Itse olen sitä koulukuntaa liikunnassa että hyväksyn keski-ikää lähentyessä kovan puntin ja tiukan aerobisen vähentyvän, joten hyvä ottaa arkeen joka päiväiseksi sellaista jota voi jatkaa hamaan tappiin asti.
Mulla on ollut periaatteena, että mikäli pihatyöt ei tuo 10000 askeleen kieppeille liikuntaa, heitän päivän lopuksi kävely- tai juoksulenkin. Sahan kanssa useamman tunnin teutatointi ei tietysti askeleita kartuta, mutta menee tuohon samaan settiin. Kerran viikkoon kuitenkin lenkitön päivä, jolloin keskityn lihashuoltoon. Normiaikoina kuitenkin tuo sali on roikkunut mukana vielä näin karvan päälle nelikymppisenäkin, ja itse asiassa voimatasoiltani olin kovemmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin ennen omaehtoista salisulkuani helmikuussa. Ehtiihän sitä vielä hiipumaankin, joten sikäli ajattelin rääkätä itseäni niin pitkään kuin kehitys kehittyy ja toisaalta aina tappiin saakka kulloisenkin ikäkauden tarpeet tunnistaen.
Mutta arkinen liikunta ja hyötyliikunta on tietenkin se pohja, joka helposti unohtuu. Tosin omakotitalo puulämmityksellä ja isolla pihalla tuo askeleita kohtalaisen hyvin jo sellaisenaan, Itse myös seison koneen äärellä päivät, mikä hiukan helpottaa ryhdinpitoon. Oma ongelmani nuorempana oli nimenomaan se, etten tajunnut arkiliikunnan ja yleisen liikunnallisuuden merkitystä, sekä tietenkin se, että olin hyvän mielen liikkuja, mitä harrastamiseen lapsena ja teininä tulee. Peruskunto ja -voimatasot eivät kummoisia olleet, kun 30+ vuotiaana aloin tajuta, että juna viheltää jo, ja kiire tulee, mikäli aion ehkäistä vanhuuden pahimpia vaivoja. Kyllähän se taso oli yllätys itsellekin lopulta, kun on kuitenkin aina tullut tykättyä liikunnasta - mukavuusalueella. No, olen nyt kohtalaisesti saanut tilannetta parannettua lihaskunnon osalta, ja aerobinenkin on työnalla.
@Jeffrey mainitsi alaraajat selkävaivojen syynä, ja olen itselläni huomannut lonkan koukistajien ja ylipäätään lonkan seudun jumittamisen yhtenä syynä alaselän kipuihin. Mun kohdallani ei siis puhuta mistään pullistumista tai muusta vakavammasta, vaan yleensä syy on selkeä ja yhteydessä juuri aiemmin mainitsemaani korsetin treenin vähenemiseen, huonoihin työasentoihin pihalla sekä lenkkeilyn lisääntymiseen (tai oikeammin lihashuollon laiminlyöntiin ja ehkä liian kovaan lenkkeilytahtiin sen suhteen).