Ei puhuta edes vuosikausista, vaan treeniä olisi syytä vaihdella jopa kuukauden välein. Syömiseen kannattaa panostaa, treenin jälkeinen ateria tärkein, ja tietysti riittäviin ja laadukkaisiin yöuniin palautumisen tehostamiseksi.
Itsellä on ikää nyt 50 vuotta. Olen aina tykännyt liikunnasta ja urheilusta, mutta en ole koskaan aiemmin treenannut niin kovaa kuin olen viimeiset 2-3 vuotta treenannut. Tuo on mun eräänlaista viidenkympin villitystä. Toiset laittaa tässä iässä moottoripyörän, itse ajattelin treenata jotta olisin sitten vanhempana ukkona "ihan hyvässä kunnossa".
Mulla on ollut aina enemmän ja vähemmän ylipainoa, mulla on isot luut :) Pikkuisen ovat olleet verenpaineet koholla ja 2-luokan diabetes riski olemassa. Tuosta syystä olen koettanut saada nyt työn/liikunnan - ruoan/ravinnon - levon/palautumisen -suhteen aiempaa parempaan balanssiin. Viime kesästä lähtien olen vetänyt melko tiukkaan, ja painokin on pudonnut 15 kiloa. Myös verenpaineet ja verensokerit ovat menossa parempaan suuntaan. Terveellisen ravinnon lisäksi viikko-ohjelmaan kuuluu venyttelyä/vatsalihastreeniä, crossfitiä, sählyä, spinniningiä, kävely-/sauvakävelylenkkejä, hyötyliikuntaa – tiukasta ohjelmasta huolimatta ei minulla ole ollut mitään ongelmia palautumisen suhteen. Nukun hyvin, jaksan hyvin, tuloksia tulee ja kehitystä tapahtuu.
Tässä kun on alkanut miettimään tämän prosessin hienosäätöä, niin mieleen on tullut tuo treenin jälkeinen ateria. Syön sen 5 ateriaa päivässä (aamupalaleivät, välipalat, lounas, välipalat, päivällinen, iltapala). Esimerkiksi päivinä (normaalityöpäivinä), jolloin käyn crossfitissä (klo 19-20), syön noin puolitoista tuntia ennen treeniä (noin klo 17 jälkeen) minun mittapuulla suhteellisen kevyesti, eli lautasellisen liha-/kala-/makkarakeittoa ja pari kauraleipäpalaa, jossa päällä kalkkunaa, juustoa ja kasviksia, ruokajuomana maitoa ja vettä. Mulla ei ole tuon aterian jälkeen maha täynnä, kun menen crossfit-treeniin, mutta jaksan treenata hyvin eikä ole treenin jälkeen niin mahdottoman nälkäkään. Treenin ja suihkun jälkeen syön yleensä lautasellisen mysliä, jossa on päällä jotain itse tehtyä marjakeittoa ja maustamatonta jugurttia sekä hedelmän (banaanin, omenan tai appelsiinin).
Paljonhan puhutaan, että treenin jälkeinen ateria on tärkeä. itsellä se on kuitenkin arkirytmistä johtuen mahdoton ajatus, että esimerkiksi tuonne crossfit tunnille menisin tyhjemmällä mahalla (ilman tuota ”päivällistä”) tai söisin tuon CT-treenin jälkeen lautasellisen lihakeittoa ja leipää. Mulle sopii todella hyvin tuo päivällinen ennen treeniä ja lautasellinen mysliä treenin jälkeen. Eikö loppujen lopuksi ole siitä kysymys, että elimistöllä on riittävästi polttoainetta treenin jälkeen – mielestäni se on aivan sama, onko se polttoaine nautittu ennen treeniä tai treenin jälkeen. Tärkeintä kuitenkin on, että sitä on polttoainetta elimistöllä. Mitä olette mieltä?