Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 007
  • 4 643

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Noissa voimamies - lajeissa kannattaa olla tarkkana suoritusteknikan kanssa. Harjoittelin taannoin samaan aikaan usein raskastekoisten vahvin mies - kisaajien kanssa ja kyllähän nuo jotkut lajit ovat iso riski nivelille mitä sivusilmällä katsoin, esim. ne atlaskivet. Niitä ei kai ilman selkää pyöristämättä voi nostaa? Samoin joku säkinkanto ja tukkipunnerrus ym. Ilman muuta fysiikka monipuolisesti haastava laji toki.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Noissa voimamies - lajeissa kannattaa olla tarkkana suoritusteknikan kanssa. Harjoittelin taannoin samaan aikaan usein raskastekoisten vahvin mies - kisaajien kanssa ja kyllähän nuo jotkut lajit ovat iso riski nivelille mitä sivusilmällä katsoin, esim. ne atlaskivet. Niitä ei kai ilman selkää pyöristämättä voi nostaa? Samoin joku säkinkanto ja tukkipunnerrus ym. Ilman muuta fysiikka monipuolisesti haastava laji toki.
En ole koskaan atlaskiviä päässyt kokeilemaan, mutta olen itsekin ymmärtänyt noin, eli oikeaoppisessa suorituksessa pyöristyy alaselkä jonkin verran.

Tietysti oma kokemus vielä ajallisestikin lyhyt voimamiestouhuista, mutta toistaiseksi kaikki "loukkaantumiset" (lähinnä pieniä tulehdustiloja ja ylirasitusta siellä täällä) ovat tulleet ns. bodatessa. Tuskin ihan äärirajoilleen kroppaa noissa vienkään, vaikka jopa jossain kyläkisoissa pyörähtäisinkin. Ja joka tapauksessa tulen olemaan sinttisarjoissa (alle 105kg tai jopa alle 90kg), eli tekniikka edellä mennään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Muuten ehkäpä paras salikampe ikinä missään torsonaattorin jälkeen on trap-bar. Turvallista riuhtomista, ellet sitten ihan väkisin halua siinäkin teloa selkäsi.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Muuten ehkäpä paras salikampe ikinä missään torsonaattorin jälkeen on trap-bar. Turvallista riuhtomista, ellet sitten ihan väkisin halua siinäkin teloa selkäsi.

Onko jossain muuten tutkimusta olemassa tämän trap barin turvallisuudesta verraten perinteiseen levytankoon? Moni tuntuu tuota mainitsevan tämän trapin yhteydessä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko jossain muuten tutkimusta olemassa tämän trap barin turvallisuudesta verraten perinteiseen levytankoon? Moni tuntuu tuota mainitsevan tämän trapin yhteydessä.

En tiedä onko tutkimusta, mutta liike on helppo suorittaa niin, että selkä pysyy koko ajan hyvässä asennossa. Myös alaslasku on nautinnollisen tuskallista tehdä hitaasti koko ajan kontrolloiden painoa pelkästään jalkoja koukistamalla. Hieman oikoen tuosta saa maven ja kyykyn hyödyt ilman riskiä itsensä telomisesta.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muuten ehkäpä paras salikampe ikinä missään torsonaattorin jälkeen on trap-bar. Turvallista riuhtomista, ellet sitten ihan väkisin halua siinäkin teloa selkäsi.
Tuotakin on tullut testailtua tässä alkuvuoden aikana. Ja heti tuli huomattua, miten paljon hurjemmilla painoilla sitä pystyykään mavea tekemään tuolla tangolla versus perinteinen suora tanko. Siinä missä minun maksimi perinteisessä mavessa on 140 kg niin trap-barin avulla pystyin nostamaan 170 kg
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Kaiketi tuohon pystympään alkuasentoon perustuu tuo turvallisuus vs. mave. Itsekin tullut tuota trap baria toisinaan käytettyä, mutta mun mielestä tuo on lähempänä kyykkyä kuin mavea.

Enemmän kevennyksenä kuin minkäänlaisena todisteena trap barin hyödyttömyydestä, mutta Starting Strengthin Mark Rippetoella on aika painava mielipide kyseisestä kapistuksesta.



Ei kannata ottaa turhan tosissaan. Ihan viihdyttävä ukko, mutta perinteinen vanhan liiton käyrä, joka ei suostu päivittämään mielipiteitään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen kyllä Markin kansa samoilla linjoilla, vaikka jääränä en itseäni pidäkään, eli ei jatkoon. Ei tuolla ole maastavedon kanssa mitään tekemistä. Lisäksi tuo käsien asento on huono omille välityksilleni ja heiluminen edestaas vitutti. Toki jos nyt jotain auttaa nostamaan maasta painoja, niin jees, eikä se sinänsä ole multa pois, että joku tuolla treenaa, mutta maastavetoa tuo ei ole.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tarkoitatko niitä perse pitkällä pönöttäviä pekkahaavistoja?
En tiedä pekkahaavistoista, aloitusasento riippunee enemmän omista välityksistä. Mitä haet tällä kommentillasi? Mave kuormittaa ns. takaketjua, tuo trap bar on liki kyykky. Jos haluat maven hyödyt, mavetat.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllähän tuo kaveri on viiksienkin perusteella hieronut takaketjua. Joku fiksu kaveri kertoi, että älä tee maastavetoa, jos et ole kilpaileva voimanostaja. Suurin osa salin takaketjun hierojista riuhtovat liikaa selällä, kun jaloissa ei ole voimaa. Välilevyt siinä saa vain rikki. Trap-barilla saa voimaa turvallisesti.
 
7.3.2013 - 65 kg
16.4.2013 - 70 kg
17.9.2013 - 75 kg
2.1.2014 - 80 kg
29.9.2015 - 85 kg
1.7.2016 - 90 kg
?.8.2018 - 95 kg
13.2.2020 - 100 kg

Ei millään pahalla, mutta 20 kiloa kuuteen vuoteen on todella huono kehitys etenkin alle 100 kilon raudoissa, jos vielä treenaa eikä sinällään ole väliä käykö 1-2-3-4 kertaa viikossa salilla.

Nyt rupeet jyskyttään 2x viikossa penkkin 5x5x75kg seuraavat 3 viikkoa, ja sit koitat maksimin niin se on 105kg.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kaiketi tuohon pystympään alkuasentoon perustuu tuo turvallisuus vs. mave. Itsekin tullut tuota trap baria toisinaan käytettyä, mutta mun mielestä tuo on lähempänä kyykkyä kuin mavea.

Enemmän kevennyksenä kuin minkäänlaisena todisteena trap barin hyödyttömyydestä, mutta Starting Strengthin Mark Rippetoella on aika painava mielipide kyseisestä kapistuksesta.



Ei kannata ottaa turhan tosissaan. Ihan viihdyttävä ukko, mutta perinteinen vanhan liiton käyrä, joka ei suostu päivittämään mielipiteitään.


Muutakaan tekemistä ollut ja katsoin koko videon. Ukkohan puhuu ihan asiaa. Lähtökohtaisesti oli vaan pahastunut, kun joku (USA:n armeija) oli mennyt kutsumaan tuota maastavedoksi. Kertoi myös, että porukka tekee tuota ihan turhaan säästääkseen selkää, koska selkä ei ole ole fragile. No Ronnie Coleman voisi olla vaikka eri mieltä. Moni muukin toki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllähän tuo kaveri on viiksienkin perusteella hieronut takaketjua. Joku fiksu kaveri kertoi, että älä tee maastavetoa, jos et ole kilpaileva voimanostaja. Suurin osa salin takaketjun hierojista riuhtovat liikaa selällä, kun jaloissa ei ole voimaa. Välilevyt siinä saa vain rikki. Trap-barilla saa voimaa turvallisesti.
No niin, nyt ovat argumentit kohdillaan, ja toisaalta mullakin on viikset, eli homo olen maastavetoineni.

No, en ala lääkäreiden kanssa tappelemaan, mutta erittäin väärin saa maastavedon tehdä ja liian suurilla painoilla, jotta selkänsä rikkoo. Kyykyn kanssa aivan ylivoimainen kokonaisvaltainen liike, jonka pitäisi olla kansalaisvelvollisuus perehdytettynä. Olisi mm. niitä selkävaivoja vähemmän.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No niin, nyt ovat argumentit kohdillaan, ja toisaalta mullakin on viikset, eli homo olen maastavetoineni.

No, en ala lääkäreiden kanssa tappelemaan, mutta erittäin väärin saa maastavedon tehdä ja liian suurilla painoilla, jotta selkänsä rikkoo. Kyykyn kanssa aivan ylivoimainen kokonaisvaltainen liike, jonka pitäisi olla kansalaisvelvollisuus perehdytettynä. Olisi mm. niitä selkävaivoja vähemmän.

Sen 15 vuotta mitä olen salilla käynyt, niin maastavedon kunnolla on osannut tehdä noin 5-10 sitä tekevistä. Suuri osa on isomahaisia, jotka eivät saa tangosta kiinni muuten, kuin jalat liki suorina. Puhun nyt salimarkuista, voimanostajat sitten ihan erikseen.

Pointti oli siinä, että trap barilla pääsee selän kannalta turvallisemmin kokeilemaan hieman isompia painoja, ja sitä myötä voimanpaskaa sitten tarttuu paremmin. Vahvat jalat sitten tulevat siinä sivussa mitä myös monissa urheilulajeissa tarvitaan. Nykyään urheilijat paljon tekevätkin trap-barilla maven jäädessä voimanostajille.
 

Kuerlinkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nyt kun on saleja suljettu koronaviruksen takia niin onko täällä porukka tehnyt kotitreeniä?

Tässä parin päivän aikana olen tehnyt perusliikkeitä omalla painolla (punnerrus, kyykky, penkkidippi). Pienet käsipainotkin löytyy mutta niillä joutuu tekemään todella pitkiä sarjoja tuntuman saamiseksi. Ehkäpä tekeekin hyvää välillä treenata näin kotona perus voimailun sijasta. No tässä näkee sitten kun pääsee takaisin salille että miten on kotitreeni vaikuttanut
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Nyt kun on saleja suljettu koronaviruksen takia niin onko täällä porukka tehnyt kotitreeniä?
Kyllä, tosin kotisalini on paremmin varusteltu mun treeneihin kuin yleiset salit. Farmarikahvat, tukki, ylä/alatalja, häkki, säädettävä vinopenkki, muutama erilainen tanko ja noin 250kg levypainoja.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kyllä, tosin kotisalini on paremmin varusteltu mun treeneihin kuin yleiset salit. Farmarikahvat, tukki, ylä/alatalja, häkki, säädettävä vinopenkki, muutama erilainen tanko ja noin 250kg levypainoja.

Ohhoh. Tuolla varmaan vesikin on proteiinia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuntosalit on so last season.
Itse oon tehnyt kaikki lihasjumpat jo kauan ulkona. Ja kotona.
Ulkona leukoja, dippejä, punnerruksia, vatsoja. Portaita voi juosta.
Ei tälläinen nelikymppinen harrastelijaurheilija saleja kaipaa ja silti voi olla ihan ok kondiksessa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kuntosalit on so last season.
Itse oon tehnyt kaikki lihasjumpat jo kauan ulkona. Ja kotona.
Ulkona leukoja, dippejä, punnerruksia, vatsoja. Portaita voi juosta.
Ei tälläinen nelikymppinen harrastelijaurheilija saleja kaipaa ja silti voi olla ihan ok kondiksessa.

Tällöin tavoite on varmasti ylläpitävä ja nimenomaan lihaskestävyyden vinkkelistä. Lihasmassalla ja maks. voimalla ja kotijumpalla ei sinänsä ole mitään yhteyttä. Enkä sano tätä pahalla. Itse tarvitsen harjoittelutilan, en osaisi kotona vetää leukoja katon listoja hyödyntäen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toki jos tulee määräys, että kuntosalit suljetaan, niin sittenhän sinne ei mennä. Mutta toistaiseksi meinaan kyllä jatkaa käyntiä. Motiivejani en tohdi paljastaa, koska joku tässä hysteriassa siitä kuitenkin suivaantuu.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Toki jos tulee määräys, että kuntosalit suljetaan, niin sittenhän sinne ei mennä. Mutta toistaiseksi meinaan kyllä jatkaa käyntiä. Motiivejani en tohdi paljastaa, koska joku tässä hysteriassa siitä kuitenkin suivaantuu.

Sama juttu. Onneksi toki olen lenkkeilijätyyppiäkin. Ja ihan näin meidän kesken, niin räjähtävän voiman plyometrisilla suorituksilla pystyy ylläpitämään/jopa parantamaan maksimivoimaa. Eli pudotushypyt, loikat, kovat juoksuvedot jne, jos nivelet kestää. Ja täysin ilmaista. Huom. verrytelkää hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös