Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 489
  • 4 643

Crank

Jäsen
Sille on syynsä että yleensä näitä venytyksiä tehdään vasta diagnoosin jälkeen. Lasken tämän sellaiseksi venytykseksi jota ei lähdetä itse soveltamaan ja kokeilemaan eri käsiin miten toimii, aivan varmasti tekee myös hallaa jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Ei se sattumaa tai rahastusta ole että ainakin mun tapauksessa Heliö lähetti hovifyssarilleen ja käytiiin liikkeet todella tarkkaan läpi, tarkat ohjeet ja vielä seuranta miten on auttanut.
Juu olisin toki voinut tarkentaa, että sun tapauksessa oli juuri oikea lääke vaivaan, kun fyssarin kanssa oli katottu läpi. Enemmänkin yleistykseksi tarkoitin, ettei ole automaatio että auttaa olkapäävaivoihin.

Itselle eräs pt vinkkasi tekemään ja jonkun aikaa teinkin, kunnes totesin ettei nyt ihan mee oikein.

Melkein samaa sarjaa näiden kanssa, että netistä nähdään video ja lähdetään tekemään. Onneks mitään vaivoja ei kuitenkaan kerenny tuleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alkaa lipsua kotitreeni, kun kevään piha- ja puutyöt vievät aikaa. Samalla alaselän kivut ovat palanneet. Perkele. Täytyisi saada itseään niskasta kiinni sen verran, että muutaman kerran viikossa tuuttaisi torsolle harjoitusta. Eihän tuo paljon vaatisi, mutta yllättävän vaikea ihan vain muistaa ennen kuin tajuaa asian suihkussa. Mutta joo, ei paljon alaselkää kolottanut mave- ja kyykkytreenien rullatessa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Alkaa lipsua kotitreeni, kun kevään piha- ja puutyöt vievät aikaa. Samalla alaselän kivut ovat palanneet. Perkele. Täytyisi saada itseään niskasta kiinni sen verran, että muutaman kerran viikossa tuuttaisi torsolle harjoitusta. Eihän tuo paljon vaatisi, mutta yllättävän vaikea ihan vain muistaa ennen kuin tajuaa asian suihkussa. Mutta joo, ei paljon alaselkää kolottanut mave- ja kyykkytreenien rullatessa.
Itsekin viimeiset 10 vuotta selkävaivoista ja kolmesta eri välilevyn pullistumasta kärsineenä voin sanoa, että pahinta myrkkyä selälle on kaikki arkinen. Siis kotityöt ja pihatyöt jne. Salilla pystyy kyllä ottaa kyykkyä ja ei tunnu missään, mutta viime keväänäkin meni selkä paskaksi kun maalasin terassia etukumarassa yhden päivän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos ette ole teinipoikia niin nuo selkäongelmat eivät itsestään parane ja vaatii säännöllistä huoltoa. Ei auta muu kuin säntillinen jumppa vaikka kuinka homolta tuntuisi kyykkiä ilman painoja.
Tapoja on miljoona, helpoin mikä itselle auttaa on ihan perus kyykky kantapäät maassa. Kun elopainoa se liki sata kiloa niin ei voi sanoa turhaksi hommaksi tehdä vaikkapa 50-100 kyykkyä putkeen ja toistaa se parin minuutin päästä. Liikkeen voi tehdä myös pienellä hypyllä että jalat irtoaa maasta. Tälläisen jumpan jälkeen alaselkä tuntuu paljon jämäkämmältä ja valmiimmalta arkeen.

Liikkuvuutta alaselkään saa sitten erilaisilla selän pyöristyksellä ja venytyksillä, ja niinkin helpolla asialla kuin reippaalla kävelyllä joka tehokkaasti mobilisoi kroppaa arkeen. Askeleita askeleita.

Kotitreeniähän tämä ja jos pointti oli että siitä alkaa lipsumaan tai että se ei kiinnosta niin sitten ei auta muuta kuin valittaa. :)

Itse olen sitä koulukuntaa liikunnassa että hyväksyn keski-ikää lähentyessä kovan puntin ja tiukan aerobisen vähentyvän, joten hyvä ottaa arkeen joka päiväiseksi sellaista jota voi jatkaa hamaan tappiin asti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Alaselän vaivoja on itselläkin ollut nyt jonkun aikaa. Oli todella jumissa joskus viime vuonna, mutta säännöllinen venyttely siihen auttaa. Selällekin on olemassa iso joukko erilaisia venytysliikkeitä, joista voi hakea itselleen sopivimpia.

Toinen juttu on se, että istumatyötä tekevänä pitää kiinnittää huomiota siihen, että istuu hyvässä ryhdissä. Sitä niin huomaamattaan hartiat lähtee painumaan eteenpäin, joka vetää selkää kaarelle. Ei mikään ihme, että tuollaisessa asennossa selkä pidemmän päälle alkaa oireilemaan.

Vatsalihaksien vahvistamisesta ei varmasti myöskään ole haittaa.

Nuo kehonpainolla tehtävät kyykyt pitää muuten ottaa kotijumppaohjelmaan mukaan. Hyvä tipsi, kiitos siitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllähän suurin osa normaaleista alaselän vaivoista menee ihan itsellään/venyttelyllä ohi. Sitten on nämä pullistumat ja muut pahemmat vaivat, mitä venyttely maksimissaan pahentaa. Itse en ainakaan viime kesän aikana olisi voinut kuvitellakaan että olisin venytellyt selkääni tai jalkoja. Se hermosärky oli niin repivää. Vei yöunet monen kuukauden ajalta, eikä löytynyt lääkitystä helpottamaan sitä edes sairaalassa vuodepotilaana tai muutaman eri ambulanssikeikan aikana. Lokakuussa se sitten leikattiin ja leikkauksen jälkeenkin olen ollut kolme kertaa vuodepotilaana sairaalassa. Nyt kuitenkin vajaa puoli vuotta jälkeenpäin taas kyykyt ja mavet menee kuin vettä vaan. Pitää vaan vältellä terassin maalailua tänä keväänä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itsekin viimeiset 10 vuotta selkävaivoista ja kolmesta eri välilevyn pullistumasta kärsineenä voin sanoa, että pahinta myrkkyä selälle on kaikki arkinen. Siis kotityöt ja pihatyöt jne. Salilla pystyy kyllä ottaa kyykkyä ja ei tunnu missään, mutta viime keväänäkin meni selkä paskaksi kun maalasin terassia etukumarassa yhden päivän.
Mulla nämä kolotukset ovat pysyneet pois erinäisistä puutöistä huolimatta, mutta tuo treenin jääminen pois tuntuu selkeästi lisääntyvänä kipuilua. Toki tilannetta ei varmasti helpota moottorisahan ja kirveen kanssa kumartelu tai lisääntynyt lenkkeily, joka vetää alakroppaa kireäksi. Mutta mave- ja kyykkytreenissä vatsaliikkeillä maustettuna tuo torso tuki aika kokonaisvaltaisesti jumpattua siinä sivussa, nyt taas se treeni on vartavasten tehtävä.
 

Jeffrey

Jäsen
Alaselän vaivoja on itselläkin ollut nyt jonkun aikaa. Oli todella jumissa joskus viime vuonna, mutta säännöllinen venyttely siihen auttaa. Selällekin on olemassa iso joukko erilaisia venytysliikkeitä, joista voi hakea itselleen sopivimpia.

Venyttelyssä on hyvä muistaa myös se, että varsinainen vaiva on harvoin siellä missä kipu. Ihmiskeho kuitenkin toimii lenkkimekanismilla ja vanhan viisauden mukaan heikoinlenkki menee ensimmäisenä rikki. Alaselässä harvemmilla on kovinkaan vahvaa lihaksistoa.

Omalla kohdalla tämä konkretisoitui aikanaan kun pidempään kävelin kysymysmerkkimuodossa, kenkiä ei saanut jalkaan ja muutenkin alaselkä vihloi. Yhtenä päivänä salilla sitten kyykyssä kroppa löi täydellisen lukkoon, selkä ei liikkunut mihinkään suuntaan eikä edes kävelystä meinannut mitään tulla. Sattumalta tuolla salilla oli kyykkypaikan vieressä takaketjun venyttämiseen tarkoitettu laite. Kun en muutakaan keksinyt niin tuohon menin venyttämään ja ihan konkreettisesti parin minuutin venytyksellä tuo pinnetila laukesi.

Tämän jälkeen olen itse huomannut sen, että juurikin takaketjun jumit aiheuttavat sen alaselkäsäryn. Itselläni pohkeet ovat tuolla heikoimmat ja valtaosassa tapauksessa kyseessä ollut juurikin pohjejumit, joukossa toki myös takareisi ja pakarajumeja. Nykyisellään salitouhuista joka neljäs viikko on vapaa ja keskityn kehonhuoltoon ihan venyttelyllä ja joogalla. Tätä kautta saanut ihan huikean avun, eikä alaselkä ole vihoitellut enää vuosikausiin.

Harva alaselkävaivainen tuttu on tätä ensimmäisellä kerralla ostanut, mutta tuo kipu voi joissain tapauksissa olla myös omasta kokemuksesta niin infernaalinen, että lopulta ollaan valmiita kokeilemaan mitä vain. Lopulta monia onnellisia hymyjä saanut huomata ja voisin myös täällä haastaa ihmisiä venyttelemään nimenomaan jalkojen takalinjan kunnolla auki. Jumit voi tulla esimerkiksi jonkin krampin myötä tai salakavalasti kun liikunta vähenee ja lihakset tämän myötä menettää elastisuuttaan. Ja samalla huonot työasennut aiheuttavat kiristystä varsinkin lantionseudun ja jalkojen lihaksistoon.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse olen sitä koulukuntaa liikunnassa että hyväksyn keski-ikää lähentyessä kovan puntin ja tiukan aerobisen vähentyvän, joten hyvä ottaa arkeen joka päiväiseksi sellaista jota voi jatkaa hamaan tappiin asti.
Mulla on ollut periaatteena, että mikäli pihatyöt ei tuo 10000 askeleen kieppeille liikuntaa, heitän päivän lopuksi kävely- tai juoksulenkin. Sahan kanssa useamman tunnin teutatointi ei tietysti askeleita kartuta, mutta menee tuohon samaan settiin. Kerran viikkoon kuitenkin lenkitön päivä, jolloin keskityn lihashuoltoon. Normiaikoina kuitenkin tuo sali on roikkunut mukana vielä näin karvan päälle nelikymppisenäkin, ja itse asiassa voimatasoiltani olin kovemmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin ennen omaehtoista salisulkuani helmikuussa. Ehtiihän sitä vielä hiipumaankin, joten sikäli ajattelin rääkätä itseäni niin pitkään kuin kehitys kehittyy ja toisaalta aina tappiin saakka kulloisenkin ikäkauden tarpeet tunnistaen.

Mutta arkinen liikunta ja hyötyliikunta on tietenkin se pohja, joka helposti unohtuu. Tosin omakotitalo puulämmityksellä ja isolla pihalla tuo askeleita kohtalaisen hyvin jo sellaisenaan, Itse myös seison koneen äärellä päivät, mikä hiukan helpottaa ryhdinpitoon. Oma ongelmani nuorempana oli nimenomaan se, etten tajunnut arkiliikunnan ja yleisen liikunnallisuuden merkitystä, sekä tietenkin se, että olin hyvän mielen liikkuja, mitä harrastamiseen lapsena ja teininä tulee. Peruskunto ja -voimatasot eivät kummoisia olleet, kun 30+ vuotiaana aloin tajuta, että juna viheltää jo, ja kiire tulee, mikäli aion ehkäistä vanhuuden pahimpia vaivoja. Kyllähän se taso oli yllätys itsellekin lopulta, kun on kuitenkin aina tullut tykättyä liikunnasta - mukavuusalueella. No, olen nyt kohtalaisesti saanut tilannetta parannettua lihaskunnon osalta, ja aerobinenkin on työnalla.

@Jeffrey mainitsi alaraajat selkävaivojen syynä, ja olen itselläni huomannut lonkan koukistajien ja ylipäätään lonkan seudun jumittamisen yhtenä syynä alaselän kipuihin. Mun kohdallani ei siis puhuta mistään pullistumista tai muusta vakavammasta, vaan yleensä syy on selkeä ja yhteydessä juuri aiemmin mainitsemaani korsetin treenin vähenemiseen, huonoihin työasentoihin pihalla sekä lenkkeilyn lisääntymiseen (tai oikeammin lihashuollon laiminlyöntiin ja ehkä liian kovaan lenkkeilytahtiin sen suhteen).
 

Jeffrey

Jäsen
@Jeffrey mainitsi alaraajat selkävaivojen syynä, ja olen itselläni huomannut lonkan koukistajien ja ylipäätään lonkan seudun jumittamisen yhtenä syynä alaselän kipuihin. Mun kohdallani ei siis puhuta mistään pullistumista tai muusta vakavammasta, vaan yleensä syy on selkeä ja yhteydessä juuri aiemmin mainitsemaani korsetin treenin vähenemiseen, huonoihin työasentoihin pihalla sekä lenkkeilyn lisääntymiseen (tai oikeammin lihashuollon laiminlyöntiin ja ehkä liian kovaan lenkkeilytahtiin sen suhteen).

Omalla kohdalla iso tekijä kehonhuoltoon keskittymiseen oli juurikin tuo pitkäaikaisempi pinne, ja oikeastaan myös sitä hoitanut lekuri. Hän oli sitä mieltä, että esimerkiksi pullistumien toteaminen on kiistanalaista. Ja vaikka hän sellaisen toteaisi niin ei sitä leikkaisi kun vasta siinä kohtaa kun sen vaikutus on täysin invalidisoiva. Eli toisinsanoen vaikka olisi kuvannut ja löytänyt vakavampia vaivoja, niin olisi määrännyt kuntoutukseen ainakin niin pitkäksi aikaa kun jalat vielä kantavat.

Vaikka itse uskon vahvasti kirurgiaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, niin tässä asiassa olen alkanut kallistumaan siihen, että tämä lekuri on ollut oikeassa. Vierestä seurannut myös täysin samoista vaivoista kärsivää isääni, joka käytännössä ei hoida vaivaansa sen takia, että uskoo omaan lekuriinsa ja vaivan syyksi pullistuman. Eikä tietenkään kehonhuollolla ole positiivisia vaikutuksia mikäli vaiva on pullistumasta johtuva.

Toki venytyksistä voi olla haittaakin. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei venytyksen tarvitse olla änkyrävenytys, vaan se voi olla lempeävenytys. Alkuun varsinkin lempeävenytys voinee olla myös tehokkaampi.

Itse olen tykännyt Yin Joogan mentaliteetista ja siitä, että siihen venytykseen mennään pikkuhiljaa. Toki yksi venytys voi kestää 6 minuuttia, mutta idea onkin se ettei kehoa pakoteta siihen vaan viedään pikkuhiljaa jolloin se kovempi venytysvaihe on luonnollisesti paljon lyhyempi.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Miten ihmiset on ratkaissut nämä salinsulkemisongelmat?

itse tein alkuvuoteen 3 kk suht hyvin treeniä. Nyt olen pitänyt 1,5 viikkoa totaalitaukoa ja pitäisi nyt aloitella jonkinlaista kotijumppaa. Varusteena on 2x 15 litran vesikanisteria ja 2x 5 litran. Yläkroppaa pystyy suht ok treenaamaan ja jalkojakin vähän, mutta alaselkään en keksi mitään järkevää. Se nyt saattaa jäädä vähän paitsioon. Liikkeitä olen kaavaillut mm.

1 jalan kyykyt
Kyykyt
1 jalan maastaveto
Dipit
Punnerrukset
Leuat
Kulmasoutu
Vipunostot
Haukkarit
Vatsoja
Soutu

noistasaa varmaan ihan ok ylläpitävän ohjelman sitten seuraavaksi varmaan noin kuukaudeksi. Riippuen siitä, milloin turussa tulee enää 2 koronatartuntaa viikossa ja joku uskaltaa päästää ihmisiä salille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miten ihmiset on ratkaissut nämä salinsulkemisongelmat?

itse tein alkuvuoteen 3 kk suht hyvin treeniä. Nyt olen pitänyt 1,5 viikkoa totaalitaukoa ja pitäisi nyt aloitella jonkinlaista kotijumppaa. Varusteena on 2x 15 litran vesikanisteria ja 2x 5 litran. Yläkroppaa pystyy suht ok treenaamaan ja jalkojakin vähän, mutta alaselkään en keksi mitään järkevää. Se nyt saattaa jäädä vähän paitsioon. Liikkeitä olen kaavaillut mm.

1 jalan kyykyt
Kyykyt
1 jalan maastaveto
Dipit
Punnerrukset
Leuat
Kulmasoutu
Vipunostot
Haukkarit
Vatsoja
Soutu

noistasaa varmaan ihan ok ylläpitävän ohjelman sitten seuraavaksi varmaan noin kuukaudeksi. Riippuen siitä, milloin turussa tulee enää 2 koronatartuntaa viikossa ja joku uskaltaa päästää ihmisiä salille.
Mitä tarkoitat alaselkään? Eihän kukaan erikseen treenaa alaselkää mitenkään? Kyykyistä, lankuista ja voimapyörästä saat jo korsettiin ja siihen alaselkäänkin tarpeeksi rasitusta.

Suosittelen kotitreenissä reisille ottamaan perinteisten kyykkejen sijaan juurikin 1 jalan kyykkyä, pistoolikyykkyä ja askelkyykkykävelyä. Saat enemmän rasitusta, kun kuormaa ei ole niin paljoa käytettävissä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No mä hommasin leuanvetotangon jonka pulttasin parvekkeelle. Pirun hyvä, kun pystyy nykimään myös vasaraotteella. Sitten tulossa myös telineet dippejä varten. Entuudestaan on 20kg kahvakuulat joilla voi heilutteluiden lisäksi askelkyykkäillä ja kyykkätä bulgarialaisittain. Oikeastaan en edes menisi salille enää.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pitkään on tullut treenattua ilman mitään isompia vaivoja, mutta nyt on oikea olkapää ruvennut vihoittelemaan niin, että penkkipunnerruksen teko niin levytangolla kuin käsipainoillakin on mennyt todella kivuliaaksi ja samoin pystypunnerrus käsipainoilla. Oikeassa olkapäässä tuntuu siis melko inhottava kipu kun tangon pudottaa rinnalle tai painot ala-asentoon. Muuten ei juurikaan oireile, joskus nukkumaanmennessä kyljellään saattaa tuntua vihlaisua. Ikää on vasta vähän alle 30, ei kai tässä vielä kiertäjäkalvosimet pitäisi olla finito? Lämmittelyt ja venyttelyt tehty ihan asiallisesti - pitää varmaan silti kiinnittää enemmän huomiota niihin jatkossa. Tätä on nyt reilun viikon jatkunut, joten varmaan kohta puoliin paikallaan käydä lekurilla juttelemassa? Ärsyttää kun ei pysty täydellä teholla tekemään penkkiä tai noita pystypunnerruksia. Ei sillä, kyykkääminen ja keskivartalon vahvistaminenkin on ihan kivaa, mutta...
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Treenaako kukaan täällä yöllä? Vaihdoin salia ja oon käyny nyt yöllä treenailemassa, kun sali on 24/7 auki ja silloin siellä ei oo käytännössä ketään. Kyllä on mukavaa, kun saa rauhassa treenata. En tiedä onko se sitten optimaalista, ehkä ei mutta hittoako siitä. :) Kolmesti viikossa koko kroppa läpi, koska enempää ei varmaan kannata yksijakoista tehdä. Ps. Sormenjälkitunnistin on kyllä kasa sanonko mitä. Ei niin ku millään tahdo toimia, mutta lopulta päästää sisään.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pitkään on tullut treenattua ilman mitään isompia vaivoja, mutta nyt on oikea olkapää ruvennut vihoittelemaan niin, että penkkipunnerruksen teko niin levytangolla kuin käsipainoillakin on mennyt todella kivuliaaksi ja samoin pystypunnerrus käsipainoilla. Oikeassa olkapäässä tuntuu siis melko inhottava kipu kun tangon pudottaa rinnalle tai painot ala-asentoon. Muuten ei juurikaan oireile, joskus nukkumaanmennessä kyljellään saattaa tuntua vihlaisua. Ikää on vasta vähän alle 30, ei kai tässä vielä kiertäjäkalvosimet pitäisi olla finito? Lämmittelyt ja venyttelyt tehty ihan asiallisesti - pitää varmaan silti kiinnittää enemmän huomiota niihin jatkossa. Tätä on nyt reilun viikon jatkunut, joten varmaan kohta puoliin paikallaan käydä lekurilla juttelemassa? Ärsyttää kun ei pysty täydellä teholla tekemään penkkiä tai noita pystypunnerruksia. Ei sillä, kyykkääminen ja keskivartalon vahvistaminenkin on ihan kivaa, mutta...

itsellä ikää jo vähän enemmän mutta myös oikea olkapää oli yli puoli vuotta kipeenä. Vetoliikkeissä ei niinkään tuntunut mutta juurikin penkkiä tehdessä ja lopulta öisin heräsin kipuun. Kokeilin kaikkia venyttelyitä ja kipugeelejä ym ja ei apua. Ostin jumppanauhan kotiin ja sen avulla lähti heti paranemaan. Nyt taas kondiksessa.
 

Glove

Jäsen
Treenaako kukaan täällä yöllä? Vaihdoin salia ja oon käyny nyt yöllä treenailemassa, kun sali on 24/7 auki ja silloin siellä ei oo käytännössä ketään. Kyllä on mukavaa, kun saa rauhassa treenata. En tiedä onko se sitten optimaalista, ehkä ei mutta hittoako siitä. :) Kolmesti viikossa koko kroppa läpi, koska enempää ei varmaan kannata yksijakoista tehdä. Ps. Sormenjälkitunnistin on kyllä kasa sanonko mitä. Ei niin ku millään tahdo toimia, mutta lopulta päästää sisään.
Muuan Jaromir Jagr käsittääkseni reenaili salilla nimenomaan yöllä. Aika hyvän uran teki siinä ohella. Itse en ole koskaan yöllä reenannut muuten kuin kävelemällä tai pyöräilemällä kapakasta kotiin. Ja nykyisten univaikeuksien myötä en tule reenaamaankaan, koska täytyy pyhittää yöt sille vähälle nukkumiselle, että päivällä elämästä tulisi edes jotain.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
On hyvä muistaa, että noita välilevyn pullistumia löytyy myös oireettomilta ihmisiltä paljonkin. Siinä missä myös kulumaa, revenneitä olkapään kiertäjäkalvosimia tai polven nivelkierukoita. Kipumekanismit ihmisessä ovat yllättävän kompleksiset. Lihasvoimaharjoittelukaan ei näytä olevan mikään autuaaksi tekevä temppu, mikä ehkäisee kaikki kivut, mutta näyttää siltä, että säännöllisesti harjoittelevat omaavat paremmat pystyvyyden käsitykset itsestään (eli eivät piittaa ihan jokaisesta risahduksesta niin paljon) ja täten kipu ei aiheuta samanlaista toimintakyvyn laskua kuin passiivisten ihmisten kohdalla särkyjen koittaessa. Harjoittelu on jees, tarpeeksi tehokkaana, mutta ei äärimmäisesti suoritettuna.
 

Jeffrey

Jäsen
Pitkään on tullut treenattua ilman mitään isompia vaivoja, mutta nyt on oikea olkapää ruvennut vihoittelemaan niin, että penkkipunnerruksen teko niin levytangolla kuin käsipainoillakin on mennyt todella kivuliaaksi ja samoin pystypunnerrus käsipainoilla. Oikeassa olkapäässä tuntuu siis melko inhottava kipu kun tangon pudottaa rinnalle tai painot ala-asentoon. Muuten ei juurikaan oireile, joskus nukkumaanmennessä kyljellään saattaa tuntua vihlaisua. Ikää on vasta vähän alle 30, ei kai tässä vielä kiertäjäkalvosimet pitäisi olla finito? Lämmittelyt ja venyttelyt tehty ihan asiallisesti - pitää varmaan silti kiinnittää enemmän huomiota niihin jatkossa. Tätä on nyt reilun viikon jatkunut, joten varmaan kohta puoliin paikallaan käydä lekurilla juttelemassa? Ärsyttää kun ei pysty täydellä teholla tekemään penkkiä tai noita pystypunnerruksia. Ei sillä, kyykkääminen ja keskivartalon vahvistaminenkin on ihan kivaa, mutta...

Kuullostaisi AC -nivelen vallalta tai tulehdukselta. Melko herkästi ottaa osumaa ja eipä tuossa oikein muuta apukeinoa ole kuin ottaa huilia, mahdollisesti Buranaa ja venytellä rintarangan alueen lihaksia.

Tämän jälkeen toki kannattaa miettiä omaa treeniä, tekeekö liikaa punnerrusliikkeitä, tekeekö liian usein isoilla painoilla yms. Samalla myös olkapään stabiliteettiin kiinnittää huomiota. Viheliäs nivel kun sillä toimintoja joka puolelle, eli lihaksiston pitäisi olla "tasapaksua" joka suuntaan eikä se saisi vetää niveltä virheasentoon. Olkapään kuuluisi olla myös levossa siellä alhaalla takana, kun melko monella meistä se nousee korviin myös työasentojen ohjaamana.

Eli uskoisin, että menee ohi klassisesti levolla ja buranalla - niinkuin tulehdukset menee. Jos vaivan uusiutumisen haluaa välttää niin jatko on monimutkaisempi, mutta näitä on mahdoton kommentoida kun ei taustoista tiedä tuota tai tätä.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Nyt tarvitsisi viisaammilta neuvoa. Kolme kuukautta on tullut hinkattua penkissä tuota 3x6 ohjelmaa ja viimeiset kolme viikkoa on takkuillut treeni huolella. Sarjapainot ovat jymähtäneet kuuteenkymppiin, eikä sarjoja saa tehtyä puhtaasti loppuun. No, olen ottanut onkeeni ja keventänyt seuraavalle kerralle mutta hirveän raskaalta tuntuu nyt nuo sarjapainot. Samanlainen ongelma kuin silloin tammikuussa niiden kymppien kanssa, mutta nyt ei ole tekniikassakaan vikaa. Lihakset kipeänä en ole salilla käynyt eli olen antanut lihasten palautua kyllä edellisestä treenistä. Ykkösmaksimiksi on jämähtänyt 75 kiloa, eikä viime viikolla noussut sekään kun yritin lämmittelyjen jälkeen. Tänään en edes kokeillut vaan tuskailin suoraan niiden sarjapainojen kanssa.

Jossain mättää nyt enkä tiedä missä. Huono syöminen/juominen vai paskat geenit? Se on nyt selvä että sen tavoitteen (elokuussa 100kg maksimi) saa unohtaa mutta kun nyt edes jonkinlainen kehitys jatkuisi. Turhauttavaa.
 

Johnnie

Jäsen
Nyt tarvitsisi viisaammilta neuvoa. Kolme kuukautta on tullut hinkattua penkissä tuota 3x6 ohjelmaa ja viimeiset kolme viikkoa on takkuillut treeni huolella. Sarjapainot ovat jymähtäneet kuuteenkymppiin, eikä sarjoja saa tehtyä puhtaasti loppuun. No, olen ottanut onkeeni ja keventänyt seuraavalle kerralle mutta hirveän raskaalta tuntuu nyt nuo sarjapainot. Samanlainen ongelma kuin silloin tammikuussa niiden kymppien kanssa, mutta nyt ei ole tekniikassakaan vikaa. Lihakset kipeänä en ole salilla käynyt eli olen antanut lihasten palautua kyllä edellisestä treenistä. Ykkösmaksimiksi on jämähtänyt 75 kiloa, eikä viime viikolla noussut sekään kun yritin lämmittelyjen jälkeen. Tänään en edes kokeillut vaan tuskailin suoraan niiden sarjapainojen kanssa.

Jossain mättää nyt enkä tiedä missä. Huono syöminen/juominen vai paskat geenit? Se on nyt selvä että sen tavoitteen (elokuussa 100kg maksimi) saa unohtaa mutta kun nyt edes jonkinlainen kehitys jatkuisi. Turhauttavaa.

Ei millään systeemillä tule kehitystä määräänsä pidempää. 3 kk on jo kohtuullisen pitkä aika hinkata tismalleen samanlaisella lineaarisella progressiolla. Toki kun ei tarkemmin tiedä niistä syömisistä jne., niin tosiaan aika vaikea suoraan sanoa, että onko muualla(kin) jotain petrattavaa.

Kokeilet nyt jotain toisenlaista tapaa ja katsot, että tapahtuuko mitään. Montako kertaa viikkoon teet penkkiä?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nyt tarvitsisi viisaammilta neuvoa. Kolme kuukautta on tullut hinkattua penkissä tuota 3x6 ohjelmaa ja viimeiset kolme viikkoa on takkuillut treeni huolella. Sarjapainot ovat jymähtäneet kuuteenkymppiin, eikä sarjoja saa tehtyä puhtaasti loppuun. No, olen ottanut onkeeni ja keventänyt seuraavalle kerralle mutta hirveän raskaalta tuntuu nyt nuo sarjapainot. Samanlainen ongelma kuin silloin tammikuussa niiden kymppien kanssa, mutta nyt ei ole tekniikassakaan vikaa. Lihakset kipeänä en ole salilla käynyt eli olen antanut lihasten palautua kyllä edellisestä treenistä. Ykkösmaksimiksi on jämähtänyt 75 kiloa, eikä viime viikolla noussut sekään kun yritin lämmittelyjen jälkeen. Tänään en edes kokeillut vaan tuskailin suoraan niiden sarjapainojen kanssa.

Jossain mättää nyt enkä tiedä missä. Huono syöminen/juominen vai paskat geenit? Se on nyt selvä että sen tavoitteen (elokuussa 100kg maksimi) saa unohtaa mutta kun nyt edes jonkinlainen kehitys jatkuisi. Turhauttavaa.
Tässä on liian monta asiaa, mitkä voivat olla pielessä, mutta ensinäkin syöminen. Sitä ei voi liikaa korostaa. Jos haluat tuloksia niin ravintoa pitää olla riittävästi ja riittävän laadukasta. ”Kun syöminen on kivaa, niin se ei ole riittävää”.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Montako kertaa viikkoon teet penkkiä?
Teen kerran viikkoon. Olen ajatellut ottaa toisen kerran lisää viikkoon mutta nyt on joka treenin jälkeen ollut paikat hellänä useamman päivän joten en tiedä ehtiikö siinä palautua kunnolla. Voihan se olla että kroppa tottuu pienempään treeniväliin.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jossain mättää nyt enkä tiedä missä. Huono syöminen/juominen vai paskat geenit? Se on nyt selvä että sen tavoitteen (elokuussa 100kg maksimi) saa unohtaa mutta kun nyt edes jonkinlainen kehitys jatkuisi. Turhauttavaa.

Kuulostaa kyllä oudolta, tuossa vaiheessa pitäisi kehitys olla vielä nopeaa, eikä tarvita mitään erityistä. En usko, että on geeneistä kiinni, kun ollaan vielä noin pienissä raudoissa.

Miten ravinto ja lepo? Miten oma paino on kehittynyt ja onko lihasta tarttunut yläkroppaan? Mitä muuta treeniä teet penkin ohella ja kuinka usein? Hieman kuulostaa, että on treenattu liian kovaa ja junnaavasti pohjiin nähden. Kannattaisiko ottaa kokonaan 2 viikon tauko salilta? Tuossa vaiheessa kannattaa ainakin hakea myös muutosta ohjelmaan, koska kehitys pitäisi olla vielä nopeaa. Sarjoissa aina 1-2 toistoa varastoon, kun kasvatat voimatasoja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kuulostaa kyllä oudolta, tuossa vaiheessa pitäisi kehitys olla vielä nopeaa, eikä tarvita mitään erityistä. En usko, että on geeneistä kiinni, kun ollaan vielä noin pienissä raudoissa.

Miten ravinto ja lepo? Miten oma paino on kehittynyt ja onko lihasta tarttunut yläkroppaan? Mitä muuta treeniä teet penkin ohella ja kuinka usein? Hieman kuulostaa, että on treenattu liian kovaa ja junnaavasti pohjiin nähden. Kannattaisiko ottaa kokonaan 2 viikon tauko salilta? Tuossa vaiheessa kannattaa ainakin hakea myös muutosta ohjelmaan, koska kehitys pitäisi olla vielä nopeaa. Sarjoissa aina 1-2 toistoa varastoon, kun kasvatat voimatasoja.
Yleisvointi on muuten mielestäni ihan normaalin hyvä ja pirteä, en ole väsynyt tai aneeminen/uupunut tai tunne itseäni sairaaksi, ruokahalu on hyvä jne.

Paino on pysynyt tismalleen samassa koko sen ajan kun olen treenannut (75-76kg). Mielestäni käsivarret ovat kiinteytyneet ja varmasti rintakin mutta kaukana olen mistään lihaksikkaasta. Leveistä hartioista olen joskus kommenttia kuullut mutta itse olen eri mieltä. Ravinto toki voi olla vituillaan, mutta ennen treeniä kyllä aina pyrin syömään lämpimän aterian, samoin treenin jälkeen. Tuossa parisen viikkoa sitten jouduin pitämään pienen pakkotauon (silmäoperaatio) joten yksi penkkikerta jäi väliin. Myös hauistreenissä tällä hetkellä (keskitetty hauiskääntö) kehitys junnaa paikallaan (sarjapainot ei nouse).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös