Mainos

Ralliketju

  • 1 865 250
  • 15 013

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikään ei ole niin selvää, kuin epäselvä?
Selvähän se, kännissähän se...
Toisten epäonni, on toisten onni.

Rallin Hannu Hanhellekin näköjään voi sitten sattua tuollainen moka. Siirtymällä nokkakolari? Eiköhän ne Rautenbachin syyksi sen kuitenkin vieritä? No, Mikko ja JM voivat nyt taistella kaksistaan voitosta, kun Sordo ei kuitenkaan kestä Fordien luomaa painetta. Kyllä tuossa rallissa vielä sattu muutakin. Odotellaan rauhassa! =)
Montako katsojaa olette lähetyksistä bonganneet? Minä näin yhden aasin!
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Outoa, että kun Loeb ajoi vuosia Grönholmia vastaan, ei ranskalaisella tuntunut olevan koskaan epäonnea, ei ulosajoja, ei teknisiä ongelmia, ei mitään. Nyt kun Make viettelee eläkepäiviä ostoskeskuksen ja rallicrossin parissa, Loebista on tullut tavallinen kuolevainen ja tämä tarjoaa Hirvoselle, miksei myös Latvalallekin mahdollisuuden ajaa ihan oikeasti maailmanmestaruudesta.

Olisiko sittenkin pitänyt ajaa yksi kausi vielä Marcus? ; )
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
EK13:sta Hirvonen otti Latvalaa vähän kiinni ja 3,5 sekunttia Latvalan eduksi. Sordokin on aivan Hirvosen imussa.

Nyt kun Loeb keskeytti, niin Hirvosen kannattaa ehdottomasti ajaa varman päälle ja varmistaa vain että on kolmen joukossa ja ottaa MM-sarjan johto haltuun. Voiton hakeminen hampaat irvessä olisi sulaa hulluutta.

Loeb tuskin jatkaa huomenna, vaikka autonsa saisikin ajokuntoon, sillä eroa tulee niin paljon ettei pisteille ole enää asiaa.
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
Tilanteet heittelehtii aika paljon. 15 EK:n jälkeen Fordeilla kaksoisjohto, Sordo jo yli 10 sekuntia takana. Ja mitä tapahtuu EK:lla 16 ? Sordo jättää Hirvosta yli 16 sekuntia ja Latvalaa lähes 20. Jotain erikoista tuolla on kyllä tapahtunut, koska Urmo Aavakin on jättänyt molempia Fordeja yli 10 sekuntia. Ehkä siellä tosiaankin sitten varmistellaan kakkos- ja kolmossijat, mielellään olisin kyllä nähnyt edes toisen taistelevan voitosta.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja mitä tapahtuu EK:lla 16 ? Sordo jättää Hirvosta yli 16 sekuntia ja Latvalaa lähes 20...

Hirvos Mikko jutteli jo etukäteen, että pientä taktikointia pitää sunnuntaiksi tehdä. Antavat Sordon mennä aura-autoksi eteen. Takanatulijan on sitten helpompi ajaa ja tarkkailla väliaikoja sunnuntaina. Eli nou hätä! Mielenkiinto kohdistuu oikeastaan vain siihen, että millä ek:lla Mikko ajaa JM:n ohi. Veikkaisin, että viimeistään ek:lla 19.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olihan Citroenille harvinaisen huonoa tuuria, kun "omat miehet" ajavat siirtymällä keskenään yhteen. Kyllä siitä varmasti varoitettu on, että vastakkainen liikenne tulee olemaan vaarallista, koska tie näyttää todella kapealta. Eikä se sitten muuta tarvitse kuin sen, että vain toisella on pienoinen kiire, niin kolari on valmis syntymään. Siirtymillä kuuluu tietysti ajella normaalien liikennesääntöjen ja rajoitusten mukaan, mutta nyt ei ole edes tietoa, onko koko Jordaniassa jotain nopeusrajoituksia. Tietysti kilpailun järjestäjä voi luoda siirtymille omat rajoituksensa, jota sitten paikallinen poliisi valvoo.

Mielenkiintoinen on tilanne kärjessä, kun kilpailun viimeiseen päivään lähdetään. Ford siis taktikoi sen verran, että Sordo lähtee aura-autona puhdistamaan irtosoraa erikoiskokeilta ensimmäisenä. Nopeasti aikataulua vilkaisemalla voisi kuvitella, että EK19 tulee näyttelemään isoa roolia voittajan suhteen, koska on yli 40km pitkä. Puoli sekunttia kun joudut kilometrillä ottamaan selkääsi liukkauden takia, niin jokainen pystyy helposti laskemaan, kuinka paljon se tekee sitten ajassa koko pätkällä.

Näillä kaksi kertaa ajettavilla pätkillä tahtoo olla sellainenkin taipumus, että vielä toisellakin kerralla ajat paranevat kärkiauton takana, vaikka tie puhdas olisikin. Jos näin käy huomennakin, on etu selvästi Jari-Matin ja Mikon, mutta on turhaa mennä asioiden edelle, koska monta mutkaa on ajamatta, ennenkuin viimeiselle EK:lle saavutaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Outoa, että kun Loeb ajoi vuosia Grönholmia vastaan, ei ranskalaisella tuntunut olevan koskaan epäonnea, ei ulosajoja, ei teknisiä ongelmia, ei mitään. Nyt kun Make viettelee eläkepäiviä ostoskeskuksen ja rallicrossin parissa, Loebista on tullut tavallinen kuolevainen ja tämä tarjoaa Hirvoselle, miksei myös Latvalallekin mahdollisuuden ajaa ihan oikeasti maailmanmestaruudesta.

Olisiko sittenkin pitänyt ajaa yksi kausi vielä Marcus? ; )

Ilmeisesti Bosse testamenttasi kaiken huonon onnensa Loebille...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Fordin taktiikka päästää Sordo keulaan on ollut, ainakin ensimmäisen ajetun erikoiskokeen perusteella, ihan onnistunut ratkaisu. Jari-Matti otti piikkipaikan, sekä Mikko hiillostaa toisena vain 0,3 sekunttia J-M:n takana. Sordo tippui heti kolmanneksi 2,4 sekunttia kärjestä. Tähän päiväänhän lähdettiin siitä tilanteesta, että Sordolla oli n. 10 sekunnin johto suomalaisiin. Erikoiskoe oli n. 16,5 km pitkä, joten pojat onnistuivat ajamaan yli 0,5 kilometrillä Sordoa nopeammin.

Vielä kuitenkin on melkein 120 kilometriä jäljellä, joten mitä vain voi tapahtua, ennenkuin maalilavalla ollaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon lähtöpaikkakikkailuun kyllä pitäisi keksiä joku järkevämpi sääntö, tai miksi se yleensäkin piti vaihtaa edellisvuosien versiosta tähän?. Eihän tuo nyt oikein järkevää ole että parhaat kuskit himmailevat päivän lopuksi ettei heidän tarvitse ajaa kärjessä seuraavana päivänä. Fordin taktiikka oli näiden sääntöjen puitteissa todella järkevää koska se antoi heille suuren etulyöntiaseman Sordoon nähden, mutta ymmärrän kyllä Sordonkin närkästyksen asian suhteen. Mutta säännöt on sääntöjä ja jos ne mahdollistavat tällaisen kikkailun niin se on enemmänkin sääntöjen laatijan ongelma kuin niitä hyödyntävien tallien/kuskien ongelma.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuohon lähtöpaikkakikkailuun kyllä pitäisi keksiä joku järkevämpi sääntö, tai miksi se yleensäkin piti vaihtaa edellisvuosien versiosta tähän?
Tästä on riittänyt juttua paljonkin, miksi piti taas muuttaa niitä sääntöjä. Oma kantani tähän asiaan on sellainen, että pistetään 10 nopeinta käännettyyn järjestykseen. Monessa rallissa käy nimittäin niin, että se 15:sta paikka ei enää olekkaan niin hyvä, kuin esimerkiksi kärkipaikka. Pehmeille teille tulee nopeasti syvätkin ajourat, eikä se ole palkitsevaa kärkimiehen kannalta.

Absoluuttista oikeaa paikkaa ei ole olemassakaan, joten paras kompromissi pitäisi löytää. Ja mitä näiden ammattimiesten kanssa on jutussa ollut, niin he arvostavat varsin monessa raliissa paikkaa sijoilla 5-8. Latu on puhdas, mutta ei urainen. Asvalttiralleissa käy taas päinvastoin, eli jatkuvat mutkista leikkaamiset tekevät erikoiskokeesta todella liukkaan paikalla 15 ajavalle kuljettajalle, eikä sekään ole oikein kisan nopeimpaa kohtaan.

Ikävä vahinko kävi Jari-Matille, kun hajoitti takajousituksen juuri ennen pitkää erikoiskoetta. Toivottavasti pääsee nyt tuolta 42 kilometriseltä edes ulos, että auto saadaan täyteen iskuun.

edit. Jari-Matti tippui sijalle kahdeksan melkein 12 minuuttia Mikosta jääneenä. Yksi MM-piste on tulossa, mutta tuskin paljon korkeammalle on mahdollisuuksia ilman toisten epäonnea.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
edit. Jari-Matti tippui sijalle kahdeksan melkein 12 minuuttia Mikosta jääneenä. Yksi MM-piste on tulossa, mutta tuskin paljon korkeammalle on mahdollisuuksia ilman toisten epäonnea.

Latvalan edessä, sijoilla 4-7 on pelkkiä Fordeja. Tosin aika kaukana (usamman minuutin päässä), mutta mitä sen on väliä, kun periaatteessa ovat samaa tallia kuitenkin. Kuinkakohan monta puhelinkeskustelua käydään päivän aikana, ja kuinkakohan monta sijaa Jari-Matti vielä nousee muiden "epäonnen" takia...?

Tietenkin saattaa keskeyttää myös itse, jos ei autoa saada kuntoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Absoluuttista oikeaa paikkaa ei ole olemassakaan, joten paras kompromissi pitäisi löytää. Ja mitä näiden ammattimiesten kanssa on jutussa ollut, niin he arvostavat varsin monessa raliissa paikkaa sijoilla 5-8. Latu on puhdas, mutta ei urainen. Asvalttiralleissa käy taas päinvastoin, eli jatkuvat mutkista leikkaamiset tekevät erikoiskokeesta todella liukkaan paikalla 15 ajavalle kuljettajalle, eikä sekään ole oikein kisan nopeimpaa kohtaan.

Eikös joskus ollut käytössä sellainenkin systeemi että kymmenen kärjestä kärkikuski sai ensimmäisenä valita itselleen lähtöpaikan seuraavaksi päiväksi, kakkonen seuraavan, kolmonen seuraavan jne. Oliko tuossa järjestelmässä sitten jotain hankaluuksia vai miksi siitä luovuttiin? Järkevimmältä tuollainen tuntuisi koska silloin kärkikuski saisi nimenomaan itse päättää minkälaisissa olosuhteissa haluaa ajaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvalan edessä, sijoilla 4-7 on pelkkiä Fordeja. Tosin aika kaukana (usamman minuutin päässä), mutta mitä sen on väliä, kun periaatteessa ovat samaa tallia kuitenkin.

Jos JM pääsee jatkamaan vielä niin luulisin ainakin parin minuutin päässä edellä olevalle Al Qassimille tulevan jotain "yllättäviä ongelmia". Mies on kuitenkin samassa tallissa Latvalan ja Hirvosen kanssa. Mutta Stobart/Munchi's -kuskit ei välttämättä enää Latvalaa ohitseen päästä koska eroakin on jo melko paljon.


EDIT: Huomionarvoista on muuten myös se että Chris Atkinson on taas ajamassa palkintopallille. Mies ei ole oikeastaan missään vaiheessa kautta taistellut kilpailuiden voitoista mutta ajanut jatkuvasti tasaisesti palkintosijoille. Jos tässä järjestyksessä tullaan maaliin niin pistetilanne kolmen kärjen suhteen olisi Hirvonen 35, Loeb 30 ja Atkinson 28. Tämä nykyinen pistejärjestelmä suosii nimenomaan tasaisuutta ja Atkinson saattaakin tätä tahtia löytyä hyvinkin korkealta pistetaulukosta. Ja huomioitavaa on myös se että hän johtaa pisteissä tallikaveri Solbergiakin aika selvästi.
 
Viimeksi muokattu:

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
EK20 näytti Latvalan kannalta jo hyvältä, mutta 21:llä taas yli 20 sekuntia kärkeen ja Hullu-Galli nousi ohi kahdeksanneksi.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hirvoselle Jordanian rallin voitto. Hienoa! Sordo kakkonen ja Atkinson kolmas. Latvala lopulta seitsemäs, joka on ihan kohtuullinen sijoitus kaikkien ongelmien jälkeen. MM-pisteissä Hirvonen -Loeb nyt tilanteessa 35-30. Tästä lisää rallista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tietenkin saattaa keskeyttää myös itse, jos ei autoa saada kuntoon.
Jos pelkästään osia menee rikki, niin kuntoon se auto kyllä saadaan. Aikaa noissa MM-rallien päivähuolloissa on käytössä 30 minuuttia, joten isotkin vauriot tulee kyllä korjattua. Se on sitten astetta haasteellisempaa touhua, jos kiinnityspisteet korissa repeävät irti. Silloin yleensä käy niin, että kilpailija joutuu keskeyttämään.

Hirvonen otti sitten kauden ensimmäisen voittonsa. MM-taistelun kannalta ihan hyvä lopputulos tälle kilpailulle, koska Loeb jäi pisteittä. Mikolla kävi nyt parempi tuuri, kun jo toisella pätkällä ajoi lievästi ulos, mutta selvisi onnekseen rytäkästä vähin vaurioin.

Sordolla oli pieniä vaikeuksia vielä viimeisellä erikoiskokeella, joten ero repesi reiluun minuuttiin. Toisen tilan tämä Citroen-kuljettaja kuitenkin lopputuloksissa säilytti.

Jari-Matti nousi sijalle 7, kun pystyi ohittamaan Gallin, sekä paljon aikaa menettäneen Abu Dhabin miehen viimeisellä erikoiskokeella. Kaksi pistettä tuli saaliiksi, mutta parempaankin oli vielä tänään aamulla mahdollisuus. Ei varmasti ole J-M tyytyväinen sijoitukseensa, mutta kukapa olisi vastaavassa tilanteessa.

Atkinson ajoi tasaisen kilpailun kärjen takana, ja nappasi kolmannen tilan n. 5 minuuttia Mikolle hävinneenä. Kaverista on tullut aika selvästikin tallinsa ykköskuljettaja, vaikka Petter aina välillä pystyykin kovempia aikoja ajamaan.

Tässä kilpailun tulokset 10 nopeimman osalta:

HTML:
 1. Mikko Hirvonen    Ford     4.02.47,9 
 2. Daniel Sordo      Citroen    +1.15,7 
 3. Chris Atkinson    Subaru     +4.59,5 
 4. Henning Solberg   Ford       +7.35,8 
 5. Matthew Wilson    Ford      +10.41,7 
 6. Federico Villagra Ford      +11.22,2
 7. J-M. Latvala      Ford      +12.15,6  
 8. Gigi Galli        Ford      +12.24,4  
 9. Khalid Al-Qassimi Ford      +19.05,7 
10. Sebastien Loeb    Citroen   +23.38,1

MM-tilanteessa Mikko siis siirtyi kärkeen viiden pisteen turvin Loebiin nähden. Atkinsonin tasaiset suoritukset takaavat hänelle kolmannen sijan vain kaksi pistettä Loebin takana. Jari-Matti tulee sitten neljäntenä 10 pistettä Atkinsonin takana. Kärkikolmikko on hiukan karussa, mutta kyllä Jari-Matilla vielä on kaikki omissa käsissä mitalin suhteen. Nuo pienet virheet vaan pitää saada karsittua ajosta pois, niin sen jälkeen on kaikki mahdollista.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Selailin ketjua lävitse, enkä nyt ainakaan äkkiseltään löytänyt sen syvempää keskustelua tulevan kesän Neste Rallin reitistä.

Reitin puhuttiin muuttuvan varsin radikaalisti, mutta äkkiseltään vertailin, että eipä tuossa nyt kauheata remonttia ole tehty. Perjantai on täysin(?) samanlainen kuin viime vuonna, lauantailta Ouninpohjaa on rukattu uuteen muotoon ja Ehikki on poistunut Hirvimäen ja Väärinmajan tieltä. Sunnuntain muutos on Valkolan tiputtaminen pois, jonka tilalla ajetaan Hannulan EK.

Onko noita uusia (?) erikoiskokeita ajettu joskus Suurajoissa? Jos on, aikaa siitä on niin kauan, että itse en sitä muista.

Ouninpohjan EK:n rukkaus tietää sitä, että Kakariston katselualueet muuttuvat ainakin jonkun verran, tämä tietoon niille jotka Kakaristossa ovat edellisinä vuosina vierailleet.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Onhan noissa kilometreissä pieniä eroja. Esim. mökkiperän maali on ennemmin kuin ennen (ns. Wilksin paikkaa ei ajeta). Urrian lähtö on eri tiellä kuin ennen. Kaipolanvuori ajetaan toiseen suuntaan ja kilometreissäkin on eroja.

Ainakin Hirvimäen loppupää on ajettu moksi-leustun alkupäänä v. 2006. Väärinmajan EK on vähä sellaisessa paikassa, että tuskin on viime vuosina ainakaan ajettu. Tampereella kun käytiin niin eipä ne tuonnepäin oikein silloinkaan mennyt ajamaan. Hannula löytyy n. 1km pitempänä versiona ainakin v. 1994 ja 1995 oppaista. Samaa baanaa äkkiseltään katsottuna vedetään ja ainakin oppaissa esim. Vatanen kritisoi pätkää aika paljon. Liian paljon erirytmistä tietä ja kivikkoa riittämiin sekä risteyksiä paljon. Tiedä sitten missä kunnossa baana nykyään on.

EDIT: en tiedä onko täällä ollut puhetta, mutta vetomies-kisaa ei tänä vuonna Jyskälässä nähdä. Aika erikoinen veto järjestäjiltä, kun halukkaita tuntui olevan ja viime vuonna ulkomaalaisetkin osasivat jäädä niitä odottamaan ja tuntuivat pitävän kisasta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
EDIT: en tiedä onko täällä ollut puhetta, mutta vetomies-kisaa ei tänä vuonna Jyskälässä nähdä. Aika erikoinen veto järjestäjiltä, kun halukkaita tuntui olevan ja viime vuonna ulkomaalaisetkin osasivat jäädä niitä odottamaan ja tuntuivat pitävän kisasta.

Taitaa tilanne olla senlaatuinen, että nyt kun Suomessa ajetaan MM-sarjan lisäksi sekä N-ryhmän että Junioreiden sarjapisteistä, niin kisaorganisaation pitää pistää tosissaan paukut siihen, että homma toimii näiden kaikkien osalta hyvin. Voisin nimittäin kuvitella, että kun MM-sarjan rotaatiota on taas keksitty ruveta pyörittelemään tulevien vuosien osalta, ja ennemmin tai myöhemmin taas ymmärretään ettei kaiken maailman Bulgarian osakilpailuja kerta kaikkiaan voida ottaa vielä mukaan sarjaan, on Suomella hyvät saumat hyvälaatuisen kilpailun järjestämällä olla kärkkymässä mahdollisuutta järjestää kilpailu sittenkin joka vuosi. Onhan nimittäin niin, että kaikki vanhat MM-rallien järjestäjät eivät haluaisi kisojaan joka vuosi järjestää, toisin kuten AKK Suomessa.

Suomessahan on järjestetty viimeisen kymmenen vuoden aikana lähestulkoon joka vuosi kirkkaasti paras MM-osakilpailu, ja vain tämän ansiosta meidän oman osakilpailun asemaa sarjassa voidaankin perustella. Heti jos laatu heikkenee, vaarantuu myös suomalaisen mm-osakilpailun paikka kalenterissa, sillä autonvalmistajia kiinnostavien myyntilukujen kannalta Suomen osakilpailu ei kummoinen kultakimpale ole. Toisaalta nyt kun Citikan leiristä alkaa kuulumaan ajatuksia siihen suuntaan, että panokset siirretään rallista DTM:ään, on saatu myös kommentti sen puolesta, ettei ole kenenkään intressien mukaista ajella MM-ralleja tyhjien "katsomoiden" edessä, tyyliin Jordania. Kyllä MM-tason tapahtuma vaatii ympärilleen kunnon hulabaloota ja sitä Suomessa on kansallisella tasolla enemmän kuin missään, näin väittäisin. Eli kyllä Suomen osakilpailulle paikka sarjassa on, mutta vain mikäli se on sarjan parhaiten järjestetty kilpailu.

Pitkän alustukseni summaan siis toteamalla, että Vetomiehet eivät tänä vuonna ole mukana, mikä sinällään on kansallisella tasolla rallin harrastajille pettymys. Mutta kolikon kääntöpuoli pitää muistaa, ja se on se, että MM-tason kilpailun laadusta ei pidä tinkiä vähääkään kansallisen kilpailun kustannuksella. Onhan se hienoa, että äffäläisillä saisi laskea isojen poikien kanssa samoja latuja, mutta pitää myöskin ymmärtää, että niin isossa roolissa kuin moni "heavy-user" haluaakin nähdä äffäläisten tapahtumassa olevan, suurta yleisöä kiinnostaa kuitenkin ratkaisevasti enemmän se, ehtiikö Hirvonen Loebin edelle kuin se, voittaako Vetomiehen ison vai pikkuluokan äffäläinen.

En sitten tiedä minkälainen vaikutus sekä N-ryhmän sarjalaisten että junnujen osallistumisella on osallistujamäärään, eli venyykö letka sen takia kovin paljon edellisvuosia pidemmäksi ja tätä kautta vaikuttaisi myös siihen, että Vetomiehet koko letkan perällä venyttäisivät lauantaita turhan pitkäksi.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ja kenetköhän tämä uutinen yllättää?

http://www.hs.fi/urheilu/autourheil...Suomen+MM-rallista+vuodeksikaan/1135236339374

Voi tavatonta sentään! Ranskalaiset ovat ilmoittaneet, että eivät halua järjestää Montea ja Korsikaa joka vuosi, minkä jälkeen koko sarja heitetään rotaatiolle, lisätään muutama kiva uusi kilpailu joukkoon ja sitten ollaan onnellisia. Yhtäkkiä, kun elämän realiteetit paljastuvat, nousevat lystin maksajat kokouksessa seisomaan, pitävät puheenvuoron, ja ilmoittavat, että arvoisat FIA:n papparaiset, this concept sucks...

Nyt tiimit uhkaavat jo vetää piuhat seinästä, jos ei esim. Suomen MM-rallia ajeta joka vuosi. Paras osakilpailu uhkaa jäädä jonkun käsittämättömän rotaatioidean uhriksi, mutta onneksi lobbausta ei harrasta enää pelkästään meidän Mahonen vaan rintamassa on näköjään paksumpiakin lompakkoja edustavia tahoja.

Sitä ei moni arvaakaan miten paljon paremmin asiat Suomessa tehdään kaikessa suhteessa verrattuna lähestulkoon kaikkiin muihin osakilpailuihin. Markkinointia ja turvallisuusaspekteja myöten on systeemit tip top. Huoltoalue on yleisön kannalta ideaali, vieressä täysillä palveluilla varustettu kilpailukeskus ja kaupungin keskusta. Supererikoiskoe tyylikkään simppeli ja mielekäs. Ja kaikki tämä rahoiteitaan liiton omalla tulorahoituksella! Ei ole "tourism agencyt" ja muut julkishallinnon rahoittajat turvaamassa selustaa. Jyväskylän kaupunkin on luonnollisesti hommassa mukana, mutta lienee kohtuullista jonkinlaista sitoutumista kilpailun järjestäjän taholta vaatiakin, kun miettii minkälainen jättipotti sirkuksen järjestäminen Jyväskylässä kaupungille ja seutukunnalle on.

Kaikkinensa Suomen MM-rallin sisällyttäminen joka vuoden MM-rallikalenteriin olisi vähintäänkin kohtuullista. Ja voi miten mukava kuulla, että tätä mieltä ovat muutkin kuin me suomalaiset...
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sardinian MM-rallin ensimmäinen ajopäivä on takana. Päivä ei sujunut suomalaisittain aivan odotetusti, sillä paras suomalainen Mikko Hirvonen on neljäntenä. Hirvonen on jäänyt johtavasta Loebista (yllätys) 58,9 sekuntia. Toisena on Dani Sordo ja kolmantena Petter Solbelg, Jari-Matti Latvala ajaa seitsemäntenä jo yli puolitoista minuuttia kärjen takana.

Taisi voitto lipsua Mikon ohi jo avauspäivänä, sillä Loebin kiinniottaminen ajamalla minuutin takamatkalta on mahdotonta. Tietty moottoriurheiluun kuluvat tekniset ongelmat ja ulosajot, mutta niihin ranskalainen sortuu melko harvoin.

MTV3 rallijuttu
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Sardinian MM-rallin ensimmäinen ajopäivä on takana. Päivä ei sujunut suomalaisittain aivan odotetusti, sillä paras suomalainen Mikko Hirvonen on neljäntenä.

Latvala kärsi ensimmäisenä päivänä rengasrikon (osui penkkaan), mutta osoittaa taas huimaavaa nopeutta ja mennee seuraavalla EK:lla Hirvosen ohi. Jos Loebille sattuisi pieni kämmi, niin Latvala saattaisi yltää voittoonkin.

Kova jätkä. Varmuutta vielä uupuu, mutta vauhti on maailmanluokkaa ja kaveri on edelleen kovasti nuori. Hirvonen on auttamatta henkisesti tallin kakkoskuski.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kova jätkä. Varmuutta vielä uupuu, mutta vauhti on maailmanluokkaa ja kaveri on edelleen kovasti nuori.
Jartsa-Masan ajotyylistä tulee mieleen sellainen vanhan liiton rallikuski, joka ojanpohjalle katolleen livautetusta autosta kömpiessään miettii, että vittu ihan noin kovaa ei olisi kannattanut tulla ja ottaa virheestä onkeensa. Auto tuntuu koko ajan osuvan johonkin, puskurit roikkuvat miten sattuu ja kolhuja on siellä täällä. Kuitenkin, jos Latvala oppii Mäkisen tai Toivosen tavoin pitämään autonsa ojien välissä karsimatta vauhdista muuta kuin pakolliset, niin jälki tulee olemaan hyvää. Tuolla kehityksellä mies on maailmanmestari viimeistään vuonna 2011.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös