Ai niin joo, olihan minulla asiaakin tähän liittyen. Olen tässä päättänyt opetella vähän juoksemaan/hölkkäämään kun olen tullut siihen lopputulokseen että se on näitä hyödyllisiä taitoja elämässä. Ihan sen takia että jaksaisi juosta jopa jonkun useamman sata metriä putkeen, ilman että hengästyy ihan mahdottomasti. Ajattelin että kengät olisivat tuohon ihan pätevät kun yleisesti minulla on joko tennareita tai sitten maihareita ja ne eivät ole ehkä ideaaleimmat jalkineet juoksuun. Onko noissa mitään alarajaa sen suhteen kuinka halpaa kannattaa edes ostaa, vai onko niiden jalkineiden kestossa merkittäviä eroja?
Vastaan jokseenkin myöhään, kun ei näköjään kukaan viisampi ole vastannut. Hintahaitaria näissä on aika paljon, mutta itse olen todennut, että satasella ainakin saa jo ihan hyviä. Varsinkin kun kyttää alennuksia ja tarjouksia, eikä ole tarvetta ostaa kauden uutuskenkiä.
Mikä kellekin sopii, on kovin yksilöllistä ja selviää ainoastaan kokeilemalla valitettavasti. Itselleni ei esimerkiksi Asicsit käy ollenkaan. Noissa tuntuu järjestään olevan minun jalkaan sellainen ongelma, että kantapään kuoppa on melko suora, mikä aiheuttaa minulla sen, että kantapää hölskyy. Mutta vika lienee minun kantapäässäni.
Jotain Niken pronaatiotuettua mallia käytin parina kautena (hinta n. 130 normaalisti). Juoksen sekaisin soralla ja asvaltilla, jolloin on tärkeää, ettei pohja ole täynnä koloja, joihin kivet jäävät kiinni. Tuo oli ihan jees kenkä, mutta kului kyllä aika nopeasti pohjasta.
Kaksi vuotta sitten siirryin New Balancen 880:een urheiluliikkeen myyjän suositeltua neutraalia kenkää ja tuon oltua hyvässä kesäalessa. Nyt on kolmas pari odottamassa käyttöönottoa, Sain satasella Intersportin hyvästä tarjouksesta. Haluan ensin aloittaa kauden kunnolla vanhalla kengällä, ennen kuin otan pakasta uudet.