Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 958
  • 4 643

Jeffrey

Jäsen
J
Aika paljon kananmunia. Ootko varma, ettet saa pian aivohalvausta?

Oletteko muuten panneet merkille nykyisen tolkuttoman proteiinihysterian? Ihan kuin juuri kenenkään ongelmakohta ravinnossa olisi liian vähäinen proteiinin saanti. Veikkaisin, että enemmänkin virheitä tehdään siinä, ettei syödä tarpeeksi monipuolisesti kuin roheviinin puute.

Heh! Olenhan minä. Noh, kananmunien terveellisyydestä voidaan väitellä maailman tappiin asti (ja väitelläänkin), mutta omaa lähiympäristöä katsomalla, niitä jotka käyttävät, ja niitä jotka aiheesta tietävät paljon, tulen helposti siihen lopputulokseen, että voin ihan hyvillä mielillä syödä kananmunia. Toki välillä tulee syötyä enempi ja välillä vähempi. Esimerkiksi viikonloppuisin ei muna jostain syystä maistu (toinen heh).

Proteiinin saannin tärkeydestä on täälläkin väännetty vaikka hurumykke! Olen edelleen sillä kannalla, että niin kauan kunnes maailman huippu-urheilijat ja parhaimmat tuntemani kuntoilijat syövät paljon proteiineja, minä tunnen oloni paremmaksi korvatessani hiilareita proteiineillä ja kunnes joku osoittaa oikeasti proteiinin epäterveellisyyden, jatkan niin kauan runsasta proteiinien syöntiä.

Muistakaa ihmiset hyvät, että proteiinit ovat myös energian lähteitä, eikä pelkästään kehon rakennusaineita. Hiilihydraatit ovat ainoa energiaryhmä jota elimistö käyttää vain ja ainoastaan nopean energian tuottamiseen. Jos vaikka menen kuudeksi tunniksi koululle luennoille istumaan, en näy yhtään syytä siihen miksi söisin hiilareita ennen tuota rupeamaa. Ennen urheilusuoritusta ja urheilusuorituksen jälkeen niillä taas on täysin oma tehtävänsä.
 

lomapäivä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins & Ilves
Nyt on kaksi viikkoa takana päkkiprojektia ja ihan hyvin lähtenyt liikkeelle. Paljon on aikaa kulutettu juoksumatolla (parit kebabit pois lihasten ympäriltä), kokovartalo- ja vatsaliikkeitä tehden. Myös tämä Taitopelaajan kertoma keppijuttu on ollut käytössä.

Suurin muutos kuitenkin syömisessä: roskaruuat jäänyt kokonaan pois ja annokset ovat kokonaisuudessaankin pienentynyt, vihanneksia on joka ruualla ja proteiiniä hankitaan lihasta, raejuustosta ja rahkasta pääosin.

Vaikka kaksi viikkoa mennyt vasta, mielestäni pientä ulkoista eroa on havaittavissa. Voi toki olla vain kuvitteluakin.

Olen ottanut tavaksi käydä 3 päivää salilla ja sitten yksi lepo väliin. Onko hyvä suhde? Myös reenitavat menee niin, että ensimmäisenä päivänä painotan juoksumattoa, toisena keskivartaloa ja kolmantena koko vartaloa (maastaveto jne.), mutta teen silti kaikkea kaikkina reenipäivinä. Onkohan tämä sopiva tyyli tulosten saavuttamiseen?

Toinen asia: Vaikka puntilla on tullut käytyä jo pidemmän aikaa, en ole päässyt ikinä mukaan näihin sheikkereihin ja jauheisiin. Kertokaa näissä asioissa noviisille, mistä kannattaisi tilata ja millaista jauhetta?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Olen ottanut tavaksi käydä 3 päivää salilla ja sitten yksi lepo väliin. Onko hyvä suhde?
Yleensä kyllä, mutta voi lisätäkin (reeniä) jos haluaa. Ei tosin ole pakko.
Myös reenitavat menee niin, että ensimmäisenä päivänä painotan juoksumattoa, toisena keskivartaloa ja kolmantena koko vartaloa (maastaveto jne.), mutta teen silti kaikkea kaikkina reenipäivinä. Onkohan tämä sopiva tyyli tulosten saavuttamiseen?
Mitä tarkoittaa nuo minun boldaamani kohdat?

Mitä liikkeitä teet salilla? Mitä on kaikkia kaikkina reenipäivinä? Mitä haluat saavuttaa (tarkalleen)? ruokailu (milloin ja mitä)?
Toinen asia: Vaikka puntilla on tullut käytyä jo pidemmän aikaa, en ole päässyt ikinä mukaan näihin sheikkereihin ja jauheisiin. Kertokaa näissä asioissa noviisille, mistä kannattaisi tilata ja millaista jauhetta?
Palkkari kannattaa nauttia välittömästi treenisession jälkeen, max. 30 minuuttia. whey tuotteita löytyy kaikista isommista elintarvikeliikkeistä (Prisma, Citymarket).


Tosiaan terve vaan kaikille itse on tultua salilla käytyä jo jonkin aikaa.
Nykyinen ohjelmani on tälläinen.

Maanantai, Ojentajat ja hauis
Penkki kapealla otteella
Dippi
Ojentajapunnerrus
Hauiskääntö kässäreillä ja tangolla
Hammer
(Forkat aina hauiksen jälkeen)

Tiistai, Hartiat ja selkä
Pystypunnerrus
Vipunosto eteen
Batman (taka olkapäät)
Mave
Alatalja
Ylätalja

Keskiviikko, Jalat ja vatsat
Kyykky
Etureidet
Takareidet
Vatsat
Vatsarutistus
Leg raise

Perjantai, rinta, intervallia
Penkki
Penkki käsipainoilla
Vinopenkki (käsipainoilla)
Intervallit 1 km, 100 metriä kävely ja 100 metriä juoksua

Sunnuntai, juoksua, kehonhallintaa
Juoksu
Kehonhallintaa (kuntopalloilla ja tasapainottelua)


Ruokailu

3 taikaruis viipaletta ja kalkkunaa(leike) päälle
Banaania ja muuta hedelmää/marjaa
Palkkari (salipäivinä)
Tonnikalaa ja raejuustoa
Proteiinipatukka (salipäivinä)
Päivän ruoka (kotiruokaa)
Maitorahkaa (Pirkan on paras)
Profeel rahkarae
 

Andrew

Jäsen
Jouduin tässä jokin aika sitten työttömäksi ja päätin hankkia elämäni ensimmäisen salikortin ihan, että pysyisi joku rytmi tässä elämässä. Toinen syy oli se, että olen käynyt n. 10km lenkeillä muutaman kerran viikossa, mutta en enää huomannut kehitystä ja se syö vähän tuota innostusta, joten ajattelin vähän monipuolistaa tätä ¨
liikkumista.

Kuntosali ja juoksu ovat loistava yhdistelmä kunnossa pysymiseen. Kannattaa tehdä kuntosalilla paljon vatsoja ja selkälihaksia. Ne auttavat sekä kuntosali treenissä kehittymisessä sekä juoksemisessa. Oikeastaan kärjistettynä sanottuna kaikki treeni lähtee liikkeelle vatsalihaksista ja selkälihaksista, ne pitävät koko paketin koossa.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voimapyörä on loistava väline syvien vatsalihasten treeniin! Vahvistaa myös selkää. Aluksi polvet maassa, ja jos treeni on ollut tarpeeksi systemaattista, niin jonain päivänä pelkästään varpaat maassa! Raju, mutta tehokas liike! Suosittelen kaikille, ellei ole selkävaivoja
Voimapyörä - YouTube
 

lomapäivä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins & Ilves
Mitä tarkoittaa nuo minun boldaamani kohdat?

Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat Siitä, mitä haluan saavuttaa tarkalleen.

Kaikkea kaikkina ei todellakaan ollut hyvä sanamuoto, kiireessä ei saisi ikinä kirjottaa tänne mitään. Tarkoitin, että en tee esim. keskivartalopäivänä pelkästään vatsa- ja selkälihaksia, vaan myös vähän käsiä, ylävartaloa ja jalkoja myös. "Kaikkia lihasryhmiä jokaisena reenipäivänä" olisi tietenkin voinut toimia vähän paremmin :D.

Suurilta osin tuossa viestissäni nyt oli vastauksia ja kommentteja noihin aikasemmin saatuihin vastauksiin.

Voimapyörästä: Miksi polvet maassa liike on älyttömän kevyt, varpailteen älyttömän raskas?
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
[.

Voimapyörästä: Miksi polvet maassa liike on älyttömän kevyt, varpailteen älyttömän raskas?

No tarkkaa syytä en osaa selittää, mutta nopeasti tuon testaa.

Voit kokeilla punnerrusasentoa niin, että laitat kädet pitkälle eteen ja kroppa suoraksi. Polvet maassa aika paljon helpompaa. Mut varokaa ettette riko olkapäitä, jos niis ei o lihakset kunnossa
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Toinen asia: Vaikka puntilla on tullut käytyä jo pidemmän aikaa, en ole päässyt ikinä mukaan näihin sheikkereihin ja jauheisiin. Kertokaa näissä asioissa noviisille, mistä kannattaisi tilata ja millaista jauhetta?

Alla jo puhuttiinkin Whey -tuotteista, mutta saa niitä halvemmallakin kuin Prismoista. Fitnesstukku.fi on toiminut minulla yleensä hyvin. Jos koet että sinulla on tarvetta lisäproteiinille, niin tästä: Osta osoitteessa Fitnesstukku.fi saat sitä mielestäni halvimmalla. Tai ainakin halvimmalla mitä minä olen löytänyt. 1kg säkki maksaa 16,90€, kun taas nuo Fastin protskut maksaa kaupoissa n. 22€/800g.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen tässä mietiskellyt voima ohjelmaa itselleni tuon 5-3-1:n jatkoksi, ja tätä ajattelin soveltaa: 8 viikon voimanosto-ohjelma

Vaan jäin kelaamaan toistomääriä. Enkö nyt vain tajua jotain vai väittääkö tuo, että aloitussatsi olisi pääliikkeissä viisi sarjaa x viisi toistoa? Ja siitä sitten 5x4, 5x3... Elämän saa viettää salilla!
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tässä mietiskellyt voima ohjelmaa itselleni tuon 5-3-1:n jatkoksi, ja tätä ajattelin soveltaa: 8 viikon voimanosto-ohjelma

Vaan jäin kelaamaan toistomääriä. Enkö nyt vain tajua jotain vai väittääkö tuo, että aloitussatsi olisi pääliikkeissä viisi sarjaa x viisi toistoa? Ja siitä sitten 5x4, 5x3... Elämän saa viettää salilla!

Itse käsitän, että tuossa on koko kahdeksan viikon toistot/sarjat. Eli esim. maastaveto:

1. pariton viikko 3*5
2. parillinen viikko 5*5 räjähtävästi
3. pariton viikko 4*4
4. parillinen viikko 5*5 räjähtävästi
jne...

Jos nuo olisivat yhden treenikerran työsarjat, niin sarjoja tulisi vaatimattomat 17 kappaletta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo, arvasin että saan tuntea itseni tavalla tai toisella vajaaksi tämän asian johdosta, ja joo, noinhan se tietenkin menee. Pohdiskelin asiaa tovin ihan tosissani, kun en millään uskonut, että pitäisi toistakymmentä sarjaa tehdä. Elämä on ihmeellistä.

Vaan tuolla ohjelmalla muutamasta kohtaan soveltaen ajattelin lähteä tykittämään. Ranskispunnerrukset vaihtuu ojentajilta pois, samoin ylätalja niskan taakse.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen tässä mietiskellyt voima ohjelmaa itselleni tuon 5-3-1:n jatkoksi, ja tätä ajattelin soveltaa: 8 viikon voimanosto-ohjelma

Vaan jäin kelaamaan toistomääriä. Enkö nyt vain tajua jotain vai väittääkö tuo, että aloitussatsi olisi pääliikkeissä viisi sarjaa x viisi toistoa? Ja siitä sitten 5x4, 5x3... Elämän saa viettää salilla!

Kumminhan päin tämä nyt menee, olisiko se kuitenkin niin että ensimmäisellä parittomalla viikolla maastanostossa 5x5, sitten seuraavalla parittomalla viikolla 5x4 ja sitten 5x2 jne. Ja parillisilla viikoilla tehdään sitten 5x5 räjähtävästi koko 8 viikon ajan?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mullakin olisi ammattilaisille asiaa. Elikkä olen noin puoli vuotta käynyt aktiivisesti salilla, aluksi kaksi kertaa viikossa, ja viime kuukausina neljä kertaa viikossa. Treeniohjelma on kaksijakoinen, ensimmäisenä päivänä suurin osa jalkaliikkeistä (reidet ja prässi), rinta, hauis ja selkä ja toisena päivänä loput jaloista (pohkeet), hartiat ja olkapäät, vatsat ja ojentajat. Salilla menee lämmittelyineen noin puolitoista tuntia kerrallaan, eli kohtalaisen pitkään. Kun pyrin tekemään aina kolme sarjaa 8-10 toistolla ja kutakin lihasryhmää kohti kolme eri liikettä, niin onko se sittenkin liikaa, varsinkin nyt kun salillla neljä kertaa viikossa vierailen? Ja tavoitteena minulla on kasvattaa vähitellen lihasmassaa ja samalla tuloksiani, kiloja on tullut jo nyt seitsemän lisää, ja tavoitteena olisi saada vielä ainakin viitisen kiloa lisää lihasta.

Edit. muokkausta
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Täällä oli tovi sitten keskustelua minulle täysin vieraasta aiheesta, eli proteiini- ja palautusjuomista.

Tulin hetki sitten kotiin, takana puolen tunnin sali ja tunnin lenkki. Vielä kengät jalassa söin 250 grammaa 0,2 % Ehrmannin rahkaa ja seuraavaksi ajattelin syödä kaksi ruispuikulaa voilla, juustolla ja kinkulla, lasin maitoa ja ison mukillisen rooibos-teetä.

Voisiko joku aiheeseen perehtynyt kertoa oikein yksinkertaisesti, miksi tämän sijaan tai lisäksi olisi pitänyt juoda jotakin juomaa, joka näin ummikon silmissä näyttää siltä, että se ei voi olla hyvää eikä siitä ole mitään todellista hyötyä, mikäli ruokavalio on kunnossa? Voiko tuollaisen juoman korvata esimerkiksi litralla rasvatonta maitoa?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Voisiko joku aiheeseen perehtynyt kertoa oikein yksinkertaisesti, miksi tämän sijaan tai lisäksi olisi pitänyt juoda jotakin juomaa, joka näin ummikon silmissä näyttää siltä, että se ei voi olla hyvää eikä siitä ole mitään todellista hyötyä, mikäli ruokavalio on kunnossa? Voiko tuollaisen juoman korvata esimerkiksi litralla rasvatonta maitoa?

Miksi olisi pitänyt juoda? Tuskin ketään sulle yksinkertaisesti mitään tulee selittämään, koska mitään selittämistä ei ole.

Itse en ainakaan pysty heti treenin jälkeen syömään mitään, niin otan sitten proteiinin nestemäisenä heti koneeseen. Yleensä vielä teen salin illalla ja olen jo päivän ruoat syönyt.

Peruskuntoilijalle proteiinijuomasta ei olekaan mitään hyötyä, jos ruokavalio on kunnossa. Ja jos vaikkapa syö rahkan heti treenin jälkeen. Itsekin olen peruskuntoilija, mutta otan proteiinijuomia 1-3 päivässä, jotta saan tarpeeksi proteiinia. Ruoasta en sitä saa ilman, että samalla tulisi liikaa rasvaa ja hiilaria.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi olisi pitänyt juoda? Tuskin ketään sulle yksinkertaisesti mitään tulee selittämään, koska mitään selittämistä ei ole.

Vika voi vallan hyvin olla myös vastaanottajassa, mutta jotenkin yleinen mielipide tuntuisi olevan, että lihasta ei saa ilman hera-sitä ja hera-tätä ja prode-tuota :)

Mikään bikini fitness -kunto yksinumeroisella rasvaprosentilla ei ole tavoitteena, mutta vähän lisää näkyvää lihasta kelpaisi.
 
Vika voi vallan hyvin olla myös vastaanottajassa, mutta jotenkin yleinen mielipide tuntuisi olevan, että lihasta ei saa ilman hera-sitä ja hera-tätä ja prode-tuota :)

Mikään bikini fitness -kunto yksinumeroisella rasvaprosentilla ei ole tavoitteena, mutta vähän lisää näkyvää lihasta kelpaisi.
Ehkä paras syy on tosiaan se ravintoaineiden kontrolloitavuus ja imeytymisen nopeus. Kiinteä ruoka imeytyy hitaammin ja lisäksi maitotuotteiden lektiinit estävät/haittaavat muiden ravinteiden imeytymistä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Miksi olisi pitänyt juoda? Tuskin ketään sulle yksinkertaisesti mitään tulee selittämään, koska mitään selittämistä ei ole.

Itse en ainakaan pysty heti treenin jälkeen syömään mitään, niin otan sitten proteiinin nestemäisenä heti koneeseen. Yleensä vielä teen salin illalla ja olen jo päivän ruoat syönyt.

Jep ja itsellä käy usein niin, että varsinkin oikein kuormittavan treenin päälle on yksinkertaisesti pakko saada heti energiaa ettei jalat lähde alta :)

Meikäläisellä on myös sitä "ongelmaa", että en saa syötyä niin paljon kuin pitäisi ja etenkään harjoituksen jälkeen noin kahteen tuntiin on turha ajatellakaan muuta kuin nestemäistä ravintoa. Menee herkästi maha sekaisin jos väkisin koittaa syödä.

Paljoltihan tuo on kai kiinni harjoituksen intensiivisyydestä ja peruskunnosta, sekä niiden suhteesta, eli vetääkö ns. kovaa vai ei. Ei palkkaria joka kerta tarvitse mutta otan yleensä varuiksi mukaan, jos tiedän, että on kuormittava harjoitus tulossa. Varsinkin sellaisina kertoina, kun isot lihakset (esim. jalat) ovat hommissa.

Vaikka tästä on kahta koulukuntaa niin minusta palautusjuoma on hyvä apuväline jos tähtää harjoittelussaan suorituskyvyn parantamiseen ja harjoitukset kestävät 45 min-90 min. Tähän ketjuun laitoin aiemmin esim. tuon yhden "300"-kahvakuulatreenin ja vaikka se on HIIT-tyyppinen niin itse en palkkaria tuon jälkeen tarvitse, kesto on sen n. 20 min.

Toisaalta tämä on kyllä hauska aihe, kun minun mielestäni ei voi mitenkään yleistää tuota juoman käyttöä, se riippuu niin valtavan paljon siitä miten OIKEASTI harjoittelee ja millainen on yleiskunto, treenitausta jne.

Katsoo vaikka vaparipuolelta Anton Kuivasta, niin tuskin on palkkarit ihan hukkaan menneet mutta sitten on niitäkin jotka eivät käytä mitään. Brock Lesnar veti aikanaan jopa kasvisruokavaliolla ja hyvin meni sekin.

Itse kaipaisin lisätietoja nimenomaan kasvisruokavaliosta, sellaisesta järkevästä siis. Onko missään hyviä aihetta käsitteleviä sivustoja? Tavoitteenani on nyt ensialkuun korvata vaikka yksi viikon aterioista ihan kasvispohjaiselle, mutta hyvällä (!) ruoalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tästä aihepiiristä tuntuu löytyvän aika monenmoista koulukuntaa aina täydellisistä lisäaineuskovista pelkkää kotipihalla luomuna kasvatetuista kasviksista valmistettua ruokaa popsiviin. Ehkä enemmistö on kuitenkin jotain tuolta väliltä.

Mulla homma toimii parhaiten niin, että syön treenin jälkeen mahdollisimman nopeasti. Ei oikeastaan ole mitään väliä, millainen treeni on ollut, ruoka maistuu jalat alta vieneen kyykkysession jälkeen yhtä hyvin kuin kevyen jumpankin. Oikeastaan ajatus noista pääasiassa pahanmakuisista ja teollisista palautusjuomista etoo, kun taas ruoka uppoaa hyvin ja yleensä maistuu myös paremmalta. Tosin mun treenini usein osuvatkin joko heti töiden jälkeen tai alkuiltaan. Kasin jälkeen harvemmin tykkään salilla käydä, koska se haittaa minulla myös nukahtamista.

Vettä mulla on mukana salilla aina pienellä suolaripauksella maustettuna. Kotona syön heti normaalin ruoan tai mikäli ruoka ei ole valmiina, vedän jotain kinkkua, pähkinöitä ja maitoa kaapista ensiapuna. Mulla on myös patukka tai pari hätävarana, kun maistoin nätin konsulenttitytön kauppaamia Teho Sport valkosuklaa-marja -palkkaripatukoita, ne olivat ihan ok maultaan, mutta vakituisesti en mitään teollista palautuskamaa käytä.

Tuollainen patukka tai jauheet shakerin pohjalla ja vesi päälle on aivan ymmärrettävä ratkaisu, mikäli ei pääse syömään heti. Lisäksi niillä on varmasti palautumista nopeuttava vaikutus. Niiden käyttö riippuu varmasti paljon myös siitä, mitkä tavoitteet ovat. Jos haluaa rasvatonta lihasmassaa kerätä, on noilla tuotteilla sijansa, samoin usein treenaavalle tehokas palautuminen on tärkeää. Sen sijaan mun kaltaiseni 3-4 kertaa viikossa salilla voimaa hakeva ehtii palautua ilman mössöjä. Toki minä hiukan seurailen myös normaalia syömistäni, mutta olen todennut sen, että tässä vuoden aikana ihan kotiruoallakin on farkkujen vyötärö kaventunut tuumalla ja rintakehä alkanut kiristää vanhoissa paidoissa. Toki voisin maksimoida kehitykseni ja alkaa mättää paskanmakuisia palkkareita ja lisäravinteita suuhuni, mutta mulle tärkeää on tässä touhussa kokonaisuus eli kehitykseni salilla sekä se, että saan syödä hyvää sapuskaa siinä ohessa, enkä pelkkää valkuaisvaahtoa yöproteiinilisän ja kreatiinigigabuusterin kera.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Mulla homma toimii parhaiten niin, että syön treenin jälkeen mahdollisimman nopeasti. Ei oikeastaan ole mitään väliä, millainen treeni on ollut, ruoka maistuu jalat alta vieneen kyykkysession jälkeen yhtä hyvin kuin kevyen jumpankin. Oikeastaan ajatus noista pääasiassa pahanmakuisista ja teollisista palautusjuomista etoo, kun taas ruoka uppoaa hyvin ja yleensä maistuu myös paremmalta. Tosin mun treenini usein osuvatkin joko heti töiden jälkeen tai alkuiltaan. Kasin jälkeen harvemmin tykkään salilla käydä, koska se haittaa minulla myös nukahtamista.

Tässä huomaa kuinka yksilöllisiä nämä jutut ovat. Itse käyn mieluusti salilla hieman myöhemmin illalla, töiden jälkeen on mukava huilata hetki kotona ennen treeniä. Unensaantia salitreeni pikemminkin edistää kuin haittaa, kellonajasta riippumatta. Ja plussamaitoon tehty kaakaopalkkari maistuu salin päälle lähes jumalten ambrosialta. Sen sijaan kiinteä ruoka ei uppoa niinkään hyvin.
Itse koen palkkarin käytön lähinnä hyvänä lisänä. Ei siis mitenkään pakollinen, jätän sen kevyemmillä viikoilla usein poiskin. Mutta kovempien treenien päälle lähinnä "miksikäs ei".

5/3/1-ohjelmassa lähtee tänään kolmas kierto. Kolmella harjoituskerralla per viikko mennään, maven ja pystypunnerruksen teen samana päivänä. Olen tykännyt ohjelmasta, isot perusliikkeet toimivat. Lisäksi harjoitusten pituuden ja sisällön muokattavuus ovat hyviä. Välillä haluaa käydä vain nopeasti salilla ja joskus on aikaa hinkata pitempään. Tunti alkaa olla maksimi minkä salilla viitsii heilua, ja tällä ohjelmalla treenit jäävät usein sen alle. En muutenkaan oikein ymmärrä salilla hengaamista, itse käyn tekemässä hommat sutjakasti ja poistun.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä aihepiiristä tuntuu löytyvän aika monenmoista koulukuntaa aina täydellisistä lisäaineuskovista pelkkää kotipihalla luomuna kasvatetuista kasviksista valmistettua ruokaa popsiviin. Ehkä enemmistö on kuitenkin jotain tuolta väliltä.

Itse en käyttänyt vielä muutama kuukausi sitten satunnaisia protskupatukoita kummempia lisäravinteita, mutta aina mietitytti onko niistä jotain oikeata apua. Päätin sitten laittaa mailia eräälle suomalaiselle ammatti kehonrakentajalle ja kysyä neuvoa, että minkälaisia lisäravinteita kaltaiseni ihminen tarvitsee. Käyn 4-5 kertaa viikossa salilla ja pelaan 2-3 salibandya (+satunnaiset sulkapallot, racketballit jne.), mutta pääasiallinen tavoitteeni oli saada lisää voimaa ja nopeutta. Tällä hetkellä oma lisäravinnekäyttöni etenee näin:

- 30min ennen treenejä kreatiinia + treeniboosteria, jos tahtoo saada normaalia enemmän irti tai edessä on raskas treeni
- Treenin aikana juon Octane-nimistä juomaa jossa on aminohappoja (BCAA:ta, L-glutamiinia, sitrulliinimalaattia ja B6-vitamiinia.)
- Treenin jälkeen luonnollisesti sitten proteiinia, mutta yleensä juon myös aamulla yhden satsin ja jos samana päivänä on salin lisäksi salibandya myös illalla.

Aikaisemmin pidin tämän kaltaista touhua täysin ylimääräisenä ja turhana, mutta nyt kun sitä on tullut itse koitettua, niin en usko enää koskaan palaavani vanhaan. Itsestään saa niin paljon enemmän irti salilla ja tulokset ovat alkaneet jälleen nousemaan, joka tuo tietysti valtavasti lisää motivaatiota. Myös ihan fyysisiä muutoksia olen huomannut, joten lihaskasvuakin on tainnut tapahtua jossain määrin. En luonnollisesti sano, että tämä on joku ainoa oikea tapa kaikille, mutta minulla se ainakin toimii niin hyvin etten näe syytä sen lopettamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ehkä paras syy on tosiaan se ravintoaineiden kontrolloitavuus ja imeytymisen nopeus. Kiinteä ruoka imeytyy hitaammin ja lisäksi maitotuotteiden lektiinit estävät/haittaavat muiden ravinteiden imeytymistä.

Nämä asiat varmasti ovat erittäin tärkeitä siinä vaiheessa kun mietitään, miten sen rasvaprosentin saisi laskettua kuudesta viiteen ja lihasmassan pysyvän samana.

Normikuntoilijalla, joita tässä keskustelussa nyt on mukana, aivan yksi ja sama.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kiitos kaikille! Aihe näyttää jakavan vähän mielipiteitä täällä.

Kiinteä ruoka imeytyy hitaammin ja lisäksi maitotuotteiden lektiinit estävät/haittaavat muiden ravinteiden imeytymistä.

Treenin jälkeen elimistö tarvitsee proteiinia ja hiilareita, jotta palautuminen voi alkaa ja lihas saa rakennusainetta kasvaakseen. Ja nestettä hikoillun tilalle, ettei tule nestehukkaa. Paljon liikkuvan - jollaiseksi itseni luen - pitää perusasioiden eli sopivan HH/P/R-jaon sekä riittävän kasvismäärän lisäksi syödä magnesiumia ja suolaa tarpeeksi. Sivumennen sanoen, oma näläntunne pieneni kun tajusin lisätä ruokavalioon vähän suolaa, jota en ennen käyttänyt juuri lainkaan. Rasvoista ainakin osan pitäisi olla peräisin kalasta, oliiviöljystä, pähkinöistä, avokadosta ym. pehmeää rasvaa. Riittävästä kuidunsaannista on huolehdittava ja oma kroppa sekä mieli pelaavat parhaiten kun syön edes rahkan ja pari hedelmää 3-4 tunnin välein.

Tähän asti olen jyvällä, mutta onko vielä jotain, mitä olen missannut? Haittaako siis rahkan lektiini proteiinin tai hiilareiden imeytymistä? Apua, en ymmärrä :)

Tällä hetkellä siis liikun hikeen asti 6-7 päivänä viikossa, rajoja kokeilen fiiliksen mukaan. Sitten kun tulee "niin vitun kylmä, ettei hullukaan lähde lenkille", siirryn kokonaan salin puolelle ja viikkokertojen määrä todennäköisesti putoaa 3-5:een.
 
Viimeksi muokattu:
..
Tähän asti olen jyvällä, mutta onko vielä jotain, mitä olen missannut? Haittaako siis rahkan lektiini proteiinin tai hiilareiden imeytymistä? Apua, en ymmärrä :)

...
Ihan hyvällä mallilla näytät olevan! Ei se lektiini nyt mikään suuri peikko ole. On siitä hyötyjäkin. Lektiiniähän eniten on viljoissa ja kun ammut syö viljoja jne, päätyy sitä lektiiniä maitotuotteisiinkin. Maitotuotteissa lisäksi on potentiaalista tulehdusten aiheuttajaakin. Tässä Olli Sovijärven blogissa lisää maidosta.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tulin hetki sitten kotiin, takana puolen tunnin sali ja tunnin lenkki. Vielä kengät jalassa söin 250 grammaa 0,2 % Ehrmannin rahkaa ja seuraavaksi ajattelin syödä kaksi ruispuikulaa voilla, juustolla ja kinkulla, lasin maitoa ja ison mukillisen rooibos-teetä.

Voisiko joku aiheeseen perehtynyt kertoa oikein yksinkertaisesti, miksi tämän sijaan tai lisäksi olisi pitänyt juoda jotakin juomaa, joka näin ummikon silmissä näyttää siltä, että se ei voi olla hyvää eikä siitä ole mitään todellista hyötyä, mikäli ruokavalio on kunnossa? Voiko tuollaisen juoman korvata esimerkiksi litralla rasvatonta maitoa?
Harjoituksen jälkeen on tärkeää saada nopeasti imeytyvää proteiinia ja hiilihydraattia, jotta lihakset saavat rakennusaineita, eikä katabolia pääse iskemään. Rahka on maitoproteiinia, mikä ei ole välttämättä optimaalisinta nimenomaan heti treenin jälkeen. Toisekseen myös ruispuikulat sisältävät pitkäketjuista hiilihydraattia ja järkevämpää on nauttia mahdollisimman nopeasti imeytyvää hiilihydraattia harjoituksen päätyttyä.

Itse suosin palautusjuomaa sen vuoksi, että se on helpoin muokata juuri omanlaiseksi. Voit itse päättää helposti, kuinka paljon proteiinia, hiilaria ja kaiken maailman aminohappoja tai kreatiinia juoma sisältää. Juoma imeytyy myös nopeasti ja se on mielestäni helpompi nauttia heti kovan rääkin jälkeen kuin kiinteä ruoka. Palkkari on myös helpompi kuljettaa sheikkerissä esimerkiksi salille, mikäli haluaa nauttia sen heti salitreenin kylkeen.

Eli ei sille sinällään mitään estettä ole, etteikö palkkaria voisi kiinteällä ruoalla korvata, mutta minullakin on sama ongelma kuin monella muulla - en kykene syömään tuntiin tai kahteen kovan treenin jälkeen. Palkkarin jälkeen on myös hyvä aika tehdä kunnon ruokaa, eikä tarvitse kiirehtiä sen kanssa, sillä palautusjuoma ruokkii hyvin lihakset pariksi tunniksi. Mielestäni myös peruskuntoilijalle on hyötyä proteiini- ja palautusjuomista. Eivät ne välttämättömiä ole kuntoilijalle, mutta hyvä lisä kehitykseen, mitä ei kannata sen vuoksi hylätä että "kuntoilija pärjää ilman niitäkin".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös