Pari kertaa on tullut yksin käytyä lenkillä ja silloin on ollut kyllä musat korvilla, minulle urheilu on sosiaalinen tapahtuma eikä ainakaan näillä näkymin suunnitelmissa ole alkaa lenkkeilemään tavoitteellisesti tai ylipäätään yksin. Punttis ja salibandy ovat ne ykköslajit mitkä otetaan "tosissaan" kuitenkin ihan harrasteluna. Koskaanhan ei tiedä mistä sitä innostuu!
Jep, näillä taustoilla ja tarpeilla voisi suositella lenkkeilyä juuri peruskestävyysalueella ja aerobisella tasolla. Toisi hyvää vastapainoa muille harrastuksille. Esim. salibandyssä sulla varmaan sykkeet vetää kovissa lukemissa, joten lenkkeilyn olisi hyvä olla palauttelevaa.
Olen suunnilleen 1.50 puolikkaan juoksija ja tämän kesän tavoitteena olisi hilata tuota aikaa lähemmäs 1.40. Tällainen semitavoitteellinen harrastaja siis. Mittari tulisi tietenkin sykkeen seurantaan ja ennen kaikkea kilometrien seurantaan päiväkirjatyyppisesti, mutta jonkin verran painoarvoa laitan myös käppyröiden tarkasteluun jälkikäteen, ihan hupimielessä toki, koska pidän tilastoista. En tykkää kosketusnäytöistä eli ihan oikeat napit olisi mukava löytyä. Lenkkien datan tarkastelu jälkikäteen mahdollisimman selkeällä käyttöliittymällä olisi myös toiveissa. Kartan kera olisi iso plussa. Pehmeähihnainen sykevyö tuntuu keränneen paljon kehuja, onko kokemuksia vs. normaali kovempi malli? Akun kestot taitaa olla kaikissa malleissa aivan riittäviä peruslenkkeilyyn? Niin ja mitään erillisiä antureita en ala käyttämään, vaan kello ranteeseen, vyö paikalleen ja menoksi tyyppinen ratkaisu olisi hakusessa.
Merkeistä tuota Garminia tunnutaan suosivan, mutta onko noissa enää isompia eroja esim. Garmin vs. Polar? Vai onko kyse enemmän Mersu vs. BMW -tyyppisestä makuasioilla kiistelystä?
Ollaan hyvin samantyyppisessä tilanteessa. Itse mietin uuden sykemittarin hankintaa keväällä. Tavoitteet ja kriteerit olivat hyvin samanlaiset kuin sulla. Ei kosketusnäyttöä, helppo käytettävyys ja mahdollisimman laadukas sekä varmatoiminen matkan seuraaminen. Mitään harjoitusohjelmia ym. en tarvinut. Perusdata eli matka, aika ja syke talteen mahdollisimman laadukkaasti. Mitään erillisiä gps-mollukoita en halunnut vaan gps:n piti olla integroituna kelloon. Kerätyn tiedon tarkastelun helppoutta en funtsinut, koska tuumin, että eiköhän ne kaikki ole riittävän selkeitä. Suomalaisen työn tukemisesta selkeesti plussaa!
Näillä kriteereillä päädyin Suunto Ambitiin enkä ole kertaakaan katunut investointia. Olihan se toki hintava, mutta oli mukava päästä tukemaan suomalaista työtä. Laitetta on ollut todella helppo käyttää ja se on hyvin selkeä. Gps löytää satelliitin nopeasti. Ainoastaan muutaman kerran syrjemmillä paikoilla on joutunut hakemaan vähän kauemmin. Lenkin aikana kaikki on toiminut moitteettomasti. Näyttöön saa kaivatun tiedon tai jos jotain muuta haluaa katsoa niin löytyy aina painalluksen tai parin takaa. Reagoi ihan mukavan nopeasti vauhdin muutoksiin. Mittaustuloksetkin tuntuvat pitävän hyvin kutinsa. Toki pikkasenhan nämä aina mittaa liian pitkäksi, mutta yllättävän tarkkoja kuitenkin. Jollain on ollut ongelmia sykkeen mittauksen kanssa, kun on näyttänyt liian kovia lukemia lenkin alussa. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia ja tuo pehmeä sykevyökin on mainio verrattuna edelliseen Polarin vyöhön (sekään ei ollut kova).
Lenkin jälkeen tiedon siirtäminen on helppoa usb-portin kautta ja käppyröitä on vaikka mitä. Suunnon käyttöliittymä on mielestäni selkeä. Muutaman kerran tosin on joutunut latailemaan tietoa uudestaan, kun tiedonsiirto ei ole onnistunut ekalla kerralla.
Akun kestosta en osaa oikein sanoa mitään. Kyllä tuo ainakin viikon lenkkeilyt on kestänyt oikein hyvin. Vähän vaikea tietty sanoa kun tietoa tulee siirrettyä parin lenkin jälkeen, jolloin samalla lataa akun ja olen antanut mennä sen aina täyteen.
Kaiken kaikkiaan Ambit tuntuu hyvin laadukkaalle pelille, niin kuin tietysti tolla hinnalla pitääkin olla.
Paremmalla puoliskolla on Polar RC3 GPS ja siinäkään ei ole ollut mitään ongelmaa. Toiminut oikein hyvin ja antanut kaiken tarvittavan perustiedon. Hyvin selkeä tuntuu olevan sekin käyttää. Laitteena jonkin verran sulavampi kun ei ole ihan niin möhkäle kuin Ambit. Tosin eipä tuo Ambitkaan tunnu lenkillä ranteessa. Hinnaltaan toki noin satasen halvempi kuin Ambit, joten sinänsä varmasti oikein hyvä vaihtis.
Garmineista mulla ei ole mitään kokemusta, mutta onhan se hyvin suosittu merkki juoksijoiden keskuudessa. Paljon eri malleja, joista vissiin vain siinä 610:ssa on kosketusnäyttö. Paljon saanut positiivista palautetta noi Garminen kalliimmat mallit ja varmasti Garmin on hyvin riskitön hankinta. Itse vaan en innostunut niistä, koska vaikuttivat jotenkin vähän epäselviltä ne näytöt ja eikä päässyt tukemaan suomalaista firmaa, saati sitten työtä. Varmasti kun olisi tutustunut Garmininkin laitteisiin niin olisivat olleet hyvin selkeitä käyttää.