Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2023–2027

• 69 525
  • 733

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuolta voi lukea Ville Niinistön sekä Suvi-Anne Siimeksen kommentit ja halutessaan voi hypätä Timo Heinosen yli, jos hänen nimensä aiheuttaa jollekin näppylöitä. Kai tähän voisi todeta, että se on juuri sitä miltä se näyttää.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten rajalain pitkä käsittely ja hyväksyminen tulee vaikuttamaan puolueiden eduskuntavaalikannatukseen lyhyellä aikavälillä.

Vaikka rajalakia kansan enemmistö oletettavasti kannattaakin, voin periaatteessa kuvitella Vihreiden ja Vasemmistoliiton ja kenties jopa jakautuneiden Demareiden saavan jonkin aikaa kestävän nousun kannatukseensa, mikäli narratiivia Suomesta "Unkarin tiellä" rummutetaan tehokkaasti tulevat päivät.

Asia voi toki olla päinvastainenkin ja kannatuksen valossa hallituspuolueet ja Keskusta hyötyvät.

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Ei suuria kannatus heilahteluita. Hallituspuolueet hienoisessa nousussa. Odotin Kaikkosen valinnalta enemmän mutta hyvä näin.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Kok. 21,6% (+0,4)
SDP 20,4% (+0.3)
PS 15,9 (+0,6)
Kesk. 11,9 (-0,3)
Vas. 10,9 (-0,7)
Vihr. 8,9 (+0,6)

Liik. 1,0% (-0,9)

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Pannaan nyt vaikka tähän ketjuun eilinen uutinen. Todistaa vain osaltaan sen mikä nyt oli nykymaailmassa tiedossa muutenkin, että puolueiden jäsenmäärillä ei ole mitään tekemistä niiden kannatuksen kanssa. Etenkään kun kuudella suurimmalla puolueella on nykyään enää vain reilut 150 000 jäsentä. Puhutaan siis massiivisesta kulttuurin muutoksesta yhteiskunnassa, kun noin 40 vuotta sitten puolueisiin kuului noin puoli miljoonaa ihmistä enemmän kuin nykyään. Ja ovathan nuo jäsenten keski-iät suhteellisen jäätävää luettavaa. Vihreät vähemmän yllättäen keski-iältään nuorin, ja heidänkin keski-ikänsä on vuositolkulla korkeampi mitä tässä nyt on vaikkapa esimerkiksi oma ikä..

Ja tämä kaikki alleviivaa tietysti myös sitä, että ilmankos nykyään vaalien äänestysprosentit ovat siellä kutosella alkavissa lukemissa, jos niissäkään..

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pannaan nyt vaikka tähän ketjuun eilinen uutinen. Todistaa vain osaltaan sen mikä nyt oli nykymaailmassa tiedossa muutenkin, että puolueiden jäsenmäärillä ei ole mitään tekemistä niiden kannatuksen kanssa. Etenkään kun kuudella suurimmalla puolueella on nykyään enää vain reilut 150 000 jäsentä. Puhutaan siis massiivisesta kulttuurin muutoksesta yhteiskunnassa, kun noin 40 vuotta sitten puolueisiin kuului noin puoli miljoonaa ihmistä enemmän kuin nykyään. Ja ovathan nuo jäsenten keski-iät suhteellisen jäätävää luettavaa. Vihreät vähemmän yllättäen keski-iältään nuorin, ja heidänkin keski-ikänsä on vuositolkulla korkeampi mitä tässä nyt on vaikkapa esimerkiksi oma ikä..

Ja tämä kaikki alleviivaa tietysti myös sitä, että ilmankos nykyään vaalien äänestysprosentit ovat siellä kutosella alkavissa lukemissa, jos niissäkään..

Mun mielestä toi vaan kertoo, että nuorempi väki on fiksua.

He äänestävät sen mukaan mikä puolue kulloinkin vastaa heidän arvojaan tai houkuttelee muuten. Kts. Vasemmistoliiton tulos EU-vaaleissa. Vanhempi väki taasen hirttäytyy yhteen puolueeseen ja alkavat heidän fanittajiksi.

Kyllähän sen täälläkin keskusteluissa näkee, että on henkilöitä, jotka eivät näe missään oman puolueen tekemisessä mitään pahaa.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

He äänestävät sen mukaan mikä puolue kulloinkin vastaa heidän arvojaan tai houkuttelee muuten. Kts. Vasemmistoliiton tulos EU-vaaleissa. Vanhempi väki taasen hirttäytyy yhteen puolueeseen ja alkavat heidän fanittajiksi.

Kyllähän sen täälläkin keskusteluissa näkee, että on henkilöitä, jotka eivät näe missään oman puolueen tekemisessä mitään pahaa.
Niinpä. Toisaalta voidaanko tuollakaan tavalla tehdä pidemmän päälle mitään hyvää ja kestävää politiikkaa, jos yhtä lailla äänestetään kuitenkin sen mukaan, kuka eniten lupaa juuri minulle kaikkea kivaa ja sopivaa.

Vanhat omaan puolueeseen jumittuneet ovat kuin ne kausikorttilaiset, jotka tulevat aina katsomaan suosikkijoukkueensa pelejä ja hyväksyvät kaiken hölmöilyn ja antavat aina uuden mahdollisuuuden. Nuoret liikkuvat äänestäjät liikkuvat hallista toiseen sen mukaan, missä kulloinkin on mielenkiintoisimmat pelaajat ja muuten hyvä meno.

Siinä onkin puolueille tehtävää, että vetoavat noihin molempiin ryhmiin. Puolueet niin kuin liigaseuratkin ovat siinä vaiheessa uuden tilanteen edessä, kun ihmiset ovat lähinnä sellaisia, jotka eivät ole tottuneet käymään peleissä tai äänestämään eivätkä ole saaneet edes tällaista mallia kotoaan.

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Itse asiassa tuon jutun pohjalta on helppo nähdä mikä on se nuorempi väki mihin viittaat. Eli mikä on ollut se taitekohta, josta tämä poliittisen kulttuurin massiivinen muutos Suomessa on alkanut. Se on alkanut juuri meistä 80-luvun alusta ja siitä eteenpäin syntyneistä (hauskasti esimerkiksi nuorimman puolueen Vihreiden keskimääräinen kannattaja on tällä hetkellä syntynyt vuonna 1978). Meitä ei enää napostele kuulua puolueisiin kun on oivallettu, että jotain puoluetta voi kannattaa myös kuulumatta siihen. Ja vielä isompana tekijänä sitten se, että meistä alkaen se poliittinen aktiivisuus ja kiinnostus on ylipäätään laskenut, koska meidän ikäpolvellamme ei ole enää ollut sellaista "sosiaalista painetta" kuulua puolueisiin..

En tiedä minkä ikäinen olet @Tadu, että siksi en puhu "meistä", vaan viittaanpahan vain omaan ikäluokkaani. Mutta itse asiassa mielikuvani mukaan 80-luvulla syntyneet ovat varmaan täällä Jatkiksen palstalla suurin ryhmä, kun vertaillaan vuosikymmeniä keskenään..

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä minkä ikäinen olet @Tadu, että siksi en puhu "meistä", vaan viittaanpahan vain omaan ikäluokkaani. Mutta itse asiassa mielikuvani mukaan 80-luvulla syntyneet ovat varmaan täällä Jatkiksen palstalla suurin ryhmä, kun vertaillaan vuosikymmeniä keskenään..
Kasarilla syntynyt olen myös! Erittäin hyvin huomioitu sinulta. Olet nähdäkseni täysin oikeassa.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse asiassa tuon jutun pohjalta on helppo nähdä mikä on se nuorempi väki mihin viittaat. Eli mikä on ollut se taitekohta, josta tämä poliittisen kulttuurin massiivinen muutos Suomessa on alkanut. Se on alkanut juuri meistä 80-luvun alusta ja siitä eteenpäin syntyneistä (hauskasti esimerkiksi nuorimman puolueen Vihreiden keskimääräinen kannattaja on tällä hetkellä syntynyt vuonna 1978). Meitä ei enää napostele kuulua puolueisiin kun on oivallettu, että jotain puoluetta voi kannattaa myös kuulumatta siihen. Ja vielä isompana tekijänä sitten se, että meistä alkaen se poliittinen aktiivisuus ja kiinnostus on ylipäätään laskenut, koska meidän ikäpolvellamme ei ole enää ollut sellaista "sosiaalista painetta" kuulua puolueisiin..

No oliko aiemminkaan painetta ihan kuulua. Itse syntynyt 70- luvulla, eikä puolueisiin kuuluminen omien vanhempienkaan tuttavapiirissä mitenkään yleistä ollut. Politiikan ja maailmanmenon seuraaminen on kyllä vähentynyt hälyttävästi nuoremman polven piirissä. Kun viihdetarjonta on rajaton ja vapaa, niin ei ne uutisten pariin hakeudu. Meidän ikäpolvella uutisten seuraamiseen tottui "puolipakolla", kun piti uutiset seurata ennen "oikeiden" ohjelmien alkua. Sitten ne alkoi oikeastikin kiinnostaa siinä teini- iän kohdilla.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No oliko aiemminkaan painetta ihan kuulua. Itse syntynyt 70- luvulla, eikä puolueisiin kuuluminen omien vanhempienkaan tuttavapiirissä mitenkään yleistä ollut. Politiikan ja maailmanmenon seuraaminen on kyllä vähentynyt hälyttävästi nuoremman polven piirissä. Kun viihdetarjonta on rajaton ja vapaa, niin ei ne uutisten pariin hakeudu. Meidän ikäpolvella uutisten seuraamiseen tottui "puolipakolla", kun piti uutiset seurata ennen "oikeiden" ohjelmien alkua. Sitten ne alkoi oikeastikin kiinnostaa siinä teini- iän kohdilla.
Sama juttu. Kotona isä katseli telkkarista uutiset ja poliittiset keskustelut.

Henkilöstä kiinnostus silloinkin silti riippui, siinä kun minä katselin isän kanssa Salmenin ja Oksalan vetämiä vaaliväittelyitä niin vuotta minua nuorempia veljiäni eivät todellakaan kyseiset ohjelmat kiinnostaneet.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Politiikan ja maailmanmenon seuraaminen on kyllä vähentynyt hälyttävästi nuoremman polven piirissä. Kun viihdetarjonta on rajaton ja vapaa, niin ei ne uutisten pariin hakeudu.
Tämä johtaa sitten vielä siihen, että politiikkaa aletaan viihteellistää koska se ei muuten tavoita ihmisiä. Ja siitä seuraa pahimmillaan se, että aika huolestuttavia komeljanttareita alkaa nousemaan päättäviin asemiin.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä johtaa sitten vielä siihen, että politiikkaa aletaan viihteellistää koska se ei muuten tavoita ihmisiä. Ja siitä seuraa pahimmillaan se, että aika huolestuttavia komeljanttareita alkaa nousemaan päättäviin asemiin.
Politiikan viihteellistäminen on ollut käynnissä jo parisen kymmentä vuotta. Klikkijournalismi ja sosiaalinen media vain kiihdyttävät vauhtia.
Kyllä poliitikot ovat ennenkin juhlineet, käyttäneet päihteitä ja harrastaneet irtosuhteita. Nyt kaikki kerrotaan ja tarvittaessa keksitään lisää tai liioitellaan.
Deepfake on kyykäärmeen sikiö (Das Otterngezücht).

(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ennen politiikkaa vasta viihteellistettiinkin ja oli osuvaa poliittista satiiria. Hiljaista on nykyään. Töllöstäkin tulee vaan jotain realityohjelmia, vaikka Arkadianmäeltä vasta erinomaista reality-viihdettä saisikin.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YLE:n uusin:

Rajalain piti jakaa SDP:tä kahtia ja kuohuttaa muutenkin, mutta ainakaan gallupissa se ei näy.

Persut hinaavat kannatusta taas pikkuhiljaa ylöspäin. Se toivottavasti helpottaa hallituksen työskentelyä, kun niitä voittoja ei ole niin pakko joka käänteessä ottaa. Mäkeläkin on hillinnyt Orpon päälle naureskelua.

Kokoomusta ei tunnu hetkauttavan mikään, kannatus pitää pintansa ja on SDP:n kanssa tasoissa. Hyvä suoritus pääministeripuolueelle!

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtavan mielenkiintoisiahan nämä gallupit joka kerta ovat. Muutama ranskalainen:

-Vaikka Kokoomus tällä kertaa ykkössijan SDP:lle menettikin, ei puolueen kannatus edelleenkään ole ottanut "hallitusvastuun notkahdusta", vaikka itse odotin persukohujen käyvän kalliiksi ennen kaikkea Kokoomukselle.

-Persujen kannatus näyttää myös tasaantuneen. Teflon-pinnoite on luja, eivätkä kohut juuri näytä enää huojuttavan.

-Keskusta ei selvästikään ole kyennyt Kaikkosenkaan johdolla saamaan ääntään kuuluviin. Oppositiopolitiikka hakee vielä muotoaan. Mielenkiintoista nähdä, mitä poliittinen syksy tuo tullessaan.

-Vihreät missä pelaa? Tasan kahdeksan vuotta sitten Vihreät rokkasivat V. Niinistön johdolla, mutta nyt ovat jumiutuneet Vasemmistoliitonkin taakse.

-Li-ilmiö tuli ja kenties jo meni... Mielenkiintoista nähdä, seuraako sitä Minja-ilmiö. Jos ei, Vasemmistoliitto on vaikeuksissa.

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ennen politiikkaa vasta viihteellistettiinkin ja oli osuvaa poliittista satiiria. Hiljaista on nykyään. Töllöstäkin tulee vaan jotain realityohjelmia, vaikka Arkadianmäeltä vasta erinomaista reality-viihdettä saisikin.
Kuvittelepa nykypäivän Hyvät Herrat sarjaa tänä päivänä. Itse en voi edes kuvitella, että semmoista tykitystä voisi julkaista.

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Yleltä tulee noin viikon uutiset ja täysistunnot suorana + tallenteena. Kaupallisista ilmaiskanavilta sitten ne realityjen uusinnat.

Olisi kyllä kiva saada vielä Mertsin tai Saukkosen selostus ja Jutilan kommentointi noihin eduskuntalähetyksiin. Wisehockey vielä tuottamaan monentum käyrää ja xg lukemaa. Ai että. Olisi Yleverolle vielä enemmän vastinetta kuin nykyisin.

Nyt gallupit tulee liian harvoin nykymaailman rytmiin nähden.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuvittelepa nykypäivän Hyvät Herrat sarjaa tänä päivänä. Itse en voi edes kuvitella, että semmoista tykitystä voisi julkaista.
Joo, vain hallituspuolueille voi edes yrittää vinoilla, mutta nekin voivat haastaa oikeuteen.
Oppositiolle vinoilusta tulee oikeuteen haaston lisäksi takuuvarma somemyrsky ja cancelointi.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mennään aika pitkälle offarin puolelle, mutta olen kieltämättä pettynyt, että onko Noin viikon uutiset todella kaikki, mitä Ylen kaltainen mediajätti saa aikaan poliittisen satiirin osalta. En odota, että mitään taannoista lauantai-illan komboa Itse valtiaat - Uutisvuoto Yle enää saisi aikaiseksi, saati että kaupalliset mediat vastaisivat kysyntään, mutta silti... Niin paljon kotimaista ns. hömppäviihdettä ja ties mitä realitya riittää, mutta poliittinen satiiri on jo vuosia virunut paitsiossa. Miksi?

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
poliittinen satiiri on jo vuosia virunut paitsiossa. Miksi?
Mielestäni yksi selvä syy on sosiaalinen media sekä ns. klikkijournalismi.
Pöyristyjiä, tosikoita sekä tahallisia väärinymmärtäjiä on joka puolella liikaa.
"Vanhaan hyvään aikaan" oli vain sanomalehtien yleisönosastot ja nekin melko tiukasti "moderoituja".

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Mennään aika pitkälle offarin puolelle, mutta olen kieltämättä pettynyt, että onko Noin viikon uutiset todella kaikki, mitä Ylen kaltainen mediajätti saa aikaan poliittisen satiirin osalta. En odota, että mitään taannoista lauantai-illan komboa Itse valtiaat - Uutisvuoto Yle enää saisi aikaiseksi, saati että kaupalliset mediat vastaisivat kysyntään, mutta silti... Niin paljon kotimaista ns. hömppäviihdettä ja ties mitä realitya riittää, mutta poliittinen satiiri on jo vuosia virunut paitsiossa. Miksi?
Tästäkin on tosiaan jo kolmisen vuotta. Juuri tälläistä kaipaisi lisää, jossa kaikki puolueet vedetään kölin alta eikä turhia säästellä.

Jukka Lindströmin Sivuhistoria areenassa

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Hyvät Herrat-sarja olikin aikoinaan erittäin hyvä ja myös hauskakin sarja, mutta ei varmaan vaan menisi oikein enää nykypäivänä läpi sellainen huumori.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Keskustalle paras gallup-tulos vuosiin lukemalla 13,2%, kun taas Kokoomuksella hieman alle kahden prosenttiyksikön droppi. SDP kärjessä 22,6% kannatuksella ja PS ei nousua, ei laskua.

Tutkimusjohtaja Tuomo Turja Taloustutkimuksesta näkee mittauksen taustatiedoista, että keskusta on nyt onnistunut puhuttelemaan perinteisiä kannattajiaan.

– Näin iso nousu kun tulee, niin se yleensä tulee monesta purosta. Keskustalla ikäryhmä 50–64-vuotiaat on todella vahvasti noussut, samoin kannatus naisten keskuudessa ja puolueen perinteisillä kannatusalueilla eli Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy