Romanit

  • 1 478 184
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Viestistä on annettu rikepiste
Se on kumma kun nykyään ei saa toimia niinkuin vaistot sanoo. Mustalaiset ovat kuin variksia. Lokit aina hyökkää varisten kimppuun, kun ne syövät lokin poikasia ja munia. Ehkä joku varis on ihan kiva tyyppi, eikä syö lokkien jälkikasvua, mutta lokit ovat oppineet hyökkäämään aina varisten kimppuun, varmuuden vuoksi.

Kukaan ihminenkään ei halua itseltään varastettavan jne, joten miksipä ei varmuuden vuoksi vältä mustalaisia. Mitään pahaa ei voi tapahtua, mutta toisin tekemällä voi pahaa tapahtua. No brainer.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Reaktio on kyllä ollut ylimitoitettu, mutta olen itsekin päätynyt karjumaan keskellä kaupunkia aikuista mulkuksi kusipääksi, kun näin hänen antavan röökiä pikkupimuille jotks hetkeä aiemmin olivat sitä minulta pyytäneet. Kun kyseessä on ollut oma pikkuveli, niin ehkä jopa pieni fyysinen palaute olisi ollut paikallaan.

Puukko kurkulla on vähän liikaa.

Mikäs tällä ihanan temperamenttisella kansanosalla ei olisi ylimitoitettua? Kannellaan teräaseita mukana, putsataan vanhuksia, ammuskellaan raveissa, nostetaan eläkettä nuoresta pitäen jne. Onnea kaikille teille, jotka olette päässeet tuosta kulttuurista pois.

Mutta olkoot. Minulle riittää se, ettei minun tarvitse olla heidän kanssaan tekemisissä. Ikinä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennakkoluuloja meillä on kaikilla. Entäs laajaa kokemusta asiasta, jonka perusteella luomme oman perustellun käsityksen asiasta tai toisesta? Onko kyse senkin jälkeen ennakkoluuloista?

Penskana meillä kävi tummat/romanit/mustalaiset myymässä erilaista tuotetta. Naiset virkkuu-, miehet peltituotteita. Mukavia ihmisiä, juttu luisti ja kivaa oli. Kauppoja ei juurikaan syntynyt. Moiseen mukavaan yhteiseloon saattoi olla syynä se, että tiesivät isäni olevan poliisi.

Myöhemmin lähikylällä he nostivat kovan metelin, kun kaupunki toimitti polttopuut pilkkomattomina kaupungin maksamaan omakotitaloon.

Aikuisiällä poikkesin heikäläisten juuri (n. 1kk, eri perhe, eri kaupunki) peruskorjattuun kerrostaloasuntoon. Totesin, että eteisen puhelinpöydän viereinen seinä toimi muistiinpanotauluna. Ihmettelin.

Sosiaalietuuksia nostetaan samaan aikaan Ruotsista ja Suomesta. Sosiaalityöntekijät suostuvat lähes mihin tahansa vaatimukseen, koska eivät jaksa sitä suvun painostusta.

Isompia ja pienenmpiä juttuja olisi vaikka kuinka paljon.

Kyllä, romaneissa on paljonkin hyviä tyyppejä, mutta romanikulttuuri on todella vahva. Lapsi kasvatetaan pienestä pitäen siihen kaikkine puolineen. Hyvää on se yhteisöllisyys ja vanhempien kunnioitus. Huonoa on se, että he saavat tehdä mitä haluavat koska kulttuuri.

Edelliseen liittyen olen todennut hyväksi lähestymistavaksi kysyä:
Kenes poikii/tyttöi sie oot? Taian tuntee...
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viesti (ja ketjun muu anti) on johtanut pelikieltoon
Minusta sekopäinen sinisilmäisyys ja idealismi asian suhteen on myös melko turmiollista.

Miksi? Mutta kuka edes on ollut sinisilmäinen? En minä ainakaak usko, että tässä tapahtu mitään muutosta. Suurin motiivi mulla kirjoittaa on ainakin on ollut edes pienen pahan olon synnyttäminen osalle keskustelijoista. Esim. en usko, että yllä kirjoittanut moby tulee koskaan muuttumaan, ja on koko elämänsä mulkku.
 
Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On lillukanvarsia keskustella siitä, miten tätä negatiivista suhtautumista tuodaan esiin.

Ok. Mutta mieti nyt, että jos lapsi olisi vaikka puoliksi musta ja aina silloi tällöin törmäisi kommentoihin kuten mitä moby sanoo, että hänet pitäisi hävittää, niin onko nyt oikeasti kyse lillukanvarsista?
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän riippuu myös perheistä. Meillä oli naapurina omakotitalossa vuosikausia mustalaisia, kaupungin asunto varmaan. Mutta koskaan ei ollut mitään ongelmia heidän kanssaan, vanha isäntä piti perheen tiukassa kuosissa. Valkolaisten kanssa ei mitään tekemistä. Kun isäntä kuoli, muutti loppuperhe pois. Nykyään en tiedä, missä majailevat.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Miksi? Mutta kuka edes on ollut sinisilmäinen? En minä ainakaak usko, että tässä tapahtu mitään muutosta. Suurin motiivi mulla kirjoittaa on ainakin on ollut edes pienen pahan olon synnyttäminen osalle keskustelijoista. Esim. en usko, että yllä kirjoittanut moby tulee koskaan muuttumaan, ja on koko elämänsä mulkku.

Siksi, koska se ei esim. tilastollisesti ole kovin järkevää pidemmässä juoksussa. Voin vakuuttaa sinulle yhden asian: mikäli ryhdyt tietoisesti pyörimään enemmän romanien kanssa, niin jossain vaiheessa ns. paska tulee osumaan siihen kuuluisaan tuulettimeen. Yksilöt ovat sitten asia erikseen - kuten vaikkapa mainitsemasi ystäväsi. Onko myös valtaväestön syytä, että esimerkiksi romanien henkirikostilastot ovat noin 16x verrattuna valtaväestöön?

Pahaa oloa synnyttämällä et saa aikaiseksi positiivisia asioita. Kannattaa myös ehkä muistaa, että kaikki ihmiset maailmassa eivät voi olla kanssasi samaa mieltä. Eikä tarvitsekaan.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksi, koska se ei esim. tilastollisesti ole kovin järkevää pidemmässä juoksussa. Voin vakuuttaa sinulle yhden asian: mikäli ryhdyt tietoisesti pyörimään enemmän romanien kanssa, niin jossain vaiheessa ns. paska tulee osumaan siihen kuuluisaan tuulettimeen. Yksilöt ovat sitten asia erikseen - kuten vaikkapa mainitsemasi ystäväsi. Onko myös valtaväestön syytä, että esimerkiksi romanien henkirikostilastot ovat noin 16x verrattuna valtaväestöön?

Pahaa oloa synnyttämällä et saa aikaiseksi positiivisia asioita. Kannattaa myös ehkä muistaa, että kaikki ihmiset maailmassa eivät voi olla kanssasi samaa mieltä. Eikä tarvitsekaan.

Ok. Ymmärsi väärin mihin viittasit idealismilla edellisessä viestissä.
 
Kuka on sanonut, että jos ihmisellä on ennakkoluuloja, niin hän huono ihminen?

Esim. sinä, nimimerkki moby:sta. Itse taas uskon, että nimim. moby sinun ennustuksestasi huolimatta ei tule olemaaan koko elämäänsä mulkku. Toisin kuin romanit.

Koitin tuossa laskeskella montako kertaa edellisen työurani aikana olin tekemisissä romanien kanssa.
Päädyin noin lukuun: 2000.
Montako kertaa tapaaminen tapahtui positiivisissa merkeissä?
Päädyin promillelukuun: 0,001

Itse olen tehnyt päätelmäni statistiikan ja kokemuksen yhteissummalla. Silti väitän, että pystyin tekemään työni vailla ennakkoluuloja, vaikka ko. kansanosa ei sitä toden totta helpoksi tehnyt.

Nyttemmin suosittelen kaikille pysymään mahdollisimman kaukana romaneista, mikäli mikäli valinnan voi tehdä itse.

Toki jos heistä pitää ja haluaa edistää heidän asiaansa ponnekkaasti muuallakin kuin heidän suosimallaan Jatkoajan keskustelupalstalla, niin Romaniasiain neuvottelukunta varmasti kaipaa innokkaita vapaaehtoistyöntekijöitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku
Jos sinulla olisi ala-asteella lapsi ja samalla luokalla hänen kansssaan romani, johon olisi tutustunut ensimmäisinä koulupäivinä, niin käskisitkö välittömästi lopettamaan kaveeraamisen?

Toivon lähimmäistesi puolesta, että nyt vain esität tyhmää. Toistan lauseen, jonka sinä itse lainasit edellisestä viestistäni:
"...mikäli valinnan voi tehdä itse."

Mutta ettei sinullekaan jäisi epäselväksi ja eräänlaisena vastauksena kysymykseesi:

Kyllä annan lapseni tehdä valintansa kavereistaan ihan itse, ellei kaveri ala viemään lastani jossain vaiheessa väärään suuntaan. Ja valitettavasti romaneille se suunta löytyy prosentuaalisesti suhteessa väestöön eri lailla kuin valtaväestöllä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Yksilö ansaitsee mahdollisuuden - yksilö valitettavasti kärsii suuremman joukon aiheuttamista ennakkoluuloista. Osan tapauksissa enemmän - osan tapauksissa vähemmän. Itse en kyllä ole yhdenkään ihmisen nähnyt haukkuvan romania ihmissaastaksi (tai mitä näitä heittoja täällä nyt on viljelty) aivan spontaanisti.
En usko, että romani on se todellinen herjojen kohde, vaan romanikulttuuri. Ikävä kyllä, kun romaniyksilö vaatetuksellaan kertoo edustavan tämänkaltaista kulttuuria ja arvoja, jolloin häntä on enää vaikea nähdä yksilönä - varsinkin jos he liikkuvat isommassa porukassa, jossa yksilö hukkuu yhteisön painoon. Uskonkin, että romanit, jotka pyrkivät sulautumaan yhteiskuntaan ja hylkäämään romanikulttuurin, keräävät osakseen sympatiaa valtaväestön osalta, vaikka tämä hukkuukin kokonaiskuvan alle.

Ydinkysymys kuuluu; onko romanikulttuuri ja sen arvot sellaisia, että niitä tulisi kunnioittaa, vai tulisiko meidän vaatia muutosta, jotta se täyttäisi meidän yhteiskunnan asettamat arvot? Mikäli jälkimmäinen tuntuu oikealta, niin muutos voi syntyä vain romaniyhteisön itsensä kautta, kuten @Jesus Shaves taitaa myöhemmin myös todeta.

Tuntuu ikävältä seurata näitä ennakkoluuloja keskustelupalstoilla yms. varsinkin, kun lähes kaikki tuntemani romaniyksilöt ovat olleet mukavia. Toisaalta ilman ennakkoluulojen painetta romanikulttuurilla ei ole mitään tarvetta uudistaa itseään ja henkilökohtaisesti näen sille ison tarpeen. Näin ollen ennakkoluulojen ja romaneihin kohdistuvan paineen voisi katsoa olevan hyvästä romaneille... Mikäli siis ajattelee, että romanikulttuuri ei sellaisenaan ole säilyttämisen arvoinen.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toivon lähimmäistesi puolesta, että nyt vain esität tyhmää. Toistan lauseen, jonka sinä itse lainasit edellisestä viestistäni:
"...mikäli valinnan voi tehdä itse."

Mutta ettei sinullekaan jäisi epäselväksi ja eräänlaisena vastauksena kysymykseesi:

Kyllä annan lapseni tehdä valintansa kavereistaan ihan itse, ellei kaveri ala viemään lastani jossain vaiheessa väärään suuntaan. Ja valitettavasti romaneille se suunta löytyy prosentuaalisesti suhteessa väestöön eri lailla kuin valtaväestöllä.


Ok. Muotoilen kysymyksen uudelleen: suosittelisitko lopettamaan kaveeramisen?
 
Ok. Muotoilen kysymyksen uudelleen: suosittelisitko lopettamaan kaveeramisen?

Kyllä. Mutta siinä tapauksessa on ihan sama mitä rotua, sukupuolta, ikäryhmää tai uskontokuntaa ko. hlö edustaa, jos ko. hlö on epärehellinen, ehkä varasteleva, väkivaltainen, joukossa niin helvetin kova, mutta yksin persettä nuoleva älyvapaa yksilö.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä. Mutta siinä tapauksessa on ihan sama mitä rotua, sukupuolta, ikäryhmää tai uskontokuntaa ko. hlö edustaa, jos ko. hlö on epärehellinen, ehkä varasteleva, väkivaltainen, joukossa niin helvetin kova, mutta yksin persettä nuoleva älyvapaa yksilö.

Ok. Ja nyt arvoisille kuulijoille muistutan, että tässä puhutaan seitsemän vuotiaista lapsista.
 
Ok. Ja nyt arvoisille kuulijoille muistutan, että tässä puhutaan seitsemän vuotiaista lapsista.

No jo on harvinaisen tyhmä ihminen tai pahasti lukutaidoton. Revithän tuolta jostain kohdan, jossa puhutaan 7-vuotiaista?

Itse otit esimerkiksi alakouluikäiset, johon minä vastasin ehkä kuvitteellisen lapseni ”puolesta”, miten minä toimisin. Ja nimimerkille tiedoksi, alakouluikäiset (jopa 7-vuotiaat) lapset voivat olla hyvin julmia toisilleen. Ai mistäkö tiedän? Olen nähnyt läheltä monta vuotta, toki aikuisen näkökulmasta.

Mutta Jaketaunus on hyvä ja jatkaa tätä ketjua ihan oman tarpeen ja vähäisen ymmärryksensä pohjalta. Romaniasiain neuvottelukunta sijaitsi joskus muistaakseni Bulevardilla. Olet siellä enemmän avuksi romaneille kuin täällä.
 
Mitä sinä @Jakedeus haet tällä kummallisella ristiretkelläsi?
Kohdellaanko romaneja väärin?
Onko mielestäsi romanikulttuurissa korjattavaa? Ja jos on, mitä?
Varmasti viattomat romanit kärsivät yleistyksien vuoksi, mutta romaneja tuntevana väitän että ei ihan aiheetta ja tämän myöntävät itsekin. Tosin nämä niitä työssä olevia romaneja.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No jo on harvinaisen tyhmä ihminen tai pahasti lukutaidoton. Revithän tuolta jostain kohdan, jossa puhutaan 7-vuotiaista?

Itse otit esimerkiksi alakouluikäiset, johon minä vastasin ehkä kuvitteellisen lapseni ”puolesta”, miten minä toimisin. Ja nimimerkille tiedoksi, alakouluikäiset (jopa 7-vuotiaat) lapset voivat olla hyvin julmia toisilleen. Ai mistäkö tiedän? Olen nähnyt läheltä monta vuotta, toki aikuisen näkökulmasta.

Mutta Jaketaunus on hyvä ja jatkaa tätä ketjua ihan oman tarpeen ja vähäisen ymmärryksensä pohjalta. Romaniasiain neuvottelukunta sijaitsi joskus muistaakseni Bulevardilla. Olet siellä enemmän avuksi romaneille kuin täällä.

Joo. Muistin, että kirjoitin ala-asteen aloittavasta lapsesta, mutta puhuinkin vain ala-asteikäisestä. No toisaalta tälläiset tilanteet kuitenkin tulevat vastaan siinä vaiheessa kun luokkaa vaihdetaan, joten siinä mielessä ala-asteen aloittaminen tavoittaa ihan hyvin esimerkin pointin.

Mutta ymmärsinkö nyt oikein, että suosittelisit pysymään erossa jos ko. hlö on epärehellinen, ehkä varasteleva, väkivaltainen, joukossa niin helvetin kova, mutta yksin persettä nuoleva älyvapaa yksilö. Eli et ilman näitä ominaisuuksia? Ja kun ajatellaan, että harvoin ala-asteikäiset lapset ovat epärehellisiä, ehkä varastelevia, väkivaltaisia, joukossa niin helvetin kovia, mutta yksin persettä nuolevia älyvapaita yksilöitä. vaan enemmänkin, niin, lapsia niin et kuitenkaan tässä tapauksessa (jos nämä ym. ehdot eivät täyty) kaikille eli lapsellesi suosittele pysymään mahdollisimman kaukana romaneista? Vai?

Ei tämä ole mikään vaikea kysymys ja oot vastannut kumman pitkästi joka kerta helppoon kysymykseen.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä sinä @Jakedeus haet tällä kummallisella ristiretkelläsi?

Kunhan kirjottelen.

Kohdellaanko romaneja väärin?

Joitakin kohdellaan, joitakin ei.

Onko mielestäsi romanikulttuurissa korjattavaa? Ja jos on, mitä?

Pitäisi ekaksi määritellä mitä tarkoitetaan romaanikulttuurilla. Mutta, joo, yleisessä merkityksessä kyllä. Sori, hengastyn tälläisten itsestäänselvyyksien kirjoittamisesta, joten tämä oli viimeinen kommentti ''romankulttuuriin''.

Varmasti viattomat romanit kärsivät yleistyksien vuoksi, mutta romaneja tuntevana väitän että ei ihan aiheetta ja tämän myöntävät itsekin. Tosin nämä niitä työssä olevia romaneja.

Varmasti eivät aiheetta, ilman yksilön omaa syytään kyllä ja puhe kulttuureista tai ryhmistä itsenäisinä subjekteina tavallasi hämärtää tätä eroa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No nimenomaan.

Ja keskustelen, minullehan tässä on jatkuvasti vastattu ja olen vastannut. Keskustelupalstahan tämä on..? Mutta onpahan pari mielenkiintoista huomiota kyllä tullut huomattua. Ensimmäinen on se, että jos suoran halveksunnan ja haukumisen kohdistaa yhteen ihmiseen, niin se herättää närkästyksen, vaikka niille haukuille olisi selvä syy, mutta jos kokonaista ihmisryhmää haukutaan ja halvennetaan, niin se ei kiinnosta ketään. Toisekseen tämä ärtymys, jonka viestini on herättänyt. Jollain tavalla on tuntuu monesta olevan raivostuttavaa, kun joku ei osallistukaan yhteiseen joukkohurmokseen, vaan aloittaa sen kyseenalaistamisen. Ja siis nimenomaan on monen mielestä raivostuttavaa, koska viestejä ei olla sivuutettu, vaan yllä kuvatun kaltaisesti on ollut pakko niihin tarttua.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän tämän koko keskustelun voisi printata ja kiinnittää romanien pukukopin seinälle taisteluintoa nostamaan. Jos siis näkisi tämän mustalaiset vs valkolaiset asetelman pudotuspeliottelun kaltaisena taisteluna. Ei ole kyllä epäilystäkään että ennakkoluulot elää ja voi hyvin valtaväestön keskuudessa.

Itsellä ei ole kyllä läheisempää kokemusta kuin mukavista ja rehellisistä romaneista. Varmasti muunkinlaisia on, mutta en lähtisi yleistämään.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole kyllä epäilystäkään että ennakkoluulot elää ja voi hyvin valtaväestön keskuudessa.

Itsellä ei ole kyllä läheisempää kokemusta kuin mukavista ja rehellisistä romaneista. Varmasti muunkinlaisia on, mutta en lähtisi yleistämään.

No niinno...

Suurin osa mitä täältä on lukenut, niin nehän ovat nimenomaan omia kokemuksia.

Villein kokemus on paikalliselta Siwalta yli 10 vuoden takaa, kun sattumalta kaupasta ulos tullessani pihaan ajoi Mersu.

Autosta kuskinpaikalta nousi nainen, joka paiskasi oven todella lujaa kiinni ilmeisen vihaisena. Huomasin samalla, että naisella oli hyvin pieni lapsi jossain kantorepussa rinnalla. En sitten tiedä miten hän on turvavöitä käyttänyt tuossa tilanteessa ja ei ehkä ihan muutenkaan lakien mukaan menty tuossa lapsen kuljetuksessa autossa.

Pian sitten autosta könysi kaatokännissä oleva isäntä perkelettä huutaen. Ilmeisesti jotain riitaa oli ollut ja vaimon oven paiskominen oli viimeinen niitti. Isäntä harppoi vaimoaan kohti ja yritti iskeä sellaisen heijarin vaimonsa leukaperiin, että moni lätkätappelija olisi ylpeä... Sanomattakin selvää ettei lyönti ollut kovinkaan hallittu.

Mies yritti huitoa puolisoa muutamia kertoja kuitenkaan osumatta kohteeseen ja tässä vaiheessa olin aivan heidän vieressään ja samalla nainen sitten alkoi kiljua ja pyytää apua. Menin sitten seisomaan isolla 170 +cm ruhollani väliin ja isäntä jatkoi huitomista, kunnes tajusi ilmeisesti etten olekaan hänen puolisonsa ja hän päätti palata autoon istumaan auki jääneen oven kautta.

Nainen jatkoi hysteeristä huutamista ja juoksi kauppaan pyytämään apua ja poliisia.

Tämä tilanne kesti ehkä 15 sekuntia yhteensä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Olen kerran käynyt paikallisella poliisilaitoksella katsomassa tunnistuskansiosta, josko sieltä löytyisi kyseisen ihmisryhmän edustaja, joka tupakkia pummiessaan huitaisi minua veitsellä päähän. Voin sanoa ettei se ollut mikään ohuemmanpuoleinen opus missä niitä tunnistekuvia oli paikallisista suuruuksista.

Itse tapaushan sattui niin, että kotitaloni alaovella tuli vastaan nuori manne joka oli tupakin tarpeessa. Omatkin olivat loppu, mutta kotona olisi kartonkikaupalla, näin myös mannelle sanoin. Tämäpä ei kelvannut, vaan kessua olisi saatava nyt ja heti paikalla. Pahoittelin etten voi siinä tapauksessa auttaa, jos arvon herra ei viitsi puolta minuuttia odottaa että hakisin hänelle ja itselleni savukkeet ja olisimme ne myös voineet siinä alaovella yhdessä poltella, toisenkin vaikka olisin voinut tarjota. Mutta ei, tässä vaiheessa herra ottaa jonkun ihmeellisen veitsennysän taskustaan ja vaatii tupakkaa. Tässä vaiheessa alkoi naurattaa kovin makeasti kun vastapuolen ymmärrys tupakin saatavuudesta oli, noh, sanotaanko vaikka vitun idiootin tasolla. Painiksihan se meni ja siinä painin tuoksinassa veitsi heilahti, tehden pystyviillon vasemman silmäni viereen. Veren nähdessään ja tilanteen tajuttuaan lähti manne kovaa käpälämäkeen.

Huvittavinta tilanteessa oli kuitenkin ambulanssimies, jolla meni hermot poliisiin, joka tunkeutui useamman kerran kesken paikkausoperaation ambulanssiin tivaamaan tuntomerkkejä. "PAINU NYT KYTTÄ HELVETTIIN SIITÄ, MEILLÄ ON HOMMA KESKEN! SILLÄ OLI SUORAT HOUSUT JA TUMMA TUKKA, KYLLÄ SÄ TIEDÄT MILTÄ MANNE NÄYTTÄÄ!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä asia ei ole mustavalkoinen, tietenkään. Yksittäistä romania kampittaa kantisväen ennakkoluulot, mutta valitettavasti vielä enemmän sitä kampittaa romaniyhteisön tyypillinen tapa elää. Listaan tähän olennaisia seikkoja, jotka heikentäisivät KENEN TAHANSA integraatiota yhteiskuntaan.
Minusta on varsin perusteltua kutsua varastelevia ja muita rikoksia tehtailevia romaneja, jotka pilaavat muiden maineen paskasakiksi. Kuitenkin yhtä reilua on kutsua henkilöitä, jotka leimaavat ihmisiä heidän rotunsa perusteella samalla tavalla paskasakiksi. Tokihan rasisti on sanakirjamääritelmä, mutta kun täällä nyt tykätään näitä värikäämpiä ilmaisuja käyttää.

Väännän vielä rautalangasta, että on ymmärrettävää että ihmisillä on ennakkoluuloja johtuen sekä omista kokemuksista että tilastoista, mutta niiden yleistäminen koskemaan kaikkia yksiköilä on silti junttimaista ja perseestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös