Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 942
  • 4 643

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen tästä vähän eri mieltä. Hyvin suunnitellun dieetin ei tarvitse olla mitään älytöntä kituuttamista ja nälän kanssa taistelemista. Ainakaan aluksi. Helposti tulee juuri tehtyä se virhe kun lähetään dieetille, että ajatellaan, että nyt lähdetään hirveällä irveellä pudottamaan painoa ja tiputetaan kalorit ihan älyttömän alas.

Enhän minä niin ole väittänytkään. Pikkuisen vaan särähti korvaan tuo, että samaan aikaan kerrotaan, että karppaaminen on hyvä juttu ja voi syödä reilusti ja nauttia elämästä ja että paino ei kuitenkaan ole pudonnut juuri laisinkaan.

Minä en pidä mitenkään tarkkaa kirjaa syömisistäni ja aika huoleti vedän pari lämmintä ruokaa päivässä plus tukevahkon aamiaisen ja vieläpä erilaisia välipaloja tarpeen mukaan. Turhaa sipsien ja karkin mussuttamista pyrin välttämään. Mielestäni varsin mukavaa elämää ja herkuteltuakin saa ihan riittävästi. Pituutta on 185 ja painoa 76, olen 39-vuotias mieshenkilö. Juoksua tulee viikossa 50-80 km ja päälle pari salikertaa viikossa. Tosin voimailutulokset eivät ole kaksisia: kyykkyä teen 80:lla kutosia, mavea 100:lla nelosia ja rinnallevedossa mennään 55:llä.
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enhän minä niin ole väittänytkään. Pikkuisen vaan särähti korvaan tuo, että samaan aikaan kerrotaan, että karppaaminen on hyvä juttu ja voi syödä reilusti ja nauttia elämästä ja että paino ei kuitenkaan ole pudonnut juuri laisinkaan.

Minä en pidä mitenkään tarkkaa kirjaa syömisistäni ja aika huoleti vedän pari lämmintä ruokaa päivässä plus tukevahkon aamiaisen ja vieläpä erilaisia välipaloja tarpeen mukaan. Turhaa sipsien ja karkin mussuttamista pyrin välttämään. Mielestäni varsin mukavaa elämää ja herkuteltuakin saa ihan riittävästi. Pituutta on 185 ja painoa 76, olen 39-vuotias mieshenkilö. Juoksua tulee viikossa 50-80 km ja päälle pari salikertaa viikossa. Tosin voimailutulokset eivät ole kaksisia: kyykkyä teen 80:lla kutosia, mavea 100:lla nelosia ja rinnallevedossa mennään 55:llä.

Piti quotata koko teksti tarkentaakseninja vertaillakseni. Siis karppaaminen toimii minulla hyvin ja tiedän sen historiasta. Nyt painoa putosi aluksi tuo 2,5kg vaikka söin itse asiassa enemmän kuin aiemmin. En huomannut tuota erikseen mainita. Nyt on selkeästi hidastutunu tahti ja kuluneen viikon jäljiltä vaaka näyttää aamuisin 0,4kg pienempää lukemaa.

Mutta tää karppaus on tällainen kickstart, tarkoitus saada sillä muutama kilo vielä pois ja samalla kun kunto kohenee lenkkien myötä myös palata hiilarien pariin. Teen punnerrussarjoja nettiohjelman mukaan. Mutta jos vertaan sinuun niin olen sinua selkeästi lyhyempi ja jonkin verran painavampi (sekä yleistä rotevaa ruumiinrakennetta että puhdasta ylipainoa) mutta tuo 50-80km viikossa juoksua on se iso ero. Minulla ei kunto yllä vielä siihen ja toisaalta puolimaratonkuntoon treenailenkin netistä löytyneen Hal Gidonin ohjelman mukaan (menikö nimi oikein?). Tässä vaiheessa ollaan vasta 30km viikossa ja alkutaipaleella. Tämä on pitkä tie kohti parempaa kuntoa, slimmimpää olemusta ja terveempää painoindeksiä kohti...
 

Magenta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Nyt painoa putosi aluksi tuo 2,5kg vaikka söin itse asiassa enemmän kuin aiemmin.

Muistahan että "enemmän" määränä on erisuuri kuin "enemmän" kaloreina. Proteiinissa ei ole yhtä paljon energiaa sitoutuneena kuin hiilihydraateissa, joten voit syödä hyvinkin paljon enemmän määrällisesti ja silti tiputtaa painoa.

Itsekin dieetillä taas vaihteeksi, 6 viikossa nyt 4,6kg alaspäin ja samalla punttitreeni/juoksu päällä joka varmasti hidastaa painon tippumista. -700kcal pääsääntöisesti mennään, mutta en juuri laske sitä koska olen oppinut aika pitkälti sen millä tuotteilla tuohon määrään pääsen. Eli aiempaa kalorilaskurikokemusta riittämiin, että luotan jo omaan pääkoppaan :)

Hiilarittomalla en ole, 30H/40P/30R yhdistelmällä pääsääntöisesti. Treenipäivinä H & P arvot ovat suuremmat. Samalla setillä vedin toissakesänä -10kg 2,5 kuukaudessa, tosin silloin oli enemmän aerobista liikuntaa kun taas nyt olen sitä osittain korvannut punttitreenillä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itsekin dieetillä taas vaihteeksi, 6 viikossa nyt 4,6kg alaspäin ja samalla punttitreeni/juoksu päällä joka varmasti hidastaa painon tippumista. -700kcal pääsääntöisesti mennään, mutta en juuri laske sitä koska olen oppinut aika pitkälti sen millä tuotteilla tuohon määrään pääsen. Eli aiempaa kalorilaskurikokemusta riittämiin, että luotan jo omaan pääkoppaan :)

Itse lopetin painon tuijottelun jo aikoja sitten, kunhan muuten sujuu. Tai sujuu ja sujuu, päätteleln sujumisen sellaisen kehonkoostumusvaa'an lukemista. 6,5 kuukaudessa on tippunut painoa joku 4-5 kiloa (joista 2 heti kärkeen) ja rasvaa on lähtenyt noin 7 kiloa. En tiedä, voiko tuohon rasvalukemaan luottaa lainkaan. Mutta itse ainakin haluan luottaa.

Ei tämä mitään kituutusta ole ollut, välillä on viikkoja, kun syödään reilusti. Ja oli tuossa välissä kuukausikin, kun tuon samaisen vaa'an mukaan rasvaa tuli kilo lisää. Mutta suunta saatiin käännettyä sitten taas tämän vuoden alusta.

Tuo rasvaprosenttimäärä on kyllä huikea. Päivässä voi hyvin vaihdella +/- 2 pros. yksikköä, riippuen edellisen päivän syömisistä/juomisista. onhan tämä ihan luonnollista, sähkön johtavuuteen se jotenkin perustuu ja elimistön nestemäärä tähän suoraan vaikuttaa. Mutta trendin näkee selvästi, kun on yli puoli vuotta lähes päivittäin punninnut.

Jos haluaisin painoa nopeasti alas, lopettaisin puntin tykkänään ja lisäisin aerobista liikuntaa. Sillähän se lähtisi kevyesti.
 
Itsellä olennaisena osana punttiharjoittelua kuuluu nopeus/räjähtävyys.

Joku yleisurheilija taisi joskus mainostaa penkkitreeneissä kuinka rullalle kääritty patja rinnan päällä, tyyliin päällyspaidan alle tungettuna, toimii hyvin "panssarina" suojaamaan rintalastaa ja saa myös raudan liikahtamaan räjähtävästi vastapalloon.

Tekeekö kukaan penkkiä näin? Onko tämäkin pelkkää paskapuhetta vai onko tuosta joku oikea hyöty? Vaatii ainakin itseltä vähän kanttia ruveta tunkemaan jotain patjaa hupparin alle.
 

HokiHero

Jäsen
Tekeekö kukaan penkkiä näin? Onko tämäkin pelkkää paskapuhetta vai onko tuosta joku oikea hyöty? Vaatii ainakin itseltä vähän kanttia ruveta tunkemaan jotain patjaa hupparin alle.


Aiheellinen kysymys on tarvitsetko yllä mainittua pikavoimaa tai esimerkiksi räjähtävää voimaa? Tekniikat vaativat rautaisen tekniikan ja ainakaan normaalille kuntoilijalle en näe puhtaasti nopeusvoiman harjoittelusta mitään hyötyä etenkään yläraajoissa.
Nopeusvoima on kuin nopeuskestävyyden harjoittelua eli kuntoilijalle täysin marginaalista ainoana erona se, että nopeusvoimassa itsensä voi rikkoa.

Suosittelen usein harrastepalloilijoille ja vastaaville yksinkertaista kontrastivoimaharjoittelua, jossa saadaan erilaista ärsykettä myös hermostolle ja nopeille lihassoluille. Yksinkertaistettuna tässä tavassa valitaan jokaiselle perusliikkeelle "kontrastiliike" joka kuormittaa samoja lihaksia, mutta jonka voi tehdä räjähtävästi. Tämä räjähtävä liike tehdään sitten pääliikkeen jokaisen sarjan jälkeen.

Esimerkiks takakyykyssä otetaan esimerkiksi 12 hallitun toiston jälkeen 3-5 räjähtävää jännehyppyä, jonka jälkeen palautus. Penkissä taas esimerkiksi räjähtävät etunojapunnerrukset jne. Erilaisia versioita riittää..
 
Aiheellinen kysymys on tarvitsetko yllä mainittua pikavoimaa tai esimerkiksi räjähtävää voimaa? Tekniikat vaativat rautaisen tekniikan ja ainakaan normaalille kuntoilijalle en näe puhtaasti nopeusvoiman harjoittelusta mitään hyötyä etenkään yläraajoissa.
Nopeusvoima on kuin nopeuskestävyyden harjoittelua eli kuntoilijalle täysin marginaalista ainoana erona se, että nopeusvoimassa itsensä voi rikkoa.

Erityisesti räjähtävyyttä haetaan ja välillä käydään ihan maksimipainoissa puntin nostelussa. Säännöllistä punttitreeniä takana about 5 vuotta ja erityyppisten voima-ominaisuuksien teorioista olen kyllä lukenut/kuullut tuhat kertaa, eli ihan käytännön tasolla kysymykseni.
 

HokiHero

Jäsen
Erityisesti räjähtävyyttä haetaan ja välillä käydään ihan maksimipainoissa puntin nostelussa. Säännöllistä punttitreeniä takana about 5 vuotta ja erityyppisten voima-ominaisuuksien teorioista olen kyllä lukenut/kuullut tuhat kertaa, eli ihan käytännön tasolla kysymykseni.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaisiin lajisuorituksiin tms. haet lisää suorituskykyä nopeusvoimalla? Entä onko kyseessä pikavoima vai räjähtävävoima? Todella harvoin tulee vastaan ihmisiä jotka näitä harjoittelevat kun en tällä hetkellä työskentele urheilijoiden valmentajana, joten mielenkiinto heräsi.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaisiin lajisuorituksiin tms. haet lisää suorituskykyä nopeusvoimalla? Entä onko kyseessä pikavoima vai räjähtävävoima? Todella harvoin tulee vastaan ihmisiä jotka näitä harjoittelevat kun en tällä hetkellä työskentele urheilijoiden valmentajana, joten mielenkiinto heräsi.

Yksityisyyteni vuoksi en tohdi lajia paljastaa, mutta kerrotakoon että valmentajalta on tullut viime aikoina ihan selvä käsky että jos punttia vääntää, niin tehdä saa VAIN nopeutta ja kimmoisuutta palvellen. Aikaisemmin tuli tehtyä punttia, myönnettäköön vähän liiaksi hupi/egoilumielessä.

Onko treenini sitten pikavoimaa vai räjähtävää, riippuu pitkälti liikkestä ja päivästä myös. Suunnattomat voimaliikkeet erikseen ja oheisliikkeet erikseen jne...
Tämänhetkinen aikatauluni on sen verran kiireinen, että yksjakosella mennään toistaiseksi.

Miten on, löytyykö itse HokiHerolta vastausta itse kysymykseen?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Joku yleisurheilija taisi joskus mainostaa penkkitreeneissä kuinka rullalle kääritty patja rinnan päällä, tyyliin päällyspaidan alle tungettuna, toimii hyvin "panssarina" suojaamaan rintalastaa ja saa myös raudan liikahtamaan räjähtävästi vastapalloon.
Jos haluaa tuoda sen raudan pommilla rintaan, kannattaa varmaan tosiaan olla joku suoja välissä. Maalaisjärjellä ajatellen kannattanee kuitenkin pitää vähän tiukempi kontrolli liikkeessä. En minä tosin räjähtävyystreeneistä mitään tiedä. Jos pomppupenkillä saat lihaksesi räjähtelemään, anna mennä.

***

Kaksi treeniä saksalaista volyymiohjelmaa takana, kun voimaohjelma ei maistunut. Nyt sitten lasketaan sarjataukoja sekkarin kanssa, mutta elämä on.

10x10 kyykky 4 sekunnin negatiivisella vaiheella, yeah baby!

Raportoin loppufiiliksistä muutaman kuukauden päästä, jos olen vielä hengissä.
 

HokiHero

Jäsen
Miten on, löytyykö itse HokiHerolta vastausta itse kysymykseen?

Omasta mielestäni tietynlainen kontrolli olisi tärkeää säilyttää myös nopeusvoimaharjoittelussa. Taustalla ajatuksena se, että vaikka eksentrinen vaihe käytännössä jää kokonaan pois ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että tanko pamautetaan täysillä päin rintalastaa vaan aivan lopussa siihen suunnanmuutokseen keskitytään, jolloin myös käytetään elastista energiaa ja kehitetään mahdollisimman tehokkaasti lihaksen elastista voimantuottoa.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Räjähtävyyttä ja nopeusvoimaa treenatessa kannattaa muistaa, että nämä ominaisuudet ovat hyvin laji- ja liikespesifejä eli kannattaa yhdistää treeneissä itse lajiliikettä tai jotain hyvin lähellä tätä olevaa.

EDIT: Itse en oikein näe mitään järkeä lähteä kikkailemaan penkissä jollain patjalla. Jos tarvetta nopeusvoimalle voi varmaan ihan yhtä hyvin tehdä punnerruksia nopealla eksentrisellä ja räjähtävällä puristuksella. Jos puhdasta lähtövoimaa haetaan niin kuolettaa tangon vain rauhassa rinnalle ja siitä mahdollisimman räjähtävä punnerrus.

KiVi: Lähipiirini kokemuspiiristä pieni varoituksen sananen vain tuollaista volyymitreeniä koskien, eli kannattaa jonkun verran tarkkailla omaa kuntoaan ja pitää järki päässä. Tuttavani tässä taannoin onnistui samaisella ohjelmalla (tosin jalan loukkaantumisen takia taisi tehdä vain yläkroppaa jollain älyttömällä systeemillä) onnistui hommaamaan itsensä sairaalaan saatuaan rabdomyolyysin. En siis sanoi, etteikö noinkin voisi (ja jopa välillä kannattaisi) treenata, vaan lähetän vain matkaan varoituksen kera.
 
Viimeksi muokattu:

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Onko palstaveljillä tai -siskoilla kokemusta tällaisesta diagnostiikkavaa'asta? Mittaako rasva- ja lihasprosenttia edes sinne päin?

Ei ole kokemusta tuollaisesta vaa'asta, mutta sanoisin, että ei kannata odottaa koostumusmittareiden toimivan kovinkaan luotettavasti. Eräällä toisella forumilla olen seurannut keskustelua vastaavista rasvaprosenttivaaoista ja siellä tuntuu olevan käsitys, että nuo mittaavat prosentit vähän miten milloinkin. Ongelma ei ole pelkästään epätarkat tai virheelliset mittaustulokset, vaan myös systematiikan puute. Eli tulosten vertailu ja kehittämisen seuranta ei oikein toimi. Perättäisillä mittauksilla saatettiin saada aivan erilaisia arvoja rasvan määrälle kehossa.

Tässä vielä linkki Patrik Borgin mietteisiin rasvaprosentin mittauksesta.

Mutta kuten sanottua, tuon nimenomaisen vaa'an toimivuudesta ei minulla ole oikeaa tietoa.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Onko palstaveljillä tai -siskoilla kokemusta tällaisesta diagnostiikkavaa'asta? Mittaako rasva- ja lihasprosenttia edes sinne päin?
Vuoden käytössä ollut tuollainen parin kymmenen euron "rasvaprosenttivaaka". Aika vähän on tullut loppujen lopuksi käytettyä ja vaikea sanoa pitävätkö tulokset paikkaansa. Se kuitenkin on ollut plussaa, että tulokset eivät ole vaihdelleet päivien ja kertojen välillä, vaan johdonmukaisesti vaaka on kyllä koko vuoden ajan näyttänyt ~samoja tuloksia.

Oman kokemukseni perusteella voisin siis sanoa, että Beurerin vaaka antaa ainakin sellaisia tuloksia, että pystyt itse seuraamaan kehitystä. Vaikea sanoa, kuinka lähellä totuutta tulos on, mutta se lienee sivuseikka tässä asiassa.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voihan tommoinen olla ihan hauska, mutta kyllä luotettavampi on ihan mittanauha + vaaka + peili kombo. Se rasvaprosentti on kuitenkin loppuen lopuksi vain numero eikä siitä kannata liikaa välittää.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Onko palstaveljillä tai -siskoilla kokemusta tällaisesta diagnostiikkavaa'asta? Mittaako rasva- ja lihasprosenttia edes sinne päin?


ei tuollaisesta, mutta sellaisesta satasen omronista, josta pidetään myös käsillä kiinni, on. Kokemusta puolelta vuodelta. Veikkaan, että lihas- ja rasvaprosenttien absoluuttinen määrä ei ole todellinen. Mutta sen voin sanoa, että suhteelliset muutokset se kyllä näyttää. Olen tuota lähes päivittäin käyttänyt ja laittanut tulokset ylös. Trendi on ollut selvästi laskeva, joka pitää paikkansa myös mm. peilin ja mittanauhan perusteella.

Tuossa esimerkkikuva, alkaen siis viime elokuusta: painoja - Aijaa.com
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Olisiko jollain antaa vinkkejä / tärppejä salille, eli kyseessä olisi kiertoharjoittelua tai miksi sitä virallisesti haluaakaan kutsua.

Tilanne on siis se, että taustalla on muutamia vuosia salitreeniä, lenkkeilyä ja uimista kuntoilumielessä. Nyt on ollut vuoden tauko ja pari kuukautta tässä on palauteltu kehoa tottumaan tuohon kuormitukseen. Tavoitteena on siis peruskunnon nostaminen hyvälle tasolle ja kestävyyden lisääminen. Pohjalta en siis aloita, koska lenkkeilyä on harrastettu oikeastaan 4 vuotta säännöllisesti 1-4 kertaa viikossa.

Pyrin siis salilla käydessä käymään yleensä jokaista vartalon osa-aluetta läpi (ylä-, keski- ja alavartaloa) kiertävällä harjoittelulla. Olisiko tässä siis viisainta vetää viikon sykleissä välillä maksimiviikko ja siihen perään aerobisempi viikko, jolloin pyritään pienemmillä painoilla vetämään pitkiä sarjoja? Vuorotöiden takia en siis pysty käymään välillä, kuin kaksi tai kolme kertaa viikossa salilla.

Pienetkin vinkit olisivat tervetulleita ja omat kokemukset. Crosfitt on käynyt mielessä, mutta rahatilanne ei anna periksi sille harrastukselle, on ainakin täällä erittäin kallista touhua!
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Olisiko jollain antaa vinkkejä / tärppejä salille..

Mulla ei kokemusta mistää kovaa vs. aerobisista viikoista, mutta joskus kun tein kiertävää treeniä ja treenipäivät vaihtelivat, niin pyrin tekemään joka kerta erilailla, kuin edellisellä. Näin pystyin treenaamaan miten huvitti ja ärsyke lihakselle oli erilainen, kuin edellinen treeni antoi ja toi vähän myös lepoaikaa lisää. Käytännössä vaikka tänään jaloille kyykky, seuraavalla kerralla prässi ja sitten mave tai sjmv ( suorinjaloin maasta veto). Tiedä nyt, että onko tuosta sinulle hyötyä, mutta jos erilaisia variaatioita mietit, niin vaihtelu virkistää.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Aloitin punttitreenauksen piiiiiiitkan tauon jalkeen, viimeksi kun kavin salilla osa jatkoaikalaisista ei ollut varmaan viela syntynytkaan.

Pari kysymysta :
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?

No nyt menee jo ihan hyvin ja ainakin viela on innostus paalla ja tuntuu hyvalta. Pari kysymysta tosin :

Onko kyykky tosiaan niin hyva liike etta sita on tehtava kolme kertaa viikossa? Ei silla etten sita haluais tehda mutta tuntuu vaan kummalta etta ko. ohjelmassa kyykkya on joka treenissa kun taas muita liikkeita ei tehda niin usein.

Onko pelkalla salitreenilla odotettavissa painonpudotusta? Mitat alkuun oli 180/95 kg ja vaikka naurettavalta kuulostaakin niin en ole ehtinyt aloituksen jalkeen puntarilla kaymaan.
Ruokana on paljon vihanneksia ja proteinia (lahinna kalaa koska tassa maassa liha on ihan skeidaa ja kala taas hemmetin hyvaa) ja jonkin verran hiilihydraatteja.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No nyt menee jo ihan hyvin ja ainakin viela on innostus paalla ja tuntuu hyvalta. Pari kysymysta tosin :

Onko kyykky tosiaan niin hyva liike etta sita on tehtava kolme kertaa viikossa? Ei silla etten sita haluais tehda mutta tuntuu vaan kummalta etta ko. ohjelmassa kyykkya on joka treenissa kun taas muita liikkeita ei tehda niin usein.

Onko pelkalla salitreenilla odotettavissa painonpudotusta? Mitat alkuun oli 180/95 kg ja vaikka naurettavalta kuulostaakin niin en ole ehtinyt aloituksen jalkeen puntarilla kaymaan.
Ruokana on paljon vihanneksia ja proteinia (lahinna kalaa koska tassa maassa liha on ihan skeidaa ja kala taas hemmetin hyvaa) ja jonkin verran hiilihydraatteja.
Kyllä kyykky on todella hyvä liike yleisenä massanrakentajana keholle. Liikevalikoima ja liikkeiden toistuvuus tietenkin riippuvat tavotteista, mutta väittäisin, että oli tavoitteena sitten voima tai lihasmassan kasvatus parhaiten sujuu kun ensimmäiset kuukaudet mennään juurikin tuollaisella yksinkertaisella perusliikkeisiin pohjautuvalla ohjelmalla. Kun treeniä on takana vähän enemmän voi liikkeitä alkaa miettiä uusiksi ja painotusta muuttaa. Perusliikkeisiin kannattaa kuitenkin pohjata treenissä.

Painonpudotukseen avainsana on ruokavalio ei treeni. Esim. kolme kertaa viikossa treenaaminen ei aiheuta mitään kovin suurta kalorinkulutusta viikkotasolla. Jos laihduttaa haluat pitää varmistaa, että kalorit ovat miinuksilla. Kohtuu aloittelijana puntilla voit vielä hyvin hyötyä noviisiefektistä jolloin on mahdollista kasvattaa lihasta miinuskaloreillakin, joten järkevä dieetti voisi tehdä hyvääkin tässä vaiheessa.
 
...
Onko kyykky tosiaan niin hyva liike etta sita on tehtava kolme kertaa viikossa? ...
Ei ainoastaan hyvä, vaan paras. Opettelet nyt vielä heti alusta pitäen tekemään sen täysin pohjaan asti, hyvällä asennolla. Jos joku paikka kinnaa vastaan, teet liikkuvuusharjoituksia, jotta pääset syvälle. Siitä liikkuvuuden parantumisesta ja keskivartalon vahvistumisesta kiittää sitten kaikki muutkin liikkeet.

Aloitat vaikka takakyykyllä, mutta opettele myös etukyykky. Siinä pääsee kiusaamaan keskivartaloa ihan tosissaan. Yleensäkin kyykyssä aktivoit kehon isot lihakset ja myös hormonivaste on suotuisa. Alkaa keho puskemaan kasvuhormonia jne, kun isoilla raudoilla kyykkäilee. Mutta isot raudat vasta, kun tekniikka on kuosissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyykyn kanssa kannattaa todellakin lähteä rauhassa ja jos mahdollista, pyytää heti joku tsekkamaan tekniikka kuntoon. Itse aloitin ensin mutulla päin metsää, seuraavaksi youtube-koutsauksella sain homman paremmin kuosiin, mutta kun koko ajan tuntui jokin mättävän, rohkaistuin viimein kysymään asiaa samaan aikaan salille sattuneelta kilpanostajalta. Hän katsoi asentoni ja sanoi saman tien virheet, korjasi tekniikkaa ja näytti pari simppeliä keppijumppaa oikean liikeradan hakemiseen. Sanoi, että selkäni liikkuvuus hankaloittaa hommaa.

Muuten oma juuri on kohtalaisella mallilla. Tämä kyykyn hiominen on hiukan hidastanut etenemistä, mutta muutoin tällä viikolla on tarkoitus aloittaa uusi voimajakso.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voi olla että sohaisen muurahaispesään, mutta mun mielestä kyykky isoilla painoilla on yliarvostettua, varsinkin takakyykky ja monien näkee jättävän liikkeen vielä vajaaksi mikä tietää jatkossa ongelmia. Jos tavoitteena on isot broilerin reidet niin sitten toki ok kasvattaa kiloja tangossa ja pumpata ykkösiä kakkosia. On tullut 20v aikana treenattua niin kovaa kuin vähän kyykkyä, niin edestä kuin takaa. Ehkä mun avainsana on ollut se että salitreeni on ollut joka viikkoista, useammankin kerran viikossa mutta aina vain tukemassa muuta aerobisempaa urheilua ja hyvää peruskuntoa. Joten en ole nähnyt mitään tarvetta isoille energiasyöpöille reisille, kyykyn hyvät vaikutukset korsettiin tulee jo kevyimmissäkin painoissa. Voisi myös sanoa että etukyykky on aliarvostettua, kyseessä erittäin hyvä liike jossa on vieläpä helpompi pitää korsetti kasassa ja paikat ehjinä, suosittelisin aloittelijoille ihan liikeratojen opettelun kannalta etukyykkyä treenien aloittamisesta asti. Kyykyt tehdään aina alas asti, perse niin lähelle maata kuin mahdollista ja jos haluaa räjähtävyyttä niin alhaalla voi pysähtyä pariksi sekunniksi.

Tämä toki vain mun mielipide ja ihmiskoe miten oma kroppa on tuntenut.

_
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös