Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 407
  • 4 643
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No niin olis taas aika pikkuhiljaa itekki aloitella reenailemaan. Itse olen jaotellut koko viikon reenit yleensä kolmelle päivälle seuraavasti:

1. päivä: Rinta, selkä

2. päivä: Jalat, olkapäät

3. päivä: kädet.

Onkos jatkoaikalaisilla "punttijulleilla" mitään vinkkiä penkkituloksen nostamiseksi? Olen jostain kuullut, että penkin tekeminen, niin että koko ajan lisää vähän painoa auttaisi, mutta löytyykö täältä toisenlaista näkemystä?
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Onkos jatkoaikalaisilla "punttijulleilla" mitään vinkkiä penkkituloksen nostamiseksi? Olen jostain kuullut, että penkin tekeminen, niin että koko ajan lisää vähän painoa auttaisi, mutta löytyykö täältä toisenlaista näkemystä?

Nuinhan se menee. Elä liikaa sitä penkkiä väännä, koska tähänkin pätee sama asia, kun yleisestikkin urheiluun. Palutuminen=kehitystä. Itselleni tärkeintä on sopusuhtaisuus ja lihaskestävyys, kun kuitenkin tuo aerobinen harjoittelu on sitä ykköstä.

Ps nostin penkkitulokseni 70kg-> melkein saturaiseen 6kk:ssa järkevällä harjoittelulla.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Onkos jatkoaikalaisilla "punttijulleilla" mitään vinkkiä penkkituloksen nostamiseksi?
Järjestelmällisesti lisää painoa vaikka 2x6 systeemillä. Lisäät painoa seuraavaan kertaa vasta kun saat tehtyä 2x6, eli

- Kunnon lämmittelyt kohtalaisilla painoilla
- 1x6
- max parin minuutin puhaltelu
- 1x6

Kun 2x6 menee varmasti puhtaalla tekniikalla, niin VASTA SITTEN seuraavalle viikolle lisää painoa. Noin kun menee viikosta toiseen kunnon ruualla ja levolla, niin tasainen nousu on aika taattu. Loukkaantumisriskikin on pienempi kuin ykkösiä tahkotessa. Ykkösiä en tekisi välttämättä ollenkaan ellen oikeasti kisaisi. Penkkitulos on kuitenkin niin helvetin turha numero verrattuna ehjiin olkapäihin. Kun joku kysyy penkkitulosta, niin useimmiten kysyjä hiljenee vastakysymyksellä, että "paljonko sulla menee kyykystä?".

nim. "olkapää paskana jo 2 vuotta"

Niin ja tuota 2x6 hommaa voi soveltaa muihinkin. Esim. maastavetoa 2x4, kyykkyä 2x8 jne. Pääasia on se nöyryys, että sitä painoa ei todellakaan laiteta grammaakaan lisää ennen kuin sarjat ovat menneet puhtaasti.

Tämä ei sitten ollut mikään ainoa oikea tapa tehdä. Pakko aina mainita näissä punttikeskusteluissa, kun monet apinat vertailee tekniikoita kuin autojaan :)
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
proffa#8 kirjoitti:
Ps nostin penkkitulokseni 70kg-> melkein saturaiseen 6kk:ssa järkevällä harjoittelulla.

Itsellänikin tuo 70kg on tällä hetkellä ehkä se penkkitulos, jos pitäs arvioida. On lohduttavaa kuulla, että puolessa vuodessakin on mahdollista nostaa penkkitulosta noinkin paljon.

AnaMasa kirjoitti:
Järjestelmällisesti lisää painoa vaikka 2x6 systeemillä. Lisäät painoa seuraavaan kertaa vasta kun saat tehtyä 2x6, eli

- Kunnon lämmittelyt kohtalaisilla painoilla
- 1x6
- max parin minuutin puhaltelu
- 1x6

Tämä voisi tosiaankin toimia, mutta kuten sanoitkin ei sitä ainoaa oikeaa tapaa ole näissä hommissa olemassakaan. Kiitos kuitenkin tästä, kokeillaan!
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Joo tuo Miken 2x6 tuli itsekkin tehtyä, tuolta pakkotoistosta kannattaa lukea, saa todella hyviä neuvoja.
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
- Kunnon lämmittelyt kohtalaisilla painoilla
- 1x6
- max parin minuutin puhaltelu
- 1x6


Itse olen muutaman kuukauden tauon jälkeen mennyt taas salille treenaamaan, ja itse toteutan treeniä 1x6, parin minuutin tauko, 1x6, taas parin minuutin tauko, 1x6.

Kumpi siis olisi järkevämpää? Pysyisinkö omassa treenissäni vai siirtyisinkö AnaMasan ehdottamaan treeniin?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Edelliseen ei voi todeta kuin että vaihtelu toimii aina, eikä niin hyvää systeemiä olekaan, jota kannattaisi hinkata loputtomiin. Lihas tottuu tietynlaiseen rasitukseen ja vaatii erilaista ärsykettä. Siltikin sanoisin, että ellei oma treeni tunnu nyt ikävältä, niin älä siirry netistä lukemasi perusteella yhtään mihinkään hetken mielijohteesta. Muuten saat olla vaihtamassa systeemiä joka viikko.

Minusta itse ohjelmaa tärkeämpää on se, että yleensä on edes joku ohjelma, jota tosiaan noudattaa nöyrästi, vaikkei alkuun kivalta tuntuisikaan. Sen jälkeen itse tuloksia tärkeämpää on se, että liikkeet ovat puhtaita, myös se "viimeinen rutistus".

Itse tein 2x6:sta itseasiassa niin, että jos tavoitepaino oli 2x6x105kg, niin lämmittelyt oli esim. 2x10x60kg sotilaspenkkiä, 6x80, 6x100 ja sitten yritys 2x6x105kg. Tuostakin tulee käytännössä se 3x6, vaikka tavallaan lämmittelyä onkin. Itse kärsin pienestä "tankokauhusta" ja siksi tuntui turvallisemmalta ottaa tuo 1x6, vaikka varmasti mehuja veikin lopusta.

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että vähempi parempi verrattuna siihen mitä monet tekee. Nyt olen treenannut toista vuotta pallomahaa, mutta kun punttasin, niin kävin 3 kertaa viikossa ja tein muutamat perusliikkeet ripeästi ja tehokkaasti. Käytännössä isoja lihaksia lämmittelyiden lisäksi vain 2 kovaa sarjaa (esim. tuo 2x6 penkkiä) ja eri viikkoina vielä eri liike isoille lihoille (1. Penkki/Penkki käsipainoilla/Vinopenkki/Vinopenkki käsipainoilla 2. Maastaveto ja variaatiot 3. Kyykky/Prässi jne.). Pienet lihat sitten enemmän maun mukaan säätäen, mutta nekin suunnitelmallisesti.

Jumalauta tässähän huomaa näpytellessä, että meinaa tuo hajonneen olkapään vitutus siirtyä taka-alalle ja tekee mieli taas kolistelemaan.
 

rpeez

Jäsen
Sen kummemmin liikkeisiin puuttumatta, niin itse tekisin joko
a) yksijakoisella kolmesti viikkoon
b) kaksijakoisella neljästi viikkoon

Kannatan tätä. Ja vielä niin, että aloittaa tuolla a):lla eli koko keho läpi joka kerta mutta vain yksiliikesarja per lihasryhmä, jotta keho ja lihakset tottuu treenaamiseen. Ja sitten kun tulokset alkaa junnaamaan, niin siirtyy vaikka 2 jakoiseen (keho kaksi kertaa viikossa läpi neljänä treenipäivänä esim ma-ti ja to-pe. Noin 2 eri liikesarjaa per lihas ryhmä). Sillä saadaankin tuloksiin selvä hyppäys. Noista 3 ja useampijakoisista ei ole kokemusta.

Pieni varoituksen sana: Ainakin itse ylirasituin tinkimättömästä 4 kertaa viikossa treenaamisesta joten kehoaankin kannattaa kuunnella.
Osasyynä voi tietty olla että hoidin ravintopuolen lähinnä Big Mac:eilla :-)
 
Viimeksi muokattu:

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pieni varoituksen sana: Ainakin itse ylirasituin tinkimättömästä 4 kertaa viikossa treenaamisesta joten kehoaankin kannattaa kuunnella.

Tuollaisella frekvenssillä (2-jakoinen, 4x viikossa treeni) treenatessahan on erittäin tärkeää, ettei sarjoja tehdä ikinä loppuun. Aina jätetään yksi tai kaksi toistoa "varastoon". Näin vältytään hermoston ylirasittumiselta, hermoston palautuminen kun kestää pidempään kuin lihaksen.

Aloittelijalle suosittelen minäkin jotain yksijakoista ohjelmaa, jonka sitten tekee kolme kertaa viikkoon. Esimerkiksi Arnoldin kultainen kuusikko on hyvä perusohjelma.
 

rpeez

Jäsen
Tuollaisella frekvenssillä (2-jakoinen, 4x viikossa treeni) treenatessahan on erittäin tärkeää, ettei sarjoja tehdä ikinä loppuun. Aina jätetään yksi tai kaksi toistoa "varastoon". Näin vältytään hermoston ylirasittumiselta, hermoston palautuminen kun kestää pidempään kuin lihaksen.

Kiitos tiedosta, tuossa se sitten meni mönkään, sillä vedin aina loppuun asti. Sain henk.koht. ohjelman aikoinaan salin kunto-ohjaajalta, eipä muistanut varoittaa ettei sarjoja saa viedä ihan loppuun. Ohjelman mukaan treenatessa en meinannut uskoa kun lääkäri epäili heti, että oireiden syynä on liika treenaus.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tässä olisi tarkoitus ruveta lisäämään lihasmassaa ja kreatiinia pitäisi ruveta vetämään myöskin.

Haluisinkin nyt kuullaa kreatiinin käyttäjiltä kokemuksia kyseisestä aineesta.

-Onko hyötyä?

-Onko haittaa?

-Onko terveellistä?

Eli kannattaako ruveta juuri kreatiinia ottamaan?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
-Niks-:

Riippuu yksilöstä. Itse käytän, tyyliin 2kk kreaa, 1-2kk ilman, jne. Enpä ole haittoja huomannut. Varsinkin yksijakoisella treenatessa tuntuu että hiukan palautuminen nopeutuu ja ehkä jopa sarjakestävyys paranee -- tosin tulee muistaa, että 1-jakoiseen EI todellakaan kuulu sarjojen loppuunvetäminen.

Terveellistä? Enpä ole sellaiseen tutkimukseen törmännyt, jossa tuota haitalliseksi haukuttaisiin. Löytyyhän ainetta reippaasti mm. punaisesta lihasta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kreatiini on tosiaan varmaankin ainoa "ihmepulveri" jota kannattaa vetää (siis protskun ja hiilarin lisäksi).

Kreatiinia valitessa kannattaa panostaa laatuun, halvimmat eivät sekoitu veteen millään, ja lopputuloksena on herkullinen "juoma", joka vastaa koostumukseltaan märkää hiekkaa... Itsellä käytössä Evolutionin kreatiini, joka menee kivasti alas, eikä edes maistu kauhean pahalta (kreatiini on aina pahanmakuista mun mielestä). Huonoimmat kreatiinit on itselle aiheuttaneet jatkuvaa pahoinvointia ja pistäneet vatsan todella pahasti löysälle.

Muutama vuosi sitten suositeltiin aina tankkaamaan kreatiini, mutta nykyisellään se taitaa olla turhaa. Ilman tankkausta kreatiinivarastot vain täyttyvät hieman hitaammin, mutta toisaalta tankkausvaihe on aina itselle ollut sellaista tervanjuontia, etten halua sitä tehdä ellei pakko ole. Samalla myös Ex:n suosittelema parin kuukauden käyttöjakso kannattaa venyttää neljään kuukauteen ja taas muutama ilman välissä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kreatiini on tosiaan täysin luonnon kamaa, jota elimistö tuottaa itsekin ja sitä saa muutenkin lihasta. Aktiivisen punttaajan pitäisi tosin vetää ainakin kilo jauhelihaa päivässä pitääkseen kreatiinivarastot täynnä. Siksi sitä vedetään suoraan pussista.

Käytännössä käytön alkuvaiheessa saattaa janottaa normaalia enemmän, kun keho kerää nestettä. On sitten plaseboa tai ei, mutta sarjojen loppuun monet sanovat tulevan 1-2 toistoa lisää. Jotkut sanovat, että ei mitään hyötyä. Itse järkeilin niin, että koska kreatiini laittoi juuri minua janottamaan, niin sillä oli juuri minulle myös vaikutusta.

Halpaa ainetta se kuitenkin on, eikä mistään päin maailmaa ole kuulunut haittavaikutuksista, joten ei yhden purkin kokeilulla mitään häviä.

Kreatiini imeytyy parhaiten, kun sen vetää hiilareiden kanssa. Itse vielä jaoin päiväannoksen jopa neljään osaan ruokailujen yhteyteen ja palautusjuomaan sekoitettuna.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kreatiini imeytyy parhaiten, kun sen vetää hiilareiden kanssa.

Tuota tuota -Niks-, mikäli aiot muutenkin käyttää douppinkia, eli palautusjuomia, lisäproteiiniä ja/ tai lisähiilareita niin voisin suositella sellaista, jossa tuo kreatiini on valmiiksi sekoitettuna. Kun tarkoitus on lisämassaa hankkia, niin massanlisäys-juomat kehiin, eli paljon hiilareita ja samassa juomassa on protskut ja joisskin kreatiinikin. Kannattaa tarkkaan katsoa, että mitä kurkustaan laittaa alas, kun siinä samassa hyllyssä toisen valmistajan palautusjuomassa on kattavampi sisältö.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kreatiinista hyötyä?

Itse olen harrastanut toistakymmentä vuotta punttien kolistelua. Muutaman kuukauden kokeilu kreatiinilla oli aivan yhtä tyhjän kanssa. Tulokset eivät nousseet sen paremmin kuin ennenkään, peilin edessä seisoi korkeintaan hieman pöhöttyneempi kaveri kuin ennen. Palautumiseen en huomannut mitään vaikutusta.

Sama koskee yletöntä proteiinijauheiden kanssa pelleilyä.

Nykyään vedän korkeintaan proteiini-hiilari-yhdistelmän treenin päällä ja muuten syön perusterveellistä ruokaa, joka sisältää paljon vähärasvaista lihaa ja kanaa sekä suhteellisen paljon kananmunia. Väittäisin, että 90 prosenttia puntilla käyvistä vetää pulvereita suht turhaan. Turhan runsaasta proteiinien syönnistä voi olla myös haittaa maksalle.

Noin kolme kertaa viikossa tulee kolisteltua ja kehityskäyrä on edelleen ylöspäin, vaikka treenivuosia on jo suht paljon takana. Treenattavien liikkeiden määräkin on vähentynyt vuosien varrella ja nykyään teen yleensä 3-5 liikettä per harjoitus.

Ainoa punttituloksia haittaava tekijä on keväästä syksyyn jatkuva kohtuullisen runsas juokseminen, tuommoiset 30-60 kilsaa viikossa tulee vedettyä. Se vaikeuttaa jalkojen harjoittelua ja vie välillä energiat muiltakin treeneiltä.

Kesän tavoitteena onkin pitää tulokset edes suht normaalilla tasolla. Talvella ne nousevat sitten mukavasti, kun lenkkeily muuttuu 1-2 kertaa viikossa tahtiin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Sen takia kyselin kreatiinin haittavaikutuksista kun on ollut paha akne tuossa pari vuotta takaperin niin peljottaa vain nuo perkeleen finnit.

Toki kaikki on yksilöllistä ja on vaikea sanoa mitä jotkut aineet aiheuttavat toiselle ihmiselle.

Kiitoksia kuitenkin infosta.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen harrastanut toistakymmentä vuotta punttien kolistelua. Muutaman kuukauden kokeilu kreatiinilla oli aivan yhtä tyhjän kanssa. Tulokset eivät nousseet sen paremmin kuin ennenkään, peilin edessä seisoi korkeintaan hieman pöhöttyneempi kaveri kuin ennen. Palautumiseen en huomannut mitään vaikutusta.

Sama koskee yletöntä proteiinijauheiden kanssa pelleilyä.

Nykyään vedän korkeintaan proteiini-hiilari-yhdistelmän treenin päällä ja muuten syön perusterveellistä ruokaa, joka sisältää paljon vähärasvaista lihaa ja kanaa sekä suhteellisen paljon kananmunia. Väittäisin, että 90 prosenttia puntilla käyvistä vetää pulvereita suht turhaan. Turhan runsaasta proteiinien syönnistä voi olla myös haittaa maksalle.

Kyllähän jo sivun alussa todettiin että kreatiinin hyödyt/haitat ovat pitkälti yksilöllisiä -- toisilla toimii, toisilla ei, mutta dramaattista muutosta tuskin havaittavissa kenelläkään.

Sen sijaan proteiinin hyödyt ovat kiistattomat. Missä muodossa sitä ottaa onkin sitten jälleen oma valinta. Yritän pitää kiinni siitä 2g/painokilo nyrkkisäännöstä (juu, alunperin rasvattomasta painosta laskettu, mutta jotkut vetää kolmeakin grammaa) --> niinpä meikän pitäisi saada päivässä ~200 grammaa proteiinia. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (40-50 g protskua kummassakin), mutta mistäs loput kiskotaan? Juu, otan välipaloja, kuten maitoa, jogurttia, leipää (sopivilla täytteillä) jne, mutta silti tavoitteeni jää vajaaksi n. 50-60 grammaa -- tai jäisi vajaaksi, sillä juuri tämän vajeen täytän sitten parilla jauhopanoksella á 30 grammaa (aamu+ilta). Kun muutenkin on maha "täynnä" miltei koko ajan, niin tämä on mielestäni helpompi ratkaisu kuin vaikkapa parin tonnikalapurkin vetäminen.

Toki voisin vetää vaikka 800g jauhelihaa päivässä, mutta on noi jauhot kuitenkin hitusen halvempia...

Haitoista: Olen lukenut sen suuntaisia tutkimuksia, että liian proteiinin rajat menee vasta tuolla 5g per painokilo tietämissä. Anyway, vaikka olisi alempanakin, niin enpä jaksa uskoa että tuo 2g/kg olisi mitenkään haitallista.


PS. Yli kymmenen vuotta tulokset nousussa? Mikä on salaisuutesi? Kerro, kerro! (Kyllä mullakin nousee, mutta tommonen 5kg per vuosi on hidasta, niin hidasta...)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sen takia kyselin kreatiinin haittavaikutuksista kun on ollut paha akne tuossa pari vuotta takaperin niin peljottaa vain nuo perkeleen finnit.

Toki kaikki on yksilöllistä ja on vaikea sanoa mitä jotkut aineet aiheuttavat toiselle ihmiselle.

Kiitoksia kuitenkin infosta.

Ihoon kreatiini ei vaikuta millään tavalla.
Proteiinista: 2g/painokilo/päivä on ehdoton suositus. (lähde: lääkiksessä opiskeleva punttia harrastava veli) Kaikki muu tulee suoraan läpi ja aiheuttaa mm. noita paljon pelättyjä iho-ongelmia. Tuohon suositukseen pääsee muuten helposti ilman mitään jauheita. Normaalin terveellisen ruokavalion lisäksi ruokajuomaksi maitoa (litrassa noin 33 g protskua) ja välipalaksi raejuustoa (18 g protskua/100 g).
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Ihoon kreatiini ei vaikuta millään tavalla.
Proteiinista: 2g/painokilo/päivä on ehdoton suositus. (lähde: lääkiksessä opiskeleva punttia harrastava veli) Kaikki muu tulee suoraan läpi ja aiheuttaa mm. noita paljon pelättyjä iho-ongelmia. Tuohon suositukseen pääsee muuten helposti ilman mitään jauheita. Normaalin terveellisen ruokavalion lisäksi ruokajuomaksi maitoa (litrassa noin 33 g protskua)

Juu ja mun astronautti veli kertoi, jotta avaruudessa lentää ilmaisia pilluja.

Kreatiinin on todettu aiheuttavan joillekkin iho-onglemia mm. finnejä.

En tiedä kenen on EHDOTON suositus tuosta 2g/painokilo, mutta siinäkin mennään metsään. Jos tutustuisi joihinkin erillaisiin treeni menetelmiin/niiden ruokailuihin, voisi tietää jotta siellä suositaan paljon tuota suurempia proteiinimääriä. Ei se todellakaan mene suoraan läpi ja aiheuta iho-ongelmia kaikille, jos se sen tekee yhdelle ei se ole mikään totuus, jota kaikkien on noudatettava.

Entäs ne hiilarit mitkä tulee tuosta maito litrasta? Kaikki ei ehkä halua niitä vyötärölleen.

En oikeasti ymmärrä noita väitteitä lisäproteiniin tarpeettomuudesta. On kenties miljoonassa tutkimuksissa todistettu proteiinin hyödyt voimaharjoittelussa/kehonrakennuksessa. Jos sen todellakin saa helpommin parilla juomalla, kun syömällä sen mainitun 800g jauhelijaa, miksei niin toimisi? Tottahan on toki, jotta sen 300g proteiinia saa myös perinteisestä ruuasta, mutta ei vaan jaksaisi nousta kuudelta syömään sitä yhtä ateriaa joka kestää ilta kymmeneen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
En oikeasti ymmärrä noita väitteitä lisäproteiniin tarpeettomuudesta. On kenties miljoonassa tutkimuksissa todistettu proteiinin hyödyt voimaharjoittelussa/kehonrakennuksessa. Jos sen todellakin saa helpommin parilla juomalla, kun syömällä sen mainitun 800g jauhelijaa, miksei niin toimisi? Tottahan on toki, jotta sen 300g proteiinia saa myös perinteisestä ruuasta, mutta ei vaan jaksaisi nousta kuudelta syömään sitä yhtä ateriaa joka kestää ilta kymmeneen.
Joo, varsinkin kun proteiinijuomien aminohappokoostumukset ovat yleensä huomattavasti paremmat kuin paistetussa jauhelihassa (varsinkin kun jauheliha on proteeinin lähteenä varmaankin huonoin mahdollinen). Kalasta saa varmaankin helpoiten proteiinia, toisena tulee juustot, mutta kummassakin ongelmana on rasvat sun muut joita tulee väkisin mukana - tällöin helpompi on vetäistä se protskujuoma naamaan.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuohon suositukseen pääsee muuten helposti ilman mitään jauheita. Normaalin terveellisen ruokavalion lisäksi ruokajuomaksi maitoa (litrassa noin 33 g protskua) ja välipalaksi raejuustoa (18 g protskua/100 g).

Pääsee juu. Enkä edes väittänyt muuta. Mutta edelleen noi jauhot on se halvempi / helpompi vaihtoehto. Kun on vetänyt jo päivän mittaan noin 3000 kcal ruokaa (ilman mitään alkoholia, sipsejä, limpparia tms roskaa), niin kummasti se parin desin protskudrinkki houkuttelee litran maitotölkkiä enemmän... On meinaan aika työn ja tuskan takana vetää litra maitoa (oletko kokeillut?), kun tuntuu siltä että korvista pursuaa ruokaa muutenkin.

Ruokavalion saisi toki rakennettua täysin jauhottomaksi -- syö vain järkevästi riittävän usein -- mutta käy se näinkin. Kuten sanottu, kyllä meikä pystyy vetämään 800g jauhelihaa/kanaa päivässä, mutta käypi pikkasen enempi lompakon päälle kuin noi jauhot.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä kenen on EHDOTON suositus tuosta 2g/painokilo, mutta siinäkin mennään metsään. Jos tutustuisi joihinkin erillaisiin treeni menetelmiin/niiden ruokailuihin, voisi tietää jotta siellä suositaan paljon tuota suurempia proteiinimääriä. Ei se todellakaan mene suoraan läpi ja aiheuta iho-ongelmia kaikille, jos se sen tekee yhdelle ei se ole mikään totuus, jota kaikkien on noudatettava...

Entäs ne hiilarit mitkä tulee tuosta maito litrasta? Kaikki ei ehkä halua niitä vyötärölleen.

Niin no, ehkä ilmaisin asian väärin/epäselvästi. Varmaan jokaisen kroppa reagoi aineisiin eri lailla. SUOSITUKSENA TUO 2g/päivä/painokilo on kuitenkin oiva tapa varmistaa ikävät yllätykset ainakin kasvojen ja selän alueella. Vähän varman päälle pelaamista. Jätetään siis se "ehdoton" pois. Tietty tämän asian tiimoilta voisi saivarrella loputtomiin, varmaan maailmasta löytyy niitäkin, jotka anabolisia vedettyään eivät ole huomanneet mitään "haittavaikutuksia" ja naureskelevat suosituksille..

Tuossa maito-asiassa olet muuten ihan oikeassa. Hassua ja uskomatonta, mutta en ole sitä edes sen kummemmin ajatellut. Johtuu arvatenkin luonnostaan todella alhaisesta rasvaprosentistani.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...On meinaan aika työn ja tuskan takana vetää litra maitoa (oletko kokeillut?), kun tuntuu siltä että korvista pursuaa ruokaa muutenkin.

Jaa, taitaa olla tottumuskysymys. Itellä tuo yksi litra menee normaalisti päivässä, mutta nykyään iltaisin tosi usein toinen siinä telkkaria katellessa..
Varmaan kaikki ollaan yhtä mieltä, että terveellisempää kuitenkin kuin 1,5 litran kokis.. :)

Onko sulla koko ajan täysi ja energinen olo? Sitten sun pitää treenata kovempaa! :)
 

-RVL-

Jäsen
Itse kävin reilun vuoden salilla/omistan itse myös paljon laitteita. Alusta lähtien kokeneemmat kehoittivat ostamaan maustettuja proteiini-pusseja, maltoa ja myöhemmin kreatiinia. Kaikkea tuli hankittua, tosin protsku ilman mitään kalliita makuja. Treeniä ennen en ottanut mitään jauhoa, hyvää normaalia ruokaa. Kuntoilun jälkeen pari desiä proteiinia, saman verran maltoa ja reilun teelusikallisen kreatiinia, lisäksi saatoin ottaa rypsiöljyä. Painon nousua koitin hallita, jotta ei kertyisi vyötärölle ylimääräistä kovin paljoa, missään vaiheessa en dietannut. Kreatiini kuitenkin keräsi aika paljon mielestäni nestettä kehoon ja naamaa tuntui turvottavan :D.
Tulokset nousivat kivasti, kiitos hyvin neuvojen/treeniohjelmien, tosin mitkään kilomäärät eivät olleet mikään tavoite vaan se, että harrastaisi jotain liikuntaa ja olisi paremmassa kunnossa.

Nyt on ollut taukoa pidemmän aikaa ja olen laihtunut ainakin 10 kg ja kyllä se aika paljon ottaa päähän. Tosin jos taas aloittaisi niin kyllä varmastikin nopeasti pääsisi taas hyvään kuntoon. Pitäisi vaan jaksaa taas ottaa tosissaan se homma, niin treenatessa kuin muulla ajallakin...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös