Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 441
  • 4 643

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruokapuolella olen vasta viime aikoina alkanut ns tankkaamaan ruokaa (syön reilusti, varsinkin jos nälkä ja etenkin treenipäivinä)

Muista että treenaajan tärkein ateria on treenin jälkeen.

Penkissä siis esim 55kg sarjat menee kevyesti jopa 10-12 toistoilla, mutta jos siihen lisää sen 5kg, alkaa jo tökkimään, toistot tällöin jotain max 5 luokkaa. Nyt on treenikaverikin, joka varmistelee nostot, niin uskaltaa kokeillakkin enemmän.

Isommilla painoilla kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä silloin lihakset saavat erilaista ärsykettä. Mutta kuulostaa siltä, että sinulla on parempi voimakestävyys kuin maksimivoima. Kun muutaman kerran teet, niin yhtäkkiä huomaat, että meneekin helpommin. Maksimivoiman treenaaminen auttaa myös voimakestävyyteen (ks. Lihastohtorin kirjoitus). Ja penkkiä ei kannata tehdä ilman varmistajaa, koska muuten a) on vaara, että paino jää rinnalle, b) teet liian kevyillä painoilla, mikä ei kehitä.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Jonisti: Aloittelijan varsinkin täytyy tehdä pohjakuntoa pitemmillä sarjoilla. Kun sitä pohjaa on riittävästi hinkattu, niin kaikkiin isoihin liikkeisiin tehoaa perinteinen 5x5. Painoa noin 80% ykkösestä, kun viimeisellä sarjalla menee kutonen, niin pikkusen lisää painoa. Välillä tietysti pari viikkoa kakkosia ja sitten kevyt viikko ja taas alusta. Tuosta systeemistä on variaatioita miljoona, mutta perussysteeminä toimiva.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Siinähän lukee noin 80%, jollain se voi olla 85, jollain 75. Yli 90% kuormia ei kuitenkaan pitäisi montaa viikkoa putkeen nostella, tai menee tukkoon. Toki yksilöllistä sekin kenen hermosto mitenkin reagoi, joillain ei kevyen viikon jälkeen kulje yhtään ja toisilla kulkee todella hyvin jne.
Sakari Selkäinahon penkkipunnerrus abc on ihan hyvä artikkeli, johon kannattaa tutustua.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jumalauta kun tuli hyvä fiilis, Mavessa sarjapainot salakavalasti nousseet jo 90 kiloon. Eihän nuo mitään isoja painoja vielä ole, mutta kun kolme kuukautta sitten painot oli siinä 50 kilon hujakoilla, ja suoritus muutenkin vähän huojuvaa sorttia. Nyt taas tuntuu että homma lähtee varsin napakasti, ja kun kehitystä tapahtuu niin mikäs tässä on treenata.

Saas nähdä milloin menee 100 kiloa rikki, se kuulostaa jo hienolta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: F#21

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Moro! Kirjoitellaanpa välillä jostain muusta, kun kiekosta. Otettiin kaverin kanssa leikkimielinen haaste kesäkuulle. Sisältää maksimin penkissä ja kyykyssä +leuat omalla painolla. Oon aika pikku-ukko 176/78. Isoja ongelmia ollut nimenomaan normipenkin kehittämisessä. Viime reenissä tein tasapenkkiä käsipainoilla ja sarja oli 45kg per käsi x10 toistoa. T
.

Pikku-ukko ehkä joo, mutta ei puhdasta 45kgx10 sarjaa käsipainoilla ihan joka päivä näe kuitenkaan jokaisen kuntoilijan toimesta. Kovaa reeniä vaan jatkossakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, tuo 45kg käsipainopenkki on varsinkin tuolla koolla aika kova temppu. En ole vähään aikaan kokeillut, mutta voisi jäädä itselläni tekemättä äkkiseltään, koska käsipainojen koordinointi on ainakin mulle reilusti vaikeampaa kuin saman kilomäärän tuuppaaminen tangolla. Tai varmasti se näin on liki kaikilla, ja siksi erikoisen lähellä ovat toisiaan nuo painot, mitkä @Piku84 mainitsi. Syytä en osaa siihen erityisemmin sanoa.
 

Piku84

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Dallas Stars, Frölunda
Pikku-ukko ehkä joo, mutta ei puhdasta 45kgx10 sarjaa käsipainoilla ihan joka päivä näe kuitenkaan jokaisen kuntoilijan toimesta. Kovaa reeniä vaan jatkossakin.

Joo, tuo 45kg käsipainopenkki on varsinkin tuolla koolla aika kova temppu. En ole vähään aikaan kokeillut, mutta voisi jäädä itselläni tekemättä äkkiseltään, koska käsipainojen koordinointi on ainakin mulle reilusti vaikeampaa kuin saman kilomäärän tuuppaaminen tangolla. Tai varmasti se näin on liki kaikilla, ja siksi erikoisen lähellä ovat toisiaan nuo painot, mitkä @Piku84 mainitsi. Syytä en osaa siihen erityisemmin sanoa.

Kiitos :). Jossain vaiheessa suosin paljon käsipainoja, koska sain ne niin pirun hyvin osumaan rintaan. Mullahan oli vuosia se perinteinen ongelma, että kaikki reeni meni helposti olkapäihin. Siitä sitten seurasikin vähän semmoinen markku ja ilkka lookki :D. Noissa penkeissäkin on eroja. Omalla salillani penkki on aikas korkea ja tankokin aika paksun oloinen.

Raportoidaan sitten kesällä, miten skabassa kävi! Leuat mä kyllä voitan, mutta noissa kahdessa muussa on kirimistä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ihan vain uteliaisuuttani tulin kyselemään, että joko teidän saleilla alkaa näkyä se, että kesä lähestyy ja sali alkaa pursuta ihmisistä, jotka haluavat kesäkuntoon? Missä minä käyn, tätä en ole vielä huomannut, mutta laiskanpulskeat kaverit ovat alkaneet pukkaamaan salipäivityksiä naamakirjassa
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan vain uteliaisuuttani tulin kyselemään, että joko teidän saleilla alkaa näkyä se, että kesä lähestyy ja sali alkaa pursuta ihmisistä, jotka haluavat kesäkuntoon?
Vilkastumaan päin on selvästi "omalla" salilla. Toinen piikki on tammikuussa. Kaikki uudenvuodenlupaukset tulee tammikuussa salille ja lähtee helmikuun koittaessa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Ihan vain uteliaisuuttani tulin kyselemään, että joko teidän saleilla alkaa näkyä se, että kesä lähestyy ja sali alkaa pursuta ihmisistä, jotka haluavat kesäkuntoon? Missä minä käyn, tätä en ole vielä huomannut, mutta laiskanpulskeat kaverit ovat alkaneet pukkaamaan salipäivityksiä naamakirjassa

En vielä ole vilkastumista ihmeemmin havainnut ja itse yritän aina mennä silloin kun olisi mahdollisimman vähän muita treenaajia, mutta hiukan uusia tyyppejä näkynyt viime aikoina, joten joku "kesäksi kuntoon" höpötys lienee menossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Päätin jättää kuntosalit kesätauolle, kun läheinen maksimissaan kohtalainen sali nosti hintojaan. Ei ole kyse isoista rahoista, mutta en jaksa tukea lafkaa, jossa hommat on hoidettu sinne päin ja osittain iltaisin on vaihtuvia ryhmäliikuntoja erilaisille kursseille, jotka ajavat satunnaisten kävijöiden ohitse eli mitään kiinteää rutiinia itselleen ei voi luoda. Ja toisaalta saan treenata pihalla silloin kun haluan kahvakuulilla, lenkkeilymaastot ovat hyvät ja tilaa olisi vaikka levytankopaikalle. Leuanvetotanko on ostoslistalla, hiekkasäkki kahvoilla on jo olemassa, kunhan muistaisin hommata hiekat sisälle. Ison traktorinrenkaan voisin vielä hommata sekä köydet, niin alkaisi olla oma crossfitt-sali olemassaan. Vielä kun ehtisi rakentaa itselleen hyvän ja monipuolisen treeniohjelman, mistä tulikin mieleeni, että jos on vinkata jotain valmiita lenkkeilyyn, kahvakuuliin, mäkijuoksuun ja kehonpainotreeneihin pohjautuvaa ohjelmaa, otan vastaan ajatuksia. Syksyn ja sateiden myötä palailen taas salille, tosin taidan suosiolla vaihtaa kauemmaksi.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
@sampio älä nyt puntteja ihan totaalitauolle jätä, vaan käy edes muutamia kertoja jumppaamassa kroppa läpi, vaikka hyviä suunnitelmia muuten olikin kuntoilulle. Itselläni ainakin hiukan pitempi tauko romahduttaa tavallaan koko touhun ja tuntuu kuin olisi ensimmäistä kertaa ikinä salilla tauon jälkeen ja bonuksena helvetin kipeä kroppa, vaikka kuinka varovasti aloittelisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio älä nyt puntteja ihan totaalitauolle jätä, vaan käy edes muutamia kertoja jumppaamassa kroppa läpi, vaikka hyviä suunnitelmia muuten olikin kuntoilulle. Itselläni ainakin hiukan pitempi tauko romahduttaa tavallaan koko touhun ja tuntuu kuin olisi ensimmäistä kertaa ikinä salilla tauon jälkeen ja bonuksena helvetin kipeä kroppa, vaikka kuinka varovasti aloittelisi.
Joo, kyllä tässä ainakin alkuun tule kerta pari viikossaan käytyä kyykkäilemässä pojan treenien aikana toisaalla, kun ei noita omia puitteita ehdin rakentelemaan heti kuitenkaan. Jos nyt tulee ollenkaan, kun käytettyjenkin kunnollisten tanko+painosettien hinnat ovat ymmärrettävästikin aika korkeita. Hyvät kelit vain kääntävät mielen aina siihen suuntaan, että miksi ihmeessä vääntää tunnin puolitoista salilla ja polkee päälle kuntopyörää, kun voisi riehua ulkona yhtälailla, siis minun tapauksessani. Toki treeni ei ole samanlaista, mutta lopulta mun tärkein tähtäimeni on hyvinvointi ja jaksaminen, voima ja lihasmassa on kuitenkin toissijaisia, jos ihan niitä fundamentaaleja treenaamisessa mietitään.
---
Onko muuten kukaan kokeillut vähän tällaista crossfitahtavaa settiä mavella kuin 100x100kg? Tai otin tuon tasaluvun alunperin 10000kg haasteen mukaan, kun huomasin, että helpoiten melkein menee noin. Sitten muokkasin siitä aikamääreisen ja otin tavoitteeksi ekan kokeiluni jälkeen 10 minuutin alituksen, mikä toteutui pari viikkoa sitten, 9.46 taisi olla aika. Tein minuutin sykleissä, mikä alkuun toki vaikutti turhan löysältä, mutta alussa säästyneet powerit kyllä ulosmitattiin viimeisen sarjan aikana, tai lähinnä alaselkä tuossa tulta otti mulla. Ekan setin vedin Fb:n päivityksen mukaan kaksi vuotta sitten ja aikaa meni pari sekkaa alle 20 minuuttia. Tuon jälkeen on mukaan tullut säännölliset pitkät kävelylenkit, juoksulenkit ja tekniikoiden tarkastamisen jälkeen myös salitreeni sai vakituisemman ja määrätietoisemman tahdin. Olen muutaman kerran kokeillut tuota 100x100:aa, viimeksi ennen joulua, muutoin treenaillut ihan normaalisti, ja tosiaan sellaista voimabodailua, kehonpainoilua ja lenkkeilyä, ja oli kyllä mukava huomata, että kehitystä on kiistatta tapahtunut, jos tätä haluaa mittarina käyttää. Ja miksi ei käyttäisi, aika kokonaisvaltainen liikehän tuo on.

Jos joku haluaa kokeilla, tuotahan voi varioida oman painonsa mukaan. Mulla kiloja on 92-93 eli n. kehonpaino +10%. Tai eihän tuo mavepainona ole suurimmalle osalle mitään, joten kevyempikin mavekuntoinen kaveri tuota satasta voi helposti kokeilla ja kymppi alittunee, jos yhtään aerobista on takana. Voinee kokeilla yhtälailla kyykkyynkin, itse en ole sitä tehnyt.
 
No niin, tässä lähdetään maanantaista eteenpäin salihommiin usean vuoden tauon jälkeen, vanhoja nostelutuloksia on turha lähteä katselemaan ja ikääkin on tullut 6v lisää siitä milloin edes viimeksi oikeasti salilla punttaamassa kävin, eli siis kaikki on muuttunut.

Ensimmäisenä aion alkaa nostamaan massaa, syön paljon ja tueksi tulee joku massanlisääjä mistä saa lisää energiaa kroppaan, raskas työ ja kaloreita kuluu muutenkin. Mikäs ois nykyään tuote? kombo? mistä sais kaiken tarvittavan nyt heti tähän alkuun? Kävin jo katselemassa tuotteita niin kyllähän niitä löytyy ja moneen hintaluokkaan.

Saisiko tällaisia apuja tähän teiltä jotka on asiassa tällä hetkellä ytimessä?

Luomu
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
^^ En tiedä, varmaan toi massan kertyminen myös paljon geeneissä. Ite sain autotallisalille kyykkyhäkin ja laakeroidun tangon tammikiussa 2018, niin paino nousi melko nopeasti 93kg - > sinne 105kg (183 pitkä) ja yhteistulos lähelle 500kg. Ja 2017 lokakuussa hölkkäilin vielä maratonin alle 5h ja painokin alle 90kg nippa nappa. Mutta niin vain neste, fläsä ja vähän lihastakin kertyi tosi nopeasti, ja paino nousi yli 100kiloon puolessa vuodessa. Varmasti vaikuttaa jo reilusti yli kolmekybäsenä jo hidastunut aineenvaihdunta ja geenit varmaan kanssa isossa roolissa, miten kroppaan kertyy tavaraa.

Nyt taas punttihommat vaihtunut kehonpainotreeniin, kahvakuulaan ja juoksuun&pyöräilyyn, sillä kiekkokaukalossa kulkee paremmin luistin, kun ei turhaa tavaraa vyötäröllä liikaa, vaikka voimatasotkin laskee.

Mutta huolehdit riittävästä kalorimäärästä ja prodesta, tyyli suht vapaa, kunhan et nyt ihan rypsiöljypullosta sentään pitkää huikkaa vedä :)
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko muuten kukaan kokeillut vähän tällaista crossfitahtavaa settiä mavella kuin 100x100kg? Tai otin tuon tasaluvun alunperin 10000kg haasteen mukaan, kun huomasin, että helpoiten melkein menee noin. Sitten muokkasin siitä aikamääreisen ja otin tavoitteeksi ekan kokeiluni jälkeen 10 minuutin alituksen, mikä toteutui pari viikkoa sitten, 9.46 taisi olla aika. Tein minuutin sykleissä, mikä alkuun toki vaikutti turhan löysältä, mutta alussa säästyneet powerit kyllä ulosmitattiin viimeisen sarjan aikana, tai lähinnä alaselkä tuossa tulta otti mulla. Ekan setin vedin Fb:n päivityksen mukaan kaksi vuotta sitten ja aikaa meni pari sekkaa alle 20 minuuttia. Tuon jälkeen on mukaan tullut säännölliset pitkät kävelylenkit, juoksulenkit ja tekniikoiden tarkastamisen jälkeen myös salitreeni sai vakituisemman ja määrätietoisemman tahdin. Olen muutaman kerran kokeillut tuota 100x100:aa, viimeksi ennen joulua, muutoin treenaillut ihan normaalisti, ja tosiaan sellaista voimabodailua, kehonpainoilua ja lenkkeilyä, ja oli kyllä mukava huomata, että kehitystä on kiistatta tapahtunut, jos tätä haluaa mittarina käyttää. Ja miksi ei käyttäisi, aika kokonaisvaltainen liikehän tuo on.

Jos joku haluaa kokeilla, tuotahan voi varioida oman painonsa mukaan. Mulla kiloja on 92-93 eli n. kehonpaino +10%. Tai eihän tuo mavepainona ole suurimmalle osalle mitään, joten kevyempikin mavekuntoinen kaveri tuota satasta voi helposti kokeilla ja kymppi alittunee, jos yhtään aerobista on takana. Voinee kokeilla yhtälailla kyykkyynkin, itse en ole sitä tehnyt.
Muutama vuosi sitten vedettiin kaverin kanssa 100x80kg, mutta takakyykkyä. Aikaa en muista, lopussa piti kyllä ottaa vähän enemmän lepoa. Sarjoja ensin 5x10 ja loput 10x5. Erinomainen harjoitus, kunhan ei taju lähde kesken kaiken.

Olin kyllä sen verran hyytelöä parissa vikassa sarjassa, että oli pakko käyttää tapojeni vastaisesti myös vyötä. Nykyisen raukkamaisen treenaamiseni (eli enemmän aerobisen) myötä olisi tyytyväinen jos tuo sama menisi 40 kilolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
JKL saa aika kovan luokan bodaus- ja voimatreenipaikan, kun PT Vatanen avaa Seppälään uuden PTV Gymin. En ole kyllä kummassakaan nykyisessä käynyt, mutta palautteen ja videoiden perusteella vaikuttavat rouheilta paikoilta vapaine painoineen ja harkituine laitteineen. Ja tietysti hienoa on jo tuo yrittäminen itsessään, kaverihan lähti käytännössä nollasta liikkeelle oman harrastuksensa pohjalta ja nyt työllistää porukkaa suoraan sekä välillisesti. Persoonasta ja noista lopun poseerauksista saa olla mitä mieltä tahansa, pointti ei nyt ole niissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En malttanut jättää salia kesäksi pois, kun kaupungin saleille oli saatavilla edullinen kesätarjous. No, nyt on tullut lenkkeiltyä ja saleiltua useamman kerran viikossa, kun loma sen mahdollistaa. Syömistä ja unta siihen kylkeen. Hiukan on haitannut tuo olkapää menoa, ja yläkropan työntävät liikkeet on menty aika kevyellä nyt reilun kuukauden ajan. Menin urpoilemaan liian aikaisin dippejä, ja sen verran ilmoitti itsestään olkapää, että jatketaan ihan rauhassa.

Tässä lomalla tosiaan voi aika rauhassa juosta ja voimailla, mutta kun muutaman viikon päästä palataan arkeen, pitäisi miettiä hiukan noita treenijakoja. Saliohjelmia ja -jaksoja löytyy netti väärällään, ja niistä itsekin hiukan tajuan jotain sekä kantapään kautta olen oppinut. Sen sijaan tuo lenkkeily on salin ohessa mysteeri. Juoksu on alkanut maistua viime aikoina hyvin, kun maltoin rauhassa hinkata ketävyyttä parina viime vuotena ylöspäin, mutta miten sen fiksusti upottaisi salitreenin kylkeen, on vielä pohdinnan alla. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä ihan siitä rytmityksestä, miten esim. neljä salia ja kolme lenkkiä kannattaisi viikon aikana vetää. Sali tullee olemaan kolmijakoinen ja tuo neljäs treenipäivä aloittaa uuden kierron. Tai näin olen suunnitellut.

Vai pitäisiko tehdä ihan jotain muuta? Rytmittää sali- ja juoksujaksoja siten, että toisen ollessa kovaa on toinen kevyempää viikkotasolla? Mulla ei siis lenkkeilyn osalta ole erityisiä tavoitteita kuin parantaa vain kuntoa pikkuhiljaa. Salin osalta on pari omaa tavoitetta vielä, vaikka ymmärrän, että tässä pikkuhiljaa alkaa ikä tulla maksimaalisen kehityksen eteen. Isoin tavoite ehkä on sitten sellainen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tyytyväisyys omaan oloon sekä ulkonäköön. Ei sillä, että voisin pahoin tai olisi tyytymätön itseeni, vaan jos joku asia on tehtävissä paremmin, tykkään niin tehdä asioissa, jotka minua kiinnostavat.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isoin tavoite ehkä on sitten sellainen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja tyytyväisyys omaan oloon sekä ulkonäköön.

Näin se tuleekin olla. Voimaharjoittelu ennustaa parempaa toimintakykyä vanhemmalla iällä. Erityisesti ikäihmisille olisi hyvä aktivoida lihaksia. Vuosia sitten tapasin töiden merkeissä erään palvelutalon salilla 94-vuotiaan miehen, joka treenasi siellä punttia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juoksuketjusta otin palasen tänne, ettei lähde rönsyilemään:
Syyskuussa alan keventää juoksuharjoittelua ja samalla treenaamaan kovempaa salilla. Silloin punttia 4-5 kertaa viikossa ja juoksua pari kertaa viikossa.
Millaisella jaolla teet punttia? Itse pyrin siis käymään kropan läpi alle viikossa, mutta nyt olen ajatellut priorisoida jalkoja ja tarkemmin mavea, että saisin oman tavoitteeni joskus toteen. Siinä samalla kyykkyä on parannettava ja toki nämä tukevat toisiaankin kehityksessä. Penkki mulla on ollut aina heikko eikä siihen auta nyt tämä olkapään krenkkaaminen, mutta sitä voi pikkuhiljaa rakentaa sivussa, kun ei mitään kummempaa tavoitetta ole kuin lähinnä pitää jonkinmoinen lihastasapaino yllä kropassa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Millaisella jaolla teet punttia?

Talvella 3-jakoinen: 1) rinta, olka, ojentaja (pääliike penkki tai pystypunnerrus, vaihdellen), 2) selkä, hauis (pääliike leuat lisäpainoilla, vaihdellen myötä-/vastaote), 3) jalat (pääliike vaihdellen kyykky/hack-kyykky/prässi). Kun juoksukausi käynnistyy, vaihtuu 2-jakoiseksi, jolloin teen jalkoja joka toinen kerta selkä-hauis -päivänä. Nyt kesällä, kun panostan juoksemiseen, treenaan n. kolme kertaa viikossa punttia ja teen vähän kaikkea kevyesti, jalkoja vähemmän/en juuri ollenkaan, ehkä joka toinen viikko 3 sarjan setin kyykkyä, hack-kyykkyä tai jalkaprässiä.
 
Piti tulla ihan vain hehkuttamaan hyvää oloa. Olen nyt muutaman vuoden saanut terveenä treenailla ja olo on kyllä mitä mainioin. Eilen nousi uusi ennätys leuanvedossa kun 40kg painoilla sain ykkösen ylös ja 15 lapulla meni kymmenen täysin puhdasta leukaa (elopainoa 74kg). Yhden käden leukaan en enää näillä vuosilla pyri, mutta 50 olisi mukava nostaa, mikä onkin tavoitteena. Muutenkin kroppa on sellaisessa kunnossa että jaksaa vaikka sen 3 tuntia tahkota biitsiä eikä puolikkaan juokseminen alle pariin tuntiin tuota mitään ongelmia. Pitää yrittää muistaa nauttia näistä hetkistä kun kroppa toimii, se kun ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys.

Sen verran kuitenkin kyselen vinkkejä jos täällä muita kimmoisuustreenejä harrastavia on, että onko kenelläkään mitään vinkkiä pompun kehittämiseen? Lihastohtorin teksti polymetrisestä harjoittelusta kimmoisuuden kehittämiseksi oli kyllä erinomaista luettavaa, mutta minua kiinnostaa joskus jollain on konkreettisia esimerkkejä/kokemuksia siitä, mikä treeni on tuottanut sinulle parhaiten tulosta, Lentopallossa kun tuosta olisi kovasti hyötyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös