Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 934 606
  • 4 657

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vatsalihaksia ei saa edelleenkään väheksyä, niiden tehtävä on ihan jossain muualla kuin voimannostoa auttamassa, ehkä tärkein yksittäinen lihasryhmä arjessa viitaten edellisiin pointteihini coresta ja jos istumaannousut tympii niin siinä himan matolla voi tehdä vaikka mitä muuta tehokasta vatsatreeniä ilman apuvälineitä mitä itse suosittelen koska silloin vähentää tarvetta olla salilla tehdäkseen mielekästä vatsatreeniä. Makuasioitahan nämäkin, mutta itse korostan aina säännöllisyyttä ja helppoutta, silloin treeni on mukana arjessa ja nimenomaan helppoa kun ei tarvita apuvälineitä/salia.

_

Minä en missään nimessä väheksy vatsalihaksia, kommentissani oli tarkoitus olla pieni sarkastinen vivahde, joka ehkä jäi huomaamatta :) Voimapyörä ei muuten maksa paljoa ja sen sekä harjoittelua kestävän alustan voi ostaa kotiinkin.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä en missään nimessä väheksy vatsalihaksia, kommentissani oli tarkoitus olla pieni sarkastinen vivahde, joka ehkä jäi huomaamatta :) Voimapyörä ei muuten maksa paljoa ja sen sekä harjoittelua kestävän alustan voi ostaa kotiinkin.
Jep, väheksyminen oli ehkä vähän kärjistetty, jotenkin muodostunut sellainen kuva että olet näistä perusasioista enemmänkin kuin hyvin perillä. Voimapyörään sellainen vinkki jos sitä ei satu salilta löytymään, itselleni tutumpi versio on hauistangolla rullata esim viiden kilon levyt päissä samaa liikettä ja näin kun ollaan lätkäpalstalla niin tiedän faktana että noin 10 vuotta sitten tätä tehtiin narrien punttitreeneissäkin. Hyvä liike kunhan tosiaan on perushallintaa kohdallaan, ei voi suositella ihan aloittelijalle.

_

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitan laskun sinulle, mikäli en ole tyytyväinen ;)

Totta. Minäkin amatöörinä huomaan toista hieroessani heti, missä on epätasaisuuksia tai kireyttä ja jännitystä, joten ilman muuta ammattilaisenkin pitää ne huomata.

Ai niin, sinähän myös kyselit näistä hieronnoista, kävitkö ja missä?

Olisi mukava kuulla kommentteja, niin mietin vaan että onkohan oman arviontikykyni sumentanut hierojakoulun sirpsakat ja hyväotteiset naishierojat. :)

_

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai niin, sinähän myös kyselit näistä hieronnoista, kävitkö ja missä?

Olisi mukava kuulla kommentteja, niin mietin vaan että onkohan oman arviontikykyni sumentanut hierojakoulun sirpsakat ja hyväotteiset naishierojat. :)

Kävin juu, kiitoksia vaan. Päädyin Hieronta-akatemiaan kun sain lyhyellä varoitusajalla 45 minuutin selkähieronnan. Hieroja ei ollut sirpsakka eikä nainen, vaan entinen SM-voimanostajamies. Ihan hyvillä mielin maksoin parikymppiä siitä, että vasen olkapää *) lakkasi pitämästä hassua ääntä penkatessa ja siitä, että isokokoinen karju kommentoi / väitti mun selästä löytyvän ihan lihaakin :)

*) Yritän opetella pois vasemmalla kyljellä vähän oudossa asennossa nukkumisesta...

Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voiko sellaista ihmiskehoa olla olemassa että olisi iso maha mutta puhtaita vatsalihasliikkeitä jaksaisi silti tehdä kiitettävällä tahdilla.

Tuli vielä tästä Rixa88:n pohdiskelusta mieleen Big Country Nelson tuolta MMA:n puolelta, kaverihan ottelee huipulla ja ainakin vielä ihan äskettäin omasi kunnon röllin ja silti teräksisessä kunnossa. Niin ja aivan varmasti sixpack kunnossa tuon säkin alla. Tavaramerkkinä vieläpä aina voitokkaan matsin jälkeen hypätä sen parimetrisen verkkoaidan päälle sekä aina hyväilee mahaansa arsyttääkseen arvostelijoita joiden mielestä hänen pitäisi laihduttaa päästäkseen huipulle.
Tuossa miestä koko komeudessaan google kuvahausta:
https://www.google.fi/search?q=big ...=univ&sa=X&ei=Kop1VJiCJpHoaMTmAQ&ved=0CCIQsAQ

_

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kylläpä naurattaa taas salilla tähän aikaan vuodesta nämä kaikki "himobulkkaajat" jotka syövät itsensä sellaiseen kuntoon että perse, naama ja manboobsit roikkuvat kun haetaan voimaa. Onko se oikeasti sen arvoista olla puolet vuodessa tuossa kunnossa, että on sitten hirvittävä työ kiduttaa itseään kun yrittää saada noita läskejä pois?

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitä on kuunnellut näitä juttuja niin ilmeisesti tämä proteiini ja lisäravinnevillitys on lähtenyt lapasesta aika monelta. Jokunen vuosi itsekin törmäsin salilla kvereihin jotka veti proteiinipirtelöitä joka päivä vaikkei olisi ollutkaan salipäivä, eli siitä lisäproteiinista tuli arkea. Jokaisen on hyvä perehtyä lisäravinteiden etuihin ja haittoihin, selvittää oma ravinnonsaanti ja vasta sen jälkeen miettiä olisiko pirtelöille tarvetta.

Itse olen himmaillut jo joka arkipäiväiset salitouhut, mutta näin jälkikäteen voisi sanoa että kun oma salitreeni oli tiukimmillaan sen noin 5 krt viikossa niin nuorempana riitti täysin runsas lounas ja päivällinen. Mutta 30v jälkeen läski alkoi kertymään ja oma arkirytmi oli sellainen että en päässyt salilta suoraan ruokapöytään joten oli hyvä tankata treenin jälkeen se yksi palauttava proteiinipirtelö missä hiukan hiilareita mukana, se auttoi huomattavasti verrattuna siihen että olisin ollut pari tuntia ilman safkaa treenin jälkeen. Ja myös pirtelö voi olla paikallaan jos haluaa edullisesti tankata proteiinia ilman rasvaa, mutta edelleenkin selvittäkää se ravinnon tarve ja proteiinit mitä saatte muista aterioista, liikakaan ei ole hyvästä.

_

Jeffrey

Jäsen
Mitä on kuunnellut näitä juttuja niin ilmeisesti tämä proteiini ja lisäravinnevillitys on lähtenyt lapasesta aika monelta. ....
Mutta 30v jälkeen läski alkoi kertymään ja oma arkirytmi oli sellainen että en päässyt salilta suoraan ruokapöytään joten oli hyvä tankata treenin jälkeen se yksi palauttava proteiinipirtelö missä hiukan hiilareita mukana, se auttoi huomattavasti verrattuna siihen että olisin ollut pari tuntia ilman safkaa treenin jälkeen. ...

_

Lisäravinteiden demonisointi on kyllä lähes yhtä tyhmää, kuin myös niiden käyttämättä jättäminen.

Ei siinä toki mitään, jos ei sen erityisemmin tavoitteellisesti treenaa. Proteiinin saanti on kuitenkin kiistatta melko tärkeää tässä hommassa, palautusjuoman saaminen vieläkin tärkeämpää. Palautusjuomassa myös hiilarien rooli korostuu ja proteiinien ja hiilarien suhde olisi hyvä olla siellä 50/50. Ja miksikö palautusjuoma on tärkeä? No tietysti ensimmäinen syy tähän on se, että on tieteellisesti todistettu, että ravintoa tarvitsisi mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen, mielellään kuitenkin viimeistään 30min treenin jälkeen, muuten sen teho laskee. On sanomattakin selvä, että on melkoinen temppu päästä syömään 30min treenin jälkeen. Varsinkin jos treenaat kovaa, ei ruokaa välttämättä tee mieli heti treenin jälkeen. Toki tuo hyvä ruoka pitäisi myös syödä mahdollisimman nopeasti treenin jälkeen. Palautusjuoma on tärkeä myös siitä syystä, että yleensä niissä on palautumiseen optimoitu sekoitus eri aminohappoja. Aminohapot leusiini ja arginiini, sekä kreatiini ovat varsinkin sellaisia ravinteita joiden teho on todistettu tieteellisesti. Näitä alan harrastajat sitten tankkaavat palareissaan, ruuasta näiden saaminen sitten jo vaatii melkoisen tarkkaa suunnittelua.

On varmasti totta, että lisäravinne ja proteiini -villitys on osin lähtenyt lapasesta. Bulkkauksessa on myös totta, että ylensyöminen rasittaa elimistöä ihan samallatavalla, ravinnon "puhtaudesta" huolimatta. Lisäksi suurista plussa kaloreista ei nyt varmasti enää mitään hyötyä ole. Se nyt sitten, että kuinkapaljon kukakin proteiinia tarvitsee, on henkilökohtaista. Proteiinien suuri syöminen saattaa lisätä myös vatsavaivoja, joskin totuttelemalla niistä pääsee yleensä eroon. Kuitenkin proteiini suositus on nykyään kovaa treenaavalle siellä 2,5-3g/painokilo päivässä. Itselläni tämä tarkoittaa sitä n. 350g proteiinia päivässä. Kyllähän tämän saa normiruuallakin, mikäli on koko päivän oman jääkaappinsa äärellä. Mikäli sitten on puuhissa päivän, niin kyllä siinä melkein jo jotain lisäproteiinia tarvitsee, ravinnot saadakseen.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kylläpä naurattaa taas salilla tähän aikaan vuodesta nämä kaikki "himobulkkaajat" jotka syövät itsensä sellaiseen kuntoon että perse, naama ja manboobsit roikkuvat kun haetaan voimaa. Onko se oikeasti sen arvoista olla puolet vuodessa tuossa kunnossa, että on sitten hirvittävä työ kiduttaa itseään kun yrittää saada noita läskejä pois?

Niin no jos haluaa kasvaa, niin välillä on hyvä lyödä touhu ihan läskiksi. Se nyt vaan on karu fakta, että bulkkaamalla sitä massaa saa parhaiten ellei ole itäsaksalaista vitamiinivarastoa hallussa. Pääosin bulkkaajat tuntuvat tietävän mitä tekevät, niin harvalle se röllykkä jää siihen vyötärölle bulkin jälkeen. Bulkkaamisen seurauksena kuitenkin herrat yleensä kasvavat enemmän kuin se koko vuoden nälkäkurjen mitoissa vetävä kanssatoveri, joten minä en ainakaan pidä "himobulkkaajia" mitenkään naurettavina tyyppeinä. Siellä salilla nyt kuitenkin käydään kasvamassa eiks je?

Sehän nyt on vaan tosiasia lisäravinteista, että se proteiini on ehdottoman tärkeintä ottaa samantien treenin jälkeen, koska silloin lihasproteiinien rakentuminen on suurimmillaan. Jos et saa treenin jälkeen "nopeasti" sitä proteiinia, niin tämä näkyy suoraan lihasten kasvussa. Harva kuitenkin jaksaa vetää samantien kanaa naamariin treenin jälkeen, niin paljon helpompihan tuo on pullosta vetää.

Aminohappolisistä olen huomannut olevan apua treenatessa ja ennen treeniä. Toki tästä saa osittain kiittää tauriinia, mutta silti on hyvä vetää treenin aikana jotain Octanen tyyppistä tavaraa. Myös nämä multivitamiini-boostit ja omega-3:set ovat kyllä näkyneet heti jaksamisessa ja vartalon käyttäytymisessä. Argiinihan on turhaa ainetta uusien tutkimusten mukaan, eikä se lisää millään tavoin valtimoverenkiertoa, tätähä nyt näistä aminohappokomplekseista löytyy ja sitä myös erikseen myydään.

Sinänsä on huvittavaa kuinka lisäravinteet yhdistetään aina suoraan tuohon salitouhuun. Jokaisen urheilua vähänkin enemmän harrastavan kannattaa ottaa lisäravinteita, jos haluaa saada enemmän itsestään irti.

@KiVi - Oireet viittaisivat aika pitkälti venähtäneeseen reiteen? Toivottavasti tajusit laittaa jäitä.

Viimeksi muokattu:

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
@KiVi - Oireet viittaisivat aika pitkälti venähtäneeseen reiteen? Toivottavasti tajusit laittaa jäitä.
Olisiko tosiaan ollut venähdys. Oireet eivät tosin tuntuneet venähdykseltä siten kuin minä olen luullut venähdyksen oirehtivan. Tai siis olen luullut, että venähdys koskee jossain tietyssä asennossa ja tuntuu "väärältä" kivulta. Minun kipuni oli jatkuvaa ja asennosta riippumatonta. Lisäksi se tuntui tyypiltään "hyvältä" kivulta - jokseenkin sarjan jälkeiseltä yli menneeltä lihasväsymykseltä.

En tosin tiedä mitään venähdyksistä.

Heikosti asiaan liittyen: sunnuntaina tuli kolmas aivotärähdys vuoden sisään. Ensimmäistä kertaa seuraava päivä meni sängyn pohjalla, koska oli niin paska olo. Tänään ajattelin käydä hakemassa vähän lämpöä salilla ja katsoa, mitä pää tuumii. Vituttaa huolella, jos kolina alkaa yleistyä.

Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Jos tuntuu, että treenaamiseen ei oikein ole aikaa eikä jaksa viettää pitkiä aikoja salilla, niin kokeilkaas Tabata -treeniä ja johan loppuu tekosyyt. Homman ideana on tehdä neljän minuutin sisäällä 20 sekuntia toistoja, 10 sekuntia lepoa ja taas 20 sekuntia toistoja. Tämä kombo tehdään kahdeksan kertaa. Käytännössä pystyt treenaamaan kropan läpi 20 minuutissa ja treeni toimii lähes missä tahansa lihaskuntoliikkeessä sekä myös juoksutreenissä.
Kirjoittelin jokin aika sitten blogiini asiasta lisää, siitä seuraavan linkin takana juttua http://laamanaama.blogspot.fi/2014/10/tabata-pikatreenien-aatelia.html

Olisiko tosiaan ollut venähdys. Oireet eivät tosin tuntuneet venähdykseltä siten kuin minä olen luullut venähdyksen oirehtivan. Tai siis olen luullut, että venähdys koskee jossain tietyssä asennossa ja tuntuu "väärältä" kivulta. Minun kipuni oli jatkuvaa ja asennosta riippumatonta. Lisäksi se tuntui tyypiltään "hyvältä" kivulta - jokseenkin sarjan jälkeiseltä yli menneeltä lihasväsymykseltä.
Voihan se venähdys olla, mutta jos kivut katoavat nopeasti, niin vika löytyy vain liian kovaa suoritetusta treenistä. Eli sinun kroppasi ei ole tottunut tuon tehoiseen treenaamiseen, jolloin suositellaan yleensä "sisäänajoa" uusien ohjelmien kanssa. Jos polttelu jatkuu, niin ensihoitona parasta on jää samantien kuin se alkaa. Hierontoja on myös hyvä ottaa, koska silloin lihaksia saadaan rentoutettua.

Käytännössä tuo polttelu johtuu siitä, että lihakseen tulee pieni repeytymiä, jotka sitten proteiini "kutoo" yhteen ja täten lihas kasvaa, kun sen venyy samalla.

Jeffrey

Jäsen
Argiinihan on turhaa ainetta uusien tutkimusten mukaan, eikä se lisää millään tavoin valtimoverenkiertoa, tätähä nyt näistä aminohappokomplekseista löytyy ja sitä myös erikseen myydään.

Uusin ei toki ole aina se paras ja luotettavin. Itse koin arginiinin erittäin hyvänä buusterina sen käytön alkuaikoina. Valitettavasti tuo suurin hyöty siitä katosi melko nopeasti, tai ainakaan en sitä enää erikseen noteeraanut. Yksi ainoista aminohappolisistä, joiden vaikutuksen olen pystynyt tuntemaan, Kauaksi on tultu tosiaan niistä ajoista kun bodarit nauttivat raakoja kananmunia ja söivät omaa miestuotostaan. Luojan kiitos, arginiinia saa tosiaan nykyään myös purkissa, vaikka kovasti se tuoksuukin sille itselleen.

Arginiini on ilmeisen tärkeä aminohappo ihmisen elämän siellä ihan ihan ihan alkuvaiheilla, joten jotenkin se saisi uskomaan myös siihen, että siitä myös oikeasti olisi hyötyä. Toki, jos tulee tarpeeksi luotettava tutkimus, on aika uudistaa myös näkökantojaan.

Tutkimuksissa tosiaan tutkittiin noita vaikutuksia valtimoverenkiertoon. Sen verran tuli mehusteltua, että kyseinen tutkimus valmistui tosiaan 2012, joten en tiedä sitten onko uusin tutkimus.

"We conclude that an oral bolus (10 g) of arginine does not increase NO synthesis or muscle blood flow. Furthermore, arginine does not enhance mixed or myofibrillar MPS either at rest or after resistance exercise beyond that achieved by feeding alone." - Tang

Toisaalta eihän tuossa ole esimerkiksi tutkittu esin ravinneainesten kulkeutumista jne..

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Olen huomannut että saan rintalihaksiin paremman tuntuman ja sitäkautta paremman treenin käsipainoilla. Siksi en ole vähään aikaan ottanut perinteistä penkkipunnerrusta levytangolla ollenkaan. Olen jopa miettinyt, että miksi pitäisi "perinteistä penkkiä" tehdä ollenkaan, jos kerran käsipainoilla saa lihaksiin paremman tuntuman/puristuksen? Lisäksi tiedän monia harrastajia ja vahvoja sellaisia, jotka eivät "penkkaa" ollenkaan. Toisaalta taas monesti sanotaan että penkkipunnerrus on perusliike kehittämään ylävartalon voimaa ja siksi mietinkin että pitäisikö sitä silti ottaa, vaikka tosiaan käsipainot toimii mulla paremmin. En tiedä. Tietääkö joku muu?

Yates

Jäsen
Olen huomannut että saan rintalihaksiin paremman tuntuman ja sitäkautta paremman treenin käsipainoilla. Siksi en ole vähään aikaan ottanut perinteistä penkkipunnerrusta levytangolla ollenkaan. Olen jopa miettinyt, että miksi pitäisi "perinteistä penkkiä" tehdä ollenkaan, jos kerran käsipainoilla saa lihaksiin paremman tuntuman/puristuksen? Lisäksi tiedän monia harrastajia ja vahvoja sellaisia, jotka eivät "penkkaa" ollenkaan. Toisaalta taas monesti sanotaan että penkkipunnerrus on perusliike kehittämään ylävartalon voimaa ja siksi mietinkin että pitäisikö sitä silti ottaa, vaikka tosiaan käsipainot toimii mulla paremmin. En tiedä. Tietääkö joku muu?

Eivät kai ne toisiaan sulje pois? Voithan tehdä esimerkiksi tangolla voimatyylisesti eli lyhyemmillä sarjoilla ja pidemmillä palautuksilla ja sitten taas käsipainoilla volyymia hakien, eli pienemmät painot, pidemmät ja useammat sarjat sekä lyhyet tauot.

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Eivät kai ne toisiaan sulje pois? Voithan tehdä esimerkiksi tangolla voimatyylisesti eli lyhyemmillä sarjoilla ja pidemmillä palautuksilla ja sitten taas käsipainoilla volyymia hakien, eli pienemmät painot, pidemmät ja useammat sarjat sekä lyhyet tauot.

No perkele, ei hullumpi idea, kiitos. Tosin tarkennan samalla edellistä viestiäni sen verran, että turhauttaa tehdä rintoja tangolla kun en saa treeniä tarpeeksi perille ja siitä tulee fiilis että turhaan riuhdon ja ajan vois käyttää paremmin hyödyksi.

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen huomannut että saan rintalihaksiin paremman tuntuman ja sitäkautta paremman treenin käsipainoilla. Siksi en ole vähään aikaan ottanut perinteistä penkkipunnerrusta levytangolla ollenkaan.

Sama täällä. En ole myöskään tehnyt perinteistä penkkiä varmaan kahteen vuoteen, vaan olen korvannut sen pidemmillä sarjoilla smithissä ja käsipainoilla olen tehnyt lyhyempiä settejä. En ole ikinä ollut mikään hyvä penkkaaja ja varsinkin vähänkään isommilla painoilla olkapäät eivät jostain syystä tykkää hommasta ollenkaan ja alkavat kipuilemaan väärällä tavalla. Käsipainoilla ja smithillä olen onnistunut jopa hieman kehittymään, mikä tässä iässä ja lähinnä harrastusmielessä salilla käyvänä on aina iloinen huomata.

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ja varsinkin vähänkään isommilla painoilla olkapäät eivät jostain syystä tykkää hommasta ollenkaan ja alkavat kipuilemaan väärällä tavalla. Käsipainoilla ja smithillä olen onnistunut jopa hieman kehittymään, mikä tässä iässä ja lähinnä harrastusmielessä salilla käyvänä on aina iloinen huomata.

Ja täällä kolmas, hep!

Tuohon olkapääkipuun sain kerran ex-ammattilaiselta hyvän tukiliikkeen: smithiin lattialle makaan(selkä siis lattiassa kiinni). Sitten(tai oikeastaan ensin) sopiva määrä rautaa tankoon ja laskemaan niin, että kyynärpäiden koskettaessa lattiaa liike ns. päättyy ja alkaa uudelleen eli takaisin lähes suorille käsille tankoa. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta itsellä tulee välillä olkapäät muutenkin kipeäksi väärällä tavalla kun on armeijan jälkeen olleet vähän sököinä, ja tällä sain uutta potkua sekä rintalihaksiin(toimii hyvin mm. vikana liikkeenä rintapäivänä) että kestävyyttä olkapäihin.

Yates

Jäsen
No perkele, ei hullumpi idea, kiitos. Tosin tarkennan samalla edellistä viestiäni sen verran, että turhauttaa tehdä rintoja tangolla kun en saa treeniä tarpeeksi perille ja siitä tulee fiilis että turhaan riuhdon ja ajan vois käyttää paremmin hyödyksi.

Voimaillessa ei niin haetakkaan sitä tuntumaa vaan pyritään saamaan liikkeelle isoja painoja. Tankopenkkiä ei ehkä kannatakkaan ajatella niinkään rintaliikkeenä vaan koko yläkroppaa vahvistavana liikkeenä. Sen tekeminen tukee varmasti käsipainoilla tapahtuvaa pumppailua ja päinvastoin.

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen huomannut että saan rintalihaksiin paremman tuntuman ja sitäkautta paremman treenin käsipainoilla. Siksi en ole vähään aikaan ottanut perinteistä penkkipunnerrusta levytangolla ollenkaan. Olen jopa miettinyt, että miksi pitäisi "perinteistä penkkiä" tehdä ollenkaan, jos kerran käsipainoilla saa lihaksiin paremman tuntuman/puristuksen?
Eihän tuota normipenkkiä ole mikään pakko tehdä. Tämä riippuu täysin tavoitteista. Jos tavoitteena on lihaksen kasvatus kannattaa keskittyä liikkeisiin joilla saat parhaan tuntuman lihakseen. Jos rintalihaksen kohdalla tämä on penkki käsipainoilla niin totta kai kannattaa tehdä sillä. Toki vaihtelua kannattaa harrastaa ja esimerkiksi tehdä ylä- ja alaviistopenkissä sekä tasapenkissä, jotta rintalihaksen kaikki osat kuormittuvat. Jos taas haluat voimaa kasvattaa (ja vielä liikespesifiä voimaa normipenkissä) niin silloin totta kai pitää tehdä normipenkkiä.

Jossain määrin tietenkin voimatasojen kasvattaminen korkeammalle on tärkeää lihasten kasvun kannalta. Tällöin esim. hermostollishypertrofiset sarjat (n. 6 toistoa) ovat tärkeässä roolissa. Näissä voi olla helpompi edetä tasapenkissä. Jos noilla haluat saada tulosta nimenomaan rintalihasten kannalta voisi olla tietenkin hyvä kehittää rintalihasten aktivointia nimenomaan normipenkissä. Näitäkin asioita voi opetella. Yksi hyvä tapa lähteä opettelemaan minkä tahansa lihaksen (tässä tapauksessa rintalihaksen) aktivointia jossain liikkeessä on tehdä alle muutama sarja jotain liikettä jolla saa varmasti tuntuman rintalihakseen. Kun lihas on jo aktivoitu aikaisemmin on se helpompi "löytää" myös toisessa liikkeessä. Sitten vielä teet tämän liikkeen keskittyen nimenomaan kyseisen lihaksen aktivointiin. Ajatusmallina supistelet rintalihasta normipenkissä, paino sitten liikkuu tämän seurauksena. Tämä verrattuna siihen, että keskityt liikuttamaan tankoa ja jotkut lihakset sitten tekevät työn. Nuo sarjat voi toteuttaa käytännössä kahdella tavalla. Eli esim. 3 sarjaa 10 toistolla käsipainopenkkiä alle ja perään vaikka 2x6 tasapenkkiä. Vaihtoehtoisesti voit vuorotella näitä sarjoja. Eli 1 sarja käsipainopenkkiä ja heti perään sarja normipenkkiä. Näitä vaikka muutama setti. Tärkeää tosiaan olisi se, että saat rintalihaksen aktivoitua, mutta et kuitenkaan väsytä sitä niin paljon, että muut lihakset joutuvat ottamaan enemmän työtä kontolleen.

Näin yleisesti ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa treenata ja tiettyjä liikkeitä vaan liikkeiden oikeus tulee aina suhteuttaa omaan päämäärään. Lisää tästä liikkeen vs. lihaksen treenistä löytyy esim. täältä http://lihastohtori.wordpress.com/2014/03/12/treenaatko-lihasta-vai-liiketta-hulkki-hietala-osa-i/
(linkki vie Juha Hulmin blogiin).

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minkälaisia tavoitteita palstaveljillä ja -siskoilla on alkaneelle vuodelle?

Omat tavoitteet ovat seuraavat:
- mave 1,7 x nykyinen kehonpaino -> 2 x nykyinen kehonpaino
- penkki 0,75 x nykyinen kehonpaino -> 1 x nykyinen kehonpaino
- syksyn ja talven plussakalorien rasvat pois kesäksi
- opetella venyttelemään säännöllisesti

Penkki ja varsinkin mave ovat helposti saavutettavissa, samoin kevään dieetille on jo hyvä suunnitelma olemassa. Karkeasti viljat ja juustot pois, lisää vähärasvaisia proteiininlähteitä, pähkinöitä ja siemeniä tilalle, ja maltilliset miinuskalorit. Lisäksi pyrin minimoimaan lihaskadon muokkaamalla treenejä taas enemmän bodypainotteisempaan suuntaan dieetin ajaksi.

Viimeinen tavoite tulee ehdottomasti olemaan vaikein. Olen todella laiska venyttelemään; siedän mieluummin lihaskipuja ja -jumeja kuin "tuhlaan" aikaa perusteelliseen venyttelyyn. Tiedän, että pitäisi venytellä säännöllisesti, mutta jotenkin en saa aikaiseksi.

Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs

Omat tavoitteet ovat seuraavat:
- mave 1,7 x nykyinen kehonpaino -> 2 x nykyinen kehonpaino
- penkki 0,75 x nykyinen kehonpaino -> 1 x nykyinen kehonpaino
- syksyn ja talven plussakalorien rasvat pois kesäksi
- opetella venyttelemään säännöllisesti

Penkki ja varsinkin mave ovat helposti saavutettavissa, samoin kevään dieetille on jo hyvä suunnitelma olemassa. Karkeasti viljat ja juustot pois, lisää vähärasvaisia proteiininlähteitä, pähkinöitä ja siemeniä tilalle, ja maltilliset miinuskalorit. Lisäksi pyrin minimoimaan lihaskadon muokkaamalla treenejä taas enemmän bodypainotteisempaan suuntaan dieetin ajaksi.
Aiot siis parantaa vuodessa penkkimaksimia 33 % ja olet ensin dieetillä puoli vuotta. Täytyy sanoa, että aika kunnianhimoinen tavoite. Saattaa jopa onnistua, jos olet aloittelija ja tuo nykyinen penkkitulos on tehty jonkun parin vuoden treenittömän kauden päätteeksi.

Katsotaan vuoden lopulla, mutta olen erittäin skeptinen tämän toteutumiseen. Tietysti parempi tavoitella jotain kovaa ja jäädä vähän tavoitteesta, kuin tavoitella minimaalista parannusta ja saavuttaa se.

Treenaanko päin helvettiä, jos painoni jopa laskee salilla käymisen seurauksena? Vuoden olen nyt treenannut säännöllisesti ja paino on pudonnut 67.5 -> 65.5. Tarkoituksena on nimenomaan kasvattaa (lihas)massaa. Ulkoisesti huomaan kropassa huomattavan positiivisen muutoksen vrt. lähtötilanteeseen eli onko treenin myötä vaan ylimääräiset baby fatit karissut pois... ruokavaliossa varmasti parannettavan varaa.

Suurin piirtein tällaista settiä 3 x vko vähän varioiden:

- pohkeet smithissä
- kyykky
- prässi
- dippi
- leuanveto lisäpainoilla
- alatalja
- penkki tangolla + kp
- hauikset kp + tanko
- ojentajat pään yli taljassa
- vipunostot
- selkäpenkki

Olen innostunut todella paljon leuanvedosta, tällä hetkellä teen sarjoja (4 X 6) kympin lisäpainolla. Vetäkää ihmiset leukoja, se on kivaa ja todella tehokas yläkropan liike.

Laitetaan vaikka paino tasalukuun 70 ja viisi leukaa 25 kg lisäpainolla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy