Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 265
  • 3 865

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Mä alotin juoksut raksaprojektin jälkeen vuosi sitten helmi-maaliskuun tienoilla, kilometrejä kertyi 900. Tänä vuonna juoksut on muuten sujuneet hvyin, mutta toukokuussa alkaneet työkiireet veti lenkkimääriä pienemmäksi ja esimerkiksi kesäkuussa kilometrejä kertyi vain 35 eikä heinäkuussakaan tullut kuin 81 km juostua. Väliin mahtui neljä kokonaista viikkoa ilman yhtään urheilusuoritusta. Tässä kuussa tulee kuitenkin 1000 km tälle vuodelle täyteen, mikä on oma ennätys ikinä. Voi tosin olla että juoksukilometrejä ei enää kerry niin paljoa kun nyt syksyllä alkavat kiekko- ja sählyvuorot ottaa sen 1-2 iltaa viikosta.

Jotenkin sitä ajattelee että nuo vie juoksun harrastamisesta jotain pois, mutta kyllähän nuo oikeasti taitavat enemmänkin vaan tuoda siihen jotain lisää. Hyvää intervallityyppistä harjotusta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mukavia kilometrejä kaikille ja niin, kengistäkin vielä niin addun uudet Boston 10 tuli ostettua kesälomalla, kun hämmästelin niitä ensinäkemältäni kaupassa todeten että adduhan on mullistanut bostonit ihan uuteen ja vaimennetumpaan uskoon.

Nyt on Boston yhtäkkiä sellainen tossu, että menee päivittäisestä lenkkikengästä eikä vaan ajoittainen ns. ratakenkä mitä se minulle entisellään oli. Hyvä tossu on ollut tämä uusi(kin) malli.
Voi perhana, Boston oli lempikenkäni mutta nyt se on menty pilaamaan tekemällä siitä tommonen paksu korkokenkä. Kiitos ja näkemiin sille kengälle. Täytyy etsiä taas joku mahdollisimman vähän vaimennettu tossu joka sopii meikäläiselle. Tänä kesänä olen paljon juossut ihan paljasjalkakengällä, niin siitä naksu vaimennetumpaan suuntaan on sitä mitä haen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miten leveä lesti on uudessa Bostonissa? Ennen välttänyt sitä kahdesta syystä, toinen tuo lestin kapeus. Kevyempi toinen pari hakusessa. Pitää olla jonkin verran vaimennusta ja leveä lesti. Siis ehkä ensi keväänä. Loppuvuosi mennään vielä nykyisillä monoilla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mulla vielä paketissa keväällä ostettu iskemätön Boston 9, onks tuo siis vielä ns. kevempi malli. Ja kymppiin lisätty siis vaimennusta? En ole hirveästi viittinyt edes käyttää kun sen verran elopainoa enemmän tällä hetkellä. Eikä edes alle nelosta paljon juostu. Jokunen lenkki Boston 8:lla, sitten muutama vauhdikkampi (kuten eilen) DS-Trainerilla. Muuten sitten vaihdellen Cumulusta ja Solarglideä hölkillä, mitä varmaan 90% ollut tämän vuoden lenkit.

Aika jämpti tossu ainakin tuo Boston 8, mullakin kun hieman leveälestisempi räpylä. Ensi sovituksella tuntui ettei näillä voi juosta mutta juostessa kyllä tosi hyvät. Jos on kunnossa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Itse aloitin juoksut huhtikuussa hiihtokauden jälkeen. Hiihtokaudella en juossut 3 kk aikana yhtään lenkkiä. Samaa virhettä en enää toista tulevana talvena, oli jalat niin kipeät eka lenkin jälkeen. Kilometrejä on tullut noin 120/kk. Nyt on elokuussa 117 km, joten tullee noin 150. Ajattelin juosta syys-marraskuun noin 180 km/kk. Asetin kesälle kaksi tavoitetta, jotka täyttyivät. Ensimmäinen oli 10 km alle tunnin ja alle 130 keskisykkeellä. Se tavoite toteutui 22.7., 59,43 ja keskisyke 129. Toinen tavoite oli 10 km alle 50 min, ja se tavoite toteutui heinäkuun 31. päivä, aika 49,55.
Eilen juoksin ensimmäisen pitkän lenkin, 20 km. Yritin pitää sykkeen alle 130, mutta en onnistunut, en malttanut juosta tarpeeksi hitaasti. Sitä samaa 6 min/km vauhtia puksutin 1,59,48 ja keskisyke 135. Jalat loppuivat tyystin 19 km kohdalla, oli vaikea viimeinen kilometri ja kauhistutti ajatus maratonista. Ei se auta kuin mennä salille jalkakyykkäämään, koskaan en ole moista harrastanut. Seuraava tavoite on 3000 m Cooperin testissä. Käyn syksyllä radalla testaamassa lähtötason. Jos 2600-2700 menee, olen erittäin tyytyväinen. Kun ikää tulee, ei pelkkä hiihto tai juoksu riitä, lihaskuntoa pitää treenata entistä enemmän. Tänä vuonna olen jotenkuten saanut kotijumpan säännölliseksi: etunojapunnerruksia, vatsaliikkeitä, leuanvetoa (sen muutaman mitä saa) ja askelkyykkyjä. Jalat on vain niin miikihiiret, että niitä pitää vahvistaa reippaasti.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Huomenna olisi meikäläisellä tarkoituksena käydä juoksemassa viimeinen 10km alle 51 minuuttiin ennen 25.9 olevaa Joensuun Runin 10km kilpailua. Tavoitteena on juosta huomenna ensimmäinen kilometri alle 5 minuutin kilometrin tahtia (suunnilleen 4.50 tai 4.55) ja sen jälkeen jatkaa kilometrivauhteja suunnilleen 5.05-5.10 aina 9 km astiin, jolloin taas on tavoitteenani kiihdyttää viimeisellä kilometrillä vauhti alle 5 minuutin kilometrivauhtia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on tullut vuodesta 2015 alkaen juoksukilsoja seuraavasti:
2015 kilsoja 3104, keskivauhti 5.05 min km
2016 kilsoja 3307, keskivauhti 5.06 km/km
2017 kilsoja 3107, keskivauhti 5.05 min/km
2018 kilsoja 2877, keskivauhti 5.08 min/km (takareisivaivan takia kevätpuolella tuli vähän taukoa, jonka takia vähemmän kilsoja)
2019 kilsoja 3443, keskivauhti 4.59 min/km
2020 kilsoja 3040, keskivauhti 5.12 min/km (pohjevamman takia pari kuukautta ilman juoksua ja sen jälkeen ei oikein koko vuonna kulkenut juoksu, joten siksi hitaammat vauhdit)

Kuluva vuosi kilsoja tähän asti 2361 ja keskivauhti 5.11 min/km. Alkuvuosi oli vaikea edellisvuoden ongelmista johtuen, ja alkuvuoden pääpaino oli helpossa määrässä ja oikeastaan vasta kesällä on annettu enemmän runtua. Tasaisen vauhdin taulukolla päästään jopa 3576 vuosikilsaan, joten tässä näkyy kyllä selkeä systeemin muutoskin enemmän määräpainotteiseen lähestymistapaan vauhdin kustannuksella.

Vauhdeista se, että uskon tosi kovaan polarisaatioon. Suurin osa lenkeistä menee tosi iisillä meiningillä siinä 5.10-5.40 min/km, mutta sitten kun juostaan kovempaa, niin esim eiliset tonnin vedot minuutin palautuksella (10 kpl) meni jotain 3.50 -vauhtia ja pidemmällä palautuksella mennään välillä jotain 3.20 tonnejakin. Ja ikää on 47, jos sillä tässä on jotain merkitystä.

Mitä määrään tulee, niin 73-vuotias äitini pyrkii joka päivä kävelemään sen perinteiset 10 000 askelta, useimmiten sauvojen kanssa. Hän kertoi laskeneensa, että viime vuonna kilsoja tuli jotain 2800. Eli loppujen lopuksi aika pienellä satsauksella kilsoja voi tulla paljonkin, kunhan touhu on säännöllistä ja riittävän maltillista tehojen puolesta. Kävely toki on eri asia kuin juoksu, mutta noin periaatteessa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Huomenna olisi meikäläisellä tarkoituksena käydä juoksemassa viimeinen 10km alle 51 minuuttiin ennen 25.9 olevaa Joensuun Runin 10km kilpailua. Tavoitteena on juosta huomenna ensimmäinen kilometri alle 5 minuutin kilometrin tahtia (suunnilleen 4.50 tai 4.55) ja sen jälkeen jatkaa kilometrivauhteja suunnilleen 5.05-5.10 aina 9 km astiin, jolloin taas on tavoitteenani kiihdyttää viimeisellä kilometrillä vauhti alle 5 minuutin kilometrivauhtia.

No eihän tästä tullut mitään. Pohkeet oli kipeinä jo aamulla, mutta lähdin sitten kuitenkin yrittään 10km alle 51 minuuttiin. 4,25 km kohdalla alkoi juokseminen tuntua raskaalta ja 5km kohdalla en jaksanut enää juosta (aika 25 minuuttia ja 50 sekuntia --> Silti oma ennätys 5km). Kilometriajat oli 5km aikana (1km 04:55,3; 2km 05:02,07: 3km 05:08.7: 4km 05:20.8 : 5km 05:20.7). Ehkä lähdin alussa liian kovaa ja täytyy vain luoda parempi strategia harjoitteluun sekä itse Joensuu runin 10 kilometrille, että tuo tavoitteeni 10km alle 50 minuuttia onnistuisi.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
No eihän tästä tullut mitään. Pohkeet oli kipeinä jo aamulla, mutta lähdin sitten kuitenkin yrittään 10km alle 51 minuuttiin. 4,25 km kohdalla alkoi juokseminen tuntua raskaalta ja 5km kohdalla en jaksanut enää juosta (aika 25 minuuttia ja 50 sekuntia --> Silti oma ennätys 5km). Kilometriajat oli 5km aikana (1km 04:55,3; 2km 05:02,07: 3km 05:08.7: 4km 05:20.8 : 5km 05:20.7). Ehkä lähdin alussa liian kovaa ja täytyy vain luoda parempi strategia harjoitteluun sekä itse Joensuu runin 10 kilometrille, että tuo tavoitteeni 10km alle 50 minuuttia onnistuisi.
Nyt tässä nähdäkseni on kaksi vaihtoehtoa, eli yrittää treenata nelisen viikkoa kovaa. Tai kolme kovaa viikkoa ja viimeinen himmailla. Tai sitten @heketsu88 löysäät vähän tavoitetta, vaikkapa parilla minuutilla ja ensi vuodeksi treenaat alle 50 min kuntoon. Voi tuo vieläkin onnistua, pitäisi vain jaksaa vetää pari 6-8 km lenkkiä tuota 1 km:n vauhtia. Tsemppiä täältä!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eihän tästä tullut mitään. Pohkeet oli kipeinä jo aamulla, mutta lähdin sitten kuitenkin yrittään 10km alle 51 minuuttiin. 4,25 km kohdalla alkoi juokseminen tuntua raskaalta ja 5km kohdalla en jaksanut enää juosta (aika 25 minuuttia ja 50 sekuntia --> Silti oma ennätys 5km). Kilometriajat oli 5km aikana (1km 04:55,3; 2km 05:02,07: 3km 05:08.7: 4km 05:20.8 : 5km 05:20.7). Ehkä lähdin alussa liian kovaa ja täytyy vain luoda parempi strategia harjoitteluun sekä itse Joensuu runin 10 kilometrille, että tuo tavoitteeni 10km alle 50 minuuttia onnistuisi.

Eihän treeneissä tietenkään voi päästäkään lähellekään samanlaista suoritusta kuin tosipaikan tullen numerolappu rinnassa. Minulle ainakin jotkut tonnin vedot voi just ja just mennä kympin tavoitevauhtia, mutta esimerkksi kahden tonnin vetoja ei ole mitään mahdollisuuksia juosta treeneissä samaa vauhtia kuin mihin tosi paikan tullen kympin kisassa pystyy.

Nyt vaan sopivasti iisiä määrää ja jotain pätkittyä vähän reippaampaa ennen koitosta. Siellä sitten vähän alle vitosen vauhtia liikkeelle ja yrittää pitää mielessä, että ei ole ensimmäistäkään fysiologista syytä hiljentää.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Nyt tässä nähdäkseni on kaksi vaihtoehtoa, eli yrittää treenata nelisen viikkoa kovaa. Tai kolme kovaa viikkoa ja viimeinen himmailla. Tai sitten @heketsu88 löysäät vähän tavoitetta, vaikkapa parilla minuutilla ja ensi vuodeksi treenaat alle 50 min kuntoon. Voi tuo vieläkin onnistua, pitäisi vain jaksaa vetää pari 6-8 km lenkkiä tuota 1 km:n vauhtia. Tsemppiä täältä!
Eihän treeneissä tietenkään voi päästäkään lähellekään samanlaista suoritusta kuin tosipaikan tullen numerolappu rinnassa. Minulle ainakin jotkut tonnin vedot voi just ja just mennä kympin tavoitevauhtia, mutta esimerkksi kahden tonnin vetoja ei ole mitään mahdollisuuksia juosta treeneissä samaa vauhtia kuin mihin tosi paikan tullen kympin kisassa pystyy.

Nyt vaan sopivasti iisiä määrää ja jotain pätkittyä vähän reippaampaa ennen koitosta. Siellä sitten vähän alle vitosen vauhtia liikkeelle ja yrittää pitää mielessä, että ei ole ensimmäistäkään fysiologista syytä hiljentää.

Juu, treeniä vaan alle ja kirjoitan nyt itselleni treenisuunnitelman nyt noin 3,5 viikolle, missä on edelleen tavoitteena tuo 10 kilometriä alle 50 minuuttiin. Ihan hyvänä opetuksena oli tuo eilinen yritykseni juosta 10km alle 51 minuuttiin, että en ole vielä siinä kunnossa. Viime vuonnahan juoksin ensimmäisen 10km kilpailuni aikaan 54 minuuttia ja 34 sekuntia (Kisareitti oli tosin todellisuudessa muutama sata metriä pitempi). Eli sellaiseen 51-52 minuuttiin olisin ihan tyytyväinen, mutta silti tavoitteeni on siellä alle 50 minuutissa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Elokuun viimeinen juoksu tänään aamulenkkinä juostu ennen duunia, klo 5.20 ylös ja ulos raikkaassa 9 asteen aamussa auringonnousua lenkkipolulla fiilistelemään, mikäs siinä ja kai sitä voi sanoa sitten kesän viimeisen lenkin olleen tänään, jatketaan tästä syksyä kohti.

Mitä tuli kesäkuukausina saatua aikaan, katsellaas vähän. Kesä-, heinä- ja elokuussa yhteensä 54 lenkkiä, aikaa meni 55 tuntia eli keskimäärin tunti ja minuutti per käynti ja matkaa kertyi 583,8 km. Noista todella helteinen kesäkuu sisälsi 17 lenkkiä ja 177 km, helteiden ja ns. kiireiden eli töiden ja iltauintien yhdistelmän vuoksi tuossa oli normaalia enemmän lyhyempää ja samalla nopeampaa, eli esim. uimapaikalle tuli juostua sellaisia 5 kilometrin pyrähdyksiä välillä muun perheen mentyä fillarilla tai autolla paikalle. Suureksi osaksi helteinen heinäkuu sisälsi 15 lenkkiä ja 182 km ja elokuussa määrät lähti nyt ylöspäin lukemiin 22 lenkkiä ja 225 km.

Olen ihan tyytyväinen siitä minkä verran nyt tulee käytyä ja minkälaisia lenkkejä juoksen. Olen nyt nimittäin, jonkin aikaa siis jo ja voisi puhua koko vuodesta verrattuna esim.viime vuoteen ja viime lokakuun puolikkaisiin valmistellessani, niin nyt olen paljon enemmän malttanut juosta hitaampia lenkkejä. Olen jakanut ja saanut pidettyä juoksut kategorisemmin oikeasti rauhallisina alle 130-sykkeiden pk-vauhtisina ja sitten sellaisina jossa mennään lujempaa, keskimäärin 145-160 sykealueella ja vähän jo mukavuusalueen ja rallattelun ulkopuolella. Eli olen vähentänyt aiemmin suht paljon tekemiäni, sellaisia "välimallin" sykealueen 137-145 lenkkejä pois ohjelmasta, toki niitäkin osuu ajoittain sekaan sitten kun haluaa juosta rullaavasti vaan just sellaista vauhtia mikä silloin hyvin kulkee ja oikealta tuntuu.

Nyt esim. lauantaina ja tänään aamulenkit olivat todella rauhalliset, ihan täysin ns. sykkeet edellä menty 10 ja 12 km ja molemmissa oli keskisyke lukemissa 125-127, keskivauhdit noissa oli 5.30-5.35 / km. Siinä välissä puolestaan oli sunnuntain vauhdikkampi 12 km, keskivauhti 4.44 / km ja keskisyke 147.

Nyt kun saisi vielä lähdetty enemmän välillä perinteisen lenkin sijasta vaikka radalle vetämään niitä lyhyitä vetoja, niin sitä kaipaisin nyt varmaan vielä ohjelmaani saadakseni sitä vielä kovempaa vauhtikestävyyttä ja treeniin taas isompi skaala vaihtelua vauhteihin, kun välillä mentäisi vaikka se 400-1000 m. täysiä, välihuili ja samaa hommaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Juu, treeniä vaan alle ja kirjoitan nyt itselleni treenisuunnitelman nyt noin 3,5 viikolle, missä on edelleen tavoitteena tuo 10 kilometriä alle 50 minuuttiin. Ihan hyvänä opetuksena oli tuo eilinen yritykseni juosta 10km alle 51 minuuttiin, että en ole vielä siinä kunnossa. Viime vuonnahan juoksin ensimmäisen 10km kilpailuni aikaan 54 minuuttia ja 34 sekuntia (Kisareitti oli tosin todellisuudessa muutama sata metriä pitempi). Eli sellaiseen 51-52 minuuttiin olisin ihan tyytyväinen, mutta silti tavoitteeni on siellä alle 50 minuutissa.

Muutama päivä sitten kehittelin tällaisen treeniohjelman ennen 25.9 käytävää Joensuun Runin 10km kilpailua:

- 2.9 Intervalliharjoitus: 1km alle 5km vauhtia, kevyt hölkkä 500m, 1km alle 5km vauhtia, kevyt hölkkä 500m, 1km alle 5km vauhtia, kevyt hölkkä 500m, 1km alle 5km vauhtia, kevyt hölkkä 500m
- 3.9 Salibandy
- 4.9 Lepopäivä
- 5.9 Lihaskuntotreeni ( noin 15 minuuttia)
- 6.9 10km kevyt lenkki
- 7.9 Lepopäivä
- 9.9 Intervalliharjoitus ---> Sama kaava, kuin 2.9.
- 10.9 Salibandy
- 11.9 Lihaskuntotreeni ( noin 15 minuuttia)
- 12.9 Lepopäivä
- 13.9 30 minuutin kevyt lenkki
- 14.9 Lihaskuntotreeni (noin 15 minuuttia)
- 16.9 Intervalliharjoitus (sama kaava, kuin 2.9 ja 9.9)
- 17.9 Salibandy
- 18.9 30 minuutin kevyt lenkki
- 19.9 Lepopäivä
- 20.9 Lihaskuntotreeni (noin 15 minuuttia)
- 21.9 30min kevyt lenkki
- 23.9 30min kevyt kevyt lenkki
- 24.9 Lepopäivä/lihaskuntotreeni
- 25.9 Kisapäivä (Tavoite 10km alle 50 minuuttiin)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutama päivä sitten kehittelin tällaisen treeniohjelman ennen 25.9 käytävää Joensuun Runin 10km kilpailua:

Minusta tässä on paljon hyviä elementtejä, mutta miettisin kuitenkin vielä sitä, että pitäisikö kevyttä juoksua olla enemmän. Sinun tapauksessasihan 50 minuutin kymppiä ei rajoita nopeus, lihaskunto eikä varmaan hapenottokykykään, vaan lähinnä peruskestävyys. Salibandy on intervallitreeniä ja jos sen lisäksi viikossa intervallijuoksutreeni, niin sellaista repivämpää tekemistä tulee esim palautumisen näkökulmasta aika paljon. Salibandy näyttäisi olevan aina perjantaisin. Sen lisäksi viikkoon pitäisi saada kolme, ehkä neljäkin kevyttä lenkkiä. Lihaskunnon ja jonkun nopeamman juoksun voisi yhdistää johonkin näistä. Itse ehdottaisin viikko-ohjelman jotenkin näin:
- Ma tunnin kevyt lenkki
- ti puolen tunnin kevyt lenkki + muutama veto esim 4*1 min reippaahkosti.
- ke lepo
- to puolen tunnin lenkki
- pe salibandy
- la puolen tunnin lenkki + lihaskunto
- su lepo

Juoksu kehittyy juoksemalla ja yleensä ihan vain se juoksukertojen lisääminen viikko-ohjelmaan toimii parhaiten. Minulla on aika vahva näkemys siitä, että vasta kun juoksukertoja on viikossa riittävä määrä, kannattaa alkaa panostaa yksittäisiin kovempiin treeneihin.

Ja tehotreeneistä tehokkain kunnon kohottaja on minusta (ja Petteri Muukkosesta) tasavauhtinen reipas lenkki, eli niin sanottua helppoa kovaa eli vk1:stä:
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Minusta tässä on paljon hyviä elementtejä, mutta miettisin kuitenkin vielä sitä, että pitäisikö kevyttä juoksua olla enemmän. Sinun tapauksessasihan 50 minuutin kymppiä ei rajoita nopeus, lihaskunto eikä varmaan hapenottokykykään, vaan lähinnä peruskestävyys. Salibandy on intervallitreeniä ja jos sen lisäksi viikossa intervallijuoksutreeni, niin sellaista repivämpää tekemistä tulee esim palautumisen näkökulmasta aika paljon. Salibandy näyttäisi olevan aina perjantaisin. Sen lisäksi viikkoon pitäisi saada kolme, ehkä neljäkin kevyttä lenkkiä. Lihaskunnon ja jonkun nopeamman juoksun voisi yhdistää johonkin näistä. Itse ehdottaisin viikko-ohjelman jotenkin näin:
- Ma tunnin kevyt lenkki
- ti puolen tunnin kevyt lenkki + muutama veto esim 4*1 min reippaahkosti.
- ke lepo
- to puolen tunnin lenkki
- pe salibandy
- la puolen tunnin lenkki + lihaskunto
- su lepo

Juoksu kehittyy juoksemalla ja yleensä ihan vain se juoksukertojen lisääminen viikko-ohjelmaan toimii parhaiten. Minulla on aika vahva näkemys siitä, että vasta kun juoksukertoja on viikossa riittävä määrä, kannattaa alkaa panostaa yksittäisiin kovempiin treeneihin.

Ja tehotreeneistä tehokkain kunnon kohottaja on minusta (ja Petteri Muukkosesta) tasavauhtinen reipas lenkki, eli niin sanottua helppoa kovaa eli vk1:stä:

Keskiviikkoisin on minulla työn puolesta mainostenjakoa, joten sikäli lepopäivät ei onnistu keskiviikkoisin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse ehdottaisin viikko-ohjelman jotenkin näin:
En kyseenalaista mitään tuosta fiksusta ohjelmasta, mutta kysäisen tuosta viikottaisesta pitkästä lenkistä. Riittäkö tunti matalalla sykkeellä? Tai missä vaiheessa ja miksi sen kestoa kannattaa pidentää?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
12 kilometriä 5.21/km keskivauhtia ja keskisyke 161. Nyt sattui semmoinen päivä, että juoksu tuntui todella hyvältä ja helpolta.

Joo o, kyllä tässä pitäisi ukon siinä kunnossa olla, että kuukauden päästä se puolikas menee alle 2 tuntiin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyseenalaista mitään tuosta fiksusta ohjelmasta, mutta kysäisen tuosta viikottaisesta pitkästä lenkistä. Riittäkö tunti matalalla sykkeellä? Tai missä vaiheessa ja miksi sen kestoa kannattaa pidentää?

Se tietysti riippuu tavoitteesta, mutta jos tavoitteet on kympillä, niin pitäisin tärkeimpänä tekijänä harjoituskertojen määrää ja kokonaisvolyymia. Tässä tapauksessa tietysti vielä sekin, että tavoitekisa on alle kuukauden päästä, jolloin tärkeintä on saada hyvä tuntuma juoksuun ja juoksuvauhtia helpommaksi.

Jos @heketsu88 n tapauksessa aletaan miettiä esimerkiksi ensi kevään tavoitteita, niin kyllä minä siinä tapauksessa lätkäisisin kerran viikkoon sellaisen 1,5-2 tuntisen kevyen lenkin ja sitten jos aletaan siirtyä maratonille, niin pitkä lenkki on sitten vielä oma juttunsa.

Pitkä lenkkihän on myös kuormittava treeni, joten lyhyemmille matkoille treenatessa voi olla levon, palautumisen ja kokonaiskehityksen kannalta jakaa sama kilometrimäärä useammalle päivälle. Mutta tämä tosiaan riippuu pohjakunnosta ja sen sellaisesta.

Ja vastuuvapauslausekkeena se, että hyvin monenlaisilla lähestymistavoilla saa kehitystä aikaan ja osin tämä on myös yksilöllistä. Itse olen juossut ensimmäiset maratonini sinne 3.30 kieppeille niin, että pisimmät lenkit olivat jotain 16 km, mutta lenkillä käytiin käytännössä joka päivä.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
pisimmät lenkit olivat jotain 16 km, mutta lenkillä käytiin käytännössä joka päivä.
Ihan mielenkiinnoista ja vertailukohtaa hakien minkälaista vauhtia juoksit suunnilleen tuolloin noita 15 km lenkkejä? Itsellä on muutama puolimaraton takana alle kahden tunnin ja mietityttää uskaltaisiko ensi kesänä kokeilla maratonia. Pisimmät lenkit tähän asti nuo puolimaratonit. Jos sen ensimmäisen maratonin juoksisin, niin ainut tavoite olisi vain päästä maaliin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnoista ja vertailukohtaa hakien minkälaista vauhtia juoksit suunnilleen tuolloin noita 15 km lenkkejä? Itsellä on muutama puolimaraton takana alle kahden tunnin ja mietityttää uskaltaisiko ensi kesänä kokeilla maratonia. Pisimmät lenkit tähän asti nuo puolimaratonit. Jos sen ensimmäisen maratonin juoksisin, niin ainut tavoite olisi vain päästä maaliin.

Eipä ole kyllä oikein mitään mielikuvaa, kun en tuolloin systemaattisesti kirjannut noita. Lisäksi lenkkien kesto katsottiin keittiön seinäkellosta ja matka mitattiin puhelinluettelon kartasta.

Systemaattista seurantaa on vuodesta 2011, jolloin vuosikilsoja tuli noin 1100. Tällöin ohjelmaan mahtui jo muutama pidempikin lenkki, joissa varmaan on ollut lokakuun Vantaan maratonille valmistautuminen jo mielessä. Syyskuun lopussa juoksin 21 km vauhdilla 5.48, syyskuun alussa 19 km vauhdilla 6.06, elokuun lopussa 18 km vauhdilla 5.33. ja heinään lopussa 22 km vauhdilla 6.00. Maraton kulki sitten aikaan 3.28, mikä oli silloin ennätys.

Ennen vuotta 2011 tekeminen oli paljon vielä tätä vähäisempää ja neljä maratonia tuli vedettyä hyvinkin satunnaisella lenkkeilyllä ja tosiaan ilman mitään yhtään pidempiä lenkkejä. Mutta maratonille vaan, jos yhtään kiinnostaa kokeilla.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Itsellä tuli 10-vuoden tauon jälkeen innostus alkaa taas juoksemaan. Vaihdoin alkoholin lipittämisen lenkkitossuihin ja tästä pikkuhiljaa yritän hilata kuntoa ylöspäin.
Ensin tavoitteena pudottaa painoa noin 10kiloa, minkä jälkeen lisätä juoksukilometrejä. Nyt pari viikkoa treeniä takana(3 lenkkiä ja yksi voimaharjoitus/viikko). Lenkkien pituudet maltillisesti 20-40min ja kilometrivauhti 6-7min/km. Painoa tippunut 4kiloa, mikä helpottaa jo vähän etenemistä. Ruokavaliona vähärasvainen sekaravinto, ja yksi vegaanipäivä sekaan.
Juoksu on vielä raskasta, mutta tärkeintä on hyvä fiilis ja huomattavasti noussut yleinen energiataso.
Vauhtitavoitteita en ole asettanut vielä. Tavoitteena ois pystyä juoksemaan 3 kuukauden päästä noin 60-100km viikkomääriä. Tuon toteutuminen riippuu paljon siitä onnistunko maltilla välttämään vammoja ja tiputtamaan painoa lähelle ihannepainoa.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tavoitteena ois pystyä juoksemaan 3 kuukauden päästä noin 60-100km viikkomääriä. Tuon toteutuminen riippuu paljon siitä onnistunko maltilla välttämään vammoja ja tiputtamaan painoa lähelle ihannepainoa.
Tsemppiä täältä hienolle päätökselle. Tuo viikkomäärä tuntuu minusta aika kovalta tavoitteelta. Itse olen kuntoillut nyt puolitoista vuotta, eikä jalat vielä kestä maksimissaan kuin 50 km/viikko. Mutta mitään vaivoja ei ole kyllä tullut. Ja on se niinkin, että nuoret kestää paremmin kuin tällaiset vanhat äijänkäppänät.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Tsemppiä täältä hienolle päätökselle. Tuo viikkomäärä tuntuu minusta aika kovalta tavoitteelta. Itse olen kuntoillut nyt puolitoista vuotta, eikä jalat vielä kestä maksimissaan kuin 50 km/viikko. Mutta mitään vaivoja ei ole kyllä tullut. Ja on se niinkin, että nuoret kestää paremmin kuin tällaiset vanhat äijänkäppänät.
Kiitos kovasti! Itselläkin ikää jo 40v, mutta kilpatausta löytyy kestävyysurheilusta, joten toivon että ne vanhat pohjat on olemassa vielä jossain tuolla läskien alla..
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Juokseeko joku oikeasti sata kilometriä viikossa? Siis harrastusmielessä.

Esim. 30km, 30 km, 20 km ja 20 km. Mähän kuolisin heti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös