Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 560 315
  • 3 865

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitkää rauhallista Skechers GoRun7:oilla. Hyvin vaimennettu mukava peruskenkä, sopii mun leveään räpylään. Lyhemmille pyrähdyksille Addun Solar Boostit.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mulla on aina ollut hyvin kevyesti tuetut lenkkarit ja pari vuotta sitten kokeilin ostaa jäykempipohjaiset Asicset. En muista enää mallia mutta hinta oli jotain 180€ ja neutraali mutta jäykempi malli.

Kävellessä tuntui hyvältä ja ihan istui jalkaan kivasti mutta kun lähdin juoksemaan, niin aivan järkyttävät kivut jalkaterään parin kilometrin kohdalla. Kokeilin muutaman lenkin "totuttaa" jalkaa noihin ja juosta vaan pururadalla mutta ei siitä tullut mitään. Onneksi sain myytyä torissa eteenpäin toiselle lenkkeilijälle, joka taas oli kyseistä mallia ostanut joka vuosi.

Mulla on itsessään aika jäykkä jalkaterä, joten ei se näköjään tukea kaipaa ja tällä hetkellä taas on käytössä Adidaksen Ultraboostit, jotka pelaa täydellisesti.

Mikään sisäpelikenkä, juoksukenkä tai futiskenkä ei ole aiemmin vastaavia kipuja aiheuttanut. Eikä siis varmasti kengän vika ollut, koska oli saanut erittäin hyvät arvostelut ja suositeltiin " varmaksi maratonkengäksi" mutta tuli opittua, että itselle sopimattomalla kengällä ei juoksu onnistu lainkaan.

Jälkikäteen mietittynä taisi olla enemmän kanta-astujan kenkä kun taas itse menen juostessa enemmän päkiällä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juokseeko kukaan täällä enää edes satunnaisesti ns. paljasjalkatossuilla? Itselläni oli joskus sellaiset ja mielestäni niillä juokseminen tuntui erittäin hauskalta. Mutta vaikka kuinka yritin totuttaa jalkani niihin pikkuhiljaa, seurauksena oli luupiikki kantapäässä. Sitä paranneltiinkin sitten kokonainen vuosi ennenkuin pystyi taas juoksemaan. Pirullinen vaiva.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juokseeko kukaan täällä enää edes satunnaisesti ns. paljasjalkatossuilla? Itselläni oli joskus sellaiset ja mielestäni niillä juokseminen tuntui erittäin hauskalta. Mutta vaikka kuinka yritin totuttaa jalkani niihin pikkuhiljaa, seurauksena oli luupiikki kantapäässä. Sitä paranneltiinkin sitten kokonainen vuosi ennenkuin pystyi taas juoksemaan. Pirullinen vaiva.

En ole kokenut tarpeelliseksi. Kesäisin tulee kylläkin joskus jonkun vetotreenin tai kisan päälle hoidettua loppuverkat urheilukentällä paljain jaloin nurmikolla. Joskus olen myös juossut jotain henkselivetoja paljain jaloin nurmikolla, mutta siinä on ollut selkeä harjoituksellinen tavoite ja toistomäärätkin ovat olleet maltillisia.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Juokseeko kukaan täällä enää edes satunnaisesti ns. paljasjalkatossuilla? Itselläni oli joskus sellaiset ja mielestäni niillä juokseminen tuntui erittäin hauskalta. Mutta vaikka kuinka yritin totuttaa jalkani niihin pikkuhiljaa, seurauksena oli luupiikki kantapäässä. Sitä paranneltiinkin sitten kokonainen vuosi ennenkuin pystyi taas juoksemaan. Pirullinen vaiva.
Ekat Nike Freet tuli ostettua joskus 2007? Silloin niitä ainakin mainostettiin paljasjalkakenkinä. Mulla ne on aina toiminut juoksussa hyvin mutta veikkaan, että aika monella alkaa tulla herkästi kipuja tai penikkatautia jos juoksee pidempiä matkoja ja etenkin asfaltilla.

Pururadalla ja poluilla noilla on kyllä kiva juosta kun se kenkä on niin kevyt.

Esim. jos itseäni mietin niin vaikka juoksutekniikka ei ole muuttunut vuodesta 2007 niin silloin oli painoa ehkä 70 kg, nyt sitä on 85, välillä 90. 20 kg on jo aika iso ero siinä millaista kuormaa jalkojen päälle juostessa tulee ja millaisen vaimennuksen tarvitsee.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ekat Nike Freet tuli ostettua joskus 2007? Silloin niitä ainakin mainostettiin paljasjalkakenkinä. Mulla ne on aina toiminut juoksussa hyvin mutta veikkaan, että aika monella alkaa tulla herkästi kipuja tai penikkatautia jos juoksee pidempiä matkoja ja etenkin asfaltilla.

Pururadalla ja poluilla noilla on kyllä kiva juosta kun se kenkä on niin kevyt.

Esim. jos itseäni mietin niin vaikka juoksutekniikka ei ole muuttunut vuodesta 2007 niin silloin oli painoa ehkä 70 kg, nyt sitä on 85, välillä 90. 20 kg on jo aika iso ero siinä millaista kuormaa jalkojen päälle juostessa tulee ja millaisen vaimennuksen tarvitsee.
Nike free 5.0 oli kyllä muuten aivan loistava kenkä talvikeleihin. Jostain syystä pohjan materiaali oli jäällä mielettömän pitävä, eikä koskaan ollut liukastuminen edes lähellä.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lenkkeilystä tuli oma ykkösharrastukseni tuossa huhtikuun puolella kun määräaikainen kuntosalikortti vanheni, eikä löytynyt motivaatiota ostaa lisäaikaa, koska tulokset salilla pysyivät samoina tai jopa heikkenivät. Nuorempana, siinä 17-19 -vuotiaana tuli jossain määrin juostua, aina silloin tällöin pienehköjä matkoja kävelylenkkien aikana. Elämäni paras tulos cooperin testissä oli 2740 m armeijan alussa.

En jaksa juosta kovinkaan pitkä matkoja, joten olen tehnyt siten, että menen lenkin pääsääntöisesti kävellen ja silloin tällöin juoksen osan matkasta sitä mukaan kun jaksan, eli käytännössä samalla periaatteella mennään kuin silloin nuorempana. Minulla on tällä hetkellä yksi vakiolenkki, pituudeltaan 10-10,5 km, jonka teen silloin tällöin silkasta mielenkiinnosta seuratakseni kehitystä. Tähän mennessä nopein aika, jossa olen tuon lenkkeillyt, on 1h 24min.

Lenkillä olen nyt käynyt 2-3 kertaa viikossa, aluksi oli tavoitteena, että jokaisen lenkin on oltava vähintään 10 km mittainen, mutta tuossa viime viikolla tein tuohon sellaisen muutoksen, että teen tästä lähtien kerran viikossa pidemmän noin 10-15 km lenkin ja kaikki muut ovat sitten lyhyempiä noin 5-6 km mittaisia, niin kauan kunnes jaksan juosta/hölkätä sen 5 km kokonaan putkeen.

Olen toistaiseksi käyttänyt lenkeillä Step Tracker -ilmaissovellusta, mutta siinä on sellainen ikävä ominaisuus, että sen ilmoittamat kilometrimäärät ovat ainoastaan suuntaa-antavia, esim tuolle mainitsemalleni vakiolenkille se näyttää milloin pituudeksi 9,6 km ja milloin 11,5 km. Google mapsista äkkiseltään tarkistin reitin pituuden olevan sen 10 - 10,5 km. Jossain vaiheessa voisin kokeilla toisenlaista sovellusta tai hankkia jopa ranteeseen GPS/sykemittarin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
10km
27.3: 44.44
09.4: 43.40
22.4: 42.43
09.5: 42.12
23.5: 41.42

mukavasti vieläkin lähtee ajasta pois, kohta ruvetaan olemaan jo sielläpäin. Sitähän voi olla syksyllä ihan ok kunnossa jos vain pysyy terveenä.

Kengistä kun puhuttiin, niin noissa mun uudemmissa DS-Trainereissa (23) tuntuu olevan sitä vikaa vieläkin että päkiät on tulessa kun painelee kunnolla menemään. Oli sitä vikaa edellisessäkin mallissa (21), mutta se poistui kyllä sen jälkeen kun sai tossun ajettua sisään ja sillä maratoninkin juoksin. Mutta tässä se on kyllä läsnä vaikka satoja kilsoja tossussa takana. Ei kyllä kympin vedossa enää häiritse siinä 6-10km välissä (muuta mielessä), mutta kihelmöi kyllä pitkään vielä lenkin jälkeenkin.

Melkein miettii kisakenkämallin vaihtoa... Suosituksia?

edit: @Rixa88 lle suosittelen kyllä GPS-laitetta ranteeseen, ne ei nykyään paljoa maksa. Itselläkin käytössä muistaakseni vain ~150e kello, jonka ostin ihan vain nähdäkseni sykkeet normioloissakin. Eli siis ranteesta sykkeen mittaava. Ja kas kummaa nykyään se on ranteessa jopa öisin. Kallimpi Forerunner jäi laatikkoon. Emäntäkin tykästynyt tuollaiseen GPS-rannekkeeseen ihan sen takia että tykkää katella karttajäljet jälkeenpäin kun koiran kanssa metsästä kotiin tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Nyt kun päästiin sivuamaan GPS-kelloja, niin minkäslaisia kokemuksia Suunnon kelloista porukalla on? Jokusen päivän tuon merkin malli numero 5 on rannetta koristanut, ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä, mutta torstaisen porrastreenin lukemat hieman mietityttävät. On tässä edelleen vyötäröllä reippaasti rasvaa ja harjoitus oli kyllä erittäin rankka omalle tasolle, mutta tuon harjoituksen datan mukaan n. 1,5h intensiivisen porrastreenin jossa keskisykkeet olivat 150 paremmalla puolen, tuli poltettua yli 1700 kcal. Kuulostaa ihan tolkuttomalta määrältä?

Uskaltaako noihin luottaa edes suuntaa antavasti, vai onko noissa lukemissa selvää heittoakin?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mullekin voi markkinoida eri kelloja. Oma kello tosiaan tällä hetkellä Garmin Forerunner 235, laatikosta löytyy käytettynä ostettu Forerunner 920xt, mutta tuota en ole käyttänyt hetkeen kun kyllästyin sykevöiden kanssa kikkailuun. Muuten kyllä mielettömän hyvä ja tarkat korkeusmittaukset yms.

Puolisolla Garminin vivosmart jonka ostin aikoinaan vähän sillä ajatuksella että jos menee suoraan pöytälaatikkoon niin menkööt. On kuitenkin innostunut juuri gps-ominaisuuden takia (kävelylenkit maastossa) ja nyt jopa innokkaampi eri datoista kun minä. Ehkä olisi tarvetta päivittää hänenkin laite. Itse tosiaan ehkä voisin investoida uuteen, kun tekniikka näissäkin kehittyy nopeasti, mutta toisaalta pärjään tälläkin. Ikinä tarttenut olla se uusin malli tai vaikkapa uusin älypuhelin. Lenkilläkin oli päällä se 7v vanha Lidlin juoksupaita

Suunnon ja Polarin tuotteista ei ole mitään kokemusta, mutta olisiko jo aika vaihtaa merkkiä? Aina ollut Garmin. Sellainen kutina on että vähän pitää varauksella lukea eri mittauksia, ainakin vähän halvemmissa mittareissa. Esim. sykemittari välillä lenkin alussa rupeaa laskemaan askelia, mutta aika nopeasti sitä oppii tietämään milloin oikea mittaus menossa. Kaloreista en tiedä mitään. GPS-mittauksen uskoisin olevan aika tarkka kaikissa malleissa.

Sykemittaus muuten on ainakin itselle hyvä tapa yrittää pitää vauhti kevyemmillä lenkeillä kurissa. Esim. tällä viikolla lähdin juoksemaan 13km lenkkiä 5.20-5.30km-vauhdilla ja ajattelin että joku ka. 142 voisi olla hyvä lopputulos. Vastaavanlainen lenkki kun oli aikaisemmin mennyt 145 sykkeellä. Oikein siinä sitten keskityin varsinkin ylämäissä etten vahingossakaan lähde menemään liian kovaa. Ja hyvä mieli oli kotona kun kello näytti lopussa tulokseksi "kauden parasta" eli lukemaa 140.

Matka, aika, kierrostahti, kierrossyke ehkä tärkeimmät lenkillä. Ja kaikkein tärkein kierrostahti jolla pyrin pitämään vauhdin siinä mitä yritän treenata. Toki on sellasiakin lenkkejä etten paljon mittaria vilkuile. Ennätysmaratonilla pari vuotta sitten mulla oli tasan yksi lukema ruudussa ekat 30km ja se oli juuri kierrostahti. Eli laskee keskivauhdin kierrokselle joka yleensä on mulla 1km. Aina alkaa laskemaan ka.vauhtia uudestaan kun edellinen kilometri täyttyy. Ja taktiikkana tuolloin oli että sen pitää näyttää aina sitä katsoessa 4.20-4.30-lukemaa. Onnistuin, sain vähän jemmaan sekunteja ja lopulta vähän himmailemalla pääsin tavoitteeseen. Hyvin suunniteltu on myös maralla kuin puoliksi tehty. Toki pitää olla siinä kunnossa että pystyy toteuttamaan suunnitelman. Ja varsinkin malttia että pysyy siinä. Kantapään kautta tässäkin lajissa kyllä oppii.

Eli tapoja noita kelloja käyttää on varmasti yhtä monia kuin käyttäjiä. Hyviä kelloja kymmeniä niinkuin hyviä lenkkareita tai vaikka hyviä älypuhelimia. Se onkin sitten vaikeampi juttu kertoa mikä on hintalaatusuhteeltaan paras.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla oli parin Suunnon jälkeen pari Garminia, viimeksi päädyin elokuun lopulla ostettuun ekaan Polariini.

Meinasin Vantage V:tä, sitten luin arvosteluja ja kun lopulta kuuntelin parissa eri liikkeessä myyjien varsin kattavat perustelut ja kun tuntuivat olevan sitä mieltä että turha laittaa V-malliin n. 479 euroa kun hinta-laatusuhteeltaan voiton vie alle 300 euron M, oli vähistä rahoistaan pakostakin suht kiinnostuneen kaverin helppo päätyä M-malliin.

Ei pahaa sanottavaa, voin suositella ehdottomasti. Plussaa mm. erinomaisista ja monipuolisista näytön näkymistä, valinnanvaraa kuten toki varmaan kaikilla muillakin merkeillä löytyy mitä haluaa näytöllä näkyvän ja lenkin aikana mulla valittuna keskivauhti per km, matka, syke sekä ajanotto. GPS löytää ainakin edelliseen Garminiin verrattuna signaalin ihan törkeän nopeasti kyttäilyn ja odottelun sijaan ja akunkesto on ihan riittävän hyvällä tasolla. Välillä sitä joutuu kuitenkin latailla ja erikestoisia määriä välillä lenkkeilee, niin en ole kiinnittänyt oikein edes huomiota onko tyydyttävä vai erinomainen akunkesto.

Suosittelen, ei mitään pahaa sanottavaa. Polar Flow on hyvä sovellus ja kaikenmoista käppyrää voi sitten hyvinvoinnistaan ja kondiksestaan selailla puhelimelta.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itsellä oli aika pitkään Polarin Vantage M, koska mielestäni oli hinta-laatusuhteeltaan parempi kuin V, aivan kuten edellinen kirjoittaja mainitsi. Ja olihan se, ei juurikaan pahaa sanottavaa tuosta.

Päädyin kuitenkin vaihtamaan tuon Garmin Forerunner 945 -kelloon, joka on Garminin malliston yläpäässä yhdessä Fenix 6:sen kanssa. Niin kovan diilin sain tuosta, että oli aika no brainer vaihtaa M tuohon. Onhan tuo kova kello ominaisuuksiltaan. Varsinkin triathlonistille. Erityisesti nyt kun täytyy juoksun tekniikkaan keskittyä, niin kellon tarjoamat juoksun dynamiikkatiedot (ylöspäin suuntautuva liike, jalan maakosketuksen kesto, askelpituus yms yms...) ovat juuri nyt todella tarpeellisia. Lisäksi kivana lisänä vaihdettavat taustakuvat kellotauluun, Garmin Pay, Spotify ja paljon muuta tekevät tuosta pesunkestävän älykellon.

En kuitenkaan sanoisi, että ihan tällaista kelloa kannattaa ostaa ensimmäiseksi GPS-juoksukelloksi.
 

Fordél

Jäsen
Nyt kun päästiin sivuamaan GPS-kelloja, niin minkäslaisia kokemuksia Suunnon kelloista porukalla on? Jokusen päivän tuon merkin malli numero 5 on rannetta koristanut, ja vaikuttaa ihan pätevältä peliltä, mutta torstaisen porrastreenin lukemat hieman mietityttävät. On tässä edelleen vyötäröllä reippaasti rasvaa ja harjoitus oli kyllä erittäin rankka omalle tasolle, mutta tuon harjoituksen datan mukaan n. 1,5h intensiivisen porrastreenin jossa keskisykkeet olivat 150 paremmalla puolen, tuli poltettua yli 1700 kcal. Kuulostaa ihan tolkuttomalta määrältä?

Uskaltaako noihin luottaa edes suuntaa antavasti, vai onko noissa lukemissa selvää heittoakin?

Eiköhän nuo kalorien kulutuslukemat ole ihan joka merkillä samaa pelkkää arviota, jolle en antaisi suurtakaan painoarvoa. Olennaista on, että perustoiminnot, kuten sykkeen mittaus, gps jne. toimivat. Itselläni on menossa toinen Suunnon Ambit-malli eikä ole mitään valittamista. Kaikki ne ominaisuudet, joita itse tarvin, toimivat moitteetta. Myös Movescount-palvelu on selkeä ja toimiva. Suunnolla mennään varmasti jatkossakin.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
@Tombe76 mitä matkaa juokset DS-Trainerillä? Nopeasti analysoituna tuo vaiva kuulostaa siltä, että joko kenkä vetelee viimeisiään tai vaimennus ei vain yksinkertaisesti riitä. Voi riippua alustasta tai ihan vain yksilöstä. Ilmeisesti tulee juostua paljon. Tarvitsetko holvikaarelle tukea, jota DS-Trainer antaa?

Näkisin, että vielä paremmin päkiävaimennettu kenkä voisi sopia. DS-Trainerissähän ei ole geeliä päkiässä, vaan vain kannassa. GT-1000 on aavistuksen raskaampi versio DS-Traineristä ja GT-2000 on sitten vielä tuetumpi, mutta edelleen todella kevyt. GT-sarjan kengät eivät ole ehkä optimaalisimpia kuitenkaan kisakengiksi oletetuille 10km(?) vedoille.

Jos et tarvitse tukea, niin kokeilisin jossain myymälässä Asicsen uutta Evoridea. Todella nopea kenkä.

EDIT: Asicsen käyttäjälle on aina helppo Asicsia suositella. Uusi DS-Trainerihän on myös tullut juuri markkinoille, jos mallissa haluaa pysyä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Asicsit on niin ysäriä. Kohderyhmänä vissiin kanta-astujat. Ainoa merkki, joka on aiheuttanut mulle jalkavaivoja. Muut kierrossa olleet merkit: Adidas, Brooks, Mizuno, New Balance, Nike, Salomon ja Skechers.
 

Fordél

Jäsen
Asicsit on niin ysäriä. Kohderyhmänä vissiin kanta-astujat. Ainoa merkki, joka on aiheuttanut mulle jalkavaivoja.

Kyllä Asicsilta löytyy kenkää nykyisin lähes joka lähtöön. Aikaisemmin painottui tuettuihin ja vaimennettuihin kenkiin. Mullekin Asics on aiheuttanut ainoat vaivat, mutta se ei ollut Asicsin vika vaan mun, kun ostin ensimmäisinä juoksulenkkareina aivan vääränlaiset kengät. Sen jälkeen olen juossut tuhansia kilsoja Asicseilla ilman ongelmia.

Juuri kävin hakemassa uudet tohvelit. Asicsit eivät tarjonneet tällä kertaa parasta vaihtista vaan New Balance 880. Brooksit olivat kaamean hintaisia 160 € ja siitä ylös päin, ei kiitos.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Tombe76 mitä matkaa juokset DS-Trainerillä? Nopeasti analysoituna tuo vaiva kuulostaa siltä, että joko kenkä vetelee viimeisiään tai vaimennus ei vain yksinkertaisesti riitä. Voi riippua alustasta tai ihan vain yksilöstä. Ilmeisesti tulee juostua paljon. Tarvitsetko holvikaarelle tukea, jota DS-Trainer antaa?

Maratonille nyt tällä hetkellä treenaan, mutta pyrin juoksemaan kaikki reippaammat teholenkit (= alle 4.30/km) DS-Trainerilla, jolla aikoinaan juoksin ennätysmarani ja joka tuntuu ihan ok tossulta. Oli mulla vauhtitossuna joskus Asicsin raceritkin, mutta ajattelin että 3h on turhan pitkä siivu niillä.

En usko, että tuo päkiän polttelu johtuu kengän kuluneisuudesta, mulla kun tuppaa olemaan aina tota samaa vaivaa kun otan pakasta esim. uudet Cumulukset. Ihan paskalta tuntuu ekat 2-3 lenkkiä eikä vitosta enempää pysty ensimmäisellä kerralla edes juoksemaan. Sen jälkeen helpottaa eikä 100km+ jälkeen ole mitään ongelmia. tässä tossussa tuo ongelma tuntuu vaan pysyvän vaikka kengän pitäisi olla sisäänajettu.

Siitähän mulla ei ole hajuakaan mitä tukea jalkani kengältä vaativat, siksi ehkä vähän neutraalimpaan suuntaan noita tossuja yritän valikoida. Kantapäätä ei paljon tule juoksussa käytettyä. Ainakaan kun vauhti kiihtyy. Tuosta olen saanut kuulla aikoinaan paljonkin, varsinkin ultrilla. Ei kuulema mun juoksutyylillä niitä voi juosta mutta kun ei muulla tyylillä osaa, niin ei sitä tyyliä enää tässä vaiheessa elämää oikein viitsi muuttaakaan.

Cumuluksiin päädyin kun niitä mulle kerran suositteltiin kun olin löytänyt itseni juoksija-lehden kenkätestistä (racerit) Eltsusta. Se miten sinne päädyin (ihan turistina) on toinen tarina. Siellä kuitenkin testin pitäjä (SM-kultaakin juoksussa voittanut) juoksuani hetken katsottuaan tokaisi että Cumulukset voisi mulle sopia. 2-3v myöhemmin päädyin sellaiset ostamaan ja sen jälkeen ei ole tarvinnut normilenkkien jälkeen paljon hiertymistä välittää.

Varmasti on olemassa parempia ja itselle sopivampia tossuja, mutta todennäköisesti myös niitä huonompiakin. Sen takia ei ole viitsinyt riskeerata. Asickin leivissä pysynyt, koska kokoluokka tiedossa. Helppo tilata netistä. Joku uusi malli kyllä voisi olla hyvä, ainakin testiin. Ja nimenomaan vauhtijuoksuun.

edit: määristä vielä sen verran että sellasta 50-80km/vk koitan nyt pitää yllä. Tää viikko tais olla 10. peräkkäinen 50+km-viikko. Putki alkoi kun korona tuli. Emäntä ja lapset jäi kotiin ja NHL jäi tauolle.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä Asicsilta löytyy kenkää nykyisin lähes joka lähtöön. Aikaisemmin painottui tuettuihin ja vaimennettuihin kenkiin. Mullekin Asics on aiheuttanut ainoat vaivat, mutta se ei ollut Asicsin vika vaan mun, kun ostin ensimmäisinä juoksulenkkareina aivan vääränlaiset kengät. Sen jälkeen olen juossut tuhansia kilsoja Asicseilla ilman ongelmia.
Mä en tarvitse muuta kuin vaimennuksen, mitä nyt ehkä hiukan kiertojäykkyyttä. Tuettuja kenkiä nyt nykypäivänä kukaan enää ostaa, ellei ihan oikeasti tarvitse. Ja sitä vaimennusta Asicsilta löytyy, siksi aikanaan otinkin kokeiluun. Mun ongelma on luultavasti se kantaosan muotoilu. Kengän yläreuna painaa mun akillesta, ei paljon, mutta juuri riittävästi. Ja siitä ne mun ongelmat maallikkonäkemyksen ja jälkiviisauden mukaan johtuvat. Kun vaihdoin Adidaksiin, huomasin selkeän eron siinä istuvuudessa vaivan ollessa vielä päällä. Kertauksena vielä, mulla on leveä jalkaterä ja korkea jalkapöytä, juoksen hiukan päkiävoittoisesti, en siis tule kantapää edellä maahan.

Mun ekat Asicsit oli jotkut hiukan minimalistisemmat, mutta en tykännyt niistä ollenkaan. Ja silloin tuli myös ekat lievät jalkavaivat (plantaarit vuorotellen kumpaankin jalkaan. Samaan aikaan oli Mizunon Wave Riderit myös käytössä pitemmille lenkeille. Ajattelin sinisilmäisesti, että vaimennetummat kengät on oikea lääke ja siksi otin jotkut Asicsin vaimennusihmeet seuraavaksi. Talven loskakelejä varten hommasin vielä samat tossut GoreTexillä vuorattuna, kun lesti oli mulle melko sopiva jalkaterän suhteen. Littanat Asicsit ja Mizunot siirsin roskikseen ja/tai landekäyttöön. Reilun vuoden jaksoin vaivojen tullessa ja mennessä kituuttaa ja sitten vaihdoin kokonaan pois Asicseista. Ja kuten sanottu, mun jalkavaivat loppuivat siihen paikkaan. Sen jälkeen ollut Adidasta, NB:tä ja nyt nuo oivalliset Skecherstit pitempiä lenkkejä varten.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt tuli @Leon :ilta, kuin omasta kynästäni. Leveä lesti, päkiävoittoinen askellus ja akillesvaivat. Tuohan viime vuosina on ollut se pahin vaiva ja on se tuolla jalassa vieläkin. Tosin oppinut sen kanssa elämään. Viime vuoden keväänä työpaikkalääkäri lähetti ihan ultraankin, kun halusin selvyyttä mikä akillesjänteissä mättää. Se päätti silloin todella hyvän nousukunnon. Veikkaan että marakunto viime vuoden helmikuussa oli jo luokkaa 3.05, mutta se kunto jäi sitten käyttämättä.

Normaaleilta kuulema näyttivät akilleet ultrassa... vaikka oli törkeän kipeät edelleen. Tai ei koko jänne. Mutta sormilla kun otti pihtiotteella oikeasta paikasta niin kyllä tuntui. ja löytyy se kohta vieläkin.

Adidaksetko tähän vaivaan auttaa?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikon lenkit juostu, ensi viikolla voisi ottaa väliin lyhyempääkin tai vaikka jaksaa lähteä radalle repimään 10×1km vähän rivakammin.

Tasaisella joka toinen päivä -rytmillä mentiin tämä viikko:

ma 17 km 1h 20min 4:41
ke 17 km 1h 25min 5:00
pe 17 km 1h 23 min 4:55
su 22 km 1h 53min 5:07
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Normaaleilta kuulema näyttivät akilleet ultrassa... vaikka oli törkeän kipeät edelleen. Tai ei koko jänne. Mutta sormilla kun otti pihtiotteella oikeasta paikasta niin kyllä tuntui. ja löytyy se kohta vieläkin.

Adidaksetko tähän vaivaan auttaa?
Voi olla jumi päällä. Siihen voi auttaa myös rullaaminen. Mutta se juurisyy oli mun oma analyysi, en voi toisen puolesta sanoa, mikä mättää. Paras neuvo, minkä voin antaa: suosittelen osaavalla fysioterapeutilla käyntiä. Mulla oli kuulemma akillekset ihan jumissa. Sain manipulaation lisäksi kotirullausvinkit ja vaiva lähti eikä ole takaisin tullut. Sitä en sitten osaa sanoa, mikä osuus oli tossuilla vaivaan ja fyssarilla tai tossujen vaihdolla vaivojen lähtöön, kunhan arvailen. Aikani rullailin säännöllisesti kenkämerkin vaihdon jälkeen, vaikka oireet katosivat. Nyt teen sen vain tarpeen mukaan, todella harvoin siis. Luultavasti se pohkeiden manipulointi oli ratkaiseva tekijä kuntoutumisen alussa. Juoksutyyliä en muuttanut, eli en usko sen olleen juurikaan tekemisissä plantaarien kanssa.

Yleensähän väitetään, että itselle sopivat tossut löytää vain kokeilemalla. Jos nykyisillä tulee koipi kipeäksi, en näe yhtään syytä, miksei voisi tai suorastaan kannattaisi kokeilla muita merkkejä. Mä arvostan sitä vaimennusta niin paljon, että Addulta mulle kelpasivat Supernovat ja Solar Boostit. Adizero Bostonit jätin kauppaan, kun eivät ominaisuuksiltaan todnäk sovi mulle. Muistaakseni ovat kapeammat ja ainakin vähemmän vaimennetut. Vaimennusta koen tarvitsevani ainakin pitkille lenkeille, kun en ole ihan keijukainen, en tosin läskikään. Aktiivikäytössä oleviista tossuista jätän ne kevyimmät aina vauhtilenkeille.

PS. Mullakin ultrattiin koivet, ei ollut merkkejä luupiikistä. Ihan aavistuksen verran jotain pientä näkyi, mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä. Ihan sormeilemalla se fyssari tuon myöhemmin hoksasi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Nyt tuli..Leveä lesti, päkiävoittoinen askellus ja akillesvaivat. Tuohan viime vuosina on ollut se pahin vaiva ja on se tuolla jalassa vieläkin. Tosin oppinut sen kanssa elämään. Viime vuoden keväänä työpaikkalääkäri lähetti ihan ultraankin, kun halusin selvyyttä mikä akillesjänteissä mättää. Se päätti silloin todella hyvän nousukunnon...

Ok, no hemmetti. Sinäkään et varmaan harrasta nastakenkä-juoksua, kun akilles-kipuja on. Se töksähtelyhän pistää akillekset,pohkeet ja niveletkin aika koville hyvälläkin juoksutekniikalla. Itse ainakin siirryn silloin juoksumatolle, jos tiet liian liukkaat.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Nyt kun täällä on akillesjänteistä ollut keskustelua niin kannanpa oman korteni kekoon. Noin 2012 juoksin puolimaratonin ja sen jälkeen ostin Asics Gel-Kayanot. Juoksu kuitenkin jäi tauolle, pari lenkkiä lukuunottamatta vasta nyt lockdownin aikaan aloin taas lenkkeillä. Tuloksena että noin 10 lenkin jälkeen oikea polvi ja vasemman jalan akillesjänne alkoivat oleen aika arkoina, eikä juoksusta tahtonut tulla enää oikein mitään. Ajattelin sitten että tarkaisen tämän välineurheilemalla ja ostan sopivammat kengät. Mitä on pronaatiotuen tarpeen merkkejä kuten kenkien astuminen linttaan, sisäsyrjällä niitä ei tuntunut olevan, sen sijaan esim. kyykkyyn mennessä jalat leviää luonnostaan ulospäin. Kayanoiden mainitaan olevan neutraali tai lievä pronaatiotuki joten valitsin seuraaviksi kengiksi Asics Nimbukset 22, joita täälläkin on aiemmin hehkutettu ja tuki neutraali/ alipronaatio ilmeisesti. Selvästi nämä sopi minulle huomattavasti paremmin mitä ne edelliset, mutta akillesjänne ei oo vielä palautunut normaaliksi, tosin ei pahentunutkaan. Ehkä pitäis opetella vielä hoitamaan paremmin koipiaan. Eri asia sitten olisiko jotain vähemmän tuettuja kenkiä kannattanut vielä testata ennen hankintaa? Kunto on nyt se että edellisen lenkin venytin 12km pituuteen ja lopussa jalat alkoi olla jo aikasta rasittuneet. Juoksussa lajina mua ärsyttää kyllä tämä ainainen jalkojen kipeytymisen kanssa tappelu.
 

Fordél

Jäsen
Ok, no hemmetti. Sinäkään et varmaan harrasta nastakenkä-juoksua, kun akilles-kipuja on. Se töksähtelyhän pistää akillekset,pohkeet ja niveletkin aika koville hyvälläkin juoksutekniikalla. Itse ainakin siirryn silloin juoksumatolle, jos tiet liian liukkaat.

Itse olen juossut viimiset noin kymmenen vuotta ulkona läpi talvenkin ilman nastoja ja ilman ongelmia. Ehkä pari kertaa kaatunut. Kun keskittyy pitämään askeleen rentona niin ainakaan mulle ei ole tullut talven juoksuista jumeja tai loukkaantumisia. Toki välillä voi mennä sisälle radalle tai matolle juoksemaan vetoja, joissa tarvitaan enemmän pitoa. Tosin jos tulevat talvet ovat viime talven kaltaisia niin läpi talven juoksemisessa ei pitäisi olla ongelmia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Itse olen juossut viimiset noin kymmenen vuotta ulkona läpi talvenkin ilman nastoja ja ilman ongelmia. Ehkä pari kertaa kaatunut. Kun keskittyy pitämään askeleen rentona niin ainakaan mulle ei ole tullut talven juoksuista jumeja tai loukkaantumisia. Toki välillä voi mennä sisälle radalle tai matolle juoksemaan vetoja, joissa tarvitaan enemmän pitoa. Tosin jos tulevat talvet ovat viime talven kaltaisia niin läpi talven juoksemisessa ei pitäisi olla ongelmia.

Ok, hyvä että on onnistunut noin, eikä mitään isompaa häikkää ollu siinä. Mäkin koitin muutama talvi sitten (kun oli liukasta etelässäkin) juosta ihan normilenkkareilla, mutta meni sellaseks jalkojen jännittämiseks liikaa. Vaikea juosta rennosti siis. Mutta testattu on. Ja nastat on ihan out, joten vielä kerran erityiskiitos viime talvelle, kun lumettomuus ja hyvät juoksukelit jatkuivat ja jatkuivat... :)

Ja eihän siinä juoksumatossakaan mitän vikaa ole. Säätää nopeuden ja sitten voikin olla omissa ajatuksissa, mutta ulkoilma tekee hyvää aina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös