Nyyt pitää pikkasen jarrua laittaa ja himmailla.
Toki Gymlogin treenivinkit ovat varsin päteviä, mutta niitä tehdessä tulee muistaa se, että niitä antaa kehonrakentaja. Bodareilla on sellainen ominaisuus jota harvalla meillä perusjanareilla on, he pystyvät kohdistamaan treenin tarkasti haluttuun lihakseen ja osaavat hermottaa lihaksiansa oikealla tavalla.
Jos esimerkiksi vertailee kahden suurehkosti arvostamani mielipidevaikuttajan treenivinkkejä tässä asiassa, eli Nyyssölää ja Hulmia, ovat he hyvinkin eri mieltä siitä mitä siellä salilla tulisi käsien suhteen tehdä.
Kolmas homma joka tulee ottaa huomioon on se, että käsien lihakset ovat meillä kaikilla todella erilaiset, joka on ihmiskropassa suhteellisen poikkeuksellista. Lihaksien muoto, sijainti ja kiinnityskohdat vaihtelevat hyvinkin merkittävästi ihmisten välillä. Näin ollen universaaleja treenivinkkejä on paha antaa, vaan jokaisen tulisi kokeilla asiat itse.
Alla listaan perusperjaatteitani ja perustreenejäni, jokainen voi sitten ottaa onkeensa sen minkä ottaa. Suurin osa asioista on johdettu Hulmin mietteistä ja todettu ainakin minulle toimivaksi.
Prinssiipit:
1: Keskity, että treenaat sitä lihasta mitä haluat.
-Jos esimerkiksi hauista treenatessa tulee ranteet kipeäksi, vähennä painoja ja tarkista liikettä.
2: Poista kaikki muu liike liikkeistä
-Hauista treenatessa käsi on samassa asennossa ylhäällä ja alhaalla. Eli ranteen kääntö pois.
3: Toistomäärät 5-12 sarjaa kohden. Mielummin jopa 6-10.
-Tähän väliin sitten isoarska huutaa, että 21! Arskan 3*7 on todella hyvä treeni. Se vaan hapottaa niin raskaasti, että jos sen alkuun tekee, niin lopputreeni menee suhteettoman hankalaksi.
Liikkeet:
1: Hauiskääntö tangolla seisten
-Keskity, että kroppa ei muuten liiku, ja keskity siihen, että teet liikkeen hauiksella. Eli ranteet, selkä tai olkapää ei sisällä tuntoja, vaan kaikki menee hauikseen. Itse tiputin tässä harjoitteessa painoja noin 20%, jotta sain Hulmin ohjeiden mukaisen lopputuloksen, hauis tuntuu - ranne ei.
2: Hammerkääntö seisten
-Huomaa se, että käsi on hammer asennossa sekä alhaalla että ylhäällä, muussa tapauksessa ranne tekee osan työn kuorman siirtämisessä. Tätä olen tehnyt tiputus sarjoina. Aloitan painolla jolla saan tehtyä n. 2 toistoa kättä kohden, koko sarjassa teen 6-12 toistoa, vähän päivän mukaan.
3: Hauiskääntö vinopenkissä
-Tästä liikkeestä en ole vielä ollut itse ihan varma, mutta koska Hulmi sitä hyvänä piti, niin harjoittelen sitä edelleen. Eli normaali hauiskääntö ja keskity taas siihen, että käsi on samassa asennossa molemmissä päissä, nyt rystyset itseä kohden.
Näiden lisäksi tulee sitten lopputreeniin tehtyä polttosarjoja joko skottipenkillä tai sitten taljassa. Viime aikoina olen keskittynyt tekemään hauisliikkeet ensin, ja vasta sen jälkeen ojentajat. On tuntunut ainakin vielä toimivan. Vähän tämä järjestely pidentää treeniä, mutta olkoon.
Niin, ja koska käden ympärysmitasta 2/3 on ojentajaa, niin muista treenata ojentajaa myös. Kaksi ehdotonta kuningasliikettä ainakin omasta mielestäni ojentajalle on kapeapenkki, ja vedot taljassa narulla. Sitten näitä kahta voi vähän yrittää soveltaa tai yhdistää. Jos ojentajaa haluaa kasvattaa, niin ne kannattaa treenata eri päivänä kuin rinta. Ja mielummin treenijärjestyksessä ennen rintaa.
Tässäpä vähän omia mietteitäni, mitkä olen kokenut toimivaksi. Minulla hauislihas on suhteellisen pitkä, joka tarkoittaa sitä, että varsinaista terävää muotoa siihen en saa. Jos lihas on taas lyhyempi ja "ärhäkkäämpi", soveltuva treeni on todennäköisesti eri.