FIA:n moottoriurheiluneuvosto on tänään päättänyt, että nykyiset WRC-autot poistuvat rallin MM-sarjasta kauden 2010 jälkeen. Kaudesta 2011 alkaen siirrytään käyttämään nykyisiä N-ryhmän autoja sekä super 2000 luokitukseen perustuvia autoja. Näihin jälkimmäisiin saadaan lisätä turbo, sekä iso takasiipi.
Kustannussäästöön tämäkin päätös perustuu, mutta jotenkin vaan on sellainen olo, että ei tässäkään tapauksessa mitään säästöjä saada aikaiseksi. Kaikki valmistajat nimittäin joutuvat rakentamaan kokonaan uudet autot, ja se se vasta kallista puuhaa onkin. Tosin Fiatilla ja Peugeotilla on jo valmiina tällaiset super 2000-luokan ohjukset, mutta ovatko he sitten mukana sarjassa 2011, onkin jo eri asia.
Fiatin liikkeitä on jo saanut seurata Suomessakin, kun Sohlberg perheen kuopus on ajanut SM-sarjaa merkin Abarth Grande Puntolla. Kyllähän se päissin kulkee, kun sitä on saanut vierestä seurata. Myöskin tuo Peugeotin mallin olen nähnyt livenä liikkeellä Italiassa paikallisessa mestaruussarjan osakilpailussa, ja täytyy sanoa, että vaikuttavan näköistä oli senkin auton meno. Kuski oli joku paikallinen suuruus, joka ei kovaa osannut ajaa, mutta auton potentiaalin kyllä huomaa heti vierestä katsomalla.
Muidenkin merkkien tiedetään olevan jo kehittämisessä mukana tässä super-2000 luokassa, ja ainakin sellaiset merkit, kuin Ford Fiesta, VW Polo, Skoda Fabia ja Toyota Corolla ovat yhdistetty tähän luokkaan. Varmasti muitakin merkkejä löytyy, mutta jos nyt kerrankin kävisi niin onnellisesti, että kaikki merkit tulisivat myös mukaan kaudesta 2011 alkaen, niin silloin olisi taas pitkästä aikaa todella paljon eri merkkejä viivalla, ja monelle kuskille löytyisi vastaavasti työpaikka.
Kehitys kehittyy, on tapana sanoa, ja toivottavasti myös rallin MM-sarja siinä sivussa.