Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 274 271
  • 1 741

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin en todellakaan tarkoittanutkaan että se areena ittensä takasin maksais vaan se koko elämyskeskus lisääntyvän matkailun muodossa. Ja siksi onkin tärkeää laittaa sellaiset raamit tuolle hankkeelle että jos kaupunki siihen osallistuu niin se hanke on rakennettava kokonaisuudessaan. Pelkkää areenaa ei missään tapauksessa kannata rakentaa, Turkuhalli on edelleen täysin riittävä ja jopa erinomaisen hyvä halli Tepsille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mas@

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin en todellakaan tarkoittanutkaan että se areena ittensä takasin maksais vaan se koko elämyskeskus lisääntyvän matkailun muodossa. Ja siksi onkin tärkeää laittaa sellaiset raamit tuolle hankkeelle että jos kaupunki siihen osallistuu niin se hanke on rakennettava kokonaisuudessaan. Pelkkää areenaa ei missään tapauksessa kannata rakentaa, Turkuhalli on edelleen täysin riittävä ja jopa erinomaisen hyvä halli Tepsille.

Varmaan noin, jos elämyskeskus toteutuu tolla laajuudella, mitä ratapiha -hankkeen sivuilla kerrotaan.

Kaupunkihan asetti tossa ylempänä ehdoksi, että pitää toteutua hallia ja asumista laajempana. Se ei vielä tarkoita, että toteutuu noin laajasti kuin sivuilla. Voi olla, että hallin ja asumisen lisäksi tulee toimistorakennuksia, päivittäistavarakauppoja ja päiväkoteja. Silloin mielestäni kaupungin ehdot täyttyy, mutta vaikea uskoa että matkailu lisääntyy, mitä kautta kaupunki saisi tuloja.

Jotenkin voisin kuvitella, että jos tästä syvempään taantumaan tai lamaan ajaudutaan, niin elämyskeskuksen aktiiviteetit karsiutuvat aika minimiin. Ja ehkä pidetään optio, että joskus rakennetaan sitten enemmän jos luoja suo. Todellisuus tulee olemaan todennäköisesti jotain minimin ja ratapihahankkeen -sivujen pilvilinnojen välillä, jos hanke toteutuu. Aika näyttää.

Mutta se on totta, että jos hanke toteutuu edes lähellä ratapihahankkeen -sivujen mukaista todellisuutta, niin kaupungin kannattaa ehdottomasti laittaa 30miljoonaa tuohon projektiin.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Pidän ideasta ja kaupungin kehittämisestä. Ei tuo kuitenkaan tarkoita, että rahaa alkaa taivaalta satamaan. Ton keskuksen tuotot on muualta Turusta pois.
 
Ton keskuksen tuotot on muualta Turusta pois.

Tälle toteamalle olisi kiva kuulla perusteluita.

Hanke on sen verran mittava, että kyllä tuo työtä generoi ainakin rakennusvaiheessa - runsaastikin. Pääosin yksityisrahoitteinen elvytys ja sen synnyttämä työvaikutus on taantumassa aina positiviinen tekijä ottaen huomioon, että telakka tulee sakkaamaan todennäköisesti melko pahasti. Toisaalta Turussa ei ole juurikaan tehty merkittäviä infrahankkeita menneinä vuosikymmeninä. Ehkä tämän ratapihaprojektin saattaminen toteutusvaiheeseen synnyttää positiivisen jatkumon, jonka lopputuloksena myös raitiotiehankkeessa päästään maaliin. Vai onko vetovoimainen ja eteenpäin menevä Turku vain kaukainen haave? Tällä hetkellä Turku ei kykene haastamaan Tamperetta ja Helsinkiä kasvukeskuksien taistelussa yrityksistä ja osaavasta työvoimasta. Nykytilaa voi havainnollistaa itselleen etsimällä näistä kolmesta kaupungista esimerkiksi kymmenen suurimman työnantajan listat ja vertaamalla nitä toisiinsa.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tälle toteamalle olisi kiva kuulla perusteluita.

Hanke on sen verran mittava, että kyllä tuo työtä generoi ainakin rakennusvaiheessa - runsaastikin. Pääosin yksityisrahoitteinen elvytys ja sen synnyttämä työvaikutus on taantumassa aina positiviinen tekijä ottaen huomioon, että telakka tulee sakkaamaan todennäköisesti melko pahasti. Toisaalta Turussa ei ole juurikaan tehty merkittäviä infrahankkeita menneinä vuosikymmeninä. Ehkä tämän ratapihaprojektin saattaminen toteutusvaiheeseen synnyttää positiivisen jatkumon, jonka lopputuloksena myös raitiotiehankkeessa päästään maaliin. Vai onko vetovoimainen ja eteenpäin menevä Turku vain kaukainen haave? Tällä hetkellä Turku ei kykene haastamaan Tamperetta ja Helsinkiä kasvukeskuksien taistelussa yrityksistä ja osaavasta työvoimasta. Nykytilaa voi havainnollistaa itselleen etsimällä näistä kolmesta kaupungista esimerkiksi kymmenen suurimman työnantajan listat ja vertaamalla nitä toisiinsa.

Tuleeko sakkaamaan? Tilauskirjahan on täynnä vuoteen 2025. Vai onko sun näkemys, että osa laivoista jää rakentamatta? Jotenkin ite nään, että todennäköisemmin toi ratapiha hanke sakkaa ku telakka. Vaikka risteilybusiness onkin tällä hetkellä jäässä.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuleeko sakkaamaan? Tilauskirjahan on täynnä vuoteen 2025. Vai onko sun näkemys, että osa laivoista jää rakentamatta? Jotenkin ite nään, että todennäköisemmin toi ratapiha hanke sakkaa ku telakka. Vaikka risteilybusiness onkin tällä hetkellä jäässä.

Telakalla oli kova tavoite nostaa kapasiteettia reilusti ja niin olisi tehtykin ilman Covidia. Nyt kapasiteetin nosto unohdettiin ja vedetään samalla syklillä kuin ennenkin eli kyllä telakalla töitä riittää. Sorry ot.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Telakalla oli kova tavoite nostaa kapasiteettia reilusti ja niin olisi tehtykin ilman Covidia. Nyt kapasiteetin nosto unohdettiin ja vedetään samalla syklillä kuin ennenkin eli kyllä telakalla töitä riittää. Sorry ot.
Kiva kuulla.. Täällä ytimessä on erilaiset tuntemukset. Lomautuksia, irtisanomisia tiedossa hälyyttävän paljon joista ekat lomautukset alkaa marraskuussa ja kestää ensi kesään. Tulee tietysti myös vaikuttamaan alihankkijoihin isosti.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Kiva kuulla.. Täällä ytimessä on erilaiset tuntemukset. Lomautuksia, irtisanomisia tiedossa hälyyttävän paljon joista ekat lomautukset alkaa marraskuussa ja kestää ensi kesään. Tulee tietysti myös vaikuttamaan alihankkijoihin isosti.

Kapan nostoa oli aloitettu, joten vaikutuksia tietysti on, mutta isossa kuvassa ei lienee suurta huolta.
Mutta, ei täällä tästä enempää. Jos haluat, niin yv tavoittaa.
 
Tuossa @charlieglide n linkkaamassa jutussa mainitaan katsomokapasiteetiksi jääkiekkossa noin 9000 ja konserteissa 10 000. Aika paljon tullaan siis jäämään noista muista megahankkeista Tampereella ja Helsingissä. Tuo joku projektivetäjäkin myöntää, että ei lähdetä kilpailemaan kapasiteetilla Tampereen uuden hallin kanssa.

Vähän ristiriitaiset fiilikset tuosta. Toisaalta olen usein haaveillut juuri vähän tiiviimmästä hallista tyyliin 8000-10 000 katsojaa, mutta tuo että "antaudutaan" heti alkuunsa suurtapahtumien suhteen vähän epäilyttää. Kiva olisi jotain huipputurnauksia nähdä Turussakin. Nyt kun muualle valmistuu vastaavanlaisia tai suurempia halleja niin kilpailu Liigassakin taloudellisista resursseista tulee koventumaan. Tampereen jengien ja IFK:n toimintaedellytykset ja kyky haastaa TPS tulevat edelleen nousemaan. Toki liigakäyttöön 9000 voi olla jopa käytännöllisempi kuin Tampereen 13 000 (mikä vaikuttaa suuruudenhullulta), mutta kasvupotentiaali jää aika rajalliseksi tuollaisessa pienemmässä hallissa. Siis jos joku kaunis päivä jääkiekko jälleen kukoistaisi Turussa - nykyisellään voitaisiin pelata vaikka Kupittaalla.

Palaan jo aiemmin keskusteltuun aiheeseen. Tässä konseptikuvassa siis näkyy tuo visio siitä miltä areena voisi sisältä näyttää. Kuten joku täällä jo mainitsi niin ei kyllä näytä 10 000 katsojan hallilta. Tuon kyseisen kuvan perusteella veikkaisin hallin kapasiteetiksi korkeintaan 6000 katsojaa. Kuvassa näkyy lisäksi aitiorivin yläpuolella nuo hotellihuoneet (jos käsitän oikein). Hieman mietityttää tuo koko idea eli tuo monitoimihallin ja hotellin yhdistelmä (konseptissa esitetty).

"Aitiokerroksen yläpuolelle voidaan sijoittaa hotellihuoneita, jotka avautuvat areenaan. Osa hotellin huoneista sijaitsee areenan rungon sisällä siten että huoneista on suora näkymä areenan tapahtumiin."

Ihan kiinnostava idea mutta miten tuo toimisi käytännössä? Jos huoneet ovat osa hotellia niin tarkoittaako se että hotellihuoneeseen kuuluu matsilippu/oikeus jääkiekko-ottelun seuraamiseen ja kuka maksaa kenelle? Oletan että TPS ei ole lähdössä hotellibisnekseen. Ja onko hotellihuoneen ja aition välimuoto mitenkään järkevä idea? Konserteissa voisin ehkä ymmärtää että halutaan yöpyä samassa tilassa mutta miten usein tuosta yöpymismahdollisuudesta olisi oikeasti hyötyä jos mietitään esim. jääkiekkoa? Kyllä parempi käyttöaste saavutetaan varmaan ihan perinteisillä aitioilla. En minä ainakaan haluaisi maksaa lisähintaa yöpymismahdollisuudesta jos hankkisin aition oli se sitten konserttiin tai lätkämatsiin.

"Monitoimiareenoiden yleinen vaiva on niiden alhainen käyttöaste erityisesti varsinaisten tapahtuma-aikojen ulkopuolella. Ratkaisussamme kaupunkielämä sekä hotellin toiminta yhdistyvät areenan aulatiloihin. Kun tähän lisätään areenaan kytkeytyvät liikuntatilat, kattopuutarha, ulkoilumahdollisuudet sekä arjen palvelut, on areenasta mahdollista kehittää mykän monoliitin sijaan avoin kohtauspaikka."

Sitten tullaan tähän toiseen kohtaan eli hotellin ja areenan yhteisiin aulatiloihin. Mitäköhän tuolla tarkoitetaan? Pääseekö hotellin tiloista liikkumaan vapaasti myös areenan puolelle? Löytyykö ravintolat "yhteisestä aulasta" eli jos jääkiekko-ottelu on meneillään niin ravintolat eivät ole hotellivieraiden käytettävissä? Muutenhan lippu- ja turvatarkastukset ovat hankalia hoitaa. Vai kuuluuko hotellihuoneen hintaan aina kyseisen tapahtuman liput?

Myönnän että "avoin kohtauspaikka" kuulostaa paremmalta kuin "mykkä monoliitti" mutta hieman jää epäselväksi miten tämä visio toimisi käytännössä... Onko tällaisia ratkaisuja muualla maailmassa? Yritin nopeasti Googlettaa mutta heti ei ainakaan tullut vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
8880 oli muistaakseni ilmoitettu kapasiteetti urheilutapahtumissa.
 

RoundUp

Jäsen
Tamereen areena sai valtion tukea 18 miljoonaa vaikka kaupunki ja yhtiö anoivat 4,5 miljoonaa !!! Tämä oli aikanaan Stubin junailema päätös..., ilmeisesti Turun areena ei ole saamassa euroakaan ?
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Jossain luki että Ratapihan valtionosuus olisi 6M€, mutta en löytänyt lähdettä. Yhtenä kaupungin ehtona oli jossain vaiheessa 10% valtionosuus.

Mutta siis Ratapihaan osallistuminen meni läpi myös kaupunginvaltuustossa. Periaatepäätös siis 30M€ sijoituksesta, ehtona mm. että hanke totetutuu kokonaisuudessaan ja että lasku ei kasva tuosta. Lopullinen päätös vielä käsittääkseni syksyllä.
 

Tarasov

Jäsen
Omistussuhteet ja määräysvalta ei vaikuta oikeudenmukaiselta, koska julkisen rahoituksen osuus ja julkinen sijoitus on 60% eli 36M€ (Turun kaupunki 30M€ ja valtio 6M€). Yksityiset rahoittajat sijoittavat hankkeeseen 30 M€, mutta saavat 51% määräysvallan, kun vastaavasti Turun kaupunki saa 49% määräysvallan. Valtion rahoituksella osuus menee siis yksityisille sijoittajille. En ymmärrä veronmaksajien kannalta!!!
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mediaketjussa puhetta taas missä sen Areenan pitäisi olla. Itse alan kallistua siihen että pidetään asemapaikkana edelleen Artukaista ja tehdään vähän lisää remonttia. 30 vuotta palvelleet, jo alusta saakka mun pääkopassa vitutusta aiheuttaneet punaiset jakkarat helvettiin, tilalle mustaa ja muutenkin halli sisältä tummemmaksi, valaistus "intiimimmäksi". Katsomot lähemmäs pleksiä. Katsomoravintola veks, tai ainakin kavennetaan pelkästään päätyyn. Laajennus mahdollisuus Mutkalle koko B-päätyyn. Noilla alkuun..
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Laitetaan nyt vaikka tänne, kun ei viitsi mediaketjuun enempää off-topiccia laittaa.

On tullut matseissa käytyä niinkin, että junaan Tampereella polkupyörän kanssa ja Turussa sitten hallille. Turun päässä pyörällä pääsee hallille ja takaisin kätevästi ja voi ottaa pari juomaa huoletta. Näissä reissuissa ei tosin ole perhettä sitten ollut mukana. Kyllähän se matkaa yksinkertaistaa, jos halli olisikin rautatieasemalla. Mutta ei meitä varmaan satoja samanlaisia ole, joten potentiaalinen markkina on pienehkö.

Ps. Hakametsässä on polkupyöräteline viidelle pyörälle ja Tampereen kansiareenalla ei tule olemaan yhdellekään. Turussa voitaisiin tässä asiassa nokittaa.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Laitetaan nyt vaikka tänne, kun ei viitsi mediaketjuun enempää off-topiccia laittaa.

On tullut matseissa käytyä niinkin, että junaan Tampereella polkupyörän kanssa ja Turussa sitten hallille. Turun päässä pyörällä pääsee hallille ja takaisin kätevästi ja voi ottaa pari juomaa huoletta. Näissä reissuissa ei tosin ole perhettä sitten ollut mukana. Kyllähän se matkaa yksinkertaistaa, jos halli olisikin rautatieasemalla. Mutta ei meitä varmaan satoja samanlaisia ole, joten potentiaalinen markkina on pienehkö.

Itse lähtisin tässä ajattelemaan edes sitä hidasta alkua. Voihan vaikka Loimaalta ja Salosta (tai Tampereelta ja Helsingistä) hypätä junaan niitä, joille kelpaa pari olutta matsia ennen tai sen aikana. Joillekin tämä on totuttelukysymys ja viesti voi kiertää kylillä. Niin, onhan myös bussiasema helpommin.
 

Smirnoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS #26
Ostaisivat 10 vanhaa bussia, jotka maalataan tepsin kuoseihin. Nämä toimisivat ilmaisina kisabusseina syrjäseuduilta. Ihmiset menee sinne minne muutkin, joten jos Loimaalta saadaan kerma bussiin niin muut sieltä seuraavat. Vanhemmat voisivat hyvin mielin tuupata nuorison noihin ajokkeihin niin saisivat omaa aikaa..
Se ei ole iso kulu, vaikka joku eläkeläinen ajeluttaa välillä muutamaakin ihmistä..
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Muutoksia Ratapihalle

Sama TS:n versiona yleisöesittelyn jälkeen (tilaajille)
 
Viimeksi muokattu:

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tuosta Nokian jäähalista inspiroituneena laitettaan vähän omia mietteitä koskien Turun uutta jäähalliprojektia.

Tähdään halli urheilukärjellä. Suurin osa tapahtumista tulee olemaan kuitenkin urheilua. Vaikka varmaan tuleesiirrettäviä katsomoita, niin kenttä olisi hyvä saada mahdollisimman pieneksi. On tärkeämpää, että se olisi Suomen paras paikka pelata lätkää, sabaa tai korista, kuin se, että maksimoidaan areenatila.

Kun moderneja jalkapallostadioneita rakentaan, niin niissä pohditaan, että akustiikka on sellainen, että tunnelma ottelussa on mahdollisimman hyvä. Voisin kuvitella, että tulee varmaan pientä eturistiriittaa konserttikäytössä, mutta tehdään edelleen urheilukärjellä.

Suhteellisen jyrkät katsomot nämä parantaa tunnelmaa sekä katsomiskokemusta. Lisäksi lisäneliötä jää oheispalveluihin enemmän.

Päätyyn kunnon iso seisomakatsomo kotikannattajille. Lähtökohtasesti koko pääty seisomakatsomona, toki näin moderneissa halleissa ne saa käännettyä istumakatomoksi tarvittaessa. Vieraskannattajille pienempi stondis toiseen päätyyn.

Tumma väritys hallissa luo tunnelmalle paremman edellytykset. Nykyinen väritys turkuhallissa on kaamea. Punaiset penkit pitäisi kieltää lailla, kuten myös valkoinen seinävärinä.

Käytävätilat eivät voi olla liian suuret. Mitä sukkelammin pääsee liikkumaan niin sen parempi. Myyntipisteitä ei tarvitse olla monta, mutta niiden on hyvä olla isoja ja myyjiä runsaasti. Turkuhallisa uusi hampurilaisravintola on ihan toimiva, kun taas b-päädyn uudet ravintolat on suunnitelut, joku ihminen, joka ei ole koskaan ole olleet koskaan matsissa. Kolme erillistä myyntitiskiä, jotka tukkii kulkureittejä mahdollisimman paljon. Tärkeää on se, että palveluihin pääsee mahdollisimman vähällä poikittaisliikkeellä.

Lasten maailmaista ei tule luopua. Huikea tuote. Toki tätäkin voi kehittää eteenpäin.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuosta Nokian jäähalista inspiroituneena laitettaan vähän omia mietteitä koskien Turun uutta jäähalliprojektia.

Tähdään halli urheilukärjellä. Suurin osa tapahtumista tulee olemaan kuitenkin urheilua. Vaikka varmaan tuleesiirrettäviä katsomoita, niin kenttä olisi hyvä saada mahdollisimman pieneksi. On tärkeämpää, että se olisi Suomen paras paikka pelata lätkää, sabaa tai korista, kuin se, että maksimoidaan areenatila.

Kun moderneja jalkapallostadioneita rakentaan, niin niissä pohditaan, että akustiikka on sellainen, että tunnelma ottelussa on mahdollisimman hyvä. Voisin kuvitella, että tulee varmaan pientä eturistiriittaa konserttikäytössä, mutta tehdään edelleen urheilukärjellä.

Suhteellisen jyrkät katsomot nämä parantaa tunnelmaa sekä katsomiskokemusta. Lisäksi lisäneliötä jää oheispalveluihin enemmän.

Päätyyn kunnon iso seisomakatsomo kotikannattajille. Lähtökohtasesti koko pääty seisomakatsomona, toki näin moderneissa halleissa ne saa käännettyä istumakatomoksi tarvittaessa. Vieraskannattajille pienempi stondis toiseen päätyyn.

Tumma väritys hallissa luo tunnelmalle paremman edellytykset. Nykyinen väritys turkuhallissa on kaamea. Punaiset penkit pitäisi kieltää lailla, kuten myös valkoinen seinävärinä.

Käytävätilat eivät voi olla liian suuret. Mitä sukkelammin pääsee liikkumaan niin sen parempi. Myyntipisteitä ei tarvitse olla monta, mutta niiden on hyvä olla isoja ja myyjiä runsaasti. Turkuhallisa uusi hampurilaisravintola on ihan toimiva, kun taas b-päädyn uudet ravintolat on suunnitelut, joku ihminen, joka ei ole koskaan ole olleet koskaan matsissa. Kolme erillistä myyntitiskiä, jotka tukkii kulkureittejä mahdollisimman paljon. Tärkeää on se, että palveluihin pääsee mahdollisimman vähällä poikittaisliikkeellä.

edit. Lisätään vielä se, että tottakai teknisesti hallia voi pienentää (jotkut liikkuvat katot tms) ja akustiikkaa voi muuttaa tapahtumien välillä. Mutta onko se sitten taloudellisesti järkevää on toinen asia. Teknisesti kun lähes kaikki on mahdollista noin kärjistettynä.

Lasten maailmaista ei tule luopua. Huikea tuote. Toki tätäkin voi kehittää eteenpäin.

Gatoraden värimaailma on tosiaan aika kaamea. TV-kuvissa oikein korostetaan kuinka tyhjä halli on.

Ottaen huomioon tuon Nokia-areenan kapasiteetin niin onkoha jotenkin toteutettu, että kapasiteettia saa pienemmäksi näihin tiistai-illan liigapeleihin, vai onko siellä sitten vaan tilaa paljon. Mutta tulevaa ratapihan areenaa varten kannattaisi miettiä jotain teknisiä ratkaisuja, miten hallista saa "pienemmän" helposti tarvittaessa. Talloin voisi rakentaa isomman kapasiteetin hallin huolta tunnelmasta tiistai liigapeleissä.

Toinen toi akustiikka, niin teknisesti lienee mahdollista muokata tilan akustiikkaa tapahtuman mukaan. Toki tilan geometriaa vaikeampi muuttaa yksinkertaisesti, mutta jälkikaiunta-aikaa voi muuttaa kohtalaisen simppelistikkin, mikä taas vaikuttaa fiilikseen.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ottaen huomioon tuon Nokia-areenan kapasiteetin niin onkoha jotenkin toteutettu, että kapasiteettia saa pienemmäksi näihin tiistai-illan liigapeleihin, vai onko siellä sitten vaan tilaa paljon. Mutta tulevaa ratapihan areenaa varten kannattaisi miettiä jotain teknisiä ratkaisuja, miten hallista saa "pienemmän" helposti tarvittaessa. Talloin voisi rakentaa isomman kapasiteetin hallin huolta tunnelmasta tiistai liigapeleissä.
Mielestäni luin tuolta "Kalen" ketjusta että yläkatsomot avataan jos siltä näyttää että liput menee kaupaksi. Muuten siis kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös