Pahoittelut, viesti sisältää pientä avautumista.
Tässä mennään minun mielestäni metsään. Niin kovin usein, jos polvet aristaa, laitetaan polvisiteet. Jos selkä aristaa, käytetään vyötä. Ja vyötä tunnutaan muutenkin hyvin herkästi käytettävän. Ja tietenkin vetoremmit otetaan käyttöön turhan usein.
Sanoisin ennemminkin, että lisää harjoitusta keskivartalolle! Tee kunnon lisäpainovatsoja, lankkuja lisäpainoilla, selkää - ja tietenkin sitä kyykkyä. Tee maltillisilla painoilla vaikka pysähtyen pohjalla pariksi sekunniksi. Siinä näet onko tekniikka kohdallaan ja pitääkö keskivartalo. Vahvista siis sitä heikkoa kohtaa, äläkä ota jotain apuvälinettä, joka vielä vähentää sitä heikon kohdan kehittymistä.
Mitä toteat vyöstä on aivan totta. Mutta kuitenkin, noin puolitoista viikkoa sitten tein edellisen kerran kyykkyreenin ja selkä paskana sen puolitoista viikkoa, toki mennen kokoajan parempaan kuntoon. Salilla viime ja tällä viikolla käydessäni ohjelmaan kuuluivat normaaliin tapaan vatsat ja uutuutena selät.
Tänään päätin kyykkyä lähteä koittamaan, sarjapainot vähensin 105 -> 80, kaverin kanssa juteltiin tekniikasta (siis 'osaava' kaveri) ja kaikki muuten hyvin, paitsi aavistuksen alemmaksi voisi laskea. Kaksi ensimmäistä 10 toiston sarjaa ilman mitään ongelmia, kolmannessa huomasi, että selkä ei yhtäkkiä enää kestä (siis alusta saakka) ja se homma jäi sit siihen. Voi helvetin helvetti. Nyt selkä on jäykkänä kuin rautakanki todennäköisesti taas pari viikkoa. Tuntuu, että yksittäinen suurin rasituksen aiheuttaja on tangon nostaminen pois pidikkeiltään. Kyykky'häkissä' missä olen viime kerrat tehnyt on vakiokohdat mihin tanko voi jättää ja kohta missä joudun pitämään, on aavistuksen liian alhaalla, jolloin hitusen huonossa asennossa joudun tangon nostamaan.
Ottaa kyllä aivan järkettömästi päähän, jouluna kyykkäilin 110:llä kilolla maksimissaan (ja nimenomaan hyvällä fiiliksellä kun pystyi painamaan) ilman mitään ongelmia.
Mutta olet ihan oikeassa keskivartalon heikkoudesta, en varmastikkaan pysty alas jäämään. Lähtökohtaisesti haluaisin keskivartaloa parantaa nimenomaan kyykkäämällä, mikä nyt ei näköjään ole mahdollista. Monessa mielessä oma treenifilosofiani perustuu pitkälle siihen, että kovalla vastuksella isoja liikkeitä (penkki, kyykky, leuat) tekemällä kehitystä tapahtuu, ns. apuliikkeiden hinkkaamisesta ei aikoinaan ainakaan minulle tuntunut mitään hyötyä olevan (isossa kuvassa, eli siinä miltä näytää peilissä; myönnän,että olen erittäin pinnallinen salilla kävijä).
Prässiähän tästä varmaan pitää taas aloittaa ja selkää parantaa, vaikka kuten totesin edellisessä viestissä, minua kiinnostaa salilla käymisessä kaksi asiaa a) hyvä fiilis siitä, että tuntee antaneensa kaikkensa b) tuntuu, että tulee kehitystä haluamaan suuntaan. Ei vaan voi mitään, tämän kaltaiset takapakit mistä puhun ja niiden seuraukset eivät näitä asioita ollenkaan lisää. Fakta on, että edellisen kerran hyvä fiilis puntista lisää huomattavasti motivaatiota jatkaa/jatkaa ja huono fiilis taas herättää kysymyksen miksi ei jäisi sohvalle makaamaan.
Edit: itse asiassa otin videon yhdestä kyykkysarjasta. En sitä anonymiteetin vuoksi viitsi koko kansalle laittaa jakoon, mutta jos jotain osaavampaa kiinnostaa tekniikkaa vilkaista, niin voin yksityisviestillä laittaa tulemaan.