Tuo listaamani viimeisen 4 viikon ohjelma kieltämättä antaa lenkkien suhteen yksipuolisemman vaikutelman, kuin mitä juoksutreenaamiseni yleensä on.
Myös vauhtia olen noissa listaamissani lenkeissä yrittänyt vaihdella välillä vähän rivakkaampaan suuntaan ettei aina mene ihan tasaiseksi lumpsuttamiseksi.
Asia pihvi! Minähän perustin arvioni puhtaasti tuohon listaamaasi 4 viikon harjoituspäiväkirjaan, joten siltä osin arvioni meni harhaan.
Vetotreenejä ei korvaa oikein mikään, jos vauhtikestävyyttä haluaa lähteä parantamaan. Tältä palstalta (tai muualta netistä) löytyy parempiakin asiantuntijoita neuvomaan harjoitusvinkkejä tuon suhteen, mutta itse olen käyttänyt sellaista kieltämättä aika brutaalia (en väitä, että olisi millään tavalla optimaalinen) menetelmää, että olen juossut 5 tai 6 kilometrin vetoa hyvinkin lähellä maksimivauhtia ja pitänyt vetojen välissä muutaman minuutin pituisen hengähdystauon. Aikaahan tuo treeni ei vie kuin hiukan reilu puolituntia, mutta rehellisyyden nimissä on myönnettävä sen olevan niin vittumaista puuhaa, että paljon mielummin juoksisin parin tunnin pitkän lenkin. Vauhti toki tippuu hiukan noilla viimeisillä vedoilla. Itse tykkään suorittaa tämän juoksumatolla, vaikka muuten matolla juokseminen onkin syvältä ja poikittain. Jotenkin lohduttaa nähdä tarkkaa dataa kaiken kärsimyksen keskellä, heh!
Itse olen ymmärtänyt, ilman syvällisempää tietämystä asiaan, että vetotreenit vauhtikestävyyden parantamiseksi eivät saisi ajallisesti ylittää kovinkaan paljon tuota em. puoltatuntia, joka tapauksessa alle tunnin treenistä pitäisi olla kyse? Tätä saamaani neuvoa olen itse noudattanut. Toinen asia on, että kun maksimeja aletaan kehittämään, niin elimistöä kannattaa opetella kuuntelemaan. No pain no gain sanonta pitää edelleen kutinsa, mutta sitten taas jos revitään liiallisuuksiin, niin siitäkään ei ole enää vastaavaa hyötyä. Päinvastoin, loukkaantumisen ja ylikunnon (paljon treenaavalla) riski vain kasvaa.
Onhan sulla vielä aikaa hyvinkin testata minkä aikatavoitteen itsellesi maratonille asetat, mutta kyllä minä sun asemassa ja tuolla pohjalla haarukoisin sen johonkin 3:30 tienoille, eli siihen tähtäävään loppuaikaan lähtisin vauhdinjaollisesti liikkeelle ainakin eka puolikkaalla kehoa kuunnellen. Tuskin voi mennä pahasti pieleen. Sun juoksupohjalla maratonin pelkkä läpijuokseminenkin voi vaan turhauttaa, varsinkin jos lopussa tuntuu, että paukkuja olisi ollut kovempaankin. Toki on vaikea arvioida, jos et ole niin pitkää matkaa vielä juossut. Vasta kolmenkympin jälkeen matka alkaa todella tuntumaan ja kuten Snakster kirjoitti, (ei sanatarkasti, mutta kuitenkin..) hänen kanssaan samaa tai jopa kovempaa lenkkivauhtia painavat saattavat menettää viimeisellä kympillä yllättävän paljonkin aikaa. Mutta ei maratonia kannata kuitenkaan liikaa glorifioida sen vaativuuden osalta. Ei se ole (periaatteessa) kuin ylipitkä lenkki juoksua harrastavalle ja monelle ultramatkalaiselle vasta alkuhien pintaan saava lämmittely.