Rannekello-ketju

  • 284 983
  • 989

scholl

Jäsen
Vahva sama. Tosin paljaat ja karskit ranteet ilman kelloa on komia näky kun kun ajan voi aina tsekata siitä älypuhelimesta.

Miksi joku katsoisi kellon ajan puhelimesta? Sehän vaatii usein, että menee johonkin toiseen huoneeseen, missä se puhelin on. Entä jos pitää puhelinta kiinni kuten itse pidän tänään, kun haluan pitää ns. vapaapäivän, kun en ole lomaa vähän aikaan nyt ottanut ja mennyt muutama vkonloppukin duuniasioiden parissa, joten olen nyt välillä pitänyt puhelinta joko kiinni tai äänettömällä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Muudannet nimimerkit muuten voisivat varmaan käyttää munakelloa - if you know what I mean...

scholl kirjoitti:
Miksi joku katsoisi kellon ajan puhelimesta? Sehän vaatii usein, että menee johonkin toiseen huoneeseen, missä se puhelin on. Entä jos pitää puhelinta kiinni kuten itse pidän tänään, kun haluan pitää ns. vapaapäivän, kun en ole lomaa vähän aikaan nyt ottanut ja mennyt muutama vkonloppukin duuniasioiden parissa, joten olen nyt välillä pitänyt puhelinta joko kiinni tai äänettömällä.

Meikäläistäkin rupeaa ahdistamaan, jos ei ole kello ranteessa. Seinäkelloihin täytyy ottaa katsekontaktia, kun puhelin on residenssini muussa siivessä kuin itseni on. Nykykänissä on kyllä monasti offline-tila, joka estää tietoliikenteen, mutta ei kellon katselua. Helevetin epäkäytännöllinen puhelin silti on ajan tarkistamiseen. Sen huomaa tosin vasta sitten, kun on tottunut rannekelloon. Armeijaan menijöille suosittelen rannekelloa lämpimästi. Kelloa saa kyllä sitten lainata jatkuvasti varsinkin metsäöissä.

Omaan Tissot Touch -kellooni olen todella tyytyväinen. Patteri on kestänyt kohta kuusi vuotta, ja tiuku pysyy ajassa. Eikä ole naarmuja lasissa, kun on safiirilasia se. Ostin kellon aikoinani ensimmäisen hypomanian puhjettua, ja maksoin siitä vähän reilut 600 euroa. Se on hyvä olla kallis kello köyhällä ranteessa.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Tulipa hommattua tällainen Amazon.com: Luminox Mens 3051.BO Rubber Analog Black Dial Watch: Luminox: Watches (linkki kelloon) melkoisesti naarmuuntuneen ja ikääntyneen G-Shockin tilalle. Eipä ole naarmuista enää ollut huolta. Hain yksinkertaista näyttöä vaihteeksi ja täytyy sanoa, että varsinkin pimeällä näyttö on aika mukavan näköinen.

Herroille alan harrastajille tämä saitti: Kellomies | Rannekellot ajan käyttöesineinä ja harrasteena (linkki Kellomies-nettisivustolle) ja kirja lienevätkin jo tuttuja.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mulla oli kello ranteessa viimeksi 15-vuotiaana, 23 vuotta sitten. Sain sen kyseisen kellon kummitädiltäni rippilahjaksi. Sen piti olla vedenpitävä, ja olihan se tavallaan; kun putosin kännissä laiturilta Pieliseen, meni kellon sisälle vettä jonka se myös sisällään piti. Nakkasin rakkineella kuikkaa ja päätin että kelloilu riittää mulle.

Sitäpaitsi muutenkin kaikki ahdistava ahdistaa. Kaikki ranteessa tai kaulassa roikkuva, pitkät hihat, kireät paidankaulukset... Hatutkin, paitsi pipo pakkasella jolloin se on välttämätön.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Puhelimesta ajan katsominen on paljon vaivalloisempaa, kuin vain vilkaista ranteesta, että mitä se tiuku repii.

Vaikka teen myyntityötä ja aika on tärkeä asia niin kelloa ranteessa en ole koskaan tarvinut. Tosin juuri luuri on myös tärkeä työkalu eli nou hätä. Kello on myös auton mittaristossa. Jotenkin on vuosien varrella oppinut ajan tajun eli kello on duunissa ainoastaan pienoinen ajan varmistaja.

Aamullakin herään aina samaan aikaan vaikka kello ei ole soimassa.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Itselleni kellot ovat olleet kiinnostuksen kohteita jo pitkään ja eka hiukan parempi tuli ostettua jo melkein 15-vuotta sitten ja sen jälkeen noita on tarttunut mukaan jokunen. Joku voi pitää järjettömänä rahan laittamista kelloihin, mutta hupinsa kullakin ja kello on mielestäni ainoa ns. koru joka miehelle sopii, vihkisormuskin tosin löytyy kädestä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itselleni kellot ovat olleet kiinnostuksen kohteita jo pitkään ja eka hiukan parempi tuli ostettua jo melkein 15-vuotta sitten ja sen jälkeen noita on tarttunut mukaan jokunen. Joku voi pitää järjettömänä rahan laittamista kelloihin, mutta hupinsa kullakin ja kello on mielestäni ainoa ns. koru joka miehelle sopii, vihkisormuskin tosin löytyy kädestä.

Tässä tulee esiin eräs toinen seikka. Hyvä mekaaninen kello on hyvä sijoitus. Olen muutamia hankkimiani myynyt, joko jollekin toiselle harrastajalle, tai huuto.netissä. Voitto on ollut 30-35% joka kerta. Eli kun hankkii asialliseen hintaan, saa hyvän koron sijoitukselle jos vertaa vaikka osakkeisiin. Lisäksi kellot ovat lama-aikanakin pitäneet hintansa, ja nousevat vain. Lisäksi esine jota voi käyttää, nostaa arvoaan ajan kanssa, on aika harvinainen.
 

Fordél

Jäsen
Perhana, omasta "kokoelmastani" 60-luvun alun Omega Seamaster otti ja hajosi ihan tosta noin vaan. Tarkoitus oli juuri myydä se pois, jotta voin keskittyä Zenitheihin. No nyt kun kello yhtäkkiä lakkasi toimimasta, tippuu myyntiarvo. Jos sen taas korjaa, tulee kelloon sijoitettua sen verran paljon, että sitä ei raaskisi enää oikein myydäkään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Perhana, omasta "kokoelmastani" 60-luvun alun Omega Seamaster otti ja hajosi ihan tosta noin vaan. Tarkoitus oli juuri myydä se pois, jotta voin keskittyä Zenitheihin. No nyt kun kello yhtäkkiä lakkasi toimimasta, tippuu myyntiarvo. Jos sen taas korjaa, tulee kelloon sijoitettua sen verran paljon, että sitä ei raaskisi enää oikein myydäkään.

Vedettävä vai automaatti koneistolla?
Mekaanisen vedettävän voi saada tosi edullisestikin kuntoon, automaatti voi maksaa aika lailla.
Oma vedettävä Omega 50-luvulta lakkasi käymästä, jokin jousi poikki. Korjaus osineen 78€, joten ei kovin paha. Automaatit vain yleensä ovat huomattavasti hankalampia korjata.
 

Fordél

Jäsen
Vedettävä vai automaatti koneistolla?
Mekaanisen vedettävän voi saada tosi edullisestikin kuntoon, automaatti voi maksaa aika lailla.
Oma vedettävä Omega 50-luvulta lakkasi käymästä, jokin jousi poikki. Korjaus osineen 78€, joten ei kovin paha. Automaatit vain yleensä ovat huomattavasti hankalampia korjata.

Mekaaninen vedettävä, koska automaatteja en halaja. Itsekin epäilen jousen menneen poikki. Täytynee kesemmällä viedä korjattavaksi ja jos on halpa korjaus niin kenties sitten myyntiin.
 

scholl

Jäsen
Lentokoneissa on kanssa niitä ajankysyjiä, kun eivät voi pitää puhelinta päällä. Itseäni mietityttää myös se, että mitä he tekivät silloin aikanaan kun kännyköitä ei ollut vielä keksitty? Oliko tämä porukka, joilla ei ole kelloja, silloin täysin tietämätön kellonajasta.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lentokoneissa on kanssa niitä ajankysyjiä, kun eivät voi pitää puhelinta päällä. Itseäni mietityttää myös se, että mitä he tekivät silloin aikanaan kun kännyköitä ei ollut vielä keksitty? Oliko tämä porukka, joilla ei ole kelloja, silloin täysin tietämätön kellonajasta.

Ajan tiedustelijoita on aina. Ennen kännykkää meikäläiselläkin oli rannekello mutta nyt on paljon kätevämpää katsoa luurista aika kun se on niin vahvana osana jokapäiväistä elämää. Ja kuten sanottua...ajantaju on yllättävän vahvasti mukana vaikka ei kelloa olisikaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tällaista Suunnon Elementum Terra Steeliä olen katsellut. Kokemuksia/vastaavien suosituksia? Näyttäisivät ajoittain liikkuvan ~600€ hintaluokassa.

Nyt käytössä on vanha Dieselin DZ-1210, joka on loppupeleissä ihan perseestä, koska esim. tuosta sinertävästä kellotaulusta saa kovin huonosti selvää yhdellä vilkaisulla.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja kuten sanottua...ajantaju on yllättävän vahvasti mukana vaikka ei kelloa olisikaan.
No tottakai ajantaju on jokaisella terveellä ihmisellä pääkopassa aina mukana, mutta jos esim. palaveri alkaa klo. 14.00 niin on se kiva touhutessa tietää onko kello 13.45 vai 14.00. Minulle toki ei ole sen vaikeampi ymmärtää jos toiset haluaa ajan puhelimesta tsekata, käy se niinkin kunhan jostain tsekkaa eikä ole myöhässä paikalla palaverissa.

Omassa ranteessani on edellisellä sivulla jo kertaalleen toisen nimimerkin toimesta mainittu sveitsiläinen varsin asiallinen kello, hyvin toimii ja pitäisi olla ihan laadukas koneisto jne.

Kesällä Stuttgartissa katselin paikallisen koruliikkeen ikkunassa Patek Philippen kelloa, hintaa vaatimattomat 177 000 euroa. Kivan näköinen mutta hieman kallis. Vieressä oli halvempi 145 000 euron ns jokapojan malli, sekin vielä turhan hintava vaikka varmaan toki laadukas aikarauta onkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tällaista Suunnon Elementum Terra Steeliä olen katsellut. Kokemuksia/vastaavien suosituksia? Näyttäisivät ajoittain liikkuvan ~600€ hintaluokassa.

Nyt käytössä on vanha Dieselin DZ-1210, joka on loppupeleissä ihan perseestä, koska esim. tuosta sinertävästä kellotaulusta saa kovin huonosti selvää yhdellä vilkaisulla.

Näitä näkee vähän väliä Huuto.netissä, sekä jos Suuntoa meinaa hankkia, useimmiten halvimman hinnan Suomessa saa kun kysyy Keskisen kellosta.
Suunto Elementum / Keskisen Kello Oy - kello verkkokauppa
Suunnon perusmallien (Core) kestävyydestä on kirjoitettu aika lailla, mm 3-4 kertaa vaihdettu monella takuuaikana uusi kello kun ei kestä. Näistä elementum malleista en ole lukenut kovinkaan paljon.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Tässä on nyt jonkin aikaa tullut mietittyä uuden rannekellon ostoa. Edellinen on noin 10 vuotta sitten saatu lahjaksi ja sitä en varmaan ole 5 vuoteen käyttänyt. Huomasin paikallisessa liikeessä olevan loppuunmyynnissä heidän loput Cover -merkkiset kellot. Sveitsiläisiä kelloja näyttivät olevan ja muutama ihan hyvännäköinen oli nopeasti vilkaistuna joukossa. Ovatko nämä hyviäkin kelloja?
 

Fordél

Jäsen
Tällaista Suunnon Elementum Terra Steeliä olen katsellut. Kokemuksia/vastaavien suosituksia? Näyttäisivät ajoittain liikkuvan ~600€ hintaluokassa.

Siirryhän sinäkin arvon cottonmouth oikeisiin kelloihin ja jätät nuo Suunnot väliin. Ei muuta kuin hakemaan jotain hienoa vanhempaa vedettävää Omegaa ranteeseen!
 

scholl

Jäsen
Kyllä tuollainen Suunto johonkin urheilutarkoitukseen tai vaikkapa rantakäyttöön tai miksei muuhunkin vapaa-ajan käyttöön on ihan hyvä, mutta sitten se menee kyllä metsään, jos pidetään puvun kanssa kuten ulkomaankauppaministerimme tekee.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tällaista Suunnon Elementum Terra Steeliä olen katsellut. Kokemuksia/vastaavien suosituksia? Näyttäisivät ajoittain liikkuvan ~600€ hintaluokassa.
Perheessä on yksi Suunnon kello ja aika usein on huollossa käynyt. Vaimo käyttää sitä urheillessaan ja sykemittarin käytössä ainakin ollut jotain kipuja. Vaimo kironnut, että aikanaan olisi pitänyt ostaa Polar.

Jos tarvitsee liikuntaharrastuksessa kelloa niin Suunto tai Polar ovat ihan passeleita. Mutta jos hakee peruskäyttökelloa niin mielestäni ne ovat liian kalliita.
 

Fordél

Jäsen
Kyllä tuollainen Suunto johonkin urheilutarkoitukseen tai vaikkapa rantakäyttöön tai miksei muuhunkin vapaa-ajan käyttöön on ihan hyvä, mutta sitten se menee kyllä metsään, jos pidetään puvun kanssa kuten ulkomaankauppaministerimme tekee.

Juuri näin. Ilman muuta urheilukäyttöön pitääkin olla omat juttunsa, mutta muuten itse suosisin aitoa rannekelloa, mielellään kunnon vanhaa vedettävää tiukua.

Mitä tulee ulkomaankauppaministeriimme niin oman urheilullisuuden korostamisen lisäksi uskon, että kyse on vähän suomalaisen tuotteen "promoamisesta" ulkomailla. Vienninedistystä nähkääs.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Perheessä on yksi Suunnon kello ja aika usein on huollossa käynyt. Vaimo käyttää sitä urheillessaan ja sykemittarin käytössä ainakin ollut jotain kipuja. Vaimo kironnut, että aikanaan olisi pitänyt ostaa Polar.

Jos tarvitsee liikuntaharrastuksessa kelloa niin Suunto tai Polar ovat ihan passeleita. Mutta jos hakee peruskäyttökelloa niin mielestäni ne ovat liian kalliita.

Näihin Suunnon ongelmiin olen minäkin törmännyt. Mulla on sykemittarina muutaman vuoden vanha T3 ja siinä ei suht sekavan käyttöliittymän lisäksi ole ollut mitään ongelmia. Vaimon vastaava auusi M2 sen sijaan syö patterin muutamassa viikossa ja onkin nyt lähdössä huoltoon. Nämä tosin ovat huntin halpismalleja. Suunto Coreissa ainakin on tuota patterin erittäin nopeaa kulumista ollut ainakin parilla kaverilla. Takuuhuolto on kyllä toiminut moitteetta mutta parempi tietysti olisi, jos koko kelloa ei sinne tarvitsisi lähettää. Polar kuulemma on luotettavampi mutta mielestäni huomattavasti rumempia verrattuna Suunnon tuotteisiin.
 

scholl

Jäsen
Juuri näin. Ilman muuta urheilukäyttöön pitääkin olla omat juttunsa, mutta muuten itse suosisin aitoa rannekelloa, mielellään kunnon vanhaa vedettävää tiukua.

Vanhat vedettävät tiukut maksavat varmaan sen joku 50 tonnia, joten sellaisen hankkiminen on aika hazardia ainakin päivittäiskäyttöön. Mulla ainakin kello saa sen verran osumaa, että jos tuollaisen kellon hankin niin sitten sitä tulisi käytettyä vain spesiaalitilanteissa, mutta koska en ole intohimoinen kelloihminen niin en tiedä hankinko. Normikello on kuitenkin kulutustavaraa ja varmaan viimeistään 10 vuoden päästä hankinnasta se vaihtuu johonkin toiseen.

Mitä tulee ulkomaankauppaministeriimme niin oman urheilullisuuden korostamisen lisäksi uskon, että kyse on vähän suomalaisen tuotteen "promoamisesta" ulkomailla. Vienninedistystä nähkääs.

Voi se vähän noinkin olla, mutta on se vähän junttia. Siinä kellossa ei ole minkäänlaisia viisareita, joten tulee vähän mieleen nörtit, joilla oli 80 luvulla ne digitaalitaskulaskinkellot. Eli siis ymmärrän viikonloppureissu poikien kanssa jonnekin, jolloin mies on pikeepaita päällänsä, mutten ymmärrä huippukokouksessa puku päällä, vaikka olisi kuinka vienninedistämistä, koska se ei sovi siihen ympäristöön ja tilanteeseen. Siitä tulikin mieleeni, että eikös myöskin jollain venäläisellä miljardöörillä ollut joku Suunto jossain kuvissa?
 

scholl

Jäsen
Näihin Suunnon ongelmiin olen minäkin törmännyt. Mulla on sykemittarina muutaman vuoden vanha T3 ja siinä ei suht sekavan käyttöliittymän lisäksi ole ollut mitään ongelmia.

Polar teki myöskin ainakin ennen laitteensa Suomessa kun taas Suunto on tehnyt, niin kauan kuin ovat olleet sykemittarimarkkinoilla, tuotteensa kaukoidässä. Heillä on tosiaan ollut paljon laatuongelmia, mutta mielestäni se ei ole koskenut niin paljon varsinaisesti sitä kelloa, vaan sykevyötä. Monella on mennyt se vyö useampaankin kertaan takuuseen ja sieltä on tullut uusi vyö, kun niissä on ollut paljon vikoja. Ei löydy sykettä lainkaan tai laite näyttää poskettoman korkeita sykkeitä jne. Tosin sitten kun toimiva kappale löytyy niin mittari on monilla toiminut hyvin. Tosin eräs huono ominaisuus noissa kelloissa kuten T-sarjan mittarit, on se seikka, että lasi naarmuuntuu hyvin helposti. Niinpä vähän ajan päästä se näyttää ranteessa aivan karmealta. Se on siis tarkoitettu puhtaasti sporttiin, eikä käytettäväksi ranteessa urheilusuorituksen ulkopuolella.
 

12961

Jäsen
Sopivaan aikaan nousi tämäkin ketju näkyville. Jo jonkin aikaa olen miettinyt laatukellon hankintaa. Tänään laitoin tilauksen sisään Hollantilaiselle kultasepälle, joka kauppasi käytettyä, mutta lähes käyttämättömän näköisenä säilynyttä Omega Seamaster Planet Ocean -mallia. Farkuntasku oli aavistuksen värjännyt kirkkaanväristä ranneketta, mutta itse kello on lähes virheetön.

Ja jos ei ole, toimii 14vrk palautusoikeus.

Mulle tulevassa kappaleessa on musta tausta, oranssi kehä ja oranssi nahkaranneke.

chrono24 on muuten hyvä osoite tutkia käytettyjen laatukellojen valikoimaa ympäri Eurooppaa. Sieltä vielä valikoi kultasepänliikkeen, joka lähettää Suomeen, ja hoitaa maksun luottokortilla, niin riskitkin tulee minimoitua. Valikoimaa käytetyissä kelloissa on aika tavalla, ja kelloista on tarkat kuvat, joista saa hyvät suurennokset.

EDIT: Linkki vie kelloja esittelevälle sivustolle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös