...ja pistetäänpäs kotimainen kilpailija vertailuun.
Eli Polarin RS800CX.
http://fi.polar.fi/fi/tuotteet/paranna_suorituskykyasi/juoksu_multisport/rs800cx. (Linkki vie siis Polarin tuotesivuille kyseisen vempeleen esittelyyn). Hintaahan tuolla todennäköisesti on reilusti enempi kuin Garminin 129 euroa, mutta erillinen GPS antaa tuolle käyttövuosia todennäköisesti reilusti enemmän. GPS on ladattava, sykemittariin ja sykevyöhön vaihdetaan paristot. Tuo Polarin G5 GPS on kevyt, istuu käsivarteen todella hyvin, toimii nopeasti ja tarkasti. Kainuun rastiviikolla oli käsivarressa ja piirsi kyllä kulkemani reitin/näytti nopeuden vaikka tuli rymyttyä aika peitteisessä maastossa (katveissa, joissa Polarin G3 GPS ei varmasti olisi toiminut). Polarilta löytyy myös halvempia sykemittareita, jotka käyttävät tuota samaa G5 GPS-sensoria; matkatiedot niistä löytynee samalla tavalla kuin tästä kalliimmasta.
Tärkeimmät jutut tuossa mittarissa toimivat helvetin hyvin. Siis sykkeen mittaus, matkan ja nopeuden mittaus, erilaiset käppyrät ja kuvaajat eri syketasoilla urheilusta, harjoituspäiväkirja, karttaan siirto jne. Noista käppyröistä voisi saada varmaan paljonkin irti, jos jaksaisi paneutua.
Miinusta annan kolmesta asiasta, jotka voitte arvottaa omien tarpeidenne mukaisesti:
- tiedonsiirto tietokoneelle toimii usb-porttiin kiinnitettävällä infrapunalähettimellä. Uskomatonta, että tuon hintaluokan laitteella käytetään infrapunaa. On hidas ja toimii vain kellon ollessa tietyssä asennossa (joka on ihan älytön asento ainakin kannettavalla koneella toimiessa)
- vakiosykevyöt (WearLink-tekstiilivyöt) eivät ole erityisen luotettavia. Muutama tuollainen käytössä ollut, ja joillakin vöillä sykkeet saattavat heittelehtiä parin pesukerran jälkeen, jotkut löystyvät. En käsitä mistä tämä johtuu, koska olen hoitanut noita tasan ohjeiden mukaisesti. Paras on vanhin, 2009 ostetun halvan Polarin mukana tullut vyö. Lisäksi rahalla saa Polar Soft -muovivyön, joka toimii kuin unelma. Ei yhtään kertaa ole tuolla vyöllä mittaus pätkäissyt.
- tallennustila itse rannetietokoneessa voisi olla isompi. Tähän toki voi vaikuttaa asetuksilla; jos riittää sykkeen mittaus kymmenen sekunnin välein, niin mahtuuhan siihen sitten vaikka ja mitä, mutta itse käytän sekunnin välein tapahtuvaa tallennusta ja silloin tallennustilaa kaikki härpäkkeet päällä on noin 4,5 tuntia. Vaelluksilla tms. jos käyttäisi, pitäisi säätää harvemmaksi tallennusväliä.
Mutta suosittelen noista kolmesta miinuskohdasta huolimatta! Luulen, että tämä mittari tulee kestämään pitkään käytössä, ainakin se vaikuttaa laadukkaasti tehdyltä ja eri osia voi hankkia varaosina eikä koko pakettia tarvitse uusia jos joku osa alkaa temppuilla. Itsellä ollut lokakuusta asti ongelmitta. Patterien vaihto onnistuu helposti kotona, joskaan ei ole tarvinnut vaihtaa vielä.