Juoksuvuosi 2022. Edellisvuonna olin tehnyt oman ennätykseni 1100 kilsaa pyrkimättä vähentämään muuta ohjelmaa eli vain lisäämällä juoksua. Se oli vähän liikaa, eli päätös oli vähentää tälle vuodelle juoksemista. Tänä vuonna ei sitten tosiaan lisääntynytkään muuta kuin paino, ja ikääkin tuntui tulevan lisää enemmän kuin vain yksi vuosi. Kaikki tekeminen väheni vaikkei isompaa syytä ollut. Juoksussa se tarkoitti sitä, että kilometrejä tuli tänä vuonna vähemmän kuin viiteen vuoteen, vain 750.
Alkutalven olin juoksematta lähes kokonaan tietoisella päätöksellä komepnsoidakseni sitä edellisvuoden "liikaa juoksemista". Joskus maaliskuussa tuli korona ja kunto putosi. Sen jälkeen lähdin pikkuhiljaa vähän juoksemallakin takaisin kohti parempaa kuntoa. Kesäkuun puolivälistä syyskuun loppuun vedin taas Garminin kellon harkkaohjelman, neljä juoksukertaa viikossa kohti 10 km tavoiteaikaista "kisaa". Se oli loistava jakso, ei mitään vammoja, tasaista ja selkeää kunnon nousua koko ajan. Pari viikkoa ennen "kisaa" olin varma onnistumisesta ja meinasinkin jo juosta sen etuaikaan, mutta jäin vetämään ohejmaa loppuun....ja sitten viitisen päivää ennen tavoitejuoksua tuli joku oksennus-paskonnustyhjennys ilman tuntuvaa tai tiedostettua syytä (olo ei ollut lainkaan kipeä ennen eikä jälkeen, oli vaan puolen tunnin äkillinen tyhjennys) ja taas kunto pois. "Kisajuoksussa" jaksoin tavoitevauhtia 7,5 km repeävää aorttaa vasten taistellen kunnes luovutin. Tarkoitus oli kokeilla myöhemmin uudelleen mutta ei löytynyt innostusta, vaan loppusyksy mentiin taas aika vähällä juoksulla. Joulukuun alussa oli taas joku lyhyt flunssatauti (en testannut koronaa mutta eiköhän se sitä ollut) ja taas putosi kunto. Sitten taas on räävitty muutaman kilsan pätkiä silloin tällöin ja haettu uutta nousukäyrää.
Garminin kellossa on tuollainen mittari, maksimaaliseksi hapenottokyvyksi väittävät, jonka mitta-asteikolla kunto on kohtalainen-hyvä-erinomainen jne. Oon pyörinyt vuosikausia numerollisella välillä 40-42 mikä tarkoittaa hyvää, 43 olisi erinomainen ja se on ollut tavoite mutta ei onnistu. Nyt viimeisimmän flunssataudin jäljiltä tuo luku on 38 (kohtalainen), heikoin mitä on ollut vuosiin. Tosin tuo mittari on siitä surkea, ettei se taida lukea muuta kuin suoraviivaisesti vaan jonkun vauhti-versus-syke. Juokse 20 minsaa lujaa kun päivän kunto natsaa niin mittarilukema pomppaa, mutta sitten taas juokset kaksi tuntia ihan ok vauhtia ja fiilis on mitä mahtavin, mutta kun et paranna vauhtiasi verrattuna siihen lyhyeen tempospurttiin, niin huomaatkin mittarikuntosi vain laskeneen. Ei se tietenkään mitään jumalansanaa ole enkä sitä sillä lailla tosissani ota, mutta kun mittarit ja lukemat ainakin mulle tuo tiettyä motivaatiota, niin harmittaahan se. Ja pitää se isossa kuvassa paikkansa. Tiedän ja huomaan olevani ihan älyttömän paljon paskemmassa kunnossa nyt kun olen "38" kuin syyskuun puolivälissä kun olin "42" ja flirttailin sen erinomaisen lokeron reunalla.
Tuleva vuosi? Enemmän juoksua kuin tänä vuonna. Todennäköisesti jonkinlaisella Garminin treeniohjelmalla, ehkä jopa sillä saman Garmin-valmentajan (niitä on useampia valittavana!) samantapaisella kympin ohjelmalla kuin viime kesänä. Se oli hyvä juoksukesä, vaikka kokonaisuudessaan vuosi jäi masentavan puolelle.