Romanit

  • 1 480 264
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kevennyksenä..

Ruotsalaiset terroristit ovat kaapanneet bussillisen mustalaisia. Mikäli heidän vaatimuksiinsa ei suostuta, he vapauttavat yhden mustalaisen tunnin välein.
 

Emilio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Newcastle
Eipä kauheasti näytä hyviä kokemuksia manneista kellään olevan. Ei tosin minullakaan. Mitään omakohtaista en onneksi ole joutunut vielä kokemaan, mitä nyt ulkopuolisena joskus nähnyt/kuullut. Tutulle tosin sattui tässä vuosi sitten kaupungilla, että tuli bussipysäkillä semmoinen peruslauma 5-6 mannetyttöä rahaa pyytelemään(yllätys,yllätys) ja tunkemaan siihen lähituntumaan. No kaveri tästä yritti poistua tilanteesta, mutta sitten alkoi pikkuhiljaa tuntua käsiä yksityisissä paikoissa ja sen jälkeen lähellä lompakkoa, kännykkää ym. Ei tarvinnut kuitenkaan väkivalloin tilanteesta pois pyrkiä, kun paikalle sattui sopivasti, en nyt muista oliko vartijoita vai poliiseja.

Ainii, ja tunsin pientä vahingoniloa tässä erään päivänä kaupassa, kun kahta mustalais poikaa(15-16v) kädestä pitäen raahattiin johonkin takahuoneeseen vartijoiden toimesta...Mistäköhän olisi voinut johtua?
 

taskuraketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Calgary Flames.
Kuten juuri minunkin kohdalle on sattunut sama juttu, nokaan eteen on juuri tullu nämä ikävämmät mustalaiset. Minulla on vain ikäviä kokemuksia mustalaisista,
kerran ajattiin isän kanssa lähimmälle bensa-asemalle tankkaamaan autoa. Isä parkkeerasi automme suoraan mustalaisten taakse isä nousi autosta suoristi pitkää ja tanakka varttaasan kattoi, tuimalla ilmeellä mustalaisia (isäni ei oo rasisti). Siinä mustalainen huusi "tuliks sää haukkumaan meitä" ja rupes isää haukkumaan ala-arvoisilla nimityksillä onneks isäni piti hermot kurissa.

Joskus peruskoulussa oli parivuotta samalla luokalla, yhen mustalaistytön kanssa hänellä oli todella huono maine. Valehteli,lintsasi ja puhui paskaa jokaikisen seläntakana. Hän yritti vielä iskee kaikkia poikia jopa minuakin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kyllä mustalaisista löytyy ihan kelvollistakin porukkaa, tiedän että sota-aikana on palvellut meidän rakkaan isänmaamme joukoissa Luuntanina ym. Raumalla oli nuoriso-ohjaaja joka oli todella mukava kaveri.

He ovat erinlaisia ihmisiä, kasvatettu heidän oppiensa mukaan ym, . En kiistä yläpuolella olevia väitteitä , mutta silti ei koko ryhmää voi yleistää. Kyllähän siellä vankiloissa istuu meitä suomalaisiakin tai oikeammin valkolaisia. (Mustalaiset ovat toki suomalaisia).

Tässä pieni positiivinen kirjoitus ettei menisi aivan mustaksi koko juttu.

PS. Hieman tilaa heillekkin .
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Taisi olla tämän vuoden puolella, muistaakseni tammikuun alkuviikkoina, oli Aamulehdessä juttua Tampereen käräjäoikeuden valamiehistöstä. Tässä toimessa aloittaa pirkkalalainen romaninainen, ensimmäinen romani valamiehistössä. Sana on vapaa, toivoisin vain, ettei tähän ketjuun tultaisi pieksemään suuta rasismin koko voimalla. Järkevä ajatustenvaihto on ihan paikallaan, mutta peräänkuuluttaisin hyvää makua.

Oma mielipiteeni on, että mikäs siinä, jos valamiehen kriteerit täyttyvät, ja kiinnostusta on, niin antaa palaa. Tästä romanista mainittiin, että hän jo kouluaikana esiintyi positiivisesti edukseen. Mielestäni tällainen mahdollisuus on ihan hyvä asia ajatellen muita hänen kaltaisia, joita tästäkin kansanosasta löytyy, uskokaa tai älkää. Ei tarpeeksi, mutta löytyy kuitenkin.

Avasin alkuvuodesta tällaisen ketjun, mutta näköjään en ollut tarpeeksi hyvin etsinyt search-toiminnolla vastaavaa. Niinpä toin tämän tänne. Saa puolestani vaikka yhdistääkin nämä kaksi ketjua, mitäs sitä erillään pitämään, kun avaukseen ei vastauksiakaan tullut.

Mitä tätä ketjua olen lueskellut, täytyy sanoa, että suht. odotetun laista on isoin osa viesteistä ollut. Eikä tietysti ollenkaan aiheetta, älkää ymmärtäkö minua väärin.

Itse olen aika paljon elämässäni ollut romaniväestön kanssa tekemisissä, ja minulla on joitakin todellisia ystäviä romanien keskuudessa. Ystäviä isolla Y-kirjaimella. Totta kai se vaatii Raipen ohjeen noudattamista, katto kehen luotat. En voi sanoa, että koko romaniväestö saa ymmärtämykseni ja hyväksyntäni ja luottamukseni, mutta nämä ystäväni ovat olleet todellisia ystäviä, ilon ja murheen päivinä. Olen niin heille kuin muillekin ystävilleni todella kiitollinen.

Näillä minun tuntemilla romaneilla on yksi yhteinen ominaisuus, työnteko. Enkä nyt puhu hevosista, autokaupasta tai laittomuuksista, vaan rehellisestä työstä, josta vieläpä maksetaan verotkin. Tuntemistani yksi on eräällä kaupungilla palkattuna, yksi jakaa sanomalehteä, yhdellä on kangasliike, pari miestä on rakennushommissa, maalaustöissä ja sen sellaista. Yksi muuten oli jopa kaupan kassalla, oli kuulemma jotkut asiakkaat jääneet huuli pyöreänä katsomaan ja ihmettelemään. Aika isolla osalla on myös kielteisiä kokemuksia työhön ottajista. Asiat ovat selviä ja sovittuja, kunnes työhaastattelussa todetaan hakijan olevan mustalainen. Ihmettelen itsekin, että niin marginaalisen pieni osa edes haluaisi tehdä oikeita töitä, mutta henk.koht. tasolla tuskin minäkään moista toimintaa montaa kertaa katselisin.

Jotkut romanit ovat jopa kirjoja kirjoittaneet, eräässä näistä tämä kirjoittaja itsekin kritisoi heimonsa tyyliä kasvattaa lapset mahdollisimman kauas yhteiskunnan normaalipuitteista. Tämän henkilön lapset ovatkin tietääkseni pärjänneet ihan mukavasti yhteiskunnassa. En tosin heitä sen paremmin voi sanoa tuntevani, mutta heistä on kuulunut ihan hyvää.

Musiikki on myös yksi aika miellyttävä, yhdistävä tekijä näiden ystävieni kanssa. Romaniväestö on tunnettua musikaalisuudestaan, ja täytyy sanoa, että on todella hienoa säestellä henkilöä, joka todella osaa laulaa. Samoin väitän, että muutamat romanipianistit eivät kovin paljon jää Suomen arvostetuimmillekaan pianonsoittajille. Kitara soi myös vähän kaikkien käsissä. Meillä on ollut antoisia musisointihetkiä monen monta kertaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti wade
Tähän vastaan myöntävästi onhan ko. kaveri pyörätuolissa yrittä soittaa ja ei kuulemma vastattukkaan.

Tiedän muuten tapauksen. Noin muutoin romanit eivät ole minua pahemmin hätyytelleet, enkä minä heitä. Joitain huonoja kokemuksia toki on, mutta niin on myös muista kanssaihmisistä. Asuin tuossa taannoin Halssilassa, jossa on tällainen jonkin sortin kaupungin vuokra-asunto siinä muistaakseni Länsisauman (?) kulmassa, jossa asui sellaisia nuoria "syrjäytyneitä" ja mustalaisia (vieressä Valtakunnansali -> silti neljä vuotta lusittiin). En tiedä asuuko teistä ko. talossa kukaan, mutta useimmiten näky oli lohduton: roskat nakattiin parvekkeelta suoraan ulos ja pihaa piiritti sukukokous. Ryyppyjengit törisivät pitkin ojia. En väitä tämän keskustelun aiheena olevan vähemmistön olevan syntipukkeja aivan kaikkeen, mutta monasti kuitenkin ohi mennessäni joutui (varsinkin iltaisin) sellaisen ikävän uhittelun kohteeksi ihan omaa syyttään.

Toisaalta ei oma talonikaan ollut mikään paratiisi; naapuria puukotettiin ja muutoinkin likimain kaikki naapurit olivat joko juoppo- tai sitten ihan tavallisia hulluja.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Minulla itselläni on kokemusta mustalaisista erittäin positiivisessa mielessä, vuosien ajan tuntenut parikin, molemmat tekevät töitä siinä missä muutkin, ovat vieläpä erittäin asiallisia ja ennenkaikkea rehellisiä.

Tällaiset epärehelliset varkaat sitten taas pilaavat osin kaikkien maineen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eilen ilalla huomasin yllätyksekseni, että manneperhe oli tarttunut työhön ja olivat koko perheen voimalla renkaiden vaihdossa. Yhdellä oli jopa käsineet kädessä. Kaikki näytti muuten hyvältä , mutta miksi ihmeessä tuo homma oli pakko mennä tekemään naapurini pihalle?
 

Liitteet

  • mannet 001.jpg
    mannet 001.jpg
    73,2 KB · kertaa luettu: 3 000

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Romaanit - kirotut mannet?

Niin se aina on, että oli sitten valkolainen, romaani tahi venäläinen, niin tietyt kusipäät pilaavat paikoin koko kulttuurin maineen. Viikonlopun aikana kuulin tapauksen, jossa mannet pistivät ranttalin pystyyn. Heitä piti palvella kuin orja, mikään ei kelvannut, kaikkea piti saada lisää, ei maksettu kuin parista ensimmäisestä tuotteesta, sutataan paikat, haistatellaan, käsketään pyytämään anteeksi polvillaan ja kaiken kukkaraksi ladotaan tappouhkauksia. Kuten sanottua, en ollut itse todistamassa tätä episodia, mutta tositilanne toukokuulta 2005 tosiaan kyseessä.

Nämä tietyt järjenjättiläiset sitten luulevat, että laki ei koskea heitä. Saavutaan humalassa autolla paikalle, ja jos olisi mahdollisesti poliisille ilmoittanut asiasta, olisi ollut mora kyljestä sisällä. Suku kun puolustaa näitä mätäpaiseitakin. En tiedä sitten, että kuinka yleisestä romaanien varastelu on, mutta kaikkia keinoja koitetaan tässä edellä viitatussa paikassakin. Harhautukset eivät onneksi aina tehoa, kun osataan jo tarpeen tullen varautua.

Sitä en ole koskaan jaksanut ymmärtää, että miksi julkisella paikalla pitää olla äänessä aina niin suuret desibelit, että varmasti selviää kaikki epäoleellinenkin. Sen kuulee jo parin korttelin päästä, koska muutaman romaanin joukkio on saapumassa. Toki valkolainenkin osaa tehdä sen, mutta enimmäkseen humalassa. Suomalainenhan on tunnetusti enemmin se hiljainen hissukka, joka vasta väkijuoman oton jälkeen pistää puukkoa heilumaan, jos siihen pisteeseen yltyy. Tosin kuin romaanien äkkipikaisuus on omassa luokassaan. Tuntuu, ettei heitä edes uskalla katsoa päin, ettei ihmetellä, että mikä nyt on.

Perehtymiseni tähän kulttuuriin on jäänyt vain omiin ja kuultuihin kokemuksiin. Omat kokemukset ovat pieniä, ja kuulemani jutut yleensä lähes tulkoon negatiivisia. Silti väkisinkin pistää aina kummastuttamaan heidän käytöksensä, kun kadulla tai kaupassa näkee. Ei voi mitään, mutta itse en ole varsinaisen hyvää kuvaa lopulta heistä saanut. Harvassa on ne, joille voisi kymmenen pistettä ja papukaijamerkin antaa.

Kaikesta huolimatta fiksujakin toki on. Harvat heistä ovat töissä, mutta silloin ovat sitäkin kohteliaampia. Miksei siis sukupolvien ajan jyllänneet perinteet voisi heittää romukoppaan, ja palata koko suvun voimin (kirjaimellisesti) työelämään. Se se sitä jotain on.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Minä olin viikonloppuna maalaustalkoissa, ja työkaverina oli ihan oikea romanimies. Kyllä, työn ääressä oli ihan. Ja meillä oli jopa melko hauskaa, sillä tämä ystäväni on aika vallaton velikulta, positiivisessa mielessä. Ja vielä mainittakoon, että kyseessä ei ollut meistä kummankaan omistama kohde, vaan erään seurakunnan rukoushuone.

Edelleenkään en väitä, että näiden poikkeusten tähden tulisi hyväksyä tai ymmärtää valtaosan hämäriä puuhasteluja, mutta nämä tuttavani, jotka käyvät ihan virallisissa ansiotöissä (joista siis menee jopa verotkin yhteiskunnalle) kokevat välillä aika loukkaavana kaikkiin kohdistuvan yleistämisen. Jos on muutenkin huonompi päivä, noustu ns. väärällä jalalla ylös sängystä, voi rasismi todella ottaa pannuun.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinänsä varmasti juuri näille mustalaisille, jotka tekevät töitä ja haluavat elää kunnollista moitteetonta elämää, aikamoinen rasite ja riippakivi juuri nämä kunnottomat heimotoverinsa. Vaikeuttavat omalla sopeutumattomuudellaan heidän elämäänsä ja sitä miten heihin suhtaudutaan.

Näin äkkiseltään ainoa mukavanoloinen mustalainen, johon olen törmännyt, on Riku Lumberg, mutta hänkin taitaa olla vain puolimustalainen. Hyvin kohteliaan ja rauhallisen oloinen heppu oli. Tosin mustalaissuvuissa, jossa näitä verensekoittumisia nähdään, yleensä varmaan ovat sukuja joissa asenne on muutenkin kohdallaan. Ei kärjistetä ja olla perinteisiin kaavoittuneita typeryyteen saakka.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Viestin lähetti Ted Raikas

Näin äkkiseltään ainoa mukavanoloinen mustalainen, johon olen törmännyt, on Riku Lumberg, mutta hänkin taitaa olla vain puolimustalainen.

Muutaman vuoden asuin herran naapurissa ja tosiaan ihan mukava heppu on. Pokkeaa todellakin "niistä muista". Olempahan lainannut hänelle aikoinaan muutamankympin rahaakin. Kavereiden kanssa vitsailtiin että on sekin ihme koettu että lainataan mustalaiselle rahaa. Rahat tuli tietenkin sovittuna aikana takaisin.

Lappeenrantalaisista manneista on kokemusta töiden puolesta ja valitettavan paljon onkin.Viimeisin muisto ennen Lapeskista pois muuttoa on kun mustalainen yritti pölliä minun autoa. Onneksi vanha kunnon rattilukko pelasti. Tämä mustalainen oli niin fiksu ammattilainen että jätti muijansa kännykän autoni lattialle. Ei ollut poliisilla vaikea työ selvitellä tekijää.

Nykyisessä asuinpaikassani pk-seudulla ei ole mustalaisista ollut häiriöksi, oikeastaan missäs ne Espoon mannet pitää majaa kun ei ainakaan Leppävaarassa näy juuri nimeksikään?
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Mulla muutti alakertaan lauma manneja pari viikkoa sitten. Ei olekaan sitten sen jälkeen hiljaisia päiviä näkynyt. Mikä saatana siinä on, että kaikki asiat pitää toimittaa huutamalla? No stereoissa on onneksi volyyminappula.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Viestin lähetti erture
Kilpailu on vetänyt hinnat alas ja pizzaa saa halvimmillaan 2,5 eurolla!!! Verottajan tekemässä virallisessa tutkimuksessa, jossa laskettiin halvimman kaavan mukaan valmistetun pizzan tuotantokustannukset, pizzan hinnaksi tuli noin 5 euroa. Jos pizzaa myy halvemmalla, yritys tuottaa tappiota.



No teoriassa pystyy kyllä pizzoja selkeästi alle vitosella valmistamaan, mutta ei nyt ruveta hiuksia halkomaan, tottahan se on, että vitosen hinnallakaan ei siitä paljoa katetta jää.

Manneista vain se, että en ole moneen kovin miellyttävään tapaukseen törmännyt. Harvassa ovat.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Viestin lähetti avatar
No teoriassa pystyy kyllä pizzoja selkeästi alle vitosella valmistamaan, mutta ei nyt ruveta hiuksia halkomaan, tottahan se on, että vitosen hinnallakaan ei siitä paljoa katetta jää.

Tämä nyt menee off topic, mutta juu, kyllähän pizzan pystyy valmistamaan tuohon hintaan. Mutta kun pitää ottaa huomioon, että samasta rahasta tulisi vielä maksaa palkkaakin. Sen takia itse en käy ravintoloissa, joissa on hirveän halvat hinnat. Monasti merkki pimeästä työvoimasta. Noin yleistettynä.
 

bunghole

Jäsen
Viestin lähetti Evenuel
Tämä nyt menee off topic, mutta juu, kyllähän pizzan pystyy valmistamaan tuohon hintaan. Mutta kun pitää ottaa huomioon, että samasta rahasta tulisi vielä maksaa palkkaakin. Sen takia itse en käy ravintoloissa, joissa on hirveän halvat hinnat. Monasti merkki pimeästä työvoimasta. Noin yleistettynä.

Aivan. Kyseisessä tutkimuksessa johon viittasin, otettiin huomioon myös työvoimakulut. Verottajan ratsioissa ja tutkimuksissa pizzerioista löytyy usein juuri näitä "talkoilla" tekeviä "sukulaisia".
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Ted Raikas
Sinänsä varmasti juuri näille mustalaisille, jotka tekevät töitä ja haluavat elää kunnollista moitteetonta elämää, aikamoinen rasite ja riippakivi juuri nämä kunnottomat heimotoverinsa. Vaikeuttavat omalla sopeutumattomuudellaan heidän elämäänsä ja sitä miten heihin suhtaudutaan.


Joku on joskus sanonut että 99% mustalaisista pilaa koko kansan maineen.
 

Erik Loka

Jäsen
Ei paljoa positiivista.

Samoilla linjoilla kuin edelliset.

Kaikki oli kuitenkin vielä toisin, ennen viime kevättä, jolloin eräässä tapahtumassa keskellä päivää JKL:n monitoimitalon katsomossa sattunut välikohtaus muutti käsitykseni näistä rainereista varmasti lopullisesti.

Siinä oltiin kavereiden kanssa rauhallisesti seuraamassa esitystä, vieressä iso mannelauma, siinä ihan mun lähellä istuu pieni, n. 19v mustalaispoika (ehkä hieman kännissä) elämöi siinä riehakkaasti kunnes saa kuningasidean ja nappaa mun lakin ittelleen jota alan siltä kyselemään takasin, se haastaa siinä että mennää ulos tappelee nii mä viillään puukolla sun kurkkus aukii. No eihän se yksin uskalla mitään tehdä, paikalle tulee n. 150kg lisää mustalaista (1kpl sitä isompaa siis), se huutaa mulle että vittuiletsä? -no mä en kyllä sanonu mitään, sit samat lauseet uudelleen ja siinä vaiheessa se on tönässy mua aika kovaa jo kahesti taaksepäin, sit sen pienemmän kaverin ilmeisesti tyttöystävä pakottaa sen antamaan hatun takasi ja sitte me lähettiin. Niinkuin moni muukin siitä läheltä.

Pihalle mentyämme seuraamme tilannetta kun mannet haastaa jo muille. Siitä n. 30sek kunnes kaverini on saanut jo kerran turpaansa (ei mustalaisen toimesta).
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Onhan noita tullu vastaan, oma tapaus:

Oltiin tyttöystävän kans käymässä (itse olin autolla) eräässä baarissa, jossa myös näitä romaniväestön edustajia tykkää oleskella. Siinä ollaan pöydässä ja odottelen et parempi puolisko saa oluensa juotua, kun pöytään istahtaa aika helevetin känninen, kuselta, paskalta, hieltä ja oksennukselta haiseva haagertti. Kaveri alkaa tupakkaa pummaamaan, tyttöystävä menee ja yhden hyvää hyvyyttään tarjoaa, kun kaveri alkaa puhelemaan et "oluttakin mie voisin ottaa"...

Kieltäydyttiin tarjoamasta, jolloin tyyppi näyttää vetävän pienet pultit; onneksi rauhoittu samantien kun portsari sattu kävelemään ohi. Haagertti oli varmaan 5 min. ihan hiljaa, kunnes alettiin lähtöä tekemään, jolloin tyyppi päätti lyöttäytyä taas kaveriksi, nähtyään mun ottavan autonavaimet esille.

Kaveri alkoi puskemaan kylkeen kiinni, kysellen kyytimahdollisuutta, johon vastasin taas kerran kieltävästi. Ihmettelin vaan etteikö puhuttu sana uppoa tajuntaan, ku tyyppi seisoo autoni takaovella ja odottelee oven aukeamista (keskuslukitus kun sattui olemaan). Kieltäydyin edelleen kuskaamasta, mutta ei kaveri sitä ymmärtänyt, jolloin piti jo väkivallalla alkaa uhkailemaan (jota en usein tee,kenellekään) jolloin Lefa ymmärsi yskän, ja lähti kävelemään.

On tullu fiksujakin mustalaisia tavattua, mut tää oli jotenki niin perkeleen röyhkeä tyyppi, ettei mitään rajaa.
 

Filosofem

Jäsen
Oma suosikkini Romaniasta on muuan Valakian ruhtinas, herra nimeltä Vlad Basarab. Tunnetaan myös lempinimillä kuten Vlad Tepes, Vlad Seivästäjä, Dracula ja Saatana. Vlad ja hänen ennennäkemätön sadisminsa on ollut suuren mielenkiintoni kohteena jo parikymmentä vuotta. Hieno mies. Tämä kappale olkoon omistettu Jatkoajan nimimerkki Vladille, heh.

Katsotaan, jos jaksan myöhemmin kirjoittaa tämän päivän mustalaisista. Sinänsä mielenkiintoista, että myös suomalaiset suhtautuvat mustalaisiin yleensä kielteisemmin, kuin muihin maassa asuviin ulkomaalaisperäisiin rotuihin. Voisiko asia olla edes etäisesti siten, miten nimim. HABS #11 asian pari viestiä ylempänä ilmaisi: "Joku on joskus sanonut, että 99% mustalaisista pilaa koko kansan maineen." Miten on?

EDIT. typo
 
Viimeksi muokattu:

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Viestin lähetti Filosofem
Oma suosikkini Romaniasta on muuan Valakian ruhtinas, herra nimeltä Vlad Basarab. Tunnetaan myös lempinimillä kuten Vlad Tepes, Vlad Seivästäjä, Dracula ja Saatana.

A) Miten tuo liittyy mustalaisiin? He kun ovat kuitenkin alunperin nykyisen Intian alueelta lähtöisin

B) Vlad III Draculalla oli monta lisänimeä, mutta Basarab ei ollut yksi niistä. Basarab Suuri oli Valakian ensimmäinen prinssi, mitä luultavammin Draculan esi-isä. (eli ~100 vuotta aiemmin)
Ja Dracul tarkoittaa lohikäärmettä ja paholaista, Dracula sellaisen poikaa. Nimi tuli mitä ilmeisemmin Lohikäärmeen veljeskunnasta, jonka kunnioitettu jäsen Dracul oli.

Mutta tämä meni jo aivan ohi aiheen. Tosin tästä aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka paljon :)
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Evenuel
A) Miten tuo liittyy mustalaisiin? He kun ovat kuitenkin alunperin nykyisen Intian alueelta lähtöisin

B) Vlad III Draculalla oli monta lisänimeä, mutta Basarab ei ollut yksi niistä. Basarab Suuri oli Valakian ensimmäinen prinssi, mitä luultavammin Draculan esi-isä. (eli ~100 vuotta aiemmin)
Ja Dracul tarkoittaa lohikäärmettä ja paholaista, Dracula sellaisen poikaa. Nimi tuli mitä ilmeisemmin Lohikäärmeen veljeskunnasta, jonka kunnioitettu jäsen Dracul oli.
A) Siten, että mainitsin suosikkihenkilöni Romaniasta. En kai ole Seivästäjää mustalaiseksi väittänytkään.

B) Eipä Basarab todellakaan ollut hänen lisänimensä, vaan oikea nimensä. Kuten sanoitkin, Dracula juontuu hänen isänsä nimestä "Dracul" ja "a" -pääte tarkoittaa Draculin poikaa; Dracula. Muuten ei valittamista. Tosin jos omat tietosi väittävät muuta, niin väännetään tätä jossakin muualla.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Viron mustalaisilla oli hauska jekku, he myivät paitoja valmiissa paketissa, kannattaa ostaa jos pitää ilmavista ja keveistä vaatteista, selkäpuolta ei ollut ollenkaan. Tai sitten etupuolta. Bisnes se on kun kannattaa.

Markka aikana saapui ravintolan ovesta kerran täällä mustalainen sisään ja huusi jo ovelta" KUOLEN JANOON MITÄ MAKSAA minä maksan ", yritin selittää että 25 kruunua, tämä toisteli"riittääkö satanen, riittääkö satanen, kuolen janoon". Sanoin okey no riittää se.

Virolaiset tarjoilijat olivat aivan ihmeissään, sanoin että riitti se ;)

Ps. Siis olut.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Viestin lähetti Filosofem
Tosin jos omat tietosi väittävät muuta, niin väännetään tätä jossakin muualla.

Kyllähän nuo muuta kertovat. Jatkamme siis vääntöä YV:ssä?

Noin muuten mustalaisista minulla ei ole juurikaan pahaa sanottavaa. Ehkä minulla on vain käynyt hyvä tuuri, tai sitten olen ollut avoimemmalla mielellä liikkeellä, mutta ikinä ei ole mitään negatiivista tullut esille.

Käsittääkseni mustalaisia löytyy jopa suvusta, tosin suhteellisen kaukaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös