Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 991
  • 4 643

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Miten muilla on mennyt näin kesällä treenit? Moni valittelee ainakin lämpimistä säistä, ettei jaksa treenata salilla. Itseäni ei juuri ole haitannut.
Onnea, se on hieno fiilis, kun treeni kulkee.

En ymmärrä kesäkeventelijöitä. Kesä on parasta aikaa vetää punttia. Pumppi päälle ja baanalle.

Minulla on tosin ollut oikeastaan ylläpitotreeniä salilla, koska pääpaino on tällä hetkellä lajitreeneissä ja peleissä. Lepoa tulee liian vähän, ruokaa liian huonosti ja viinaa liikaa. No mutta elämä on mukavaa!
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En tiedä, mitä palstan asiantuntijat ovat tästä mieltä, mutta jalkaprässissä on välillä mukavaa testata omaa fyysistä ja henkistä kapasiteettia seuraavalla tavalla: prässiin painoa sen verran, että 10 toistoa menee melko mukavasti, mutta viidestoista toisto on jo epämukavuusalueella. Kolme sarjaa koko ajan samoilla painoilla siten, että ensin 10 toistoa, minuutin palautus, 20 toistoa, kahden minuutin palautus ja 30 toistoa. Viimeisen sarjan jälkeen ei tärise pelkästään jalat vaan ihan koko kroppa ja silmissä sumenee, mutta fiilis on mieletön kun toistoista numerot 23-30 on koko ajan ollut varma siitä, että se toisto on viimeinen :)

En ole asiantuntija, mutta miten helvetissä pystyy tekemään salilla jossain liikkeessä 30 toistoa, jos 15. toisto kyseisellä painolla on jo epämukavuusalueella? Eikö tuossa tilanteessa jo 20 toistoa pitäisi olla aika lailla maksimi?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
En ole asiantuntija, mutta miten helvetissä pystyy tekemään salilla jossain liikkeessä 30 toistoa, jos 15. toisto kyseisellä painolla on jo epämukavuusalueella? Eikö tuossa tilanteessa jo 20 toistoa pitäisi olla aika lailla maksimi?

Jalkaprässissä töitä tekevät jalat (ja pää), jotka ovat aina olleet vahvin osa-alueeni ja niiltä osin sietokykyni on venyvää sorttia. Millään muulla liikkeellä tuo ei onnistuisikaan. Kun vaikka mavessa siirrytään epämukavuusalueelle, saan enää vain pari-kolme toistoa lisää.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Chilango: Sähän voisit ottaa mukaan treeneihisi etukyykyt. Siinä joutuu kontrolloimaan keskivartaloa ihan eri tavalla kuin perus takakyykyssä. Lisäksi se on parempi selälle, koska selkä ei joudu olemaan kyyryssä.

Kyykky aina ensimmäisenä. Kuten tekisin myös kaikissa muissakin ohjelmissa. Vaikuttaa kuitenkin niin moniin lihaksiin ja vaatii näiltä lihaksilta myös hyvää tukea, että sitä ei ole hyvä tehdä väsyneenä. Jos on ensin väsytetty muita lihasryhmiä ja sitten ruvetaan kyykkäämään, niin ei kannata ihmetellä, jos jokin kohta vähän retkahtaa ja pieniä (tai isoja) loukkaantumisia tulee.

Kiitos neuvoista.
Homma vaan meni nyt vahan metsaan ku murtui varvas joten tuli taukoa.

Etukyykkya taatusti kokeilen, tarkotuksena nimenomaan on rasittaa enemman keskivartaloa ja tuo ainakin kuulostaa hyvalta.
Alkuun kyykkasin alussa mutta jossain vaiheessa, ihan vahingossa, tuli muutettua jarjestysta ja tuntu paremmalta lopussa.
Kyykatessa lopussa tuntuu etta saisin paremmin ne viimesetkin pistettya peliin.
Painot ei viela kuitenkaan niin korkeita ole etta vahinkoja olis tullut, ainakin viela homma tuntuu olevan hyvin kontrollissa. Katotaan sitten ku paastaan, tai jos paastaan, vahan isompiin painoihin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kuinka huolella lämmittelet? Kyykky voi tosiaan olla nihkeän makuinen alussa, jos pohjalla on vain muutama minuutti kuntopyörää.

Minä lämmittelen ennen kyykkyä ensin kolmisen minuuttia kuntopyörällä, sitten lämmitän hartiat pitkillä sarjoilla pystypunnerrusta, vipareita sivulle ja kiertäjäkalvosinliikkeitä. Sen jälkeen teen askelkyykkyä ja sumokyykkyä, minkä perään potkin kantapäitä perseeseen ja nostan polvia ylös muutaman spurtin. Lopettelen lämmittelyn muutaman sekunnin takareisi-, perse- ja alaselkävenytyksillä.

Lisäksi jos sarjapainojen on tarkoitus olla esimerkiksi 120 kiloa, aloitan tyhjällä tangolla, nostan 60 kiloon, 80:een, 100:aan, 110:een, 115:een ja siitä sarjapainoihin.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Kuinka huolella lämmittelet? Kyykky voi tosiaan olla nihkeän makuinen alussa, jos pohjalla on vain muutama minuutti kuntopyörää.

Minä lämmittelen ennen kyykkyä ensin kolmisen minuuttia kuntopyörällä, sitten lämmitän hartiat pitkillä sarjoilla pystypunnerrusta, vipareita sivulle ja kiertäjäkalvosinliikkeitä. Sen jälkeen teen askelkyykkyä ja sumokyykkyä, minkä perään potkin kantapäitä perseeseen ja nostan polvia ylös muutaman spurtin. Lopettelen lämmittelyn muutaman sekunnin takareisi-, perse- ja alaselkävenytyksillä.

Lisäksi jos sarjapainojen on tarkoitus olla esimerkiksi 120 kiloa, aloitan tyhjällä tangolla, nostan 60 kiloon, 80:een, 100:aan, 110:een, 115:een ja siitä sarjapainoihin.
Lammittely vois tosiaan olla parempi, 5 minuuttia jotain askelkonetta tms ja siihempa se jaa. Sarjat tosin on ihan samalla tavalla, eli alotan tyhjalla tangolla ja sen jalkeen ja ennen vikoja sarjapainoja teen neljilla painoilla.
En nyt kehtaa noitten sun numeroitten jalkeen laittaa kiloja :)

Kokeilen tuota jarjestysta vahan paremmalla lammittelylla kun saan tuon vi..n varpaan edes jonkinlaiseen kuntoon.

Tuli sellanen mieleen etta kun edellisen kerran treenasin painoilla 20 vuotta sitten, saleilla ei juurikaan kukaan tehnyt kyykkya ja rivea. Penkkia 3-4 eri laitteella, hauista samoin ja selkaa (yla-ja ala) taljoilla ja jalat prassilla jne.
Ja tietysti kaikki mahdollinen laitteilla, vapailla ei juurikaan tehty.
Missa vaiheessa ja miksi tuo muutos tuli? Vai onko mun mielikuvitusta ja vaarat salit?
Esmes tuo SS mita oon nyt tehnyt 5 kk on tuottanut huomattavasti paremmat tulokset kuin silla vanhalla tavalla vuosi salilla ja oon tosi tyytyvainen.

Voi olla etta tata jo kysyinkin aikasemmin mutta menkoot uusiksi.
 
...
Lisäksi jos sarjapainojen on tarkoitus olla esimerkiksi 120 kiloa, aloitan tyhjällä tangolla, nostan 60 kiloon, 80:een, 100:aan, 110:een, 115:een ja siitä sarjapainoihin.
Suosittelen kokeilemaan myös sitä, että teet nuo lämmittely sarjat aina johonkin 130-140 kiloon asti, ykkösinä toki vain loppupää. Siitä palautus sitten 120:n sarjapainoon. Parantaa hermotusta, eikä siten tuo sarjapaino tunnu niin raskaalta.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko antaa varustevinkki kaikille kuntosalilla kävijöille - hankin eilen edistyksellisen, kolmiosaisen shakerin. Koostuu kolmesta osasta - ensimmäinen on ihan normaali, sekoitussiivilällä ja tiukalla korkilla varustettu viiden desilitran veroinen putkilo. Sen alla on toinen, kiertämällä irtoava, neljään pienempää kaukaloon jaettu pienempi osa, johon voi laittaa esimerkiksi halutessaan vitamiinit tai lisäravinnepastillit. Ja kolmas osa on samoin kiertäen irroitettava pienempi osa, johon voi laittaa vaikka palautusjuomajauheen, salikortin, avaimet, rahaa tai jotain muuta tavaraa. Toimii erittäin hyvin esimerkiksi tilanteessa, jossa haluaa nauttia treenijuomat ( bcaa tms.) ja palautusjuomat samasta purnukasta tai sitten välttää avaimien tai salikortin katoamiset.

On jo vanha keksintö ja totta kai, ruotsalaisten keksimä. Ja ai niin, nimeltään smartshaker.

Ja tiedän, pukukoppeihin voi halutessaan jättää tiettyjä tavaroita.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Toki Gymlogin treenivinkit ovat varsin päteviä, mutta niitä tehdessä tulee muistaa se, että niitä antaa kehonrakentaja. Bodareilla on sellainen ominaisuus jota harvalla meillä perusjanareilla on, he pystyvät kohdistamaan treenin tarkasti haluttuun lihakseen ja osaavat hermottaa lihaksiansa oikealla tavalla.

Jos esimerkiksi vertailee kahden suurehkosti arvostamani mielipidevaikuttajan treenivinkkejä tässä asiassa, eli Nyyssölää ja Hulmia, ovat he hyvinkin eri mieltä siitä mitä siellä salilla tulisi käsien suhteen tehdä.

Kolmas homma joka tulee ottaa huomioon on se, että käsien lihakset ovat meillä kaikilla todella erilaiset, joka on ihmiskropassa suhteellisen poikkeuksellista. Lihaksien muoto, sijainti ja kiinnityskohdat vaihtelevat hyvinkin merkittävästi ihmisten välillä. Näin ollen universaaleja treenivinkkejä on paha antaa, vaan jokaisen tulisi kokeilla asiat itse.
Olen kokeillut reilut kaksi kuukautta supersarjoja. Treenit ovat aika samoja kuin ne ovat Nyyssölän Gymlogissa. Kokeilin alkuviikolla, kuinka monta toistoa saan tehtyä penkistä sadalla kilolla. Kahden kuukauden jälkeen ennätys parani kymmenellä toistolla, viidestätoista kahteenkymmeneen viiteen.

Jos nyt katsoo tuota minun 8 vko:n treeniä, niin jokainen viikko ei ollut supersarjaa. Treenasin kaksi viikkoa kovaa ja kolmas viikko oli "kevyempi". Tämä kevyempi treeni oli muuten samanlainen, mutta tauot olivat 3-5 minuuttia per sarja.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kävin kuntosalilla kehonkoostumusmittauksessa tänään ja täytyy sanoa, että treenaaminen sekä oikein syöminen kannattaa.

Rasvaprosentti (naisille hyvä on 21-33): 23,6
Viskeraalinen rasva (hyvä on 1-12): 2
Kehon metabolinen ikä: 17!!!

Kylläpä vetikin hymyn huulille.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suomimies kiertueella muuten pääsee maksutta mittaamaan kehonkoostumuksensa ym. Mukaan tulee parisivuinen raportti. Suosittelen.

Sitten asiaan. Onko kokemusta Tunturin soutulaitteista. Olen aina pitänyt soutulaitteista salillakin ja nyt olisi tarkoitus kotiin hankkia.
Tunturi r35 ja r60 mallit kiinnostavat. Kaikki huomiot ja kokemukset otetaan kiitollisina vastaan.
Soutulaitteet - Tunturi New Fitness
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Haluaisin aloittaa kuntosalilla käynnin, kun lihaskunto on ihan helvetin paskalla tasolla. Ihan "sukuvika" myös tuo, että ei luonnostaan mm. pyöräilemällä tai muuten saa edes pohjelihaksista normi käsivartta paksumpia (heh, tikkujalka aika olen ollut). Kestävyyskuntoa kyllä on ja sen 2-4 kertaa viikossa 30-130min lenkkejä juoksen, mikä milloinkin hyvältä tuntuu. Hitaasti, mutta hölkätä jaksan tuon reilun tunnin ilman, että seuraavana päivänä pahalta tuntuu. Nyt kun talvi on tulossa, niin pitäisi alkaa joskus salillakin käymään - talvella ei niin usein jaksa käydä juoksemassa, vaikka siihenkin on sopivat varusteet.

Pari kertaa olen tuon salilla käynnin yrittänyt aloittaa, mutta koskaan ei ole tuntunut "omalta jutulta". Itse siellä pienillä painoilla punasena joissain vanhassa t-paidassa, ja muut (niin, muka kaikki muut ;) naiset on siellä täydessä meikissä ja katsovat nenänvartta pitkin. Ei hemmetti, pitäs varmaan löytää joku sali jossa on vähän vähemmän pissiksiä. Siis porukalla on suunnilleen paita ja juomapullo samaa sävyä aina.

Toinen ongelma on se, että mulla on kaikki nivelet hiukan ylitaipuvia... ranteet pyörii, olkapäätkin taipuu periaatteessa liikaa taakse ja siksi ei meinaa saada edes alotettua noita liikkeitä (hyvin vaikea selittää). Fysioterapeutilta asti olen saanut sellaisen diagnoosin, että esim. selässä on ylitaipuva kohta taaksepäin(!) ja tämän takia esim. normi vatsalihasliikkeet ovat lähes mahdottomia.

Niin, siis mitään onhelmia ei selän kanssa ole ollut onneksi, mutta jotenkin sitä miettii että miten noita laitteita pitäisi käyttää, ettei itseään riko... ainakaan edellisellä salilla ei ohjaaja oikein osannut neuvoa.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomimies kiertueella muuten pääsee maksutta mittaamaan kehonkoostumuksensa ym. Mukaan tulee parisivuinen raportti. Suosittelen.

Sitten asiaan. Onko kokemusta Tunturin soutulaitteista. Olen aina pitänyt soutulaitteista salillakin ja nyt olisi tarkoitus kotiin hankkia.
Tunturi r35 ja r60 mallit kiinnostavat. Kaikki huomiot ja kokemukset otetaan kiitollisina vastaan.
Soutulaitteet - Tunturi New Fitness
Kehonkoostumusmittaukset varmaan ihan mielenkiintoista, mutta pääsääntöisesti jos hintaa on vähän tai ei ollenkaan luotettavuusaste on nollatasoa.

Tohon varsinaiseen kysymykseen voin sen verran kommentoida, että jos yhtään pidempiaikaista hankintaa suosittelet soutulaitteesta suosittelen ehdottomasti Concept 2 soutulaitetta, lukuunottamatta RowPerfectin vielä kalliimpia laitteita on tuo lähes ainoita oikeasti kestäviä ja toimivia malleja. Suomessa noita saa ainakin Finnrowing:lta. Toki hintaa on enemmän kuin noilla halpisversioilla, mutta niin on vastaavasti kestävyyttäkin. Nuo menettää arvoaan käytännössä hyvin vähän ja huolettuna ovat hyvinkin elinikäisiä hankintoja. Taitaa nyt kuulostaa vähän mainospuheelta, mutta sitä sen ei tarkoitus ole olla. Noita vähän enemmän käyttäneenä en kuitenkaan itse investoisi mihinkään muuhun soutulaitteeseen kuin Concept 2:n.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Soutaminen on kyllä hyvä lämmittelytapa ja nyt itseasiassa säiden huonontuessa ajattelin alkaa paukutella pidempiä lenkkejä soudellen. Lähisalissa ei ole kuin yksi Concept2, mutta päiväaikaan jos pääsen, ei käyttöä kovin paljon ole ja silloin viitsisi ehkä sen tunnin tai vaille hinkata siellä.

Olen Youtube-vakoillut tekniikoita ja yrittänyt löytää käytännössä sellaisen tyylin, jossa vauhti pysyy vaivatta tasaisena. Tuskin kovin täydellinen tekniikka vieläkään on, jos joku lajia harrastava sen näkee, mutta en nyt ainakaan polvia kierrä kapulalla, kuten aika moni tuntuu tekevän. Hirveän vaikeaa on muutenkin suhteuttaa omaa vauhdinpitoa, jos pidempää soutulenkkiä ajattelisi. Olen 7-10 minuutin lämppäreitä soutanut 2min/500m tahtiin ja tuntuisikin, että tuo voisi olla aika hyvä tahti pidemmällekin lenkille. Ehkä 2.05/500 metriä. Näillä spekseillä on tietysti vaikea sanoa mitään, mutta olisiko esim. Scadella harrastajana jotain näppituntumaa, iskeekö betonit reisiin ja pakaroihin kovinkin yllättäen kymmenen minuutin jälkeen, jos normaalisti lämmitellessä olo ei mitenkään rasittunut tuossa vaiheessa ole?
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari kertaa olen tuon salilla käynnin yrittänyt aloittaa, mutta koskaan ei ole tuntunut "omalta jutulta". Itse siellä pienillä painoilla punasena joissain vanhassa t-paidassa, ja muut (niin, muka kaikki muut ;) naiset on siellä täydessä meikissä ja katsovat nenänvartta pitkin. Ei hemmetti, pitäs varmaan löytää joku sali jossa on vähän vähemmän pissiksiä. Siis porukalla on suunnilleen paita ja juomapullo samaa sävyä aina.

Toinen ongelma on se, että mulla on kaikki nivelet hiukan ylitaipuvia... ranteet pyörii, olkapäätkin taipuu periaatteessa liikaa taakse ja siksi ei meinaa saada edes alotettua noita liikkeitä (hyvin vaikea selittää).

Toinen yliliikkuvanivelinen ilmoittautuu! Mulla lonkat, olkapäät, nilkat ja ranteet nuljuu ja paukkuu. Juuri muutama viikko sitten pään yli veto- liikkeessä vasen olkapää muljahti hetkeksi vähän pois paikaltaan - Onneksi meni spontaanisti takaisin, kun nousin ylös. Siitä säikähtäneenä olen alkanut tehdä noita kiertäjäkalvosinliikkeitä aina ennen olkapäiden tai rinnan treeniä. Se on kyllä selvästi auttanut, vaikka ihan naurettavilla yhden kilon käsipainoilla niitä olen pitkiä sarjoja vääntänyt. Muutoinkin olen huomannut, että treenaaminen auttaa siihen nivelten nuljumiseen ihan arjessakin - Mulla esimerkiksi ennen olkapäät lonksui aina, kun vaan sängyssä käänsin kylkeä. Lonkkien muljuminen selinmakuulle mennessäkin on loppunut ahkeralla kyykkäämisellä.

Ei kannata paskaakaan välittää niistä fitnesspimuista, anna mennä vaan omaan tahtiin. Jos tulee täydessä tällingissä salille, eikä edes hikoile, niin ei se kyllä mitään treeniä ole! Itse sulkeudun omaan soittolistaan niin tiukasti, etten jaksa enää keskittyä muitten pukeutumisiin tai tekemisiin ollenkaan. Suosittelen kyllä PT:n palkkaamista ainakin aluksi, ettei satu mitään ikävää, varsinkaan noiden sun nivelien kanssa.

Reeniä horo reeniä! ;) ;)
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari kertaa olen tuon salilla käynnin yrittänyt aloittaa, mutta koskaan ei ole tuntunut "omalta jutulta". Itse siellä pienillä painoilla punasena joissain vanhassa t-paidassa, ja muut (niin, muka kaikki muut ;) naiset on siellä täydessä meikissä ja katsovat nenänvartta pitkin. Ei hemmetti, pitäs varmaan löytää joku sali jossa on vähän vähemmän pissiksiä. Siis porukalla on suunnilleen paita ja juomapullo samaa sävyä aina.

Ötökkä, sun ei kannata ja tarvitse siellä salilla välittää muista. Jokainen on siellä salilla itseään varten ja harjoitustyylejä ja tavoitteita on hyvin erilaisia. Jos jonkun pääasiallinen tehtävä salilla on tarkkailla muita ja egoilla, on hän väärässä paikassa. Rohkeasti vaan sekaan ja kaikki ovat joskus nostelleet pieniä painoja. Pari neuvoa harrastuksesi tueksi - aloita yksinkertaisilla perusliikkeillä, kuten penkki, hauiskääntö, yksinkertaiset työntävät ja vetävät laitteet ( pystypunnerruskone jne.) ja taljavedot. Näin totut liikeratoihin ja opit sen, miten oma fysiikkasi reagoi eri harjoitteisiin. Ja muista, toistojen laatu ratkaisee, ei määrä. Jos tekniikka hajoaa, painoja alemmaksi.

Ja Youtubesta löytyy hyviä videoita, osa suomalaistenkin voimailijoiden ja kehonrakentajien esittäminä. Huom - he ovat tehneet videoita myös aloittelijoille ja näyttävät oikeat suoritustekniikat.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen 7-10 minuutin lämppäreitä soutanut 2min/500m tahtiin ja tuntuisikin, että tuo voisi olla aika hyvä tahti pidemmällekin lenkille. Ehkä 2.05/500 metriä. Näillä spekseillä on tietysti vaikea sanoa mitään, mutta olisiko esim. Scadella harrastajana jotain näppituntumaa, iskeekö betonit reisiin ja pakaroihin kovinkin yllättäen kymmenen minuutin jälkeen, jos normaalisti lämmitellessä olo ei mitenkään rasittunut tuossa vaiheessa ole?
Tekniikkaa kannattaa tosiaan vähitellen hioa kuntoon yksi asia kerrallaan. Youtubessa on tekniikan osalta sekä todella hyviä opastuksia että aivan ala-arvoisia. Tärkeintä kuitenkin, että reidet ja lantion alueen lihakset tekevät suurimman osan työstä. Selän isommat lihakset sitten tässä perässä ja kädet oikeastaan vain viimeistelevät vedon eikä niitä tarvitse erikseen edes hirveästi miettiä. Noin lyhyesti ja ytimekkäästi. Pidemmästä versiosta kasvaisi jo aikamoinen eepos. Oikean rytmin löytäminen on myös toinen tärkeä asia. Lämpissä ja peruskunto alueella liikkuvissa vedoissa kannattaa pyrkiä mataliin tahteihin, noin 18-20 alueelle jolloin vedon ja palautuksen suhde on noin 1/3. Kovemmissa vauhdeissa tuo suhde hiukan muuttuu, ehkä jonnekin 1/2 alueelle, mutta hirveää penkillä edestakas rymistelyä tulisi välttää ja palautuksen pitäisi pysyä jokseenkin rennon oloisena.

Vauhdeista on noin äkkiseltään vaikea sanoa. Omalla näppituntumalla normikokoisen ja -painoisen sekä kohtuu hyvän peruskunnon omaavan miehen peruskuntovauhti asettuu jonnekin 2:05-2:15 alueelle kun tekniikka on ainakin auttavasti kunnossa. Sykemittarista on tietenkin apua vauhdin arvioimisessa. Itselläni menee tällä hetkellä tommoiset pitkät (noin tunnin) treenit tommosta 2:05 vauhtia suunnilleen. 2000m menee semmosta 1:39-1:40 vauhtia. Jos nyt noi antaa yhtään osviittaa. Eli voit varmaan ihan hyvin vetää tollasta 2:05 vauhtia.
 

rytky

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers
Moro vaan kaikki jatkiksen Arnoldit! Ajattelin, että ehkä tästä ketjusta löytyisi apua treeniongelmiini, eli olen käynyt salilla noin kuusi vuotta, melkeinpä niin että aina kun kunto on alkanut olemaan kova ja lihakset ihan hyvässä tikissä, onkin motivaatio kadonnut ja siitä seurannut 2-4 kuukauden salikortin tyhjän maksaminen. Sitten aina takaisin salille kun peilistä katsoessa huomaa että pömppis on taas päässyt kasvamaan ja lihakset surkastumaan, aloittaakseen vain kaiken työn alusta.

Olen koko ajan treenannut nelijakoisella ohjelmalla kehonrakennustyyppisiä sarjoja, eli 4x8-12 toistoa. Nyt tämä treeni tökkii niin pahasti, niin kehityksen kuin motivaationkin suhteen, että pakko saada jotain muutosta aikaiseksi. Olen huomannut että maksimivoimani eivät ole läheskään sillä tasolla, millä ne pitäisivät olla. Nyt aion aloittaa kolmijakoisen treeniohjelman, jossa päivät jakautuvat penkin, maastavedon ja kyykyn ympärille, tavoitteena kaikissa maksimimäärän kehitykset. Painoa minulla on nyt reilu 80 kg, tavoitteena ainakin alkuun olisi penkkiin 120 kg, maastavetoon 160 kg ja kyykkyyn 140 kg.

Eli minkälaisia sarja- ja toistomääriä kannattaisi alkaa tekemään? Onko omia kokemuksia? Ja mitä muita ns. tukiliikkeitä tekisin kullekkin liikkelle?
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Perusliikkeitä ja treeni pitää tehdä siellä missä pöllähtää magnesium ja haisee hiki eikä diskopoppi pauhaa. Perustana 5x5 ja muutaman viikon välein kakkosia ja seuraava treeni pitkiä sarjoja kevyemmin. Leukoja vedellään 3-4 sarjaa niin monta kuin menee. Lisää rautaa tankoon, kun viimeinen sarja tulee niin että jää paukkuja varastoon.
maanantaina rinnalleveto/tempaus, penkki, kyykky
keskiviikkona raaka työntö, maastaveto, leuanveto
perjantaina penkki, etukyykky, dippi
Vatsoja väännellään jos huvittaa, kapeaa penkkiä joskus,viikon toisen penkin olen tehnyt kevyemmin.
Vanhan liiton ohjelma jolla Hakalin nuorten miesten hartioita on levitetty vuosikymmenet.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli minkälaisia sarja- ja toistomääriä kannattaisi alkaa tekemään? Onko omia kokemuksia? Ja mitä muita ns. tukiliikkeitä tekisin kullekkin liikkelle?

Tähän saa ihan varmasti useita erilaisia vastauksia, riippuen siltä keneltä kysyy. Voimakkaan tavoitteellisesti treenaavista osa on sitä mieltä, että laatu ratkaise eikä niinkään määrät ja osa taas uskoo korkeaan volyymiin. Mun mielestä kannattaa kokeilla mikä itselleen sopii parhaiten ja hienosäätää kehityksen ja tuntemusten mukaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että ihmiset ovat fysiologisesti hyvinkin erilaisia ja hermotusvaste on erilainen. Itselleni esimerkiksi peruspenkkipunnerruksen tekeminen suorilla sarjoilla on totaalisen turhaa, koska en pysty koordinoimaan kroppaani lähellekään optimaalisesti siten, että tuntuma menisi riittävästi oikeisiin paikkoihin. Alaviistopenkissä ja vinopenkissä alkaakin sitten tapahtua jo enemmän.

Tasapainoisesti työntäviä ja vetäviä liikkeitä, vaihtelun vuoksi välillä pudotussarjoja ja negatiivisia ja korkean volyymin intensiteettisarjoja. Ja lisäksi kannattaa pitää treeniohjelmassa suhteellisen laaja liikevalikoima, koska näin varmistaa sen, että treeni ei kärsi siitä, että jossain liikkeessä jää väärä suoritustyyli päälle tai että painojen noustessa 'ei-päätreenattava' lihas alkaa kompensoimaan liikettä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Toinen yliliikkuvanivelinen ilmoittautuu! Mulla lonkat, olkapäät, nilkat ja ranteet nuljuu ja paukkuu. Juuri muutama viikko sitten pään yli veto- liikkeessä vasen olkapää muljahti hetkeksi vähän pois paikaltaan - Onneksi meni spontaanisti takaisin, kun nousin ylös. Siitä säikähtäneenä olen alkanut tehdä noita kiertäjäkalvosinliikkeitä aina ennen olkapäiden tai rinnan treeniä. Se on kyllä selvästi auttanut, vaikka ihan naurettavilla yhden kilon käsipainoilla niitä olen pitkiä sarjoja vääntänyt. Muutoinkin olen huomannut, että treenaaminen auttaa siihen nivelten nuljumiseen ihan arjessakin - Mulla esimerkiksi ennen olkapäät lonksui aina, kun vaan sängyssä käänsin kylkeä. Lonkkien muljuminen selinmakuulle mennessäkin on loppunut ahkeralla kyykkäämisellä.
Mulla ei onneksi muljahtele nivelet sentään (paitsi nyt on pieni treenitauko, kun astuin tyjän päälle ja nilkka hiukan vääntyi - oma moka), en saa niitä edes naksumaan. Huomaa vaan monessa liikkeessä, että siihen itse liikkeen tekemiseen ei saa yhtään voimaa, kun kroppa on heti aluksi "väärässä asennossa". Monia liikkeitä ei voi kunnolla tehdä, kun sattuu esim. ranteisiin, kun ne liikkuu niin paljon taaksepäin. Muutenkin tuntuu, että kroppa "sopii" harvaan noihin salilaitteisiin. Osasyy varmaan ihan täysi kokemattomuus saleiluun, mutta uskon että on myös yliliikkuvuus.

Esim. atsalihasliike ei tosiaan onnistu perinteisellä tavalla ollenkaan, en vana saa niitä kyynärpäitä polviin. Fysioterapeutti sanoi, että selässä on ylitaipuva kohta taaksepäin, ja se ilmeisesti tuota vaikeuttaa. Selkälihaksia taas sain edellisessä kuntotestissä niin monta, että siitä tuli arvosanaksi kiitettävä :) Sillankin saa tehtyä ilman ongelmia (joo, ei ehkä varsinaista lihaskuntoa tuohon tarvitse).

Hiukan näin jälkeenpäin olen katkera yläasteen liikunnanopettajalleni, joka antoi minulle kuntotestin "venytysosiosta" hylätyn, kun en yltänyt varpaisiin. Silloin opettaja oli vieressä ja katsoi, että polvet on niin suorat kun voi olla, mutta mullahan nekin taipuu vähän taakse ja siinä asennossa menee koko yläkroppa "lukkoon". Muutenkin olen aina luullut, että olen jäykkä ihminen kun nimenomaan tuo selkä aina "lukkiutuu" jos polvet on väärässä asennossa.

No, ensi viikolla olisi tarkoitus saleilu aloittaa, nyt tosiaan nilkan takia itsellä lyhyt täyskielto ollut liikuntaan. Koville ottaa!
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Tervehdys arvon muskelimiehet.

En tiedä kuuluisiko tätä edes tähän osioon kirjoittaa mutta kirjoitampa kuitenkin. Onko täällä ketään joka olisi treenaillut kahvakuulalla ja jos on niin millaista settiä vedätte? Millaisia liikkeitä, millaisilla painoilla ja mitkä ovat sarjojen kestot? Ja mitä mieltä olette yleensäkin kahvakuula touhuista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Youtubessa on tekniikan osalta sekä todella hyviä opastuksia että aivan ala-arvoisia.
Kiitokset heti alkuun kommenteistasi! Luin ne jo tuoreeltaan, mutta en ehtinyt heti reagoida, ja sitten unohtuikin koko juttu. Lainaukseeni sen verran, että esim. tätä olen katsellut. Vaikuttaa maalikon kokemuksiin hyvältä, mutta toivottavasti ei ole kuitenkaan Soinin myymästä perseestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös