Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 527
  • 4 656

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Minunkin saliltani löytyy yksi tuollainen edellä mainittu huutaja. Möykkä on uskomaton, kun kaveri alkaa vaikkapa tehdä maastavetoa sellaisilla painoilla, ettei ääntäkään vielä pitäisi lähteä. Muutenkin tyyppi on jatkuvasti äänessä, höpisten kaikkea alkaen kehuskelulla sillä kuinka pillua on saatu jatkuen aina uusien "hyvien" Loopilla soivien pop-hittien arvosteluun. Samalla kaveri muistaa myös antaa aloittelija-kavereilleen hyviä neuvoja, olisiko viimeksi neuvonut välttämään syömistä, ettei fläsää pääse kertymään vahingossakaan. Nyt tyyppi on myös keksinyt tuoda oman boomboxinsa puntille, ja luukuttaa sitäkin niin kovaa, että kuulee oman huutonsa yli. Mielestäni nuo nyt rikkovat kaikkia salietikettejä, mutta sitä se teettää kun valvontaa tuolla ei ole.

Onneksi noita ähiseviä fitness-mimmejä ei ole vielä ainuttakaan näkynyt (TQoFE saa kyllä tulla vaikka vähän ähisemäänkin jos eksyy kulmille).

Suosikkijoukkue
HIFK
Kyselisin pientä vinkkiä.

Olen tässä nyt kuukauden verran pudotellut painoa (n. 3.5 kg) lähtenyt ja reilusti vielä on pudotettavaa, eli massakausi on ikäänkuin hoidossa. Tavoitteenani on ollut treenata kamppailulajeja pari kertaa viikossa ja siihen päälle kerta joko cross-trainingia tai kahvakuulaa.

Koska teen kolmivuorotyötä, niin tuntien osuminen vuorojen puitteissa ei pitkällä tähtäimellä ole mahdollista, niin ajattelin korvata puuttuvat kerrat salitreenillä, kun kerran duunin puolesta edullinen ja ilmeisesti hyvänlaatuinen sali löytyy.

Kyselisinkin siis, minkälainen n. tunnin mittainen setti kannattaisi vetää näinä päivinä, siten että koko kroppa saisi kyytiä, eikä todellakaan haittaa jos läski muuttuisi ihan oikeaksi lihakseksi. Kyykky ja penkki lienee selvät ja uskoisin, että 6-7 liikettä kaikenkaikkiaan riittää, mutta mitkä muut ja minkälaisilla toistoilla (ja painoilla) kannattaa lähteä liikkeelle?

Jeffrey

Jäsen
Kyselisinkin siis, minkälainen n. tunnin mittainen setti kannattaisi vetää näinä päivinä, siten että koko kroppa saisi kyytiä, eikä todellakaan haittaa jos läski muuttuisi ihan oikeaksi lihakseksi. Kyykky ja penkki lienee selvät ja uskoisin, että 6-7 liikettä kaikenkaikkiaan riittää, mutta mitkä muut ja minkälaisilla toistoilla (ja painoilla) kannattaa lähteä liikkeelle?

Toivottavasti Jatkoajasta löytyisi joku sinun kanssasi samassa tilanteessa ollut/oleva henkilö, osaisi varmasti anta todella päteviä vinkkejä. Itse olen ajautunut aikanani salille täysin toisesta suunnasta tulleen inputin johdosta, eli nimenomaan nostamaan painoa. Kirjoitellaan nyt kuitenkin omia ajatuksia, kun ei tässä unikaan tule.

Treenijaoista kannattaa käydä lukaisemassa yhdet hyvät mielipiteet täältä: http://lihastohtori.wordpress.com/2012/10/01/treenijako-tikka/

Tosiaan kuitenkin jos yksijakoisella lähdetään liikkeelle, niin isoilla liikkeillä lähtisin tekemään. Ja kuten linkittämässäni artikkelissa todetaan, myös yksijakoisella ohjelmalla olisi hyvä olla kaksi hieman erilaista treeniä.

En tiedä, mikä on historiasi painojen kanssa, mutta pidäthän huolen siitä, että opettelet liikkeet ensin kuntoon, ja sitten vasta lisäilet painoja. Toistomäärinä pitäisin sinulle optimaalisena 8-12 toistoa per sarja. Kuitenkin siten, että toistomäärä olisi vähintään yli 5 sarjaa kohden, pääpainon ollessa tuolla 8-12. Tämä tukee tavoitteitasi parhaiten, ja nykyään noita toistomääriä pidetään yleisestikin optimaalisena. Lihaskehitys on huipussaan kun sarjan kesto on noin 40 sekuntia. Ei saisi mennä hirveästi yli tuon, eikä hirveästi alle, mutta mielummin vähän yli. Tuo 40 sekunnin sarja, tuottaa lihaskasvuun optimimäärän laktaattia, lyhyempi sarja hieman liian vähän, ja pidempi jo liikaa, ja liikunta muuttuu enemmän aerobiseksi, eikä enää voimaharjoitteluksi.

Heitän tähän alle nyt kaksi ehdotusta siitä, mitä nuo harjoituksesi voisi sisältää, ja joiden avulla voit ideoida omaa treeniäsi. Muista kuitenkin harjoittelun pääponttina se, että sinä itse tunnet kehosi parhaiten, ja oppimisjakson jälkeen osaat muodostaa itsellesi sopivan treeniohjelman.

Treeni 1:

Takakyykky 4*5-12
Leuanveto vastaotteella 4* 5-12
Kulmasoutu 4*5-12
Penkkipunnerrus 4*5-12
Pystypunnerrus 4*5-12

Treeni 2:

Etukyykky 4*5-12
Leuanveto myötäotteella 4*5-12
Maastaveto 4*5-12
Vinopenkkipunnerrus 4*5-12
Pystypunnerrus

Leuanveto on todella hyvä ja monipuolinen liike. Ymmärrän kuitenkin mikäli homma ei suju, mutta yritä edes, siitä ne rimpuilemalla vain lähte leuat tulemaan. Mikäli ei kuitenkaan ota sujuakseen, niin voit alkuun korvata leuanvedot ylätaljalla. Muista kuitenkin se, että ylätalja ei ole verrannollinen leuanvedon kanssa, vaan se olisi vain yksi väliaskelma.

Kaikissa punnerrusliikkeissä taasen on hyvä muistaa se, että voit hieman varioida treeniä tekemällä treenin joko tangolla tai käsipainoilla. Itse ehkä suosisin rintaliikkeissä tankoa, mutta sitten taas pystypunnerrusta ehkä mielummin käsipainoilla, mutta molemmat kyllä sopii. Pystypunnerrus tangolla on vain melko raskas liike olkapäille, ja saattaa kipeyttää niitä. Pidä tässä erityinen huoli siitä, että painot ovat riittävän maltilliset.

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Jeffreylta tuli sen verran tyhjentävä vastaus, että noin sitä olisi kyllä hyvä lähteä rullaamaan. Yksi ihan yksinkertainen ohjelma on lähes kaikille tuttu Golden six. Kyykky, penkki, leaunveto, pystypunnerrus, hauis tangolla ja vatsat. Aikaa kuluu n. Tunti. Tosin itse suosittelen maastavetoa, koska on erittäin kokonaisvaltainen liike. Kyllä noita liikkeitä kun vähän pyörittelee, tulee kaikki lihakset ohjelman aikana ja mikä tuntuu hyvältä niin itsekkin pystyy vähän miettimään. Ne isoimmat liikkeet toki aina ensimmäisenä.

Olkapää liikkeissä ja varsinkin pystypunnerruksessa pitää ottaa huomioon liikerata. Mitä alemmas tuo tankoa, niin sitä enemmin rasittuu olkapäät. Se voi tuntua oikealta ja siltä, että tällä tämä ainakin tuntuu. Mutta se voi aiheuttaa vakavia vammoja. Itse vein pitkän aikaa tangon tai tämän laitteen kahvat millä teen, jopa rintaankin asti. Se riittää, että ainakaan kaulan alapuolelle ei kannata tuota liikettä viedä. Voi huoletta sitten isommilla painoilla tehdä.

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyviä vinkkejä yllä. Keskittyisin tosiaan itse tekemään yksijakoisella ohjelmalla painotaen raskaita perusliikkeitä, joilla saa isoimman aineenvaihdunnallisen vasteen. Toistomääristä olen ehkä hieman eri mieltä. Jos punttitreeni ei ole ennestään hirveän tuttua lähtisin ainakin isoissa liikkeelle pienemmistä toistomääristä. Esim. 3x5 sarjoista. Tällöin oman kokemukseni mukaan tekniikka pysyy paremmin kasassa (olettaen, että painoa ei liikkeisiin laiteta liikaa) ja oikean liiketekniikan oppiminen helpottuu. Pienemmissä liikkeissä voi sitten hyvin hinkata vähän suuremmilla toistomäärillä. Täälläkin mainostettu "Starting Strength" -ohjelma voisi olla hyvä paikka aloittaa treeni.

Noin yleisesti kun viikon kokonaiskuormitustasi katsoin niin kannattaa kyllä kuunnella tarkkaan omaa kroppaa. Pari kamppailulajitreeniä (oletettavasti intensiteetiltään kovia), kahvakuula/cross-training myös kova intensiteettistä ja päälle vielä voimaharjoittelua pari kertaa viikossa. Eli joku 5-6 kohtuu huolella kehoa kuormittavaa treeniä. Itse suosittelisin myös matalaintensiteettistä ja palauttavaa harjoittelua. Tietenkin omat aikaresurssit tulevat vastaan, mutta ei tuotakaan osa-aluetta kannata täysin laiminlyödä.

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tuossa jo tulikin paljon hyviä vinkkejä fat of the landille. Itse varioisin mukaan myös rinnallevedon ja tempauksen, vituttaa toki suunnattoasti lähteä aina tekemään, mutta ovat erittäin kokonaisvaltaisia liikkeitä, sitten vielä keskivartalo (erilaiset liikkeet vatsoille, selälle ja kyljille) tuohon päälle, niin avot. Ja tosiaan, ohjelmaa kannattaa vaihtaa välillä, menettää parhaan tehon ja kyllähän se nyt laittaa korvien välinkin jumiin jos sitä samaa ohjelmaa jauhaa kerrasta toiseen.

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuossa jo tulikin paljon hyviä vinkkejä fat of the landille. Itse varioisin mukaan myös rinnallevedon ja tempauksen, vituttaa toki suunnattoasti lähteä aina tekemään, mutta ovat erittäin kokonaisvaltaisia liikkeitä, sitten vielä keskivartalo (erilaiset liikkeet vatsoille, selälle ja kyljille) tuohon päälle, niin avot. Ja tosiaan, ohjelmaa kannattaa vaihtaa välillä, menettää parhaan tehon ja kyllähän se nyt laittaa korvien välinkin jumiin jos sitä samaa ohjelmaa jauhaa kerrasta toiseen.
Rinnalleveto ja tempaus ovat toki aivan kuningasliikkeitä oikein tehtynä. Kuitenkin noin 99% näistä suorituksista saleilla on aivan järkyttävää paskaa. No tempauksessa ehkä vähän paremmat prosentit kun sitä kovin harvoin lähdetään edes yrittämään ilman jonkinlaista kokemusta painonnostosta. Itse en suosittelisi liikettä aloittelijalle ollenkaan. Ainakin maastavedossa on hyvä olla tietyt pohjat ennen kuin lähdetään rinnallevetoa tekemään. Jossain taisi 150kg maastavedossa olla ohjeellisena rajana ennen rinnallevedon tekoa. 2x oma paino voisi olla myös ihan passeli neuvo.

Vähän kokeneemmillekin oikeastaan suosittelisin vain valmentajan/jonkun osaavan opastuksen kera.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Vähän kokeneemmillekin oikeastaan suosittelisin vain valmentajan/jonkun osaavan opastuksen kera.

Olen ihan samaa mieltä. Fat of the land on ilmeisesti vielä hyvinkin aloittelija, joka voi saada todella ikävää jälkeä aikaan tempauksessa. Voimatasoista puhumattakaan, jo vartalon hallinnan pitää olla paljon parempaa kuin mitä laihduttajalla ainakaan oletusarvoisesti on.

Golden six tai muu, simppeli yksijakoinen oli oikein hyvä idea. Kun kokemus kasvaa, liikkeitä voi jonkin verran varioida. Ja perus istumaannousuihin saa vaihtelua vaikka heti voimapyörällä (kunhan varoo tekemästä olkapäillä) tai jalkojen nostolla dippitelineessä.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
http://metallisydan.fitfashion.fi/

Itse olen tykästynyt Metallisydämen blogiin ja sieltä saamiini vinkkeihin. Kohdennetut treenit tosiaan toimii ja saa melkoisen riemukkaan olon seuraavaksi päiväksi. Painoista tuolla ei puhuta, mutta viitteitä saa tekemällä. Varsinkin tuo rajumpi jalkatreeni teki kävelemisen seuraavina kahtena päivänä tuskaiseksi. Kandee kokeilla

Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vastauksista. Tarkennan vielä sen verran, että etsin settiä joka siis korvaisi tarvittaessa kamppailulajin, crosstrainingin tai kahvakuulan. Eli treenikertoja tulee yhteensä se n. 3 kertaa/viikko. Eli sellainen setti, joka olisi mahdollisimman kokonaisvaltainen. En nyt terminologiasta tiedä, mutta siis yksijakoinen ohjelma. Saa olla puolestani yksitoikkoinenkin alkuun.

Eli siis jos se on tuollainen satunnainen setti, niin mitä sen kannattaisi pitää sisällään? Leuoista sen verran, että niitä en saa ensimmäistäkään. Eli mielummin taljalla sitten.

Sellainen ajatus olisi, että setissä voisi olla esim:
Kyykky
Taljasoutu
Ylätalja eteen
Vatsa
Selkä
Penkki
"Jotain käsille"

Oisko järkeä? Ja minkälaisilla sarjoilla?

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Ikaalisten Nouseva-Voima
Arnoldin Golden Six lienee juuri passeli fat of the landin tarpeisiin. Vaikka Google tarjoaa varmasti ohjeita tähän, laitetaan nyt ajankuluksi vielä:

Kyykky 4x10
Penkki 3x10
Leuanveto/ylätalja 3x10
Pystypunnerrus/pystypunnerrus niskan takaa 4x10
Hauiskääntö 3x10
Vatsat lisäpainoila 3x10

Ja progressiota tuohon saadaan niin, että aina kun saat viimeisellä sarjalla toistoja 2-3 enemmän kuin olisi tarkoitus, nostat painoja seuraavalla kerralla ko. liikkeissä. Aloituspainojen ei tarvitse olla vielä tiukat kun haetaan lihaksiin hermotus ja totutellaan liikkeisiin, vaan aloitat painojen nostamisen hieman pienemmistä. Treenit esim. ma-ke-pe, sillä välipäivät tulevat tuossa ainakin myöhemmässä vaiheessa ihan tarpeen.

Jos leukoja tulee, tee niitä esim. puhtaasti 3xmaksimitoistot siihen asti, että nuo kympit tulevat. Mikäli ei, sitten ylätaljaa.

Tällä systeemillä täysin nollista kesäkuussa aloittanut kaverini on saanut hyvin tuloksia. Tsemppiä treeneihin!

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Ja Golden sixihän käy ihan kaikille, niille jotka ovat käyneet salilla useampaankin otteeseen. Kaverit jotka on käynyt jo vuosia salilla, alkoivat käyttämään lähes samaa ohjelmaa, kun Hereworthin mainitsema yläpuolella eli samoilla toistomäärilläkin. Suosittelen vaikka ensin tekemään tuota ylätaljaa ja sitten kun on saatu hieman lihaksia kroppaan, niin uskon vahvasti että jaksat leukoja tehdä. Toki, aika tekniikka lajihan sekin on. Ja panosta myös siihen, että teet alkulämmittelyt ennen treeniä. Ei tarvitse olla kun 5-10min, jotta saat kuona-aineet liikkeelle. Vaikka joidenkin mielestä lämmittelyt on ihan shaibaa ja en itsekkään tykkää, niin se tuo sekä paremman fiiliksen aloittaa liikkeet kun olet lämmin ja taas vältytään turhilta loukkaantumisilta. Ja jos/kun lähtee tekemään kokonaisvaltaista ohjelmaa kerralla, niin kannattaa venytellä muutaman sekunnin per lihas. Pitemmät venyttelyt sitten treenin jälkeen. Tämä varmaan onkin tuttua, mutta kunhan mainitsin.

Itse tekisin pystypunnerruksen edestä, sillä se on taas loukkaantumisherkkyympi takaa tehdessä, mutta en lähde tuomitsemaan.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyselen täällä, koska lihashuolto liittyy olennaisesti treenaamiseen. Suositelkaahan hyvää hierojaa Helsingistä.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jeffrey

Jäsen
Kyselen täällä, koska lihashuolto liittyy olennaisesti treenaamiseen. Suositelkaahan hyvää hierojaa Helsingistä.

Kokonaisuudessaan paras hieroja, jonka olen Suomen oloissa tavannut on http://www.helsinginurheiluhieronta.fi/ työskentelevä Mia.

Hierojien esittelyjen mukaan tuolla pitäisi olla muitakin päteviä. Mialle minut kuitenkin ajoi tuo osteopatian tuntemus ja varsin tyytyväinen olin, vaikka en nyt ihan sitä saanut mitä varsinaisesti metsästin. Jos joku joskus löytää Suomesta laadukasta Myofascial Release -tekniikan hierontaa, niin kertokaa ihmeessä. Toki tuo tekniikka on osa osteopatista hoitoa, mutta ulkomailla käydessä tuo on parasta mitä tämä vartalo on kokenut.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse käyn hierojakouluilla, parikin paikkaa missä melkein valmiit opiskelijat hierovat klassisesti / urheilullisesti ja hintalaatu enemmän kuin kohdallaan, olen ollut paljon huonommilla ammatinharjoittajilla ja melkein tuplahinnalla.
http://www.opiskelehierojaksi.fi/edullista-opiskelijahierontaa
http://www.hierontaakatemia.fi/fi/
http://www.hierontaakatemia.fi/fi/

Noita vähän katselinkin, mutta mietitytti, minkä tasoista hierontaa siellä saa. Pitää varmaan käydä kokeilemassa.

Kokonaisuudessaan paras hieroja, jonka olen Suomen oloissa tavannut on http://www.helsinginurheiluhieronta.fi/ työskentelevä Mia.

Hierojien esittelyjen mukaan tuolla pitäisi olla muitakin päteviä. Mialle minut kuitenkin ajoi tuo osteopatian tuntemus ja varsin tyytyväinen olin, vaikka en nyt ihan sitä saanut mitä varsinaisesti metsästin. Jos joku joskus löytää Suomesta laadukasta Myofascial Release -tekniikan hierontaa, niin kertokaa ihmeessä. Toki tuo tekniikka on osa osteopatista hoitoa, mutta ulkomailla käydessä tuo on parasta mitä tämä vartalo on kokenut.

Kas, tätäkin paikkaa olin katsellut. Miehet ovat olleet yleensä parhaita hierojia noin empiiristen kokemusten valossa, mutta en yhtään kyseenalaista mielipidettäsi. Testilistalle myös.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noita vähän katselinkin, mutta mietitytti, minkä tasoista hierontaa siellä saa. Pitää varmaan käydä kokeilemassa.

Suosittelen kokeilemaan, uskallan luvata ettei mene rahat hukkaan jos esimerkiksi maksat 50min klassiesta hieronnasta 25€ Helsingin Hierojakoululle. Tämän paikan etu myös nettivaraus mikä tarkoittaa sitä että voit itse valita haluamasi hierojan. Et tietenkään aluksi tunne heitä mutta jatkossa. Itse koen puhelinvaraukset hankaliksi juuri tämän takia.

_

Jeffrey

Jäsen
Miehet ovat olleet yleensä parhaita hierojia noin empiiristen kokemusten valossa, mutta en yhtään kyseenalaista mielipidettäsi.

Täällä taas empiria on tuonut nimenomaan naishierojat listan kärkeen. Okei se ultimate ykkönen jolla olen käynyt on ollut mieshieroja, mutta kilometrejä sinne on hieman turhan paljon.

Naiset taitavat melko yleisesti saada nautintoa siitä, että pääsevät miestä vähän "kiduttamaan". Ainakin itse olen kokenut asian niin, että olen ollut naishierojille yleensä varsin miellyttävä asiakas, joka on sitten nostanut asiakaspalvelun laatua. Mieshierojalla en ole tällaista samansuuntaista kokemusta koskaan saanut, ja usein tuntunut hieroja jopa melko epäpätevältä. Tietysti se jos hieroja kysyy, että mistä hierotaan, on se ensimmäinen merkki, että nyt ei homma onnistu. Ainakin ne naishierojat joille olen itse sattunut, on tuntunut olleen kiinnostuneempia ihmisen anatomiasta laajemminkin, mikä on taas sitten tuntunut varsin positiivisena.

En kyllä epäile yhtään, etteikö urheileva nuori nainen olisi myös mieluisampi asiakas mieshierojalle. Kyllähän tällaiset asiat sitten näkyvät siinä, onko hieroja vain töissä vaiko tykkääkö myös itse siitä mitä tekee.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosittelen kokeilemaan, uskallan luvata ettei mene rahat hukkaan jos esimerkiksi maksat 50min klassiesta hieronnasta 25€ Helsingin Hierojakoululle. Tämän paikan etu myös nettivaraus mikä tarkoittaa sitä että voit itse valita haluamasi hierojan. Et tietenkään aluksi tunne heitä mutta jatkossa. Itse koen puhelinvaraukset hankaliksi juuri tämän takia.

Laitan laskun sinulle, mikäli en ole tyytyväinen ;)

Tietysti se jos hieroja kysyy, että mistä hierotaan, on se ensimmäinen merkki, että nyt ei homma onnistu.

Totta. Minäkin amatöörinä huomaan toista hieroessani heti, missä on epätasaisuuksia tai kireyttä ja jännitystä, joten ilman muuta ammattilaisenkin pitää ne huomata.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Tänään kävi kummallisesti. Takareidet menivät niin maitohapoille, että piti jättää pohkeet tekemättä ja lähteä kotiin kesken treenin. Olin tehnyt kyykyn, etukyykyn, prässin, reidenojennukset, suorin jaloin maven ja reidenkoukistukset, kun takareidet sanoivat homman riittävän. Reidenkoukistusten jälkeen iski niin raju parin minuutin polte takareisiin ja perseeseen, että jouduin istumaan lattialla ja pidättelemään itkua. Tätä ennen ainoa itkunpidättelyhetki treenatessa on tullut kolme kesää sitten maven pyramidisarjojen jälkeen. EDIT: Ei minkään pyramidisarjojen, vaan failureen --> rautaa pois --> failureen --> rautaa pois --> failureen --> rautaa pois --> failureen -sarjan jälkeen. Suosittelen, jos haluaa tehdä matkan päänsä sisään.

Syytän kohtauksesta vajaan viikon huonoja yöunia, parin päivän huonoa ruokailua ja hiukan turhan motivoitunutta treeniä noihin lähtökohtiin nähden. Outo juttu silti.

Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tehdäänpä heti alkuun selväksi se, ettei sixpackin hankkiminen kiinnosta ja muutenkin vatsalihasten treenaamista salilla arvostan toiseksi vähiten heti pohkeiden jälkeen. Ja asiaan: Olen kuullut sellaisen bodarivinkin että sixpack tulee laihduttamalla, ei treenaamalla. Ja olen harkinnut, että jos alkaisi tekemään vatsalihasliikkeitä kotona koska niitä on helppo tehdä kotona ja salilla keskityn niihin liikkeisiin mitä ei voi kotona tehdä. Minulla kuitenkin on kaljamahaa päässyt treenaamisesta huolimatta kertymään ja oletan että kaljamaha pysyy vaikka rupeasin tekemään vatsalihasliikkeitä koska syömistä ei ole tarkoitus vähentää. Tulisiko minusta siis 103-kiloinen kaljamahaukko joka vetää vatsalihasliikkeitä tuosta noin vain? (olettaen että paino pysyisi samana) Jos nimittäin sixpack tulisi laihduttamalla eikä treenaamalla niin silloinhan oman logiikkani mukaan minusta tulisi tuo hauska yhdistelmä :D

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tehdäänpä heti alkuun selväksi se, ettei sixpackin hankkiminen kiinnosta ja muutenkin vatsalihasten treenaamista salilla arvostan toiseksi vähiten heti pohkeiden jälkeen.

Vatsatreeniä ei saa väheksyä, vatsalihakset yhdessä alaselänlihasten kanssahan muodostavat aika pitälti sun "paketin" coren joka auttaa niin salilla kuin arjessa, varsinkin jos on painoa ja kaljamahaa. Ilman kunnollista keskikropan tukea voit toivottaa tervetulleeksi kohta kaikki maailman selkävaivat jne. Pohjetreeni tosin on aika turhaa omasta mielestäni ainakin verrattuna tuohon keskikropan treeniin. Vatsat ja alaselän voi tehdä hyvin omalla painolla joten ei tarvitse saliaikaa siihen tuhlata ja vinkkinä keskity laatuun enemmän kuin määrään, unohda ne "tuhat vatsaa" mitä tehdään nykien, tärkeätä on puhdas liike, kropan hallinta ja ota voima hengityksesta, uloshengityksen lopulla vatsalihakset tiivistyvät automaattisesti. Tähänkin säännöllisyys on avain asia, vaikkapa 2-3 kertaa viikossa sellainen 15min vatsa-selkätreeniä himassa riittää hyvin.

_

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varttitunti 2-3 kertaa viikossa tuskin polttaisi kaloreita niin paljon että painoni lähtisi tippumaan, ja painoa en edes yritä tiputtaa. Joten toistan kysymyksen: Voiko sellaista ihmiskehoa olla olemassa että olisi iso maha mutta puhtaita vatsalihasliikkeitä jaksaisi silti tehdä kiitettävällä tahdilla. Tuohan olisi nimittäin yhtä koominen näky kuin lihava ukko juoksemassa cooperissa 3000 metriä :D Nimittäin jos sixpack tulisi treenaamalla, ei laihduttamalla, voisi olla tuontyyppinen ihmiskeho. Jos taas sixpack tulisi treenaamalla, ei laihduttamalla, minusta voisi tulla vaikka yli 100-kiloinen jolla on sixpack. Eli pointti on siinä, että kumpi olisi todennäköisempi skenaario?

Vai eikö puhtaiden vatsalihasten toistomäärä lähtisi kehittymään jos ei asianmukaisesti lähtisi laihduttamaan?

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sixpack ei tule näkyviin jos ihon ja lihasten välissä on paljon rasvaa, mutta vahvasta keskivartalosta on apua mm. kyykyssä, mavessa, leuoissa, juoksussa... Mikäli mikään noista ei kiinnosta, niin silloin tosiaan kaikenlainen vatsalihastreeni ei ole niin tärkeää, paitsi tietysti ryhdin kannalta :)

Minulla kuitenkin on kaljamahaa päässyt treenaamisesta huolimatta kertymään ja oletan että kaljamaha pysyy vaikka rupeasin tekemään vatsalihasliikkeitä koska syömistä ei ole tarkoitus vähentää.

Ei se määrä, vaan se laatu ;)

Ja vatsoja tosiaan on tietysti helpompi tehdä, jos vatsa ei ole pahasti tiellä. Jos perus army style istumaannousujen tekeminen tympii, niihin saa vaihtelua mm. jalkojen nostolla dippitelineessä sekä voimapyörällä, joka on oma ehdoton suosikkini. Tosin se vaatii jo jotain lihasta keskivartaloon, jottei liike mene olkapäillä ja käsillä tekemiseksi tai epäonnistu kokonaan.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
pohdintaa...
Lyhyesti, tottakai se sixpack kehittyy sinne rasvan alle jos treenaat vatsoja eli aivan varmasti kaljamahaisena teet reippaasti puhtaita vatsoja. Rasvan polttaminen vyötäröltä on pirun vaikeaa ja varsinkin jos et tee rasvaa polttavia treenejä vaan lyhyempiä tietyn lihaksen jumppia ja jatkat syömistä niin aika pitkälle noinhan se menee.

Itsekin olen satakiloinen ja melkein kaksimetrinen. Välillä ollut ainakin 10-15kg maha noin karkeasti sanottuna ja silti puntti kulkee. Enemmän siitä mahasta on ollut haittaa aerobisen puolella. Salithan on pullollaan isomahaisia bodareita varsinkin sieltä kokeneemmasta kaartista "ex-voimailijat".

Mikäli mikään noista ei kiinnosta, niin silloin tosiaan kaikenlainen vatsalihastreeni ei ole niin tärkeää, paitsi tietysti ryhdin kannalta :)
Ja vatsoja tosiaan on tietysti helpompi tehdä, jos vatsa ei ole pahasti tiellä. Jos perus army style istumaannousujen tekeminen tympii, niihin saa vaihtelua mm. jalkojen nostolla dippitelineessä sekä voimapyörällä, joka on oma ehdoton suosikkini.

Vatsalihaksia ei saa edelleenkään väheksyä, niiden tehtävä on ihan jossain muualla kuin voimannostoa auttamassa, ehkä tärkein yksittäinen lihasryhmä arjessa viitaten edellisiin pointteihini coresta ja jos istumaannousut tympii niin siinä himan matolla voi tehdä vaikka mitä muuta tehokasta vatsatreeniä ilman apuvälineitä mitä itse suosittelen koska silloin vähentää tarvetta olla salilla tehdäkseen mielekästä vatsatreeniä. Makuasioitahan nämäkin, mutta itse korostan aina säännöllisyyttä ja helppoutta, silloin treeni on mukana arjessa ja nimenomaan helppoa kun ei tarvita apuvälineitä/salia.

_

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy