Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 906 216
  • 4 643

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olkapäät leikattu yhteensä kolme kertaa ja ajoittain jos jonkinlaista jumia ja kipuilua.

Mielenkiinnosta, pystytkö kuvailemaan mitkä nuo kolme liikettä oli, jolla sait olkapääsi kuntoon?
Toki, voi tietty olla tapauskohtaisia ohjeet ja varmasti osittain ovatkin. Keihäänheittäjän olkapäästä löytyy netistä tietoa ja ainakin mun "keihäänheittäjän olkapäähään" nämä liikkeet puri täydellisesti. Kun miettii että Heliön mukaankin nämä joku aika takaperin aina leikattiin niin voisi puhua aika mullistavasta asiasta lääketieteessä ja kuntoutuksessa.

Tärkeää tässä on kuten salitreenissäkin, puhdas liike. Kärsivällisyys, vaikka olisi kuinka paljon pattia niin vain 1-2kg paino. Säännöllinen toisto eli joka päivä sellainen 3x 10-15 toistoa parin viikon ajan. Tuon jälkeen vasta voi sanoa oliko hyötyä. Itsellä kipu hellitti jo alle viikossa ja jatkoin parin viikon setin ohjeen mukaan loppuun saakka. Eikä ole enää kipeytynyt vaikka ihan samoja lajeja harrastan edelleen kuin mistä sain olkapään kipeäksikin.

Tässä harjoitteet, kaksi ensimmäistä löytyy tuosta alla olevasta linkistä ja viimeinen venytys googlesta.

Scaption strengthening, weight

Side lying external rotation


Sleepers stretch

Kirjoita harjoite googleen ja klikkaa videot, niin tulee opastusta. Tässä on tärkeä ettei innostu liikaa, voimalla ei saa painaa alas päin. Uskon että nuo netin eniten klikatut sisältää ihan kattavat ohjeet.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Onko tuo pehmuste kyykkyssä jotenkin huono juttu? Itse en oo koskaan käyttäny, mutta aika monesti se siinä tangossa tuntuu olevan, kuten smithissäkin. Otan aina pois ja heitän sivuun. :D Oletan siis, että moni sen kanssa treenaa tuolla salilla.

Pehmusteen käyttö kyykätessä kertoo usein siitä, että tanko on liian ylhäällä nikamien päällä. Siis ymmärrän kyllä silloin pehmusteen käytön, koska eihän se kivalta tunnu, jos on toistasataa kiloa nikaman päällä. Mutta ratkaisuna ongelmaan on tangon laskeminen hieman alemmas hartioille, jossa se lepää paljon tukevammin ja kivuitta.

Hip Thrustissa, eli lantionnostoissa, joissa tanko on tuossa lonkan koukistajien tuntumassa, pehmuste on ihan jees.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Tässä on yksi suurimmista ongelmista mitä tulee painoharjoitteluun, allekirjoitan täysin tämän kun on itsekin tullut koluttua niin kaupungin kuin yksityisiä saleja 30 vuoden ajan. En vaan pysty käsittämään miksi aloitetaan painoharjoittelua jos ei ole pohjaa, urheilullista pohjaa. Peiliä vartenko treenataan, että saadaan pala näkyviin.

Jokaisella on oma raamattunsa aiheesta, itsellä jos ei raamattu niin ainakin jo teininä luettu tuo Arskan 1982 julkaisema treenikirja. Mielestäni se on hyvä esimerkki kun puhutaan kehonrakentajasta joka on se jäävuorenhuippu punttisalitreenissä, ainakin ulkonäöllisesti. Siinä on vahva teema alussa murrosikäisille miten harjoitellaan omalla painolla, todella hyviä vinkkejä, eikä ne perusasiat ole mihinkään muuttunut 40 vuodessa ja mistä tykkään niin Arskahan ei unohda huippukunnossakaan oman painon treeniä, kertoo hotellitreeninsä ja vinkkejä ilman painoja. Tämä on mielestäni se kokonaisuus urheilullisiin pohjiin. Tälläkin hetkellä poikkeusoloissa yli nelikymppisenä itsellä on saliharjoittelu jäänyt vähemmälle niin teen oman painon kyykkyjä, teen punnerruksia, teen ulkoilulenkkien yhteydessä leukoja tuolla ulkona. Pohjat kunnossa.

Fysiikkaa voi treenata ja pitää treenata missä vain, jo nuorena ja tietää se että painoilla harjoittelu on vain osa sitä fyysistä harjoittelua.

Peiliä vartenhan siellä treenataan. Monella tuntuu olevan vielä tämä legendaarinen Cardio Kills Gains-myytti huoneen tauluna.

Tavallaan ymmärrän tuon junnujen monijakoisten saliohjelmin tekemisen. Ne hauis- ja ojentajapäivät ja muut ylä- ja keskikroppapäivät ovat kivoja tehdä, kun ei tule juuri hiki, eikä hengästy. Saa kivasti hanskat pumppiin loppupäiväksi jne.

Yksi- tai kaksijakoisella ohjelmalla saisi niihin isoihin perusliikkeisiin useamman kerran viikossa toistoja uuniin ja liikeoppiminen olisi ihan toista kuin kerran viikossa tangon alla pari sarjaa niiatessa. Egolle se on kovaa, kun joutuu lähes tyhjällä tangolla hinkkaamaan, mutta totuus on, että sillä lähes tyhjällä tangolla tehtynä täydellä liikeradalla ne gainssit ovat kovemmat kuin paskalla tekniikalle, vajaalla liikeradalla ja kammopainoilla tehtynä. Ja kun edes kuukauden päivät malttaisi panostaa siihen tekniikkaan ja iltaisin ja verryttelyissä liikkuvuuteen niin kohta olisi tangossakin rautaa ihan eri tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Ihan hyvin voisit mennä neuvomaan. Oman kokemuksen mukaan etenkin aloittelevat ottavat vinkit mielellään vastaan, kunhan ohjeet vain esittää ystävällisesti. Paljon hyödyllisempää se olisi, kuin pilkata heitä netin keskustelupalstoilla.

Itse en näe tuota monijakoista treeniohjelmaa välttämättä ongelmana edes aloittelijalle, kunhan treenin sisältö eli liikkeet, toistomäärät, painot ja tekniikka ovat kondiksessa.Toki aloittelijalle voi olla hankalaa ns. ajaa lihasta loppuun eli saada maksimaalinen hyöty tuosta monijakoisuudesta.

Lisäravinteistakaan nyt tuskin on kenellekään ainakaan haittaa.

Olen sukulaispojille koittanut neuvoa ihan kädestä pitäen näitä, mutta heille ei ainakaan uponnut. Lisäravinteista ei varmaan ole haittaa, mutta käsittääkseni niistä tulisi saada jotain hyötyä, jos niihin rahaa kiinni laittaa.

Kun nuo mainitsemasi raunaehdot monijakoiselle ohjelmalle täyttyvät, niin en näe itsekään ongelmaa, jos ohjelmassa on myös moninivelliikkeitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lisäravinteissa on vähän se, että niiden ympärillä pyörii aivan helvetin iso bisnes, ja niistä saatava hyöty vrt. rahallinen kuluerä ei ehkä kuitenkaan vastaa toisiaan perustreenaajalla. Olikohan niin, että PT Vatasen tuloista suurin osa tuli lisäravinnekaupalla, kun mies jossain tubejaksossaan kävi läpi liiketoimintaansa. Varmasti niistä on hyötyä ammattilaisille sekä elämäntapatreenaajille, mutta enpä itse niin paljon jaksa kiristellä, että kolminumeroisen luvun kuukaudessa lisäravinteisiin uhraisin. Lihastohtorin suositus treeninjälkeisestä lisäproteiinista on suht kovan treenin kanssa saanut aikaan itselleni riittävän kehonmuokkauksen lihasten osalta. Sinänsä mulle on sama, mihin porukka rahansa syytää, mutta jos kysytään, en lisäprotskua ja ehkä kreatiinia voimakaudella lukuunottamatta suosittelisi muita.
...

Kotitreeniä nyt kuukausi suurin piirtein takana. Välillä on vaikeuksia motivoida kunnolliseen treeniin itseään, mutta olen ajatellut tämän siten, että keskityn juoksemaan ja lähinnä taistelen pahinta lihaskatoa vastaan kehonpainotreenillä ja kahvakuulilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Lisäravinteistahan kreatiini taitaa olla ainut, mikä on oikeasti tutkitusti hyödyllinen lisä naturaalitreenajalle, jos tavoitteena on kasvattaa voimaa ja lihasmassaa. Itsellänikin on vuosien varrella ollut käytössä varmaan reilusti yli 20 eri lisäravinnetta, mutta kreatiini, heraproteiini ja malto on ainoat, jotka on jäänyt pysyvästi käyttöön.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Yksi huomio on se, kun roinaa käyttävät tekee treeniohjelmia naturaaleille, jossa hinkataan ihan älyttömästi kroppaa joka kulmasta. Tai vielä paremmin se, kun joku juniori luulee, että kannattaa treenata itsekkin niin kuin vaikka Bull Mentula. Mentulan treenit kun välillä tuntuu kanssa olevan, että hinkataa pienillä käsipainoilla pitkiä sarjoja ja siirrytään heti seuraavaan liikkeeseen hinkkaamaan eri kulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Yksi huomio on se, kun roinaa käyttävät tekee treeniohjelmia naturaaleille, jossa hinkataan ihan älyttömästi kroppaa joka kulmasta. Tai vielä paremmin se, kun joku juniori luulee, että kannattaa treenata itsekkin niin kuin vaikka Bull Mentula. Mentulan treenit kun välillä tuntuu kanssa olevan, että hinkataa pienillä käsipainoilla pitkiä sarjoja ja siirrytään heti seuraavaan liikkeeseen hinkkaamaan eri kulmasta.
Naturaalilla se proteiinisynteesi ei toimi ihan samalla lailla kun ammattikehonrakentajalla. Aika pitkälle pääsee suht simppelillä ohjelmalla, mikä sisältää paljon raskaita perusliikkeitä, mitä tehdään tarpeeksi usein. Käytännössä natun pitäisi saada jokaiselle lihasryhmälle rasitusta enemmän kuin kerran viikkoon. Tästä löytyy paljon tutkimustietoakin ja youtubekin on täynnä ihan suomenkielisiä videoita aiheesta. Mutta toisaalta treenaamisen alkuvaiheessa kehittyy vaikka tekisi millä ohjelmalla ja miten.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Naturaalilla se proteiinisynteesi ei toimi ihan samalla lailla kun ammattikehonrakentajalla. Aika pitkälle pääsee suht simppelillä ohjelmalla, mikä sisältää paljon raskaita perusliikkeitä, mitä tehdään tarpeeksi usein. Käytännössä natun pitäisi saada jokaiselle lihasryhmälle rasitusta enemmän kuin kerran viikkoon. Tästä löytyy paljon tutkimustietoakin ja youtubekin on täynnä ihan suomenkielisiä videoita aiheesta. Mutta toisaalta treenaamisen alkuvaiheessa kehittyy vaikka tekisi millä ohjelmalla ja miten.

Juuri näin. Siis minähän en treenaamisesta tiedä yhtikäs mitään, mutta mitä olen kuunnellut ja lukenut oikeiden ammattilaisten juttuja, niin siltä kantilta näin.
 

Johnnie

Jäsen
Naturaalilla se proteiinisynteesi ei toimi ihan samalla lailla kun ammattikehonrakentajalla. Aika pitkälle pääsee suht simppelillä ohjelmalla, mikä sisältää paljon raskaita perusliikkeitä, mitä tehdään tarpeeksi usein. Käytännössä natun pitäisi saada jokaiselle lihasryhmälle rasitusta enemmän kuin kerran viikkoon. Tästä löytyy paljon tutkimustietoakin ja youtubekin on täynnä ihan suomenkielisiä videoita aiheesta. Mutta toisaalta treenaamisen alkuvaiheessa kehittyy vaikka tekisi millä ohjelmalla ja miten.

Ja mitä enemmän treenivuosia - tai vuosia ylipäätään - on takana, sen lyhyemmäksi proteiinisynteesi muuttuu. Näin kärjistettynä. Ellen ihan väärin muista, niin advanced-tason treenaajalla proteiinisynteesi on koholla noin vuorokauden. Käytännössä siis lähinnä aloittelijoiden treenijakona pidetty 1-jakoinen olisi tästä näkökulmasta paras vaihtoehto myös pitkän linjan treenaajille.

Lisäravinteissa on vähän se, että niiden ympärillä pyörii aivan helvetin iso bisnes, ja niistä saatava hyöty vrt. rahallinen kuluerä ei ehkä kuitenkaan vastaa toisiaan perustreenaajalla. Olikohan niin, että PT Vatasen tuloista suurin osa tuli lisäravinnekaupalla, kun mies jossain tubejaksossaan kävi läpi liiketoimintaansa. Varmasti niistä on hyötyä ammattilaisille sekä elämäntapatreenaajille, mutta enpä itse niin paljon jaksa kiristellä, että kolminumeroisen luvun kuukaudessa lisäravinteisiin uhraisin. Lihastohtorin suositus treeninjälkeisestä lisäproteiinista on suht kovan treenin kanssa saanut aikaan itselleni riittävän kehonmuokkauksen lihasten osalta. Sinänsä mulle on sama, mihin porukka rahansa syytää, mutta jos kysytään, en lisäprotskua ja ehkä kreatiinia voimakaudella lukuunottamatta suosittelisi muita.

Toki Vataselle täytyy antaa lisäravinnekauppiaana propsit siitä, että on itsekin monessa yhteydessä tähdentänyt lisäravinteiden olevan nimensä mukaisesti lisäravinteita muuten tasapainoisen ruokavalion kylkeen. Ja näinhän se on, tuskin kukaan yhtään voimaharjoittelusta enemmän perillä oleva sitä heraa ja maltoa vetää gainssien takia, vaan eiköhän se syy ole enemmän siinä helppoudessa vrt. pihvi ja pottumuusi suoraan treenin päälle. Tuo lisäravinnekaupan osuus Vatasella taisi koskea muuten nimenomaan koronakevättä, jolloin laittoi kaupankin pystyyn. Sai sillä kompensoitua menetettyjä tuloja, kun treenaajat irtisanoivat sopimuksiaan.

Itsellä käytössä kreatiini, hera, hiilari (Osmolite) ja EAA. Hera (kreatiinin kanssa) lounaalla proteiininlähteenä, Osmolite treenin aikana jaksamisen takia. EAA lähinnä treenijuomassa parantamassa makua, en usko sillä olevan kehittymiseeni mitään merkitystä. Jos ajattelisi pelkästään käytännön hyötyjä itselleni, niin proteiinit jäisivät heti kärkeen pois. Kreatiininkin käytöllekin itselleni suurin syy on enemmän loukkaantumisriskin vähentäminen, kun enemmän nestettä suojaamassa lihaksia ja niveliä. Itse treenaamiseen olen kokenut hyödyllisimpänä treenin aikaisen hiilarin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No hitto, olen BCAA:ta juonut treenaamisen yhteydessä ja proteiini pirtelöä vetänyt sen jälkeen. Teenkö tämänkin väärin kun treenannut vasta noin vuoden?

Vähän vakavammin, piti tänään mennä salille jo kello yhdeksi päivällä ja siinä kokeilla miten maastavedossa onnistuu noin 5 toistoa. Ei se lähtenyt ollenkaan liikkeelle miten halusin, vaikka 145 kilolla menikin yksi ja ehkä toinenkin jos olisi lähtenyt kunnolla repimään. Yleensä olen tottunut käymään salilla kymmeneltä/yhdeltätoista yöllä. Olisiko tämä semmoinen että keho ei ole tottunut repimään niin aikaisin, että tulos oli huonompi kuin odotin (4 viikkoa sitten meni 140 kilolla 5 toistoa). Oletteko muut havainneet tämmöistä?
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jonkun verran Vatasen meininkiä seurannu, niin onko se koskaan kertonu jonneille jotka sitä seuraa, että ne tulokset ei oo tullu pelkällä kaurapuurolla? Myöskin vähän häiritsee, että moni bodari myy ohjelmia, jotka vois ihan ilmaiseksi netistä kaivaa. En nyt dissaa kaikkia bodareita, mutta osa on vähän niin ja näin.
 

Johnnie

Jäsen
Jonkun verran Vatasen meininkiä seurannu, niin onko se koskaan kertonu jonneille jotka sitä seuraa, että ne tulokset ei oo tullu pelkällä kaurapuurolla? Myöskin vähän häiritsee, että moni bodari myy ohjelmia, jotka vois ihan ilmaiseksi netistä kaivaa. En nyt dissaa kaikkia bodareita, mutta osa on vähän niin ja näin.

Ei tietenkään ole, enkä oikein ymmärrä miksi pitäisikään. Omaan nilkkaan kusemistahan se olisi.

Minusta nämä ovat sellaisia asioita, että kyllä se jonkinlainen vastuu pitää olla sillä kuulijalla/ostajallakin, olipa sitten jonne tai eläkeläinen. Ainakin niin kauan, kun ei väitetä vaikka nyt niillä ohjelmilla saatavan samanlaista kehoa kuin sillä myyjällä on. Minä olen ensimmäisen kerran punttisalille eksynyt 14-15-vuotiaana ja milleniaalisukupolven edustajana olen myös aika pian päässyt nettiin syventämään tietämystäni treenaamisesta. Ikinä en muista olleeni siinä luulossa, että jonkun Bullin tai Colemanin kropan voisi normaali kuolevainen saavuttaa.

Tuossa ohjelmien myynnissä pitää lisäksi muistaa, että ainakin näissä tapauksissa ostaja tietää myyjällä olevan jonkinlaista kompetenssia toimivan ohjelman väsäämiseen. Netistä suoraan kopioiduista ohjelmista voit harvoin tätä tietää. Oma mielipiteeni on, että koko tämä valmisohjelmatouhu on noin ylipäätään hölmöjen tai laiskojen ihmisten hommaa. Ei ole olemassakaan mitään "hyviä" tai "huonoja" ohjelmia. Jotkut ovat lähtökohtaisesti järkevämmin rakennettuja kuin toiset, mutta loppupeleissä on olemassa vain yksilölle sopivia ja vähemmän sopivia ohjelmia. Jos joku ei viitsi/osaa tutkia, kokeilla ja miettiä näitä juttuja itse, vaan mieluummin ulkoistaa sen ajattelun jollekin toiselle (maksun kanssa tahi ilman), niin siitä vaan. Minä totesin jo parin-kolmen vuoden salitreenin jälkeen, että jos hyvää haluaa, niin itse se pitää tehdä. Toki henkilökohtainen (oikean ammattilaisen) valmennus tietysti erikseen, mutta lähtökohtaisesti noita netistä tai bodareilta saatavia valmisohjelmia paremmat treenisysteemit saa jokainen väsättyä itse, jos hiukan viitsii paneutua asiaan ja etsiä itselleen toimivat jutut.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@Johnnie Ainakin itse oletan kaikkien voimamiesten ja kehonrakentajien käyttävän jotain laittomia aineita. Jos siis kauppaavat jotain ohjelmia maksua vastaan. Ei siinä jotain eri ohjelmia on ollut mielenkiintoista kokeilla, mitä nyt veljeni on minulle kehitellyt. Osa on ollut maksullisia ohjelmia, joita olen sitten vetänyt pienemmillä paikoilla perässä.

Ohessa on yhden Larry Wheels ohjelman ensimmäinen viikko. Kyllähän tuossa pääsee treenaamaan hyvin. Tosin maassa varmaan parantamisen varaa on ja varmaan kyykyssäkin.
 

Liitteet

  • IMG_20210314_054413.jpg
    IMG_20210314_054413.jpg
    265,8 KB · kertaa luettu: 144

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki Vataselle täytyy antaa lisäravinnekauppiaana propsit siitä, että on itsekin monessa yhteydessä tähdentänyt lisäravinteiden olevan nimensä mukaisesti lisäravinteita muuten tasapainoisen ruokavalion kylkeen. Ja näinhän se on, tuskin kukaan yhtään voimaharjoittelusta enemmän perillä oleva sitä heraa ja maltoa vetää gainssien takia, vaan eiköhän se syy ole enemmän siinä helppoudessa vrt. pihvi ja pottumuusi suoraan treenin päälle. Tuo lisäravinnekaupan osuus Vatasella taisi koskea muuten nimenomaan koronakevättä, jolloin laittoi kaupankin pystyyn. Sai sillä kompensoitua menetettyjä tuloja, kun treenaajat irtisanoivat sopimuksiaan.
Vataselle täytyy antaa erittäin isot propsit siitä, että on tehnyt harrastuksestaan liiketoimintaa ja työllistää siinä ohessa useita ihmisiä. Seuraan häntä nimenomaan tuon yrittäjätarinan vuoksi, ja täytyy korjata itseäni samantien, kun nyt juuri tuoreimmassa jaksossaan hän kävi läpi liiketoimintojensa viime vuoden tulosta - ei suoranaisesti eritellyt, mitä lisäainebisnes toi hänelle tuloina vaan puhui ansio- ja pääomatuloista kokonaisuudessaan.

Ihmiset ovat erilaisia ja kyllähän Vatasen materiaali yläkouluikäisiin puree voimakkaasti. Tuon ikäinen keskimäärin on vielä aika vahvasti vaikutukselle altis, varsinkin kun se tulee höystettynä tuollaisella kuorrutuksella, kuten Vatasen tapauksessa. Vaikka Vatanen painottaakin perusruoan merkitystä, pyörii sitä purkkia ja pilleriä joka jaksossa, ja vaikka kukaan tuskin (toivottavasti) on korvaamassa aterioita suoraan lisäravinteilla, kritisoin lähinnä sitä, että niiden yhteys treenaamiseen esitetään kuitenkin kiinteästi. Isukkina ja entisenä opettajana tuo vain kalskahtaa pahasti, kun tiedän, että seuraajissa on porukkaa aina 5.-6.-luokkalaisista lähtien. Siinä on keskivartalolihavan toyotalla ajavan terveystiedon opettajan vähän turha argumentoida lisäaineista mihinkään suuntaan, kun lihaksikas ja tatuoitu lisäravinnekeisari vilauttaa boosteripurkkia lambon ikkunasta.

Mutta, tämä oli nyt lähinnä sivujuonne kokonaisuudessa. Kuten totesin, täydennän itsekin proteiinin saantiani jauheella, enkä ole muitakaan lisäravinteita vastaan kategorisesti. Niiden ympärillä pyörivä bisnes ja varsinkin lasten ja nuorten mielikuvien muokkaaminen on kuitenkin asia, joka ei ihan sellaisenaan seulani läpi sujahda.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Vataselle täytyy antaa erittäin isot propsit siitä, että on tehnyt harrastuksestaan liiketoimintaa ja työllistää siinä ohessa useita ihmisiä. Seuraan häntä nimenomaan tuon yrittäjätarinan vuoksi, ja täytyy korjata itseäni samantien, kun nyt juuri tuoreimmassa jaksossaan hän kävi läpi liiketoimintojensa viime vuoden tulosta - ei suoranaisesti eritellyt, mitä lisäainebisnes toi hänelle tuloina vaan puhui ansio- ja pääomatuloista kokonaisuudessaan.

Ihmiset ovat erilaisia ja kyllähän Vatasen materiaali yläkouluikäisiin puree voimakkaasti. Tuon ikäinen keskimäärin on vielä aika vahvasti vaikutukselle altis, varsinkin kun se tulee höystettynä tuollaisella kuorrutuksella, kuten Vatasen tapauksessa. Vaikka Vatanen painottaakin perusruoan merkitystä, pyörii sitä purkkia ja pilleriä joka jaksossa, ja vaikka kukaan tuskin (toivottavasti) on korvaamassa aterioita suoraan lisäravinteilla, kritisoin lähinnä sitä, että niiden yhteys treenaamiseen esitetään kuitenkin kiinteästi. Isukkina ja entisenä opettajana tuo vain kalskahtaa pahasti, kun tiedän, että seuraajissa on porukkaa aina 5.-6.-luokkalaisista lähtien. Siinä on keskivartalolihavan toyotalla ajavan terveystiedon opettajan vähän turha argumentoida lisäaineista mihinkään suuntaan, kun lihaksikas ja tatuoitu lisäravinnekeisari vilauttaa boosteripurkkia lambon ikkunasta.

Mutta, tämä oli nyt lähinnä sivujuonne kokonaisuudessa. Kuten totesin, täydennän itsekin proteiinin saantiani jauheella, enkä ole muitakaan lisäravinteita vastaan kategorisesti. Niiden ympärillä pyörivä bisnes ja varsinkin lasten ja nuorten mielikuvien muokkaaminen on kuitenkin asia, joka ei ihan sellaisenaan seulani läpi sujahda.

Tällä samalla asialla kirjoittelin tänne taannoin. Nuorillahan tuppaa menemään niin, että se kivijalka, jota ruuaksi kutsutaan, on ihän mitä sattuu energiajuomaa, karkkia, limua, keksiä yms. Mutta intrajuoma, kreatiini ja hera on treenin ympärillä aina mukana, koska se kuuluu bodauskulttuuriin. Eli perse edellä puuhun. Sama juttu myös treenimetodeissa: hauista kaikista kulmista, erikoistekniikoita, pakkotoistoja etc.

Utti Hietala jossakin podcastissa tästä asiasta jutteli viisaita. Toisaalta sanoi, että se on vaan nuorten kantapään kautta opittava nämä hommat.

Lisäravinteistahan kreatiini on tutkitusti hyödyllinen, mutta ei kaikilla. Hyödyn huomaa, kun sen 5-7 päivän latausjakson ottaa. Jos ei paino nouse 2-3 kiloa niin ei auta. Omalla kohdalla kreatiini ei auta mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vataselle täytyy antaa erittäin isot propsit siitä, että on tehnyt harrastuksestaan liiketoimintaa ja työllistää siinä ohessa useita ihmisiä. Seuraan häntä nimenomaan tuon yrittäjätarinan vuoksi, ja täytyy korjata itseäni samantien, kun nyt juuri tuoreimmassa jaksossaan hän kävi läpi liiketoimintojensa viime vuoden tulosta - ei suoranaisesti eritellyt, mitä lisäainebisnes toi hänelle tuloina vaan puhui ansio- ja pääomatuloista kokonaisuudessaan.

Ihmiset ovat erilaisia ja kyllähän Vatasen materiaali yläkouluikäisiin puree voimakkaasti. Tuon ikäinen keskimäärin on vielä aika vahvasti vaikutukselle altis, varsinkin kun se tulee höystettynä tuollaisella kuorrutuksella, kuten Vatasen tapauksessa. Vaikka Vatanen painottaakin perusruoan merkitystä, pyörii sitä purkkia ja pilleriä joka jaksossa, ja vaikka kukaan tuskin (toivottavasti) on korvaamassa aterioita suoraan lisäravinteilla, kritisoin lähinnä sitä, että niiden yhteys treenaamiseen esitetään kuitenkin kiinteästi. Isukkina ja entisenä opettajana tuo vain kalskahtaa pahasti, kun tiedän, että seuraajissa on porukkaa aina 5.-6.-luokkalaisista lähtien. Siinä on keskivartalolihavan toyotalla ajavan terveystiedon opettajan vähän turha argumentoida lisäaineista mihinkään suuntaan, kun lihaksikas ja tatuoitu lisäravinnekeisari vilauttaa boosteripurkkia lambon ikkunasta.

Mutta, tämä oli nyt lähinnä sivujuonne kokonaisuudessa. Kuten totesin, täydennän itsekin proteiinin saantiani jauheella, enkä ole muitakaan lisäravinteita vastaan kategorisesti. Niiden ympärillä pyörivä bisnes ja varsinkin lasten ja nuorten mielikuvien muokkaaminen on kuitenkin asia, joka ei ihan sellaisenaan seulani läpi sujahda.
Puhut ihan asiaa. Siltikin bisnes on bisnestä ja rautaa kannattaa takoa silloin kun se on kuumaa. Lakia tässä ei kuitenkaan rikota kun treenibuustereita jne saa kuitenkin myydä lain mukaan myös alaikäisille (tietääkseni?).

Treeniboostereista tuli muuten mieleen, että niitäkin itselläni on ollut vuosien varrella ehkä 10 erilaista. Yksi oli aikoinaan ylitse muiden. Tämän nimi oli "Revolutions Crack". Tämän lisäravinteen sloganikin oli "Too strong to be legal!". Käytin tätä muistaakseni vuodet 2011-2012. Tämä potki kuin metrinen halko päähän. Treeni ei ole ikinä elämässäni kulkenut niin hyvin kuin tämän ravinteen kanssa. Myöhemmin syykin selvisi kuin ehkä 2013 tai 2014? tämä kiellettiin kun sisälsi amfetamiinia tai jotain sen johdannaista ainetta.
edit. DMAA on siis tämä yhdiste mitä näistä entisaikojen treenilatureista löytyi.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei tietenkään ole, enkä oikein ymmärrä miksi pitäisikään. Omaan nilkkaan kusemistahan se olisi.

Minusta nämä ovat sellaisia asioita, että kyllä se jonkinlainen vastuu pitää olla sillä kuulijalla/ostajallakin, olipa sitten jonne tai eläkeläinen. Ainakin niin kauan, kun ei väitetä vaikka nyt niillä ohjelmilla saatavan samanlaista kehoa kuin sillä myyjällä on. Minä olen ensimmäisen kerran punttisalille eksynyt 14-15-vuotiaana ja milleniaalisukupolven edustajana olen myös aika pian päässyt nettiin syventämään tietämystäni treenaamisesta. Ikinä en muista olleeni siinä luulossa, että jonkun Bullin tai Colemanin kropan voisi normaali kuolevainen saavuttaa.

Tuossa ohjelmien myynnissä pitää lisäksi muistaa, että ainakin näissä tapauksissa ostaja tietää myyjällä olevan jonkinlaista kompetenssia toimivan ohjelman väsäämiseen. Netistä suoraan kopioiduista ohjelmista voit harvoin tätä tietää. Oma mielipiteeni on, että koko tämä valmisohjelmatouhu on noin ylipäätään hölmöjen tai laiskojen ihmisten hommaa. Ei ole olemassakaan mitään "hyviä" tai "huonoja" ohjelmia. Jotkut ovat lähtökohtaisesti järkevämmin rakennettuja kuin toiset, mutta loppupeleissä on olemassa vain yksilölle sopivia ja vähemmän sopivia ohjelmia. Jos joku ei viitsi/osaa tutkia, kokeilla ja miettiä näitä juttuja itse, vaan mieluummin ulkoistaa sen ajattelun jollekin toiselle (maksun kanssa tahi ilman), niin siitä vaan. Minä totesin jo parin-kolmen vuoden salitreenin jälkeen, että jos hyvää haluaa, niin itse se pitää tehdä. Toki henkilökohtainen (oikean ammattilaisen) valmennus tietysti erikseen, mutta lähtökohtaisesti noita netistä tai bodareilta saatavia valmisohjelmia paremmat treenisysteemit saa jokainen väsättyä itse, jos hiukan viitsii paneutua asiaan ja etsiä itselleen toimivat jutut.

Niin omaan nilkkaan kusemista, mutta ainakin rehellistä. Ja varmasti vastuuta pitää kuulijalla ja ostajallakin olla, mutta jonnet tahtoo välillä olla sellaisia, että ne on helposti vietävissä eikä ymmärrys ole ihan samalla tasolla, kuin aikuisilla. Jos joku aikuinen oikeasti uskoo, että kaurapuuroa ja banaania naamaan niin tulee Vataseks, niin sitten eri asia.

Ja netistä tietysti löytää kaikenlaisia ohjelmia, mutta kyllä siellä on paljon hyvääkin saatavilla ja ihan oikeilta asiantuntijoiltakin vielä. Ja ei tietenkään ole mitään yhtä ohjelmaa joka on kaikille hyvä, mutta kuitenkin. Aloittelijalle varmaan on tärkeintä, että ylipäätään menee edes sinne salille ja tietty, että tekniikat ei oo päin peetä, että tulee loukkaantumisia.


Loppuun vielä.


 
Viimeksi muokattu:

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisäravinteistahan kreatiini on tutkitusti hyödyllinen, mutta ei kaikilla. Hyödyn huomaa, kun sen 5-7 päivän latausjakson ottaa. Jos ei paino nouse 2-3 kiloa niin ei auta. Omalla kohdalla kreatiini ei auta mitään.

Kreatiinia ei ole pakko ottaa mitään latausjaksoa, vaan voi käyttää tasaisesti saman määrän per päivä. Halutessaan voi myös pitää välillä taukoa 2-4 viikkoa. Tuo latausjakso saattaa laittaa vatsan sekaisin, itse suosisin tuota tasaista käyttöä, vaikka siinä kestääkin hieman pidempään saavuttaa se optimaalinen taso. Harrastelijan tuo tuskin haittaa. Vettä kannattaa juoda reilusti, kun kreatiini sitoo nestettä lihaksiin.

Helpoiten kreatiinin edun näkee siitä, että saat tehtyä sen 2-3 toistoa lisää sarjoihin ja kovemman pumpin. Miinuspuolena sellainen pieni pöhötys, kun kropassa on nestettä.
 

Crank

Jäsen
Sleepers stretch
Tää on sikäli vähän kyseenalainen, että toimii jos saa tehtyä oikein ja jos ei, menee haitan puolelle. Mä tein tota yhdessä vaiheessa, kun koitin saada olkapäihin liikkuvuutta, mutta pian huomasin että venytys ei tunnu molemmissa samassa paikassa. Toisessa olkapäässä saattoi mennä kohteeseen, mutta toisessa taas ei alkuunkaan.

Eli tämä(kään) liike itsessään ei ole mikään automaatio, että ratkaisee ongelman.

Tässä Squat Universityn YouTube-videolla selitetään lisää ko. venytyksestä ja vaihtoehdosta sille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tää on sikäli vähän kyseenalainen, että toimii jos saa tehtyä oikein ja jos ei, menee haitan puolelle.
Sille on syynsä että yleensä näitä venytyksiä tehdään vasta diagnoosin jälkeen. Lasken tämän sellaiseksi venytykseksi jota ei lähdetä itse soveltamaan ja kokeilemaan eri käsiin miten toimii, aivan varmasti tekee myös hallaa jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Ei se sattumaa tai rahastusta ole että ainakin mun tapauksessa Heliö lähetti hovifyssarilleen ja käytiiin liikkeet todella tarkkaan läpi, tarkat ohjeet ja vielä seuranta miten on auttanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös