Mainos

Ralliketju

  • 1 841 443
  • 14 853

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lauantai meni Kangasniemen rallissa. Ekaks olitiin EK1:llä ja nähtiin autot 1-35. Sitten se EK keskeytettiin, kun auto nro 29 lipsahti kiveen ja kartturi loukkaantui. Toivottavasti ei kuitenkaan vakavasti. Sitten ryydloikkaa EK3:lle reiluun kilometriin lähdöstä. Hieno paikka! Ehdimme paikalle juuri näkemään autot 35-202. Metsäosuudelta peltoaukealle ja 9-kymppinen mutka oikealle. Kolme kattokerholaista ja kymmenkunta pienempää ulosajoa. Nähtävää oli siis ihan kylliksi.
Savonlinnassa on 01.03. Prisma-ralli http://www.savonlinnanua.net/22 mieli tekisi kovasti mennä katsomaan Historic-luokan autoja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kauden kolmas MM-ralli lähtee käyntiin tässä kohtapuolin kaukana Meksikossa. Mitä sitten tästä rallista on lupa odottaa? Jos kaikkien autot pelaavat normaalisti, eikä ajovirheitä kenellekään tule, niin Citroenin kaksoisvoitto saattaa olla lähellä. Subarun Petter Solberg tosin on myös yksi niistä kuljettajista, jotka voivat taistella voitosta verissä päin. Atkinson on täydellinen musta hevonen, eikä kaverista ota kukaan selvää, kuinka hyvin mikäkin ralli lähtee hänen kohdallaan kulkemaan.

Meidän suomalaiskaksikollamme Ford-tallissa tuskin on paljoakaan sanomista voittotaistelun suhteen. Pointti on nimittäin niin, että tämä kilpailu ajetaan korkealla vuoristossa, noin 2 700 metriä merenpinnan yläpuolella, ja tämä seikka tekee Fordin moottoreista selviä altavastaajia muihin verraten. Sen lisäksi Mikko lähtee avamaan latua, ja Jari-Matti tulee heti seuraavana autona reitillä, joten puhdistajan roolikin osuu vielä molemmille autoille.

Tonin kohdalla voidaan puhua testikilpailusta, koska Ruotsin jälkeen Suzuki-talli ei ilmeisesti testannut metriäkään soralla, ja näin ollen lähtevät matkaan lumirallisäädöillä. Se on sen verran amatöörien puuhasteluja parempia talleja vastaan, että kovin hyvää sijoitusta ei Tonille voi povata, muuta kuin toisten mahdollisten epäonnien kautta.

Pientä dramatiikkaakin saatiin mukaan jo ennen kilpailua, kun Citroen joutui vaihtamaan koneen Loebin autoon. Se, kun teki lakon ennen testi-ek:ta. Viisi minuuttiahan siitä vaihdosta olisi tullut rangaistusta Loebille, joten Citroen on tehnyt, mitä on pystynyt sinetöidylle vanhalle koneelle, ja nyt se on taas vaihdettu takaisin. Tämä kolmen rallin sääntö samalla koneella oli siis tässä kohtaa suoraan kolme ensimmäistä kisaa kalenterissa.

Se on selvää, että kukaan muu kuin Citroen-talli ei tiedä tarkkaan, mikä siellä oli/on vikana, mutta näin ovat tallin insinöörit laskeneet, että riski tässä kohtaa on pienempi, kun otetaan käytetty moottori käyttöön. Viiden minuutin aikasakkokin olisi ollut jonkinlainen riski Loebille, vaikka hanskalla kaveri paljon pystyy paikkaamaankin. Nämä ovat aina vaikeita päätöksiä, eikä vielä edes tiedetä, menikö se syteen vai saveen.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Vähän myöhään olen arvaamassa, mutta mielipiteeni ennen kisaa oli, että Loeb ja Hirvonen taistelevat tasapäin voitosta ja Latvala vaikka jää selvästi tuosta kaksikosta ottaa yhtä selkeän kolmoissijan. Sordolla ja Solbergilla ei ole mitään jakoa.

Nyt ainakin näyttää heti siltä, että Citroenit eivät ainakaan juhli kaksoisvoittoa, Latvalan johtaessa ja Hirvosen lyödessä Loebin, vaikka avaa latua.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt ainakin näyttää heti siltä, että Citroenit eivät ainakaan juhli kaksoisvoittoa, Latvalan johtaessa ja Hirvosen lyödessä Loebin, vaikka avaa latua.
Ei taida juhlia, kun Sordo veti vehkeen puskaan heti ensimmäisellä ek:lla.

Latvalan aloitus kyllä yllätti meikäläisen totaalisesti. Loeb kertoi, että auto toimii, mutta uskoiskohan tuota selitystä? No, seuraava ek, joka alkaa juuri nyt, kertoo jo sitten enemmän, mitkä ovat voimasuhteet tässä rallissa.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
2. pikataipaleella: Loeb ei ole jostain syystä saanut aikaa. Uutisia odotellessa...

EDIT: ja nyt tuli aika.

Latvala jatkaa hyvää tahtia.

Kokonaistilanne:
Latvala +00.0
Loeb +04.9
Atkinson +05.8
Galli +06.4
Hirvonen +12.9
Solberg +30.2

Gardemeister todennäköisesti keskeyttää. Auto matelee.

EDIT 2:

3.pikiksellä Loeb ajaa pohjat Latvala jää vain 0.5

Kokonaistilanne:
Latvala +00.0
Loeb +04.4
Atkinson +11.2
Hirvonen +18.7

Huima ralli tulossa. Nyt en ole katsonut ajetaanko samoja pikiksiä myös lauantaina, jos ei niin Hirvonen on vahvasti mukana taistelussa ainakin vielä, mutta ei jokaisella pätkällä voi ottaa 4-6 sekuntia turpaan.
 
Viimeksi muokattu:

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Kyllähän se Latvala taas menee kovaa, ei voi muuta sanoa. Kauden mittaan tietysti tilanteet muuttuu, kun mennään eri alustoille sun muuta, mutta itse iloitsen jo nyt siitä, että Loeb ei tule tänäkään vuonna voittamaan Jyväskylässä. Siitä pitää huolen suomalainen Ford-kaksikko. Toinen voi tyriä, mutta molemmat...ei nyt sentään.

Tässä voi käydä niinkin hyvin vielä, että Loeb ei saa palavasti himoitsemaansa Suurajo-päänahkaa ikinä urallaan. Ja sekös vasta olisikin mahtava homma. Voittakoon vaikka vielä 17 mestaruutta putkeen, mutta meidän mailla et silmille hypi, se on varma.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt en ole katsonut ajetaanko samoja pikiksiä myös lauantaina, jos ei niin Hirvonen on vahvasti mukana taistelussa ainakin vielä, mutta ei jokaisella pätkällä voi ottaa 4-6 sekuntia turpaan.
Seuraavaksi ajetaan sama lenkki uudestaan, mikä hetki sitten saatiin päätökseen. Huomenna on vastaava tilanne, eli ensin kolme pätkää, sieltä huoltoon, ja samat kolme pätkää sitten uudestaan. Eli nyt on tie puhdas myös Mikolle, ja sopiikin odottaa häneltä hieman parempaaa vastusta nyt edellä olevia vastaan.

Säännöt ovat taas muuttuneet sitten viime vuoden siltä osin, että nyt ei ajeta käännetyssä järjestyksessä, vaan nopein avaa latua aina seuraavana aamuna. Juuri tuolla Meksikossa tällä asialla on merkitystä, koska tien pinnalla on irtosoraa, ja se tekee pidon huonommaksi ensimmäiselle autokunnalle verrattuna takana ajaviin.

Tänään on siis omat mielenkiintonsa siinäkin vielä jäljellä, kuka joutuu auraamaan latua puhtaaksi takana tuleville, jos erot pysyvät vastaavina, mitä tällä hetkellä on olemassa. Siinä on jo selvää eroa, ajaako ensimmäisenä vai kolmantena autona reitillä.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Säännöt ovat taas muuttuneet sitten viime vuoden siltä osin, että nyt ei ajeta käännetyssä järjestyksessä, vaan nopein avaa latua aina seuraavana aamuna. Juuri tuolla Meksikossa tällä asialla on merkitystä, koska tien pinnalla on irtosoraa, ja se tekee pidon huonommaksi ensimmäiselle autokunnalle verrattuna takana ajaviin.
Niin tosiaan, tämä sääntöuudistus (tai oikeastaan vanhennus, eli perinteinen malli) kuulostaa anyway aika tappotouhulta Latvalalle. Intoa ja vauhtia on, mutta kun ei ole puhdasta latua, niin lipeääkö Ford metsähallituksen puolelle taas..?

edit: niin siis jos haluaa johtaa päivän jälkeen. Voihan sitä taas pysähtyä ek:lle ja ottaa 10 sek takkiin tänään, 50 sek kotiin huomenna?
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Fiddu piti olla jo tanaan aamusta paikalla mutta fittumainen mehikaaniasiakas kusi harman jatkaa silmaan joten piti jaada viela taksi paivaksi duuniin.
No huomenna kuiteskin paikalle.

Kaverit paikanpaalta lahetta viesteja ja Latvalan meno nayttaa hemmetin hyvalta.
Gardemaisterin auto huus tosi pahasti ekalla ja takkiinhan se sai.

Jos tulee telkkarista edes se supespeciaali niin etsikaa valkopaitasia suomalaisia (ja koska on paivan vikat ek:t niin varmaan jo hiukka kannissa siina vaiheessa) ne on me.
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
5 pätkää ajettu, Latvalalle pohjat ja ero Loebiin 9 sekuntia. Hirvonen jo yli minuutin perässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvonen on kyllä ollut iso pettymys tässä rallissa. Edes niillä pätkillä, jotka ajettiin toiseen kertaan, Hirvonen ei pysynyt Latvalan ja Loebin vauhdissa. Yli minuutti tallikaveriin on aivan liikaa vaikka onkin joutunut ajamaan ensimmäisenä. Toivottavasti pystyy nyt edes Subarut ohittamaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hirvonen on kyllä ollut iso pettymys tässä rallissa.
Totta töriset. Itseasiassa olin tuossa ennen rallia hieman sillä kannalla, että Ford tulee jäämään juuri tuon verran Citroenille, mitä Mikko nyt on jäänyt, kun tuolla korkealla vuoristossa ajetaan. Mutta Jari-Matti on kyllä näyttänyt monelle epäilijälle, esimerkiksi minulle, että tuolla autolla myös ehtii, kunhan vain osaa ajaa.

Viime vuotisia aikoja vastaavasta rallista en nyt ihan tarkkaan muista, mutta Marcus ajoi silloin kärjessä ensimmäisenä päivänä, ja jäi kyllä Citroenin vauhdista muistaakseni puolisen minuuttia. Ja se ajo sujui oikeastaan ihan hyvin, mutta liukkaus teki sen verran hallaa, että sitä eroa vaan kertyi, vaikka Marcus kuinka yritti puristaa menemään.

Tänään sitten nähdään, mihin Mikon varmasti tekemä hyökkäys tulee riittämään. Viides tila antaa kuitenkin niin vähän pisteitä, ettei se tule Mikolle missään tapauksessa riittämään, vaan nousua tai ainakin yritystä kohti kärkeä tullaan näkemään. Petter on tuossa ihan iskuetäisyydellä, mutta Atkinson pääsi jo hieman karkuun, ja hänen tavoittamisensa vaatii sitten jo pohja-aikoja tauluun.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tasaisestihan Hirvonen on kärjelle jäänyt, mutta ilmeisesti EK5:lla tapahtunut jotain "isompaa" hässäkkää kun jäi yli 40 sekuntia kärjelle.

Latvala on kyllä pitänyt yllättävän kovaa vauhtia ja toivotaan että pitää loppuun asti. Hienointahan olisi, että saisi hiillostettua Loebin tekemään taas virheen.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
EK 11 käynnissä

Loeb ajaa jälleen pohjat. Hirvonen jää vain 0.3 sekunttia, joten kovasti mies yrittää. Latvala jää muutaman sekunnin

Kokonaistilanne:

Loeb 0.0
Latvala +5.8
Atkinson +28.2
Hirvonen +1.11.8

Ei riitä Hirvosen vauhti vaikka ajaa nyt paremmalla "paikalla". Latvala auraa tietä ja vetää silti hurjaa kyytiä. Toivottavasti pysyy tiellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvosella on sitten ollut melkoisesti epäonnea kun on tullut kaksi rengasrikkoa. Ero kärkeen jo yli neljä minuuttia. No, sijoitus ei onneksi tippunut kuin yhdellä ja tuskin Hirvonen olisi muutenkaan pystynyt kärkikolmikkoa enää haastamaan. Edelle nousi Fordilla ajava Henning Solberg joten eiköhän Malcolm Wilson tarvittaessa ota puhelun/käy juttusilla Perez-Compancin porukan kanssa ja käske Henningin hidastaa sen verran että Hirvonen pääsee ohi, jos ei ihan reilusti ajamalla pysty nousemaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Perseelleen meni sitten Mikon kisa kahden rengasrikon seurauksena. 4 minuuttia eteen tarkoittaa sitä, että vain neljäs tila on otettavissa enää. Se tietysti tässä tilanteessa kannattaa ottaa, ja koska siitä saadut pisteet, joita tulisi viisi, voivat olla arvossa arvaamattomassa kauden lopuksi, kun kaikki lasketaan yhteen.

Hyvin ovat tuon kahden renkaan vaihdon Hirvonen ja Lehtinen kaksikko tehnyt, kun hävisivät kuitenkin vain karvan alta kolme minuuttia pätkän pohjat ajaneelle Loebille.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#4 Latvala J. - Anttila M. -> Má prvděpodobně problémy s přehříváním motoru, stojí na trati. / The engine is probably overheating, he stopped on the stage.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kaikilla kuskeilla enemmän ja vähemmän ongelmia, vaikea kilpailu ja kuka voittaa rallin? Loeb. Kenellä ne ongelmat olivat ennen rallia, shakedown pätkällä? Loebilla. Yllättääkö ketään? Ei.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Latvala joutui sitten ajamaan pari EK:ta ilman turboa ja Loeb karkasi. Eroa Loebilla on jo kakkoseen sen verran, että voi jo alkaa varmistelemaan voittoaan. Latvalalla vähän samanlainen tilanne, kun eroa eteen ja taakse on reippaasti, joten voi alkaa varmistelemaan tuota kolmatta sijaansa.

Hirvosella obgelmista huolimatta vielä mahdollisuus nousta neljänneksi. Tosin olisihan tuo neljäskin sija pettymys.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meni sitten SU-päivä ajeluksi Meksikossa, kun erot ovat mitä selkeimmät.

Vaikka sarja on siinä mielessä mielenkiintoinen, että siellä on kaksi suomalaista Fordilla (huipputalli) niin kyllä hieman edelleen sarja on "lässähtänyt", siinä mielessä, että kuitenkin on kohtuu vähän potentiaalisia kilpailijoita.

Mietitään nyt vähän. "Kovista nimistä" keskeyttäneitä ei kuitenkaan ole kuin 5? Sordo, Andersson, Gardemeister, Galli, Sorberg. Ja tästä huolimatta sarjassa on tällä hetkellä sijoilla 3-7 Ford, ja sijan 8 on +20 min kärjestä jäljellä. Joku Trevino, pösöllä.

Latvala/Hirvonen vois siis käytännössä vaikka jäädä toiseksi viimeisellä EK:llä 15 minuutiksi tupakalle, ja sitten jollain konstilla miehet palaisivat takaisin sijoille 3 ja 4 kun kisa loppuu. Vaikea arvata kumpi (Hirvonen vai Solberg) on tänään päättyvässä kisassa 4., kun molemmat ajavat Fordilla ja vain toinen saa tallipisteitä. Hirvonen on ilman ongelmia VARMASTI 4. Ajamalla?

Eli mitä ajan takaa on se, että vähän hölmöltä tuntuu tuo pistejärjestelmä (10-8-6-5-4-3-2-1), kun käytännössä huipputallit kisaavat keskenään noista muutamasta ensimmäisestä sijasta. Ja ainoastaan keskeytys tiputtaa kokonaan pisteiltä. Kyllähän formuloissakin ne huipputallit jakavat pääsääntöisesti parhaat sijat, mutta jos jollain kierroksella räjäytät renkaasi ja menetät minuutin tai pari, niin useasti sitä menettää enemmän kuin yhden sijan.... ja senkin jälkeen ne muiden tallien kuskit pitää ohittaa oikeasti, eikä tallimääräyksillä.

Muuten kyllä ihan jees seurata Latvalan vauhtia, mutta se onkin sitten lähes ainoa jännitystekijä, ja sekin nyt ainakin Meksikossa loppui tuohon LA-päivään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vaikea arvata kumpi (Hirvonen vai Solberg) on tänään päättyvässä kisassa 4., kun molemmat ajavat Fordilla ja vain toinen saa tallipisteitä. Hirvonen on ilman ongelmia VARMASTI 4. Ajamalla?
Kyllä molemmat ajavat myös tallipisteistä. Hirvonen ajaa BP World Rally Team-Fordille, ja Solberg Stobart-Fordille.

No, kohta se nähdään, kuinka poikien välinen 9 sekunnin ero kehittyy, kun toiseksi viimeinen erikoiskoe on lähtenyt juuri liikkeelle. Viimeinen ek on se moneen kertaan ajettu yleisöerikoiskoe, joka nyt ajetaan kuitenkin tuplapitkänä. Siinä on siis vielä mahdollisuus saada muutama sekuntti eroa pahimpaan kilpailijaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä molemmat ajavat myös tallipisteistä. Hirvonen ajaa BP World Rally Team-Fordille, ja Solberg Stobart-Fordille.

OK, hyvä että tuli täsmennys. Meinaatko kuitenkin, että Stobart-Ford tykittää täysillä, jos emoyhtiöltä tulee "pyyntö", että ehkä kuitenkin olisi parempi, jos Hirvonen ja BP World Rally Team-Ford saisi enemmän pisteitä kuin Solberg ja Stobart-Ford....?

Eli en millään jaksa uskoa, että Solberg on Mikon edellä kun kisa päättyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse asiassa Henning ei aja tässä rallissa Stobartille vaan Luiz Perez-Compancin Munchi's tallille. Matthew Wilson ja Gigi Galli ajavat pisteitä Stobartille. Luulisin kyllä että Malcolm Wilson käy Perez-Compancin porukan juttusilla jos näyttää että Mikko ei ajamalla Henningin ohi pääse. Munchi's ei kuitenkaan taistele tallipisteistä samalla tavalla kuin Stobart koska eivät aja edes täyttä ohjelmaa.

EDIT: Nytpä se Mikko näköjään on noussutkin jo ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse asiassa Henning ei aja tässä rallissa Stobartille vaan Luiz Perez-Compancin Munchi's tallille.
Kiitos korjauksesta. Hyvin tuli luettua tuo lähtölista näköjään ;)

Kyllähän tuo Tombe76:n maininta pienestä pyynnöstä on aika hyvä arvaus. Mitään tietämättä veikkaisin itse samoin, että puhelu sinne Solbergin autoon menee, ja homma on sitten siinä.

Jos vielä palataan noihin tallikuskeihin, niin aika erikoinen ratkaisu oli siirtää Solberg tuonne "kolmosteamiin". Wilsonin poika kun ei ole ajanut muistaakseni koskaan tallille ennen pisteitä, vaan on saanut opetella ihan rauhassa, ja ajaa pisteitä vaan itselleen, niin miksi se piti nyt ottaa "kakkosteamiin" ajamaan pisteitä? Saattaa olla tosin niin, että Munchi´s halusi enemmän tallipisteitä Henningin voimalla, koska ralli ajetaan lähellä Argentiinaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös