Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tai jos rivarikämpän naapuriin muuttaa romaniperhe, väittäisin lähes jokaisen valkolaisen pistävän merkille negatiivisessa sävyssä. Kuinka usein tähän sitten on perusteita, on hankala sanoa. Selvästi useammin kuin valkolaisten kanssa. Mutta selvästi ei myöskään joka kerta ole perusteita.
Haluaisitko itse, että naapurissasi asuisi romaniperhe? Ihan siis vilpitön vastaus kysymykseen?

Tekisikö mieli gämblätä sillä, että naapurin romaniperhe olisi se ihan normaali ja tavallinen perhe taustastaan huolimatta - vai ottaisivatko ennakkoluulot vallan? Mikäli siis saisit itse valita kyllä tai ei tämän asian suhteen? Riippumatta siitä mikä asumismuotosi on.

Itse en kyllä haluaisi naapuriini romaniperhettä. Ehkäpä olen vaan huono ja ennakkoluuloinen ihminen?

Trust me, I know what you're doing.

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti sielläpäin meininki on sitten kertaluokkaa karumpaa? Itse en kyllä ole törmännyt yhteenkään huutelijaan mikäli romanit - aikuiset tai lapset - ovat käyttäytyneet normaalisti. Sen sijaan olen kyllä havainnut, että jotkut ihmiset huomauttavat apinamaisesta käytöksestä. Esim. bilissalin seinään räkimisestä ihan spontaanisti tuosta vaan. Just for the fuck of it. Tuon jälkeen toki huudettiin rasistia ja vaikka mitä kun seinään räkimisestä mainittiin.

Eiköhän Tadu käyttänyt hassunhauskaa ironiaa.

Jos kuvaamani ilmiön olemassa oloa ei hyväksy, niin sitten tosiaan ei minulle kannata vastata, koska selvästi tulkinta todellisuudesta eroaa niin vahvasti. Sinänsä on minun mielestäni on outoa, että ilmiön olemassa oloa ei tunnista, koska siitä on esimerkkejä tässäkin ketjussa.

Partakus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Olennainen ero on se, että mutiseeko valkolainen näiden ennakkoluujen synnyttämänä bussipysäkillä romanien kuullen tai kirjoitteleeko vaikka someen tekstejä kuten ''taas saatu ryösteleviä kulttuurinrikastajia'' nurkille.
Mutisetko itse vai puhutko ihan ääneen romanien kuullen? Someen ainakin tunnut kirjottelevan.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen kyllä huuteluun törmännyt. Silloin kun romani(e)n käytös on ollut suomeksi ilmaistuna perseestä. OIen joskus aikoinaan itsekin maininnut asiattomasta käytöksestä romaneille - enää en mainitse, sillä muutaman kerran on meinannut tulla rasisti-huutelun ja yleisen vittuilun bonuksena turpiin. En ole mikkihiiri, mutta kyllä sitä isommalta porukalta helposti selkäänsä saa. Valitsen mieluummin hiljaisen paheksunnan - itselleni helpompaa.

Valehtelematta en ole törmännyt huutelijoihin kun käytös on ollut normaalia. En myöskään väittänyt, etteikö näin voisi olla tapahtunut joskus ja jossain. @Jakedeus voisi myös opetella sisäistämään lukemansa.

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valehtelematta en ole törmännyt huutelijoihin kun käytös on ollut normaalia. En myöskään väittänyt, etteikö näin voisi olla tapahtunut joskus ja jossain. @Jakedeus voisi myös opetella sisäistämään lukemansa.
Olenko puhunut sinusta joitain? Vastasin Tadulle. Sinua lainasin vain siksi, että et tajunnut sen ironiaa, ja ajattelin säästää kaikkien aikaa avaamalla asian.

teppana

Jäsen
Haluaisitko itse, että naapurissasi asuisi romaniperhe? Ihan siis vilpitön vastaus kysymykseen?

Tekisikö mieli gämblätä sillä, että naapurin romaniperhe olisi se ihan normaali ja tavallinen perhe taustastaan huolimatta - vai ottaisivatko ennakkoluulot vallan? Mikäli siis saisit itse valita kyllä tai ei tämän asian suhteen? Riippumatta siitä mikä asumismuotosi on.

Itse en kyllä haluaisi naapuriini romaniperhettä. Ehkäpä olen vaan huono ja ennakkoluuloinen ihminen?
Henkilökohtaisesti en missään nimessä haluaisi romaniperhettä naapurikseni. Esimerkiksi jos etsisin asuntoa ja kämppä olisi muutoin aivan kelpo, jättäisin sen väliin sen perusteella jos naapurissa asuisi romaniperhe.

Olen lapsuudessani asunut romaniperheen naapurissa ja heidän muksut varasteli ja rikkoi kaikki lelut mitkä pihalle jätettiin. Polkutraktoritkin piti roudata takapihalta sisälle yöksi tai ne oli aamulla joko rikki tai varastettu.

Suosikkijoukkue
Ne, joilta ei odoteta mitään ja JYP
Onhan tuossa romanikulttuurissa ulkopuolisen silmin tiettyjä aivan järjettömiä piirteitä: romaninainen ei voi olla esim. töissä ilman samettihametta - ellei varmisteta, ettei toinen / vanhempi romaninainen näe kyseistä henkilöä. No tämä sitten deletoi aika kätevästi melkoisen monta työpaikaa automaattisesti. Tosin ihan heti ei tule mieleen montaakaan työpaikkaa, jossa samettihame päällä voisi tehdä töitä? Toimistohommissa varmaan onnistuisi jotenkin?
Meillä oli yksi työssäooppija eräässä päiväkodissa. Metsään lähti sisähameessa, mutta kun retkiryhmä lähti ihmisten ilmoille, piti laittaa kahdeksankiloinen päälle.

Kaikkea mitä sanon saa ja täytyy käyttää minua vastaan.

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt en oikein ymmärrä. Mitä siis tarkoitat tällä erolla?
Sitä, että ennakkoluulot eivät hankaloita romanien elämää kuvatussa esimerkissä per se, vaan se että annetaan eri tavoin ymmärtää, että he eivät ole yhtä arvokkaita, täysvaltaisia jäseniä kuin muut. Tai jos he joutuvat kuulemaan haukkuja, halveksuntaa jne. Esimerkit olivat eri tapoja siitä kuinka tämä voi tapahtua.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sitä, että ennakkoluulot eivät hankaloita romanien elämää kuvatussa esimerkissä per se, vaan se että annetaan eri tavoin ymmärtää, että he eivät ole yhtä arvokkaita, täysvaltaisia jäseniä kuin muut. Tai jos he joutuvat kuulemaan haukkuja, halveksuntaa jne. Esimerkit olivat eri tapoja siitä kuinka tämä voi tapahtua.
Niin mikä sitä elämää hankaloittaa? Se, että joku mutisee ja romani sattuu sen kuulemaan - vai se, että kirjoittelee ennakkoluuloisesti nettiin? Minusta sekopäinen sinisilmäisyys ja idealismi asian suhteen on myös melko turmiollista.

Romanit ovat kyllä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä. Oikeuksien mukana tulee kuitenkin velvollisuuksiakin - joita osa heistä ei täytä. Osa romaneista kyllä pyrkii omalla toiminnallaan aktiivisesti näitä ennakkoluuloja karistamaan. Muutos tapahtuu kuitenkin varsin hitaasti - sillä se lähtee etupäässä sisältä ulos, eli romaneista itsestään.

teppana

Jäsen
Eli kumpi esimerkki on mielestäsi pahempi? En oikein ymmärrä mitä haet tällä esimerkillä takaa. On kiistatonta, että valtaosa ihmisistä ei halua romaniperheen muuttavan naapurikseen. On lillukanvarsia keskustella siitä, miten tätä negatiivista suhtautumista tuodaan esiin. Tietenkään ei saisi nettiin kirjoitella vihakirjoituksia tai pysäkillä mutista vihaisia kommentteja naapurin kuullen. Ellei tähän siis ole mitään syytä.

Partakus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
"Liljankukka lumivalkoinen...", jonnet ei toki muista. Leiffillä oli jo lapsena oma pankkitili ja nyttemmin esiintynyt Huutokauppakeisarissakin myymässä omaisuutta. Uskon hänen olevan toinen näistä kunnon manneista.

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika paksua tuubaa jotkut uskottelevat itselleen, jos uskovat että romanit käyttäytyvät kuin mustalaiset valtaväestön mielipiteiden vuoksi. Kyllä ensin oli mustalaiset ja sen jälkeen vasta mielipide/ennakkoluulo. Suurin osa manneista vitut nakkaa meidän mielipiteistä, Kyllä Suomessa on romanitkin mahdollisuuden saanut, vaikka Ylen ja Hesarin kohujuituissa muuta koitetaan väittää.
Tsemppiä kaikille romaneille, jotka haluavat päästä pois tuosta kulttuurista.
Yksi (se ainoa) positiivinen kohtaaminen tuon porukan kanssa. Olin aivan nakit Kaivopihalla joskus 90-luvun alussa. Mulla oli mukana kolmenvartin Finlandia, josta oli jonkun verran juotu. Tuli nuori manne ja osti sen pois kuleksimasta 50 markalla. Oli siinä vaiheessa win-win tilanne molemmille.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Viestistä on annettu rikepiste
Se on kumma kun nykyään ei saa toimia niinkuin vaistot sanoo. Mustalaiset ovat kuin variksia. Lokit aina hyökkää varisten kimppuun, kun ne syövät lokin poikasia ja munia. Ehkä joku varis on ihan kiva tyyppi, eikä syö lokkien jälkikasvua, mutta lokit ovat oppineet hyökkäämään aina varisten kimppuun, varmuuden vuoksi.

Kukaan ihminenkään ei halua itseltään varastettavan jne, joten miksipä ei varmuuden vuoksi vältä mustalaisia. Mitään pahaa ei voi tapahtua, mutta toisin tekemällä voi pahaa tapahtua. No brainer.

"Kärjistetysti jos puolet mamuista syö tulonsiirroilla McDonaldsissa ja puolet työskentelee siellä, niin se on kansantaloudelle parempi kuin että mamuja ei olisi ollenkaan" -kahden suunnan sentteri

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
45100, sympatiat 00100 ja 20100.
Reaktio on kyllä ollut ylimitoitettu, mutta olen itsekin päätynyt karjumaan keskellä kaupunkia aikuista mulkuksi kusipääksi, kun näin hänen antavan röökiä pikkupimuille jotks hetkeä aiemmin olivat sitä minulta pyytäneet. Kun kyseessä on ollut oma pikkuveli, niin ehkä jopa pieni fyysinen palaute olisi ollut paikallaan.

Puukko kurkulla on vähän liikaa.
Mikäs tällä ihanan temperamenttisella kansanosalla ei olisi ylimitoitettua? Kannellaan teräaseita mukana, putsataan vanhuksia, ammuskellaan raveissa, nostetaan eläkettä nuoresta pitäen jne. Onnea kaikille teille, jotka olette päässeet tuosta kulttuurista pois.

Mutta olkoot. Minulle riittää se, ettei minun tarvitse olla heidän kanssaan tekemisissä. Ikinä.

Kouvolan Kiekko.

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennakkoluuloja meillä on kaikilla. Entäs laajaa kokemusta asiasta, jonka perusteella luomme oman perustellun käsityksen asiasta tai toisesta? Onko kyse senkin jälkeen ennakkoluuloista?

Penskana meillä kävi tummat/romanit/mustalaiset myymässä erilaista tuotetta. Naiset virkkuu-, miehet peltituotteita. Mukavia ihmisiä, juttu luisti ja kivaa oli. Kauppoja ei juurikaan syntynyt. Moiseen mukavaan yhteiseloon saattoi olla syynä se, että tiesivät isäni olevan poliisi.

Myöhemmin lähikylällä he nostivat kovan metelin, kun kaupunki toimitti polttopuut pilkkomattomina kaupungin maksamaan omakotitaloon.

Aikuisiällä poikkesin heikäläisten juuri (n. 1kk, eri perhe, eri kaupunki) peruskorjattuun kerrostaloasuntoon. Totesin, että eteisen puhelinpöydän viereinen seinä toimi muistiinpanotauluna. Ihmettelin.

Sosiaalietuuksia nostetaan samaan aikaan Ruotsista ja Suomesta. Sosiaalityöntekijät suostuvat lähes mihin tahansa vaatimukseen, koska eivät jaksa sitä suvun painostusta.

Isompia ja pienenmpiä juttuja olisi vaikka kuinka paljon.

Kyllä, romaneissa on paljonkin hyviä tyyppejä, mutta romanikulttuuri on todella vahva. Lapsi kasvatetaan pienestä pitäen siihen kaikkine puolineen. Hyvää on se yhteisöllisyys ja vanhempien kunnioitus. Huonoa on se, että he saavat tehdä mitä haluavat koska kulttuuri.

Edelliseen liittyen olen todennut hyväksi lähestymistavaksi kysyä:
Kenes poikii/tyttöi sie oot? Taian tuntee...

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viesti (ja ketjun muu anti) on johtanut pelikieltoon
Minusta sekopäinen sinisilmäisyys ja idealismi asian suhteen on myös melko turmiollista.
Miksi? Mutta kuka edes on ollut sinisilmäinen? En minä ainakaak usko, että tässä tapahtu mitään muutosta. Suurin motiivi mulla kirjoittaa on ainakin on ollut edes pienen pahan olon synnyttäminen osalle keskustelijoista. Esim. en usko, että yllä kirjoittanut moby tulee koskaan muuttumaan, ja on koko elämänsä mulkku.

Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On lillukanvarsia keskustella siitä, miten tätä negatiivista suhtautumista tuodaan esiin.
Ok. Mutta mieti nyt, että jos lapsi olisi vaikka puoliksi musta ja aina silloi tällöin törmäisi kommentoihin kuten mitä moby sanoo, että hänet pitäisi hävittää, niin onko nyt oikeasti kyse lillukanvarsista?

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän riippuu myös perheistä. Meillä oli naapurina omakotitalossa vuosikausia mustalaisia, kaupungin asunto varmaan. Mutta koskaan ei ollut mitään ongelmia heidän kanssaan, vanha isäntä piti perheen tiukassa kuosissa. Valkolaisten kanssa ei mitään tekemistä. Kun isäntä kuoli, muutti loppuperhe pois. Nykyään en tiedä, missä majailevat.

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Miksi? Mutta kuka edes on ollut sinisilmäinen? En minä ainakaak usko, että tässä tapahtu mitään muutosta. Suurin motiivi mulla kirjoittaa on ainakin on ollut edes pienen pahan olon synnyttäminen osalle keskustelijoista. Esim. en usko, että yllä kirjoittanut moby tulee koskaan muuttumaan, ja on koko elämänsä mulkku.
Siksi, koska se ei esim. tilastollisesti ole kovin järkevää pidemmässä juoksussa. Voin vakuuttaa sinulle yhden asian: mikäli ryhdyt tietoisesti pyörimään enemmän romanien kanssa, niin jossain vaiheessa ns. paska tulee osumaan siihen kuuluisaan tuulettimeen. Yksilöt ovat sitten asia erikseen - kuten vaikkapa mainitsemasi ystäväsi. Onko myös valtaväestön syytä, että esimerkiksi romanien henkirikostilastot ovat noin 16x verrattuna valtaväestöön?

Pahaa oloa synnyttämällä et saa aikaiseksi positiivisia asioita. Kannattaa myös ehkä muistaa, että kaikki ihmiset maailmassa eivät voi olla kanssasi samaa mieltä. Eikä tarvitsekaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy