Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 917 110
  • 4 652

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Painotusta saa entisestään lisättyä tekemällä vaikkapa yhden ekstrasarjan heikommalle puolelle.

Tätä voisikin koittaa jonkun tovin ja katsoa millaista muutosta tapahtuu.


Ja vaikka et usko, niin treenaat toispuoleisesti ihan varmasti.

Todennäköisesti näin. Mietinkin vaan, että miten se on mahdollista, kun vielä kaikenlisäksi olen oikeakätinen, eli voisi kuvitella oikeanpuolen olevan treenatumpi. Arjessa eikä salilla huomaa voimassa mitään eroa missään liikkeissä.

No pitää hieman seurailla tilannetta ja testata eri treenausmenetelmiä
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Todennäköisesti näin. Mietinkin vaan, että miten se on mahdollista, kun vielä kaikenlisäksi olen oikeakätinen, eli voisi kuvitella oikeanpuolen olevan treenatumpi.

Minäkin olen oikeakätinen. Oikea jalka ponnistusjalkana on vähän vasenta vahvempi, mutta vasen käsi on oikeaa vahvempi. Tavallaan loogistahan se: vaikka imuroidessa oikea käsi ohjaa suuntaa, mutta liike tulee vasemmalla, ovea avatessa kauppakassi on vasemmassa kädessä ja avaimet oikeassa, lamppua vaihtaessa oikea käsi tekee vain kevyttä kääntöliikettä kun vasen tukikätenä pitää koko kroppaa tasapainossa jne.

Olen - aina muistaessani - yrittänyt painottaa treenatessa oikeaa kättä ja vasenta jalkaa, mutta aika usein se unohtuu... Liikkeestä riippuen ero on maksimitoistomäärillä 2-5 eikä eroa huomaa ulkoisesti, joten en ole jaksanut panostaa tasapainottamiseen niin paljon kuin ehkä pitäisi.
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
Heitänpä ilmoille asian, joka on penkkipunnerrusta tehdessä arveluttanut jo pitemmän aikaa:

Joskus 3-4 vuotta sitten salilla vinopenkkiä käsipainoilla tehdessäni onnistuin jotenkin muljauttamaan oikean olkapääni siten, että se hetkeksi puutui täysin (ja paino putosi samalla lähes suorilta alas). Tämän jälkeen olkapääliikkeiden tai penkkipunnerruksen teko ei pariin kuukauteen onnistunut. Mitään lääkärikäyntiä ei "haaveri" kuitenkaan vaatinut.

Nyt jo useamman vuoden ajan normaalia penkkipunnerrusta tehdessä tuo samainen olkapää on aika ajoin vihoitellut ja viime aikoina vähän useamminkin sarjapainojen noustua. Olkapää ei liikettä puhtaasti tehdessä vaivaa, vaan vasta liikkeen jälkeen melkeinpä heti kun tangon telineeseen asetan. Sellainen puuduttava tunne iskee, joka olkapäätä pyöritellessä ja venyttäessä tuntuu sarjan jälkeen myös selvästi. Lisäksi jos punnerrusliike tulee epähuomioissa tehtyä hieman epäpuhtaalla liikeradalla, muistuttaa vaiva olemassaolostaan kesken liikkeen. Erittäin ärsyttävää ja tuo ikävästi epävarmuutta noihin sarjoihin. Voisikohan johtua juurikin tuosta 3-4 vuotta sitten sattuuneesta muljahduksesta? Onko muilla ollut vastaavanlaista? Millähän liikkeillä tuota yrittäisi lähteä helpottamaan?
 

Jeffrey

Jäsen
Olkapäästä

Kuullostaa vähän siltä, että olkapää vihoittelee kylmyyttään. Eli, miten lämmittelet ennen salitreenin aloittamista? Olkapäät ovat kaikista kriittisin paikka lämmitellä. Itse onnistun kipeyttämään olkapääni jokaisen lihasryhmän reenissä, mikäli en ole niitä lämmitellyt. Olkapäitä varten aloitan yleensä keppijumpalla, ja jatkan tekemällä ihan parin kilon painoilla vipunostoja, nostaen kädet alhaalta, aina ihan ylös asti.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Aloitin punttitreenauksen piiiiiiitkan tauon jalkeen, viimeksi kun kavin salilla osa jatkoaikalaisista ei ollut varmaan viela syntynytkaan.

Pari kysymysta :
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Aloitin punttitreenauksen piiiiiiitkan tauon jalkeen, viimeksi kun kavin salilla osa jatkoaikalaisista ei ollut varmaan viela syntynytkaan.

Pari kysymysta :
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?

Ainakin perus hyvä lämmittely on soutulaite tai cross trainer. Niihin ei välttämättä tarvitse käyttää aikaa kuin 7-10min. Niin, että saadaan vain lihaksisto lämpöisiksi. Jos sali on lähellä, niin hyvä olisi vaikka vetää pienellä hölkällä salille. Parempi tapa mielestäni jälkimmäinen, jos vain onnistuu. N. 10 sekunnin venyttely on ennen treeniä myös hyvä tehdä.

Joka päivälle ei kannata änkeä liikuntaa, kun on taas aloittamassa uudelleen liikkumaan kunnolla. Kaikki urheilu on hyvästä, ja suosittelisin n.1-2 kertaa viikkoon, joku saattaa olla eri mieltä. Ainakin jos vetää 3 punttikertaa ja parit tennikset viikkoon, voi olla ettei tuota aloitteleva jaksa kovin kauaa. Joten kannattaa aloittaa rauhaksiin, ja sitten lisätä liikuntaa pikku hiljaa. Levon ja ravinnon pitää vain kohdata tässä kombinaatiossa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Minä viitsin lämmitellä korkeintaan 3 minuuttia pyörällä tai soutulaitteella. Sen jälkeen venyttelen kropan läpi parin sekunnin venytyksillä. Tähän menee aikaa ehkä viisi minuuttia. Sen jälkeen onkin aika käydä raudan kimppuun.

Lajitreeneissä taas lämmittely kestää hyvinkin puoli tuntia. En ole nähnyt puntissa tarpeelliseksi, mutta kukin tavallaan.

Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?
Älä mene salille sotkemaan jotain kummallista, jos kerran noudatat ohjelmaa. Tee sitä mistä pidät. Kössissä ainakin aukeaa betonijalat.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Pari kysymysta :
Millanen olis hyva lammittelyrutiini?
Teen tuolla Starting Strength -ohjelmalla eli kolmesti viikossa puntteja, mitas noina valipaivina vois tehda? Salille ilmeisesti ei kannata menna? Lenkkia, tennista, squashia?
Oma lämmittelyni ei ole varmaan oppikirjasta. Juosten salille (400m), ulkovaatteet pois ja ekaan liikkeeseen eli kyykkyyn. Tässä teen lämmittelysarjoja jotain 5 kpl ennen kuin teen treenipainolla. Tämä on ainakin mulle riittanyt hyvin lämmittelyksi. Kyllä kyykkääminen tangolla/kevyillä painolla pikkuhiljaa lisäillen saa ainakin omat lihakset lämpimäksi.

Välipäivinä ihan mitä jaksat/haluat tehdä. Helposti käy niin, että kyykky ainakin kärsii jos harrastat välipäivinä paljon jotain muuta. Mutta hyvin syöminen vähän kompensoi tätä. Mutta ihan siitä riippuen, mihin haluat panostaa ja mitä tavoittelet. Itse teen siis tuota samaa ohjelmaa ja välillä jalat eivät missään teräkunnossa ole edellisen päivän aerobisen urheilun jäljiltä, mutta väliäkös sillä. Ei tässä mitään kyykkyennätyksiä tavoitella.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Korjataan sen verran etta vaikka salilla en ole kaynytkaan niin muuta urheilua olen harrastanut senkin edesta.

Eilisen kyykaamisen jalkeen yritin kayda tanaan juoksemassa.... Virhe. Sattu ihan helvetisti :) ja meni lahinna kavelyksi.
Taitaa olla parasta jattaa juokseminen muutamaksi viikoksi, tosin tylsaahan se onkin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Itse otan jalkapäivän jälkeisenä päivänä yleensä kevyen lenkin, jossa kävelyä, kevyttä hölkkää ja ehkä pientä spurttia välissä. Auttaa minun palautumiseen huomattavasti. Mutta siis tärkeintä pitää tuo homma kevyenä, eikä lähteä verenmaku suussa mitään maratonia puksuttamaan.

Joka tapauksessa tärkeintä on vain kuunnella omaa kroppaa ja lihaksia. Jos kipu on niin kova, että tuntuu että ei mitään järkeä lähteä treenaamaan, niin sitten se on myös niin. Nykynuorison suosiossa olevat "no pain, no gain" juttuja ei aivan täysin kirjaimellisesti kannata ottaa, vaan omaa kehoa pitää kuunnella.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Korjataan sen verran etta vaikka salilla en ole kaynytkaan niin muuta urheilua olen harrastanut senkin edesta.

Eilisen kyykaamisen jalkeen yritin kayda tanaan juoksemassa.... Virhe. Sattu ihan helvetisti :) ja meni lahinna kavelyksi.
Taitaa olla parasta jattaa juokseminen muutamaksi viikoksi, tosin tylsaahan se onkin.

Kandee kokeilla spinningiä pari päivää ennen tai jälkeen jalkatreeniä. Kunnon vauhtikestävyystunti, jossa taju on lähtemässä noin 30 minsan kohdalla. Tekee erittäin hyvää jaloille ja kunto alkaa nousemaan kivasti. Myös suht turvallinen laji alkaa nostamaan kuntoa jos vaikka vertaa juoksuun missä selkä, polvet ja lonkat on vaarana vaurioitua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Soutamalla 7-10 minuuttia lämmittelen aina paitsi penkkipäivänä. Soutu, dynaamisia venyttelyjä ja perään lyhyet staattiset. Erityisesti kyykkypäivänä menee alkulämpöihin ja venyttelyyn helposti 20-30 minuuttia. Treenin jälkeen 5-10 minuutin pyöräily kevyellä vastuksella. Vaan eipä äärimmäisen tukossa ole paikatkaan.

Penkkipäivänä aloitan tangolla ja lisäilen painoja pikkuhiljaa. Sarjojen välissä teen keppijumppaa ja vipunostoja pikkupainoilla. Ei ole juuri sattunut mitään pahempia näillä konstein lämmitellen.
 
Alkulämmittelyihin parasta on nimenomaan dynaamiset liikkeet (vaikka askelkyykyt, erinäiset vetristelyt ja vemputukset), joilla avataan liikeratoja ja lämmitetään nivelet. Ja siihen päälle vaikka vielä nopsat putkirullaukset, joilla venytetään lihaskalvot. Sitten vain saliohjelmaan kiinni ja aina liikkeen alle pari, kolme lämmittelysarjaa, joiden aikana nousu työpainoihin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysytään täältä siitä treenin vähemmän huomiota saavasta osasta. Kuinkas porukka palauttelee/huoltaa lihaksia? Ja miten?

Itsellä tulee vaihtelevasti punttia viikkoon 1-3krt, ennen jopa 3-5krt + muut pallopelit siihen päälle ja yli 20 vuoden ajan olen tahkonut näin mutta vieläkin vähän laiskemman puoleinen tuon huollon osalta. Kerran viikkon olen tehnyt jotain perusvenyttelyä mutta se ei riitä mihinkään enään näin yli kolmekymppisenä.

Kertokaa omaa rutiinia ja onko ollut ongelmia? Itsellä tällä hetkellä niska/hartiat täysin jumissa ja taitaa olla joitain kireyksiä rintarangassakin kun tekee siistiä sisätyötä ja istuu aivan liian paljon.

Olen punttia hiljalleen vähentänyt ja muokannut aerobisempaan suuntaan, enemmän perusulkoilua minkä yhteydessä voi pururadalla vetää leukoja jne, mutta epäilen että tästä ne ongelmat on vain lisääntyy kun lihakset huutaa sitä vanhaa treeniä ja enemmän huoltoa kun ikää tulee jne.

_
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kysytään täältä siitä treenin vähemmän huomiota saavasta osasta. Kuinkas porukka palauttelee/huoltaa lihaksia? Ja miten?

_

Aika monella salilla on ryhmäliikuntatunteja ja monella myös venyttelytunteja. Venyttelytunnit on todella hyviä saamaan paikat auki ja ovat myös saliharjoittelun kannalta positiivisia. Myös mielen kannalta perin eheyttävää ja stimoloivaa, kun ympärillä Jogapantsit venyvät maksimeihinsa. Htvä lisä salitreeniin on myös esim. TRX-tunnit joissa omaa painoa käytetään vastuksena. Kummasti sitä huomaa, että lihaksen kestävyys on sangen huonolla mallilla vaikka salilla ykkösissä olisi kunkku.
Bodypump on siitä paska, että kun salilla menee 3*8 sarjat haukkarissa mukavasti 25-40 kilolla, niin 5-10 kg Bodypumpissa on työn ja tuskan takana. Biisi kestää n. 4-5 minsaa ja kokoajan tehdään. Happi loppuu aika hätäseen ja siihen päälle vielä se, että vieressä tyttönen tekee samoilla painoilla ilman ilmeen värähtämistä = itsetunto koetuksella. Pumpissa vaan pitää muistaa, että askelkyykyt kannattaa tehdä askelina alusta loppuun, eikä mennä siihen paikoillaan olevaan pumppaukseen mukaan mikä on rasite polville.
 
Kysytään täältä siitä treenin vähemmän huomiota saavasta osasta. Kuinkas porukka palauttelee/huoltaa lihaksia? Ja miten?
...
Noin 50cm pätkä viemäriputkea ja taivas on auki. Sillä kun rullailee kropan läpi joka ilta - tai ainakin harjoittelun jälkeisinä iltoina - niin johan palautuu mukavasti. Se pistää kuonat liikkeelle lihaksista, venyttää lihaskalvoa ja saa niitä jumejakin vähän auottua. Sellaista omatoimihierontaa. Ja jos into riittää, niin siihen perään vielä hyvät venytykset, nekin toimivat paremmin, kun on alustanut rullalla. Lonkan koukistajia olisi tietysti hyvä venytellä aina.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika monella salilla on ryhmäliikuntatunteja ja monella myös venyttelytunteja. Venyttelytunnit on todella hyviä saamaan paikat auki ja ovat myös saliharjoittelun kannalta positiivisia. Myös mielen kannalta perin eheyttävää ja stimoloivaa, kun ympärillä Jogapantsit venyvät maksimeihinsa.

Noin 50cm pätkä viemäriputkea ja taivas on auki.

Kiitti vinkeistä. Meikäläisen kohdalla voisi toimia ryhmäliikunta koska itse olen niin helvetin saamaton himassa tai salilla äheltämään venytyksien parissa. Olen myös päässyt testaamaan niitä sellaisia eri kokoisia palloja millä voi selkää hieroa, siis rullailla itseään siinä päällä. Pilateksessä ainakin niitä käytetään. Joku tälläinen rullailuviritys täytyy himaan hommata.

_
 

bluesblues

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Espoon Oilers
Kun teen rinnallavetoa isommilla painoilla niin jalkani ns. avautuvat sivulle. Onko kyseessä tekniikkavirhe vai onko ihan luonnollista?
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys

Nyt astun naurunalaisuuden spottivaloon ja tulen esiin ensin yhdellä tunnustuksella ja sen jälkeen tyhmällä kysymyksellä. Tunnustan samalla etten ole lukenut ketjun 100 aiempaa sivua joten tätä voi olla sivuttukin täällä.

Tunnustus: aloitin karppaamisen parisen viikkoa sitten. Alkoi hyvin ja paino putosi parissa viikossa 2,5 kg samalla kun söin hyvin ja nautin elämästä. Okei, tää ei ole pointti, ihmettelen vaan miksi painonpudotus on nyt pysähtynyt.

Kysymyksen alustus: Aloitin pitkästä aikaa taasen lenkkeilyn (5-8km 3 krt viikossa) ja samalla punnerrusohjelman. Olen aina kokenut puntti/sali/lihastreenit todella tylsänä enkä saa itseäni tekemään niitä. Kiitos Lumia ja Push Up appsin olen kuitenkin nyt 6 viikkoa tehnyt säännöllisesti appsin ohjeiden mukaan ja kehittynyt alun n. 30 punnerruksen sarjasta 80 punnerrukseen. Olen huomannut vatsalihastenkin olevan joskus kipeät uurastuksen jäljiltä. Lenkkien jälkeen palautusmateriaalina lasi maitoa (+ monta lasia vettä), raejuustoa, jne.

Kysymys: Hauis on kasvanut ja jämäköitynyt silmissä ja sormituntumalla. Lihasmassa ei tietääkseni kasva "silmissä" eli onko kyse siitä että lihakset imevät nestettä ja turpoavat? Lenkkeilyn jäljiltä huomaan samalla reisilihasten kovettuneen ja kasvaneen. Mistä tässä oikein on kysymys? 6 viikkoa säännöllistä lenkkeilyä ja punnerrusta on ilman muuta iso muutos kropalle (puhutaan nelikymppisestä toimistorotasta) joten toki elimistö ihmettelee että mistäs nyt tuulee? Tuntuu että karppauksesta huolimattta paino pysyy paikallaan tai nousee.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tunnustus: aloitin karppaamisen parisen viikkoa sitten. Alkoi hyvin ja paino putosi parissa viikossa 2,5 kg samalla kun söin hyvin ja nautin elämästä. Okei, tää ei ole pointti, ihmettelen vaan miksi painonpudotus on nyt pysähtynyt.
Et syö enää hiilareita (lainkaan tai paljon vähemmän kuin ennen) -> kehon hiilarivarastot tyhjenevät. Hiilarit sitovat paljon nestettä ja olet kussut ne pois. Tuo pari kiloa on ihan normaali poistuma nesteitä, kun tällaisen muutoksen tekee.

Kysymys: Hauis on kasvanut ja jämäköitynyt silmissä ja sormituntumalla. Lihasmassa ei tietääkseni kasva "silmissä" eli onko kyse siitä että lihakset imevät nestettä ja turpoavat? Lenkkeilyn jäljiltä huomaan samalla reisilihasten kovettuneen ja kasvaneen. Mistä tässä oikein on kysymys? 6 viikkoa säännöllistä lenkkeilyä ja punnerrusta on ilman muuta iso muutos kropalle (puhutaan nelikymppisestä toimistorotasta) joten toki elimistö ihmettelee että mistäs nyt tuulee? Tuntuu että karppauksesta huolimattta paino pysyy paikallaan tai nousee.
Lihaksissa on nestettä, kyllä. Vaikka nesteitä poistuu, kun hiilarit vähenevät, niin lihakset keräävät itseensä nestettä treenistä. Syö lisää hiilareita, niin huomaat lihastesi kovettuneen ja kasvaneen vielä enemmän.

Jos haluat tuloksia vaa'alla pikaisesti, lopeta treeni ja viikon päästä painat taas reilusti vähemmän. Jos haluat oikeita tuloksia, seuraaa painon trendiä puolelta vuodelta ja näet hienoja piikkejä molempiin suuntiin ja laskevan kokonaistrendin.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten Myyrä jo kerkesikin sanoa nesteiden lähteminen luultavimmin syynä tuohon alun pudotukseen. Tällä hetkellä kroppasi saa sen verran erilaisia uusia signaaleja, että vaikea arvioida yksittäisen tekijän vaikutusta painonpudotukseen ja hauiksen kasvuun.

Ensinnäkin jos ei ole tullut paljon treeniärsykettä aikaisemmin niin saattaa hyvinkin olla, että hyödyt tällä hetkellä aloittelijailmiöstä jolloin lihasmassa voi kasvaa miinuskaloreillakin. Tällöin samanaikainen rasvojen poistuminen ja lihaksen kasvu voi aiheuttaa ihan dramaattisen efektin. Toisaalta jo pelkkä rasvan poistuminen saa usein lihakset näyttämään isommilta, koska ne erottuvat selkeämmin.

Jos tavoitteena kuitenkin on painon pudottaminen ja, et ole mikään jokinorsu tulee hyvin pian eteen se, että kehon kokonaiskulutus (peruskulutus + treenit) on pakko arvioida ja kalorit suhteuttaa näihin. Ei karppauskaan toimi jos syöt kaloreita enemmän kuin kulutat. Eli jos tosissaan olet niin kannattaa alkaa pitään treeni- ja ruokapäiväkirjaa johon kirjaat viikon välein mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa (aamulla, vatsa tyhjänä) painon. Tämän lisäksi tietysti kaikki treenit ja ennen kaikkea kalorit ylös. Karppauksessa on kuitenkin se vaara, että rasvoja tulee liikaa. Vaikka rasvat itsessään ovat tärkeitä ja niitä tulee saada runsaasti niin niissä on myös paljon kaloreita (9kcal/1g), joten niillä saa ihan huomaamatta aikamoiset kalorimäärät jos ei yhtään tarkkaile.

http://kalorilaskuri.fi/ on hyvä apuväline kaloreiden laskemiseen ja niiden seuraamiseen (linkki vie kalorilaskuri.fi sivustolle).
 

Lalli68

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myyrältä ja Scadelta hyvin järkeenkäyviä kommentteja. Joskus taannoin vedin todella tiukan linjan hiilarittoman kuurin ja paino putosi 10kg, ja tiedän että elimistöni reagoi kärkkäästi sekä ylös- että alaspäin. Mutta oikeastaan paino sinänsä ei liikuta minua yhtään, vaan vyötärön- ja kaulanympärys. Eli tällainen yleinen timmiyttämiskuuri on kyseessä. Taidan ehkä harkita uudelleen tätä hiilarittomuutta, etenkin kun minulla kuitenkin pidemmällä tähtäimellä on puolimaraton tavoitteena (kerran vedetty aikaisemmin joten tiedän mistä kyse) joten kyllä loppujen lopuksi painoakin saisi vähentää ihan juoksukeveydenkin vuoksi. No, kunhan spekuloin ja mielelläni noita kommentteja luin ja pohdiskelen...
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos puolimaraton on tavoitteessa ja muutenkin tulee harrastettua juoksua niin suosittelen kyllä lämpimästi hiilareita ruokavalioon. Vaikka ne eivät olekaan samalla tavalla välttämättömiä kuin proteiini ja rasva niin kyllä niiden merkityksen huomaa varsinkin kestävyysurheilua harrastaessa. Itselläni jokseenkin sama tilanne. Harrastan kilpasoutua ja tarkoituksena pudottaa paino 80kg:n tietämille heinäkuun loppua kohden. Alku lähtenyt rivakasti käyntiin kun tammikuun puolivälistä tähän hetkeen pudonnut 95,1kg -> 88,8kg. Tuosta tosin toivottavasti ainakin pari kiloa nestettä, koska muuten vauhti on vähän liiankin kova.

Itse olen ainakin huomannut, ettei painonpudottaminen mitään poppakonsteja vaadi (tosin ei nyt hirveästi ihmetytä kun treeniä tulee 12-15h viikossa). Itse olen vain kirjannut painon suunilleen viikon välein ja samalla laskenut päivittäiset kalorit. Viikossa on ollut 1-2 päivää jolloin saa syödä vapaammin, enkä tällöin kaloreita laske. Tosin tällöinkin pyrin pysymään kohtuuden rajoissa.

Tärkeintä minulla on ollut löytää sellaiset kalorimäärät joilla paino putoaa, mutta treeni kulkee samalla. Tähän asti tämä on onnistunut erittäin hyvin, eikä mitään erityistä väsymystä tai edes näläntunnetta ole päässyt tulemaan.

Tietenkin jos kaulan- ja vyötärönympärys ovat ne tärkeimmät kriteerit kannattaa mieluummin mitata niitä kuin painoa (toki kaikkea kolmea voi mitata).

Sinänsä kyllä itse suosin jonkinlaista punttitreeniä dieetin aikana, että lihakset saavat vähän ärsykettä eikä lihasmassa tippuisi liikaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tunnustus: aloitin karppaamisen parisen viikkoa sitten. Alkoi hyvin ja paino putosi parissa viikossa 2,5 kg samalla kun söin hyvin ja nautin elämästä. Okei, tää ei ole pointti, ihmettelen vaan miksi painonpudotus on nyt pysähtynyt.

Olisko mitenkään mahdollista, että hyvin syöminen ja elämästä nauttiminen ei kuitenkaan ole se ykköskeino, jolla painoa saadaan pudotettua? Näin äkkiseltään ajattelisi, että ensimmäiseksi voisi kokeilla sitä, että söisi vähemmän. Vai?
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisko mitenkään mahdollista, että hyvin syöminen ja elämästä nauttiminen ei kuitenkaan ole se ykköskeino, jolla painoa saadaan pudotettua? Näin äkkiseltään ajattelisi, että ensimmäiseksi voisi kokeilla sitä, että söisi vähemmän. Vai?
Itse olen tästä vähän eri mieltä. Hyvin suunnitellun dieetin ei tarvitse olla mitään älytöntä kituuttamista ja nälän kanssa taistelemista. Ainakaan aluksi. Helposti tulee juuri tehtyä se virhe kun lähetään dieetille, että ajatellaan, että nyt lähdetään hirveällä irveellä pudottamaan painoa ja tiputetaan kalorit ihan älyttömän alas.

Ensinnäkin tällä tavalla harvoin jaksaa kovin pitkään ja dieetin loppuun vetäminen harvoin onnistuu. Toisekseen, tällöin usein lähtee kaikki voimat ja lihakset pois. Rasvan palaminen vie aikaa, eli siinä kannattaa lähteä pikkuhiljaa liikkeelle. Kolmanneksi, vaikka nämä ongelmat vältettäisiin seinä tulee helposti vastaan myöhemmässä vaiheessa, koska kaloreita ei voi enää tiputtaa lisää painon putoamisen hidastuessa. Onhan se silti totta, että kaloreita pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Ilman sitä ei voi paino pudota. Lisätään tähän nyt vielä se, että älyttömältä kituutusdieetiltä palattaessa paino palaa helposti takaisin palattaessa aikaisempiin ruokailutottumuksiin. Tärkeämpää on ruokailutottumusten asteittainen muuttaminen pitkällä aika välillä.

Laitan tähän nyt muutaman havainnollistavan esimerkin omista ruokailuistani 2000-2500kcal:n ruuilla:

9:30-11:00 Puntti
11:30 Palautusjuoma 60g Starnutrition Recovery pro (banaani), 3g kreatiinia, 4g beeta-alaniinia: 211kcal, 24/26/1
11:40 Hedelmä-pähkinämysli (Rainbow) 100g, Rainbow maustamaton AB jogurtti 350g: 563kcal, 23/75/18
14:30 Lasagne 675kcal, 32,5/42/41
16:45 80’ PK uinti 2200m
18:00 Palautusjuoma 60g Starnutrition Recovery pro (banaani): 211kcal, 24/26/1
20:15 Kanapastavuoka: 535kcal, 38/38/26
20:30 Raejuusto 200g 160kcal, 26/4/4
Yht: 2355kcal, 167,5/211/91

09:00 Räjähtävä voima
10:00 Palautusjuoma 60g Starnutrition Recovery pro (banaani), 3g kreatiinia, 4g beeta-alaniinia: 211kcal, 24/26/1
11:30 Hedelmä-pähkinämysli (Rainbow) 100g, Rainbow maustamaton AB jogurtti 350g: 563kcal, 23/75/18
15:00 Omeletti: 4 kananmunaa (235g ik), 3 pekonia (52g), 10g oliiviöljyä, 125g paprikaa, 1 chili: 628kcal, 37/6/50
16:30 60’ palauttava pyöräily
17:30 Palautusjuoma 60g Starnutrition Recovery pro (banaani), 3g kreatiinia, 4g beeta-alaniinia: 211kcal, 24/26/1
19:00 100g vihreitä papuja, 230g lohifilee, 60g pesto: 866kcal, 47/6,8/72
Yht: 2479kcal, 155/140/142

Nämä eivät nyt ole mitään täydellisiä ruokavalioesimerkkejä. Rasvaa on esimerkiksi kohtuu paljon varsinkin toisena päivänä, mutta näistä kuitenkin varmaan käy ilmi, että painonpudotus ei todellakaan ole mitään salatiedettä tai itsensä ajamista aivan loppuun. Paino on minulla tämän tyylisillä ruokailulla tippunut kuukaudessa 6 kiloa, joten jopa vähän liian nopeassa tahdissa olen tällä hetkellä. Ei tätä mallia nyt tietenkään kannata suoraan kopioida, koska yksilöllinen kalorikulutus varmasti vaihtelee paljon. Itse esimerkiksi painoin dieetin alkaessa 95kg, olen 184cm pitkä, 23 vuotias ja urheilen 10-15 tuntia viikossa.

Oma kulutus kannattaa arvioida summittaisesti (oikeasti helvetin mahdotonta ja turhaa yrittää tarkkaa arviota). Tästä sitten pyrkiä n. 500kcal vajeeseen per päivä/viikko. Tämän jälkeen parin viikon ajan tarkkailee kehitystä ja muokkaa kaloreita tilanteen mukaan. Jos paino putoaa liikaa (normipainoiselle ihmiselle useampi kilo viikossa) kannattaa kaloreita lisätä vaikka 250kcal. Jos painossa ei tapahdu hirveästi muutoksia ottaa sen 250kcal lisää pois ja tarkkailee uudestaan.

Pienillä ja rauhallisilla askelilla eteenpäin niin hyvä tulee. Painonpudotos vaatii kärsivällisyyttä ei kärsimystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös