Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 590
  • 4 643

gasp

Jäsen
Läskiä tulee tulee kyllä enemmän kuin lihasta. Itse nostin painoa 9kk aikana 71 -> 81kg suhtkoht samankaltaisilla metodeilla ja nyt kun on alkanut kiristämään niin varmaan 74kg on yhtä kireä kuin viime loppukesän 71kg. Eli minulla olisi tullut 30% lihasta ja 70% läskiä.

Se "läski" on suureksi osaksi nestepöhöä jota kertyy lihakseen. Bulkkaamisen aikana kuuluukin tulla rasvaa ja naturaalina lihaskasvu on silloin optimaalista.

edit. ja paljon on myös geeniperimästä kiinni.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
JZZ antoi kyllä selkeän ohjeen! Thänks!

Jos tavoittelee yksinkertaisesti maksimaalista massan kasvua niin oman kokemuksen mukaan muutamia ohjeita:

jako esim näin:

1. Rinta/Hauis
2. Jalat
3. Selkä
4. Olkapäät/Ojentajat
(mahdollisesti käsitreeni erikseen -> 5.treeni)

Kiitos vinkeistä ja ohjeista.

Luulen, että toi kaksijakoinen on itselle parempi, kun kauden aiakan ei kahta kertaa enempää viikossa pääse käymään. Yleensä vedän semmoisen 35-50min setin kahta liikettä vuorotellen. Pelkkää massaa en halua, koska liikkeen (mitä ei ole) pitää pysyä, kun skrinnareilla mennään. Mutta sen verran, jos vielä saisi lisää lihaa, ettei nyt kaikki ole heti siirtämässä pois maalin edestä. Ja pärjää sitten voimapuolellakin.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omat treenini

Kirjoittelen tänne omat treenini tai suurinpiirtein kuinka tällä hetkellä treenaan.

3kk jakso
1 treeni:
sotilaspenkki
ylätalja
kapea vinop.
vipun. siv
kiertäjäkalvosin

2 treeni:
kyykky
julle
hack-kyykky
vatsa kiertäen
polvien nosto

3 treeni:
Maastaveto
pystypunnerrus
etukyykky
vatsa lisäpainolla
ylätalja eteen

Tämän 3kk aikana on tarkoitus nostaa isoissa liikkeissä (kyykky, mave, pena) alussa:
1-2kk 3*10*65% -->5*8*80%
3kk 5*8*80%-->1*1*102-105%

Tämän jälkeen seuraa 6 viikon body-treeni, perus 3-jakoisella koska oma pääni tarvitsee lepoa tuollaisesta voimatreenistä ja on ainakin minulle mielekästä hieman vaihdella ohjelmaa.

6 viikon bodytreenissä treenaan pääsääntöisesti ihan eri liikkeillä kuin tuon voimajakson aikana ja palautustauot koitan pitää 1-2minuutissa, kun voimatreenissä tauot on 3-5min. Toistomäärät aloitan 15 paikkeilta ja päädyn 6:lla viikolla noin 8-10 toiston sarjoihin

Tammikuussa aloitin tuolla voimaohjemalla ja sain tulokset ihan hyvin nousemaan.
solttupenkki
110kg-->125kg (rannesiteet)
kyykky
150kg-->190kg (raw)
maastaveto
170kg-->210kg (raw)

Toki tuloksien hyvässä nousussa auttoi lihasmuisti, koska olen joskus 2-3vuotta sitten nostellut lähes samoja rautoja. Mutta ensi kesänä olisi tarkoitus nostella about +10-20kg isompia rautoja liikkeestä riippuen, samalla tiputtaen omaa painoa.

Itse en suosittele kenellekkään sikabulkkia, koska joskus kun maha alkaa ärsyttämään niin siitä on vaikea päästä eroon varsinkin niin että tulokset salilla eivät kauheasti kärsisi eikä lihasta häviäsi kovinkaan paljoa. Toki bulkkaamisella saa nopeasti massaa ja tuloksia salilla sitä en kiistä (itsekkin tehnyt niin), mutta olisin paljon tyytyväisempi jos olisin nostanut maltillisellä tahdilla painoa, niin ei kiristelyn aikana saisi niin pahaa tuhoakaan aikaan. Tämä harrastus etenkin naturaalille, joka haluaa kehittyä on monen vuoden tie. Ei kannata pyrkiä liian nopeisiin tuloksiin, esim. näillä supersarjoilla yms. erikoistekniikoilla saa hermostun jumiin, niin että sarjapainot ilman bulkkia tippuvat ja pienempien painojen käyttö aiheuttaa pienemmän ärsykkeen lihakseen.

Itse olen sitä mieltä (omien kokemusten mukaan) naturaalina saa paremman lihaskehityksen kun kasvattaa voimiansa, joka mahdollistaa isompien rautojen käytön, perus 4-5 jakoisella tuo ei ole niin helppoa kuin 1-2 jakoisella.

Mutta kukin tallaa tyylillään.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Luulen, että toi kaksijakoinen on itselle parempi, kun kauden aiakan ei kahta kertaa enempää viikossa pääse käymään. Yleensä vedän semmoisen 35-50min setin kahta liikettä vuorotellen. Pelkkää massaa en halua, koska liikkeen (mitä ei ole) pitää pysyä, kun skrinnareilla mennään. Mutta sen verran, jos vielä saisi lisää lihaa, ettei nyt kaikki ole heti siirtämässä pois maalin edestä. Ja pärjää sitten voimapuolellakin.
Pakkotoiston treeniohjelmathread kannattaa lukea ainakin, hyvät perusohjeet:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Tuolta löytyy hyvä ja monipuolinen 2-jakoinen treeni:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat
-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät
- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2
 

gasp

Jäsen
Laitetaanpas omakin treeniohjelma (treeniviikko) näkyviin.

Tässä siis pudotussarjaviikko:

1.Jalat

Takakyykky 6x6

Jalkaprässi 5 pudotus sarjaa 15 toistoa
Jalkojen ojennus 5 pudotus sarjaa 15 toistoa
Jalkojen koukistus maaten 5 pudotussarjaa 15 toistoa
Pohkeet isuen 1x40
Pohkeet prässissä 1x40
Pohkeet seisten 1x40

Pohjejumppa 3 kertaa läpi ilman taukoja

2. Rinta

Penkki 6x6
Vinopenkki käsipainoilla pudotussarjana 5 sarjaa 12 toistoa
Peck-Deck 5 pudotussarjaa 12 toistoa
Giraya punnerrus 3x10 lisäpainolla
Vatsakone 5 sarjaa 10 toistoa pudotussarjana


3. Selkä

Pull over selälle narulla 1x100
Maastaveto 6x6
Ylätalja pudotussarjana 5 sarjaa 12 toistoa
Alatalja pudotussarjana 5 sarjaa 12 toistoa

4.Kädet

Kädet

Hauis käsipainoilla pudotussarja 5x12
Hauis taljassa pudotussarjana 5x12
Ojentajat taljassa (push down) pudotus sarjana 5x12
Hammer hauis pudotussarjana 5x12
Hauis taljassa 1x100
Vatsa istumaannousu 3x30

5. Olkapäät

Pystypunnerrus pudotus sarjana 5x12
Vipunostot sivuille pudotus sarjana 5x12
Vipunostot eteen pudotus sarjana 5x12
Pystysoutu pudotus sarjana 5x12
Epäkkäät käsipainoila pudotussarjana 5x20
 

Pappa1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Tribe, Tigers, Angels, Rangers (Texas)

Onneksi et ole minun personaltraineri.

1) Teet ohjelman viikossa. Teet siis alakroppaa (eli periaatteessa toisen puolikkaan kropan lihaksista) yhtenä päivänä ja neljänä päivänä yläkroppaa!?! Siis viisijakoisessa ohjelmassa yksi jalkapäivä? No eiköhän kohta joku tule kertomaan, kuinka tässä ei olla kisoihin tähtäämässä eli jalkoja ei tarvita tai, että käy juoksulenkillä joka toinen päivä, niin jalkalihakset siinä kehittyy. Sama kuin ottaisit 5 grammasen kiven ja tekisit hauista sata toistoa. Et varmaan enää salilla tekisi hauista? Jokainen(~) huippukehonrakentaja on sanonut, että jalkapäivät edistävät myös yläkropan kehittymistä.

Tuossa ihan sattumalta törmäsin tälläiseen sivuunAri Kokkosen blogi. Tuossakin on "jaettu" kahteen eri päivään jalat, taino, takareisiä tehdään molemmissa päivissä, mutta ymmärrät mitä tarkoitan.

3-jakoisessa yksi jalkapäivä on hyvä, 4-jakoisessa vielä suht jees, mutta 5-jakoisessa pitää jakaa kahteen, vaikka sitten (kuten minulla) erikseen etu- ja takareidet ja molemmilla kerroilla pohkeita (yksi liike).

Mikä siinä muuten on, että n. 80% inhoaa jalkapäiviä? Onko se niin, että tiedostaa salille mentäessä, että tämäpäivä ei lisää seksikkyyttäni lihaksien muodossa, vai? Mikä helvetti siinä on? Suurin osa ajattelee "Tehdään nyt äkkiä pois alta, pääsee ryyppäämään. Joo, alkon kautta himaa. Perse ois viel yks sarja, ei pysty, pakko lähtee. Kävelen päkiöillä himaan niin tulee pohkeet siinä tehtyä." Mutta sitten kun on penkkipäivä niin ai että sitä rupattelun määrää. Läppä lentää ja kaikki on iloisia.

Eiku hei, ehkä se on sen takia, että jalkapäivät vie voimia enemmän kun muut päivät. Oiskohan sen takia, että on hieman isommat lihakset.

2)Yläselälle sulla on vain kaksi (kunnollista) liikettä, ylä- sekä alatalja. Maastavetohan ottaa jalkoihin, alaselkään, ties minne, hieman koko kroppaan. Ota kolmas, ehkäpä neljäs mukaan.

3) Tiesitkö, että ojentaja määrittää kädenpaksuuden? Hauis on eräänlainen kirsikka kakun päällä, näöllinen hienous. Onko siinä tennispalloa vai ei. Käsipäiväsi on kaikista pahin, 4 liikettä haukkaa ja yksi ojentaja, huh huh.

4) Olkapää päivänki voi helposti yhdistää rintapäivään, miten tykkää.

No tämähän on vain minun mielipiteeni ja teet kuten parhaaksi näet, mutta...
 

gasp

Jäsen

Ymmärrätkö, että jos treenaa kunkin lihasryhmän (varsinkin jalat!) saatanan kovaa failureen asti, niin palautuminen vaatii ainakin sen 3-4 päivää jos haluaa täydellisen hyödyn. Liian aikainen treeni samalle lihakselle pilaa palautumisprosessin täysin. Failure-treeni ja kova treeni ovat kaksi eri asiaa. Itse vedän joka kerta pudotussarjaviikoilla failureen asti ja siinä ei kyllä kannata käyttää muuta kuin 5 jakoista ohjelmaa, jos ei halua aina olla 3päivää treenaamatta ja odottaa että paikat on palautunu, ja taas treenata samaa lihasta (tai samaan lihakseen vaikuttavia treenejä) uudestaan.

Esim jos vedät 3-jakoisella selkätreenissä selän failureen asti, niin seuraava treeni ei voi olla rintatreeni, koska se ottaa myös selkään ja vaikuttaa selän palatumiseen. Tästä syystä 5-jakoisella tulee siihen väliin vaikka kädet, jalat tai ojentajat ja sitten 4-6 päivän päästä uudestaan selkä.

Heti kun 3vuoden normipumppailun jälkeen aloin tekemään tätä systeemiä niin johan paikat turposi ku pullataikina.

Ja en todellakaan ole niitä tyyppejä jotka sanoo että "jalat kasvaa kävelemällä" yms; jalkatreeni on yksi suosikkitreeneistäni ja omasta mielestä jalat ovat turvonneet eniten kaikista lihassryhmistä juuri tuolla 5 jakosella failure-treenillä. Tule katsomaan jos et usko=)

Ja tuo ohjelma minkä aikasemmin kirjotin, oli vain yksi treeniviikko. Tällä hetkellä jako on:

1. Rinta ja hauikset
2. Jalat
3. Selkä
4. Olkapäät ja ojentajat

Ja nyt on ns. normiohjelma jossa ei ole aivan yhtä kovaa rääkkiä kuin aikasemmin, vaan tyyliin tavallisia 3x12 sarjoja yms.

Ja kun sanoit että selkäpäivänä on liian vähän liikkeitä, niin koitappas vetää 6x6 maastaveto KOVILLA painoilla ja siihen päälle ylätaljaa 5pudotussarjaa KOVAA ja alataljaa 5 pudotussarjaa KOVAA niin en näe enää mitään järkeä lisätä liikkeitä.

Käsipäivään liittyen unohdin lisätä ojentajat tangolla (ranskalaiset) 5x12.

Eipä tästä sen enempää. hyviä treenejä sulle !
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tossa meikäläisen salilla käy sellainen 40+ ikäinen ihan käsittämättömän iso äijä (sanoisin 190 cm, 125 kg). Vahva kun perkele.

Kaveri tekee penkin, yhden käden soudun käyttäen levytangon päätä (hirvittävillä painoilla puhtaasti), maastavedon (n. 20 toistoa) ja jalan koukistukset/ojennukset ja lähtee kotiin. Se on joka sarjan jälkeen aivan puhki ja lepää n. 5 min. Joka toisessa treenissä on pystypunnerrus. On kuulemma treenannut näin 5:n päivän välein viimeiset 10 vuotta. Väitti kyykänneensä ennen kovilla raudoilla mutta nivelet ei kuulemma kestä. Sanoi, ettei ole viimeiseen 10:n vuoteen yhtään käsivarsitreeniä ja kädet on helvetin paksut.

Meikäläisestä ei ikinä tulisi tuon kokoista, vaikka vetäisin mitä mömmöjä. Kyllä ne geenit ratkaisee todella paljon. Tai sitten tolla kaverilla on jatkuvasti joku pieni "kuuri" päällä... on se sen verran iso karpaasi.

Tuli vaan tosta ohjelman kestosta ja välipäivistä mieleen. Voi olla, että joskus vähempi vaan on parempi... ja voisiko olla, että noin pelkistetty ohjelma voisi toimia?
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
- KOVA treeni. No pain, No gain. Nykyään moni keskittyy ruokavalioon ja itse treeni on kevyttä jumppailua. Pudotussarjoja ja supersarjoja kannattaa tehdä.

En halua alkaa väittelemään, mutta tästä sen verran, että omien "huikeiden" treenivuosien kokemuksella sekä treeni lähipiiriä seuratessa olen huomannut, että asetelma on juurikin päinvastainen, varsinkin nuoremmilla kavereilla.

Treenit saatetaan tehdä todella tunnollisesti ja sekuntikellolla otetaan palautukset sarjojen välissä, mutta sitten ruokapuoli on päin hevon vittua.

Itsekin moiseen syyllistyin, kunnes aloin ihmettelemään, että miksi kehitys on jäänyt paikalleen polkemaan. Vastaus löytyi aika nopeasti ravinnosta ja itse sain taas voimaa/lihasta tarttumaan kun mm. aloin tarkkailemaan mitä syön ja mitenkin paljon juurikin protskut/hiilarit.
Ainahan on toki parantamisen varaa ruokailuissa enkä vieläkään syö optimaalisesti, mitä tulisi kovaa treenavan syödä, mutta parempaan päin.

Pointtini oli kuitenkin se, että ravintoa ei todellakaan pidä vähätellä raudan nostelun ohessa.
 

gasp

Jäsen

Noh niitähän löytyy mitä sorttia tahansa, joillakin ruokapuoli päin helvettiä ja joillakin treeni. Joskus kummatkin. Tärkeintä on että keskittyy kumpaankin täysillä.

Tärkein nyrkkisääntö mielestäni on että 3tunnin välein 40-50g grammaa protskua. Jos syö proteiinia 'oikeasta' ruoasta, niin hiilareita tulee yleensä myös riittävästi. Hyvä olisi myös syödä vitamiineja (multivita,berocca,omega3) riittävästi.
 

Schadowan

Jäsen
Tuossa mietiskelin vähän oman ruokavalion rakentamista, ja siinä samalla hiilarimäärää. Itse olen vähän sillä linjalla, että kaikki peruna,pasta,riisi,vaalea leipä yms. on täysin turhaa kamaa ja siispä kysyisinkin fiksummilta, että milloin hiilarit ovat ns. välttämättömiä tuossa päivän ruokailussa? Treenin jälkeenkö/ennen treeniä, ja miksi näin? Mitä hyötyä hiilareista on lihaskasvun kannalta, vai onko tuo enemmän palautuksen kannalta tärkeää? Uskon, että ruokavalioni on muuten kondiksessa, mutta hiilareiden rooli vähän arvelluttaa.

Olen myös lukenut, että aamulla olisi hyvä vetää paljon hiilareja ja vähentää iltaa kohden. Itse olen huomannut, että, kun jättää hiilarit (peruna,riisi ja pasta) pois safkasta ja lisää proteiinia (varsinkin kesällä on helppo vetää noita pihvejä (mieluiten kana) enemmän salaatin kanssa esim), niin olo on safkan jälkeen täysi, muttei turvonnut ja raskas, niinkuin hyvin usein, kun on ladannut kauheat määrät pastaa tai perunaa naamaan. Mitään Atkinsin ruokavaliota en ala toteuttamaan tietenkään, mutta en nyt usko, että siitä on mitään haittakaan, jos jätän hiilarimäärää pienemmäksi.

Tavoitteenani on lisätä lihasta, mutta samalla kiinteyttää ja saada tuota pötsiä pienemmäksi. Eli hemmetisti pitäisi syödä, mutta kuitenkin terveellisesti. Pari kertaa viikkoon lenkki ja kolmijakoisella ohjelmalla salilla.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Tuossa mietiskelin vähän oman ruokavalion rakentamista, ja siinä samalla hiilarimäärää. Itse olen vähän sillä linjalla, että kaikki peruna,pasta,riisi,vaalea leipä yms. on täysin turhaa kamaa ja siispä kysyisinkin fiksummilta, että milloin hiilarit ovat ns. välttämättömiä tuossa päivän ruokailussa? Treenin jälkeenkö/ennen treeniä, ja miksi näin? Mitä hyötyä hiilareista on lihaskasvun kannalta, vai onko tuo enemmän palautuksen kannalta tärkeää? Uskon, että ruokavalioni on muuten kondiksessa, mutta hiilareiden rooli vähän arvelluttaa.
Itse suosin ruokavaliota, jossa syödään suhteellisen tasaisesti koko päivän ajan, mutta kuitenkin siten, että suurimmat hiilarimäärät ovat aamulla/päivällä. Illalla aterioissa suurin osa on selkeästi proteiinia, vaikka muutenkin tulee joka aterialla se 30-50 grammaa proteiinia vedettyä.

Aivan treeniä ennen ei kannata vetää nopeita hiilareita, vaan hitaammin imeytyvää, joka auttaa jaksamaan paremmin treenin läpi. Treenin jälkeen kannattaa ottaa palkkari, jossa on 50/50 hiilarit ja proteiinit. Tai vaihtoehtoisesti, jos ottaa pelkkää lisäproteiinia, niin nopeita hiilareita kannattaa ottaa esimerkiksi hedelmistä tai mehusta. Nopeiden hiilareiden avulla proteiini menee ns. suoraan lihaksiin ja palautuminen alkaa välittömästi.

Itse olen vuosien varrella vähentänyt hiilareiden määriä, mutta en kuitenkaan ole lopettanut esimerkiksi pastan tai perunan syömistä. En ole huomannut sillä olevan hirveän paljon vaikutusta, syökö hiilareita jonkin verran tai ei ollenkaan. Myöskin päivän riittävän kalorimäärän saavuttaminen ei-hiilihydraattipitoisella ruoalla on haastavampaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tuossa mietiskelin vähän oman ruokavalion rakentamista, ja siinä samalla hiilarimäärää. Itse olen vähän sillä linjalla, että kaikki peruna,pasta,riisi,vaalea leipä yms. on täysin turhaa kamaa ja siispä kysyisinkin fiksummilta, että milloin hiilarit ovat ns. välttämättömiä tuossa päivän ruokailussa? Treenin jälkeenkö/ennen treeniä, ja miksi näin? Mitä hyötyä hiilareista on lihaskasvun kannalta, vai onko tuo enemmän palautuksen kannalta tärkeää? Uskon, että ruokavalioni on muuten kondiksessa, mutta hiilareiden rooli vähän arvelluttaa.

Olen myös lukenut, että aamulla olisi hyvä vetää paljon hiilareja ja vähentää iltaa kohden. Itse olen huomannut, että, kun jättää hiilarit (peruna,riisi ja pasta) pois safkasta ja lisää proteiinia (varsinkin kesällä on helppo vetää noita pihvejä (mieluiten kana) enemmän salaatin kanssa esim), niin olo on safkan jälkeen täysi, muttei turvonnut ja raskas, niinkuin hyvin usein, kun on ladannut kauheat määrät pastaa tai perunaa naamaan. Mitään Atkinsin ruokavaliota en ala toteuttamaan tietenkään, mutta en nyt usko, että siitä on mitään haittakaan, jos jätän hiilarimäärää pienemmäksi.

Tavoitteenani on lisätä lihasta, mutta samalla kiinteyttää ja saada tuota pötsiä pienemmäksi. Eli hemmetisti pitäisi syödä, mutta kuitenkin terveellisesti. Pari kertaa viikkoon lenkki ja kolmijakoisella ohjelmalla salilla.
Kyllä hiilarit ovat tärkeitä ravintoaineita, erityisesti lihaksen rakennuksen kannalta. Lihaksen rakentuminen on sama asia kuin palautuminen, ja hiilarit antavat palautumisvaiheessa lihakselle energiaa korjata itsensä proteiinia hyväksikäyttäen. Ilman hiilareita palautuminen on selvästi heikkotehoisempaa, hiilarit ovat jopa proteiinia tärkempi osa palautusjuomassa.

Ruoasta saadut hiilarit kannattaa vetää aamu / päiväpainotteisesti, ja vähentää tosiaan iltaa kohti.

Jos haluat samaan aikaan kasvattaa lihasta ja laihtua, niin se ei kyllä oikein onnistu. Laihduttaminen tuossa tapauksessa kannattaa tehdä vetämällä parin kuukauden stinttejä, joissa ensimmäinen osa vedetään todella pienillä kaloreilla, ja rasvaa polttavalla treenillä (esim HIIT). Toinen osa sitten perustreeniä, maltillisilla kaloreilla (terveellistä perusruokaa, palautusjuoma). Ota kolme toistoa, eli puolen vuoden setti tätä. Painontarkkailussa käytä apuna vaakaa ja peiliä. Alussa peili valehtelee, kun vaa'an mukaan painoa lähtee huimasti nesteen poistuessa kehosta, lopussa taas vaa'an lukema yleensä pysyy samassa ja rasva palaa kehosta pois. Tällä tavalla lihaskato on melko minimaalista. Itselläni tulokset jopa paranivat edellisen rasvanpolttotreenin aikana.
 

Schadowan

Jäsen
Kyllä hiilarit ovat tärkeitä ravintoaineita, erityisesti lihaksen rakennuksen kannalta. Lihaksen rakentuminen on sama asia kuin palautuminen, ja hiilarit antavat palautumisvaiheessa lihakselle energiaa korjata itsensä proteiinia hyväksikäyttäen. Ilman hiilareita palautuminen on selvästi heikkotehoisempaa, hiilarit ovat jopa proteiinia tärkempi osa palautusjuomassa.

Ruoasta saadut hiilarit kannattaa vetää aamu / päiväpainotteisesti, ja vähentää tosiaan iltaa kohti.

Jos haluat samaan aikaan kasvattaa lihasta ja laihtua, niin se ei kyllä oikein onnistu. Laihduttaminen tuossa tapauksessa kannattaa tehdä vetämällä parin kuukauden stinttejä, joissa ensimmäinen osa vedetään todella pienillä kaloreilla, ja rasvaa polttavalla treenillä (esim HIIT). Toinen osa sitten perustreeniä, maltillisilla kaloreilla (terveellistä perusruokaa, palautusjuoma). Ota kolme toistoa, eli puolen vuoden setti tätä. Painontarkkailussa käytä apuna vaakaa ja peiliä. Alussa peili valehtelee, kun vaa'an mukaan painoa lähtee huimasti nesteen poistuessa kehosta, lopussa taas vaa'an lukema yleensä pysyy samassa ja rasva palaa kehosta pois. Tällä tavalla lihaskato on melko minimaalista. Itselläni tulokset jopa paranivat edellisen rasvanpolttotreenin aikana.

Kiitos vinkeistä. Laihduttaminen on ehkä turhan vahva sana tässä vaiheessa, mitat mulla tällä hetkellä 186/80-82. Lähinnä keskivartaloa kiinteytän, mutta lihasmassaa lisäten. Kannattaisiko tätä sitten toteuttaa "stinteillä", kuten tuossa mainitsit?
 

gasp

Jäsen
Tuossa mietiskelin vähän oman ruokavalion rakentamista, ja siinä samalla hiilarimäärää. Itse olen vähän sillä linjalla, että kaikki peruna,pasta,riisi,vaalea leipä yms. on täysin turhaa kamaa ja siispä kysyisinkin fiksummilta, että milloin hiilarit ovat ns. välttämättömiä tuossa päivän ruokailussa? Treenin jälkeenkö/ennen treeniä, ja miksi näin? Mitä hyötyä hiilareista on lihaskasvun kannalta, vai onko tuo enemmän palautuksen kannalta tärkeää? Uskon, että ruokavalioni on muuten kondiksessa, mutta hiilareiden rooli vähän arvelluttaa.

Olen myös lukenut, että aamulla olisi hyvä vetää paljon hiilareja ja vähentää iltaa kohden. Itse olen huomannut, että, kun jättää hiilarit (peruna,riisi ja pasta) pois safkasta ja lisää proteiinia (varsinkin kesällä on helppo vetää noita pihvejä (mieluiten kana) enemmän salaatin kanssa esim), niin olo on safkan jälkeen täysi, muttei turvonnut ja raskas, niinkuin hyvin usein, kun on ladannut kauheat määrät pastaa tai perunaa naamaan. Mitään Atkinsin ruokavaliota en ala toteuttamaan tietenkään, mutta en nyt usko, että siitä on mitään haittakaan, jos jätän hiilarimäärää pienemmäksi.

Hiilarit antaa elimistölle insuliinipiikin, ja insuliini on yksi tehokkaimmista anabolisista hormoneista ja insuliini kuljettaa proteiineja lihakseen. Tärkeintä on syödä hiilareita treenin jälkeen paljon, koska silloin keho on erittäin vastaanottavainen kalorien,proteiinien ja hiilareiden kannalta ja täten sitten insuliini tehostaa proteiinien vaikutusta. Aamulla myös hiilarit on tärkeitä tietenkin ihan kelle tahansa että kroppa saa "koneen käyntiin". Mutta treenin jälkeen ehdottomasti vaaleaa leipää, banaaneja yms ja tietenkin palautusjuoma. Illan viimeisellä aterialla sitten pelkästään proteiineja yöksi.

Ennen treeniä mieluiten ruisleipää (pitkäketjuisia hiilareita), mutta ei kovinkaan paljoa. Järkevintä on olla syömättä tunti ennen treeniä.

Mutta lihasta on vaikea kasvattaa jos haluaa pelkästään puhdasta lihasmassaa (mikäli et käytä horkkaa). Tästä syystä kannattaa olla ns "massakausi" ja sitten dieetti. Massakaudella pitää olla aina pluskaloreilla ja varsinkin silloin hiilareita pitää mässätä ja kunnolla, mutta kannattaa pyrkiä aina syömään puhdasta ruokaa, eikä mitään pikaruokia.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kiitos vinkeistä. Laihduttaminen on ehkä turhan vahva sana tässä vaiheessa, mitat mulla tällä hetkellä 186/80-82. Lähinnä keskivartaloa kiinteytän, mutta lihasmassaa lisäten. Kannattaisiko tätä sitten toteuttaa "stinteillä", kuten tuossa mainitsit?
No jos mitat on tuollaiset, niin ei välttämättä enää kannata vetää mitään suuria nollakalorirasvanpolttotreenejä. Ylimääräinen lähtee kyllä tuolla nykyisellä treenimäärälläsi suhteellisen helposti (=vuodessa) pois.

Yleisesti ottaen treeni kannattaisi jakaa parin kuukauden jaksoihin (ihan senkin takia, että treenissä pysyy mielenkiinto yllä ja lihas rasittuu eri tavalla). Tällöin olisi 2 ekaa kuukautta raskasta treeniä (toistomäärät n. 4-6), 2 kuukautta perustreeniä (8-10 toistoa) ja 2 kuukautta palauttavaa treeniä (12-15 toistoa). Noissa sitten lisäprotskun ja hiilarin määrä on kokoajan laskeva, raskaimmassa eniten ja kevyimmässä vähemmän. Raskaassa treenissä voi vetää 2 proteiinipirtelöä päivässä + palautusjuoma salin jälkeen, perustreenissä aamulla protskupirtelö + palautusjuoma ja kevyimmässä treenissä vain palautusjuoma. Protskupirtelössä 2:1 proteiinia, palkkarissa 1:1. Noilla määrillä tuskin ainakaan vyötärölle jää ylimääräistä jos muu ruokailu on järkevää.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tarkoituksena olis yrittää vähän kotikonstein treenata ojentajia, mutta valitettavasti kämpiltä löytyy tällä hetkellä ainoastaan 2kpl käsipainoja (yht. 20kg). Millasia liikkeitä näillä "varusteilla" pystyis siis tekemään? Lähitulevaisuudessa toki tarkoituksena alkaa taas kulkemaan säännöllisesti salilla, mutta valitettavasti se ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Mikä olis paras/nopein keino saada vasemman käden hauis suunnilleen samalle tasolle oikean kanssa? Ei tuo nyt sinänsä häiritse erityisemmin (eikä kokoeroa juuri huomaa), mutta olishan tuo mukavempi treenata jos ei tarvi aina erikseen vaihtaa painoja vasenta kättä varten. Tosin tällä hetkellä vedän molempia samoilla painoilla, mutta oikealla jaksaa vetää sellaset 1-3 toistoa enemmän/sarja mitä vasemmalla.

E: Yksi liike kyllä löytyy jossa käsi nostetaan suoraan ylös ja tästä koukistetaan taaksepäin.
 
Viimeksi muokattu:

sepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoituksena olis yrittää vähän kotikonstein treenata ojentajia, mutta valitettavasti kämpiltä löytyy tällä hetkellä ainoastaan 2kpl käsipainoja (yht. 20kg).
Itse tykkään dipistä sekä ojentajapunnerruksesta, joita voi tehdä lähes missä vain ilman painoja.

Mikä olis paras/nopein keino saada vasemman käden hauis suunnilleen samalle tasolle oikean kanssa?
Tekisin sinuna samat toistot samoilla painoilla molemmille käsille - muutoinhan vasen ei saa koskaan oikeaa kiinni. Jos teen esim. kulmasoutua käsipainoilla, aloitan heikommalla kädellä eli vasemmalla.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itse tykkään dipistä sekä ojentajapunnerruksesta, joita voi tehdä lähes missä vain ilman painoja.

Tekisin sinuna samat toistot samoilla painoilla molemmille käsille - muutoinhan vasen ei saa koskaan oikeaa kiinni. Jos teen esim. kulmasoutua käsipainoilla, aloitan heikommalla kädellä eli vasemmalla.

Kiitokset hyvistä neuvoista! Aikanaan tuli säännöllisemmin käytyä salilla ja tottui tekemään tietyt liikkeet tietyillä laitteilla, mutta voihan tuota dippiäki vetää ihan kotikonstein. Oonki nyt opetellu aloittamaan vasemmalla kädellä vaan siinäki vielä vanhasta tottumuksesta meinaa oikealla kädellä jatkaa niin kauan kuin saa puhtaita suorituksia vedettyä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU,MIFK
Tiedän, että harvalta kotoaan löytyy, mutta mun mielestä pirun hyvää treeniä ojentajille on muun muassa voimistelurenkaissa tehdyt punnerrukset, jos näitä on vain mahdollista käyttää. Sama juttu leuoissa, on yllättävän paljon haasteellisempaa tehdä leuat renkailla kuin normi tangossa. Suosittelen kokeilemaan!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kuinka saisin voimisteltua selkä- ja niskalihaksia käsipainoilla? Selkä on jatkuvasti kipeä istumatyön takia ja niskatensiopäänsäryt jatkuvana riesana.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kuinka saisin voimisteltua selkä- ja niskalihaksia käsipainoilla? Selkä on jatkuvasti kipeä istumatyön takia ja niskatensiopäänsäryt jatkuvana riesana.
Vipunostot eteen, sivuille ja taakse. Pystypunnerrus. Olankohautukset. Maastaveto (tosin vaatii aika isot painot). "Ruohonleikkurin käyntiin nykäisy".

Onhan noita.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vipunostot eteen, sivuille ja taakse. Pystypunnerrus. Olankohautukset. Maastaveto (tosin vaatii aika isot painot). "Ruohonleikkurin käyntiin nykäisy".

Onhan noita.

Kiitos. Painot ei paina kuin kolme kiloa kappale, mutta katso!, jos niitä ottaa kaksi samaan käteen, on kädessä painoa kuusi kiloa. Millainen suoritus on vipunosto? Entä olankohautukset? Ruohonleikkuriliikkeen bonjasin lennosta. Mutta kuinka kovaa silloin pitää riuhtoa? Miten pitkiä sarjoja kannattaa aloittelijan suorittaa ja missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Minkä pituisesta treenistä kannattaisi aloittaa ihan pystymettästä?

Jospa tuo keissikin alkaisi vetäytyä sisäänpäin. Olen kuullut legendaa, että suurin syy sille, että vatsa roikkuu on se, että heikot selkälihakset eivät jaksa kannatella rasvapitoista vatsamateriaa. Ja maha sitten tietenkin roikkuu. Busted vai Confirmed?

Meillä on vaan niin saatanan pieni kaksio treenata. Ja sitten vielä kun treenaa, koira murisee vieressä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kiitos. Painot ei paina kuin kolme kiloa kappale, mutta katso!, jos niitä ottaa kaksi samaan käteen, on kädessä painoa kuusi kiloa. Millainen suoritus on vipunosto? Entä olankohautukset? Ruohonleikkuriliikkeen bonjasin lennosta. Mutta kuinka kovaa silloin pitää riuhtoa? Miten pitkiä sarjoja kannattaa aloittelijan suorittaa ja missä järjestyksessä nuo kannattaa tehdä? Minkä pituisesta treenistä kannattaisi aloittaa ihan pystymettästä?

Jospa tuo keissikin alkaisi vetäytyä sisäänpäin. Olen kuullut legendaa, että suurin syy sille, että vatsa roikkuu on se, että heikot selkälihakset eivät jaksa kannatella rasvapitoista vatsamateriaa. Ja maha sitten tietenkin roikkuu. Busted vai Confirmed?

Meillä on vaan niin saatanan pieni kaksio treenata. Ja sitten vielä kun treenaa, koira murisee vieressä.
Vipunostoissa painot nostetaan vaakatasoon sivuille (vipunostot sivuille). Eteennosto vastaavasti taas painot eteen. Taaksepäin nostossa ollaan vahvasti kumartuneena, ja nostetaan painot edestä sivuille. Aloita tekemään vaikka 3 x 15 -sarjoja. Noin pienillä painoilla et kauhean pitkälle pääse kyllä, mutta pysyvät ainakin liikkeet puhtaina.

Keissi roikkuu koska se on iso ja rasvapitoinen. Siihen autta se, että laihduttaa ja hankkii mahdollisesti vatsalihaksia.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vipunostoissa painot nostetaan vaakatasoon sivuille (vipunostot sivuille). Eteennosto vastaavasti taas painot eteen. Taaksepäin nostossa ollaan vahvasti kumartuneena, ja nostetaan painot edestä sivuille. Aloita tekemään vaikka 3 x 15 -sarjoja. Noin pienillä painoilla et kauhean pitkälle pääse kyllä, mutta pysyvät ainakin liikkeet puhtaina.

Keissi roikkuu koska se on iso ja rasvapitoinen. Siihen autta se, että laihduttaa ja hankkii mahdollisesti vatsalihaksia.

Kiitos vinkeistä. Voiko käsipainoilla auttaa myös vatsalihasten saamista tai niiden esiin tuomista? Jonkunlaiset vatsalihakset ne mullakin joskus hankittuna on, joskus näen niistä välähdyksen, mutta päällä on jonkin verran rasvaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös