Minua on siunattu tehokkaalla aineenvaihdunnalla, mikä ilmenee pään armottomana hikoiluna.
En tiedä aineenvaihdunnastani, mutta hikoilu on tolkutonta mullakin. Pitäisi kai jonkinlainen panta hommata, kun varsinkin hiukan kovemmalla sykkeellä vedettyjen treenien jälkeen saa viimeiset metrit kulkea silmät kiinni vesipisteelle. Juostessa en pyyhettä pidä, mutta salilla se on ehdoton sekä itseni että muiden vuoksi.
---
Flunssasta tuli mieleeni, että se lienee aika suoraa seurausta sittenkin liian kovasta liikkeellelähdöstä. Näin ainakin muistelen kuulleeni/lukeneeni ja olen sen itsekin todennut, kun tauon jälkeen salille tai painimaan lähdin. Viime talvi mulla meni aikalailla ohitse liikunnan suhteen, joten lähdin korostetun varovasti liikkeelle ja homma toimikin jonkin aikaa, kunnes sain keuhkokuumeen. Keväällä sitten todella, todella varovasti, ja nyt olenkin saanut olla terve, vaikka viimeisen kuukauden aikana mulla on keskimäärin kuudet vähintään tunnin lenkit/salit/kahvakuulat takana viikossa. Toki ne kausiflunssat tulevat jos ovat tullakseen, mutta niitä en enää tässä vaiheessa laske aloittamisen piikkiin, kun on tullut sauvojen kanssa mäessä otettua aika lailla kaikki irti koneesta jo aikoja sitten.
Jos muuten haluaa kokonaisvaltaista treeniä ja vaihtelua juoksulle ja läheltä löytyy sopivan jyrkkä ynnä pitkä mäkin, suosittelen ehdottomasti sauvojen kanssa juoksemista. Keventää askelta, mutta ottaa yläkroppaan kivasti. Toimii ainakin mulla ja sopii sellaisiin väleihin, kun tunnin lenkkikään ei ole mahdollinen. Puolessa tunnissa saa hyvät höyryt irti.
Ja sitten kokonaan ihan muuta. Olen juossut hyvin rauhallisesti tarkoituksella koko alkuajan. Osittain siksi, etten ole koskaan tullut itselleni juoksukuntoa hankkineeksi ja osittin siksi, etten halua telakalle minkään rasitusvamman vuoksi. Eilen kokeilin pisintä lenkkiä tähän mennessä eli ysiä, kun normaali on sen 4-6. Tunnin sain tuohon tuhraantumaan, mutta hauskaa oli se, että kun anoppilan pihaan saavuin, olisin voinut fiiliksen puolesta juosta vielä reilusti lisää. Olo oli todella hyvä, lonkkaa hiukan kolotti, mutta ei muuta. Osa loppumatkasta taittui pururataa pitkin, ja tuolla osiolla nostin hiukan nopeutta, kun fiilis oli niin kevyt. Yritän malttaa silti ja pitää nuo lenkit köpöttelyinä tämän syksyä. Matkan puolesta olen ottanut tavoitteekseni 12 kilsaa ennen talvea, koska vähän luulen, että lenkkikertani tippuvat väkisinkin silloin. Ensi vuonna 15 ja kahden vuoden päästä voisin miettiä puolimarkun juoksemista, jos ei muuta niin ainakin epävirallisesti.
Mutta hienoa on ollut voittaa juoksemista kohtaan kokemani inho. Tavoitteeni on lähinnä pitää itseni kunnossa ja tukea urheilun yleistä mielekkyyttä. Sanotaan nyt näin, että höntsäilen kamppailulajeja, ja ne ovat se toiminnallinen puoli. Sali tukee tätä ja täyttää samalla sen ainaisen ja turhamaisen pikkupojan vaatimukset meikäläisessä. Juokseminen taas tukee molempia näitä ja luo samalla hyvää fiilistä ja vastapainoa vähän kaikelle tekemiselle. Mikäs sen suomalaisempaa kuin tykittää yksin ja pää märkänä pitkin metsäpolkuja.