Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 041
  • 4 643

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Minulla on pieni ongelma yläselän kanssa. Jotenkin en vaan saa reeniä tuntumaan yläselän lihaksissa niinkuin pitäisi. Myös painot junnaavat paikallaan, tai oikeastaan jojoilevat juuri tuon takia kun en saa liikettä/liikkeitä tuntumaan siellä missä pitäisi. Olen kokeillut erilaisia tankoja, erilaisia otteita, ylätaljaa, alataljaa, "moottorisahaa", erilaisia painoja ja eripituisia sarjoja, mutta en ole kertaakaan tainnut saada edes kipeiksi mitään lihaksia selästä.

On myös erikoista, kuinka vähän minulla on voimaa yläselässä, koska esim. ylätaljassa olen käyttänyt laitteessa n. 39-45kg painoja ja tehnyt 10 toiston sarjoja, kun taas esim. ojentajia olen tehnyt parhaimmillaan 52kg painoilla 10 toistoa.
Minulla on kyllä vähän sellainen "taitoluistelijan vartalo", eli selkä ja koko torso on melko kapea, mutta käsivarret ovat noh... ei nekään paksut ole, mutta jäntevämmät kuin mitä muu vartalo, vaikka samalla tavalla reenaan koko kroppaa.

Onko teillä vinkkejä yläselän harjoitteluun?
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko teillä vinkkejä yläselän harjoitteluun?

Omia kokemuksia selän treenaamisesta,

Mainitsit kokeilleesi taljaa - oletko kokeillut istuen variaatiota, jossa joka toinen veto tulee eteen ja joka toinen veto taakse niskan taakse. Liike rauhallisesti ja yritä tehdä negatiivinen vaihe mahdollisimman hitaasti.

Toinen liike on pystyssä tehtävä, käsipainon vienti alhaalta ylös. Eli alkuasennossa kapea haara-asento, käsipaino vaakasuorassa suorilla käsillä reisien kohdalla ja siitä sitten paino hallitulla ja hitaahkolla kaarella ylös rauhallisesti siten, että käsipaino nousee naaman kohdalle ja kädet ovat suorassa.

Kolmas kokeiltava voisi olla ns. pull down-laite, jossa kannattaa vaihdella ote leveyttä- ainakin meikäläisellä saa hyvän tuntuman selkään. Ko. liike ottaa myös hiukan hauiksiin (mukailee hiukan eräiltä osin ns. hauisvedon liikettä).

Leuanvedon harrastajista joku voisi laittaa vinkkiä esimerkiksi eri vastaotetaktiikoista, on mulle hiukan vieraampi taiteen laji.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Oletko kokeillut tehdä selkäliikkeitä vetoremmien kanssa? Etenkin ylätaljassa ja käsipainokulmasoudussa toimii minulla. Lisäksi keskity siihen, että supistat selän lihaksia. Kokeile esimerkiksi tehdä liikkeet välillä räjähtävällä positiivisella vaiheella ja laske vaikka mielessä rauhallisesti kolmeen negatiivista vaihetta tehtäessä. Edit: Ylempänä jo mainittiinkin. Minä olen kuullut pelotteluja niskan taakse vienneistä, joten en ole tehnyt niitä. En sitten tiedä, onko se niin vaarallista kuin väitetään.

Selkä on aika usein hankala paikka tuntuman suhteen. Remmeillä saa käsiä pelattua pois auttamasta.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja selvennykseksi siis, en epäile että henki noilla lähtisi mutta onko nuo ravintoarvot enää ihan kohdillaan jos tuote on mennyt vanhaksi? Nuo tuli aikoinaan tosiaan vanhaan kämppään ostettua ja muuton yhteydessä unohtunut tuonne kanahäkkiin kun sain duunin puolesta noita jauheita jonkun aikaa puoli-ilmaiseksi.

Joo huiviin vaan! Toki ravintoarvot ovat saattaneet kärsiä, mutta ei niiltä olennaisimmilta osin. Yleisen käsityksen mukaan vitamiinit oikeasti kuolevat ajan kanssa. Eli jos noissa pierupulvereissa on vitamiineja, niin niitä et ehkä niistä enää hyötykäyttöön saa. Toinen mikä kuolee ajan kanssa satavarmasti ovat stabilointiaineet. Eli pulverimaisessa tavarassa tämä saattaa tarkoittaa sitä, että se paakkuuntuu eikä välttämättä enää sekoitu nesteeseen yhtä hyvin. Tämä kuitenkin on noin ravinnolliselta kantilta aika yhdentekevää.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kummeli: Kuulostaa siltä, että sinulla on ylipäätään vaikeuksia selän lihasten aktivoimisessa eli välttämättä pelkästään vaihtelemalla liikkeitä on vaikea löytää sitä tuntumaa. Jos sinulla on kaveri jonka kanssa käyt salilla suosittelen, että kaveri pistäisi aina sormet siihen kohtaan jossa liikkeen pitää tuntua. Eli vaikka leveille selkälihaksille tai lapojen väliin. Auttaa kummasta liikkeen perille viennissä.

Jos liikkeet taas tuntuvat usein menevän käsille kannattaa myös tietoisesti keskittyä selän lihaksiin. Tähän auttaa usein se, että ajattelee kyynärpään liikettä eikä tangon tai käsipainojen liikettä. Eli ylätaljassa pyrit nimenomaan tuomaan kyynärpäät alas ja hieman takaviistoon. Kulmasoutu käsipainoilla siten, että tuet toisen polven ja käden penkkiin on myös hyvä vaihtoehto. Tässä pyrit viemään kyynärpään mahdollisimman suoraan ylös mahdollisimman lähellä vartaloa. Jos kyynärpää leviää paljon menee liike auttamatta olkapäille ja käsille.

Hieman auttaisi jos pystyt valottamaan mihin ne selälle tarkoitetut liikkeet menevät.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko teillä vinkkejä yläselän harjoitteluun?

Kannattaa keskittyä itse liikkeiden suorittamiseen, painoilla nyt ei niin väliä ole. Kunhan liike on puhdas, niin aivan varmasti tuntuu selässä. Kun teet esimerkiksi ylätaljaa tai kulmasoutua (ehdottomasti paras), niin muista viedä liike aivan loppuu supistaen lapaluut yhteen. Aika hyvin pätee kaikkiin selkäliikkeisiin. Tällöin se ainakin ottaa selkään, eikä käsivarsiin.

Ja samalla toki nopea veto/työntö ja hidas palautus, jolloin lihaksissa kyllä tuntuu. Pätee kaikkiin, aika perusasioita.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Nyt on ollut pari päivää ojentajat todella jumissa ja kipeät. Tiistaina oli treeneissä todella kovat fysiikkatreenit, jonka jälkeen kädet olivat ihan tönkköinä. Ei siinä mitään, mutta seuraavana päivänä mentiin koulun kanssa salille. Noh, koitin siinä ottaa rennommin, mutta ei sitä oikein palauttavaksi treeniksi voinut kutsua. Samana keskiviikkopäivänä oli sitten vielä TOISET treenit, nämä toki olivat myös rennommat. Illalla ja salin jälkeen venyttelin sitten ojentajia runsaasti, mutta eipä paljoa auttanut.

Torstaina eli eilen ojentajat olivat sitten niin kipeät, että hampaita ei voinut pestä eikä muutenkaan taittaa. Kipu tuntuu vieläkin, ei oikeastaan lihaksessa vaan nivelessä, takkia on vaikea pukea päälle jne. Voltarenia laitoin aamulla.

Onko tämä normaalia, että varsinkin ojentaja- ja hauistreenin jälkeen nivelet ovat kipeinä? Kannattaako venytellä vai antaa olla? Olipa sekava viesti...
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Onko tämä normaalia, että varsinkin ojentaja- ja hauistreenin jälkeen nivelet ovat kipeinä?

Jos ei ole lihaksia, mitkä kipeytyvät, niin jossainhan se pakosti tuntuu, kun oikein treenaamaan aletaan.
 

Johnnie

Jäsen
Onko teillä vinkkejä yläselän harjoitteluun?

Kuten täällä on sanottukin, niin vaikuttaisi että sinulla on vaikeuksia selkälihasten aktivoimisessa, ts. selkä on huonosti hermottunut. Treeni siis menee "väärille" lihaksille, useimmiten hauiksille, mihin nuo paremmin kehittyneet kädetkin vähän viittaavat. Tässä vaiheessa sitä hermotusta pitää siis lähteä rakentamaan paremmaksi, ja tähän keinona yleensä on nimenomaan kohtuullisilla painoilla ja jopa ultrapuhtaalla tekniikalla tehty liike lähinnä supistellen. Eli pyritään oppimaan tekemään työ nimenomaan niillä selkälihaksilla. Kun selkään on saatu rakennettua sitä hermotusta, niin silloin voi alkaa ryskäämään vähän isommillakin romuilla rumemmalla tekniikalla, ja treeni menee siitä huolimatta sinne minne pitääkin.

Tämä video kannattaisi jokaisen punttipaavon katsoa. Itsekin sain ihan uudenlaista tuntumaa selkätreeneissä videon vinkkien myötä, vaikka selkä ei minulla mitenkään heikosti kehittynyt lihasryhmä olekaan.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Kipinä treenaamisen iski itsellä vasta n. vuosi sitten ja nyt on tietty peruskuntopohja jo luotu ja pikkuhiljaa yritän koventaa harjoittelua ja keskittyä voimatasojen nostoon.

Harjoitteluohjelmia- ja vinkkejä on pilvin pimein ja tässäkin ketjussa on varmasti monta hyvää ohjetta. Sitä tulee kuitenkin urauduttua aina omiin kaavoihinsa ja harjoittelusta tulee melko yksipuolista, koska sitä tulee jossain vaiheessa melko sokeaksikin oman treenaamisen suhteen. Lisäksi en ole koskaan jakanut treenejä niin, että olisi esim. ihan selkeä rintapäivä, jalkapäivä jne. Sen takia laitankin tänne nyt oman tämän hetken treeniohjelman ja toivoisin että siihen saisi mahdollisia parannusvihjeitä ja kommentteja, että mitä tuosta puuttuu täysin jne.

Treenaan salilla 3-4 kertaa viikossa ja 2-3 kertaa viikossa pyrin käymään kävely/hölkkälenkillä. Treenipäivät vaihtelevat vapaa-ajan muiden menojen takia jatkuvasti ja n. joka toinen viikko tulee kahden salipäivän putki väkisinkin tai jopa kaksi sellaista ja on tullut huomattua, että toisena peräkkäisenä treenipäivänä ei oikein enää kulje ja alkaa mennä jopa vähän jumiin, vaikka treenaisi täysin eri osia kropasta peräkkäisinä päivinä. Omalla kohdalla nuo "taukopäivät" ja niinä päivinä tehty kevyt n. 1 ½ tunnin kävely/hölkkälenkki piristää seuraavan päivän treeniä kummasti, paremmin kuin se että taukopäivän vain löhöilisi. Toisinaan tulee salitreenin jälkeen ja palautusjuoman/pienen väliaterian nauttimisen jälkeen käytyä vielä 45-60 minuutin kävelyllä. Mutta tässä jotakuinkin sellainen ohjelma, johon on tullut jämähdettyä:

1. päivä:
Lämmittelynä mahdollisesti vartalon kierto XX kg x 15 x 3 ja muut venyttelyt

Penkki:
Lämmittely tangolla + 15 x 50 kg:lla
10-12 x 65 kg
8 x 72,5 kg
4-6 x 75 kg tai 77,5 kg
Maximi x 1-2 ja pudotus 8 x 70 kg.

*Ojentajatalja:
40 kg x 12
45-50 kg x 8 x 2

*Rinta/olkapäät, pysty/vinopenkki käsipainoilla:
16-24 kg x 8-10 x 3-4

*Rinta, Peck-deck -laite:
50-60 kg x 6-10 x 3-4

Vatsat 20-25 x 3 joko normaalisti tai lisäpainoilla vatsatreenilaitteessa. Usein nämä molemmat sekoittaen niin, että varsinaisessa laitteessa 2 kertaa ja kerran "normivatsalihaspunnerrus"

Joskus tuohon väleihin "lämmittely/palautus" -liikkeitä, mikäli aikaa riittää. Esim. käsipainoilla ojentajia (olkapään korkeudelta käsi ylös). Välillä *-merkattujen liikeiden tilalle olen treeniä sekoittaessa ottanut a) hauistreeniäkin sekaan eli hauiskääntöä käsipainoilla 15-19 kg x 8 x 3 sekä päälle hauiskääntö tangolla XX kg x 8 x 2. Tai sitten b) vipunostot sivulle 10 kg x 8 x 3, c) ylätalja eteen/taakse 50-70 kg x 6-9 x 3-4 tai d) pystypunnerrus tangolla XX kg x 8-12 x 3-4.

2. päivä:
Lämmittelynä mahdollisesti vartalon kierto XX kg x 15 x 3 ja muut venyttelyt

Jalkakyykky:
Lämmittely tangolla
50-65 kg painoilla x 8-12 x 3-5

Selän ojennus penkissä:
60-80 kg x 10-15 x 3

Jalat:
Reiden ojennus laitteessa 50-70 kg x 8-12 x 3
Reiden koukistus laitteessa 50-70 kg x 8-12 x 3

Jalkaprässi 100--150 kg x 8-12 x 3 / mahdollisesti askelkyykky käsipainojen kera tai sitten selälle ylätalja/alatalja

Maastaveto:
50-75 kg x 8-12 x 3-4
Jos Mave jää 3. päivään, niin tässä jotain pieniä apuliikkeitä esim. taljoilla.

Voimien ja ajankäytön mukaan jälleen sama vatsatreeni kuin 1. treenikerralla

3.päivä:
Lämmittelynä mahdollisesti vartalon kierto XX kg x 15 x 3 ja muut venyttelyt

Hauiskääntö käsipainoilla 15-19 kg x 8 x 3 sekä päälle hauiskääntö tangolla XX kg x 8 x 2
Joskus penkkipunnerrus 3. päivänäkin

Alatalja / ylätalja taakse tai eteen tai "hauisotteella" :). Niitä liikeitä, joita näistä ei tullut tehtyä edellisinä päivinä

Kulmasoutu penkissä käsipainoilla:
n. 25 kg x 10 x 3

Alatalja "hauiskäännöllä" ylöspäin / joku muu apuliike

Maastaveto, ellei tätä tullut tehtyä 2. päivänä

Jälleen kerran sama vatsatreeni kuin 1. ja 2. treenikerralla. Tästä puuttuu variointi täysin.

Suunnilleen näillä treeneillä voimatasot ovat nousseet hitaasti, mutta varmasti. Lihaskasvuakin on tapahtunut ihan sopivasti ja muutenkin ihan tyytyväinen voi olla, mutta silti tuntuu että jokin punainen lanka treeneistä puuttuu. Salille lähtiessä etukäteen on harvoin tiedossa, mitkä liikkeet tulen tekemään. Tuo minä päivinä teen penkin ja jalat, on kyllä selvää kauraa ja vatsat teen löysähkösti joka kerta, mutta muutoin olisi mukava tietää, onko tuossa ohjelmassa mitään järkeä vai onko tullut treenattua ihan päin p:tä. Ja ennenkaikkea: mitä liikkeitä ohjelmaan pitäisi ottaa mukaan ? Kuinka paljon eri osa-alueita esim. hauista pitäisi yhdellä treenikerralla kiduttaa vai pitäisikö jakaa useammalle päivälle ?

Tavoitteena on vahvistaa koko kroppaa pikkuhiljaa, saada selkäkivut pysymään poissa edelleen -->poistuivat saliharjoittelun myötä täysin, saada viimeiset liikarasvat keskivartalosta pois (koko ajan parempaan päin). Toiveena ja pidemmän ajan tähtäimenä enemmän rautaa tankoon penkissä, mavessa ja jalkakyykyssä, mutta tosiaan erittäin hitaasti ja varman päälle, jottei loukkaantumisia tulisi. Ja tietysti täytyy koittaa tehdä treeneistä kovatempoisempia. Tosin kyllä nykytasokin riittää, jos treeni vain maistuu.
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Valtavat kiitokset ja iso käsi kaikille neuvojille! Vastaan puhelimalla, niin en jaksa sen enempää näpytellä, mutta otan huomisessa reenissä niin pienet painot että pystyn täydellisesti keskittymään siihen että teen liikkeen yläselän lihaksilla ja vedän nimenomaan kyynärpäitä alas.

Liikkeet tuntuu siis yleensä hauiksissa ja käsivarsissa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kiitos vielä kaikille neuvoista yläselän suhteen. Nyt olen keskittynyt siihen uudella tavalla ja minulle ehkäpä parhaiten toimii se että keskityn että vedän kyynärpäitä alas/taaksepäin ja liikkeen loppuvaiheessa keskityn puristamaan lavat yhteen.
Nyt olen saanut tuntumaan jo jonkin verran enemmän tuolla lapojen välissä ja "latseissa". Olen hinkkaillut pienillä painoilla ja tulen hinkkailemaankin niin kauan kunnes liike on kunnolla lihasmuistissa ja selkälihasten käyttö tulee enemmän luonnostaan.

Ei tässä tarkoitus ole kehonrakentajaksi ryhtyä, eikä siihen mitään eväitäkään olisi, mutta on se kiva että reeni tuntuu muuallakin kun käsivarsissa.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä tuohon Kummelin selkätreeniin liittyen:

Olen käynyt puntilla vaihtelevasti (lue: joskus säännöllisesti, joskus ei ollenkaan) kohta varmaan 20 vuotta, enkä edelleenkään ole saanut yhtäkään taljaliikettä osumaan selkälihaksille. Mutta onneksi on leuanveto ja kulmasoutu tangolla. Aina osuu sinne minne pitääkin.

Jos leuoissa on vaikea saada sarjaa, tee penkkileukoja (ie. jalat penkillä edessä, onnistuu mm. smithissä).

Mutta meikä nyt on puritaani muutenkin. Jos jonkin liikkeen voi tehdä vapailla painoilla, sen myös teen. Haluan nimittäin mahdollisimman funktionaalista treeniä kaikkine tukilihaksineen. Eipä ole vuosiin tarvinnut laitteita lähestyä...
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
N. 10 vuoden mittainen haaveeni sählyn harrastamisesta on vihdoinkin tämän vuoden aikana toteutunut/toteutumassa. Nyt on mahdollisuus harrastaa sählyä 2-3 kertaa viikossa. Tämä tietenkin vaikuttaa negatiivisesti saliharrastukseen. Siinä missä saliharrastuksen alkuaikoina kävin salilla 2-3 kertaa viikossa, niin nykyään aika riittää vain yhteen kertaan viikossa. Olen kuullut että yhdellä salikerralla viikossa lähinnä ylläpidetään lihaskuntoa tai hidastetaan tulosten huononemista verrattuna saliharrastuksen loppumiseen. Olen huomannutkin omissa tuloksissani lievää tippumista (pl. ylätalja) pitkällä tähtäimellä sen jälkeen, kun salikertojen määrä on tippunut tuohon 1 x / viikko.

Viikot eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta oma viikkoni näyttää suunnilleen tältä:
Sähly-Lepo-Sali-Sähly-Lepo-Ryyppääminen-Krapulapäivä

Onko täysin hukkaan heitettyä käydä salilla vaikkapa aikaisin lauantaina ennenkuin lähtee ryyppäämään? Olen saanut sellaisen käsityksen, että alkoholi tavallaan tuhoaa palautumisvaiheessa sen salitreenin? Vaikka toisaalta, jossain uutisessa taidettiin mainita, että olut nimenomaan auttaa palautumaan, tosin aivan varmasti tarkoitettiin olutta pienenä määränä, tai sitten oli täysin hatusta temmattu uutinen.

Toisaalta, eihän sitä tiedä vaikka tuo sähly menisi kesäksi tauolle (pidän tätä hyvin todennäköisenä), jolloin olisi salille taas enemmän aikaa.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Sähly-Lepo-Sali-Sähly-Lepo-Ryyppääminen-Krapulapäivä

Onko täysin hukkaan heitettyä käydä salilla vaikkapa aikaisin lauantaina ennenkuin lähtee ryyppäämään? Olen saanut sellaisen käsityksen, että alkoholi tavallaan tuhoaa palautumisvaiheessa sen salitreenin? Vaikka toisaalta, jossain uutisessa taidettiin mainita, että olut nimenomaan auttaa palautumaan, tosin aivan varmasti tarkoitettiin olutta pienenä määränä, tai sitten oli täysin hatusta temmattu uutinen.

Itsellesihän jo osittain tuossa vastasit, eli kyllä tuhoaa. Jos treenin jälkeinen palautuminen on vähintään yhtä tärkeää kuin itse treeni niin mitäpä veikkaat käyvän, kun myrkytystilan kropallesi tuossa vaiheessa aiheutat. Edeltävä treeni menee aika lailla hukkaan, ja kun keho ei ole kunnolla palautunut kiitos alkoholin runsaahkon käytön ei seuraavakaan harjoittelu ole niin tehokas. Yksi olut treenien päälle ei ihan hirveästi vielä haittaa ja se maistuukin pirun hyvältä, mutta ei se kuitenkaan palautusjuomasta käy.

Mainittakoon vielä, että kun olen itsekin vain tällainen hupibodari, on treeniviikkoni ajoittain saman kaltainen kuin sinulla. Eli väitän tietäväni mistä puhun, ei ole rakettitiedettä tämä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Viikot eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta oma viikkoni näyttää suunnilleen tältä:
Sähly-Lepo-Sali-Sähly-Lepo-Ryyppääminen-Krapulapäivä.

Riippumatta siitä, mitä ja miten treenaat, sähly ja sali rasittavat kroppaa aika lailla eri tavalla. Voisit harkita tai kokeilla, kestäisikö kroppa perjantain lepopäivän muuttamisen salipäiväksi. Krapulaton lepopäivä sinulla on jo tiistaina ja viikonloppuna lihasta ei rasiteta, vaikka myrkytystilassa eli ryypätessä ja krapulaa potiessa suoranaisesta palautumisesta ei voikaan puhua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, minäkin lähtisin siitä, että perjantaina voisi hyvin tintata ainakin yläkropan. Miksei jalkojakin, riippuen tietysti ohjelmasta, mutta jos siis pelottaa jalkojen rasittaminen sählyn päälle.

Ryyppäämisestä mulla ei ole kokemusta yleensäkään, mutta en kyllä heti treenien päälle ota edes yhtä olutta. Jos sali on ollut päivällä eikä seuraavana aamuna ole liikuntaa tiedossa, otan oluen illalla. Juomani oluet ovat peruskeppanaa vahvempia enkä ole alkoholiin kokoani vastaavalla tavalla tottunut, joten en ota sitä riskiä, että treenini menee pilalle tässä elämänvaiheessa ja tällä aikataululla. Kerran vetäisin jonkun vaille kymmenprosenttisen luostarioluen perjantai-iltana ja lähdin lauantaiaamuna salille normaalisti. Treenit menivät päin haitaria, enkä keksi mitään muuta syytä kuin tuon oluen, joten olipa se syy tai ei, en itse ainakaan jaksa kikkailla sen enempää.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikot eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta oma viikkoni näyttää suunnilleen tältä:
Sähly-Lepo-Sali-Sähly-Lepo-Ryyppääminen-Krapulapäivä

Minulla on ehdotus. Perjantaina teet monipuolisen, kiertoharjoittelutyylisen (esim. patterimetodilla) harjoitteen kuntosalilla eli koko kroppa jalkoja lukuunottamatta läpi. Ja jos diggaat kävelystä, tempaise lauantaiaamupäivään vaikka tunnin kävely. Toimii palauttavana, hiukan jopa lihashuollollisena harjoitteena. Sitten samalla kävellessäsi voit miettiä, mitä juomia haet marketista jääkaappiisi ja usko tai älä, se lauantain kaljoittelukin sujuu paremmin kun oot sen kävelylenkin tehnyt.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
No niin. Syke meni eilisen lajitreenin jälkeen vituiksi ja tänä aamuna se oli entistä pahemmin sekaisin. Lääkäriin tästä on mentävä. Toivottavasti kyseessä on vain viime viikon flunssan jälkioire.

Tällä hetkellä viikkoon tulee kuusi kovaa treeniä, mutta palautuminen on tuntunut hyvältä, kun olen keskittynyt ruokailuihin. En tiedä, ehkä pitää kuitenkin keventää, jos pumppu ei kestä mukana. Perseen perse.

Edit: Sydänlihastulehduksen merkkejä ei ollut, eikä sydänkäyräkään huolestuttavan epätasainen enää mittaamishetkellä. Säikähdyksellä taisi selvitä. Parin päivän päästä on tosin kontrolli.
Tarina jatkuu. Noin kuukauden ajan tuon jälkeen tuli väännettyä treeniä väkisin, vaikka olo oli hyvin vaihteleva. Treenit kuitenkin kulkivat aina hyvin. Kun olin kuitenkin jälleen treenejä seuranneena päivänä kuumeessa, aloin pohtia: "mitä vittua?" Kaveri vinkkasi ylikunnon/ylirasitustilan oireita, ja kyllähän sieltä pelottavan paljon mätsiä löytyi: huonot yöunet, hikoilu yöllä, nopea pulssin kohoaminen, lämpö treenin jälkeen, rytmihäiriöt, kropan puolustusmekanismien heikentyminen.

No, tuon löydöksen jälkeen olen tainnut kahdesti käydä kevyesti kokeilemassa salilla. Kummallakin kerralla kaikki tekeminen oli aivan perseestä. Ensimmäisen kerran jälkeen nousi myös kevyt lämpö ja rytmit hajosi. Toisen kerran jälkeen nousi kunnon kuumeinen flunssa, ja sillä tiellä ollaan. Jos vielä ennen kesää voisi ottaa jonkun juoksuaskeleen ja laittaa pari kiekkoa kyykkytankoon.

Leppäilkeehän.

Juteenille muuten kiitos valmiista ruokavalioesimerkeistä!

Edit: Mikä siinä on, että aina kun tuntuu, että homma rullaa hyvin tai kehitystä on tullut, tulee jotain paskaa rattaisiin? Vaikka pääsisi jo huomenna salille, vahinkoja korjaisi ainakin kuukauden päivät, nimim. Hupparissa biitsille
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajattelin aloittaa tässä kohtsillään kreatiinikuurin kokeeksi. Kuinkas tuon vaikutus käyttäytyy, jos samaan aikaan olisi tarkoitus käydä kyllä puntilla mutta samalla myös lisätä lenkkikertoja. Puntti ehkä hiukan kärsiikin jopa, koska toukokuu tulee olemaan kaikkinensa aika älyttömän kiireinen. Lenkille sen sijaan voi lähteä vapaammin. Onko siis järkeä aloittaa kreatiinitankkausta nyt vai onko sillä mitään väliä tällaiselle peruskäyttäjälle?
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Oma kokemus kreatiinista parin vuoden takaa. Pari-kolme kiloa tulee painoa lisää, koska se kerää nestettä. Tulokset paranivat jonkun verran, lyhyesti kiteytettynä sarjoihin yksi toisto lisää ja tietysti sitä kautta maksimivoimaakin lisää. Maha meni kyllä aivan kuralle ja pieretti niin että puoli Hakalia oli kateellinen. Edullistahan se on ja maultaan kuin perunajauhoja sekoittaisi veteen, eli ei maistu miltään. Ihmeaine se ei ole, mutta hyötyä siitä on. Saatan koittaa uudelleenkin, minulla kun treenaaminen ei niin vakavaa ole, niin en ole viitsinyt pulvereiden kanssa pelata.
Ei ole kallis kokeilu, alle 15e purkki.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ajattelin aloittaa tässä kohtsillään kreatiinikuurin kokeeksi. Kuinkas tuon vaikutus käyttäytyy, jos samaan aikaan olisi tarkoitus käydä kyllä puntilla mutta samalla myös lisätä lenkkikertoja. Puntti ehkä hiukan kärsiikin jopa, koska toukokuu tulee olemaan kaikkinensa aika älyttömän kiireinen. Lenkille sen sijaan voi lähteä vapaammin. Onko siis järkeä aloittaa kreatiinitankkausta nyt vai onko sillä mitään väliä tällaiselle peruskäyttäjälle?
Itse suosittelisin kreatiinikuuria mieluummin siihen yhteyteen, kun vedät enemmän punttia. Miksi juuri nyt aloittaisit kreatiinin, kun on tarkoitus lenkkeillä ehkä puntin kustannuksella? Lenkkeilyyn siitä tuskin on niin paljoa apua kuin punttailuun. Kovan punttikuurin aikana kreatiinista on hyötyä lihaskestävyyden/maksimivoiman lisäksi siten, että nestettä kertyy lihasten ympärille, minkä myötä paikat kestävät paremmin kovaa rääkkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähinnä olen funtsinut, että onko suurta haittaa, vaikkei latausjakson aikana pääsen kuin ehkä sen pari kertaa viikossa salille. Kesäkuussa, jolloin melkein jo ylläpitoon siirtyisin, olisi taas aikaa salille. Vai kannattaisiko mieluummin siirtää aloitus vasta tuonne kesäkuulle? Ehkä loogisempaa olisi, että tuolloin saisi suuremman hyödyn (?) isommista annoksista. No, ehkei näillä niin suurta väliä harrastelijalle ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös