Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 563 823
  • 3 878

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pääsääntöisesti rannemittaus on lähinnä suuntaa-antava ja sykevyöllä voi saada 99% tarkkuuden. Polarin, Garminin ja suunnon uudetkin mittarit menee sinne 75-90% tarkkuuteen ja ainakin polarilla on ihan järkyttävä viive siinä miten rannemittaus reagoi.

Ostakaa sykevyö.

En tykkää käyttää sykevyötä enkä oikeastaan niin järin tarkkaa sykedataa edes kaipaa lenkeillä. Kiva vertailla ja seurailla, mutta ikinä en ole edes yhtään lenkkiä juossut sykkeen mukaan. Kyllä sen ilmankin tietää mikä on kevyttä ja mikä ei. Kisoissakaan en ikinä ole mennyt sykkeen mukaan. En edes katso sitä kertaakaan.

Sen sijaan seuraan paljon sykettä ranteesta vapaa ajalla, koska siitä näkee hyvin palautumisen tason.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli vähän aikaa sitten uusittua "kesäkengät" Hokan mach4:iin, ollut todella tyytyväinen kyllä niihin. Napakat, vaimentavat, kevyet. Ainoa miinus itselle oikeastaan noiden ulkonäkö, mutta eipä se ketään oikeasti kiinnosta miltä juostessa näyttää.

Mitä mitä mitä, My GOD. Eikös se just oo pää asia, et vermeet on ihan viimeisen päälle. Parasta mitä rahalla saa. Kalleimmat kengät, viimeistä mallia olevat juoksuvaatteet ja ison ja kallein sporttikello mikä löytyy ja mittaa kaiken mahdollisen suorituksen aikana.
Itse juoksu on sitten sivuasia =)
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Mitä mitä mitä, My GOD. Eikös se just oo pää asia, et vermeet on ihan viimeisen päälle. Parasta mitä rahalla saa. Kalleimmat kengät, viimeistä mallia olevat juoksuvaatteet ja ison ja kallein sporttikello mikä löytyy ja mittaa kaiken mahdollisen suorituksen aikana.
Itse juoksu on sitten sivuasia =)

Shh... älä sitä kaikille huuda :D Mutta joo oli kyllä hyvä löytö ja mielellään maksoi sen 80€ noista tossuista.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Onko joku päättänyt/pystynyt jatkamaan lenkkeilyä välilevyn pullahtamisen jälkeen? Lääkäri oli vähän sitä mieltä ettei ehkä kannattaisi...
Minulla pullahti välilevy salihommissa vuonna 2014 ja lääkäri sanoi, että kovalla alustalla ei sitten enää juosta. No, olen kuitenkin juossut jo vuosia kaikilla alustoilla pururadasta asfalttiin, eikä ole ollut mitään ongelmia selän kanssa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla pullahti välilevy salihommissa vuonna 2014 ja lääkäri sanoi, että kovalla alustalla ei sitten enää juosta. No, olen kuitenkin juossut jo vuosia kaikilla alustoilla pururadasta asfalttiin, eikä ole ollut mitään ongelmia selän kanssa.
Tämä on lohduttava tieto. En ole täysin toipunut n. 12kk sitten tapahtuneesta pullahduksesta ja ei ole huvittanut aloittaa ennen kuin olen täysin toipunut. Huomioitko selän tilanteen jotenkin nykyään vai annatko mennä kuin ennenkin?
 

Jeffrey

Jäsen
Urheilukellot, ja niiden renessanssi. Edellisen kellon omistanut kymmenisen vuotta sitten, eikä edelleenkään suurta hinkua ole treenien takia kelloa käteen saada.

Niin sitä kuitenkin heräsi kelloja selailemassa. Omalle kohdalle herännyt kaksi aktuellia tarvetta kellolle. Haluaisin saada tukea unenlaadun arviointiin ja päivittäisen kulutuksen arviointiin, muut ominaisuudet sitten tulee kivana lisänä. Tarpeistanikin päätellen kello tulisi olemaan ranteessa lähes 24/7, joten sen tulisi lisäksi olla miellyttävä ja tietysti hyvännäköinen.

Internetin syövereistä nyt alustavasti osui silmiin Suunto 9. Onko kanssakirjoittajilla tähän heittää hyviä suosituksia, tai valistaa minua kellojen mahdollisesta heikkoudesta joka vesittäisi tarpeitteni tyydytyksen?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Urheilukellot, ja niiden renessanssi. Edellisen kellon omistanut kymmenisen vuotta sitten, eikä edelleenkään suurta hinkua ole treenien takia kelloa käteen saada.

Niin sitä kuitenkin heräsi kelloja selailemassa. Omalle kohdalle herännyt kaksi aktuellia tarvetta kellolle. Haluaisin saada tukea unenlaadun arviointiin ja päivittäisen kulutuksen arviointiin, muut ominaisuudet sitten tulee kivana lisänä. Tarpeistanikin päätellen kello tulisi olemaan ranteessa lähes 24/7, joten sen tulisi lisäksi olla miellyttävä ja tietysti hyvännäköinen.

Internetin syövereistä nyt alustavasti osui silmiin Suunto 9. Onko kanssakirjoittajilla tähän heittää hyviä suosituksia, tai valistaa minua kellojen mahdollisesta heikkoudesta joka vesittäisi tarpeitteni tyydytyksen?
Itselläni on reilun 2 vuotta vanha Polarin Vantage V. Se on suurinpiirtein saman ikäinen malli kuin Suunnon 9, jota silloin harkitsin. Garminilla oli silloin Fenix 5 ”lippulaivana”. Näillä ei suorituskyvyltään ole hirveästi eroa, ero löytyy enemmän ominaisuuksissa.

Päädyin kokeilun jälkeen Polariin, koska Suunnon kello näytti omassa ranteessa aika isolta ja ominaisuudet kohtasi omat tarpeet.
Suunnon 9 on kyllä tyylikäs kello, Polariin verrattuna hyvin miehekäs.

Eli omat tarpeet oli liikunnan seuranta tarkasti ja unen seuranta oli riittävän tarkkaa (sittemmin vantageen on tullut tähän parannusta). Nightly recharge mittaa yöllä unen, sykkeen ja sykevälivaihtelun ja hengitystiheyden, tästä tulee sitten vertailu omaan tasoon ja arvio palautumisesta. Tämän olen huomannut olevan todella tarkka.

Mutta samalla viivalla nuo kolme kelloa on ja vaikea on tehdä eroa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suunnon 9 on kyllä tyylikäs kello, Polariin verrattuna hyvin miehekäs.
Joo, Suunnon muotoilu miellyttää omaa silmää myös. Mutta mun olisi vaikea elää 24/7 tuollaisen möhkäleen kanssa. No, mä otan puolta pienemmätkin aikaraudat pois ranteesta, kun tulen kotiin. En seuraile muuta kuin kuljettuja matkoja.
 

Glove

Jäsen
Motivaatio hukassa, ei ole tullut käytyä kunnon lenkillä pitkään aikaan. Mistä lie löytyisi, pitäisikö asettaa tavoitteeksi puolikas ensi kesänä tai jotain. Ei vaan saa lähdettyä. Laiska paska…
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Tämä on lohduttava tieto. En ole täysin toipunut n. 12kk sitten tapahtuneesta pullahduksesta ja ei ole huvittanut aloittaa ennen kuin olen täysin toipunut. Huomioitko selän tilanteen jotenkin nykyään vai annatko mennä kuin ennenkin?
En huomioi mitenkään, kun ei ole tosiaan millään lailla vaivannut. Siihen aikaan (2014) en juurikaan juossut muutakuin jalkapalloa ja tennistä pelatessa, enkä sen jälkeenkään muutamaan vuoteen, kun ei ollut innostusta, mutta kun aloitin varsinaisen lenkkeilyn vuonna 2018, niin selkää en ole varonut missään vaiheessa, eikä mitään ongelmia ole ollut. Jalkojen kanssa on kyllä ollut ongelmia, mutta selkä ei ole ollut kertaakaan kipeä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Urheilukellot, ja niiden renessanssi. Edellisen kellon omistanut kymmenisen vuotta sitten, eikä edelleenkään suurta hinkua ole treenien takia kelloa käteen saada.

Niin sitä kuitenkin heräsi kelloja selailemassa. Omalle kohdalle herännyt kaksi aktuellia tarvetta kellolle. Haluaisin saada tukea unenlaadun arviointiin ja päivittäisen kulutuksen arviointiin, muut ominaisuudet sitten tulee kivana lisänä. Tarpeistanikin päätellen kello tulisi olemaan ranteessa lähes 24/7, joten sen tulisi lisäksi olla miellyttävä ja tietysti hyvännäköinen.

Internetin syövereistä nyt alustavasti osui silmiin Suunto 9. Onko kanssakirjoittajilla tähän heittää hyviä suosituksia, tai valistaa minua kellojen mahdollisesta heikkoudesta joka vesittäisi tarpeitteni tyydytyksen?
Tilasin muuten xxl:stä Suunto 9, kun oli hintaan 249€. Joten kohtahan se sitten nähdään miten hyvä kello on.
 

Jeffrey

Jäsen
Tilasin muuten xxl:stä Suunto 9, kun oli hintaan 249€. Joten kohtahan se sitten nähdään miten hyvä kello on.

Suunto 9 taitaa nyt olla poistomyynnissä ja Suunto itse myy tuota 329 e. Yritin käydä eilen katsomassa kelloa tuossa kaupungilla, mutta ei näkynyt yhtäkään hyllyissä. Ehkä tuolla hinnalla viitsisi jo myös sokkona tilata. Tosin olen yrittänyt tuota All Blackiä metsästää.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuinkas paljon kilometrejä kanssajuoksijoille täällä kertyy vuositasolla? Itse nyt ensimmäistä kertaa seuraan omia kilometrejäni, ja näyttäisi siltä että tänä vuonna niitä kertyy 1100 - 1200km. En mielestäni ole mikään himojuoksija, sillä talvisin tulee hölkkäiltyä vain 1-3 lenkkiä viikossa ihan siksi että kunto pysyisi edes jotenkin yllä eikä kilometrejä kerry kuukausitasolla kuin 50-80. Kesällä/keväällä/syksyllä todella nautin touhusta ja silloin mennäänkin 3-5 lenkkiä viikossa ja tuolloin kilometrejä kertyy 120-150 kuukaudessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mun enkat taitaa olla joku 3000km/v. Toki on ollut muutama puolen vuoden putki jossa 2000-2500km, mutta sitten yleensä myös rikkonut itsensä ja alle 3t jäänyt.

Nyt on 21vk putkeen menty aika tarkkaan 50km/vk. Huvitti tai ei. Tälle viikolle olis eri syistä 28,9km taskussa. Ei kyllä yhtään huvittaisi katkaista putkea, eikä toisaalta lähteä juuri nyt tuonne uloskaan.

Eli varmaan sinne 2000-2500km väliin tämäkin vuosi. Ensi vuonna vois yrittää enemmän. Nythän jäi käytännössä talvella kokonaan juoksut juoksematta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suunto 9 taitaa nyt olla poistomyynnissä ja Suunto itse myy tuota 329 e. Yritin käydä eilen katsomassa kelloa tuossa kaupungilla, mutta ei näkynyt yhtäkään hyllyissä. Ehkä tuolla hinnalla viitsisi jo myös sokkona tilata. Tosin olen yrittänyt tuota All Blackiä metsästää.
Kikkailin muuten sillä tavoin, että sain kellon hintaan 239€, joka on aika sopuhinta. Testit vielä tekemättä kun on flunssa päällä.


Kuinkas paljon kilometrejä kanssajuoksijoille täällä kertyy vuositasolla? Itse nyt ensimmäistä kertaa seuraan omia kilometrejäni, ja näyttäisi siltä että tänä vuonna niitä kertyy 1100 - 1200km. En mielestäni ole mikään himojuoksija, sillä talvisin tulee hölkkäiltyä vain 1-3 lenkkiä viikossa ihan siksi että kunto pysyisi edes jotenkin yllä eikä kilometrejä kerry kuukausitasolla kuin 50-80. Kesällä/keväällä/syksyllä todella nautin touhusta ja silloin mennäänkin 3-5 lenkkiä viikossa ja tuolloin kilometrejä kertyy 120-150 kuukaudessa.
Itse olen aika aloittelija ja tämän vuoden tavoite on 500 km, joka menee varmaan hyvin rikki, koska nyt on jo 390 km, ottaen huomioon että olin koronan takia reilun kuukauden pois pelistä. Kymppejä ja vitosia vedän, nopein vitonen meni aikaan 24.50, tuostakin olisi varmaan saanut pois jotain, koska maasto oli mäkinen, enkä vetänyt edes ihan rajoitinta vastaan. Mutta vauhtihomma ei kyllä tunnu yhtään omalta, enemmän kilsojen keräily tuntuu omalta jutulta, mutta noin käytännön kannalta kun kirmaan välillä töihin tuon 5 km, niin ajattelin että paiskon ne sitten kovempaa, koska sitten siinä on kuntoilun kannalta enemmän järkeä kuin hölkätä se.
 

axe

Jäsen
Mulla on ollut 1000 km sellainen melko maksimiraja, johon oon päässyt muutamana vuonna. Lisääminen on ollut hankalaa, koska on kuitenkin paljon muitakin yrheilyhärrästyksiä, joille pitää suoda aikaa ja vähän jaksamistakin. Tänä vuonna kuitenkin mm. tuo harrastejääkiekko on ollut jostain syystä paljon aiempaa vähemmässä (vaan ei poissa!), niin nyt onkin sitten jo tässä vaiheessa 800 juoksukilsaa käytännössä täynnä, joten eiköhän oma vuosienkka pauku.

Jostain syystä kuitenkin yli 15 kilsan lenkkejä ei taida olla kuin yksi tälle vuodelle. Eilen piti laittaa sellainen 12+12 km (juosten asioille, asiat hoitoon, juosten takaisin), mutta uhriuduinkin koronarokotteelle. Tiistaina piikki hihaan, ke-to yö hikoillen ja palellen, sitten pari päivää ihan normifiiliksillä ja mm. to-iltana jäähöntsyissä. Mutta eilen huomasi kyllä jo ekasta kilsasta, että ei ole homma kunnossa. Yhteen suuntaan punnersin väkisin sykkeiden ollessa aivan liian korkealla koko ajan vaikka kuinka yritti pudottaa lähes kävelyvauhtiin, mutta takaisin piti tulla bussilla urheiluntuoksulla pahennusta aiheuttaen.

Edit:
Jaahas, siellähän se on eilen ollut Hesarin uutisissa, mutta julkaistu vasta puoli tuntia mun lähdön jälkeen! Mää menin vaan mutulla ja kroppatuntumalla. Onneks en oo nuori mies, niin ehkä vältin pussitulehduksen.

"Äärimmäisen raskaita fyysisiä suorituksia kannattaa välttää koronarokotuksen ottamisen jälkeen sydänlihastulehdusriskin välttämiseksi, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Hanna Nohynek. ”Me tiedämme Yhdysvalloista raportoitujen alustavien tietojen perusteella, että varsinkin nuorilla eli 12–24-vuotiailla miehillä on havaittu toisen rokoteannoksen jälkeen noin viiden vuorokauden sisällä lieväoireisia sydänlihaksen ja sydänpussin tulehduksia, joista on valtaosin toivuttu hyvin”, hän kertoo. "
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Kikkailin muuten sillä tavoin, että sain kellon hintaan 239€, joka on aika sopuhinta. Testit vielä tekemättä kun on flunssa päällä.

Niin se lähti lopulta täälläkin kello tilaukseen. Tosin väriä jahkailtuani muori puhui ympäri ostamaan vaan sen mustan. Näin puoli-insinöörinä tekee pahaa maksaa iso summa ilmeisesti yhden muoviosan väristä. Lopulta kuitenkin kello on edelleen mielestäni edullinen vaikka tuon erivärisen saakin selkeästi halvemmalla. Ja kello tulossa kuitenkin ollakseen enempi vähempi kokoajan ranteessa, joten ulkonäön mielekkyyden korostaminen lienee perusteltua.

Maanantaina pitäisi kello olla noudettavissa!
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Äärimmäisen raskaita fyysisiä suorituksia kannattaa välttää koronarokotuksen ottamisen jälkeen sydänlihastulehdusriskin välttämiseksi, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Hanna Nohynek. ”Me tiedämme Yhdysvalloista raportoitujen alustavien tietojen perusteella, että varsinkin nuorilla eli 12–24-vuotiailla miehillä on havaittu toisen rokoteannoksen jälkeen noin viiden vuorokauden sisällä lieväoireisia sydänlihaksen ja sydänpussin tulehduksia, joista on valtaosin toivuttu hyvin”, hän kertoo. "

Nää on aina vähän sellaisia lausuntoja, jossa vastuu jää lukijalle. Toki jo maalaisjärki sanoo että äärimmäisen raskas urheilusuoritus kannattaa jättää väliin jos olo on heikompi, mutta miten se tulkitaan? Onko se täysmara 101% maksimilla, 10km vauhtikestävyyttä vai 25km pitkä lenkki?

Yhdysvalloissa jollekin pelkkä jääkaapille käveleminen voi olla "äärimmäisen raskas urheilusuoritus", jos ja kun siis olet sairaallollisen ylipainoinen. Ja tuota urheilusuoritusta jatkat käytännössä aina kun liikut. Varmasti siinä on voinut tulla sydänlihan tulehduksia.

Itse sain tokan piikin torstaina. Pe juoksin 10km, eilen 6km ja tänään pitäis se oma puolikas nykästä ehkä vähän kovemmilla sykkeillä. Ihan fiiliksistä riippuen. Se varmasti paras mittari näissä.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulle toinen piikki laitettiin tiistaina ja eilen juoksin maratonin. Valmistautuessa arvelutti rokotuksen vaikutukset, mutta selvisin yhdellä huonosti nukutulla yöllä ja kipeällä kädellä. Onneksi eilinen uutinen julkaisitiin vasta 11 aikaan, kun maraton starttasi jo klo 8.30, joten en ehtinyt huolestumaan. Oma ennätys 3.44 tauluun, joten olen tyytyväinen eikä sydämessä vikaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kuinkas paljon kilometrejä kanssajuoksijoille täällä kertyy vuositasolla?
En laske noita, joten ihan mahdotonta tarkkaan sanoa.

Mutta jos tästä nyt hatusta heitetään, että keskiarvollisesti mulle tulee viikossa kilometrejä jotakin 20-30 km välissä ja siitä vähennetään pois, vaikkapa 4 viikkoa kun juokseminen jää syystä tai toiseta vähemmälle tai kokonaan pois, niin lukemaksi tulee silloin 960-1440 km.

Varmaankin se jossain tuossa välissä sitten on esimerkiksi juurikin viimeisimmän kuluneen 365 päivän aikana yhteensä ollut. Luulen, että kokonaismäärä on lähempänä tuota jälkimmäistä lukemaa, kuin ensimmäistä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Edit:
Jaahas, siellähän se on eilen ollut Hesarin uutisissa, mutta julkaistu vasta puoli tuntia mun lähdön jälkeen! Mää menin vaan mutulla ja kroppatuntumalla. Onneks en oo nuori mies, niin ehkä vältin pussitulehduksen.

"Äärimmäisen raskaita fyysisiä suorituksia kannattaa välttää koronarokotuksen ottamisen jälkeen sydänlihastulehdusriskin välttämiseksi, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Hanna Nohynek. ”Me tiedämme Yhdysvalloista raportoitujen alustavien tietojen perusteella, että varsinkin nuorilla eli 12–24-vuotiailla miehillä on havaittu toisen rokoteannoksen jälkeen noin viiden vuorokauden sisällä lieväoireisia sydänlihaksen ja sydänpussin tulehduksia, joista on valtaosin toivuttu hyvin”, hän kertoo. "

Olin siis jo kuullut tästä aiemmin, joten pyrin itse vähän siihen, etten tekisi samana päivänä enää 2. piikin jälkeen mitään raskasta liikuntaa. Kävin samana päivänä aiemmin päivällä lenkillä ja otin tuon loppupäivän hieman rennommin. Itse kävin hakemassa tuon 2. piikin viikko sitten perjantaina kun 2. piikin aikaistaminen tuli mahdolliseksi täällä Hyvinkäällä. Eilen sitten kävin juoksemassa ensimmäisen kokomaratonini. Onpahan tuokin sitten tehty ja ajallisesti meni tosin hyvin kun neljää tuntia lähdin alittamaan ja lopullinen aika oli 3:45:34. Tuskin ihan hetkeen olen kuitenkaan uudestaan lähdössä kokonaista maratonia juoksemaan, puolikkaat ja kympit saavat riittää seuraavat pari vuotta ainakin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vuoden paras juoksu. Lähdin vetämään 1.45 alitusta puolikkaalla kiihtyvällä taktiikalla, kun se 21,1km oli jäänyt tehtäväksi että tulee 22. viikko putkeen min 50km viikko. Ei kyllä ollut viime yön valvomisen jäljiltä mikään voittaja olo mutta hyvin tuli, vaikka edelleen juostaan 7kg painavammassa sarjassa kuin missä pitäisi. Ja se kakkospiikkikin tuli otettua torstaina. Tavoitteena oli vetää kolmosia kiihtyen ja sitten 18km kohdalla katsella paljon riittää 1.45 alitukseen ja tuli just niinkuin piti. Melko alhaisilla sykkeilläkin. Lopussa armahdin tutun miehen.

Kyllä nousi taas motivaatio. Uhosin emännällekin että nyt jätetään kaikki suuhun laitettava paska hetkeksi pois. Toki vasta klo 24 kun olutta ja jäätelöä on vielä kaapissa.

3km: 5.23/km, 140
3km: 5.13/km, 145
3km: 5.03/km, 149
3km: 4.53/km, 155
3km: 4.44/km, 161
3km: 4.36/km, 164
3,1km 4.54/km, 168
yht: 21,1km 1.44.36, 154/179
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Neljän viikonlopun kisailuputken jälkeen tämän kesän juoksut on juostu. Nyt lähdetään keräämään niitä räjähtävyyden rippeitä, mitä jäljelle on jäänyt kesän lenkkien jäljiltä. Aika tyhjää saa kaivella siis pussin pohjalta, kun ei tuo puolikkaalle valmistautuminen nyt varsinaisesti salibandyssä vaadittavia ominaisuuksia kehitä. No, onneksi pukukopin puolella pärjää vähän hitaammallakin liikkeellä.

Kaksi viimeistä kisoista oli kymppejä. Viikko sitten oli ihan rehellinen kyläjuoksu ja reittikin sen mukainen. Vaihtelevassa maastossa oli kyllä kiva juosta, mutta ennätysvauhtiin ei ollut palaakaan. Hyvällä jalalla kuitenkin maaliin käsiajalla 47.08. Perjantaina sitten Paavo Nurmen kymppi ja pääsi paahtamaan tasaisella alustalla. Ihmeen vähän oli juoksijoita aiempiin vuosiin verraten. Mitäs siitä, tossua riitti ja ihmisiä oli reitin varrella katselemassa lähes koko reitin matkalla. Liekö sitten se syynä, että omat ennätykset tuli, ajan ollessa 45.55. Minuutin verran kun tuosta saisi tiputeltua, niin tyytyväisenä voisi itseään olkapäälle taputtaa. Ensi kesän juttuja sitten se.

Kertokaapas viisaammat kelloista tietävät kanssakipittelijät. Olo oli maalissa hiukan kuin palkkapäivänä tiliotetta katsoessa. Kellon mukaan juostu matka oli 10,26km. Päälle sen laitoin tasan lähtöviivan ylityksessä ja pois otin ihan heti maaliviivalla. Parhaita juoksulinjoja koitin hakea, joten siihen nähden tuo 260 metrin heitto tuntuu hieman suurehkolta. Mistä johtuu? Vai meneekö samaan kastiin tiliotteen kanssa, että otetaan ne 260 metriä kutsumuksesta? Ei muuten, mutta kellon mukaan 10 km väliaika oli tasan se tavoiteltu 45.00.

Ja sitten kivuliaammat kanssakipittelijät voisivat antaa vinkkiä, mitä teen kipeytyneen akilesjänteen kanssa. Tännekin pistin ennen puolikasta, että pohje vaan on jumissa. Välissä luulin, että hyppääjänpolvi olisi päässyt yllättämään. Perjantain juoksun jälkeen sain kivun paikallistettua. Heti juoksun jälkeen akiles veti kipeäksi. Se veti nilkan ja pohkeen jäykäksi ja ontuminen sitten saa polven ottamaan osumaa. Fyssarille olen menossa, mutta onko jotain, mitä voisin itse tehdä oloani helpottaakseni ennen sitä? Juoksut on nyt tauolla, mutta pari kertaa viikossa pitäisi juosta salibandyaskissa. Ja muutenkin hitaalle ei ole oikein mielekästä, että ei oikein pysty kiihdyttämään, kun toinen jalka pettää alta.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitkästä, todella pitkästä aikaa tällainen viikko, että peräti kuudesti tuli käytyä lenkillä seitsemään vuorokauteen eli ma-su.

Ma ja ti oli lenkit 13km ja 10km ja keskiviikkona väliin 90 minuutin padelit, sen jälkeen to, pe, la ja su lenkkiä niin että joka päivä juoksin 11 km.

Varsin vaihtelevina pidin silti nuo lenkit vaikka saman mittaisia olivatkin, torstaina oli varhainen rauhallinen klo 5.30 aamulenkki ennen duunia ja sykkeet edellä mentiin, pidin touhun maltillisena ja 127 keskisykkeellä vauhti oli 5.35 min/km.

Seuraavana päivänä sitten reippaammin ja lähes 10 minuuttia nopeammin sama 11-kilometrinen lenkki, keskisyke 147 ja vauhti 4.43 min/km.

Eilen taas rauhallisesti 132 keskisykkeellä 5.20 keskivauhtia, ja tänään sellaisena että alkuun eka km lämmöt jalkoihin vauhtia 5.22, sen jälkeen seuraavat 5 km aikalailla tasan vauhdilla 5.00 min/km ja sitten koko ajan vähän vauhtia lisäillen niin, että lenkin loput kilometrit olivat 4.49, 4.45, 4.40, 4.37 ja 4.28.

Määristä tuolla kyseltiin ja oli puhe niin hiljaisemman ydintalven eli ihan alkuvuoden jälkeen päässyt kevään parin sairastelun jälkeen viimeiset 5 kuukautta sinne n. 180-220 kilometrin juoksumääriin per kuukausi, nyt jos tulevan viikon pitää taas tätä nousujohteista tahtia yllä niin elokuussa voisi tulla joku 230-250 km mittariin.

Viime vuonna kertyi 2250 km ja näillä näkymin tänä vuonna tietenkin loppuvuodesta riippuen ehkä vähän alle 2000 km jään tuon "hukatun" tammi-helmikuun jälkeen, kun lähinnä kävelin lumilla perkeleesti eli työmatkat ja nostelin päälle punttia. Joskus 10 vuotta sitten tuli parhaimmillaan 300 km kuukaudessa pariin keetaan maksimit ja vuodessa sain kasaan max. 2750 km.

Ihan vähimmilläänkin sitä on varmaan tullut joku 1300-1500 km tässä aikuisiällä per vuosi, tavallisesti menty just siellä 2000 kilometrin jollain puolen vähän vaihdellen mentiinkö reilummin yli tai jäätiinkö alle, riippui joskus niin paljon varsinkin siitä miten paljon kävin futaamassa ja toki talvellakin ulkojäillä jne käyttämässä aikaani, jota kuitenkin varsinkin lasten synnyttyä on ollut rajallisemmin laittaa omaan touhuiluun. Joku liikuntaharrastus syö ajan joltain muulta jne. ja nyt on juoksu kyllä ykkönen.

Kivaa hommaa juoksu on, jotenkin sitä minä tarvitsen tunteakseni että "treenaan" tai urheilen kunnolla. Tosiaan oli se kiva nyt vaivattomasti pitkästä aikaa viikossa tuo 6 kertaa käydä hyvillä lenkeillä, kun lähinnä jalkojen rasitustuntemuksia ja -ongelmia välttääkseni olen sen lenkkitahdin pitänyt mieluummin siellä keskimäärin n. 4 kerrassa per viikko, yleensä toki niin että siinä on myös sitten pidempää pätkää seassa vrt. tällä viikolla nuo tasapitkät lyhyemmät. Kuitenkin se 88-90 kg on puntarissa niin ihan maratoonarin keveydellä ei noita kilometrejä höyhenenkevyesti liidetä, mutta mikäs siinä ja hyvin tuntuu jalat edelleen painoni kantavan niin mennään näillä.

Mukavia kilometrejä kaikille ja niin, kengistäkin vielä niin addun uudet Boston 10 tuli ostettua kesälomalla, kun hämmästelin niitä ensinäkemältäni kaupassa todeten että adduhan on mullistanut bostonit ihan uuteen ja vaimennetumpaan uskoon.

Nyt on Boston yhtäkkiä sellainen tossu, että menee päivittäisestä lenkkikengästä eikä vaan ajoittainen ns. ratakenkä mitä se minulle entisellään oli. Hyvä tossu on ollut tämä uusi(kin) malli.

Niin ja koronarokotuksista, kävin molempien piikkien jälkeen lenkillä samana iltana. Ja tämä vielä entisenä Meilahden osaston ns. sydäntapauksena, rytmihäiriöt ovat varsin tuttuja niin nytkin jos olisi vaikka toisen piikin jälkeen pumppu läpättänyt niin en olisi osannut sanoa yhtään johtuuko rokotteesta vai muuten vaan rasittavasta viikosta, mitä piikkiviikolla oli meneillään. Eipä ilmentynyt mitään tuntemuksia muuta kuin kipeä olkapää.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös