälkeen on tullut taas juostua ihan mukavasti. Helteet olen sivuuttanut "yöjuoksuilla" siinä 23-24 aikoihin. Se sinänsä passaa lapsiperhe arkeen. Juoksentelua on nyt takana reilut kaksi vuotta. Tuohon maalishuhtikuuhun juoksun taso tavallaan junnasi paikoillaan. Juoksin sellaiset kaksi kertaa viikkoon keskiarvolla. Nyt huhtikuusta lähtien olen pysynyt tuossa, mutta lisännyt yhden vähintään tunnin mittaisen reippaan kävelyn viikolle lisäksi. Tuo yhden kävelyn lisäys on tehnyt paljon. Juoksuvauhti on kasvanut kuin itsestään melkein puoli minuuttia kilometrillä. Siis puoli minuuttia lähtenyt pois. Nyt kokeilin 10km juosta ennätyksen ja ilman sen kummempaa pakottamista meni kaksi minuuttia alle edellisen (52min). Siihen päälle juoksin vielä pari kilometriä.

Minä en oikeastaan hirveästi tiedä mistään mitään, mutta tuo kävelylenkin lisääminen viikko-ohjelmaan on parantanut juoksukuntoani ainakin omasta mielestä käsittämättömän paljon.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Itsekin aloin treenaamaan juoksua tavoitteellisesti pari viikkoa takaperin, kun menin ilmoittautumaan 3.9. järjestettävään Nuuksion polkujuoksuun 42km.

Viime vuodet juoksu on ollut todella satunnaista, varmaan keskimäärin 5 lyhyttä lenkkiä vuodessa. Toki muuta urheilua sitten noin 5 kertaa viikkoon, joten kunto tuntuu hyvältä enkä usko maaliinpääsyn olevan kunnosta kiinni. Jalkojen kestävyys on suurin kysymysmerkki, yritän pikkuhiljaa lisätä määriä viikko viikolta. Tähän mennessä mennyt hyvin, jalat kyllä kerkeää palautua ja lisäksi yrittänyt ottaa enemmän päkiäaskellusta niin olen säästynyt polvivaivoilta täysin. Toki pohkeita saakin sitten venytellä.

Mukava huomata miten alkaa pikkuhiljaa kulkea paremmin ja paremmin, aiempina vuosina juoksu ollut niin satunnaista, että tuntunut aina melko tahmealta.

Nyt jussut pääasiassa pururadalla, pitää ottaa jatkossa mukaan hieman enemmän myös polkua ja lisäksi ylämäkitreenejä, jotta ei tule ylläreitä sitten Nuuksiossa.

Onko jollain muuten kokemusta kyseisestä juoksusta, kokemuksia kuullaan mielellään? Tai muutkin polulla juostavat pitkän matkan kokemukset kiinnostaa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Nyt on pääasiassa menty kävely ja fillarilenkeillä hetken aikaa, tänään kävin kuitenkin juoksemassa taas. Itse lenkki toimi ihan hyvin, ennusteen vastaisesti tuli 15 minuuttia vettä aivan käsittämättömän paljon. Sen aikaa odottelin katoksen alla.

Uudet alelöydöt Adidas Bostonit (9) toimi hyvin jalassa, tulivatkin tarpeeseen kun omat Hoka Mach 4:set alkaa olla jo aika sliksit ja loppuun käytetyt.
 

Fordél

Jäsen
Nyt jussut pääasiassa pururadalla, pitää ottaa jatkossa mukaan hieman enemmän myös polkua ja lisäksi ylämäkitreenejä, jotta ei tule ylläreitä sitten Nuuksiossa.
Ylämäkien lisäksi kannattaa treenata myös alamäkiä. Ovat oma taiteenlajinsa ja niihin voi hukata paljon aikaa. Lisälsi väsyneillä jaloilla alamäet voivat olla extrahaastavia.

Onko jollain muuten kokemusta kyseisestä juoksusta, kokemuksia kuullaan mielellään? Tai muutkin polulla juostavat pitkän matkan kokemukset kiinnostaa.
Ei ole ko. kisasta kokemuksia, koska omat polkujuoksukokemykset ovat pitkälti Lapista. Ne ovat olleet kyllä huikeita kokemuksia. Juosta tuntureilla ja metsissä, monesti ihan yksin kaikessa rauhassa. Polkujuoksussa joutuu keskittymään yleensä jokaiseen askeleeseen, joten eipä noissa juoksuissa paljoa kerkee tavallisia murheita miettimään, mikä tekee siitä aika meditatiivista puuhaa parhaimmmillaan. Toki tulee myös hetkiä (yleensä loppupuolella kisaa), jolloin ne polkujen juurakot ja kivet alkaa vituttamaan, kiitos väsymyksen.
 

Fordél

Jäsen
Itse oon juossut viimeset kuukaudet 3-5 lenkin viikkovauhtia. Kunto on edelleen aika heikohko ja painoakin pitäs saada alas. Oon nyt ottanut ohjelmaan pitkästä aikaa kunnon vauhtikestävyystreenejä (esim. tonnin vetoja), joita on tullut vedettyä juoksuradalla. Niistä kyllä huomaa, kuinka kaukana on omasta huippukunnosta. Mutta eipä siinä, iloitaan kun vuosien ylikunnon jälkeen saa juosta ja treeni tarttuu.

Tänä kesänä on tullut myös pitkästä aikaa vähän päivitettyä juoksukenkä-osastoa. Brooks on noussut omaksi suosikkimerkiksi. Nykykengissä kyllä harmittaa se, kuinka niistä kuluu hyvin nopeasti päällinen puhki, kuten varpaiden kohdalta. Joo, onhan se kiva, että kengät ovat nykyään hengittäviä, mutta olisi kiva saada ainakin se tuhat kilsaa kenkiin alle ennen kuin niihin alkaa tulla reikiä.

Hyviä juoksuja kaikille!
 

hege

Jäsen
Osui @Fordél alamäki juttu kohdalle, nyt reissun päällä tullut juostua paljon normaalisti mäkisemmässä maastossa (poluilla ja kaduilla) ja jalat on ollut aivan puhki vaikka matkat ollut itselle normia eli varsin lyhyttä 6-8 km rauhallisella vauhdilla. Alamäet tuntuu polvissa, eli ikä ei tule yksin ja ehkä kengät ei oikein toimi alamäessä kunnolla vaan vähän töksäyttävät.
 
Tästä on varmaan ollut jo juttua täällä mutta onko teillä koronan sairastaneilla tullut miten pitkä tauko juoksuista? Minulla on parhaillaan toista kuukautta jälkioireena kuivaa yskää mikä oireilee muutaman kerran päivässä. Yleinen sääntöhän on, että yskän kanssa ei tulisi juosta mutta saliharjoittelua olen tosin jo tehnyt. Varsin vittumainen tauti, kun keväällä tuli nostettua oma kunto parhaalle tasolle kymmeneen vuoteen ja nyt yhden flunssan takia kaikki siitä saadut hyödyt katoaa tämän harjoittelutauon johdosta.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tästä on varmaan ollut jo juttua täällä mutta onko teillä koronan sairastaneilla tullut miten pitkä tauko juoksuista? Minulla on parhaillaan toista kuukautta jälkioireena kuivaa yskää mikä oireilee muutaman kerran päivässä. Yleinen sääntöhän on, että yskän kanssa ei tulisi juosta mutta saliharjoittelua olen tosin jo tehnyt. Varsin vittumainen tauti, kun keväällä tuli nostettua oma kunto parhaalle tasolle kymmeneen vuoteen ja nyt yhden flunssan takia kaikki siitä saadut hyödyt katoaa tämän harjoittelutauon johdosta.
En ole sairastanut koronaa, mutta tuttavapiirissäni on monta koronan sairastanutta juoksuharrastajaa. Lähes kaikki heistä ovat valitelleet, ettei juoksu suju, vaikka varsinaiset oireet ovat jo kadonneet jopa kuukausi sitten. Kuulemma selittämätöntä väsymistä ja jopa rytmihäiriöitä on ilmennyt kevyilläkin lenkeillä. Perseestä on kyllä tuo tauti.
 

Fordél

Jäsen
Wuhuu! Piiitkästä aikaa tuli koettua kunnon flow-tila lenkillä. Edellisestä ehti kulua varmaan 4-5 vuotta. Lenkkinä oli tasavauhtinen reipas, ja tuntui, että olisi voinut jatkaa samaa vauhtia loputtomiin. Juoksu rullasi hienosti ja ajatus pysyi juoksussa. Tästä on mukava jatkaa viikon juoksutreeneihin. Hyviä juoksuja kaikille!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Wuhuu! Piiitkästä aikaa tuli koettua kunnon flow-tila lenkillä. Edellisestä ehti kulua varmaan 4-5 vuotta. Lenkkinä oli tasavauhtinen reipas, ja tuntui, että olisi voinut jatkaa samaa vauhtia loputtomiin. Juoksu rullasi hienosti ja ajatus pysyi juoksussa. Tästä on mukava jatkaa viikon juoksutreeneihin. Hyviä juoksuja kaikille!

Jees, se on hieno fiilis kun kroppa, pää, happi ja kaikki muukin kulkee ja toimii lenkillä!!! Kropan kestävyyttä ei voi itse tosta vaan aina säädellä, ja vaihteluja tai vammaa välillä on. Onneksi kuitenkin tohon muuhun osuuteen voi sentään enemmän vaikuttaa, ja varsinkin metsäinen maasto auttaa siinä. Helpompi ehkä päästä siihen ns. hapekkaaseen flow-tilaan vrt perus asfaltit jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös