Romanit

  • 1 478 221
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Cosmo
Fiftyeightillä on kokemusta, respektit sille. - - -
Vaikka omiakin positiivisia (no, ainakin hauskoja) kokemuksia romaneista on, niin ne ei paljoa lämmitä, kun klo 4 yöllä herää siihen, että yläkerrassa hakataan kaverin päätä lattiaan. Ei sillä, ettäkö tuntisin empatiaa hakattavaa, tai hänen päätä kohtaan, vaan siksi että moinen toiminta häiritsee sivullisten (Minun, napani ja rauhani) elämää. - - -

Näihin pizzerioihin takertuisin sen verran, että monissa "tutkimuksissa" (eli siis lähinnä lehtiartikkeleissa ja Kotipizza-luokan megakorporaatioiden tiedonannoissa) nämä "päivän pizza 4€"-putkat harrastavat tarkoin harkittua veronkiertoa.- - -

[KISSA PÖYDÄLLE]
Eikös romanit kirjoiteta yhdellä a:lla?
[/KISSA PÖYDÄLTÄ]

Kokemusta on, sekä positiivisia että negatiivisia.

Omasta kokemuksesta voin kertoa että ikävät on kokemukset kun romaanisuku kerääntyy naapuriin "hoitamaan" välejään toisen suvun kanssa.

Toisaalta vastaavia kokemuksia on ollut naapurin eukon ja hänen ex-miehensä ja nyk. miehensä välienselvittelyissä. Kyllä siinäkin tarvitaan mieluummin virkavaltaa kuin puukkoa. Ihan valkolaisten välillä.

Kokonaan eri juttu on nämä pizza- veijarit. Mutta tämä ketjuhan käsitteli mustalaisia eli romaaneja. Kahdella aalla. Avaa oma ketju pizza- mutiksille jos se kiinnostaa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti fiftyeight
Toisaalta vastaavia kokemuksia on ollut naapurin eukon ja hänen ex-miehensä ja nyk. miehensä välienselvittelyissä. Kyllä siinäkin tarvitaan mieluummin virkavaltaa kuin puukkoa. Ihan valkolaisten välillä.

Kokonaan eri juttu on nämä pizza- veijarit. Mutta tämä ketjuhan käsitteli mustalaisia eli romaaneja. Kahdella aalla. Avaa oma ketju pizza- mutiksille jos se kiinnostaa.

Jep, ei se todellakaan ole väristä/heimosta kiinni. Paska tsäkä mikä paska tsäkä (siis omalla kohdalla). Toisessa ääripäässä valittaisin nimimerkki X:lle, että mitä ihmettä valitat siitä, että: "mannet riehuu yläkerrassa. Intissä oli manne samassa tuvassa, helmiporukkaa".

Eihän se metelöinti ole itsestäänselvyys sen takia, että yläkerrassa asuu manneja. Mutta jos pää osuu kivilattiaan, niin pää osuu kivilattiaan, ja kuulu alas. Ja Cosmo herää kesken seksiunien, niin SE on paha juttu.. ;)

Jep, pizzahommat menee ohi topicin, mutta mielummin kommentoin tähän samaan threadiin missä juttu tuli esille, kuin avaan siitä oman. Tuskinpa se uusi thread kovin älykästä dialogia synnyttäisi, kun puhuttu/kirjoitettu kieli on kuitenkin suomi..

Nyt Zen Caféa katsomaan!

8)
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Cosmo
- - -
Jep, pizzahommat menee ohi topicin, mutta mielummin kommentoin tähän samaan threadiin missä juttu tuli esille, kuin avaan siitä oman. Tuskinpa se uusi thread kovin älykästä dialogia synnyttäisi, kun puhuttu/kirjoitettu kieli on kuitenkin suomi..
- - -
8)

Tarkoitin vain, kuten varmasti ymmärsitkin, että mustalais- ja romaanikulttuuriperinteestä keskusteleminen on aivan eri asia kuin yleensä siirtolaiskulttuureiden tavoista keskustelu. Sattumalta siihenkin olen silti valmis, kunhan pidetään asiat erillään. Vaikka olen perus- etelä-pohojalainen syntyjään.

(Tuo loppukaneettisi oli kyllä hauska, toivottavasti täällä pysytään suomen kielessä.)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
fiftyeight,

Viestin lähetti fiftyeight

Mutta tämä ketjuhan käsitteli mustalaisia eli romaaneja. Kahdella aalla.

Asiapitoisiin kirjoituksiisi minun ei ole aihetta puuttua koska itsekin liikun suhteellisen paljon samoilla linjoilla, pyrin olemaan leimaamatta muutaman yksilön perusteella jotain rotua tai etnistä vähemmistöä. Mutta etnisenryhmän nimen oikeinkirjoituksen suhteen olen erimieltä, (ehkäpä en ole oikea henkilö huomauttamaan oikeinkirjoituksesta koska omat viestini vilisevät virheitä mutta olkoot tämä se poikkeus mikä vahvistaa säännön).

Sanakirja kertoo seuraavaa:

romaani: pitkähkö suorasanainen, kirjoitettu kertomus...

romani: mustalainen, mustalaisten kieli.


Soppaa tulee vielä sotkemaan mukavasti sana "romaaninen", mikä tarkoittaa esim. romaanista (esim. italia, espanja, ranska) kieltä puhuvaa henkilöä.

vlad#16.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti vlad
- - -
Sanakirja kertoo seuraavaa:

romaani: pitkähkö suorasanainen, kirjoitettu kertomus...

romani: mustalainen, mustalaisten kieli.


Soppaa tulee vielä sotkemaan mukavasti sana "romaaninen", mikä tarkoittaa esim. romaanista (esim. italia, espanja, ranska) kieltä puhuvaa henkilöä.

vlad#16.

Otan vastaan mitä nöyrimmästi oikaisunne. Voisin yrittää väittää että olen sotkenut kieliasua tuohon jälkimmäiseen viitaten, mutta en sitä tee. Koska se ei alkuperäiseen asiaan liity mitenkään.

Pointti ymmärretty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Romani luki romaania. Ei siis päinvastoin, ei missään nimessä. Vähemmistöväestö yhdellä a-kirjaimella, kirja kahdella. Näin se menee.

Pidän itseäni suvaitsevana ihmisenä, jossa tosin herää aina joskus pieni piilorasisti, sen olen huomannut. Tätä tapahtuu tosin vain silloin kun kuulee/näkee ulkomaalaisen tekevän tyhmyyksiä, muutoin osaan kyllä erottaa mädän yksilön suuresta massasta.

Mutta sen verran tarttee sanoa, että halveksin yleisesti typeriä, välinpitämättömiä ihmisiä, rodusta riippumatta.

Suomen nuorisoa en pidä juuri minään, sen verran on negatiivisia kokemuksia tullut viime vuosina. Tarkoitan nimenomaan näitä teini-ikäisiä räkänokkia, jotka eivät kunnioita mitään eivätkä ketään. Tiedän, että fiksujakin teinejä riittää, he vain eivät erotu joukosta, toisin kuin nämä rellestävät nestepäät.

Maassa maan tavalla. Erittäin hieno hokema, jota jauhetaan suomalaisille ulkomaanmatkaajille kyllästymiseen asti. Mutta entäpä Suomeen matkaavat ulkomaalaiset? Käyttäytyvätkö he maassa maan tavalla? Suomessa ollaan liian hellämielisiä ja vieraskoreita ulkomaalaisille, jotka odottavat meidän tanssivan heidän pillinsä mukaan omassa maassaan. Suomi kun ei halua hankaluuksia kenenkään kanssa, siispä nöyristellään kun ei muuta keksitä.

Romaneista mulla on lähes poikkeuksetta negatiivisia kokemuksia, he vaikuttavat useimmiten itsekkäiltä ja röyhkeiltä, mutta tässäkin tapauksessa mieleeni ovat tietenkin jääneet juuri mätämunien toilailut.

Kummelin biisiä muunnetusti mukaellen: "Tyhmät ihmiset, menkää kotiinne. Ootte turhia."
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Simon
Romani luki romaania.
- - -
Mutta sen verran tarttee sanoa, että halveksin yleisesti typeriä, välinpitämättömiä ihmisiä, rodusta riippumatta.
- - -
Kummelin biisiä muunnetusti mukaellen: "Tyhmät ihmiset, menkää kotiinne. Ootte turhia."
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Simon
Romani luki romaania.
- - -
Mutta sen verran tarttee sanoa, että halveksin yleisesti typeriä, välinpitämättömiä ihmisiä, rodusta riippumatta.
- - -
Kummelin biisiä muunnetusti mukaellen: "Tyhmät ihmiset, menkää kotiinne. Ootte turhia."

Ymmärretty, mutta olitko varma että romaania ymmärsi romani?

Minä taasen, ei en halveksi, vaan huvittuneena seuraan ihmisiä jotka eivät anna muille ihmisille minkäänlaista ihmisarvoa pitäen itseään parempana.

Kuka, ja missä, ovat turhia?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti fiftyeight
Sitten koulutukseen. Suurin syy, miksi romaanilapsia ei haluta kouluttaa, on pelko romaanikulttuurin häviämisestä. Romaanit eivät halua sulautua valtaväestöön. Tilanne heidän kohdallaan on saman tyyppinen kuin esim. saamelaisten ja eskimoiden. Halu pitää kiinni perinteistä, varsinkin kun sukupuuttoon kuoleminen on jo melko lähellä. Romaanilapset ovat aivan yhtä älykkäitä kuin muutkin. Varsinkin matemaattisesti. Pitää osata tienata.

Onko tämä siis aivan tietoista? Eli ajattelevatko romanit suojelevansa kulttuuriaan kieltäytymällä koulutuksesta? Jos, niin aika omituiselta kuulostavaa eristäytymistä tuo minusta on. Maailma muuttu, samoin kulttuurit. En oikein ymmärrä sitä, mitä nämä ihmiset kuvittelevat voittavansa eristäytymällä valtaväestöstä tuolla tavalla. Siksi toiseksi, miten se opiskelu ja työnteko sitä omaa kulttuuria voisi tuhota? Ellei sitten omaan kulttuuriin juuri kuulu työnvieroksuminen jne.

Esimerkkinä oma tilanteeni. Asun ulkomailla, vieraassa kulttuurissa, mutta olen täysin suomalainen. Olen ehkä omaksunut joitain tapoja tästä kulttuurista, mutta ei minusta saa täkäläistä millään. Olen suomalainen ja minulla on suomalainen arvomaailma, sillä sen olen saanut kasvatukseni kautta. Samoin se on mielestäni romaneilla. Kotona se kasvatus tulee, mutta kyllä ympäröivään maailmaan voi ja tulee sopeutua, kuitenkin niin, että säilyttää sen oman "minuuden", olkoon se tässä tapauksessa romanikulttuuri.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Timi
Onko tämä siis aivan tietoista? Eli ajattelevatko romanit suojelevansa kulttuuriaan kieltäytymällä koulutuksesta? Jos, niin aika omituiselta kuulostavaa eristäytymistä tuo minusta on. Maailma muuttu, samoin kulttuurit. En oikein ymmärrä sitä, mitä nämä ihmiset kuvittelevat voittavansa eristäytymällä valtaväestöstä tuolla tavalla. Siksi toiseksi, miten se opiskelu ja työnteko sitä omaa kulttuuria voisi tuhota? Ellei sitten omaan kulttuuriin juuri kuulu työnvieroksuminen jne.

Esimerkkinä oma tilanteeni. Asun ulkomailla, vieraassa kulttuurissa, mutta olen täysin suomalainen. Olen ehkä omaksunut joitain tapoja tästä kulttuurista, mutta ei minusta saa täkäläistä millään. Olen suomalainen ja minulla on suomalainen arvomaailma, sillä sen olen saanut kasvatukseni kautta. Samoin se on mielestäni romaneilla. Kotona se kasvatus tulee, mutta kyllä ympäröivään maailmaan voi ja tulee sopeutua, kuitenkin niin, että säilyttää sen oman "minuuden", olkoon se tässä tapauksessa romanikulttuuri.

Niin, tavallaan tietoista. Eli siten, että kun vanhempien henkinen vaikutus on huomattavasti suurempi kuin meidän ns. tavallisten suomalaisten. Vanhempien ihmisten vaikutusvalta, niihin kohdistuva kunnioitus, on ihan jotain muuta kuin se mitä me ymmärrämme tänä päivänä. Vanhempia kunnioitetaan romanikulttuurissa aivan aukottomasti. Vanhempien auktoriteettia ei kyseenalaisteta missään tilanteessa.

Kyllä romanikulttuurissa joudutaan sopeutumaan valtaväestön tapoihin, mutta juuri se johtaa törmäyksiin valkolaisten kanssa eri asioissa (vrt. inkkarit ja viina / rautatiet ja USAn siirtomaapolitiikka). Ottaa vaan oman aikansa.
Kotoa kasvatus tulee, mutta vanhemman väestön arvostus on romanipiireissä luokkaa ylempänä kuin valtaväestön. Nykyään valtaväestön juniorit eivät arvosta vanhempien tai varsinkaan isovanhempien ajatuksia tai arvomaailmaa mitenkään.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti fiftyeight
Kotoa kasvatus tulee, mutta vanhemman väestön arvostus on romanipiireissä luokkaa ylempänä kuin valtaväestön. Nykyään valtaväestön juniorit eivät arvosta vanhempien tai varsinkaan isovanhempien ajatuksia tai arvomaailmaa mitenkään.

Pidätkö tuota mustalaisnuorten suunnatonta kunnioitusta vanhempiin hyvänä asiana. Mielestäni se voi olla ns. kaiken pahan alku. Semmoinen koira, mimmoinen isäntä. Jos mustalaiset kunnioittavat vanhempiaan sokeasti niin tuskimpa mitään opitaan näiden virheistä, vaan kaikki tehdään esikuvien mukaan. Täytyy yhtyä tässä asiassa varjon kantaan ja todeta, että koulutuksella nuo ennakkoluulot on murrettavissa.

Joskus näiden junioreiden on lopetettava kierre ja alettava ajattelemaan oman mielensä mukaan. Mikään ei estä silti kunnioittamasta vanhempia, mutta ei heidän virheitä kannata uusia.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Fläppis


Pidätkö tuota mustalaisnuorten suunnatonta kunnioitusta vanhempiin hyvänä asiana. Mielestäni se voi olla ns. kaiken pahan alku. Semmoinen koira, mimmoinen isäntä. Jos mustalaiset kunnioittavat vanhempiaan sokeasti niin tuskimpa mitään opitaan näiden virheistä, vaan kaikki tehdään esikuvien mukaan. Täytyy yhtyä tässä asiassa varjon kantaan ja todeta, että koulutuksella nuo ennakkoluulot on murrettavissa.

Joskus näiden junioreiden on lopetettava kierre ja alettava ajattelemaan oman mielensä mukaan. Mikään ei estä silti kunnioittamasta vanhempia, mutta ei heidän virheitä kannata uusia.

Mutta siinähän me juuri olemme samaa mieltä! Avainasia on koulutus!

Ongelma onkin siinä, että mustalaisyhteisön vanhempi väestö ei halua, että nuorisoa koulutetaan. Koska kuitenkin mustalaisten sisäinen hierarkia vaatii vanhempien kunnioitusta, on opiskelumahdollisuudet aika vähissä nuorilla, vaikka kuinka haluaisi. Jos haluat opiskella, joudut ulos yhteisöstä, on karu laki. Valitettavasti.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Cosmo

Näihin pizzerioihin takertuisin sen verran, että monissa "tutkimuksissa" (eli siis lähinnä lehtiartikkeleissa ja Kotipizza-luokan megakorporaatioiden tiedonannoissa) nämä "päivän pizza 4€"-putkat harrastavat tarkoin harkittua veronkiertoa. Esim www.aktivist.fi webortaasissaan laski, että pizzan myynti PK-seudulla alle 40mk ei voi olla kannattavaa. Pizzeria pysyy pystyssä sen jonkin aikaa, kunnes virallinen konkurssi "saavutetaan", ja sitten vetäjäksi tulee juurikin se veli/poika/kaima. No, eihän kaikki ihan näin ole tietenkään, ja työssä käyvä maahanmuuttaja saa esim. Mäkissä multa aivan eri respektiä (taas tää, onks tää suomee? :), kuin se "ostarin pizzerian" pitäjä. Siis se sama vakiomesta,missä omistaja ja nimi vaihtuu puolen vuoden välein. Veikkaan, että monia ihan rehellisesti yrittäviä maahanmuuttajia kynytetään ihan huolella näissä omistajan vaihdoksissa.

Jatketaan nyt vielä hetki tämänkin asian parissa, koska alunperin lähdin näitä kahta vertaamaan. Siis vielä kerran, mielestäni on jo rutkasti parempi, että tekee jotain työhon viittaavaa, vaikkakin sitten veroja kiertäen (mikä sinänsä on perseestä). Mieluummin kattelen, ja käyn välillä vaikka syömässäkin, näitä pizzerioita, kuin totaalista työn välttelyä + muita siitä(kin) johtuvia lieveilmiöitä, jotka ovat mustalaisille niin tyypillisiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti fiftyeight


Ymmärretty, mutta olitko varma että romaania ymmärsi romani?

Minä taasen, ei en halveksi, vaan huvittuneena seuraan ihmisiä jotka eivät anna muille ihmisille minkäänlaista ihmisarvoa pitäen itseään parempana.

Kuka, ja missä, ovat turhia?

Jos en aivan unessa ole, kuvittelisin saavani tässä jonkinlaista kuittia typerien ihmisten morkkaamisesta...

En pidä itseäni parempana ihmisenä kuin muut. Kaikkihan tässä samalla viivalla ollaan loppujen lopuksi. Viime kädessä kuvaan astuvat ajatusmaailma ja teot, jotka joka iikalla ovat yksilölliset. Mitä näitä selittelemään, itsestäänselvyyksiä.

Pidän ihmisistä yleisesti ottaen ja olen sitä mieltä, että erilaisuus on rikkautta. Tunnustin olevani aika ajoin sen verran heikko luonne, että jonkin sortin piilorasisti minusta löytyy huonona hetkenä. Mutta rasismia on monennäköistä, sen ei tarvitse aina liittyä ihonväriin. Itse pidän kenties kaikkein suurimpina kusipäinä (nyt yleistän rankasti, mutta aiheesta) skinejä, uusnatseja. Kaikenlaisia tallaajia on tullut nähtyä ja kuultua, mutta nämä klanipäät vievät voiton kaikista. Heillä ei ole minkään sortin järkeviä perusteluita mihinkään asiaan, heillä vain on yksinkertaisesti ureaa korvien väli pullollaan.

Siis: aika ajoin tulee yleistettyä jonkun surkean yksilön tekemiset koko ihmisryhmään (nuoriso, romanit, skinit), mikä ei tietenkään koskaan ole aiheellista - poislukien ne natsit - eikä etenkään järin fiksua.

Mutta minä halveksin jokaista ihmistä, jolle on suotu mahdollisuus ajatella omilla aivoillaan, kyky tehdä henkilökohtaisia, järkeviä ratkaisuja jokapäiväisessä elämässä ihan rutiinitilanteissa, mutta joka ei käytä tätä mahdollisuutta. Sen sijaan hän aiheuttaa harmia ja mielipahaa sekä muita negatiivisia asioita kanssaihmisilleen, täysin tahallaan.

Jokainen, jolla on terve mieli ja vapaa tahto tehdä oikeita, hyviä ratkaisuja elämässään, loukkaamatta muita ihmisiä, mutta joka ei näin tee vaan tieten tahtoen vahingoittaa muita, kykenemättä epäitsekkääseen, empaattiseen ajatteluun, ansaitsee kaiken mahdollisen halveksunnan. Sillä tuollainen ihminen on eläin, kusipäämulkku, joka joutaa helvettiin (kuvaannollisesti puhuen). Tätä mieltä minä olen.

Meni kovin syvälliseksi, mutta olen niin kovin kyllästynyt itsekkyyteen ja muuhun paskaan, että synnynnäinen yltiöoptimismini on koetuksella. Ehkäpä uni auttaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Simon
- - -
Mutta minä halveksin jokaista ihmistä, jolle on suotu mahdollisuus ajatella omilla aivoillaan, kyky tehdä henkilökohtaisia, järkeviä ratkaisuja jokapäiväisessä elämässä ihan rutiinitilanteissa, mutta joka ei käytä tätä mahdollisuutta. Sen sijaan hän aiheuttaa harmia ja mielipahaa sekä muita negatiivisia asioita kanssaihmisilleen, täysin tahallaan.

Jokainen, jolla on terve mieli ja vapaa tahto tehdä oikeita, hyviä ratkaisuja elämässään, loukkaamatta muita ihmisiä, mutta joka ei näin tee vaan tieten tahtoen vahingoittaa muita, kykenemättä epäitsekkääseen, empaattiseen ajatteluun, ansaitsee kaiken mahdollisen halveksunnan. Sillä tuollainen ihminen on eläin, kusipäämulkku, joka joutaa helvettiin (kuvaannollisesti puhuen). Tätä mieltä minä olen.
- - -

Halveksiminen on aika voimakas ja julma ilmaisu yleensäkin ihmisiä kohtaan. Saati sitten kun joku ihminen joutuu tahtomattaan elämään yhteisössä, jossa on selkeä hierarkia ja tiukat säännöt. Kuten esim. romaneilla. Veikko Lavin sanoin: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen." Vähintään.

Useilla tuntemillani romaneilla on ollut ja edelleen on mahdollisuus vapaa tahto elää ja tehdä mainitsemiasi oikeita, hyviä ratkaisuja elämässään. Esim. Yrjö Tähtelä on tehnyt aiheesta kirjallisisa tuotoksia, ja vaikka esim. häntä arvostetaan joissain romanipiireissä, niin suurin osa heistä ei ymmärrä sitä positiivista vaikutusta, joka hänen tuotoksillaan on ollut valtaväestön ajattelutapaan.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että jokainen ihminen, tai sellaiseksi itseään kutsuva, joka tahallaan vahingoittaa toista ihmistä on kusipäämulkku. Tällaisia ihmisiä minäkin halveksun. Rotuun tai ihonväriin katsomatta.

Niin, ja vielä. En myynyt autoani romanijobbarille, vaikka hänellä oli rahat käteisenä mukana. 68 000 mk. Mistähän nekin olivat peräisin?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti fiftyeight
Halveksiminen on aika voimakas ja julma ilmaisu yleensäkin ihmisiä kohtaan. Saati sitten kun joku ihminen joutuu tahtomattaan elämään yhteisössä, jossa on selkeä hierarkia ja tiukat säännöt. Kuten esim. romaneilla. Veikko Lavin sanoin: "Jokainen ihminen on laulun arvoinen." Vähintään.

On varmasti niin, että romaniyhteisössä vallitsee tietynlaiset säännöt ja hierarkia, joka valtaväestöön kuuluvalle on vaikeaa ymmärtää, mutta silti on käsittämätöntä, miten niin monella heistä on rikosrekisteri. Siis, ymmärrän sen vielä, että heitä painostetaan samaan aikaan yhteisön taholta olla panostamatta koulutukseen jne. mutta loppujen lopuksi rikos on esimerkiksi aina valinta. Ok, tiettyjä tapahtumia lukuunottamatta, mutta voihan sitä periaatteessa olla vähänkoulutettu ja silti elää lainkuuliaisesti. Vai mikä siinä on, kun pitää esim. toisiltaan henki ottaa häissä, kuten muistelen aikaisemmin ketjussa olleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vaimoni sisko on naimisissa romanimiehen kanssa. Jos tämän tapauksen perusteella pitäisi stereotypia muodostaa, niin kovin mairittelevia kuvauksia en voisi antaa. Vastuuntunnoton, täysin välinpitämätön ja epärehellinen paskiainen. Mutta eipä taida poika paljon nauttia omasta elämäntilanteestaankaan, jos on muillekin tuskia tuottanut.

Tunnen seurakuntayhteyksistä muutamia romaneja, ja täytyy vain todeta, että merkillisen vaikeata heille on tuo seurakuntaelämäkin. Ehkä he ovat sitten niin kovin tunneihmisiä, ettei mihinkään voi sitoutua, vaan kaikkea kestää niin pitkään, kun on kivaa.

Tunne myös pari romania, jotka ovat käyvät normaalisti päivätöissä, muutamalla on jopa armeija takana. Nämä tapaukset ovat todella mukavia ja erikoisen hyvällä huumorilla varustettuja, sen lähestulkoon vakiovarustukseen kuuluvan musikaalisuuden lisäksi. Harmi vain, että tällaiset romanit jäävät siihen vähemmistöön.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen ollut kaupassa töissä, ja jokaisesta mustalaisasiakkaasta on ollut harmia. Kaikesta pitää tingata, aina on tarve vessaan tai puhelimeen ja hameen alle tungetaan kaikki mitä ehditään ja käytöstavoista ei ole tietoakaan. Yleensä vielä tulevat laumana sisään ja hajaantuvat eri puolille.

Näihin hameisiin saavat vielä toimeentulotukeakin! Miksi minä en saa omiin vaateostoksiini?

En ole rasisti minäkään, itse ovat maineensa luoneet.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Täytyy heti alkuun todeta, että itselläni ei ole yhtäkään negatiivista kokemusta kyseessä olevaan etniseen ryhmään liittyen. Toki kaikenlaisia juttuja liikkuu, ja suurin osa varmasti tottakin. Pari positiivista huomiota kuitenkin.

Eli mustalaisethan kunnioittavat paitsi vanhempiaan myös naapureitaan. Vanhempien kunnioitus on siinä mielessä hyvä asia, että heillä on sentään jokin auktoriteetti - toisin kuin useilla suomalaishulttioilla.

Vaikka yleisesti uskotaan, että pahinta mitä uusi naapuri voi sanoa, olisi "hai sie, mie muutan tähän siun naapurii", lienee totuus kuitenkin toinen. Nimittäin nykyisen avovaimoni kotitalon naapurissa asuu (epämääräinen) joukko mustalaisia, joista ei kuitenkaan ole heille koskaan koitunut minkäänlaista harmia. Ainoa konflikti, mikä naapurustossa on heidän tietojensa mukaan sattunut, meni kutakuinkin näin: Mustalaispoika kiusasi heidän toisen naapurinsa poikaa aina koulussa ja koulumatkalla. Eräänä päivänä pojan vanhemmat ottivat härkää sarvista ja lähtivät naapuriin selvittämään asiaa mustalaispojan isän kanssa. Härkää sarvista siinä mielessä, että heillä oli ns. yleisen näkemyksen mukainen käsitys mustalaisista. No, vanhemmat selvittivät asian laidan ja lähtivät kotiin. Seuraavan kerran, kun mustalaispoika tuli kotiin koulusta, kuului naapurista noin puolen tunnin ajan isän suoraa huutoa - ei siis lainkaan lempeässä mielessä. Sen jälkeen mustalaispoika - kuin salamaniskusta - muuttui ystävälliseksi kaikkia naapurin lapsia kohtaan, eikä hänestä ole sen jälkeen ollut naapureille mitään harmia. Olen kuullut muistakin lähteistä, että mustalaisten kulttuuriin kuuluu hyvät välit naapureiden kanssa. Heitäkin tosin on luultavasti moneen junaan.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Chip


Eipä käy sääliksi synnyinkaupunkini turkkilaisia yrittäjiä, ei siellä kyllä rasistisia iskujakaan ole tehty... Mutta veronkierron nämä pizzayrittäjätkin osaavat. Vuoden välein liikkeessä vaihtuu omistaja ja vanha perustaa uuden pytingin jonnekin muualle. Siinä on joku porsaanreikä(?) että verottaja ei kestä perässä noissa hommissa. Ja joskus sattuu niinkin, että pizzafirma on vain rahanpesupaikka ja oikeat tulot tulevat huumekaupoista. Mutta on joukossa ihan kunnon rehellisiä pizzayrittäjiäkin, toivon mukaan.

Jees! Tää menee aiheen ohi, mutta täällä Oulussa on sama meininki noissa pizzamestoissa. Ei toki kaikissa, mutta juuri näissä nimeään jatkuvasti vaihtavissa, tai muuten epäilyttävän halvalla toimivissa paikoissa on kyllä listalla monenlaista ruohopizzaa. Joskus huvittuneena on yön myöhäisinä tunteina seurattu, pizzaa järsiessä kuinka pizzeriassa käy hirrrrveä trafiikki, mutta pizzoja ei mene kaupaksi. Asiakkaat kai käyvät vain haistelemassa pizzoja takahuoneessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hyvä kirjoitus 58:lta!

Lisäisin parit pienet ajatukset tähän keskusteluun:

Mustalaisethan ovat ruotsalaisia, eli ns. bättre folk. Heidäthän ajettiin joskus seipäiden avulla meren yli Suomeen. Siitä nimet Lindgren, Hagert jne.

Mustalaiset ja oppivelvollisuus:
Mikä pakko heidän on osallistua meidän tekemiimme normeihein? Eläköön parhaimmaksi näkemällään tavalla.

Mustalaiset ja työelämä:
He eivät ole samaa mieltä meidän kanssamme työnteosta. Elikkä he valitsevat toisen tien. Siitä vaan.

Mustalaiset eläkeläisenä:
Eläke tulee helposti, sillä mustalainen ei sovellu työntekoon. Toista nimeä tälle ei ole, joka takaisi poistumisen työelämästä pysyvästi. Siksi homma kulkee useimmiten lääkärin kautta.

Mustalaisten kustannukset valtiolle:
En ole koskaan nähnyt mitään yhteenvetoa siitä, mitä mustalaiset yhteiskunnalle maksavat. Luulen tosin ettemme puhu summista, joka saisi kaatumaan taaksepäin.

Mustalaiset eivät ole koskaan häirinneet minua. Päinvastoin, ihan leppoisaa poppoota. Olen jopa ostanut kerran auton mannelta. Hyvä auto ja oikea hinta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
finnishninja:
Eli olet sitä mieltä että myös varastaminen on täysin hyväksyttävää jos se ei aiheuta valtiolle suuria hävikkejä.

En tarkoita että mustalaiset varastaisivat vaan sitä että jos ei tee työtä mutta kuitenkin nostaa tukia niin silloin ns. varastaa valtiolta. Sanot ettei sillä ole väliä koska summat ovat pieniä.

Siis hyväksyt pienet varkaudet.

Entä miten määritellä pieni, jos mustalaisia on 10 000? ja tukea nostetaan vaikkapa 500€/kk/hlö niin siitä kuitenkin kertyy iso summa. Ehkei iso summa budjetti ajatellen mutta iso summa enivei.

taitaa taas vain kosmopoliittiamme syyhyttää junttien sivistäminen.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti varjo
- - -
En tarkoita että mustalaiset varastaisivat vaan sitä että jos ei tee työtä mutta kuitenkin nostaa tukia niin silloin ns. varastaa valtiolta. Sanot ettei sillä ole väliä koska summat ovat pieniä.

Siis hyväksyt pienet varkaudet.

Entä miten määritellä pieni, jos mustalaisia on 10 000? ja tukea nostetaan vaikkapa 500€/kk/hlö niin siitä kuitenkin kertyy iso summa. Ehkei iso summa budjetti ajatellen mutta iso summa enivei.
- - -

Edellä mainittu vertaus alkaa olla jo aika loppuun kulunut.

Suurempi harmi yhteiskunnalle, tai paremminkin niille jotka veronsa itse maksavat, on se moninkertaisesti suurempi ns. pitkäaikaistyöttömien joukko ihan tavallisia suomalaisia retkuja, joita ei kiinnosta työnteko mutta joilla on rahaa ja kuntoa istua kapakoissa päivät päästään. Joskus olen ihmetellyt, miten ihmeessä rahaa siihen kaljaan riittääkin jatkuvasti, mutta enpä ihmettele enää. Aikoinani asiaan hieman tutustuttuani selvisi aika hyvin, että juuri niillä keinoilla, joista vain mustalaisia syytätte, elävät hekin. Siis varastamalla, pummaamalla, valehtelemalla, trokaamalla, jne. Yksi iso ero kuitenkin romaneihin. Romanit pysyvät aika visusti erossa huumeiden jakelusta, viina tietysti pois lukien. Joskus olenkin heittänyt ilmaan ajatuksen, että jokaiselle sosiaalipummille pitäisi antaa 50 000 mk rahaa käteen, niin ryyppäisivät itsensä hengiltä tai tappaisivat toisensa. Eihän se ole kuin parin vuoden sossurahat.

Vielä sen verran tarkennuksena siihen asiaan, miksi romaneista suurempi osa kuin valtaväestöstä käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, on lukutaidottomuus. Laskemaan ne kyllä oppivat ennen kuin kävelemään, mutta koska lukutaito on heikoilla kantimilla, on vanhemman väestön helpompi pitää porukka kasassa vain kertomalla mielestään oleelliset. Tämä on myös yksi syy, miksi monilla romaanimiehillä ei ole ajokorttia. Hyvä kun nimensä osaavat tavata.

Lukutaidottomuus ja ns. sivistymättömyys on edelleen eräs parhaita keinoja hallita ihmisjoukkoja. Kun kansa ei osaa lukea, se uskoo kaiken mitä johtajat sanovat. Siksipä noilla kansanjohtajilla ei ole useissa muissakaan kulttuureissa kauheata kiirettä opettaa kansaa lukemaan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Viestin lähetti finnishninja


Mustalaiset ja oppivelvollisuus:
Mikä pakko heidän on osallistua meidän tekemiimme normeihein? Eläköön parhaimmaksi näkemällään tavalla.

Mustalaiset ja työelämä:
He eivät ole samaa mieltä meidän kanssamme työnteosta. Elikkä he valitsevat toisen tien. Siitä vaan.

Mustalaiset eläkeläisenä:
Eläke tulee helposti, sillä mustalainen ei sovellu työntekoon. Toista nimeä tälle ei ole, joka takaisi poistumisen työelämästä pysyvästi. Siksi homma kulkee useimmiten lääkärin kautta.


finnishninjahan on loistava humoristi.

Itse olen tosin sitä mieltä, että jos mustalaiset eivät halua noudattaa Suomen lakeja ja normeja niin perustatkoot oman valtion vaikka Pohjoisnavalle.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti finnishninja
Mustalaiset ja oppivelvollisuus:
Mikä pakko heidän on osallistua meidän tekemiimme normeihein? Eläköön parhaimmaksi näkemällään tavalla.

Mustalaiset ja työelämä:
He eivät ole samaa mieltä meidän kanssamme työnteosta. Elikkä he valitsevat toisen tien. Siitä vaan.

Mustalaiset eläkeläisenä:
Eläke tulee helposti, sillä mustalainen ei sovellu työntekoon. Toista nimeä tälle ei ole, joka takaisi poistumisen työelämästä pysyvästi. Siksi homma kulkee useimmiten lääkärin kautta.

Mustalaisten kustannukset valtiolle:
En ole koskaan nähnyt mitään yhteenvetoa siitä, mitä mustalaiset yhteiskunnalle maksavat. Luulen tosin ettemme puhu summista, joka saisi kaatumaan taaksepäin.

Toivottavasti tämä oli vitsi, jota en ymmärtänyt. Eikö se juuri ole jokaisen Suomalaisen velvollisuus, että mukaudutaan Suomen lain määräämiin velvoitteisiin? Miten niin mustalainen ei sovellu työntekoon? Jokainen terve ihminen soveltuu ainakin johonkin yksinkertaiseen työhön (vrt. katujen siivous). Eikö jokaisella tulisi olla tässä tapauksessa halutessaan oikeus eläkkeeseen haluamanaan ajankohtana, jos mustalaisilla on tähän oikeus. Olenko nyt käsittänyt jotain väärin, kun olen luullut että mustalaiset ovat samalla tavalla Suomen kansalaisia kuin valkolaisetkin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös