Sepä se juuri. Kun on syntynyt pih...säästeliääksi niin on seurattava alerysäyksiä ja nimenomaan ulkomailta sillä kotimaiset alet tuppaavat olemaan naurettavia...
...Vielä tuosta telttaan kunnolla satsaamalla voisi niistää melkein kilon mutta pelkään että sellainen ultralite ei kestäisi kuitenkaan Käsivarren myrskytuulia...
Vaatteisiin ja kenkiin saa sitten uppoamaan yllättävänkin paljon, varsinkin jos harrastaa monipuolisemmin retkeilyä. Allekirjoittaneella on on hiukan eri kamat normi-vaelluksille, vuoristoon ja sitten metsävaelluksille esimerkiksi lapissa. Jälkimmäinen siksi, että silloin kun on mahdollisuus tulistella, niin kalvo- ja keinokuituvaatteet ovat kaukana ideaalista. Tällaisissa reissuissa suosin Fjällrävenin tuotteita, vaikkeivat toki vedenpitäviä täysin olekaan.
Ja sitten kun on vielä eri kamat normaalien vaellusten lisäksi kajakki-melontaan, randonnee-hiihtoon, maastopyöräilyyn jne.. niin onhan noissa retkeilykamoissa varmaan ainakin muutama kymppitonni kiinni. Se tosin ei harmita, vaan pikemminkin se, ettei noita välineitä ehdi tarpeeksi käyttää. Olen haaveillut, että saisin otettua kolmen kuukauden vapaan, esimerkiksi kuukausi palkatonta kesäloman molemmin puolin, ja sen ajan pyhittäisin lähes kokonaan retikeilylle ja ulkoilulle. Ehkä parin vuoden päästä siihen olisi jo mahdollisuus.
Mitäs kauppoja Yläpesä suosii maailmalta tuotteita ostellessa? Minä en ole kovin paljon viime vuosina nettiostoksia harrastanut, kun mulle tavara on kulkeutunut tuttavien avustuksella jenkeistä aika hyvin. Ottaa kyllä päähän kuin sama - jopa eurooppalainen - tuote on vähintään kolmanneksen edullisempi ihan vaan sillä, että se raahataan Atlantin toiselle puolelle. Viimeksi ostin Rab:in kuoritakin ja housut, toki alennuksta, mutta säästin reilusti yli 300 euroa ostamalla ne jenkeistä eurooppalaisten kauppojen sijaan.
Kyllä nuo ultra-kevyet tuotteet aika hyvin tuultakin kestävät... toki riippuu tuotteestakin kun niitäkin on niin monentasoisia. Minä en olisi esimerkiksi vielä käsivarren olosuhteissa huolissani. Eri asia, kun siirrytään oikeasti ylävuoristoon. Paljon on kiinni myös siitä, mihin ja miten teltan pystyttää. Tosin oma käyttö noiden puhtaasti ultra-light tuotteiden kanssa on vähentynyt aika paljonkin, koska kannan mielelläni sen muutaman ylimääräisen kilon jolla puolestaan lisään vaellusmukavuutta huomattavasti. Mielummin kuitenkin olen teltassa, jossa on kunnon istumiskorkeus kuin säästän puoli kiloa teltan painossa ottamalla mahdollisimman matalan teltan. Mutta johonkin se raja on toki aina vedettävä. Itse olen testannut viimeksi vaelluskotaa, joka onkin verraton väline metsä-lappi tyyppisessä retkeilyssä, mutta soveltuu aika huonosti tunturiylängöille, vuorostosta nyt puhumattakaan.
OutdoorGearLab on aika hyvä sivusto varusteiden esittelyn ja niistä kertovien testiraporttien lukemiseen.. yksi parhaita mitä minä tiedän? Hiukan jenkkipainotteinen, mutta kun sen pitää mielessä, niin kyllä sieltä ihan hyvää vinkkiä ostopäätösten tueksi löytää..