Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 857
  • 4 643

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Millä tavoin maastaveto on kannattavampaa tehdä kuin esimerkiksi power clean tai hang clean? Siitähän tässä oli kysymys.

Nuo mainitsemasi liikkeet ovat käsittääkseni enemmän painonnostajien ja crossfittaajien liikkeitä. Itse puhuin vain puhtaasta voimaharjoittelusta kuntosalilla.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Nuo mainitsemasi liikkeet ovat käsittääkseni enemmän painonnostajien ja crossfittaajien liikkeitä. Itse puhuin vain puhtaasta voimaharjoittelusta kuntosalilla.

Lentopallon mestaruusliigassa pelaava serkku ainakin tekee rinnallevetoa ja osa lentopalloilijoista muutenkin. On se käsittääkseni hyvä voimaliike koko kropalle?
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lentopallon mestaruusliigassa pelaava serkku ainakin tekee rinnallevetoa ja osa lentopalloilijoista muutenkin. On se käsittääkseni hyvä voimaliike koko kropalle?

Varmasti, mutta en osaa sanoa onko helpompaa tekniikaltaan kuin esim veto? Ainakin monesti näkee huippu-urheiljoilla erikoisen näköistä riveä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Varmasti, mutta en osaa sanoa onko helpompaa tekniikaltaan kuin esim veto? Ainakin monesti näkee huippu-urheiljoilla erikoisen näköistä riveä.

Juu kyllä se serkunkin rinnalleveto on teknisesti huono ja urheilijoiden muutenkin, jos siis vertaa painonostajiin ja niinhän ne monet painonostajatkin meinaa samaa, mitä videoilta oon kuullu. Tai lähinnä se, että jalat leviää rinnallevedossa, kun ei pitäisi levitä. 115 kiloa raaka rinnalleveto, en tiedä onko hyvä vai ei(18 v on serkku).
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tottakai löytyy - ihan googlella. Nyt tietenkin kun otit brosciencen tässä esille niin näistä loukkaantumisherkkyys tutkimuksista aikalailla joka ikinen on pohjimmiltaan brosciencea. Ne on aikalailla kaikki toteutettu kyselytutkimuksina erilaisille vastaajajoukoille milloin voimailijoiden milloin vaikkapa crossfittereiden keskuudessa. Valitettavasti kliininen lääketiede ei kykene osoittamaan juuri minkäänlaisia loukkaantumisherkkyyksiä totesi jos tällaista kaipaat.

Ja niin kauan kun mennään velitieteellä, niin yhtäkään liikettä en toistaan vaarallisemmaksi laskisi, jollei sitä voida kiistattomasti osoittaa sen suhteen, että juuri maastaveto pilaa selät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on sellainen tuntuma, että yleensä isoja liikkeitä vähätellään silloin, kun se ei vain syystä tai toisesta itseltään suju. Ymmärrän oikein hyvin aidot terveydelliset haasteet esim. mavessa, mutta sitten on sitäkin, että mave tai kyykky, joskus jopa penkkikin, tuomitaan tarpeettomaksi ja paskaksi liikkeeksi, vaikka todellisuudessa ei vain itse hallita sitä liikettä. Tämä kuultaa toisinaan salipuheita sivusta kuunnellessa läpi aika selvästi eri ikäisten puheista ja koska itse höpäsin ihan samaa penkistä aikoinaan, uskallan näin sanoa. Itsetunnosta kai se siltä osin lähinnä mättää, kun ei uskalla myöntää itselleen, että ehkei tämä ole ihan vahvin alueeni, mutta väliäkös sillä. Jokainen kuitenkin saa perustekniikat kaikista liikkeistä halutessaan kohdilleen t. nimim. "usean eri ammattilaisen taholta jäykän rintarangan tuomion saanut". Nykyään teen myös penkkiä, vaikkei se mun lempiliikkeeni olekaan ja laahaa perässä mavea, selkää ja kyykkyä.

Trap bar on ihan ok aloittelijalle tai selän kanssa kipuilevalle. Joskus siitä täällä vittuilin, mutta samapa tuo mulle oikeasti on, kuka mitenkin kuntoilee. Toki en minä sitä tuloksena tangon kanssa vetoon rinnasta millään, mutta väliäkö silläkään on.
 

Glove

Jäsen
Trap bar maastaveto on aloittelijalle helpompi liike. Alaselkään tulee vähemmän töitä ja keskivartalolta ei vaadita niin lujaa tukea. Lisäksi saat pystymmän asennon ja tekniikka on paljon helpompi.

Varmasti on lajikohtaista, kyllähän voimalajeissa kilpailevat tekevät kovaa vetoa, esimerkkinä vaikka Daniel Ståhl.

Tuossa Osalan mietteitä:

Osalan kanssa kyllä täysin samaa mieltä. Jokainen jääkiekkojuniori voisi mennä alle 10 v. punttikouluun. Siellä tekniikka ja pohjat kuntoon niin myöhemmin on perustaa mille rakentaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Osalan kanssa kyllä täysin samaa mieltä. Jokainen jääkiekkojuniori voisi mennä alle 10 v. punttikouluun. Siellä tekniikka ja pohjat kuntoon niin myöhemmin on perustaa mille rakentaa.

Tästä kyllä täysin eri mieltä. Aika monta junioria saadaan ajettua pois eri lajien ääriltä ja urheilusta yleensäkkin jos aletaan alle 10 vuotiaana vetämään punttitreeniä. Kyllä se juttu lapsilla on se että pelataan ja urheillaan, eikä todellakaan aleta säätämään jotain hienosäätöä ja punttitreeniä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Mulla on sellainen tuntuma, että yleensä isoja liikkeitä vähätellään silloin, kun se ei vain syystä tai toisesta itseltään suju. Ymmärrän oikein hyvin aidot terveydelliset haasteet esim. mavessa, mutta sitten on sitäkin, että mave tai kyykky, joskus jopa penkkikin, tuomitaan tarpeettomaksi ja paskaksi liikkeeksi, vaikka todellisuudessa ei vain itse hallita sitä liikettä. Tämä kuultaa toisinaan salipuheita sivusta kuunnellessa läpi aika selvästi eri ikäisten puheista ja koska itse höpäsin ihan samaa penkistä aikoinaan, uskallan näin sanoa. Itsetunnosta kai se siltä osin lähinnä mättää, kun ei uskalla myöntää itselleen, että ehkei tämä ole ihan vahvin alueeni, mutta väliäkös sillä. Jokainen kuitenkin saa perustekniikat kaikista liikkeistä halutessaan kohdilleen t. nimim. "usean eri ammattilaisen taholta jäykän rintarangan tuomion saanut". Nykyään teen myös penkkiä, vaikkei se mun lempiliikkeeni olekaan ja laahaa perässä mavea, selkää ja kyykkyä.

Trap bar on ihan ok aloittelijalle tai selän kanssa kipuilevalle. Joskus siitä täällä vittuilin, mutta samapa tuo mulle oikeasti on, kuka mitenkin kuntoilee. Toki en minä sitä tuloksena tangon kanssa vetoon rinnasta millään, mutta väliäkö silläkään on.

Samoja havaintoja olen minäkin tehnyt. Näen salilla paljon teini-ikäisiä, joista jo suurin piirtein kävelystä näkee, että liikunnallinen pohja on olematon ja salitreeni on vastikään aloitettu. Tyypillistä heille ovat monijakoiset ohjelmat, laitteiden suosiminen - erityisesti jalkapäivinä - ja lisäravinteiden käyttö.

Eli perse edellä puuhun. Toisaalta on taas hienoa, että teininä on liikuntakipinä löytynyt. Jos näiden näkee esimerkiksi kyykkäävän, on tangossa usein pehmuste, kyyykyt ovat niiauksia, tanko niskassa ei hartioilla jne. Eli tekniikasta ei mitään hajua.

Näitä tekisi mieli mennä neuvomaan, mutta mitäpä tällaisen kyniksen sana painaa, kun netistä on luettu ammattibodarin treeniohjelmaa ja valittu sieltä rusinat pullasta.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Samoja havaintoja olen minäkin tehnyt. Näen salilla paljon teini-ikäisiä, joista jo suurin piirtein kävelystä näkee, että liikunnallinen pohja on olematon ja salitreeni on vastikään aloitettu. Tyypillistä heille ovat monijakoiset ohjelmat, laitteiden suosiminen - erityisesti jalkapäivinä - ja lisäravinteiden käyttö.

Eli perse edellä puuhun. Toisaalta on taas hienoa, että teininä on liikuntakipinä löytynyt. Jos näiden näkee esimerkiksi kyykkäävän, on tangossa usein pehmuste, kyyykyt ovat niiauksia, tanko niskassa ei hartioilla jne. Eli tekniikasta ei mitään hajua.

Näitä tekisi mieli mennä neuvomaan, mutta mitäpä tällaisen kyniksen sana painaa, kun netistä on luettu ammattibodarin treeniohjelmaa ja valittu sieltä rusinat pullasta.

Onko tuo pehmuste kyykkyssä jotenkin huono juttu? Itse en oo koskaan käyttäny, mutta aika monesti se siinä tangossa tuntuu olevan, kuten smithissäkin. Otan aina pois ja heitän sivuun. :D Oletan siis, että moni sen kanssa treenaa tuolla salilla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko tuo pehmuste kyykkyssä jotenkin huono juttu? Itse en oo koskaan käyttäny, mutta aika monesti se siinä tangossa tuntuu olevan, kuten smithissäkin. Otan aina pois ja heitän sivuun. :D Oletan siis, että moni sen kanssa treenaa tuolla salilla.
Kertoo vaan siitä, että siinä on ollut joku naispuolinen henkilö tekemässä ennen sinua. Itse en onneksi enää vuosiin ole nähnyt että joku mies käyttäisi pehmustetta tangossa. Menee vähä samaan kategoriaan kun salihanskojen käyttö. Hanskat toki nyt koronan aikana hyväksyn.

e. Niin ja ettei kukaan nyt pahoita mieltään, niin oikeasti mulle on ihan se ja sama mitä varusteita jengi salilla käyttää:D
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samoja havaintoja olen minäkin tehnyt. Näen salilla paljon teini-ikäisiä, joista jo suurin piirtein kävelystä näkee, että liikunnallinen pohja on olematon ja salitreeni on vastikään aloitettu.
Tässä on yksi suurimmista ongelmista mitä tulee painoharjoitteluun, allekirjoitan täysin tämän kun on itsekin tullut koluttua niin kaupungin kuin yksityisiä saleja 30 vuoden ajan. En vaan pysty käsittämään miksi aloitetaan painoharjoittelua jos ei ole pohjaa, urheilullista pohjaa. Peiliä vartenko treenataan, että saadaan pala näkyviin.

Jokaisella on oma raamattunsa aiheesta, itsellä jos ei raamattu niin ainakin jo teininä luettu tuo Arskan 1982 julkaisema treenikirja. Mielestäni se on hyvä esimerkki kun puhutaan kehonrakentajasta joka on se jäävuorenhuippu punttisalitreenissä, ainakin ulkonäöllisesti. Siinä on vahva teema alussa murrosikäisille miten harjoitellaan omalla painolla, todella hyviä vinkkejä, eikä ne perusasiat ole mihinkään muuttunut 40 vuodessa ja mistä tykkään niin Arskahan ei unohda huippukunnossakaan oman painon treeniä, kertoo hotellitreeninsä ja vinkkejä ilman painoja. Tämä on mielestäni se kokonaisuus urheilullisiin pohjiin. Tälläkin hetkellä poikkeusoloissa yli nelikymppisenä itsellä on saliharjoittelu jäänyt vähemmälle niin teen oman painon kyykkyjä, teen punnerruksia, teen ulkoilulenkkien yhteydessä leukoja tuolla ulkona. Pohjat kunnossa.

Fysiikkaa voi treenata ja pitää treenata missä vain, jo nuorena ja tietää se että painoilla harjoittelu on vain osa sitä fyysistä harjoittelua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästä kyllä täysin eri mieltä. Aika monta junioria saadaan ajettua pois eri lajien ääriltä ja urheilusta yleensäkkin jos aletaan alle 10 vuotiaana vetämään punttitreeniä. Kyllä se juttu lapsilla on se että pelataan ja urheillaan, eikä todellakaan aleta säätämään jotain hienosäätöä ja punttitreeniä.
Ymmärrän pointtisi sikäli, jos punttia aletaan kiskoa oikeasti jo tuon ikäisenä. Painonnostovalmentajan valvonnassa tuon ikäiset (tai ihan aluksi toki kaikki) kuitenkin aloittavat keppijumpalla ja painoja ei mukaan oteta pitkään aikaan. Tuskin Osalakaan lapsia on puntille määräämässä vaan tekniikoiden harjoitteluun, jolloin teininä loukkaantumisvaara olisi huomattavasti vähäisempi, kun painoja aletaan ottaa mukaan.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ymmärrän pointtisi sikäli, jos punttia aletaan kiskoa oikeasti jo tuon ikäisenä. Painonnostovalmentajan valvonnassa tuon ikäiset (tai ihan aluksi toki kaikki) kuitenkin aloittavat keppijumpalla ja painoja ei mukaan oteta pitkään aikaan. Tuskin Osalakaan lapsia on puntille määräämässä vaan tekniikoiden harjoitteluun, jolloin teininä loukkaantumisvaara olisi huomattavasti vähäisempi, kun painoja aletaan ottaa mukaan.

Toi keppi sopii ihan mainiosti venyttäviin ja mobilisoiviin liikkeisiin, mutta jättäisin sen pois mikäli aletaan harjoittelemaan vaikka kyykkyä tai mavea. Keppi on liian kevyt jolloin liikkestä jää tuntuma pois sekä liikeratoja ei pysty tekemään oikein. Parempi on vaikka 4-6 kiloa painava tanko josta saa paremman otteen ja se ei ala heilumaan. Maven harjoittelussa esim. se tangon liikerata on kaiken perusta jolloin saadaan jalat ja selkä oikeaan asentoon. Sitten seuraavaksi vaikka 13-vuotiaana voidaan vaikka tuplata paino. Moni pelkää laittaa junnulle 8 kiloa kyykkyyn, mutta se junnu kävelee kouluun ja hyppelee 6 kilon repun kanssa. tanko hartioilla on oikein tehtynä paljon parempi kuin huonosti istuva reppu selässä kiveltä toiselle hyppelessä..

Toki omalla painolla tehtävät liikeet ovat junnuilla se perusta, mutta aikaisin kandee ottaa painoja hillitysti mukaan, koska teini-iässä alkaa sitten tulokset tulemaan huomattavasti helpommin, mikäli tekniikat on kunnossa ja hermotukset toimivat oikein.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Samoja havaintoja olen minäkin tehnyt. Näen salilla paljon teini-ikäisiä, joista jo suurin piirtein kävelystä näkee, että liikunnallinen pohja on olematon ja salitreeni on vastikään aloitettu. Tyypillistä heille ovat monijakoiset ohjelmat, laitteiden suosiminen - erityisesti jalkapäivinä - ja lisäravinteiden käyttö.

Eli perse edellä puuhun. Toisaalta on taas hienoa, että teininä on liikuntakipinä löytynyt. Jos näiden näkee esimerkiksi kyykkäävän, on tangossa usein pehmuste, kyyykyt ovat niiauksia, tanko niskassa ei hartioilla jne. Eli tekniikasta ei mitään hajua.

Näitä tekisi mieli mennä neuvomaan, mutta mitäpä tällaisen kyniksen sana painaa, kun netistä on luettu ammattibodarin treeniohjelmaa ja valittu sieltä rusinat pullasta.

Ihan hyvin voisit mennä neuvomaan. Oman kokemuksen mukaan etenkin aloittelevat ottavat vinkit mielellään vastaan, kunhan ohjeet vain esittää ystävällisesti. Paljon hyödyllisempää se olisi, kuin pilkata heitä netin keskustelupalstoilla.

Itse en näe tuota monijakoista treeniohjelmaa välttämättä ongelmana edes aloittelijalle, kunhan treenin sisältö eli liikkeet, toistomäärät, painot ja tekniikka ovat kondiksessa.Toki aloittelijalle voi olla hankalaa ns. ajaa lihasta loppuun eli saada maksimaalinen hyöty tuosta monijakoisuudesta.

Lisäravinteistakaan nyt tuskin on kenellekään ainakaan haittaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja niin kauan kun mennään velitieteellä, niin yhtäkään liikettä en toistaan vaarallisemmaksi laskisi, jollei sitä voida kiistattomasti osoittaa sen suhteen, että juuri maastaveto pilaa selät.

Tämä sinällään ihan osuva asenne. Valitettavasti tiede pystyy kiistattomasti osoittamaan oikeastaan yhtään mitään, varsinkaan fysiologian tai ravitsemuksen suhteen.
Se sitten on eriasia onko se järkevää olla kuuntelematta ainuttakaan auktoriteettia sen perusteella, että tätä ei kykene kiistattomasti toteen osoittamaan.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä sinällään ihan osuva asenne. Valitettavasti tiede pystyy kiistattomasti osoittamaan oikeastaan yhtään mitään, varsinkaan fysiologian tai ravitsemuksen suhteen.
Se sitten on eriasia onko se järkevää olla kuuntelematta ainuttakaan auktoriteettia sen perusteella, että tätä ei kykene kiistattomasti toteen osoittamaan.

Vielä maastavetoa vaarallisempaa selälle lienee jatkuva istuminen, ylipaino ja liikkumattomuus. Silti noita lajeja harrastaa todella moni suomalainen. :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vielä maastavetoa vaarallisempaa selälle lienee jatkuva istuminen, ylipaino ja liikkumattomuus.
Ja lääke mainitsemille kansantaudeille olisi pitkälti niinkin ihmeellinen kuin säännöllinen kävely, päivittäin kunnolla askelia, mobilisoi niitä istumisessa jumittavia lihaksia. Puhumattakaan pakaroista jotka ovat istujilla kaikista huonoimmassa kunnossa. Monen pitäisi laittaa perusasiat kuntoon, että voi edes miettiä urheilua.
 

Glove

Jäsen
Toi keppi sopii ihan mainiosti venyttäviin ja mobilisoiviin liikkeisiin, mutta jättäisin sen pois mikäli aletaan harjoittelemaan vaikka kyykkyä tai mavea. Keppi on liian kevyt jolloin liikkestä jää tuntuma pois sekä liikeratoja ei pysty tekemään oikein. Parempi on vaikka 4-6 kiloa painava tanko josta saa paremman otteen ja se ei ala heilumaan. Maven harjoittelussa esim. se tangon liikerata on kaiken perusta jolloin saadaan jalat ja selkä oikeaan asentoon. Sitten seuraavaksi vaikka 13-vuotiaana voidaan vaikka tuplata paino. Moni pelkää laittaa junnulle 8 kiloa kyykkyyn, mutta se junnu kävelee kouluun ja hyppelee 6 kilon repun kanssa. tanko hartioilla on oikein tehtynä paljon parempi kuin huonosti istuva reppu selässä kiveltä toiselle hyppelessä..

Toki omalla painolla tehtävät liikeet ovat junnuilla se perusta, mutta aikaisin kandee ottaa painoja hillitysti mukaan, koska teini-iässä alkaa sitten tulokset tulemaan huomattavasti helpommin, mikäli tekniikat on kunnossa ja hermotukset toimivat oikein.
Kyllä juniorillekin voi laittaa rautaa tankoon ihan reilusti jos on tekniikka kunnossa ja tietysti kroppa siinäå kunnossa, että voi reenata. Keskivartalon tuki jne. Näyttää tuolta painnonoston tilastoista löytyvän esim. tämmöinen nostaja: 10 v, painoa 31 kg, tempaus 34 kg ja työntö 42 kg.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä juniorillekin voi laittaa rautaa tankoon ihan reilusti jos on tekniikka kunnossa ja tietysti kroppa siinäå kunnossa, että voi reenata. Keskivartalon tuki jne. Näyttää tuolta painnonoston tilastoista löytyvän esim. tämmöinen nostaja: 10 v, painoa 31 kg, tempaus 34 kg ja työntö 42 kg.
Voi rautaa laittaa junnullekin, jos harrastaa painonnostoa. Jos laji on lätkä, säbä tai yleisurheilu ei se ole ainakaan lyhyellä tähtäimellä järkevää.
 

Johnnie

Jäsen
Voi rautaa laittaa junnullekin, jos harrastaa painonnostoa. Jos laji on lätkä, säbä tai yleisurheilu ei se ole ainakaan lyhyellä tähtäimellä järkevää.

Minä en myöskään oikein näe pointtia siinä, että noin nuorena aloitettaisiin painojen nostelu sen takia, että saadaan tekniikat kuntoon. Se motoriikka ja keho mittasuhteineen kuitenkin tulee muuttumaan aika oleellisesti seuraavan 5-8 vuoden aikana.

Siitä alkuperäisen väitteen esittäjän kanssa samaa mieltä, että pääsääntöisesti jääkiekkoilijoilla (kuin myös monen muun lajin urheilijoilla) punttisalilla tehtävät suoritteet ovat monesti melko onnettomia ja jonkinlaiselle opastukselle, mieluiten mahdollisimman aikaisessa vaiheessa uraa, olisi ehdottomasti tarvetta. Kyse ei edes ole siitä, että tekniikat pyrittäisiin tekemään jotenkin lajinomaisesti, vaan ne ovat ihan rehellisesti perseestä ja altistavat loukkaantumisille. Tätä olen monesti ihmetellyt esim. katsoessani videopätkiä NHL-pelaajien kesäharjoittelusta, että miten voi olla mahdollista, ettei miljoonia kaudessa tienaavilla kavereilla omine fysiikkakoutseineen ole välttämättä alkeellisintakaan käsitystä turvallisista ja oikeista suoritustekniikoista. Rivet kiskotaan rinnalle keinolla millä hyvänsä ja penkkiä pomputellaan niin, että katsojankin olkapäissä vihloo.
 

F#21

Jäsen
Tänään eka salikerta pitkästä aikaa. Teki kyllä hyvää.
Ajattelin 1-2 kuukautta mennä nyt ihan tällaisella yksijakoisella;
- Rinnalleveto 3x8 (alkuun tällä, siirtynee 3x5 tai 3x3)
- Kyykky 3x8
- Penkki 3x8
- Kulmasoutu lattialta 3x8

Aloituspainona oli nyt vain pelkkä tanko ja alan lisäämään jokaisen onnistuneen setin jälkeen 2,5kg painoa seuraavalle kerralle. Tavoite käydä treenaamassa kolme kertaa viikossa. Parilla edellisellä kerralla kiinnostus loppunut kahden kuukauden jälkeen niin täytyy nyt motivoida itseä paremmin. Parin kuukauden päästä täytynee myös vähän muokata tuota ja tehdä esim. A ja B treeni, jossa tuoda vähän eri liikkeitä mukaan ja ottaa olkapäätreeni messiin. Mavea en suostu tekemään, jostain syystä se on meikäläisen inhokkiliike.

Alkuun tarkoituksena nyt päästä läskistä eroon ja samalla saada sarjapainoja ylemmäs.
Noin kuukausi nyt takana tätä ja painoja on tähän mennessä saanut lisätä joka kerta. Pari viimeistä viikkoa on lisätty ohjelmaan myös kolme kiertävää treeniä; jalkojen nosto (vatsat), arnold press (olkapäät), ylätalja (selkä). Ovat tuntuneet ihan hyvältä lisältä. Samassa ajassa on paino tippunut 6 kiloa.

Tuli tuossa myös vähän muissa harrastuksissa huomattua kuinka surkeat pakaralihakset itsellä tällä hetkellä on. 10 vuoden istumatyö ja jatkuvasti vähentynyt liikunta on kyllä hoitanut hommansa.
Ajattelin siis lisätä tuohon jatkuvaan sykliin lantionnoston. Alkuun ilman painoja opetellen liikeratoja ja vähitellen sitten sama painojen kanssa.

Kulmasoudussa ja rinnallevedossa (raaka versio) taitaa tulla ensimmäisenä failure vastaan. Kulmasoudussa tiputan varmaan kahden epäonnistuneen kerran jälkeen painoja ~30% alemmas ja riven osalta saatan tiputtaa toistot kolmeen (tällä hetkellä 3x5). Näillä varmaan onnistunee seuraava kuukauden putki ja sen jälkeen voisi pohtia tuota A/B ohjelmaa jatkoa varten.

Tuntuu muuten treenin jälkeen niin pirun hyvältä. Toivottavasti saisi nyt tästä jatkuvan elämäntavan eikä vain hetkittäisen vaiheen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
on eriasia onko se järkevää olla kuuntelematta ainuttakaan auktoriteettia sen perusteella, että tätä ei kykene kiistattomasti toteen osoittamaan

Ketä nämä auktoriteetit ovat ja mikä on heidän taustansa, että ovat päässeet tähän asemaan? Onko salin vahvin tällainen? Ihan mielenkiinnosta.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Itse nyt tuota penkkiä tehnyt tuolla 3x6 ohjelmalla jonkin aikaa ja hyvin on mennyt tähän mennessä. Joka kerta olen lisännyt rautaa 2,5kg ja suht kevyeltä on rauta tuntunut. Tuossa penkissä on auttanut tosiaan tuo, etten pidä tankoa ylimmällä telineellä, sillä aiemmin lavat aukesi kun nostin tangon ylös ja se vaikeutti heti nostamista. Lavat yhdessä heti kulkee paremmin ja nyt menisi sillä viidelläkympilläkin helposti yli 10 toistoa, kun aiemmin tuskailin sen 8-9 välillä.

Teen tosiaan edelleen @eriatarka n tyyliin lämmittelyjen jälkeen pari tiukkaa sarjaa (1-3 toistoa) lähes maksimipainoilla. Tänään tein tiukan ykkösen 67,5 kilolla, jonka jälkeen viisikymppiä tuntui melko helpolta. Ehkä se 70kg nousee parin viikon sisällä.

Mitenkäs hauiskäännössä käsipainoilla, kuinka pitkät sarjat on optimi kehityksen kannalta? Olen tehnyt tähän mennessä 7kg:n painoilla 15 toiston sarjoja ja nyt myös 8kg:lla 10 toiston sarjoja.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitenkäs hauiskäännössä käsipainoilla, kuinka pitkät sarjat on optimi kehityksen kannalta? Olen tehnyt tähän mennessä 7kg:n painoilla 15 toiston sarjoja ja nyt myös 8kg:lla 10 toiston sarjoja.

Yleisesti 8-12 toistoa. Vaihtelu on hyväksi eikä se haittaa, jos joskus kokeilet isommilla painoilla ja tulee vain 6-7 toistoa. Hyväksi vain hermotukselle. Toki tekniikka syytä pitää puhtaana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös