Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 426
  • 4 643

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näin lonkalta kuitenkin heittäisin, että keskivertotallaajalla kyykky ja veto kehittyy siihen tahtiin, että jos treeniä tehtäisiin coren ehdoilla, niin aikamoiseksi nitkuttamiseksi ja samalla painoilla hinkkaamiseksi se menisi ilman vyötä.

Itse teen lämmittelyt ilman vyötä ja sitten työsarjoissa tulee vyö mukaan. Tekeminen keventyy mukavasti, kun ottaa vyön käyttöön. Maastavedossa tulee myös käytettyä Versa Grippsejä niin saa vedettyä myötäotteella, eikä tartte ressata näppien pitämisestä, vaan voi keskittyä vain vetämiseen. Vyöllä ja Versa Grippseillä saa pidettyä hyvän ja huonon salipäivän eron pienenä, kun ei tätä hommaa tee ammatikseen ja muutakin elämää on elettävänä, eikä aina ole se optimaalisin hetki tai olo mennä salille.

Päinvastoin, core kehittyy kyllä samaa tahtia, kun muistaa ja viitsii sitä treenata.

Varusteilla ei minusta kannata paikata sitä, jos olo on huono ja rauta raskasta. Silloin kannattaa treenata kevyemmin tai pitää välipäivä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nykyään näkee kyllä salilla paljon sitä, että jo pienillä raudoilla esim kyykyssä ja vedossa laitetaan vyö. Onko sitten keskivartalo niin heikko, vai mistä johtuu.
Ihan siitä että jaloissa riittää potkua kyykyssä, mutta keskikroppa ei oikein kestä. Nyt on ollut enemmän keskivartaloa vahventavaa treeniä, eikä painoja ole ollut kyykyssä niin paljoa niin päässyt tekemään paremmin ilman vyötä. Vatsalihaksissa tullut luistettua mutta nyt vähän enempi. Selkääkin treenannut enemmän tai tehokkaammin nyt. Enpä tosiaan muussa kuin kyykyssä ja isoissa painoissa käytä. Tässä nyt kun laitetaan läskiä kuntoon niin vähän pitää olla sellaista onnistumista ilman, että selkä hajoaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Itse olen has been jäsen tähän ketjuun mutta tuohon vyöasiaan niin oli itsellä jo enemmän treenatessa kolme välilevyä pullahdellut. Ja Ihan omaksi turvaksi pidin vyötä aika pienilläkin painoilla. Sen lisäksi ranka on yliliikkuva ja vaikka keskivartaloakin tuli aika hyvin treenattua ja lihakset ainakin omasta ja akan mielestä oli kunnossa niin noilla rangan ongelmilla se ei tarvitse olla kuin yksi väärä liike ja salilta saa lähteä konttaamalla.
Ja se on sitten toki ihan asia erikseen mikä on kenellekin iso ja mikä pieni paino.

Ja siitä kyllä samaa mieltä että jokainen käyttäkööt niitä varusteita jotka tuntuvat hyvältä käyttää. Esim vetoremmit ylätaljassa voivat olla ihan siitä syystä että selkä vetää enemmän kuin puristusta riittää. Jos se johtuu huonosta puristuksesta niin sitä kannattaa sitten treenata mutta sillä akuutilla hetkellä ei kannata jättää selän treenaamista vajaaksi siksi ettei puristus kestä.

Itse koin apuja käyttäessä (remmit, rannetuet, vyö, kyynärtuet) että pystyin keskittymään paremmin kohdelihaksiin.

Ja ei en ollut mikään oikea voimamies, vaan omaksi iloksi treenaaja. Salilla kävi paljon isompia ja vahvempia.
 
Viimeksi muokattu:

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja Ihan omaksi turvaksi pidin vyötä aika pienilläkin painoilla

Ei kai tuo vyö mitään turvaa tuo tai estä rankaa taipumasta? Vyötä vasten saadaan painetta keskivartaloon ja sitä kautta parempi tuki. Tuon avulla voi kyykyssä ja vedossa repiä isompia rautoja, jos se on tavoitteena. Ei se vyö silti korjaa vääriä tekniikoita tai suojaa vammoilta.
 

Johnnie

Jäsen
Ei kai tuo vyö mitään turvaa tuo tai estä rankaa taipumasta? Vyötä vasten saadaan painetta keskivartaloon ja sitä kautta parempi tuki. Tuon avulla voi kyykyssä ja vedossa repiä isompia rautoja, jos se on tavoitteena. Ei se vyö silti korjaa vääriä tekniikoita tai suojaa vammoilta.

Kyllähän se lisätuki pitää myös asennon stabiilimpana ja estää "ylimääräistä" liikehdintää.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Onko esim. penkissä 3x10 sarjat liian pitkiä pidemmän päälle? Olen nyt 5kk käynyt salilla, tosin laiskanpuoleisesti kun on ollut muutakin, ja tuntuu että kehitys on jämähtänyt paikoilleen. Penkkisarjoina olen tehnyt juuri noita kymppejä pienemmillä painoilla jaksamisen mukaan, ja viiteenkymppiin on jämähtänyt sarjapainot. Olen tehnyt päälle vielä 2x4-5x52,5kg, sarjat melko tiukkoja koska rinta piipussa noista kympeistä. Maksimia en ole kokeillut, mutta laskureiden mukaan olisi tällä hetkellä noin 65-70kg. Tavoitteena on nostaa elokuun alkuun mennessä se kuuluisa satanen vuosi aloittamisesta eli noin 7kk aikaa siihen. Siirrynkö suosiolla tekemään lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla vai miten treeniä tulisi muuttaa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse kun aikanaan nostin penkkitulosta tein aika klassista pyramidia pitkillä palautustauoilla. Saattoi vierähtää kymmenenkin sarjaa ja noin tunti penkissä.
12-10-8-5-3-1-1-3-6-10
Kone kunnolla lämpimäksi pidemmillä sarjoilla ja sitten sen jälkeen tiukempia 5-3-1 sarjoja. Näihin aina kaveri mukaan että voi huoletta tehdä. Ero on suuri siihen jos ei ole kukaan varmistamassa, jättää 1-2 toistoa vajaaksi.

Jos ei ole kaveria varmistamassa niin nousee se tulos pidemmilläkin sarjoilla, hakisin jotain puhtaita 4-6 toistoja.

Oma suositus penkkiin on jalat ylhäällä niin ei tule painetta alaselkään, ja mieluiten vielä pysäytyksellä niin ei tule pienintäkään pompautusta. Tämä vinkki jos haluaa pysyä ehjänä ja saada tyylipuhtaita toistoja.

Penkki on vain yksi rintalihasharjoitus, jotta tulos nousee viikon täytyy sisältää vielä ainakin toinen joka tukee penkkiä esim vinopenkki tangolla tai käsipainoilla, taikka tiukka etunojapunnerrussetti, sekin parempi kuin ei mitään.
Toinen vaihtoehto on tehdä penkki noin neljän päivän välein ja ottaa esimerkiksi penkin jälkeisenä päivänä jo edellä mainittuja penkkiä tukevia liikkeitä hiukan rasittuneille lihaksille, tällöin hyvä huomioida liikkeiden puhtaus, aina väsyneenä olet ja lihakset on alttiimpia vammoille.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko esim. penkissä 3x10 sarjat liian pitkiä pidemmän päälle? Olen nyt 5kk käynyt salilla, tosin laiskanpuoleisesti kun on ollut muutakin, ja tuntuu että kehitys on jämähtänyt paikoilleen. Penkkisarjoina olen tehnyt juuri noita kymppejä pienemmillä painoilla jaksamisen mukaan, ja viiteenkymppiin on jämähtänyt sarjapainot. Olen tehnyt päälle vielä 2x4-5x52,5kg, sarjat melko tiukkoja koska rinta piipussa noista kympeistä. Maksimia en ole kokeillut, mutta laskureiden mukaan olisi tällä hetkellä noin 65-70kg. Tavoitteena on nostaa elokuun alkuun mennessä se kuuluisa satanen vuosi aloittamisesta eli noin 7kk aikaa siihen. Siirrynkö suosiolla tekemään lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla vai miten treeniä tulisi muuttaa?
Jos 10 toiston sarja menee 50 kg, niin teoreettinen ykkösmaksimi on 66 kg.

Jos tavoite on saada penkissä ykkösellä 100, niin sitten pitää kyllä treenata lyhyitä sarjoja. Tee vaikka joku pari kk 5 x 5 ohjelmaa ja sitten siirry tekemään jotain lähempänä noita ykkösiä. 6x3, 8 x 2 jne.

Erittäin kunnianhimoinen tavoite noin lyhyeen aikaan. Kymppejä nostelemalla pääset sinne 60 kg sarjapainoihin 7 kk aikana, olettaen että pysyt terveenä.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Monet aina kehuskelee, että se satanen meni penkissä rikki, kun vaan vähän oli käyny salilla. Ite varmaan saa ikinä. Toisaalta en tee penkkiä kyllä, että ei ihme. :D Nostomatka on kilometrin ja kädetkin varmaan miten sattuu. Ehkä pitää ruveta treenaan sitä oikeen taas.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Erittäin kunnianhimoinen tavoite noin lyhyeen aikaan. Kymppejä nostelemalla pääset sinne 60 kg sarjapainoihin 7 kk aikana, olettaen että pysyt terveenä.
Eli toisin sanoen noista kympeistä ei ole juuri hyötyä jos haluaa rautojen määrää nostaa? Tuo 5x5 voisi olla kyllä sellainen jota voisi alkaa tekemään. Noiden 3x10 sijasta. Kuinka tiukkoja niiden lyhyiden sarjoja tulisi olla jos ajattelee optimaalista ärsykettä? Tarkoitan että pitääkö viimeinen toisto olla aina ns. pakkotoisto vai jättääkö koneeseen vielä virtaa?

Itsellä tuo penkki ei välttämättä ole mikään paras liike koska pitkähköt kädet. Pyrin kuitenkin aina tekemään toistot puhtaalla tekniikalla, perse ei nouse penkistä eikä kantapäät lattiasta.
 

F#21

Jäsen
Tärkein varmasti tuossa 3x10 sarjassakin on se progressio. Lisäämällä esim 2,5kg jokaisen onnistuneen sarjan jälkeen voi auttaa kehityksessä.

Mulla on ollut nyt ~3 vuoden tauko (en muista itsekään) salitreenistä. Välillä käyty kokeilemassa mutta ei ole napannut.
Nyt kävin hakemassa kuukausikortin lähisalille ja katsotaan lähtisikö innostus kasvamaan. Jos aloittelisi yksijakoisella ohjelmalla ja kolme kertaa viikkoon, niin voisi innostus säilyä. Täytynee aloitella ihan tyhjällä tangolla ja nostella siitä painoja ylöspäin.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko esim. penkissä 3x10 sarjat liian pitkiä pidemmän päälle? Olen nyt 5kk käynyt salilla, tosin laiskanpuoleisesti kun on ollut muutakin, ja tuntuu että kehitys on jämähtänyt paikoilleen.

Sanoisin itse, että starting strenght tai legendaarinen Arskan Golden six ovat ne parhaat ohjelmat aloittaa. Noita voi hinkata sen ensimmäiset 12 kk ja kehitystä tulee. Googlesta löytää tarkemmat speksit.

Muuten sitten perusjutut: ruokaa mieluiten hieman yli kulutuksen ja riittävästi proteiinia. Unta riittävästi ja vältä treenamista peräkkäisinä päivinä. Tekniikoita voi opiskella youtubesta tai sitten pyytää osaavan kaverin avuksi. Kannattaa myös ottaa videolle omia suorituksia ja katsoa miltä näyttää. Esim. penkissä vaivat iskevät usein olkapäihin, jos latseja ei ole puristettu yhteen ja paketti ei ole tiukka. Toinen yleinen virhe on säätää tanko liian ylös, jolloin olkapäät nousevat ilmaan, kun tanko otetaan telineestä. Tuolloin valmistelut menevät hukkaan.

Hyvä alkulämpö on myös tärkeää, enkä tarkoita kuntopyörää. Olkapäät ja koko kroppa auki ja nousujohteiset lämmittelysarjat ennen työsarjoja.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Tärkein varmasti tuossa 3x10 sarjassakin on se progressio. Lisäämällä esim 2,5kg jokaisen onnistuneen sarjan jälkeen voi auttaa kehityksessä.

Mulla on ollut nyt ~3 vuoden tauko (en muista itsekään) salitreenistä. Välillä käyty kokeilemassa mutta ei ole napannut.
Nyt kävin hakemassa kuukausikortin lähisalille ja katsotaan lähtisikö innostus kasvamaan. Jos aloittelisi yksijakoisella ohjelmalla ja kolme kertaa viikkoon, niin voisi innostus säilyä. Täytynee aloitella ihan tyhjällä tangolla ja nostella siitä painoja ylöspäin.
Niin on, mutta ongelma on juuri siinä, että tuolla viidelläkympillä se viimeinen sarja menee välillä failureen siinä 8-9 toiston kohdalla, eikä painoja pystyy lisäämään koska 52,5kg:lla ei mene mitenkään kymppiä tällä hetkellä puhtaasti. En ole pystynyt enää vähään aikaan lisäämään painoja, vaan ne jumittaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Niin on, mutta ongelma on juuri siinä, että tuolla viidelläkympillä se viimeinen sarja menee välillä failureen siinä 8-9 toiston kohdalla, eikä painoja pystyy lisäämään koska 52,5kg:lla ei mene mitenkään kymppiä tällä hetkellä puhtaasti. En ole pystynyt enää vähään aikaan lisäämään painoja, vaan ne jumittaa.

Tuo edellä kerrottu pyramidi on hyvä. mutta ensinnäkin 1o sarjat on tulosta nostaessa liikaa. Lyhennä 4-5 ja niin että viimeistään jälkeen ei ole mitään jäljellä. Pääasia on se ette teet täysillä sen mitä teet. Jos jonkun muun kuin lämmittelysarjan jälkeen tuntuu että vielähän tässä olisi yksi mennyt niin painoja on liian vähän. Ennemmin teet sarjaa niin että jäät tavoitelukemasta yhden toiston, kuin niin että lopetat johonkin päätettyn lukemaan niin että vielä menisi.

Omaa ykköstä en enää muista 125kg meni varmasti mutta muistelen että 132kg olisi ollut paras. Nyt rojahtaa 100kg rinnalle, mutta olkapää onkin leikattu ja vajaatoiminen.

Ite treenaan tätä nykyä puntilla niin harvoin että teen kuntopiirityyppistä kovalla sykkeellä, lyhyillä tauoilla ja "ylipitkillä" sarjoilla.
Semmosta jumppaa, mutta siitä en osaa luopua etteikö jokainen suorite tulisi puristettua tappiin asti.
 

Johnnie

Jäsen
Tuo edellä kerrottu pyramidi on hyvä. mutta ensinnäkin 1o sarjat on tulosta nostaessa liikaa. Lyhennä 4-5 ja niin että viimeistään jälkeen ei ole mitään jäljellä. Pääasia on se ette teet täysillä sen mitä teet. Jos jonkun muun kuin lämmittelysarjan jälkeen tuntuu että vielähän tässä olisi yksi mennyt niin painoja on liian vähän. Ennemmin teet sarjaa niin että jäät tavoitelukemasta yhden toiston, kuin niin että lopetat johonkin päätettyn lukemaan niin että vielä menisi.

Omaa ykköstä en enää muista 125kg meni varmasti mutta muistelen että 132kg olisi ollut paras. Nyt rojahtaa 100kg rinnalle, mutta olkapää onkin leikattu ja vajaatoiminen.

Boldatusta kohdasta rohkenen kyllä olla kovastikin eri mieltä. Tai no, riippuen ehkä hiukan treenaajan kokonaistasosta. Kysyjälle saattaisi vielä toimiakin, koska treenihistorian perusteella luultavasti hermostosta ei saada lähellekään kaikkea irti, jolloin failuren tuottama hermostollinen rasituskin jää kokeneempaa treenaajaa huomattavasti pienemmäksi

Mutta noin muuten en itse suosittelisi missään nimessä voimapainotteisessa, lyhyillä sarjoilla toteutetussa treenissä jatkuvaa failureen vetämistä. Juurikin siitä syystä, että nuo ovat äärimmäisen raskaita settejä hermostolle ja palautumisessa kestää huomattavan paljon kauemmin kuin lihaksen palautumisessa. Itse hakkasin juuri edellä mainitulla systeemillä useamman vuoden päätä seinään juuri penkissä, kun ei vain luonne antanut periksi tehdä välillä iisimmin. Johonkin ehkä 110-120 kg asti päästiin aikanaan kohtuullisen vaivattomasti vetämällä vain täysillä, mutta tämän jälkeen seuraavat kilot olivat työn ja tuskan takana, kun vedettiin pelkkiä kovia vitosia ja kutosia jokaisessa penkkitreenissä. Muistona myöskin itselläni näistä ajoista kovin helposti itseensä ottavat olkapäät. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun kiertäjäkalvosin venähti tai revähti noina vuosina. Kun lopulta älysin vähentää intensiteettiä (treenien kovuus) merkittävästi sekä lisätä frekvenssiä (treenaamisen tiheys), sain noin vuodessa penkin sieltä 130+ kg tienoilta 150-160 kiloon - vuoden tuloskehitys vastasi suunnilleen sitä edeltävän kolmen-neljän vuoden tuloskehitystä ilman kehonpainon muutosta. Toki panostinkin penkkiin paljon, tämän viimeisen vuoden aikana normiviikolla minulla tuli kaksi penkkitreeniä normaalilla otteella ja yksi kapealla. Kuitenkin vain joka neljäs tai viides treeni oli oikeasti kova, muuten mentiin koko ajan selkeästi failurea vältellen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Ei missään nimessä mitää failureita voimaa hakiessa, enkä natikalle suosittelisi muutoinkaan. Lyö vain hermoston jumiin, palautuminen kärsii ja säännöllisesti pitkässä juoksussa on vieläpä ylikunnon vaara. Siinä otetaankin sitten takapakkia jo kunnolla. Jo mainittu Rippetoen 5x5 on oiva ohjelma aloittelijalle. Tietysti suosittelisin heti lähdössä ottamaan mukaan myös maastavedon ja kyykyn. Aloittelijana mieli halajaa kovasti kasvattelemaan niitä yläkropan show-lihaksia ja penkkitulosta, tottakai, mutta jossain kohtaa kun alavartalon treeniä on laiminlyönyt vuosikausia, niin saattaa alkaa vähän harmittamaan. Kokemusta on, nimim. penkistä 120kgx8 maastavedon ollessa 130kg.

Ihan lineaarisella progressiolla saa takoa pääliikkeitä nyt ainakin kuukausia ensi alkuun. Sitten aletaan hakemaan kikkapankista apuliikkeitä ja jossain kohtaa, kun rajat alkavat tulemaan vastaan ja jos kiinnostusta vielä riittää, niin perioidisointia. Yksilöllistä toki, missä kohtaa sen suoran "2x6 kaksi kertaa viikossa" ohjelman takaseinä tulee vastaan. Isoveli hakkasi tuolla ykkösmaksimin penkissä yli 200kg, siinä missä eräs entinen salikaveri tuli tiensä päähän vähän yli 100kg kohdalla.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Jo mainittu Rippetoen 5x5 on oiva ohjelma aloittelijalle. Tietysti suosittelisin heti lähdössä ottamaan mukaan myös maastavedon ja kyykyn.
Kyykkyhän tuossa tehdään joka kerta ja mave joka toinen kerta. Vai meinaatko, että vielä lisää kyykkyä ja mavea?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Boldatusta kohdasta rohkenen kyllä olla kovastikin eri mieltä. Tai no, riippuen ehkä hiukan treenaajan kokonaistasosta. Kysyjälle saattaisi vielä toimiakin, koska treenihistorian perusteella luultavasti hermostosta ei saada lähellekään kaikkea irti, jolloin failuren tuottama hermostollinen rasituskin jää kokeneempaa treenaajaa huomattavasti pienemmäksi

Mutta noin muuten en itse suosittelisi missään nimessä voimapainotteisessa, lyhyillä sarjoilla toteutetussa treenissä jatkuvaa failureen vetämistä. Juurikin siitä syystä, että nuo ovat äärimmäisen raskaita settejä hermostolle ja palautumisessa kestää huomattavan paljon kauemmin kuin lihaksen palautumisessa. Itse hakkasin juuri edellä mainitulla systeemillä useamman vuoden päätä seinään juuri penkissä, kun ei vain luonne antanut periksi tehdä välillä iisimmin. Johonkin ehkä 110-120 kg asti päästiin aikanaan kohtuullisen vaivattomasti vetämällä vain täysillä, mutta tämän jälkeen seuraavat kilot olivat työn ja tuskan takana, kun vedettiin pelkkiä kovia vitosia ja kutosia jokaisessa penkkitreenissä. Muistona myöskin itselläni näistä ajoista kovin helposti itseensä ottavat olkapäät. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun kiertäjäkalvosin venähti tai revähti noina vuosina. Kun lopulta älysin vähentää intensiteettiä (treenien kovuus) merkittävästi sekä lisätä frekvenssiä (treenaamisen tiheys), sain noin vuodessa penkin sieltä 130+ kg tienoilta 150-160 kiloon - vuoden tuloskehitys vastasi suunnilleen sitä edeltävän kolmen-neljän vuoden tuloskehitystä ilman kehonpainon muutosta. Toki panostinkin penkkiin paljon, tämän viimeisen vuoden aikana normiviikolla minulla tuli kaksi penkkitreeniä normaalilla otteella ja yksi kapealla. Kuitenkin vain joka neljäs tai viides treeni oli oikeasti kova, muuten mentiin koko ajan selkeästi failurea vältellen.

No uskon vastaanväittämättäkin koska itse olin harrastelija. Iteltä loppui penkin tekeminen melkeinpä kokonaan aika ajoissa. Ylpeä olen 23 sotilastoistosta kun olin karvan alle 80kg painoinen.

Muuten vaihdoin rintatreenit pitkälti käsipainoille.
Oma olkapää hajosi vasta pari vuotta sitten kun säbätuomarina ollessa kompuroin laidan päälle.

Mutta tämä tästä, jätetään vinkkien anto viisaammille.
Has been jäsenelle on viisaampi jatkaa kalamiesketjussa jossa on kompetenssia.
 
Viimeksi muokattu:

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nimimerkki @Consumed kirjoitti tuossa niin paljon asiaa, ettei hirveästi lisättävää. Perus voimatreeniin 8-12 toiston sarjat ok, mutta jos haluaa maksimivoimaa, niin pitää treenata lyhyttä sarjaa isoilla raudoilla. Sarjapainoja ja toistojen määriä kannattaa muutenkin vaihdella, ettei vain hinkkaa samoilla painoilla viikosta toiseen. Lihas tarvitsee erilaista ärsykettä.

Itsellä treeni kulkee vaihteeksi, viime päivinä mm. penkki 140 kg 3 toistoa, pystypunnerrus levytangolla 60 kilolla 10 toistoa, ylätalja 100 kilolla 3x8, hauis 22 kilon käsipainoilla 3x8, hack-kyykky 150 kg 3x8.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onkohan kellään tietoa seuraavaan: Onko eroa tekeeko punttitreenin tunnissa, vai esim 3 tunnin aikana pikkuhiljaa? Onkohan tähän jotain ns tutkimusta?

Etätöitä tehdessä välillä tehnyt punttitreenin töiden ohella, kun vieressä nuo punttisysteemit. Tämä siis pitkin työpäivää, välillä aina sarja.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onkohan kellään tietoa seuraavaan: Onko eroa tekeeko punttitreenin tunnissa, vai esim 3 tunnin aikana pikkuhiljaa? Onkohan tähän jotain ns tutkimusta?

Etätöitä tehdessä välillä tehnyt punttitreenin töiden ohella, kun vieressä nuo punttisysteemit. Tämä siis pitkin työpäivää, välillä aina sarja.
No onhan sillä paljonkin väliä. Ainakin paljon on tutkittu että kovaa treenatessa n. 1 tunnin jälkeen alkaa teho väkisinkin laskea. Toinen juttu on noi sarjojen väliset tauot. Jos teet sarjan hauiskääntöä, käyt välillä teams palaverissa ja teet 20min päästä uuden sarjan niin ainakaan lihaksien kasvatukseen se ei ole yhtä tehokasta, kuin että tekisit ne sarjat 1-3 min sarjojen välisillä palautuksilla. Näin karkeasti tilannetta katsoen. Tiivistettynä: parhaan lopputuloksen saavutat, kun yrität tehdä treenin yhteen putkeen keskittyen ainoastaan siihen treenaamiseen, mielellään vielä jotain valmiiksi rustattua ohjelmaa noudattaen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edelliseen jatkona vinkki kiireisille.
Olen korona-aikana löytänyt ulkokuntosalit missä säädettävät painot, täälläkin ollut niistä puhetta. Hyvin riittää painot vähän kokeneemmallekin kun ei pidä juurikaan taukoja ja tekee noin 1-2 minuuttiin sarjan. Itselllä yleensä vierähtää 20 sarjaan 30min. Olen jopa vartiksikin vain pysähtynyt ja pumpannut sen 12 tiukkaa sarjaa. Parempi, huomattavasti parempi kuin jättää koronan vuoksi treenaamatta tai että vääntäisi vain etunojaa himassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös