Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 568 797
  • 3 894

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Top Sportissa tällä hetkellä melko maittavat alennusmyynnit menossa. Kävin tänään poistamassa Adidas Supernova Glide 4:t hintaan 67 euroa, ei paha, kun OVH on useimmissa liikkeissä päälle 120 euroa.
 

Fordél

Jäsen
Top Sportissa tällä hetkellä melko maittavat alennusmyynnit menossa. Kävin tänään poistamassa Adidas Supernova Glide 4:t hintaan 67 euroa, ei paha, kun OVH on useimmissa liikkeissä päälle 120 euroa.

Hyvään hintaan löysit! Tosin Sokoksessa noita oli yhdet parit 35 euroa eli vieläkin halvemmalla saattaa joskus löytyä:) Mutta toi Sokoksen hintapolitiikka onkin aika käsittämätön. Täytyy itse pysyä nyt kaupoista kaukana, koska kengäpolitiikka on nyt kunnossa. Varusteisiin satsasin eilen sen verran, että ostin alennusmyynnistä Craftin kylmiin ja tuulisiin säihin soveltuvat juoksutrikoot. Nyt pitäisi olla varusteet kunnossa myös talvitreenaukseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaisilla varusteilla meinasitte kelien kylmettyä hölkkäillä? Minä en ole kummempia juoksuja tehnyt aiemmin syksyisin, joten colleget ovat riittäneet, mutta jos tässä nyt ihan tunninkin lenkkejä tekee vielä myöhään syksyllä/alkutalvesta, niin ei viitsisi hiota kilokaupalla nestettä noihin huppareihin. En kyllä mitään kireää trikootakaan päälleni laita. Entä kengät, kun asfaltit alkavat saada kuuraa pintaansa, puhumattakaan talvesta?
 

Fordél

Jäsen
En kyllä mitään kireää trikootakaan päälleni laita.

Saanko kysyä, että mikset? Oletko koskaan edes kokeillut? Itse olin ihan samoilla mietteillä vuosi sitten ja sitten kokeilin kaupassa trikoita. Paluuta ei ole enää lepattaviin tuulipuvunhousuihin. Ihan selkeesti parhaat housut juoksuun, ei kahta sanaa.

Entä kengät, kun asfaltit alkavat saada kuuraa pintaansa, puhumattakaan talvesta?

Kengät on mulla ainakin ihan samat läpi talvenkin. Nastoillakaan ei tee mun mielestä mitään vaan oikealla juoksutekniikalla pystyy hyvin juoksemaan myös talvisin ihan normi kengillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saanko kysyä, että mikset? Oletko koskaan edes kokeillut? Itse olin ihan samoilla mietteillä vuosi sitten ja sitten kokeilin kaupassa trikoita. Paluuta ei ole enää lepattaviin tuulipuvunhousuihin. Ihan selkeesti parhaat housut juoksuun, ei kahta sanaa.
Uskon kyllä, että ne ovat parhaimmat tuohon touhuun, mutta näillä reisillä nauran itseni tärviölle ennen kuin pääsen edes pihalle. No ei, täytynee kokeilla joskus, jos sopivaan hintaan tulee vastaan. Nyt on sen verran investoitavaa, etten ainakaan mihinkään megamateriaaliin ala sijoittaa. Tulisi vaikka Lidliin noita taas myyntiin. Urheilushortsit menevät vielä hetken aikaa, sitten pitää alkaa miettiä, ellen sitten trikoita ole hommannut ja totuttanut itseäni ajatukseen pitkät kalsarit jalassa juoksemisesta.

Kengät on mulla ainakin ihan samat läpi talvenkin. Nastoillakaan ei tee mun mielestä mitään vaan oikealla juoksutekniikalla pystyy hyvin juoksemaan myös talvisin ihan normi kengillä.
Ok. Muistan vain viime syksynä, että viimeisillä hölkilläni jo pari kertaa lähti pito vähän vaaralliseen tapaan. Ei vain kiinnosta ajatus pakkaskelillä liukastumisesta varsinkaan alkulenkin aikaan kylmillä lihaksilla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kengät on mulla ainakin ihan samat läpi talvenkin. Nastoillakaan ei tee mun mielestä mitään vaan oikealla juoksutekniikalla pystyy hyvin juoksemaan myös talvisin ihan normi kengillä.
Kyllä monilla talvikeleillä nastalenkkari on mukava varuste. Jäisiä paikkoja ei tarvitse varoa juuri ollenkaan ja voi juosta rennosti ilman, että tarvitsee jatkuvasti jännittää. Hyvä juoksutekniikka varmasti auttaisi, mutta ainakaan mulla se ei ole sitä luokkaa, että pystyisi rennosti vetämään liukkailla kesäkengällä. Nastakenkä saattaa maksaa vähän enemmän kuin tavallinen kenkä, mutta toisaalta niitä ei tarvitse edes joka talvi vaihtaa, vaan samalla kengällä vetää useamman talven.
 

Fordél

Jäsen
Uskon kyllä, että ne ovat parhaimmat tuohon touhuun, mutta näillä reisillä nauran itseni tärviölle ennen kuin pääsen edes pihalle. No ei, täytynee kokeilla joskus, jos sopivaan hintaan tulee vastaan. Nyt on sen verran investoitavaa, etten ainakaan mihinkään megamateriaaliin ala sijoittaa. Tulisi vaikka Lidliin noita taas myyntiin. Urheilushortsit menevät vielä hetken aikaa, sitten pitää alkaa miettiä, ellen sitten trikoita ole hommannut ja totuttanut itseäni ajatukseen pitkät kalsarit jalassa juoksemisesta.

Juoksutrikoot on nykyään niin suosittuja ja yleisiä, että ainoa joka niitä pitää "kalsarit lajassa juoksemisena", on sellainen joka ei ole niitä koittanut. Ja katsoppa lenkeillä vähän keillä niitä on? Ei ole mitään tikkureisiä ja sääriä vaan raskastekoisillakin on niitä ja hyvä niin, koska ovat niin helkkarin mukavat. Hintakaan ei pitäiso olla ongelma, koska nyt niitä saa alennusmyynneistä alkaen jostain reilusta 20 eurosta. Itse ostin juuri talvitrikoot, jotka ovat jo paljon hifimmät ja siksi kalliimmat maksaen 50 euroa. Mielestäni silti mainio sijoitus talvitreenaamiseen (tai ainakin näin kuvittelen).

Ok. Muistan vain viime syksynä, että viimeisillä hölkilläni jo pari kertaa lähti pito vähän vaaralliseen tapaan. Ei vain kiinnosta ajatus pakkaskelillä liukastumisesta varsinkaan alkulenkin aikaan kylmillä lihaksilla.

Jep, en missään nimessä teilaakaan nastakenkiä, mutta itse en ole nähnyt niille tarvetta. Myös radiossa juuri jokin aikaa sitten joku juoksukoulun ope totesi ettei nastakengille ole tarvetta kun tekniikka on kunnossa. Luonnollisesti samassa haastiksessa urheilukaupan myyjä taas vannoi nastalenkkareiden nimeen.

Tärkeää on kuitenkin se, että pystyy juoksemaan myös talvella rennosti, koska jos joutuu jännittämään kaatumista, juokseminen kärsii ja riski vaivojen suhteen kasvaa. Ja välttämättä ei tarvitse lähteä heti nastalenkkareihin vaan myös maastojuoksukengissä on varmasti normikenkiä parempi pito ja kenties ovat lämpimämmät sekä kestävät paremmin märkää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millaisilla varusteilla meinasitte kelien kylmettyä hölkkäillä?

Mieluummin liian vähissä vetimissä kuin niin, että on tukalaa ja ahdistavan kuuma. Tämä tarkoittaa sitä, että syksyllä mennään löysillä juoksuhousuilla ja pitkähihaisella paidalla tai lyhythihainen ja juoksutakki -yhdistelmällä. Kun mennään pakkasen puolelle, niin yläkertaan tulee takin alle juoksukerraston paita ja -10 asteessa siihen päälle vielä lyhythihainen juoksupaita. Jalkoihin vedän byysien alle polvipituiset suunnitushousut ja siinä -10 asteen kieppeillä juoksukerraston housut. Jos pakkasta on sellaiset -15 tai enemmän, niin yläosastoon pannaan lyhythihaisia paitoja lisää ja alas kerraston byysat + suunnistushousut tuulihousujen alle.

Samoilla kengillä olen vetänyt kesät talvet, vaikka joillain keleillä nastat voisivat olla ihan ok. Toisaalta liukkaillakin pysyy juosten paremmin pystyssä kuin kävelle, kun painopiste on enemmän askeleen päällä kuin kävellessä.

Joskus kun on ollut akilles-vaivaa olen kaivanut salaa vaimon kaapista villasäärystimet nilkan seutuja lämmittämään. Niin ja päähän pipo.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millaisilla varusteilla meinasitte kelien kylmettyä hölkkäillä? Minä en ole kummempia juoksuja tehnyt aiemmin syksyisin, joten colleget ovat riittäneet, mutta jos tässä nyt ihan tunninkin lenkkejä tekee vielä myöhään syksyllä/alkutalvesta, niin ei viitsisi hiota kilokaupalla nestettä noihin huppareihin. En kyllä mitään kireää trikootakaan päälleni laita. Entä kengät, kun asfaltit alkavat saada kuuraa pintaansa, puhumattakaan talvesta?

Ei _ikinä_ collegea, hupparia tai muuta puuvillaa joka painaa kuin synti ja hölskyy. Teknisiä vaatteita, juoksutrikoita, teknistä takkia jne. niin pärjäät koko talven. Jos haluat kevyet, ei-ihonmyötäiset, esimerkiksi suunnistustyyppiset juoksuasut toimivat hyvin (eivät ole varsinaisia tuulipukuja, mutta vähän siltä väliltä).

Kenkinä nappulapohjaiset/nastalenkkarit talvella, muuten tavalliset lenkkarit. Lumella voi hyvin juosta tavallisillakin, jäällä nastat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitän neuvoista. Ehkä jossain vaiheessa otan pari kevyttä vetoa loppuun, jos on jostain syytä jäänyt energiaa jäljelle. En todellakaan ajatellut tällä pohjalla tehdä mitään täysmittaista intervallitreeniä, säännöllisyydestä puhumattakaan. Ajattelin lähinnä sitä, että jos niistä on oikeasti jotain hyötyä ja niitä pitäisi ehdottomasti tehdä, niin toki olisin niitä ottanut ohjelmaan alkuhämmästyksen laannuttua.

Mutta tuosta rollaattorivauhdista piti kysymäni sen verran, että missä suhteessa niitä kannattaisi juosta ja miten pitkiä lenkkejä? Osa lenkeistä on siis tarkoitus juosta hiukan korkeammalla sykkeellä ja osa tarkoituksellisen matalalla sykemittaria kyyläten. Viikottain ehdin tehdä sellaiset 3-4 lenkkiä.

Varusteista sen verran, että meikäläinen tarkenee tarvittaessa t-paidalla pakkasessakin. Eli mahdollisimman kevyissä on tarkoitus mennä, kelillä kuin kelillä. Ilmojen kylmetessä pipo ja hanskat mukaan ohjelmistoon. Luultavasti yläkropalle riittää tekninen-kevyt poolo-kuoritakki. Jos ei riitä, niin sitten tehdään jotain muuta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset kommenteista. Sen olen huomannut, että teknisillä paidoilla on huomattavasti miellyttävämpi juosta kuin perus t-paidoilla, enkä oikeastaan tänä kesänä ole käyttänytkään t-paitoja. Eilen olin salilla t-paidan kanssa, ja oikeastaan vasta silloin tajusin sen fiiliksen epämiellyttävyyden, kun paita oli jatkuvasti ihossa kiinni. Pitänee hommata pari paitaa lisää, jotta myös salikäyttöön liikenee.

Vaatteiden määrän tajusin jo viime vuonna, kun ne muutamat hölkkäkertani alkusyksystä tarkenin yhdellä ohuella pitkähihaisella, kunnes sitten kylmemmällä käytin hupparia. Taisin uhkailla taannoin, että pärjään samalla tavoin myös tämän syksyn, mutta taidan satsata ainakin jotain noihin juoksuvermeisiin pelkästään eilisen kirkastumisen johdosta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiitokset kommenteista. Sen olen huomannut, että teknisillä paidoilla on huomattavasti miellyttävämpi juosta kuin perus t-paidoilla, enkä oikeastaan tänä kesänä ole käyttänytkään t-paitoja. Eilen olin salilla t-paidan kanssa, ja oikeastaan vasta silloin tajusin sen fiiliksen epämiellyttävyyden, kun paita oli jatkuvasti ihossa kiinni. Pitänee hommata pari paitaa lisää, jotta myös salikäyttöön liikenee.

Vaatteiden määrän tajusin jo viime vuonna, kun ne muutamat hölkkäkertani alkusyksystä tarkenin yhdellä ohuella pitkähihaisella, kunnes sitten kylmemmällä käytin hupparia. Taisin uhkailla taannoin, että pärjään samalla tavoin myös tämän syksyn, mutta taidan satsata ainakin jotain noihin juoksuvermeisiin pelkästään eilisen kirkastumisen johdosta.

Yksi hyvä on myös juoksuliivi tai sellainen tekninen takki, josta hihat saa irti. Raajathan eivät palele vaan lähinnä mahanseutu. Itse joskus vähän viileämmällä käytän pitkähihaista teknistä aluspaitaa ja sen päällä teknistä t-paitaa, sekin toimii hyvin.
 

Fordél

Jäsen
Kiitokset kommenteista. Sen olen huomannut, että teknisillä paidoilla on huomattavasti miellyttävämpi juosta kuin perus t-paidoilla, enkä oikeastaan tänä kesänä ole käyttänytkään t-paitoja. Eilen olin salilla t-paidan kanssa, ja oikeastaan vasta silloin tajusin sen fiiliksen epämiellyttävyyden, kun paita oli jatkuvasti ihossa kiinni. Pitänee hommata pari paitaa lisää, jotta myös salikäyttöön liikenee.

Vaatteiden määrän tajusin jo viime vuonna, kun ne muutamat hölkkäkertani alkusyksystä tarkenin yhdellä ohuella pitkähihaisella, kunnes sitten kylmemmällä käytin hupparia. Taisin uhkailla taannoin, että pärjään samalla tavoin myös tämän syksyn, mutta taidan satsata ainakin jotain noihin juoksuvermeisiin pelkästään eilisen kirkastumisen johdosta.

Jos olet tehnyt jo oivalluksen teknisen t-paidan ja tavallisen t-paidan välillä niin tulet tekemään sen myös juoksutrikoiden ja verkkaiden/tuulipuvunhousujen välillä. Ero on NIIN selkeä. Ja tosiaan kun nyt isket alennusmyynneissä trikoisiin kiinni niin hintakaan ei ole ongelma. Kohti alennusrekkejä hop hop!
 

Fordél

Jäsen
Mutta tuosta rollaattorivauhdista piti kysymäni sen verran, että missä suhteessa niitä kannattaisi juosta ja miten pitkiä lenkkejä? Osa lenkeistä on siis tarkoitus juosta hiukan korkeammalla sykkeellä ja osa tarkoituksellisen matalalla sykemittaria kyyläten. Viikottain ehdin tehdä sellaiset 3-4 lenkkiä.

Se on jo hieno homma, että sulla on ohjelmassa erisykkeisiä lenkkejä. Oikealla tiellä ollaan. Jos teet vaikka sen kolmesta neljään lenkkiä viikossa niin yksi pitäisi olla pitkä matalalla sykkeellä tehty ja yhdestä kahteen lyhyempää niin ikään matalalla sykkeellä. Neljäs lenkki voisi olla vähän kovempi ja kenties vauhtileikittely, jossa kokeilet vähän erilaisia vauhteja fiiliksen ja jaksamisen mukaan. Jos noista joku jää pois niin pidä huoli ettei ole tuo pitkä lenkki. Se on tärkein treeni ja toiseksi tärkein on lepo. Jos joku jää pois niin se voi olla vaikka se toinen pidempi, jonka voi korvata vaikka toisella lajilla kuten pyöräilyllä.

Kilsoja on vaikea sanoa kun en tiedä mitä nyt olet juossut, mutta suunta voisi olla vaikka:

Pitkä lenkki 10-12km
Lyhyemmät 6-8 km
Vauhtileikittely 5 km
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kilsoja on vaikea sanoa kun en tiedä mitä nyt olet juossut, mutta suunta voisi olla vaikka:

Pitkä lenkki 10-12km
Lyhyemmät 6-8 km
Vauhtileikittely 5 km
No jotain tuollaista ne ovat olleet, varmaan noiden alarajojen kohdille osuu. Paitsi siis se vauhtileikittely. Arvioitu googlen kartasta, suuntaa-antavasti. Kun ei ole vielä sitä GPS:ää hommattuna mittariin, niin voisi joskus jaksaessaan mennä puhelimen kanssa normireitit läpi. Eikös noihin älyluureihin saa jotain sport-trackereita tms. reittiä laskemaan? Taidan käväistä iTunesissa joka tapauksessa.
 

Fordél

Jäsen
No jotain tuollaista ne ovat olleet, varmaan noiden alarajojen kohdille osuu. Paitsi siis se vauhtileikittely. Arvioitu googlen kartasta, suuntaa-antavasti. Kun ei ole vielä sitä GPS:ää hommattuna mittariin, niin voisi joskus jaksaessaan mennä puhelimen kanssa normireitit läpi. Eikös noihin älyluureihin saa jotain sport-trackereita tms. reittiä laskemaan? Taidan käväistä iTunesissa joka tapauksessa.

Ok, hyvin on homma sitten hanskassa.

Jos saat älyluurin helposti mukaan lenkeille ja tykkäät semmosen kanssa juosta niin kannattaa ehdottomasti hankkia Sport-Tracker ym. Sen avulla saa helposti tiedot kuljetusta matkasta ja vielä niin, että se sanotaan sulle esim. kilsan välein korvaan.
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Ok, hyvin on homma sitten hanskassa.

Jos saat älyluurin helposti mukaan lenkeille ja tykkäät semmosen kanssa juosta niin kannattaa ehdottomasti hankkia Sport-Tracker ym. Sen avulla saa helposti tiedot kuljetusta matkasta ja vielä niin, että se sanotaan sulle esim. kilsan välein korvaan.

Juurikin näin, eli jos iPhone löytyy päätellen viestistäsi niin sports tracker on kätevä juoksukumppani. Tosin viime aikoina ainakin meikäläisellä on ollut synccauksen, gps:n pomppimisen ja sovelluksen kaatumisen kanssa ongelmia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tarkoitus ei ollut sen kummemmin alkaa raahata iPhonea lenkeille, mutta sen kanssa voisin kerran tai pari tarkistaa reitin pituuden, ja ehkä siinä samalla kalibroida sen juoksunopeuden, jotta voi taas keston avulla arvioida tuntemattomiakin reittejä. Hiukan kluhmu se luuri on kuitenkin tuohon tarkoitukseen aina mukana kannettavaksi. Ja kun sanoin reitin, tarkoitin noita metsäpolkuja, mitä google maps ei osaa laskea. Muut potentiaaliset reitit on jo sen avulla tsekattu.
 

Fordél

Jäsen
Tarkoitus ei ollut sen kummemmin alkaa raahata iPhonea lenkeille, mutta sen kanssa voisin kerran tai pari tarkistaa reitin pituuden, ja ehkä siinä samalla kalibroida sen juoksunopeuden, jotta voi taas keston avulla arvioida tuntemattomiakin reittejä. Hiukan kluhmu se luuri on kuitenkin tuohon tarkoitukseen aina mukana kannettavaksi. Ja kun sanoin reitin, tarkoitin noita metsäpolkuja, mitä google maps ei osaa laskea. Muut potentiaaliset reitit on jo sen avulla tsekattu.

Jep, noinhan se kannattaa tehdä. Tosin mitenhän känny ja sen ohjelma pelittää metsässä? Siitä en tiedä kun itse en jaksa kantaa puhelinta mukana vaan käytän sykemittari ja sen mittaustoimintoja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jep, noinhan se kannattaa tehdä. Tosin mitenhän känny ja sen ohjelma pelittää metsässä? Siitä en tiedä kun itse en jaksa kantaa puhelinta mukana vaan käytän sykemittari ja sen mittaustoimintoja.
Kyllä se käsittääkseni toimii ihan ok. Ja pitäisihän Garminien ja Polarin oman sensorinkin toimia metsässäkin. Miksei siis puhelimen GPS myös. Hyvä puoli on toki se, että jos ei toimi, ei ole kyllä menettänytkään mitään.
 

Nimetön

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Jets, Maajoukkue
Ilman suurempia lukemisia tästä ketjusta, niin kysyisin mikä ovat JA lenkkeilijöiden kilometrivauhti?

Itse olen jälleen aloittanut uudestaan lenkkeilyn surkean kunnon ja laihduttamisen takia ja olen tollaisia 6/6.30 minuutin kilometrivauhteja tepastellut purulla. Alkuviikosta tulee yleensä juostua rennosti se 8 kilsan lenkki ja sellaista 6.30min kilometrivauhtia, mutta loppuviikolla se yleensä sitten laskee juuri tuohon 6min, joka tuntuu välillä aivan sietämättömän raskaalta (hyvin pitkälti Lähdepellon pururadan vaikeudesta johtuen).

Joskus nuorena tuli juostua 3000m testi jääkiekossa aikaan 11.39 ja vieläkin tuntuu aivan mahdottomalta ymmärtää miten on joskus voinut (15v) juostua se noinkin hyvin.
 

Fordél

Jäsen
Ilman suurempia lukemisia tästä ketjusta, niin kysyisin mikä ovat JA lenkkeilijöiden kilometrivauhti?

Itse olen jälleen aloittanut uudestaan lenkkeilyn surkean kunnon ja laihduttamisen takia ja olen tollaisia 6/6.30 minuutin kilometrivauhteja tepastellut purulla. Alkuviikosta tulee yleensä juostua rennosti se 8 kilsan lenkki ja sellaista 6.30min kilometrivauhtia, mutta loppuviikolla se yleensä sitten laskee juuri tuohon 6min, joka tuntuu välillä aivan sietämättömän raskaalta (hyvin pitkälti Lähdepellon pururadan vaikeudesta johtuen).

Sori, mutta nyt en ihan ymmärrä tätä kirjoitusta. Siis jos loppuviikosta kilometrivauhti laskee 6 minsaan per kilsa niin eikö se silloin kasva?

Mutta oli miten oli niin mielestäni nuo ovat hyviä kilsavauhteja aloittalijalle olettaen, että sykkeet pysyvät kurissa. Itse en ole läheskään Jatkiksen kovimpia juoksijoita, mutta mulla kilsavauhdit vaihtelevat 4.30-6.30 välillä. Nelosella alkavia kilsavauhteja tulee vedettyä vain intervalleissa, jossa vedän kilsan vetoja. Reippaat lenkit menee sinne 5-6 minsan kilsavauhdin välille ja peruskestävyyslenkit 6 minsan ja oikein pitkillä lenkeillä 6.30 minuutin tietämille.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Mutta tuosta rollaattorivauhdista piti kysymäni sen verran, että missä suhteessa niitä kannattaisi juosta ja miten pitkiä lenkkejä? Osa lenkeistä on siis tarkoitus juosta hiukan korkeammalla sykkeellä ja osa tarkoituksellisen matalalla sykemittaria kyyläten. Viikottain ehdin tehdä sellaiset 3-4 lenkkiä...

Kysehän on pitkälti siitä, minkälaista kuntopohjaa olet tavoittelemassa ja itsellesi luomassa? Haluatko satsata puhtaasti kestävyyslajeihin vai tukeeko juoksu muuta liikuntaa, esimerkiksi jotain palloilulajeja? Vai onko kyse puhtaasti itsesi kunnossa pitämisestä ilman sen suurempia urheilullisia tulostavoitteita?

Itse suosittelen edelleen näin alkuun pitämään sykkeet kurissa edes muutamien ensimmäisten kuukausien aikana ja etenemään maltilla. Se on kuin rahaa pistäisi pankkiin, mitä paremman kestävyyspohjan itsellesi rakennat, kysehän on tomumajasi perustasta, heh!

Rauhallisessa aloituksessa on myös se hyvä puoli, että lenkin päätteeksi on hyvä fiilis ja motivaatio pysyy korkealla seuraavaa lenkkiä jo odottaessa. Ns. taisteluväsymys ja motivaatiopula eivät pääse niin herkästi iskemään syksyn saadessa. Toinen vähintään yhtä tärkeä hyvä puoli rauhallisessa aloituksessa on siinä, että riski rasitus- tai muiden vammojen synnylle laskee huomattavasti. Mikään ei syö miestä enempää kuin se, että on juuri päässyt juoksuun kiinni ja sitten tulee pakollinen tauko jonkun vamman johdosta.

Ja kyllä se vauhtikin lähtee siitä pikkuhiljaa paranemaan, vaikka sykkeen pitääkin kurissa. Jo muutaman viikon päästä huomaat, ettei sun tarvitse lenkillä enää kävellä samoja ylämäkiä pitääksesi sykkeen kurissa ja parin kuukauden päästä huomaat, että sama lenkki menee monta minuuttia nopeammin kuin nyt samoilla sykkeillä. Siinä noi mittarit on juuri hyvä juttu, että niistä voi nähdä kehityksen hyvinkin tarkkaan.

Varusteista... Sen mitä itse muistan talvijuoksusta, niin ei kannata kuitenkaan liioitella sen pukeutumisen kanssa. Parempi että pakkasella juostessa on lenkille lähdettäessä alkuun hiukan vilu. Ennen lenkille lähtöä sauna vielä päälle jos sellainen mahdollisuus on. Teknisistä vaatteista (materiaaleista) sen verran, että ainoa huono puoli niissä on se, että tietyn käyttöajan jälkeen niitä ei voi käyttää ainakaan kuntosaleilla (ns. ihmisten ilmoilla), vaikka olisivat ihan ehjiä, sillä ne alkavat haisemaan - siis todella löyhkäämään - vaikka kuinka pesisi. Yksin juostessa tämä ei tietenkään ole niin suuri ongelma, jos itsellä vaan nenä kestää löyhkää. Niin ja teknisten vaatteiden pesemisestä vielä... pesulämpötila ei saa ylittää tiettyä varsin matalaa astetta ja huuhteluainetta ei niitä pestessä kannata (saa) käyttää, sillä huuhteluaine tukkii materiaalin hengitysominaisudet.

Talvella ja kylmässä pärjää yllättävän vähällä vaatetuksella, kunhan huolehtii, ettei tuuli pääse tunkeutumaan luihin ja ytimiin. Mulla oli aikanaan (on varmaan vieläkin jossain...) sellainen tekninen takki, jossa kropan etuosa oli tuulenpitävää kangasta ja käsivarret ja selkämys ohutta hyvin hengittävää joustavaa fleece-kangasta. Sillä tykkäsin juosta ja hiihtää myös talvisin.

Hiihdosta vielä... Siinäpä aivan erinomainen kuntoilumuoto myös juoksijalle talvisin. Monilla saattaa olla kouluajoilta jonkinsortin traumoja väkisinlykkimisestä, mutta kuntoilijalle se on kyllä yksi maailman parhaimmista ja kokonaisvaltaisimmista lajeista. Kannattaa ottaa juoksua tukevaksi sivulajiksi talvisin mikäi siihen mahdollisuus on, vaikka juoksuun suhtautuisi hiukan tulostavoitteellisemminkin. Kuntoilijallehan tässä koko hommassa on juurikin parasta se, ettei tarvitse edetä ns. yhden lajin ehdoilla, vaan voi mielen virkistymiseksi harrastaa monenlaista, kun sitä viimeistä sekuntia ei tarvitse enää tavoitella.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Ilman suurempia lukemisia tästä ketjusta, niin kysyisin mikä ovat JA lenkkeilijöiden kilometrivauhti?

Kun kolme pari vuotta sitten aloittelin lenkkeilyä, kilometrivauhdit oli yli 7min/km. Siitä ne on pikkuhiljaa laskenut ja nykyään tulee juostua 5:30-6:10 km vauhteja, vähän riippuen päivästä. Nopeilla lenkeillä vauhti on n. 5min/km.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kysehän on pitkälti siitä, minkälaista kuntopohjaa olet tavoittelemassa ja itsellesi luomassa? Haluatko satsata puhtaasti kestävyyslajeihin vai tukeeko juoksu muuta liikuntaa, esimerkiksi jotain palloilulajeja? Vai onko kyse puhtaasti itsesi kunnossa pitämisestä ilman sen suurempia urheilullisia tulostavoitteita?

Itse suosittelen edelleen näin alkuun pitämään sykkeet kurissa edes muutamien ensimmäisten kuukausien aikana ja etenemään maltilla. Se on kuin rahaa pistäisi pankkiin, mitä paremman kestävyyspohjan itsellesi rakennat, kysehän on tomumajasi perustasta, heh!
Kyllä se tuohon itsensä kunnossa pitämiseen tähtää. En ole tekemässä ennätyksiä enkä osallistumassa massajuoksuihin. Kyllä tässä on niin monta hyvää neuvoa tullut viisailta ihmisiltä, että pakkohan se on totella tuossa sykeasiassa. Pitänee varmaan käyttää vielä ilmoja hyväkseen ja vetää viikonloppuisin pyörälenkkiä ehtiessään. Siinä mulla ei syke nouse yleensä kovinkaan korkealle, ja kestokin menee helposti 1½-2 tuntiin.

Rauhallisessa aloituksessa on myös se hyvä puoli, että lenkin päätteeksi on hyvä fiilis ja motivaatio pysyy korkealla seuraavaa lenkkiä jo odottaessa. Ns. taisteluväsymys ja motivaatiopula eivät pääse niin herkästi iskemään syksyn saadessa. Toinen vähintään yhtä tärkeä hyvä puoli rauhallisessa aloituksessa on siinä, että riski rasitus- tai muiden vammojen synnylle laskee huomattavasti. Mikään ei syö miestä enempää kuin se, että on juuri päässyt juoksuun kiinni ja sitten tulee pakollinen tauko jonkun vamman johdosta.
Syksyähän tässä odotellaankin. Sehän on vuoden parasta aikaa. Silloin mulla on aina juoksumotivaatio korkeimmillaan. Ja sitten tulevat räntäsateet ja pilaavat koko homman. Mutta sitten heilutellaankin kahvakuulaa, kunnes sää taas ei latista tunnelmaa. Worst case scenario on juuri tuo, että joku paikka sanoo poks tai alkaa muuten krenaamaan.

Ja kyllä se vauhtikin lähtee siitä pikkuhiljaa paranemaan, vaikka sykkeen pitääkin kurissa. Jo muutaman viikon päästä huomaat, ettei sun tarvitse lenkillä enää kävellä samoja ylämäkiä pitääksesi sykkeen kurissa ja parin kuukauden päästä huomaat, että sama lenkki menee monta minuuttia nopeammin kuin nyt samoilla sykkeillä. Siinä noi mittarit on juuri hyvä juttu, että niistä voi nähdä kehityksen hyvinkin tarkkaan.
Jees, tiesin tuon mittarin välttämättömyyden jo edellisen mittarin elinaikana. Siksi tuon uudenkin hommasin oikeastaan heti, kun huomasin jaksavani aamulenkeille säännöllisesti. Yllättävän kivaa puuhaa muuten entiselle aamutorkulle. Noista ajoista tosin on jo aikaa. Siitä pitävät koirat huolen.

Teknisistä vaatteista (materiaaleista) sen verran, että ainoa huono puoli niissä on se, että tietyn käyttöajan jälkeen niitä ei voi käyttää ainakaan kuntosaleilla (ns. ihmisten ilmoilla), vaikka olisivat ihan ehjiä, sillä ne alkavat haisemaan - siis todella löyhkäämään - vaikka kuinka pesisi. Yksin juostessa tämä ei tietenkään ole niin suuri ongelma, jos itsellä vaan nenä kestää löyhkää. Niin ja teknisten vaatteiden pesemisestä vielä... pesulämpötila ei saa ylittää tiettyä varsin matalaa astetta ja huuhteluainetta ei niitä pestessä kannata (saa) käyttää, sillä huuhteluaine tukkii materiaalin hengitysominaisudet.

Talvella ja kylmässä pärjää yllättävän vähällä vaatetuksella, kunhan huolehtii, ettei tuuli pääse tunkeutumaan luihin ja ytimiin. Mulla oli aikanaan (on varmaan vieläkin jossain...) sellainen tekninen takki, jossa kropan etuosa oli tuulenpitävää kangasta ja käsivarret ja selkämys ohutta hyvin hengittävää joustavaa fleece-kangasta. Sillä tykkäsin juosta ja hiihtää myös talvisin.
Teknisiä kuteita on vaatekaappi puolillaan. Patikkalomalle kun pitää ottaa 5-6 paitaa mukaan + pitkähihaiset mallit kaiken varalta. En ole tosin huomannut, että hajuhaitat iskisivät ennen yleistä nuutumista. Mulla vaihtuu varmaan kolmasosa paitavarastosta vuosittain muutenkin. Suurin syyllinen on huono hankauskestävyys reppua käytettäessä. Huuhteluainetta ei muuten kannata käyttää oikeastaan milloinkaan, edes arkipyykissä. Urheiluvaatteille se on suoranainen surma, varsinkin vedenpitäville tekstiileille. Käytän kyllä juoksusortsejakin, kun puuvilla on äärimmäisen ikävä kaveri ihoa vasten. Tosin häveliäisyyssyistä vedän vielä juoksuverkkarit päälle. Tai oikeastaan siksi, että saa ne pakolliset tavarat mukaan. Eli avaimet, iPodi ja pieni kangaspyyhe. Minua on siunattu tehokkaalla aineenvaihdunnalla, mikä ilmenee pään armottomana hikoiluna. Ei muuten, mutta kun se hiki menee silmiin. Talvivarusteista sen verran, että taidan kuitenkin käyttää hiihtotakkia kuoritakin sijaan, kun sellainen on kerran tullut hommattua. Kokeilin kyllä hiihtoakin, mutta ei ole mun laji. Ois pitäny hommata pertsat eikä luikkarit!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös