Rannekello-ketju

  • 284 683
  • 989
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se on muuten hyvä kello. Mä olen miettinyt, että jos ostaisi päivittäiskelloksi sen kumirannekkeella, koska nahka ei tule kestämään. Sitten se pitäisi olla kronoversio, jotta voin ottaa aikaa: 2918.50.83 Omega Seamaster Planet Ocean XL Chronograph Hinta 4.699 Tosin silloin joutuisi luopumaan siitä periaatteesta, että käyttää alle tonnin kelloa.
Hieno kello, ja itseltäni löytyy myös tällainen oranssikehäinen. Kylläkin perusmalli eikä krono. Ostin Omegan ulkomailla asuessani kun oli ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi. Varmasti paljon paskempaankin olisin ne fyrkat voinut laittaa. Mukava kello kaiken kaikkiaan, mutta pidän sitä aika säästeliäästi kun olen tottunut enemmän TAG Heuer Carreraan. Tämä Carrera onkin kronoversio, mutta ei mulla niille ominaisuuksille paljoa tosiasiallista käyttöä ole.

Täällä on jengillä ollut näköjään huonoja kokemuksia Suunto-rannetietokoneista. Ostin joskus 10 vuotta sitten Suunto Observerin joka on aika ajoin käytössäni edelleen. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. Vain paristo on tietty pitänyt vaihtaa silloin tällöin. Mukava peli, mutta sopii paremmin vapaa-aikaan. Olen toisinaan pitänyt sitä jopa duunissa puvun kanssa, vaikka eihän se mitenkään istu kuin korkeintaan casual office day puvun kanssa kun ollaan ilman skragaa. Observer on vielä iso ja siten hankalan muotoinen, että pitkähihaisen paidan kanssa se ei ole ollenkaan paras valinta ranteeseen.

Viime aikoina olen toisinaan käyttänyt arkikellona reissulta ostamaani Nauticaa. Kyseessä on hyvin edullinen mutta siisti peruskello. Näkeehän siitä tarkemmin katsoen että tuo on kiinalaisten duunaama halpaviritys, mutta Nautica näyttää tietysti ajan siinä missä muutkin kellot. Etäämpää katsoen antaa tyyriimmän vaikutelman kuin mitä kello itsessään onkaan.
 

Fordél

Jäsen
Vanhat vedettävät tiukut maksavat varmaan sen joku 50 tonnia, joten sellaisen hankkiminen on aika hazardia ainakin päivittäiskäyttöön. Mulla ainakin kello saa sen verran osumaa, että jos tuollaisen kellon hankin niin sitten sitä tulisi käytettyä vain spesiaalitilanteissa, mutta koska en ole intohimoinen kelloihminen niin en tiedä hankinko. Normikello on kuitenkin kulutustavaraa ja varmaan viimeistään 10 vuoden päästä hankinnasta se vaihtuu johonkin toiseen.

Noh ei sitä nyt tarvitse ihan noin paljoa laittaan kelloon ja jos ostaa tarkoituksella vähän elämään nähneen niin silloin ei haittaa vaikka saisi arjessa pientä naarmua. Ei siis osta mitään keräilykelloa vaan enemmänkin käyttökellon.
 

12961

Jäsen
Noh ei sitä nyt tarvitse ihan noin paljoa laittaan kelloon ja jos ostaa tarkoituksella vähän elämään nähneen niin silloin ei haittaa vaikka saisi arjessa pientä naarmua. Ei siis osta mitään keräilykelloa vaan enemmänkin käyttökellon.

Joo, kannattaa kurkkia vaikkapa tuolta linkittämältäni sivustolta noita vanhoja kelloja, siellä oli myynnissä mm. pari erittäin hienoa 50-60 luvun Ulysse Nardinia reilusti alle tonnilla. Tuollaista tuli itsellekin pohdittua. Vanhoja, ikäisikseen hyväkuntoisia Seamastereita, sekä vedettäviä että tomaatteja, saa hintaan 6-8 satkua.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen ketju, koska olen itsekin jonkinlainen kellofriikki. Arkikäytössä pidän toki ihan perus - Citizeniä, mutta isäukolta jäi pari hienoa kultakelloa, joiden kautta heräsi myös kiinnostus aiheeseen.

Toinen on Corum, jossa kellotauluna on 20 dollarin kolikko. Olen koittanut sitä aina silloin tällöin myydäkin, koska kello on mielestäni melko neitimäinen raavaalle äijälle, enkä ole sitä ikinä käyttänytkään. Aika hiljaista kysyntä on kuitenkin ollut.

Toista sen sijaan tykkään käyttää aina vähän tyylikkäämmissä tilanteissa. Kyseessä on Omega Constellation Electroquartz ja muistaakseni isäni oli saanut sen äidiltään (=mammaltani) valmistumislahjaksi jotain vuonna -67. Onhan se aika möhkäle, mutta toisaalta retro ja sisältyyhän siihen aina se tunnearvo. Vähän harmittaa, että kellon päivyri on jämähtänyt 24. pvän kohdalle. Kävin luottokellosepältä kysymässä korjausarviota, mutta kello olis pitäny lähettää Sveitsiin saakka ja kustannukset olisivat nousseet siihen luokkaan, että päätin tulla toimeen ilman päivyriäkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mielenkiintoinen ketju, koska olen itsekin jonkinlainen kellofriikki. Arkikäytössä pidän toki ihan perus - Citizeniä, mutta isäukolta jäi pari hienoa kultakelloa, joiden kautta heräsi myös kiinnostus aiheeseen.

Toinen on Corum, jossa kellotauluna on 20 dollarin kolikko. Olen koittanut sitä aina silloin tällöin myydäkin, koska kello on mielestäni melko neitimäinen raavaalle äijälle, enkä ole sitä ikinä käyttänytkään. Aika hiljaista kysyntä on kuitenkin ollut.

Toista sen sijaan tykkään käyttää aina vähän tyylikkäämmissä tilanteissa. Kyseessä on Omega Constellation Electroquartz ja muistaakseni isäni oli saanut sen äidiltään (=mammaltani) valmistumislahjaksi jotain vuonna -67. Onhan se aika möhkäle, mutta toisaalta retro ja sisältyyhän siihen aina se tunnearvo. Vähän harmittaa, että kellon päivyri on jämähtänyt 24. pvän kohdalle. Kävin luottokellosepältä kysymässä korjausarviota, mutta kello olis pitäny lähettää Sveitsiin saakka ja kustannukset olisivat nousseet siihen luokkaan, että päätin tulla toimeen ilman päivyriäkin.

Tuo kvartsikoneisto on muuten yksi parhaista, tai tarkimmista, mutta kellon mekaaniset osat kuten juuri tuo Date Wheel, olivat jääneet vähän pienelle huomiolle kellon kehittelyssä ja ne tehtiin hauraasta muovista jonka ulommat hampaat kuluivat tai hajosivat ajan kanssa (varsinkin jos päivää vaihdettiin manuaalisesti kun kellon viisarit olivat ilta 8 ja aamu 2 välillä). Nyt tärkeä kysymys, kellohan on? sellainen möhkäle, mutta onko itse kellon taulu suorakaiteen mallinen kuten tässä?
http://www.electric-watches.co.uk/make/omega/electroquartz/images/Omega%20Electroquartz%20Constellation%20Rectangular%201.jpg

Vai pyöreä? kuten tässä?
http://www.retro-watches.co.uk/watches/K-O/images-blue/00010-(12).jpg

Jos kellosi taulu on suorakaiteen mallinen kuten ylempi linkki, saattaa käydä tuuri.

Alla oleva liike on varastoinut kellon Date wheel:ejä ja niitä oli vielä viime vuonna varastossa.

cousinsuk.com
Cousins ref: OME13009032R noin 10£ taisi olla hinta + posti ja pakkaus.
Kannattaa olla yhteydessä, ja jos vielä löytyy seppä joka voisi vaihtaa tuon niin... edellyttäen että Date Wheel on se vian aiheuttaja.
Cousinsin kautta voi vielä laittaa tarkemman kyselyn, kellon kuva, sarjanro jne jotta saa varmasti oikean osan.

Toivottavasti oli jotain apua.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti oli jotain apua.

Kyseessä on juurikin toi ylempi malli, kullanvärisellä kellotaululla tosin, mutta se ei taida tässä olla relevanttia. Kiitos vinkistä, pitää ottaa yhteyttä tuohon firmaan ja kysyä kelloani huoltavalta kellosepältä, löytyykö häneltä valmiuksia lähteä päivyriä vaihtamaan.
 

ICE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sopivaan aikaan nousi tämäkin ketju näkyville. Jo jonkin aikaa olen miettinyt laatukellon hankintaa. Tänään laitoin tilauksen sisään Hollantilaiselle kultasepälle, joka kauppasi käytettyä, mutta lähes käyttämättömän näköisenä säilynyttä Omega Seamaster Planet Ocean -mallia. Farkuntasku oli aavistuksen värjännyt kirkkaanväristä ranneketta, mutta itse kello on lähes virheetön.
Tuo on kiva malli.

Itse tilasin joku aika sitten juuri Chrono24:n kautta hollantilaisesta virallisesta Omega-liikkeestä kellon (Omega Seamaster Planet Ocean Liquidmetal (Limited Edition)). Homma toimi mainiosti, ja ottivat aktiivisesti puhelimella yhteyttä, kun laitoin netin kautta kyselyä. Toimitus kesti viikon verran. Kello oli uusi, koska käytettynä noita ei juurikaan ole liikkeellä ja pari mitä katsoin, niin hinta oli vain 100-200e halvempi mitä uudella. Uusiakaan ei taida enää kauaa olla myynnissä, koska käsittääkseni muutamia satoja on enää myymättä vajaan 2000 kellon erästä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millaisia ovat laadultaan Vostok kellot?
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Paljos tollanen kvartsikoneistoinen rannekello edistää/jätättää per viikko?

Olen tota omaa DS Podiumia tutkaillut ja se on täsmälleen samassa ajassa, kuin mihin sen asetin 3 kuukautta sitten. Normaalia?
 

-RVL-

Jäsen
Joku muu saa kertoa Vostokeista, mutta aika suosittujahan nuo on ja tehty kait kestämään?

Itselläni ainakin kvartsi-Edifice pysyi aina puolivuotta lähes sekunnilleen ajassaan. Puolen vuoden välein siis siirsin talvi/kesäaikaan. En tiedä vaikuttaako kvartseissa mitenkään kellon asento, mutta välillä saattaa olla viikonkin kello käyttämättä, kun toinen on käytössä.

Nyt ranteessa oleva mekaaninen oli n. 40 vuotta huoltamatta, heh. Kävi sitten puhdistuksessa ja vähän öljyä, uusi pleksi ja kansi kiinni. Ei varmasti kovinkaan tarkka, mutta äkkiäkös tuon aina säätää aikaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joku muu saa kertoa Vostokeista, mutta aika suosittujahan nuo on ja tehty kait kestämään?

On pirun näyttäviä tiukuja nimittäin. Youtubesta löytyy esittelyvideoita aika paljon. On tässä nyt sen verran into kasvanut, että Vostok taitaa olla hankinnassa.
 

Fordél

Jäsen
Pukukellona Zenith Elite HW. Arkena pyrin olemaan ilman kelloa, mutta joskus voisi ostaa käyttökelloksi Tag Heuerin Monacon.

Hyvin tyylikäs Zenith! Kunten Zenithit aina ovat:) Itsellä voisi olla seuraavaksi hankinta suorakulmaisella kellotaululla oleva Zenith, jollanen pitää olla puvun kanssa. Tosin semmottiset on vähän harvemmassa.
 

-RVL-

Jäsen
Hamilton saa odottaa. Kyllä se seuraava tulee olemaan Steinhart Ocean 1 vihreänä.

Rolexin Submarinerit ovat aina miellyttäneet silmää ja täysi kopiohan tuo on ulkonäöllisesti, ei käy kiistäminen. Se siinä houkuttaakin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Olen taas opetellut käyttämään pitkän ajan jälkeen rannekelloa. Ranteessa killuu Seiko Sport 100 7A38. Ihan peruskamaa jostain 80-luvulta.

Välillä tuntuu että pitäisikö lähteä hifistelemään ja panostamaan kelloon mutta sitten pää taas sanoo että laitappa rahat jonnekkin järkevämpään. Tässä ihmettelinkin että miksi ja miten porukka noita tonnien kelloja on itselleen perustellut.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen taas opetellut käyttämään pitkän ajan jälkeen rannekelloa. Ranteessa killuu Seiko Sport 100 7A38. Ihan peruskamaa jostain 80-luvulta.

Välillä tuntuu että pitäisikö lähteä hifistelemään ja panostamaan kelloon mutta sitten pää taas sanoo että laitappa rahat jonnekkin järkevämpään. Tässä ihmettelinkin että miksi ja miten porukka noita tonnien kelloja on itselleen perustellut.

Paljon helpommin kuin vaikka uuden Audin/Volvon/ym hankitaa kuten jotkut täällä autoiluketjussa tekevät. Tai minkä tahansa muun hyödykkeen hankintaa.
Laadukasta kelloa voi käyttää joka päivä, kello on esteettisesti miellyttävä, kellon arvo ei juuri alene, jos hyvän kaupan tehnyt se vain kasvaa, kellon voi jättää perinnöksi jos niin haluaa ja silti se tikittää aina vain.
Muutaman vuoden käytetty laatukello ja vähän käytetty vene. Molemmat pitävät aika hyvin arvonsa vaikka niitä käyttää.
Oman kellokokoelmani arvoa en viitsi kertoa, mutta jos miettisin niitä vaikka vain sijoituksina niin melkoisen tuoton, verovapaasti!, olen niille saanut. Jos nyt myisin ne olisi tuotto jossain 35-40% hujakoilla.

Toisaalta, mitä minkään esineiden keräilijä itselleen niiden tarpeellisuudesta perustelee? Tunnen ihmisiä jotka ovat käyttäneet kymmeniä tuhansia esim tauluihin. Ei sekään minulle oikein aukene, mutta makunsa kullakin.

Sitten tietysti irtain raha. Jos raha olisi tiukassa, totta kai rahat laitettaisiin välttämömyyksiin ym, ehkä saattasin myydä kokoelman ja jättää yhden kellon enkä miettisi uuden ostoa ennen kuin siihen tarvittava raha, olisi ns sitä irtainta rahaa.
Olen ennenkin sanonut että hyvän kellon saa parilla sadalla, erittäin hyvään pitää sitten jo laittaa muutamia tonneja.
Seiko mekaanisella automaattikoneistalla kustantaa 100-300€ ja siinä on hinta/laatu kohdallaan, jos haluaa vain hyvän, kestävän käyttökellon.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kellokuume pääsi iskemään joitain viikkoja takaperin, syistä vähäisin ei ole tämän ketjun pintaantuminen. "Totuttelin" vuodenvaihteen tienoilla uudelleen rannekellon käyttäjäksi 7-8 vuoden tauon jälkeen. Totuttelu on sitaateissa, koska kun aloin käyttää kelloa, en ymmärtänyt miten olin edes pärjännyt ilman.

Kello joka nyt on käytössä on halpa kvartsikello, hoitaa kuitenkin hommansa moitteetta. Kuumeen iskettyä kun aloin tiirailla liikkeiden ikkunoita, en kuvitellut hankkivani muuta kuin vähän paremman kvartsikellon. Sittemmin päätin ostaa ensimmäisen automaattini.

Kello on käytännössä valittu, Tissot Visodate, todennäköisesti mustahopeisena. Kellotaulun minimalistinen yksinkertaisuus oli alun alkaen tärkeä valintakriteeri. Kun sitten törmäsin Visodateen, sen retrotyyli (tai ajattomuus, miten vain) iski kuin sata salamaa.

Mitä olen arvosteluja lukenut, vaikuttaisi olevan hintaansa nähden hyvä kello.

Pari kysymystä minulla olisi kellotietäjille. Kun vedensiedoksi on speksattu vain tuo 3 atm, niin kuinka varovainen tuon kanssa pitää olla? Ei minulla tapana ole kelloja ehdoin tahdoin uittaa, mutta ajatellen ihan vain sadetta tai käsipesun roiskeita. Entä kuinka usein automaattikoneistoiset kellot kaipaavat huoltoa ja paljonko siitä saa varautua pulittamaan?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kello on käytännössä valittu, Tissot Visodate, todennäköisesti mustahopeisena. Kellotaulun minimalistinen yksinkertaisuus oli alun alkaen tärkeä valintakriteeri. Kun sitten törmäsin Visodateen, sen retrotyyli (tai ajattomuus, miten vain) iski kuin sata salamaa.

Mitä olen arvosteluja lukenut, vaikuttaisi olevan hintaansa nähden hyvä kello.

Pari kysymystä minulla olisi kellotietäjille. Kun vedensiedoksi on speksattu vain tuo 3 atm, niin kuinka varovainen tuon kanssa pitää olla? Ei minulla tapana ole kelloja ehdoin tahdoin uittaa, mutta ajatellen ihan vain sadetta tai käsipesun roiskeita. Entä kuinka usein automaattikoneistoiset kellot kaipaavat huoltoa ja paljonko siitä saa varautua pulittamaan?
3 Atm tarkoittaa käytännössä että kello on "roiskeveden kestävä" eli käsienpesu, astioiden pesu, suihku, satunnainen kastuminen pitäisi olla ok. Tämä siis niin kauan kuin kello ja sen tiivisteet ovat tiiviitä. Itse en uisi kellolla jonka vedenpitävyys on alle 100m. Oma Speedmaster taitaa olla myös 3atm eikä se ole nokkiinsa ottanut pienistä kastumisista missään vaiheessa.

Mekaaniset kellot kaipaavat huoltoa vähän koneistosta riippuen, 5-7 vuoden välein, toki käyvät kauemminkin mutta silloin öljy alkaa olla vähissä ja osiin tulee kulumaa joka heikentää osien käyttöikää. Omegan huolto maksaa noin 300-500€, peruskellojen huollon hinta voi olla mitä vain 100-400 välillä, riippuen vaihdetaanko tiivisteitä, osia, vai vain öljytään jne.

Edit: hillityn tyylikkään kellon olet kyllä katsellut. Peukut ylös.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hankittu on. On se pirun hieno. Kiitokset SamSpadelle tiedoista.

Ei kestä. Kysyä kannattaa aina.
Pidän kyllä näistä Tissotin "retromalleista" ajaton muotokieli, ei mitään ylimääräistä näytössä ja aika hieno tuo Tissot sanan fontti.
Toimii.
Sitten hommaa jossain vaiheessa tuohon toisenlaisen nahkarannekkeen niin niitä vaihtamalla saa uutta ilmettä kelloon. Pukukello/sporttisempi niin halutessa.
Tässä muuten Tissotin tehdashuollon/valtuutettujen huoltojen? hinnat huolloille.
http://support.tissot.ch/data/repairlist/PriceList_EN.pdf
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös