Joo, noista tavoitteista jne. niin 40 vuotta nyt ollut kesästä lähtien mittarissa, ja nyt viimeisen reilun vuoden aikana oma puolimaratonin ennätys mennyt uusiksi neljässä viimeisessä "kisassa" eli tapahtumassa jossa olen ollut mukana. Juoksin noita siis aikanaan useampia 25-35-vuotiaana, sitten useamman vuoden tauko lapputapahtumista, vaikka säännöllinen lenkkeily sinänsä ei koskaan jäänyt tauolle.
Kun tavoite kuitenkin on ollut ja varsinkin tulee korostetusti tässä iän kertymisen myötä olemaan enemmänkin se oman kondiksen pitäminen yllä juosten ja lihasharjoitteluin ilman sen vakavampia treenifiksaatioita, niin kyllähän siinä tietynlainen aika hyväkin fyysinen ja aerobinen peruskunto pysyy yllä, jos aina tavoittelee kuten nytkin siis teen, että taas puolen vuoden päästä pitäisi oma ennätykseni juosta puolikkaalla ts. päästä sinne alle 1.35 nurkille. Ja vaikka sitten jäisikin tuosta vähän uupumaan ja menisi pari minuuttia yli, niin ei siinä ihan kondis repsahda jos tuolla mielellä ja tavoitteella läpi talven juoksee ja sama ralli siitä eteenpäin taas siihen siitä seuraavaan, n. puoli vuotta myöhemmin juostavaan ensi syksyn puolikkaaseen. Eli sellainen luonnollinen tavoitteellinen sykli, joka pitää ne lenkkarit riittävän usein jalassa ja ainakin mulla, mitä enemmän ne lenkkarit on jalassa niin sitä motivoivampaa se aina on, kun juoksuun puolestaan löytyy aina lisää helppoutta ja rullaavuutta, sykkeissä näkee sen kehityksen verrattuna lenkkivauhteihin jne. Tosiaan kun minäkään en mikään höyhenenkevyt maratoonari ole, vaan sellainen 88-90-kiloinen kaveri niin se rullaavuus ja askeleen keveys ei ole jotenkin aina ihan niin vahvasti läsnä, jos joskus lenkkeileekin vaikka talven 2-3 kuukautta huomattavasti vähemmän ja nostelee enemmän punttia. Tällaiset tauot yritän nyt jättää pois, että tasainen tatsi pysyy ilman notkahduksia läpi vuoden.
Eli, mitään hampaat irvessä puuhaa ja täystavoitteellista ehdotonta puskemista treenaaminen ei mulle ole, ja onneksi juoksussa se isoin osa treenimäärästä saakin olla varsin leppoisaa peruskuntoilua, kunhan vaan lähtee ja onneksi nyt on sellainen automaatio löytynyt että kyllä sinne lenkille varsin monta kertaa viikossa lähtee. Välillä sitten vähän epämukavuusalueen ulkopuolella, ettei liian rennoksi mene. Mutta saahan siitä tällainen tavispulliainenkin hyvän fiiliksen ehkä osin jo tavallaan itsetunnon ja itseluottamuksen kautta, kun tietää että kunto on aika hyvä ja puolestaan just noihin kisatapahtumiin liittyen, vaikka isossa kuvassa jollain puolimaratonilla ja sen ajalla tai ennätyksellä ei ole mitään väliä ja jos "kisa" epäonnistuu niin eihän se pilaa edes sitä loppuiltaa, mutta kun itsensä niiden pienien epäilyksien keskellä sitten ylittää ja puskee sen ennätyksen kelloon, niin aika kiva fiilis siitä jää ja tuleehan niistä pientä lisäsuolaa elämään ja omaan harrastamiseen.
Kiva harrastaminen, mulle laji sopii kun siinä saa ulkoilua ja vähän omaa aikaa työn ja perheen ulkopuolella ja tietää että aerobinen kunto pysyy yllä ja tavallaan kehittyy jokaisen lenkin ja kilometrin myötä, mulle se on mieluisampaa kun isompi esim. punttien kanssa pelaaminen. Lihaskuntoiluni hoidan sitten oheistreeninä lähinnä kotona.