Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 291 130
  • 1 844

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Hypoteesi: oletetaan, että Ratapihayhtiö maksaa vuodessa korkoa 100 000 €. Siihen prosentti päälle taitaa olla 1000 € eli kuukautta kohden noin 83 €. Mikäli tuo kaataa hankkeen, saa mennäkin.

Talousteoria kertoo, että kysynnän kasvaessa hinnat nousevat. Tilanne on siten nurinkurinen.
No nyt ollaan kyllä männikössä. Jos korkoja maksettaisiin 100k, niin yhtiöllä olisi euribor+0,5 marginaalilla noin kolme miljoonaa lainaa. Tässä puhutaan satojen miljoonien hankkeesta. Lisäksi kannattaa nyt miettiä miten se korko lasketaan. Ota kolme ja neljä prosenttia pois tuosta kolmeata miljoonasta ja katso onko erotus tonnin.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
No nyt ollaan kyllä männikössä. Jos korkoja maksettaisiin 100k, niin yhtiöllä olisi euribor+0,5 marginaalilla noin kolme miljoonaa lainaa. Tässä puhutaan satojen miljoonien hankkeesta. Lisäksi kannattaa nyt miettiä miten se korko lasketaan. Ota kolme ja neljä prosenttia pois tuosta kolmeata miljoonasta ja katso onko erotus tonnin.
Tähän vielä se, että toimitilat ja asunnot saadaan menemään eteenpäin.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja edelleen se koko pointti meni ohi.

Asuntorakentaminen on nollissa kun ei ole sijoittajia/ostajia uusille asunnoille. Tähän vaikuttaa merkittävästi myös korot.

Ratapihan projektissa lienee kyse ensisijaisesti asunnoista.
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Esitin hypoteesin-kannattaa jo selvittää se käsitteenä.
Ratapihan kokonaiskustannus on satoja miljoonia, mutta RPK tuskin rahoittaa koko projektia.
Mikäli hanke ei kestä prosentin muutosta korkojen osalta stressitestissä, ei tarvitse vaivautua pankinjohtajan juttusille.
Uskon, että laskin pysyy sen verran kädessäni, että jonkinmoiset korkolaskut sujuvat. Vastaavasti luulen, että usealle tekee hyvää tarkistaa prosentin ja prosenttiyksikön käsitteelliset erot.
Mutta antaa poikien rakentaa. Tietänee vain minulle lisää asiakkaita, sitten kun asioita selvitään naamat vastatusten. Silloin ollaan yleensä vahvasti läsnä.
 

Slaigard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mottipäisillä pelaavat
Hypoteesi: oletetaan, että Ratapihayhtiö maksaa vuodessa korkoa 100 000 €. Siihen prosentti päälle taitaa olla 1000 € eli kuukautta kohden noin 83 €. Mikäli tuo kaataa hankkeen, saa mennäkin.

Talousteoria kertoo, että kysynnän kasvaessa hinnat nousevat. Tilanne on siten nurinkurinen.
Eiköhän tuolla euriborin laskulla viitattu prosenttiyksikköön, eikä prosenttiin.

E: hidas
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Esitin hypoteesin-kannattaa jo selvittää se käsitteenä.
Ratapihan kokonaiskustannus on satoja miljoonia, mutta RPK tuskin rahoittaa koko projektia.
Siis tottakai suurin osa rahoituksesta tulee rahoituslaitoksilta, jolloin se yhden prosenttiyksikön muutos koroissa on melkoisen merkittävää. Mutta kyllähän he vastuillaan rahoittavat koko projektin tietysti.
Uskon, että laskin pysyy sen verran kädessäni, että jonkinmoiset korkolaskut sujuvat. Vastaavasti luulen, että usealle tekee hyvää tarkistaa prosentin ja prosenttiyksikön käsitteelliset erot.
Siis sinä ajattelit, että kun tässä yhteydessä puhutaan korkoprosentista, niin sillä tarkoitetaan sadasosaa maksettavista koroista? Ok!

E. @Slaigard ehti jo, mutta siis tuossa ihan alkuperäisessä lainauksessa puhutaan euriborista ja sen prosentin laskusta. Ajatteltko sen siis niin, että eurobor laskee sadasosan, vai niin että se laskee 3,8->2,8?
 
Viimeksi muokattu:

Typhooni

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Ja edelleen se koko pointti meni ohi.

Asuntorakentaminen on nollissa kun ei ole sijoittajia/ostajia uusille asunnoille. Tähän vaikuttaa merkittävästi myös korot.

Ratapihan projektissa lienee kyse ensisijaisesti asunnoista.
Tämä oli juuri varmastikin jutun pointti. Ei kannata alkaa rakentamaan ennenkuin markkinat alkavat vetää. Kun korot laskevat, niin kauppa elpyy ja riskit pienenevät.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Pitkälti samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Oli suuri virhe tehdä kompromisseja Turkuhallin kanssa, silloin kun sitä suunniteltiin. Noh, ehkä koko hallia ei oltais silloin saatu, mutta olen edelleen sitä mieltä, että halli olis pitäny saada joko Kupittaalle taikka nykyisen Caribian viereen. En vaan voi edelleenkään ymmärtää, mikä järki oli rakentaa sinänsä hieno halli hevonperseeseen.
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.
Tämä syystä, että matka Helsingin rautatieasemalta Hartwall Areenalle on jota kuinkin sama, mitä Turun kauppatorilta Turkuhalliin.
Että missä ihmeen hevonperseessä muka Turkuhalli sijaitsee?

Kuka muistaa aikaa kun TPS pelasi kultaisella 90 luvulla?
Silloin mentiin katsomaan huippujoukkueen huipputuotetta matsibussilla suoraan Amarillosta Turkuhalliin ja pelin jälkeen takaisin Amarilloon.
Kukaan ei silloin valittanut, että halli olisi liian kaukana, koska silloin joukkue pelasi ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan huipulla.

Kyllähän tuo kertoo kaiken oleellisen eli kun tuote eli TPS on kunnossa, niin ihmiset löytävät mukisematta hallille.
Sitten kun tuote on tuollaista kuraa, mitä se paria poikkeusvuotta lukuun ottamatta on ollut koko tämän vuosituhannen, niin ei ihmiset vaan jaksa tulla katsomaan tuollaista hengetöntä joukuetta, vaikka uusi halli rakennettaisiin Wiklundin tai KOP kolmion tilalle.

Siksi kyseenalaistan sen, että uusi halli jossain rautatiekiskojen päällä muka muuttaisi joukkueen peliesityksiä mihinkään suuntaan.
Päin vastoin, pelaajabudjetti pienenee entisestään, koska kulut eli hallivuokra on taatusti korkeampi uudessa keskustassa sijaitsevassa hallissa, mitä nykyisessä Suomen toiseksi ellei jopa katsojan kannalta parhaimmassa jäähallissa.
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.
Tämä syystä, että matka Helsingin rautatieasemalta Hartwall Areenalle on jota kuinkin sama, mitä Turun kauppatorilta Turkuhalliin.
Että missä ihmeen hevonperseessä muka Turkuhalli sijaitsee?

Kuka muistaa aikaa kun TPS pelasi kultaisella 90 luvulla?
Silloin mentiin katsomaan huippujoukkueen huipputuotetta matsibussilla suoraan Amarillosta Turkuhalliin ja pelin jälkeen takaisin Amarilloon.
Kukaan ei silloin valittanut, että halli olisi liian kaukana, koska silloin joukkue pelasi ei pelkästään Suomen vaan koko Euroopan huipulla.

Kyllähän tuo kertoo kaiken oleellisen eli kun tuote eli TPS on kunnossa, niin ihmiset löytävät mukisematta hallille.
Sitten kun tuote on tuollaista kuraa, mitä se paria poikkeusvuotta lukuun ottamatta on ollut koko tämän vuosituhannen, niin ei ihmiset vaan jaksa tulla katsomaan tuollaista hengetöntä joukuetta, vaikka uusi halli rakennettaisiin Wiklundin tai KOP kolmion tilalle.

Siksi kyseenalaistan sen, että uusi halli jossain rautatiekiskojen päällä muka muuttaisi joukkueen peliesityksiä mihinkään suuntaan.
Päin vastoin, pelaajabudjetti pienenee entisestään, koska kulut eli hallivuokra on taatusti korkeampi uudessa keskustassa sijaitsevassa hallissa, mitä nykyisessä Suomen toiseksi ellei jopa katsojan kannalta parhaimmassa jäähallissa.
En ota kantaa millaista oli mennä kultaisella ysärillä hallille, koska en muista, mutta Hartwall Areenalle on käytännöstä Turustakin suora tie. Sinne on ihan helkkarin mukava mennä autolla ja tarvittaessa vielä helpompi junalla.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miettisen Tommin pornolehdet
Jos Turun kauppatoria pidetään kaupungin keskipisteenä ja Helsingin keskustana taas rautatieasemaa, on mielenkiintoista, ettei kukaan tunnu koskaan valittavan, että entinen Hartwall Areena olisi liian kaukana Helsingin keskustasta.

Johtuisiko se siitä, että Helsinki on hieman suurempi kaupunki kuin Turku ja Pasila, johon pääsee joka puolelta kaupunkia nopeasti on raideliikenteen solmukohta, jonne pääsee keskustasta junalla kirjaimellisesti viidessä minuutissa?
 

LUHGUNITED

Jäsen
Suosikkijoukkue
Omaan pussiin pelaavat palkkasoturit
Tällä menolla voidaan pelailla jatkossa Kupittaalla.
Just mietin, että Tepsi voisi pelata siinä Kupittaan harjoitushallissa Mestis-ottelunsa.

Kruunaisi koko touhun, kun kesäisin potkupallossa pelattaisiin ränsistynyttä olympiakatsomoa käyttäen ja kiekossa lätkittäisiin talvisin naapurissa.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Siellä on nyt "Hartwall-Areenalla" kohtuullisen kova omistaja, johto, kumppanit ja liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi saivat areenan kohtuuhinnalla, mikä mahdollistaa heille hyvät mahdollisuudet kilpailukykyä parantavien investointien tekemiseen lähivuosina.

En oikein tiedä, mikä on Turun Ratapihahankkeen business case tämän jälkeen. Meillä olisi alle 10000 ihmistä vetävä sadan miljoonan halli täällä, Stadissa 13000 ihmistä vetävä halli, johon kauppahinnan ja merkittävien uudistusinvestointien jälkeenkin on laitettu 75-80 miljoonaa. Ja jälkimmäinen Suomen toiseksi vilkkaimman aseman vieressä, josta suorat junayhteydet Suomen joka kolkkaan.
 
Itse en oikein tiedä, että mikä muu kuin sijainti on Ratapihan puolella? Kaupunki laajenee tulevaisuudessa Artukaisiin päin. Kun uusi laivaterminaali on valmis niin aletaan rakentamaan jo lähelle sataman nykyisiä toimintoja. Joukkoliikenne kehittyy: raitiotien tai jonkinlaisen lähijunaliikenteen muodossa, jolloin pystyttäisiin esimerkiksi hyödyntämään Artukaisten ohi menevää junarataa enemmän.

Miten itse kehittäisin turkuhallia vs. Ratapiha

- liikennejärjestelyt kuntoon
-tummaa maalia seinään
-penkit tummiksi
- mahdollisuus tehdä "tiiviimpi" tunnelma esimerkiksi valoratkaisuilla tai " laskettavalla katolla".
 

Alapatja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksikään taloudellinen seikka ei puolla Ratapihan hallin rakentamista, mutta Turun tyyliin se kuitenkin tehdään.
Aivan yhtä hullu idea kuin raitiovaunut takaisin Turkuun.
Molempien pääasiallinen maksaja löytyy Turun veronmaksajista. Jaksamista heille!
Selvennätkö nämä taloudelliset seikat? Niitä on useampia? Yksityinen vs kaupungin omistama GC ?
Elinkaarilaskelmat GC vs käyttökustannukset? Jos TPS ei vuokraa gc niin minkälainen kannattavuus / kustannus kaupungille?
Näitähän ilmeisesti oli laskettu auki silloin kun kaupunkin teki päätöksen osallistua Ratapiha-hankkeeseen.
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Yksikään taloudellinen seikka ei puolla Ratapihan hallin rakentamista, mutta Turun tyyliin se kuitenkin tehdään.
Aivan yhtä hullu idea kuin raitiovaunut takaisin Turkuun.
Molempien pääasiallinen maksaja löytyy Turun veronmaksajista. Jaksamista heille!
Ja, jos joku haluaa välttämättä rakentaa jonkun pömpelin radanvarteen niin silvuplee. Siitä vaan, mutta omalla rahalla. Miksi ihmeessä markkinatalous ei toimi niin päin lainkaan? Jos meinaa rakentaa tuollaisen pytingin, pitää olla valmis kantamaan myös riskit. Vai onko riskianalyysin tulos sellainen, ettei se tue hallin rakentamista ilman yhteiskunnan tukea? Jos niin on niin sittenhän Kupittaa saa riittää Mestis-Tepsille.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Monesti on todettu, että Artukaisten hallin vuokra on TPS:lle liian korkea ja on yksi suuri tekijä organisaation talousahdinkoon. Vaikkei Ratapihan hallia vielä ole edes rakennettu, niin ihan maalaisjärjellä voi ennustaa, että Ratapihalla vuokra on vielä korkeampi, koska sijainti on keskustassa, jossa vuokrat ovat korkeammat kuin reuna-alueilla. En voi mitenkään ymmärtää sellaista skenaariota, että TPS voisi pelata hallissa alle markkinahinnan.

Kun tiedossa on, että Ratapihan halli on yleisökapasiteetiltaan pienempi kuin Artukaisten, niin se tarkoittaa, että pääsylippujen hintoja pitää korottaa merkittävästi, koska korkeampi hallivuokra ja pienempi yleisökapasiteetti ovat huonoja asioita talouden kannalta. Halutaanko jääkiekosta tehdä sellainen eliittilaji, ettei tavallisella katsojalle enää ole mahdollisuutta maksaa kalliita pääsylippuja.

Sitten vielä veronmaksajan näkökulmasta on aika hurjaa ajatella, että, kun jo nyt Artukaisten halli on taloudellisessa mielessä ajatellen taakka kaupungin veronmaksajille, niin mitä järkeä on rakentaa toista hallia, joka myöskin on taloudellisesti ajatellen tappiollinen, sillä hankkeen grynderithän halusivat kaupungin osallistuvan Ratapihan hallin rakennuskustannuksiin ja ylläpitoon juuri sen takia, että osasivat jo nyt ennakoida, ettei halli koskaan tule olemaan taloudellisesti kannattava.

Kun vielä tähän kaikkeen sotketaan raitiotien rakentaminen ja sen utopistiset talousvaikutukset Ratapiha-hallille, niin ollaan kyllä sellaisessa suossa, ettei turkulaisia veronmaksajia alkuunkaan kukaan tule kadehtimaan, mutta itsepä ovat poliitikkonsa valinneet.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun vielä tähän kaikkeen sotketaan raitiotien rakentaminen ja sen utopistiset talousvaikutukset Ratapiha-hallille, niin ollaan kyllä sellaisessa suossa, ettei turkulaisia veronmaksajia alkuunkaan kukaan tule kadehtimaan, mutta itsepä ovat poliitikkonsa valinneet.

Pitäisi varmaan Turussa kaupungintalolla vaan voivotella ja syödä pullaa sen sijaan että kehitettäisiin kaupunkia?

Kyllä molemmille hankkeet hyvät perustelut löytyvät, ei niitä muuten työstettäisi. Ratapihan osalta pitää miettiä kokonaisuutta, ei pelkkää hallia. Veronmaksajien panos kokonaishankkeessa on verrattain pieni kun vastineeksi saadaan lisää yksityistä rahaa sijoituksena alueen rakentamiseen. Mikäli hallia ei rakennettaisi, saataisiinko silloin esimerkiksi hotellia kyseiselle alueelle joka eläisi sekä hallista että Logomosta ja sitä myöten lisääntyneitä verotuloja?

Ratikka onkin Turussa oikein lempipuheenaihe. Omasta mielestä olisi ollut järkevää toteuttaa samaan aikaan Tampereen kanssa aikoinaan, oltaisiin vältytty kustannusnousulta ja verkoston kanssa oltaisiin pidemmällä tänä päivänä. No, sen verran kaupunginvaltuuston vanha kaarti on saanut hanketta jarruteltua.
Nykyisellään Turku on liikenneasioissa jämähtänyt 80-90-luvulle ja liikennettä pitkään kehitetty yksityisautoilu edellä. Siinä mielessä tämä Ratapihahanke liittyy Turun alueen tulevaisuuden liikennesuunnitteluun siten, että suunniteltujen lähijunien osalta ajatuksena onkin varmaan houkutella yksityisautoilijoita enemmän raideliikenteen pariin jotka voisivat kulkea niillä joko Logomoon tai hallin tapahtumiin. En näkisi että ratikkahanke liittyisi Ratapihahankkeeseen kovin suoraan, vaikka ensimmäisen vaiheen linja toki vierestä kulkeekin. Suurin merkitys sillä on Kupittaan alueen kehittämisessä.

Ratikan osalta ajatusmaailma hankkeen vastustajilla on kovin mustavalkoinen. Kukaan ei ole ottamassa henkilöautoja ihmisiltä pois, mutta pystytään tarjoamaan oikeasti tasokas ja välityskapasiteetiltaan kunnollinen joukkoliikenneväline vaihtoehdoksi ja voi tuolta Pirkanmaan suunnalta katsoa millaisia vaikutuksia hankkeella tosiasiassa on, ei tarvitse puhua mistään "utopistisista vaikutuksista."
Mikäli taas hanketta ei edistetä ja oikeasti järkevää toista vaihtoehtoa ole ja kun teitä ei voi oikein enää leventää, niin tulevaisuus tulee näyttämään melko haastavalta. Uusia asuinalueita kun ollaan rakennettu niin lähialueen tiet ovat äkkiä tukossa.

Toki molemmat hankkeet ovat vielä suunnitteluasteella joka tapauksessa ja aika näyttää miten käy. Toki TPS:n nykysijoitusta katsellessa ei fiilikset ole kovin huipussa kun uutta jäähallia miettii, mutta pitää myöskin miettiä asiaa pidemmällä tähtäimellä.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ratikan osalta ajatusmaailma hankkeen vastustajilla on kovin mustavalkoinen
Onneksi toisella puolella löytyy maailmassa värejä ja voi heitellä vaikka tälläisiä:
Kukaan ei ole ottamassa henkilöautoja ihmisiltä pois
Ei saatana.

Tai vaikka näin:
Ratapihahanke liittyy Turun alueen tulevaisuuden liikennesuunnitteluun siten, että suunniteltujen lähijunien osalta ajatuksena onkin varmaan houkutella yksityisautoilijoita enemmän raideliikenteen pariin jotka voisivat kulkea niillä joko Logomoon tai hallin tapahtumiin
Ei helkkari.

Mut ku muut on ihan tyhmiä ja mustavalkoisia.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Mitäköhän ratikka tulisi maksamaan kun otetaan maaperä huomioon, paalutukset satamasta itäharjulle tulevat jo pelkästään maksamaan ihan mukavasti..
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kannattaa käydä lukemassa Turun Sanomien nettisivuilta arkkitehti Benito Casagranden mielipidekirjoitus Turun raitiotiehankkeen utopistisuudesta. Kirjoituksen otsikko oli Raitiotien rakentaminen on yhtä järkevää kuin sataman rakentaminen Ruotsinlaivoille Tampereelle.
Arkkitehtinä häneltä löytyy varmasti enemmän asiantuntemusta kuin tavan tallaajalta.
 

raisionjoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pitäisi varmaan Turussa kaupungintalolla vaan voivotella ja syödä pullaa sen sijaan että kehitettäisiin kaupunkia?
Tartun tähän, koska itsekin olen saattanut käyttäjälle @aurajoki vinoilla pullansyöntiargumentilla, jota on käytetty lähes kaikkeen Tepsin tekemiseen liittyen. Näkisin että yksityisellä rahalla pyöritettävän urheiluseuran tekemiset ja sen kannattaminen ovat riittävän kevyt ja "turha" asia, josta jokainen saa itse päättää suhtautuuko enemmän järjellä vai tunteella (=lue nega- tai posipetteröiden) ja sitten jankata niistä keskenään. Itse suhtaudun ehdottomasti tunteella, koska jos 2000-luvun Tepsin tekemisiä rationaalisesti ajattelisi niin kiinnostus olisi sammunut aikoja sitten.

Turun kaupungintalolla tilanteen tulisi kuitenkin olla täysin eri koska kunnallisen päätöksenteon tulisi perustua faktoihin eikä mihinkään muuhun. Jos hankkeeseen liittyy julkista rahaa, niin mielummin sitten vaikka voivotellaan pullaan äärellä ja mietitään vaihtoehtoisia tapoja kehittää kaupunkia, kuin runnotaan päättömiä hankkeita väkisin läpi siksi että olisi kiva kun Turussakin olisi sitä ja tätä, maksoi mitä maksoi.

Jos joku uuden hallin tahtoo pykätä omalla rahalla ja omalla riskillä ja kaupunki samalla hyötyy hankkeen synergiavaikutuksista, niin siinäpähän rakentaa ja kiva juttu seutukunnalle. Valitettavasti jo tässä vaiheessa kaupungin osallistumisesta ratapihan alueeseen käydään sellaista keskustelua, että ihan ilman yltiöpäistä kyynisyyttäkin on tiettyjä varoitusmerkkejä ilmassa.

Kannattaa käydä lukemassa Turun Sanomien nettisivuilta arkkitehti Benito Casagranden mielipidekirjoitus Turun raitiotiehankkeen utopistisuudesta. Kirjoituksen otsikko oli Raitiotien rakentaminen on yhtä järkevää kuin sataman rakentaminen Ruotsinlaivoille Tampereelle.
Arkkitehtinä häneltä löytyy varmasti enemmän asiantuntemusta kuin tavan tallaajalta.

Raitiotiekeskustelun osalta en viitsi edes aloittaa, mutta olin tulossa linkkaamassa tuon saman erinomaisen mielipidekirjoituksen joka toimi vastineella tälle päättömyydelle, jossa mm. maaperää, kapeita katuja ja arkeologisia kaivauksia kuvailtiin tunnepitoisiksi argumenteiksi raitiotietä vastaan. Todellakin toivon että Turun kaupungin päättäjät ovat enemmän kartalla kuin tämä tamperelaistunut ex-turkulainen, joka tuon lehteen kehtasi lähettää.

Totta helvetissä olisi siistiä jos Turussa olisi raitiotie, metro ja vaikka hyperloop. KAIKKI koituneet epäsuorat ja suorat kustannukset vs. hyödyt pöytään vaan. Jos hyödyt voittaa olen valmis muuttamaan mielipidettäni koska tahansa.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos yksi raitiolinja ilman kalustoa maksaa nykyrahassa noin 500 miljoonaa, niin eikö mikään järki kenelläkään sano, ettei sellaiseen ole millään varaa kaupungilla, jolla jo nyt on yli miljardi euroa lainaa. Aivan järjetöntä edes ajatella, että esim. Hirvensalossa asuva turkulainen ajaa autollaan Varissuolle ja lähtee sieltä raitiovaunulla Ratapihan halliin katsomaan TPS:n ottelua.
Raitiovaunua voi käyttää vain pieni osa turkulaisista veronmaksajista ja niitä nyt kuitenkaan ei niin suurta määrää Varissuolta löydy, etteikö heille bussiyhteyskin voisi vallan hyvin käydä liikkumisvälineeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös