Onko kaikkinainen liikunta hyväksi? Vanhin poikani meni pariviikkoa sitten armeijaan ja olen nyt hänen huoneessaan käynyt hakkaamassa nyrkkeilysäkkiä, hiki siinäkin tulee. Poika tuli eilen ekakertaa lomille ja nosti mulle hirveen metelin. Meinasi, että hankin itselleni infraktin, kun tottumatta vedän pitkää settiä käsipainoilla ja säkillä. Kielsi myöskin juoksemasta. Sanoi kävelyn ja pyöräilyn riittävän alkuun, myöhemmin sitten isompaa rasitusta.
Oma isä on 51 vuotta, juoksee 4-5 maratonia vuodessa ja kuntoilee muutenkin ympäri vuoden. Isä on sitten muutaman kerran saanut epileptisen kohtauksen (taju ja muisti pois hetkeksi), mutta jatkaa siitä huolimatta entiseen malliin. Jos edes jonkunlainen isä-poika suhde löytyy niin kyllä sitä molemminpuolista huolenpitoa yleensä löytyy ja sehän on ainoastaan positiivista.
En tarkkaan lukenut kaikki viestejäsi, mutta ilman muuta sun ikäisenä kannattaisi käydä lääkäriltä tiedustelemasta asioita. Sykemittarin hankinta on sitten toinen asia ettei vedä turhan kovilla sykkeillä. Mun mielestä kaikenlainen kuntoilu kannattee aloittaa ihan rauhallisella tahdilla ja lähteä ensin parantamaan aerobista kuntoa ennen lihaskuntoa. Eli toisinsanoen voi olla ihan hyvä aloittaa sillä kävelyllä tai pyöräilyllä ja siirtyä hölkkään/juoksuun sitä mukaa kuin kunto kasvaa.
Niin tosiaan isä ei kyllä ole nyt muutamaan vuoteen painoja nostellut. Lenkkeilyn lisäksi teke erilaisia jumppaliikkeitä kotona ilman apuvälineitä tai sitten kuntopallon avulla. Jos haluat hyvään fyysiseen kuntoon niin väittäisin riittävän juurikin tuon kävelyn/pyöräilyn (sauvakävely, hiihto) ja myöhemmin lenkkeilyn. Tosiaan mun ajatusmallissa hyvä fyysinen kunto tarkoittaa hyvää aerobista kuntoa ja lihaskunto on sitten eri asia.