Olen käynyt juoksulenkillä säännöllisen epäsäännöllisesti ja sellainen motivaattori on vähän puuttunut. Ennen motivaattorina toimi jääkiekko ja kesällä jaksoin käydä lenkillä, kun mietin tulevaa kautta ja kevyempää luistelua. Viime viikonloppuna aloin ajattelemaan, että ensi kesänä olisi todella hienoa juosta maraton, mutta se on niin kaukana vielä, että jotain muuta tarttisi tehdä. Tuo puolimaraton on aika sopivan ajan kuluttua, 12viikkoa siihen on vielä aikaa ja löysinpä heti treeniohjelman Maximin sivuilta siihen. Linkki tässä
Puolimaratonin pystyisin varmaankin nyt jo suorittamaan alusta loppuun, mutta en ole lähdössä sinne vaan maaliin pääsyn takia, vaan haluan treenata kunnolla ja määrätietoisesti. Cooperissa juoksisin nyt varmaan jotain 2600m.
Miltä tuo treeniohjelma näyttää? Hifistelyä ei tarvita, mutta jos joku muu linkki olisi esittää niin antaa tulla vaan. Aikatavoitetta ei sen kummemmin ole, päälle kahden tunnin se taitaa kyllä venähtää.
Ensinnäkin ihmeellinen tapa tossa ohjelmassa ilmoittaa lenkki, kuten esimerkiksi:
"Juokse 30 min. Jatka 5 min ripeällä kävelyllä. Käänny ja juokse kotiin."
Miksei voi suoraan laittaa, että juokse tunti, jossa välillä 5 minuutin ripeä kävely. Tosin en tiedä miksi välillä pitää edes kävellä.
No mutta sitten itse asiaan eli mitä tulee tohon treeniohjelmaan niin mun mielestä se on varsinkin alussa ihan liian helppo. Korostan, että en ole tässä toitottamassa mitään totuutta, en tiedä sun lähtötasoa kovin tarkasti enkä välttämättä ole edes oikea mies neuvomaan. Voit siis huoletta myös ohittaa tämä seuraavat ajatukset:)
Eli jos oot jo aikaisemminkin lenkkeilly ja nyt vedät cooperissa 2600m niin eihän sun tarvitse aloittaa varmaankaan millään "Kävele 2 min, juokse 6 min. Käänny takaisin ja juokse 4 minuuttia. Kävele loppumatka" -tyylisellä treenillä. Pystyt varmasti lähtemään jo nyt ihan suoraan kunnollisiille juoksulenkeille vai mitä mieltä itse olet? Tollaset osa kävelyä ja osa juoksua -treenit on mainioita niille, joilla ei ole pohjia, juoksu ei ole tuttua tai on esim. kunnolla ylipainoa eikä kroppa oikein kestä heti aloittaa juoksua.
Heitän tässä vähän toisenlaista näkemystä sulle niin voit pohtia mikä sopisi sulle parhaiten. Itse treenaan tällä hetkellä Terje Nordbergin Juoksijan oppaassa olevan maraton-ohjelman mukaan. Samaisessa kirjassa on 12 viikon puolimaratonin harjoitusohjelma juoksijalle, joka pystyy juoksemaan tunnin yhteen menoon. Kenties tollanen sopisi sullekin paremmin? Siinä mennään esim. viikot 1-4 seuraavalla viikkotreenillä:
1. päivä: Venyttelyä. 45 minuuttia juoksua sykealueella 1.
2. päivä: Venyttelyä. Intervalliharjoitus 4 x 500 metriä sykealueella 2. Kävelypalautus toistojen jälkeen. Lopuksi 30 minuuttia juoksua sykealueella 1.
3. päivä: Venyttelyä. 1-1,5 tuntia juoksua sykealueella 1.
Ja tohonkin voi varmasti lisätä vaikka neljänneksi treeniksi viikossa lihaskunnon tai pyöräilyn jos tuntuu, että jakssa. Viikosta 5 eteenpäin tulee tossakin ohjelmassa jo neljä lenkkiä per viikko.
Mahtava fiilis jo pelkästään siitä, että tällainen haaste on tulossa. Siitä onkin sitten hyvät lähtökohdat ensi kesän mahdolliselle maratonille.
Ehdottomasti näin! Moni tarvitsee juuri tällaisen selkeän haasteen ja tavoitteen, jotta jaksaa juosta. Itsekin olen sellaisen asettanut ja vaikka muutenkin tulisi juostua, auttavat tavoitteet (+välitavoitteet) lenkille lähdössä niinä päivinä, jolloin lenkki jäisi ehkä muuten tekemättä. Muutenkin ne luovat paljon lisää intoa ja positiivista fiilistä kaikkeen tekemiseen.