Tässä on perustavanlaatuinen ongelma. Kukaan ei ole keksinyt vielä parempaakaan mallia yhteiskuntien toimimiseksi mutta sitten tutkitaan että tämä malli pilaa kaiken. En ihan pysy kärryillä.
@Byvajet minua myös kiinnostaisi tuo käyttämäsi termi "kulutuskulttuuri" että mitä se tarkoittaa käytännössä.
Millainen kuluttaminen on vahingollista ja millainen kenties hyödyllistä?
Olen tässä taas kunnostellut vanhaa venettä, että pian alkavan kesäloman voisi viettää luonnon helmassa. Tuohonkin sisältyy väkisinkin jonkin verran kuluttamista. Viimeksi ostin palan alumiinikomposiittilevyä, ruuveja yms. Jotta vene saadaan vesille, pitää sinne paitsi ajella muutamia kertoja (polttoaine 85% biojätteistä valmistettu etanoli) ja ostaa myös nosturiautoyrityksen palveluita. Tottakai tuossa puuhaillessa tarvitaan työkaluja, viimeksi käytin viitisentoista vuotta vanhaa akkukonetta, muutama vuosi sitten ostettua pistosahaa sekä niin ikään jokusen vuoden käytettyä Dremeliä.
Onko tämä esimerkiksi vahingollista kuluttamista, kun työkaluja käytetään vuosikymmeniä sitten valmistetun välineen elinkaaren pidentämiseen?
Olen pohdiskellut omaa kulutustani ja haluan olla hyvinkin vastuullinen kuluttaja. Kaikki hähmäinen syyllistäminen teeman ympärillä vaan työntää ihmisiä kauemmas.
Itse järkeilen asiaa näin:
-pidä tavaroista huolta (esim. 1700€:lla ostettu auto on ollut kohta 7vuotta taloudessa, sillä on ajettu meillä lähes 200tkm josta viimeinen kolmannes hyvin pienillä hiilipäästöillä. Pienyrittäjät ovat tehneet sillä tänä aikana tuhansia euroja liikevaihtoa, rahoitusyhtiöt 0€ ja vakuutusyhtiö minimin.)
-osta käytettyä laatua (varmista, että myyjä on tuotteen omistaja) todelliseen tarpeeseen.
-on ok ostaa asioita, jotka pitkälläkin aikavälillä antavat elämään mielekkyyden kokemusta.
-kotimaassa ja lähialueella työllistävä kuluttaminen on jopa suositeltavaa.