Rannekello-ketju

  • 293 026
  • 1 016

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitos! Itse asiassa tuo lainaamani miellytti omaakin silmääni. Sopivan simppeli ja mutkattoman tyylikäs.

Typerä juttu, mutta tuli vain mieleeni, että kiusaako noissa metallirannekkeissa se, jos on karvaiset ranteet, kuten mulla? Tuli vain mieleeni, kun tsuumailin rannettani ja hekumoin tuosta kellosta.

Saattavat joskus jäädä väliin, mutta ei minua ainakaan ole vaivannut. Nato.ranneke on ihan loistava kesällä ja muutenkin.
Tässä linkki miten nato strap laitetaan ekaa kertaa paikalleen.
http://www.youtube.com/watch?v=dCQQFsTMjpU

Tässä kuva Seikosta Natolla. Noita remmejähän on varmaan sataa eri väriä ja raidallisina/yksivärisinä. Kello tuntuu mukavan kevyellekin kädessä tuollaisen kanssa.
http://wornandwound.com/wp-content/uploads/2011/09/SEIKO_SNZH53_NATO_SHIRT.jpg

Hinnat noilla Natoilla on jossain kympin molemmin puolin.

Edit: Tässä vielä kuva juuri tuosta linkkaamastasi kellosta Naton kanssa. Hyvälle näyttää.
http://storage.kanshin.com/free/img_25/259374/k928541896.jpg
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täytyy sanoa, että nuo Nato-rannekkeet ovat hienoja ja löytyy paljon eri värivaihtoehtoja. Itse en pidä lainkaan metallirannekkeista, tuntuvat painavilta ja niissä bling-bling fiilis, josta en tykkää. Tällä hetkellä kellossani on musta nahkaranneke, mutta vaihtelun vuoksi olen harkinnut Nato ranneketta. Edellisessä kellossani oli Nato ranneke ja se oli käyttömukavuudeltaan loistava.

Seikon sukeltajakellot ovat hienoja...
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kellotietäjät hoi. Lueskelin ulkomaista alan foorumia ja törmäsin siellä sellaiseen väittämään, että mekaanisen kellon (ja ketjun aihe oli meikäläisen vastikään hankkima Visodate) päivämäärää ei saisi vaihtaa iltayhdeksän ja aamukolmen välisenä aikana. Kuulemma vaurioittaa koneistoa. Pitääkö tämä paikkansa? Minä muistaakseni vaihdoin kuun vaihteessa päivämäärän näyttämään ensimmäistä päivää heti puoliltaöin kun karkauspäivä vaihtui maaliskuuksi. Mitään vikaantumista en ole huomannut, päivämäärä on vaihtunut ihan normaalisti. Onko syytä huoleen?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Kuulostaa kummalliselta. Eikö asiaa perusteltu kyseisessä keskustelussa mitenkään?

Lueskelin keskustelua uudelleen läpi. Mitään kovin yksityiskohtaista ei mainita, mutta sain toisella lukukerralla sen käsityksen, että tuo voisi olla ongelma sellaisissa malleissa, joissa päivämäärä vaihtuu hiljalleen (tuo 21-03 on mitä ilmeisimmin varman päälle vedetty turvamarginaali). Visodatessa päivämäärä ja viikonpäivä vaihtuu puoliltaöin silmänräpäyksessä, joten kaipa sitä muutoin voi rukkailla mielin määrin.

Mielelläni kuulisin kyllä vielä kommentteja tietäviltä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tällaista Suunnon Elementum Terra Steeliä olen katsellut. Kokemuksia/vastaavien suosituksia? Näyttäisivät ajoittain liikkuvan ~600€ hintaluokassa.

Muakin kiinnostavat Suunnon Elementumit eli kokeillaan vielä löytyisikö täältä joltain ihan omakohtaista kokemusta ko aikaraudan laadusta ja toiminnasta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kellotietäjät hoi. Lueskelin ulkomaista alan foorumia ja törmäsin siellä sellaiseen väittämään, että mekaanisen kellon (ja ketjun aihe oli meikäläisen vastikään hankkima Visodate) päivämäärää ei saisi vaihtaa iltayhdeksän ja aamukolmen välisenä aikana. Kuulemma vaurioittaa koneistoa. Pitääkö tämä paikkansa? Minä muistaakseni vaihdoin kuun vaihteessa päivämäärän näyttämään ensimmäistä päivää heti puoliltaöin kun karkauspäivä vaihtui maaliskuuksi. Mitään vikaantumista en ole huomannut, päivämäärä on vaihtunut ihan normaalisti. Onko syytä huoleen?

Laitan huomenna infoa enemmän asiasta mutta paikkansa tämä väittämä noin yleisesti pitää. Ehkä ehkä kerta tai kaksi, mutta jossain vaiheessa hajoaa.
Edit: liitän tähän erään ohjeen joka on englanniksi mutta selittää asian.
"It is important to remember that you do not change the date when the hour hand is in between 9 and 3. The Swiss watch mechanism that is responsible for incrementing the date (wheel) does so by gradually accumulating (or building up) tension. At 12am, the accumulated tension is released and quickly applied to rotating the date wheel, hence the instant flip. I believe this mechanism accumulates tension starting at 8pm, continuing to do so until midnight, hence the need for the "8pm-2am recommendation". The safest is to simply not change the date if the time shows between 9:00 p.m. and 3:00 a.m on any watch.

If you pick up a watch and the time shows between 9:00pm and 3:00am simply wait to change the date, or change the time to 6:00am and then change the date - no big deal. It actually becomes a habit after a while.

With some watches you can damage the date change mechanism. The watch will probably keep running, but the date won't change anymore."
 
Viimeksi muokattu:

-RVL-

Jäsen
Ei tullut Steinhartia hommattua, mutta Certina tuli. Laitetaan nyt kuva, vaikka pahaa tekeekin SamSpaden Omegan jälkeen.

Mistähän saisi kellon valmistusvuoden selville? Onko jotain ohjelmaa/hakua johon syöttää jotain tietoja?
 

Liitteet

  • Valokuva-0005.jpg
    Valokuva-0005.jpg
    89,5 KB · kertaa luettu: 822

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Katot kellon takaa numeron ja lähetät sen ja kyselyn Certinan kotisivujen kautta asiakaspalveluun. Eiköhän sieltä vastaus tuu.
 
Rannekelloketju toi mieleen kaapissa lojuvat perintöomegat. Nettitiedustelu paljasti toisen vuoden 1969 Automatic Geneveksi, mutta toinen on vielä arvoitus. Sillekin löytyi työllä ja tuskalla yksi vastine netistä, mutta malli ja valmistusvuosi ovat vielä arvoituksia. Tunnistaako joku omegatuntija kyseisen kellon, tai mistä voisi selvittää kellon tiedot ilman purkutoimenpiteitä?

Tässä vastaava tiuku
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rannekelloketju toi mieleen kaapissa lojuvat perintöomegat. Nettitiedustelu paljasti toisen vuoden 1969 Automatic Geneveksi, mutta toinen on vielä arvoitus. Sillekin löytyi työllä ja tuskalla yksi vastine netistä, mutta malli ja valmistusvuosi ovat vielä arvoituksia. Tunnistaako joku omegatuntija kyseisen kellon, tai mistä voisi selvittää kellon tiedot ilman purkutoimenpiteitä?

Tässä vastaava tiuku

Oletko täällä käväissyt:

OMEGA Watches: Vintage Watches Database

Tosin ei tuollakaan ihan kaikkea ole, vaikka hurjasti tavara löytyykin. Itsellä on kaksi Omegaa, joista toinen vuoden vanha ja toisen jäljitin tuon sivun avulla jonnekin vuosien 1967 ja 1969 väliin, mutta ihan tarkkaa tietoa ei kellon takaa löytyneellä numerolla saanut.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyselläänpä jotain itsekin...

Eli sain muutamia vuosia sitten eräältä tutultani ihan "ykskaks" Mont Blancin rannekellon. Huomasi illan pimetessä, että mulla ei ole kelloa ranteessa ja tempaisi omansa poies ja laittoi mulle :) Vastustelin vähän, mutta heidän "kulttuuriin" kuuluu tämä kellon lahjoittaminen jollain tapaa.

Ihan mielenkiinnosta pohdiskellut, että mistähän Mont Blancin joku pitkänajan valikoima voisi löytyä? Google ei oikein kelloista mitään tietämätöntä osannut auttaa.
Olisihan se mukava tietää, että mikä on kellon malli sekä tottakai myös hintatietous tuosta tiukusta kiinnostaa, ja että onko se vieläpä ihan aito Mont Blanc (ko. lahjoittajan en kyllä uskoisi mitään replikoita koskaan ranteessansa pitäneen).

Eli lyhyesti, miten/mistä katsotaan Mont Blancin kellojen malli? Ja mitenkäs näen, että onko replica vai ei (voi toki olla haastavaakin, sen verran olen ymmärtänyt)? Ja sitten se hintatietous kiinnostaisi myös :)

Voin koittaa räpätä kuvan, josko se asiantuntevia jelppaisi paremmin...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ihan mielenkiinnosta pohdiskellut, että mistähän Mont Blancin joku pitkänajan valikoima voisi löytyä? Google ei oikein kelloista mitään tietämätöntä osannut auttaa.
Tässä kun odotellaan jonkun antavan täsmätietoa, niin voisin ehdottaa että googlaat hakusanoilla "used mont blanc watches". Löydät muutamia sivustoja joissa liikkeet ja yksityishenkilöt myyvät käytettyjä kelloja, myös Mont Blanceja. Ehkä hyvällä tsägällä löydät tätä kautta vastaavan kellon kuin hallussasi on, ja saat näin jonkinlaisen referenssihinnan.

Sen varmaan jo tiedätkin, mitä hintaluokkaa Mont Blanc -kellot tavallisesti ja noin yleisesti ottaen ovat.

Niin, foto olisi oikein kiva.
 

12961

Jäsen
Seamaster sai lähteä takuuna säätöön, käynti oli noin 10 sekuntia nopea per vuorokausi, ja päätin ostaa toisen, edullisemman kellon karumpaan arkikäyttöön. Tällä vkolla pitäisi tulla Omegakin takaisin UPS-kyydillä.

Päädyin venäläiseen Poljot Journey-kelloon, joka on siis vedettävä, venäläinen kronografi. Poljotit taitavat olla venäläisistä kelloista maineeltaan paremmasta päästä, tosin saahan näiden hinnalla vaikka Seikojakin, mikäli ajatus tällaisesta ei innosta. Tämän hinta oli rannekkeineen ja Suomeen toimitettuna noin 385e.

Linkissä vielä kuva Poljotista:

Poljot Journey

Näiden kellojen historia ulottuu kvartsikellojen tulemiseen, jolloin osa sveitsiläisistä perinteisistä kellopajoista kaatui, ja neukut ostivat (kopioivat?) joidenkin pajojen koneistojen piirustukset ja niiden valmistuksessa tarvittavat laitteet. Nyttemmin näihin on lisätty kaikenlaista kivaa, mm. tässäkin yksilössä oleva lasitakakansi, jolloin koneisto on hyvin näkyvillä ja käynti helposti ihmeteltävissä.

Tarkkakin tuo tuntuisi olevan, sekunnin verran edistää vuorokaudessa.

Omegan hankinnan jälkeen tässä on tullut chrono24:aa kuolattua, ja seuraava arvokello joka hankintaan joskus pääsee, saattaa hyvinkin olla Jaeger-LeCoultre Master Compressor, mieluimmin diver GMT-malli. Melkoisen makeita möhkäleitä.

Linkissä vielä kuva JLC:stä:
JLC Master Compressor
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Rannekelloketju toi mieleen kaapissa lojuvat perintöomegat. Nettitiedustelu paljasti toisen vuoden 1969 Automatic Geneveksi, mutta toinen on vielä arvoitus. Sillekin löytyi työllä ja tuskalla yksi vastine netistä, mutta malli ja valmistusvuosi ovat vielä arvoituksia. Tunnistaako joku omegatuntija kyseisen kellon, tai mistä voisi selvittää kellon tiedot ilman purkutoimenpiteitä?

Tässä vastaava tiuku

Melkein mahdoton arvata tarkasti. Kelloseppä ei montaa euroa veloita takakannen avauksesta yleensä, 0-20€ ehkä... (paitsi jos kello sattuu olemaan lasin kautta avattava).
Sitten sarjanumero ylös, myös koneistossa oleva Cal. merkintä ylös sekä takakannessa olevat tiedot eli referenssinumerot.
Noilla saa hyvinkin tarkan tiedon kellosta. Samalla seppä näkee huollon tarpeen. Jos kello on seissyt kaapissa vuosia, voi öljyt olla jämähtäneet, tai kokonaan poissa. Kello kyllä yleensä käy, mutta kuluttaa osia ja hetken päästä kallis korjaus edessä.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vähä lisätietoja tuosta minun Mont Blancista, ennenkuin kuvan saan räpättyä.
Takana numerot 7050 P5086095. Vielä ei google löytänyt tismalleen samanlaista.

Tämä on aika lähellä, musta kuminen ranneke, taulu(onko tämä oikea sana, tässä asiassa :D ?) valkoinen, ulkokehällä ei ole "kaikkia" numeroita vain 15-30-45, taulussa päivämäärä klo 12 kohdalla.
 

Ralph

Jäsen
Tämä on aika lähellä, musta kuminen ranneke, taulu(onko tämä oikea sana, tässä asiassa :D ?) valkoinen, ulkokehällä ei ole "kaikkia" numeroita vain 15-30-45, taulussa päivämäärä klo 12 kohdalla.

Ja sait ilmaiseksi, koska kaverisi kulttuuriin kuuluu kellon lahjoittaminen? Tutustu ihmeessä muihinkin hänenlaisiin ilman kelloa ja hekin lahjoittavat omansa pois. Sitten perustat oman pikku putiikin ja tienaat toistakymmentä tuhatta euroa.

Aika jännä juttu.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ja sait ilmaiseksi, koska kaverisi kulttuuriin kuuluu kellon lahjoittaminen? Tutustu ihmeessä muihinkin hänenlaisiin ilman kelloa ja hekin lahjoittavat omansa pois. Sitten perustat oman pikku putiikin ja tienaat toistakymmentä tuhatta euroa.

Aika jännä juttu.

No isällenikin hän on joskus kellon lahjoittanut (ei hajuakaan minkälainen se kello oikeasti on, en ole koskaan varmaan edes kädessäni sitä pitänyt) "suoraan ranteesta", joten en minä nyt ihan kummissani tästä tapauksesta ollut.
Ja ei tälle kellon antajalle parin tonnin kello tunnu ns. missään.

Niin ja vielä sen verta, että minähän en edelleenkään varma ole, että onko tuo minun tiukuni edes aito vaiko ei.

En minä tällä tienata meinannut (tosin se 10e olisi jo tienausta), ihan mielenkiinnosta tuli oma kello mieleen kun tähän topicciin törmäsin.

Ei tässä mitään sen jännempää juttua ole. Kellon lahjoittaminen on aika yleistä jossainpäin.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Ei tässä mitään sen jännempää juttua ole. Kellon lahjoittaminen on aika yleistä jossainpäin.

Tämä alkoi kyllä siinä määrin kiinnostaa, että voisitko vihjaista mistä päin maailmaa tämä kaveri on kotoisin. Tietäisi ainakin mistä etsiskellä nettituttavuuksia...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämä alkoi kyllä siinä määrin kiinnostaa, että voisitko vihjaista mistä päin maailmaa tämä kaveri on kotoisin. Tietäisi ainakin mistä etsiskellä nettituttavuuksia...

Ko. henkilö on egyptiläinen (ja ihan sellainen "maailmankansalainen", sen verta tehnyt pisnestä ympäri maapallon). Ja tosiaan minun käsittääkseni heillä(kin?) on jonkinmoinen "kello lahjaksi" juttu olemassa...
 

Fordél

Jäsen
Niin nyt pitäisi vain selvittää onko ko. kello aito. Kuvien perusteella se näyttää aidolta, mutta vaikea tietysti vain niiden perusteella sanoa. Aitona kellona niin ei voi muuta sanoa kuin, että hieno tuuri käynyt, ienon kellon olet saanut ja parasta tossa on, että siihen liittyy näin hauska tarina.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ko. henkilö on egyptiläinen (ja ihan sellainen "maailmankansalainen", sen verta tehnyt pisnestä ympäri maapallon). Ja tosiaan minun käsittääkseni heillä(kin?) on jonkinmoinen "kello lahjaksi" juttu olemassa...
Minulla on nyt puolivahva epäily, että keneltä sen kellon sait ja minkä firman jutuissa olet mukana. No kieltämättä, jos arvailuni menee kohdalleen, niin eipä se kellon hinta todellakaan tunnu sillä egyptiläisellä yhtään missään.

Voittaakohan se Obama...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Niin nyt pitäisi vain selvittää onko ko. kello aito. Kuvien perusteella se näyttää aidolta, mutta vaikea tietysti vain niiden perusteella sanoa. Aitona kellona niin ei voi muuta sanoa kuin, että hieno tuuri käynyt, ienon kellon olet saanut ja parasta tossa on, että siihen liittyy näin hauska tarina.

Niin, vieläkun joku osaisi kertoa, että miten tämän aitouden saisi selvitettyä :)
Mitään papereita/laatikkoahan minulla ei yllättäen tästä ole.

Ja kiinnostaisi myös tietää kyseisen kellon ns. tarkka mallikin :)

Minulla on nyt puolivahva epäily, että keneltä sen kellon sait ja minkä firman jutuissa olet mukana. No kieltämättä, jos arvailuni menee kohdalleen, niin eipä se kellon hinta todellakaan tunnu sillä egyptiläisellä yhtään missään.

Voittaakohan se Obama...

Pistä toki vaikka privalla arvauksesi ;)
Ja laita toki myös, mistä itse tyypin tunnet, keneksi sitä luulet :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös