Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 729
  • 4 643

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitenkäs hauiskäännössä käsipainoilla, kuinka pitkät sarjat on optimi kehityksen kannalta? Olen tehnyt tähän mennessä 7kg:n painoilla 15 toiston sarjoja ja nyt myös 8kg:lla 10 toiston sarjoja.

Hauiskäännössä tärkeintä on tehdä liike nimenomaan hauiksella. Usein näkee isoja painoja ja heilurilla tehdään vajaata liikerataa. Tuolloin rasituksesta iso osa menee muille lihaksille. Toistoja sanoisin sopiva n 8-12 kpl per sarja, kannattaa kokeilla myös hammer-otteella. Hauiksiin saat kyllä hyvän pumpin pienemmilläkin painoilla.

Jos haluat käsiin kokoa, muista treenata ojentajia enemmän kuin hauista. Vahvat ojentajat auttavat myös nostamaan penkissä enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minä käytän kyykyssä pehmustetta. Kaksi syytä. Ei tunnu niin vittumaiselta kuin kylmä ja kova rauta ja toinen syy, että saan sillä sen sopivan korkeuden, että ei tartte liian alhaalta lähteä nostaa tankoa telineestä. Pääsyy kuitenkin mukavuus.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
tehdään vajaata liikerataa. Tuolloin rasituksesta iso osa menee muille lihaksille.
Tätä oon miettinyt, koska mun kädet ei ole koskaan oienneet ihan suoraksi, niin jääkö vajaaksi hyöty.
Eli siis ihan fysiologinen liikeradan vajaus minulla.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Hauiskäännössä tärkeintä on tehdä liike nimenomaan hauiksella. Usein näkee isoja painoja ja heilurilla tehdään vajaata liikerataa. Tuolloin rasituksesta iso osa menee muille lihaksille. Toistoja sanoisin sopiva n 8-12 kpl per sarja, kannattaa kokeilla myös hammer-otteella. Hauiksiin saat kyllä hyvän pumpin pienemmilläkin painoilla.

Jos haluat käsiin kokoa, muista treenata ojentajia enemmän kuin hauista. Vahvat ojentajat auttavat myös nostamaan penkissä enemmän.
Juu, pyrin kyllä tekemään mahdollisimman puhtaasti liikeradan (teen yleensä keskitetysti istuen, käsi kiinni reidessä) tai sitten seisten selkä suorassa heijausta välttäen. Pumppia on kyllä tullut pidempien sarjojen jälkeen, hyvä kun saa takin puettua päälle treenin jälkeen.
Teen välillä penkin melko kapealla otteella, ymmärtänyt että se vahvistaa enemmän ojentajia?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Teen välillä penkin melko kapealla otteella, ymmärtänyt että se vahvistaa enemmän ojentajia?

Kapea ote ottaa enemmän ojentajiin. Oma kokemus on, että kapeassa penkissä ei kannata vetää kyynärpäitä kylkiin, vaikka näin usein neuvotaan. Kun antaa kyynärpäiden hieman levitä alhaalla, niin liike ei rasita niveliä niin pahasti. Toki voit tietysti tehdä tangon sijaan myös käsipainoilla.

Ojentajia voit pumppailla esim ranskalaisella punnerruksella ja lisäksi ojentajapunnerrusta taljassa. Toki paljon on muutakin vaihtoehtoja. Näissä liikkeissä kannattaa kyynerpäät lukita, saa parhaan venytyksen ojentajaan.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tässä kun luki kommentointia lasten punttitreenistä, niin melkein tuli syyllinen oli kun tänään tuli vedettyä 7-13-vuotiaille rinnallevetotreeniä. Oma 7v poikakin joutui tästä kauheudesta kärsimään. Tosin nukkumaan mennessä kerrattiin hänen toimestaan vielä pari juttua, että mitesse rive riipusta ny menikään.

Oispa mullekin joku opettanut nuorena, niin ei olisi tarvinnut lukea Bodaus-lehdestä megamass superheavy duty ohjelmia. Onneksi sentään tajusin alkaa kyykkäämään heti alussa.

No eiköhän kuitenkin tärkeintä ole, että jokainen liikkuu ja treenaa itselleen sopivalla tavalla eikä mikään liike ole toista huonompi tai parempi. Kaikki riippuu pohjista ja tavoitteista. Pohjien luominen ihan tutkitun tiedon mukaan kannattaa aloittaa jo varhaislapsuudessa kehitys huomioon ottaen. Tärkeintä on liike, onse sitten lumikasassa möyrimistä tai tanssitunnilla heilumista. Puhutaan ns ”liikunnallisesta lukutaidosta” ja monipuolinen liikkuminen on ainoa keino saavuttaa kaunokielisyys tässä aineessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllähän ainoat hyväksyttävät tavat hankkia voimaa ovat maanviljely ja metsurintyöt. Kaikki muut tavat lähentelevät retalekäytöstä ja homoilua.
Lisätään listaan vielä sepät. Ei nekään remmejä käytä, saatana.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vanhuus ei tule yksin, kun vähän joka puolelle kroppaa on alkanut ilmenemään pikkukremppoja.

Jalat olen nyt saanut kuntoon, joka mahdollistaa hyvän juoksutreenin. Mutta punttihommissa tuo vasen olkapää on ruvennut nyt pahemmin kipeytymään. Se oli pitkän aikaa sillä tavalla, että tietyt ylhäältä alaspäin tapahtuvat punnerrusliikkeet kun jätti väliin, niin homma pelasi. Mutta nyt oikeastaan kaikki punnerrusliikkeet, eli mm. penkki ja pystypunnerrus on alkaneet vihlomaan siihen.

Onkos kellään kokemusta näistä olkapäävammoista? Tietysti onhan tässä jo kohta 10 vuotta täynnä tätä salitreeniä, että ei se ihmekään ole, jos nivelissä (kiertäjäkalvosimissa?) alkaa olemaan jo pientä kulumaa. Mikään kova ryskääjä en ole alkuvuosia lukuunottamatta ollut koskaan, mutta tarpeeksi kun tekee, niin alkaahan sitä jotain kipuja väistämättä tulemaan.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Vanhuus ei tule yksin, kun vähän joka puolelle kroppaa on alkanut ilmenemään pikkukremppoja.

Jalat olen nyt saanut kuntoon, joka mahdollistaa hyvän juoksutreenin. Mutta punttihommissa tuo vasen olkapää on ruvennut nyt pahemmin kipeytymään. Se oli pitkän aikaa sillä tavalla, että tietyt ylhäältä alaspäin tapahtuvat punnerrusliikkeet kun jätti väliin, niin homma pelasi. Mutta nyt oikeastaan kaikki punnerrusliikkeet, eli mm. penkki ja pystypunnerrus on alkaneet vihlomaan siihen.

Ei ole tarkoitus vittuilla, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on "ylhäältä alaspäin tapahtuva punnerrusliike"?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei ole tarkoitus vittuilla, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on "ylhäältä alaspäin tapahtuva punnerrusliike"?
Taljapunnerrus nimellä taitaa mennä ainakin ylhäältä alaspäin vedettävä ojentajaliike. Ns. pushdown. Kaikista pahin minulla on ollut jo pitkään olkapäiden kannalta jos tuo vastaava liike tehdään kapealla tangolla. Oli sitten vasta- tai myötäotteella, niin en ole sitä pystynyt tekemään pitkään aikaan.

Mutta nyt on tosiaan alkanut sitten kaikissa muissakin etuolkapäitä voimakkaasti rasittavissa liikkeissä ärtymään tuo toinen olkapää.
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
No jos tähän turhaan viestittelyyn nyt lähdetään, niin ei se varmaan ole, jos pitää nyt ihan joku "oikea" termi hakea... Ojentajaliikkeet joita tehdään ylhäältä alaspäin taljoissa, kyllä te ja varmaan sinäkin tiiätte...

Tämä ei nyt minun viestissäni kuitenkaan ollut se pääpointti.

Eli tarkoitat erilaisia push downeja, kickbackeja ja mitä muita näitä nyt on? Ja näissä olkapää siis kipeytyi enemmän kuin vaikka penkissä tai pystypunnerruksessa?

Itselläni on ollut myös jonkun verran kipuja olkapäissä, mutta nuo ovat tulleet esimerkiksi dipissä jos ei ole saanut kunnolla olkapäitä lämpimäksi. Tämän vuoksi olen tehnyt dipit rinta/olkapää päivänä yleensä viimeiseksi. Jännä, että noissa yllä mainituissa kipeytyy, koska itselläni ei noissa liikkeissä olkapää tunnu juuri edes aktivoituvan. Mutta yksilöllistähän se varmasti on.

EDIT: Ei ole sinänsä mitään poppakonstia tähän antaa, mutta itselläni on jonkin verran auttanut se, että on kiinnittänyt enemmän huomiota olkapäiden kunnolliseen lämmittelyyn. Kuminauhoilla eka kunnolla ja koko ajan heiluttelee käsiä eri ympäriinsä eri suuntiin. Sen jälkeen aloittaa vaikka pystypunnerruksessa pikkuhiljaa lisäämään painoja. Perusjuttuja, mutta ei ole muutakaan tähän heittää
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Malmi

Jees, juurikin noita meinasin. Pahoittelut muuten tuosta pikkukiukuttelusta. Luin viestisi aluksi päin helvettiä ja muokkasin tuota viestiäni sittemmin.

Varmasti tuohon lämmittelyyn pitäisi itsenkin ruveta enemmän panostamaan. Tässä kolmenkympin tällä puolen on ruvennut muutenkin huomaamaan, että kehonkuoltoon, venyttelyyn ja kaikkeen muuhun tämmöiseen pitää oikeasti satsata jo selvästi enemmän, että pysyy paikat paremmassa kondiksessa.
 

F#21

Jäsen
@Malmi

Jees, juurikin noita meinasin. Pahoittelut muuten tuosta pikkukiukuttelusta. Luin viestisi aluksi päin helvettiä ja muokkasin tuota viestiäni sittemmin.

Varmasti tuohon lämmittelyyn pitäisi itsenkin ruveta enemmän panostamaan. Tässä kolmenkympin tällä puolen on ruvennut muutenkin huomaamaan, että kehonkuoltoon, venyttelyyn ja kaikkeen muuhun tämmöiseen pitää oikeasti satsata jo selvästi enemmän, että pysyy paikat paremmassa kondiksessa.
Mä olen onnistunut saamaan lämmittelyllä sekä suoritustekniikalla olkapääoireet minimiin. Tekniikalla meinaan, että huolehtii etteivät olkapäät käänny väärin suorituksessa. Sitten tietysti treenin monipuolistaminen -> viimeksi kun enemmän kävin salilla, niin keskityin paljon takaolkapäihin, jotta ei olkapäiden lihakset ole epäsynkassa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
@Malmi


Varmasti tuohon lämmittelyyn pitäisi itsenkin ruveta enemmän panostamaan. Tässä kolmenkympin tällä puolen on ruvennut muutenkin huomaamaan, että kehonkuoltoon, venyttelyyn ja kaikkeen muuhun tämmöiseen pitää oikeasti satsata jo selvästi enemmän, että pysyy paikat paremmassa kondiksessa.

Samaa ikäluokkaa olen itsekin, ja tehnyt ihan täysin saman havainnon. Lämmittelyn ja kehonhuollon merkitys on korostunut selkeästi. Yksi ihan pätevä työkalu kehonhuoltoon on tuo tällä hetkellä kovasti trendaava lihasvasara. Kauniimmalla puoliskolla on sellanen 60€:n halpismalli (taisi olla Prismasta tai jostain saatanan Tokmannilta), joka on osoittautunut ihan toimivaksi pikku jumeihin ja kipuihin.
 

Johnnie

Jäsen
Mä olen onnistunut saamaan lämmittelyllä sekä suoritustekniikalla olkapääoireet minimiin. Tekniikalla meinaan, että huolehtii etteivät olkapäät käänny väärin suorituksessa. Sitten tietysti treenin monipuolistaminen -> viimeksi kun enemmän kävin salilla, niin keskityin paljon takaolkapäihin, jotta ei olkapäiden lihakset ole epäsynkassa.

Tekniikka on ensiarvoisen tärkeää.

Minä olen aikanaan yltiöpäisellä penkkaamisella hajottanut omat kiertäjät, ja pari vaparisalilla tullutta haaveria ei ole varsinaisesti auttanut asiaa. Esim. pystysoudut ja viparit kuitenkin onnistuu, kun keskittyy pitämään olkapäät koko suorituksen ajan lukittuna alas ja taakse. Tuonhan pitäisi olla perusasia oikeastaan kaikkien yläkropan liikkeiden suoritustekniikassa, mutta korostuu olkapäävaivaisella. Heti jos esim. tankopystysoudussa päästän olkapäät nousemaan liikkeen yläasennossa, sen kyllä huomaa.

E: toki lämmittelen myös joka treeniin (kamppailu, puntti, säkin lyöminen) kiertäjät kuminauhalla, salitreenejä ennen myös vipareita joka suuntaan pienillä kässäreillä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onkos kellään kokemusta näistä olkapäävammoista? Tietysti onhan tässä jo kohta 10 vuotta täynnä tätä salitreeniä, että ei se ihmekään ole, jos nivelissä (kiertäjäkalvosimissa?) alkaa olemaan jo pientä kulumaa. Mikään kova ryskääjä en ole alkuvuosia lukuunottamatta ollut koskaan, mutta tarpeeksi kun tekee, niin alkaahan sitä jotain kipuja väistämättä tulemaan.
Olkapäät on ollut enemmän tai vähemmän hajalla viimeiset 10 vuotta eli n. 20-vuotiaasta lähtien. Nykyään ennen jokaista treeniä teen erilaista kuminauhajumppaa ja pyörittelyä 10-20min. Samoin selkä ja alakroppakin tulee lämmiteltyä aika huolella ennen jokaista treeniä. Selkäkin meni ensimmäisen kerran hajalle jo vuonna 2011 ja nyt toisen kerran viime keväänä, minkä johdosta se jouduttiin lokakuun alussa leikata. Et sinä yksin noiden vaivojesi kanssa ole! Oma tavoite olisi, että tuossa 40-vuotiaana pääsisi vielä kävelemään omin jaloin ja voisi jonkunlaista liikkumista harjoittaa:D
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma tavoite olisi, että tuossa 40-vuotiaana pääsisi vielä kävelemään omin jaloin ja voisi jonkunlaista liikkumista harjoittaa:D
Erinomainen lause josta voi jatkaa tälläinen yli nelikymppinen joka viimeisen kymmenen vuotta on tajunnut panostaa kehonhuoltoon että urheilu voi jatkua.
Tarinaa riittäisi vaikka kuinka paljon teinivuosien tyrien parantelusta reilun viiden vuoden takaisiin olkapääongelmiin mihin löytyi yllättävänkin helppo ratkaisu.

Summataan näin että urheilu jatkuu kun huoltaa itseään, ja pääsee siitä yli ettei ole vain muijien hommaa huoltaa kroppaansa hieronnassa, käydä pilateksessa(core, syvät vatsat/selät), venytellä ja tehdä kevyttä aerobista päivittäin. Kroppaa voi ja tulee huoltaa ylläpitäen/ennaltaehkäisevästi eikä vain silloin kun se on rikki. Silloin se on vaikeaa.

Olkapääkin on ollut hajalla, Harri Heliö diagnosoi "keihäänheittäjän olkapääksi". 10 vuotta sitten kaikki vastaavat tähystettiin, kun itse 5v sitten kävin hakemassa diagnoosin niin lääketiede oli siltä osin muuttunut ja sama vaiva hoidettiin fyssarilla/omalla tekemisellä fyssarin ohjein. Tuo Heliö lähettää aina tietylle omalle hovifyssarilleen jonka kanssa ovat hoitaneet kuntoon ihan nimekkäitäkin potilaita urheilun ja valtiomiesten saralta. Vain kolme eri liikettä, kolme sarjaa, kevyellä noin 1kg painolla, joka päivä parin viikon ajan niin vaiva oli poissa. Liikkeet hiovat liikeradat kuntoon.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Oma tavoite olisi, että tuossa 40-vuotiaana pääsisi vielä kävelemään omin jaloin ja voisi jonkunlaista liikkumista harjoittaa:D

Itse täytin juuri 40 vuotta ja olen fyysisesti kovemmassa kunnossa kuin koskaan. Juoksukilometrejäkin kertyi viime vuonna enemmän kuin koskaan (reilu 600 km), vaikka omassa treenaamisessa pääpaino voimaharjoittelussa.

Mitä enemmän ikää tullut, sitä enemmän joutunut satsaamaan palautumiseen ja lepoon. Mutta voimaa näyttäisi tarttuvan edelleen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse täytin juuri 40 vuotta ja olen fyysisesti kovemmassa kunnossa kuin koskaan. Juoksukilometrejäkin kertyi viime vuonna enemmän kuin koskaan (reilu 600 km), vaikka omassa treenaamisessa pääpaino voimaharjoittelussa.

Mitä enemmän ikää tullut, sitä enemmän joutunut satsaamaan palautumiseen ja lepoon. Mutta voimaa näyttäisi tarttuvan edelleen.
Toivotaan, että itsellänikin menisi noin. Kärsisin kaikki loukkaantumiset nuorena ja sitten keski-ikäisenä olisin tikkarissa, eikä joka paikkaa kolottaisi.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olkapääkin on ollut hajalla, Harri Heliö diagnosoi "keihäänheittäjän olkapääksi". 10 vuotta sitten kaikki vastaavat tähystettiin, kun itse 5v sitten kävin hakemassa diagnoosin niin lääketiede oli siltä osin muuttunut ja sama vaiva hoidettiin fyssarilla/omalla tekemisellä fyssarin ohjein. Tuo Heliö lähettää aina tietylle omalle hovifyssarilleen jonka kanssa ovat hoitaneet kuntoon ihan nimekkäitäkin potilaita urheilun ja valtiomiesten saralta. Vain kolme eri liikettä, kolme sarjaa, kevyellä noin 1kg painolla, joka päivä parin viikon ajan niin vaiva oli poissa. Liikkeet hiovat liikeradat kuntoon.

Olkapäät leikattu yhteensä kolme kertaa ja ajoittain jos jonkinlaista jumia ja kipuilua.

Mielenkiinnosta, pystytkö kuvailemaan mitkä nuo kolme liikettä oli, jolla sait olkapääsi kuntoon?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös